Inloggen
MAAS (DE) - ID 10095


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1827-03-28 / 1853-01-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1827
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Fregat
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'Het Land van Belofte' - (Wed. E. Visser), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1825-08-00
Launch Date: 1826-10-13
Delivery Date: 1827-03-28
Technical Data

Gross Tonnage: 154.00 lasts
Gross Tonnage 2: 292.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.52 Meters Registered
Beam: 5.33 Meters Registered
Depth: 4.48 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1827
Datum agenda: 1827-05-15
Register nr: 18270324
Scheepsnaam: MAAS
Type: Fregat
Lasten: 154
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kuyper, van Dam & Smeer
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Teves, J.C.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
1827- Turksche pas naar Batavia / 1828 naar Oost Indien

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1827-03-28 DE MAAS
Manager: Kuyper, Van Dam en Smeer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Reederij van Vier Schepen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1840-11-17 MAAS
Manager: Firma Corns. Balguérie & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

  • Reederij van Vier Schepen, te Rotterdam, onder directie van de heer A. van Hoboken van Rhoon en Pendrecht c.s., aldaar, tot welke rederij behoren de fregatschepen de STAD ROTTERDAM en de MAAS en de brikschepen de ROTTESTROOM en de NIJVERHEID.


    eigenaren, per 17 november 1840, van de MAAS:

    firma Corn. Balguérie & Zoon (5/8e part), Marius Adrianus van Heusde, raffinadeur (1/4e part) en firma Gebr. Chabot, kassiers (1/8e part), allen te Rotterdam

Ship Events Data

1840-11-17: DC 031140
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening, als last hebbende van hun meesters, op dinsdag de 17e november 1840, des namiddags te vier uur, in het locaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, n°. 458, publiek te veilen het snelzeilend, kopervaste en gekoperd Nederlands gebouwd barkschip de MAAS, gevoerd door Kapt. J. van Waning, volgens meetbrief lang 28,50 ellen, wijd 5,22 ellen, hol 4,42 ellen, en alzo groot 292 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verderen inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Scheepmakershaven, nabij de houtloodsen.
1852-10-01: Damaged
Het schip de MAAS, kapt. Lutzow van Batavia naar Kopenhagen, is 1 oktober 1852 met schade aan het roer te Falmouth binnengelopen.
1853-01-10: Final Fate: Stranded

Volgens een alhier ontvangen bericht is het schip de MAAS (opm: bark, bouwjaar 1827), kapt. J.N. Lutzow, van Batavia naar Kopenhagen bestemd, in de nacht van de 10e januari 1853 op de Zweedse kust, bij Laholm, gestrand. De equipage is gered; van schip en lading zou zeer waarschijnlijk niets gered kunnen worden.

Gezagvoerders

Kapitein fregat "MAAS " Id 10095.

Varend voor Kuyper, van Dam en Smeer Rotterdam.

Periode 1827-1833 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Teves, Jan Cornelis
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 118
Overige informatie: 1827 – 1833

Familiegegevens en opleiding

Matthias van Velthoven werd gedoopt te Rotterdam op 25 maart 1799 als zoon van de Rooms Katholieke “bedienaar der begrafenissen” Theodorus van Velthoven en Helena Kitsen

Hij trouwde op 02 juli 1834 te Rotterdam als kapitein ter koopvaardij met Maria Joanna Wessels, geboren te Rotterdam op 09 oktober 1810 als dochter van de wagenmaker Everardus Wessels en Joanna Buderman. Maria Joanna overleed op 09 december 1851 te Schiedam. De overlijdensadvertentie vermeldt als echtgenoot M. van Velthoven, gezagvoerdr van de Nederlandse bark “Eendracht” op terugreis van Neerlandsch Indien

Hij huwde voor de tweede maal op 14 januari 1857 te Rotterdam met Suzanna MariaBöeseken, geboren te Ede/ Lunteren op 21 maart 1821 als dochter van de onderwijzer Hendrik Mijnoldus Böeseken en Jakoba Johanna Peltenburg

Een advertenie in de annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie vermeldt:

“VAN VELTHOVEN en FAMIlLIE brengen bij Vertrek naar JAVA aan Familie en Vrienden een laatst en hartelijk vaarwel toe.

Brouwershaven 10 October 1861                              M. VAN VELTHOVEN

 

In dezelfde collectie is de volgende advertentie:

“Den 23sten Januarij 1866 overleed te CHERIBON, eiland Java, Suzanna Maria Böeseken, echtgenoot van den Heer M van VELTHOVEN, in den ouderdom van bijna 45 jaren, diep betreurd door hare betrekkingen en hare moeder.

AMSTERDAM 9 Maart 1866   Wed. BÖESEKEN geb. PELTENBURG

Strekkende deze tot eenige kennisgeving aan familie en vrienden.”

http://resources.huygens.knaw.nl/vrouwenlexicon/lemmata/data/SuzannaBoeseken geeft uitgebreide informatie over haar activiteit als romanschrijfster en dichteres. Zij verwierf vooral in protestantse kring faam als schrijfster.

 

Matthias van Velthoven zou zijn overleden op 05 aprilo 1871 te Wonosobo, Java. Wonosobo ligt op Midden Java ten NW van Djokjakarta

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.van Velthoven werd met vlagnummer 391 per 12 augustus 1834 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein S.van Delden. Als zijn schip is genoemd “De Maas” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop van 05/12 augustus 1834 is voorgedragen/benoemd tot effectief lid Matthias van Velthoven, oud 35 jaar, voerend de bark “Maas”, wonende te Rotterdam en met adres de heren M. van Arp & Co te Amsterdam op voordracht van kapitein S. van Delden. Het vlagnummer is niet vermeld maar uit de volgorde van aanmelding blijkt dat dit 391 is geweest023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 21 november 1837

  1. van Velthoven was effectief lid van Zeemanshoop met vlagnummer 391 van 1834 t/m 1836, met vlagnummer 278 van 1836 t/m 1854 en met vlagnummer 87 van 1854 t/m 1871

 

  1. van Velthoven was met vlagnummer R118 in de periode 1833 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Hij was permanent commissaris van de Maatschappij van 1841-1842058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

     391                        1834-1835    fregat              de Maas                               A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

     278                        1836-1838    fregat              de Maas                               Kuyper,van Dam & Smeer te Rotterdam

                                     1839-1840    bark                Jacatra                                  M.P.Ketelaar te Rotterdam

                                        1841          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1842-1844    bark                Elizabeth en Johanna         Smith & Co te Rotterdam

                                        1845          geen vermelding van schip en boekhouder

                                        1846          bark                Prins Veldmaarschalk       De Groot Roelands & Co te Schiedam

                                     1848-1853    fregat              De Eendragt                        J.Loopuit te Schiedam

      87                         1854-1860    bark                Herman                                N.A.Koning te Rotterdam

                                     1861-1871    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M. van Velthoven met vlagnummer R118 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849, 1851                    van de bark “Eendracht”        420 last    varend voor de Groot, Roelants & Co te Schiedam

*   1855, 1858, 1859 van de bark “Herman”                     338 last    varend voor N.A.Koning te Rotterdam

 

Aankomst en vertrek te Amsterdam

Naam kapitein                                         Naam schip                                  Vertrek                              Aankomst

  1. van Velthoven Herman 07 april 1858                   21 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt kapitein M.van Velthoven als gezagvoerder gedurende:

*   1835 t/m 1840 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.

*   1840 t/m 1841 van de bark “Jacatra”, gebouwd in 1839 te Rotterdam, 476 ton o.m., varend voor M.P.Ketelaar te Rotterdam;

*   1843 t/m 1846 van de bark “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1843 te Zierikzee, 406 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam;

*   1847 op de bark “Prins Veldmaarschalk”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 465 ton o.m., varend voor de Groot, Roelant & Co te Schiedam;

*   1848 t/m 1853 op het fregat “Eendragt”, gebouwd in 1837 te Schiedam, 793 ton o.m., varend voor J.Loopuit te Schiedam;

*      1855 t/m 1861 van de bark “Herman”, gebouwd in 1855 te Capelle aan de IJssel, 639 ton o.m., varend voor N.A.Koning te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor J.Keijser van Bulderen te Amsterdam en was herdoopt in “Johanna Elisabeth”.

 

Overige bijzonderheden

Van Sluijs013 vermeldt M.van Velthoven van 1833-1839 en Bouma025 van 1835-1840 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten voor de rederij Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam,; 286 ton n.m. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last Het schip werd op 17 november 1840 te Rotterdam geveild en gekocht door rederij C.Balguerie te Rotterdam.

 

“De Vrienden" op de rede van Passoeroean057:

23 december 1834     " ... arriveerde in de nademiddag Capt Veldhoven van Soerabaja ...".

01 januari 1835        " ...heden morgen ... vertrok ...naar Rotterdam Capt Veldhoven ...".

Van Sluijs013 vermeldt maar één kapitein met de naam M. van Velthoven. Deze was van 1835-1839 gezagvoerder van het fregat “De Maas”, varend voor Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam. Ook Bouma025 geeft overeenkomstige opgaven.

Ik neem derhalve aan, dat M.van Veldhoven in december 1834 met het fregat “De Maas” op de rede van Passoeroean lag.

 

Elisabeth & Johanna

Voor rekening van de rederij Smith en Comp. werd de Elisabeth & Johanna gebouwd Deze bark werd op 3 december 1842 te water gelaten vanaf de werf De Goede Intentie. Het had een grootte van 406 ton en kapitein M.van Veldhoven ging er het bevel over voeren.

Op 26 februari 1844 vertrok het schip op zijn eerste reis naar Batavia. In 96 dagen bereikte het schip zijn bestemming. Op 4 juli werd de thuisreis aanvaard en arriveerde de bark op 21 oktober in Nederlandse wateren op de rede van Brouwershaven.

Op 25 juni 1845 werd de bark in het openbaar verkocht in Rotterdam. Rederij M.C.de Crane & Zoon uit Zierikzee, bekend met het goede werk van de werf De Goede Intentie besloot het schip aan te kopen. Voor 81.200 werd zij eigenaar.”074

 

Hendrik Sweys was 1ste stuurman op 09 januari 1844 te Zierikzee op de “Elisabeth Johanna” onder kapitein M. van Velthoven. Het schip arriveerde te Batavia op 03 mei 1844 en zeilde weer uit naar Soerabaja op 07 mei met aankomst op de 17de . Toen naar Probolingo (25 mei - 26 mei), Tjilatjap ( 07 juni - 19 juni) en vandaar terug naar Nederland (06 juli) met aankomst in Brouwershaven op 19 oktober 1844.090

 

Algemeen Handelsblad 31 augustus 1840114

Rotterdam, 28 augustus. Dezer dagen houdt alhier aller gemoederen bezig een belangrijk, voor de correctionele rechtbank ter dezer stede aanhangig proces en wel tegen een zekere scheepskapitein, voerende het barkschip JACATRA, met name M. van V. en deszelfs eerste stuurman B.F., als zijnde dezelven door een groot gedeelte van de equipage aangeklaagd, van haar op de reis naar Batavia, op de vreselijkste wijze mishandeld te hebben. Dinsdag 25 dezer heeft de rechtbank onder het voorzitterschap van de edelachtbare heer Musquetier zich onledig gehouden met het getuigenverhoor, zijnde er 13 getuigen, waarvan 4 à decharge tegenwoordig, hetwelk tot 4 ure in de namiddag voortduurde, uit welke debatten bleek, dat de mishandelingen hun door gemelde kapitein en stuurman aangedaan, van dien aard waren, dat men dezelve niet langer kon uithouden, ten gevolge waarvan dan ook, hetgeen men niet met zekerheid, doch als hoogst waarschijnlijk kon opgeven, de lichtmatroos H. Friedrich en de scheepsjongen A. Ysenbrandt - als vermist door de kapitein opgegeven - zich zelf van het leven zouden beroofd hebben. Woensdag de 26e zijn de pleidooien in deze zaak begonnen en de daaropvolgende dag de 27e voortgezet en geëindigd. De edelachtbare heer substit.-officier Mr. Swellengrebel, voor het O.M. optredende, betoogde en heeft wel en terecht aangemerkt dat men niet meer in die barbaarse middeleeuwen leefde, waarin de roe van kastijding om het minste vergrijp als enige maatstaf moet gebezigd worden om zijn onderhorigen tot hun plichten te doen terugkeren, maar dat een verlichte eeuw, als die waarin wij thans het geluk hebben van te leven, wel andere en meer menslievende middelen aan de hand geeft, om tot dat doel te geraken. En welk een verschrikkelijk denkbeeld doet zich niet voor onze geest op, vervolgde zijne edelachtbare, dat een mens ten gevolge van mishandelingen, zich der wanhoop prijs geeft en een einde aan zijn leven maakt. Dien ten gevolge kon dan ook zijne edelachtbare, daar het gepleegde feit genoegzaam uit de verklaringen van de getuigen bewezen was, in het belang van de zaak als zaak en in dat van de maatschappij, niets anders dan de bepalingen daarvan in het wetboek van strafrecht vervat, inroepen, en concludeerde mitsdien dat de beide beklaagden veroordeeld zouden worden, ieder tot een gevangenis van 1 jaar, NLG 50 boete en solitair in de kosten. Waarop de heer adviserende raadsheer Mr. Van Reesema, voor de beide beklaagden het woord voerende, in een sierlijke en wegslepende rede hoofdzakelijk betoogde dat wat de mishandelingen betrof, waarvan men de beklaagden beschuldigde, zulks niet alleen niet bewezen was, maar zo zij al voor bewezen gehouden mochten worden, de gezagvoerder en officieren van het schip daartoe de bevoegdheid gehad hadden, aangezien uit het journaal van de kapitein bleek dat nimmer iemand gestraft werd of hij had zijn plicht verzuimd en dat hij alsdan zodanig werd gestraft als de bevoegde autoriteit zulks nodig oordeelde; dat de macht van een rechter, indien zijn edelgestrenge, zich zo eens mocht uitdrukken, nog beperkt mocht genoemd worden, in vergelijking van de macht van een kapitein op een schip; dat zulks niet meer dan hoogst noodzakelijk was, omdat hij gewoonlijk met de heffe des volks uit alle naties te doen heeft, die doof voor alle vermaningen, allicht tot de grofste buitensporigheden overslaan, hetgeen eindelijk in oproer kan ontaarden, zodat zelfs dan de kapitein zijn eigen leven niet meer zeker is en er dus bij buitengewone maatregelen ook buitengewone middelen moeten gebezigd worden. En wat de getuigen zelf betreft, die hier in grote getale zijn opgekomen om getuigenis van de waarheid af te leggen, op dezelven mag de rechter geen regard slaan, als zijnde dezelven allen oproerlingen tegen hun kapitein, getuigen in hun eigen zaak en alzo geen geloof verdiendende. Na nog het een en ander meer breedvoerig uiteen gezet en de verklaringen van de getuigen zo veel mogelijk ontzenuwd te hebben, concludeerde zijne edelgestrenge tot de onschuldig verklaring van de beide beklaagden. De rechtbank heeft de uitspraak van deze zaak bepaald op aanstaande donderdag.

Dat de toeloop van volk op deze drie rechtdagen buitengewoon groot was, behoeft wel geen betoog, maar dat de politie er tussen beide is moeten komen, om zo wel de kapitein als de stuurman in het naar huis gaan te beschermen voor de woede van het gemeen, pleit minder voor de voortgang van een beschaving, welke ook haar koesterende warmte aan de mindere klasse, God geve zulks, in ruimere mate nog eens moge mededelen. Het is te hopen dat zulke, de mensheid onterende tonelen, als die waarvan wij donderdag jl. getuige waren, voor als nu geen plaats meer zullen vinden, maar een iegelijk bij zulke gelegenheden, zich altijd bedaard en kalm moge houden, stil berustende in de uitspraak van de rechters, die wezenlijk, en daarop moeten wij vertrouwen, volgens de inspraak van hun geweten en naar de letter van de wet, recht zullen spreken. (opm: de betr. gezagvoerder M.v.V was kapt. M. van Velthoven)

 

NRC 01 juni 1855114

Rotterdam, 31 mei. Heden is van de werf van de heer W. C. Hoogendijk, te Capelle op d’ IJssel, met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip genaamd HERMAN, groot 338 gemeten lasten, voor rekening van de heer N.A. Koning, te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven; en is daarna de kiel gelegd van het fregatschip MATADOR, groot 400 gemeten lasten, voor rekening van dezelfde firma.

 

NRC 18 augustus 1855114

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Java, om 10 september te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-barkschip HERMAN, kapt. M. van Veldhoven. Dit schip heeft een zeer ruime en bijzonder elegante en doelmatige inrichting voor passagiers eerste en tweede klasse, en voert een geëxamineerde scheepsdoctor. Informatiën zijn te bekomen bij de cargadoors Wambersie & Crooswijck.

 

NRC 03 april 1856114

Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: (volgen de namen van een aantal schepen)…

…. Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten

 

NRC 29 april 1856114

Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd: HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar (opm: Ujung Pandang) naar China gecharterd. ….

 

NRC 25 november 1856114

Advertentie. Uit de hand te koop 3/60 aandelen in het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip HERMAN, thans gevoerd door kapt. M. van Velthoven, hetwelk schip zijn eerste reis heden gedaan heeft van hier op Java en terug, en morgen of overmorgen beginnen zal zijn retourlading uit te lossen. Verzoeke schriftelijke aanvraag door de gadinghebbenden; brieven franco, onder het nommer van deze advertentie, aan het bureau van deze courant.

 

NRC 22 februari 1857114

Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:

  Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.

 

NRC 19 maart 1857114

Hellevoetsluis, 18 maart. Het schip (opm: bark) LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg, is heden van hier vertrokken naar Batavia (opm: eerste reis). Eveneens vertrok heden van hier, mede naar Batavia, het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven.

 

NRC 19 juni 1857114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag de 23e juni 1857, des namiddags ten 1 ure in het notarishuis aldaar te verkopen:

- 5/60 Aandelen in het Nederlands barkschip HERMAN, kapitein M. van Veldhoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kantore van de genoemde notarissen.

 

NRC 24 juni 1857114

Publieke verkopingen. In het notarishuis aan de Gelderse Kade te Rotterdam, dinsdag 23 juni.

- 1/60 Aandeel in het Nederlandse barkschip, HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten; thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Voor NLG 1.200 verkocht.

 

Zierikzeesche Courant 13 januari 1858114

Brouwershaven. Den 9 januari binnengekomen HERMAN, kapt. M. van Velthoven van Batavia; CIRCONSTANCE, kapt. A. Lefort van Alexandria,

 

NRC 22 januari 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens om op dinsdag de 26e januari, des namiddags ten 2 ure precies, in het Notarishuis aldaar, in het openbaar te veilen en verkopen:

 - 1/60e aandeel in het Nederlandse Barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, van Batavia geretourneerd, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.

 

NRC 27 januari 1858114

Publieke verkopingen op 26 januari in het Notarishuis te Rotterdam: 1/60e aandeel in het barkschip HERMAN verkocht voor NLG 1.310.

 

NRC 24 september 1858114

Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche kade alhier op donderdag 23 september: ….

….- 1/60e Aandeel in het Nederlands barkschip HERMAN, groot 338 lasten, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam. Opgehouden…..

 

NRC 03 oktober 1858114

Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping van aandelen in schepen op donderdag de 7e oktober 1858, des namiddags ten 2 ure precies, in het notarishuis te Rotterdam, door en ten overstaan van de notarissen Sander en Paats en Dalen en Lambert:…..

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide…..

….Nadere informaties en notities zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Sander en Paats aan de Hoogstraat en Dalen en Lambert aan de Zuidblaak te Rotterdam.

 

NRC 08 oktober 1858114

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 7 oktober: …

….- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide, om NLG 580 verkocht. (opm: vergelijk deze opbrengst met de NLG 1.310 van 26 januari, een gevolg van onder sterke druk staande vrachten door overaanbod van tonnage en de opkomst van de stoomschepen)

 

NRC 06 juli 1859114

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.

De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.

STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.

Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.

 

NRC 27 maart 1860114

Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.

Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.

 

NRC 15 april 1860114

Rotterdam, 14 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen:

Voor Rotterdam: JAN VAN GALEN, kapt. P.H. De Boer; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk; BEATRIX, kapt. C.A.L. van der Wijk; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; VOORWAARTS, kapt. E.L. Kerkstra; MR. ISAÄC DA COSTA, kapt. H.C. Löschen; NOORD- BRABAND (opm: NOORD BRABANT), kapt. H.R. Bok.

Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; KIJKDUIN, kapt. S.C.T. Oldendorp; AMICIA, kapt. D. Gaaff; MARIA CATHARINA, kapt. J.A.F. Bertrand; POLLUX, kapt. H.P. Cruys; ZEELUST, kapt. J.A. Knaap; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma q.q; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. W.P. Pijbes; RESIDENT VAN SON, kapt. D. van der Hoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELISABETH, kapt. W.C. Veenstra; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; de laatste vier van Rotterdam.

 

NRC 13 augustus 1860114

Hongkong, 22 juni. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip HERMAN, kapt. Van Velthoven, heeft 25 mei in Straat Mindoro een orkaan doorgestaan en daarin alle zeilen verloren.

 

Java Bode 06 juli 1861114

In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten……

…..Te Amsterdam op 14 mei 1861:

  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
  • 1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht (opm: vergelijk deze prijs met die genoemd in NRC 081058)

 

NRC 14 juli 1861114

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam. ….

 

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: Velthoven, Matthias van
Overige informatie: 1833 – 1839

Familiegegevens en opleiding

Johannes van Waning werd geboren te Vlaardingen op 24 februari 1808.

Hij was getrouwd met Jannetje Brambacht, geboren te Rotterdam op 19 oktober 1809 en overleden op 26 november 1890.118

Johannes overleed in 1850003

 

Johannes van Waning werd geboren op 24 februari 1808 te Vlaardingen als zoon van Johan Leonard van Waning en Elizabeth Hoogendijk. Hij trouwde op 05 september 1832 te Rotterdam met Jannetje Brambacht, geboren 19 oktober 1809 te Rotterdam als dochter van Machiel Brambacht, zeilmaker, en Maria Elizabeth Strubbe005.

 

Advertentie in de NRC van 22 november 1850

“Mijn dierbare Echtgenoot JOHANNES VAN WANING, Gezagvoerder op het Fregatschip Jan de Witt, is, na eene korte ongesteldheid, in het Hospitaal te Baltimore, in den ouderdom van ruim 42 jaren overleden.

Allen, die den Overledene hebben gekend, zullen beseffen hoe treffend deze slag voor mij en mijne drie jonge Kinderen is, terwijl alleen de hoop op een zalig wederzien, onder stille berusting in den wil der Goddelijke Voorzienigheid, ons ten troost zal strekken.

Rotterdam                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  J.BRAMBACHT

21 November 1850                                                                                                                         Wed. J. van Waning

                                   Onze vele Betrekkingen, Vrienden en Bekenden, gelieven deze

                                   eenige Kennisgeving, als aan elk bijzonder gerigt, te willen aannemen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.van Waning (adres A.van Hoboken te Rotterdam) werd met vlagnummer 480 per 23 juli 1839 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein R.Maalsteed. Als zijn schip is genoemd de “Maas”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren van Waning en zijn vrouw 31 resp. 30 j

jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” van 16/23 juli 1839 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Johannes van Waning, oud 31 jaar, voerend de bark “De Maas”, wonend te Rotterdam en met adres aldaar A.van Hoboken & Zonen, op voordracht van kapitein R.Maalsteed023.

  1. van Waning werd per 16 maart 1841 ingeschreven als deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop. “de kapitein voor eenen anderen haven dan Amstm varende betaald ingevolge Art 25* dubbele Contribe.003

 

  1. van Waning was met vlagnummer R30 in de periode 1839 t/m 1850 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 januari 1851 kent het Bestuur een uitkering toe aan de wed. J. van Waning voor haar en 3 kinderen ingaande 01 november 1850.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 28 januari 1851 wordt aan de weduwe van kapitein Jacob(sic) van Waning per 01 november 1850 een uitkering toegekend voor haar en 3 kinderen.023.

 

In het Jaarverslag 1851 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe J. van Waning een uitkering krijgt van f 220,- voor onderstand en schoolgeld van haar en 3 kinderen. In 1855 is deze uitkering f 215, 60 voor haar en drie kinderen, incl. schoolgeld. In 1858 was dit f 203, 87 voor haar en drie kinderen incl. schoolgeld. In 1859 was dat voor 3 kinderen f 200,40

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam          naam reder/boekhouder

       480                         1839          bark                de Maas                  Kuyper,van Dam & Smeer te Rotterdam

                                        1840          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1841-1846    bark                de Maas                  C.Balguérie & Zn te Rotterdam

                                     1848-1851    bark                Jan de Wit

 

De “Jan de Witt” werd gebouwd in 1859 en kostte f 416,- per gemeten last.

De “Jan de Witt” en de “Maas” zijn “na 2 à 3 reizen weggebleven, zonder dat men ooit meer daarvan iets gehoord heeft”.

Uit het het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” en wel in een interview dd 17 augustus 1874 met de heer F.J.Plate, vraag 2923, 1924

 

     In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J. van Waning als gezagvoerder vermeld in de ledenlijst van058:

     *   1849               op het fregat “Jan de Wit”          289 last    varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.van Waning in de periode 1839/40 - 1848/49 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten voor de rederij Kuyper, van Dam en Smeer te Rotterdam,; 286 ton n.m.

De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last. Van Waning voer inmiddels voor de rederij C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

Handelsblad 03 november 1840 in de rubriek Advertenties

“Makelaars F.N.Montauban van Swijndregt … op Dinsdag den 17den November 1840 … op den hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, Wijk A No 458, publiek te veilen: Het … Barkschip De Maas, gevoerd door kapitein J.Van Waning, volgens Meetbrief lang 28,50 Ellen, wijd 5,22 Ellen, hol 4.42 Ellen, en alzoo groot 292 Tonnen … zoo als hetzelve thans is liggende in de Scheepmakershaven …”.

 

Bouma025 vermeldt J. van Waning als gezagvoerder gedurende:

*   1840 t/m 1841 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor Kuyper, van Dam & Smeer te Rotterdam.

*   1842 van hetzelfde schip maar nu varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1848 t/m 1850 van de bark “Jan de Witt” ex Anthony, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 550 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. De kapitein is in 1850 overleden te Baltimore. Het gezag werd waargenomen door kapitein Lotzow.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.60-61 De eerste reizen met guano 1850-1855. Jan de Witt, Willem Barents.

In 1850 vertrok de “Jan de Witt” uit Valparaiso naar de Chicha-eilanden om vogelmest te laden, bestemd voor Baltimore, het Amerikaanse distributiecentrum

 

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Waning, Johannes van
Overige informatie: 1839 – 1848

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Timmermans was met vlagnummer R239 in de periode 1848/49 t/m 1874 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding heeft gekregen van f 100,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip. (dit moet de “Olivier van Noort” geweest zijn, zie hierna) 058.

In het Jaarverslag 1874 van de Maatschappij staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden 058.

 

In het Jaarverslag 1867 van de Maatschappij wordt in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf melding gemaakt van de opbrengst van “opgevischt Tin, uit het wrak “Olivier van Noort”.”

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Timmermans met vlagnummer R239 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                        van de bark “Maas”                    145 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1851, 1855             van het fregat “Jan de Wit”        289 last       voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1858                        geen vermelding van schip en reder

*   1859, 1862, 1863  van het ss “Admiraal Verhuel”  145 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*   1864 t/m 1867       van het ss “Levant”                     219 last       voor G.Balguerie & Zoon te Rotterdam

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.Timmermans in de periode 1848/49 - 1851/52 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten, 286 ton o.m., varend voor de rederij C.Balguerie & Zn te Rotterdam. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last.

 

Bouma025 vermeldt J.Timmermans als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1852 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1852 t/m 1856 van de bark “Jan de Wit”`ex Anthony, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 550 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1857 voor N.Brantjes te Purmerend en was herdoopt in “Vrede”;

*   1858 van de bark “Olivier van Noort”, gebouwd in 1850 te Rotterdam, 610 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam. Het schip verging in 1858 in de Torresstraat op weg van Sydney naar Java. De bemanning werd gered;

*   1865 t/m 1869 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam;

*   1873 t/m 1875 van het schroefstoomschip “Levant”, gebouwd in 1848 te Londen, 308 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 09 september 1858 staat in de rubriek BINNENLANDSCHE BERIGTEN het volgende096:

“HARLINGEN, den 8 September.

De Shipping en Mercantile Gazette van 4 Sept. deelt een omstandig verhaal mede van het gelijktijdig vergaan der te Rotterdam te huis behoorende bark Olivier van Noord kapitein Timmermans en van het engelsche schip Rodney kapt. Bisset. Beide schepen hielden denzelfden koers op eene reis van Australië naar Indiën. Den 7 Junij bevonden zij zich in de Torrestraat op 21o Z.B. en 159o O.L. met nog twee andere engelsche schepen, namelijk de Northumbrian en de Sea Park. De Rodney geraakte spoedig op het Kenn’s Rif aan de grond en bleef daar zitten. De gezagvoerder liet ter waarschuwing voor de andere schepen blaauw licht in de mast brengen, en vuurpijlen afsteken. De nederlandsche bark schijnt die seinen niet te hebben begrepen en geraakte insgelijks op het rif. De bemanning der Rodney redde zich in de booten. De Olivier van Noord verloor al de booten bij het uitzetten, doch het volk werd door het kloekmoedig en overschrokken gedrag der bemanning van de Northumbrian niettegenstaande de hevige branding met de reddingsboot van boord gehaald. De Northumbrian nam het nederlandsche volk aan boord en de Sea Park dat der Rodney. Eenige uren later zijn beide gestrande schepen op zijde gevallen en totaal wrak geworden.”

 

De bark “Jan de Witt” onder kapitein J.Timmermans werd vermeld te Londen, op 17 mei 1854 te Kaap Hoorn en via Payta en de Chincha eilanden (guano) op 28 oktober 1854 te Callao. Via de Pacific arriveerde her schip op 24 maart 1855 te Batavia en de terugreis naar Europa zal via Kaap de Goede Hoop zijn gegaan.121

Een tweede melding “crossed Pacific W-E in 1855 and rounded Horn in ’53. In ’57 Sydney-Gravesend (26/10) probably”121 data verwarrend

 

Datum vanaf: 1848
Kapitein: Timmermans, J.
Overige informatie: 1848 – 1851

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.N.Lützow/Lotzou was met vlagnummer R273 in de periode 1851 t/m 1866 lid voor de vlag en van 1859 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Een lid voor de vlag mocht wèl de nummervlag voeren maar had geen recht op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1851 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat honorair lid is geworden, die alleen de nommervlag der maatschappij voerde.

In het Jaarverslag 1859 van het College (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “het Bestuur zich (heeft) verpligt gezien Art.37 van het Reglement toe te passen”. Dit artikel regelt uitzetting uit het College vanwege het niet voldoen aan de financiële verplichtingen.

In de ledenlijsten van de beschikbare Jaarverslagen komt J.N.Lotzou inderdaad niet meer voor na 1858. Maar in de ledenlijsten van het College in de Almanakken van Sweijs021 staat hij onder dit nummer nog vermeld t/m 1866. Waarom dit is geschied begrijp ik niet

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein J.N.Lotzou met vlagnummer R273 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1851                                   van de bark “Maas”                                  154 last  varend voor C.Balguerie & Zoon te Rotterdam

*    1855, 1858                        geen vermelding van schip en reeder

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden J.N.Lützow (Lotzow) in de periode 1851/52-1853 als gezagvoerder van het fregat “De Maas”, op 14 september 1825 op stapel gezet op de werf  “Het Land van Belofte” van P.van Swijndrecht te Rotterdam en op 13 oktober 1826 te water gelaten, 286 ton n.m., varend voor de rederij C.Balguerie & Zn te Rotterdam. De Nederlandsche Hermes012b vermeldt dat het schip op 13 oktober 1826 van stapel liep met als bouwmeesters P.van Swijndregt en Wed.Visser, groot 292 ton, 154 last.

Het schip strandde onder kapitein Lützow op 10 januari 1853 op de Zweedse kust  bij La Holm op weg van Hellevoetsluis naar Kopenhagen. De equipage werd gered, maar schip en lading zijn waarschijnlijk verloren gegaan

In: Verhandelingen en Berigten … etc056 (1854, p.110):

      Maas  schipper Lotzaw(sic)  van Helvoet naar Koppenhagen (sic)  lading  “O.I.Product”  “10 Jan op de Zweedsche kust gestrand”.

 

Bouma025 vermeldt kapitein Lotzow als gezagvoerder gedurende: (het gaat hier ongetwijfeld om kapitein J.N.Lotzow)

*    1851 van de bark “Jan de Wit” ex Anthony”, gebouwd in 1826 te Rotterdam/ 550 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn te Rotterdam.

      Mijn interpretatie:  De kapitein van dit schip, J. van Waning, was overleden in 1850 te Baltimore en Lotzow nam het gezag over. Ik denk dat hij dus 1e stuurman op dat schip was. Bij terugkomst in Rotterdam werd hij gezagvoerder van de bark “de Maas” en toen kapitein zijnde ook lid van het zeemanscollege.

*          1852 t/m 1853 van het 3-mastschip “Maas”, gebouwd in 1827 op de werf Het Land van Belofte van P. van Swijndregt en de Wed. Visser te Rotterdam, 286 ton o.m., varend voor C.Balguerie & Zn  te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd begin januari 1853 (geen datum op de fotokopie) staat het volgende bericht096:

ROTTERDAM, 22 Januarij. Als een nadere bijzonderheidd omtrent het vergaan van het barkschip Maas, deelen wij nog het volgende berigt uit Elseneur, dato 15 dezer mede:

Heden ontvingen berigt uit Laholm in het Kattegat, hetwelk achter Kaap Kullen ligt, dat het barkschip de Maas, kapt. J.N.Lotzow, met suijker van Rotterdam naar Kopenhagen bestemd, totaal verongelukt is in den nacht tusschen 10 en 11 dezer, en in den volgenden nacht in een storm weder hooger op het land gedreven is en daar gezonken ligt; het dek gelijk met de oppervlakte van het water. Vermoedelijk heeft het schip eerst op eene zandbank gestooten, is later er over heen gegaan en daarna in dieper water gekomen, maar digter bij het land. De bemanning is gered, maar het schip wrak en de lading is gesmolten of zal smelten, daar het den 13den onmogelijk was iets te bergen. Het schip was ongeveer 16 mijlen van zijne bestemmingsplaats.”

 

 

Datum vanaf: 1851
Kapitein: LÜTZOW/LOTZOU/LOTZOW. J.N
Overige informatie: 1851 – 1853

Algemene informatie

1827

Op 15-05-1827 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Jan Cornelis Teves.

RC 120627
Rotterdam, 11 juni. De 9e, des morgens, zeilden NEERLANDS KROONPRINSES, kapt. H.M. Heijns, de MAAS, kapt. J.C. Teves en NEERLANDS KONING, kapt. K.P. Schinkel, naar Batavia, welke alle in zee gekomen zijn.
RC 280627
Amsterdam, 26 juni. Kapt. G. Goudappel, van Marennes te Brielle binnen, heeft op de 12e geziend op 40 gr. 1 min. breedte, 5 gr. 45 min. lengte, een schip tonende Rotterdamsche vlag met n.º 118, zijnde die van kapt. J.C. Teves, voerende het schip de MAAS, de 9e dezer van Helvoetsluis naar Batavia gezeild.

1828

RC 060328
Rotterdam, 5 maart. De kapt. J.C. Teves, voerende het alhier gebouwde fregatschip de MAAS, de 9e juni des verleden jaar naar Batavia in zee gezeild, is van daar naar Soerabaja gestevend, alwaar de hier ingenomen lading gelost, een andere ingenomen en gezegde kapitein wederom naar Batavia gezeild is; zijnde van laatst gemelde plaats vertrokken de 17e november laatstleden en de 4e maart te Helvoetsluis aangekomen; hebbende dus deze reis volbracht in 8 maanden en 24 dagen. Een dag na hem, schrijft gezegde kapitein, zou vertrekken HET SCHOON VERBOND, kapt. Kraijer, naar Amsterdam en acht dagen later zou zeilen VASCO DA GAMA, kapt. Versluijs, alsmede veertien dagen later kapitein Bunmeijer, de beide laatsten naar Antwerpen bestemd.
AH 120328
Carga-lijsten. Rotterdam, 8 maart. De MAAS, kapt. J.C. Teves, van Batavia.
RC 250328
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading: Naar Batavia, het nieuw gebouwde gekoperd Nederlands fregatschip de MAAS, kapt. Jan Cornelis Teves, om half mei te vertrekken; hebbende alle gemakken voor passagiers.
RC 170628
Rotterdam, 16 juni. De 13e dezer, des namiddags, zeilden de MAAS, kapt. J.C. Teves en ROTTERDAM’S WELVAREN, kapt. A. Schaap, naar Batavia, zijnde alle wel in zee.
JC 111028
Batavia, 8 oktober. Heden arriveerden alhier de schepen de MAAS, kapt. J.C. Teves, met een passagier, de 14e juni vertrokken van Rotterdam.

1829

Op 09-05-1829 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Jan Cornelis Teves.

RC 280529
Advertentie. Naar Batavia zal, in de aanvang van de maand juli, zeilend het gekoperd en snelzeilend fregatschip de MAAS, kapt. Jan Cornelis Teves, bij welke de kajuit is ingericht met alle gemakken voor passagiers; indien iemand van deze gelegenheid gebruik verkiest te maken, gelieve dezelve zich te vervoegen ten kantore van Kuijper, Van Dam en Smeer, of Hudig en Blokhuijzen.
RC 130829
Rotterdam, 12 augustus. De 12e, des morgens, zeilde uit Helvoetsluis de MAAS, kapt. J.C. Teves, naar Batavia.
PGC 250829
Kapt. W.J. Moesker, van Liverpool te Helvoet binnen, heeft op 16 augustus op de hoogte van Goudstaart gezien het schip de MAAS, kapt. Jan Cornelis Teves, van Rotterdam naar Batavia.
RC 080929
Amsterdam, 6 september. Het schip de MAAS, kapt. J.C. Teves, van Rotterdam naar Batavia, te Dartmouth binnen, heeft de 29e augustus de reis vervolgd.
JC 221229
Den 19 december is te Batavia gearriveerd het schip de MAAS, kapt. J.C. Teves, den 12 augustus van Rotterdam vertrokken; den 20 dito is te Batavia gearriveerd.

1830

JC 280130
Batavia, 26 januari. Vertrokken MAAS, J.C. Teves naar Rotterdam met passagiers.
RC 290430
Kapitein F. Feykes, van Batavia in Texel binnen, heeft in Straat Sunda in goeden staat gezien twee schepen, tonende het ene de vlag van het collegie Zeemans Hoop n.°9, zijnde die van kapitein W. Blom, voerende het schip de PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam, en het andere de Rotterdamsche vlag n.° 118, zijnde die van kapitein J.C. Teves, voerende het schip de MAAS, van Rotterdam, en beide naar Batavia.
RC 190630
Amsterdam, 17 juni. Zr.Ms. fregat BELLONA, kapt. ter zee Dibbets, van Batavia, is de 16e juni in het gat van Texel ten anker gekomen, aan boord waarvan zich bevindt Zijne Excellentie de minister van staat, voormalig commissaris-generaal van Nederlands-Indië, burggraaf du Bus de Gisignies en gevolg.Dit fregat heeft de 27e mei, op 36 gr. 20 min. noorderbreedte en 39 gr. 35 min. westerlengte, gepraaid het schip de MAAS, van Rotterdam, kapt. Teves, de 2e februari van Batavia uitgezeild; aan boord was alles wel.
RC 220630
Amsterdam, 20 juni. Kapt. J.C. Teves, van Batavia te Helvoetsluis binnen, heeft op de hoogte van Douvres gezien een uitgaande brik, tonende de vlag van het collegie Zeemans Hoop met n.° 306, zijnde die van kapitein S. van Duyn, voerende het schip MARIA EN JACOBA, van Amsterdam naar St. Thomas.
AH 230630
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J.C. Teves van Batavia met koffie, suiker, tin en bindrotting.

1831

RC 020631
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading: Naar Batavia, het Nederlands fregatschip MAAS, kapt. Jan Cornelis Tevesz. Adres ten kantore van Kuijper, Van Dam & Smeer en Hudig en Blokhuijzen.

Op 25-06-1831 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. Jan Cornelis Teves. 

JC 221131
Batavia, 19 november. Heden arriveerden alhier de schepen ONDERNEMING, kapt. H. Eeltjes, den 24 juli vertrokken van Middelburg en MAAS, kapt. J.C. Teves, eveneens den 24 juli vertrokken, van Rotterdam.
NIH 311231
Soerabaja, 10 december. Aangekomen MAAS, J.C. Teves van Batavia

1832

AH 230432
Batavia, 19 november 1831. Binnengekomen MAAS, J.C. Teves van Rotterdam.
AH 090632
Gepraaid: Den 2 april op de Kaapse Rif op 35˚04' ZB en 21˚15' OL gepraaid de MAAS, kapt. J.C. Teves, van Rotterdam.
RC 190632
Den 2 februari zijn van Passaroeang vertrokken de schepen de MAAS, J.C. Teves, naar Rotterdam, en de ONDERNEMING, H. Eeltjes, naar Middelburg.
AH 260632
Helvoetsluis, 24 juni. Binnengekomen MAAS, J.C. Teves van Batavia.
AH 060932
Helvoetsluis, 4 september. Uitgezeild MAAS, J.C. Teves naar Batavia.

1833

JC 170133
Batavia, 15 januari. Heden zijn alhier gearriveerd het schip de MAAS, kapt. J.C. Teves, de 6 september vertrokken van Rotterdam en het schip ONDERNEMING, kapt. J. Eeltjes, met een passagier, de 6 september vertrokken van Middelburg.
NIH 180233
Batavia, 5 februari. Vertrokken MAAS, J.C. Teves naar Rotterdam.
RC 130633
Rotterdam, 12 juni. De 11e dezer, des namiddags, arriveerde te Helvoetsluis de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia.
LC 210633
Heden trof mij de gevoeligste slag mijns levens, door het bericht dat mijn dierbare echtgenoot Jan Cornelis Teves, op den 10 februari l.l. als kapitein aan boord van het schip de MAAS, op deszelfs terugreis van Batavia naar Rotterdam in de Indiesche zee was overleden, slechts den ouderdom van circa 36 jaren bereikt hebbende. M. van Sloten, weduwe van J.C. Teves. Harlingen, 15 juni.
RC 030833
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading: Naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers, om de 13e augustus te vertrekken.

Op 08-08-1833 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief en Turkse pas aangevraagd voor kapt. M. van Velthoven.

RC 070933
Rotterdam, 6 september. De 5e dezer, des namiddags, zeilden van Helvoetsluis de MAAS, kapt. M. van Velthoven, HARMONIE, kapt. P. Rijnbende, de NEDERLANDSE NIJVERHEID, kapt. A.L. van der Valk en JACOBUS, kapt. F.W. Meineke, naar Batavia.

1834

JC 040134
Te Batavia zijn aangekomen de volgende Nederlandse schepen: de 1e januari het schip ROSALIA, kapt. G.H. de Bruijn, van Amsterdam vertrokken de 15e juli; de 2e januari het schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Rotterdam vertrokken de 5e september.
RC 120634
Rotterdam, 11 juni. Kapt. M. van Velthoven, voerende het schip de MAAS, van Batavia te Rotterdam gearriveerd, rapporteert, dat hem op de 1e februari laatstleden, hebbende toen Java-Hoofd in het N.O. ten N. circa 8 mijlen, is gepasseerd een schip, tonende de vlag van het collegie Zeemanshoop nr. 284, zijnde kapt. B. Drayer.
DC 120634
Hellevoetsluis, 9 juni. Gisteren namiddag arriveerden uit zee: de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia.
RC 290734
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading, naar Batavia voor goederen en passagiers: Het Nederlands gekoperd barkschip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, om de 2e augustus te vertrekken.
DC 140834
Hellevoetsluis, 11 augustus. Heden morgen zeilden naar zee: VROUW JOHANNA ELIZABETH, kapt. H.J. Bon, de MAAS, kapt. M. van Velthoven, en de VIER GEBROEDERS, kapt. B.C. Jaski, allen naar Batavia.

1835

RC 260335
Kapt. J. Schut, voerende voor wijlen kapt. J.H. Backer het schip CONCORDIA, van Batavia in Texel binnen, rapporteert, op de dag van zijn vertrek van Batavia, de 24e november, op de hoogte van het eiland Onrust, gezien te hebben het schip de MAAS, kapt. Van Velthoven, van Rotterdam
RC 230535
Rotterdam, 22 mei. Kapt. S.H. Veer, van Batavia, Soerabaya en Passaroeang in Texel binnen, heeft de 25e januari, op 15º15’ ZB 110º OL, de oosthoek van Java 120 mijlen ten Z.W. van zich hebbende, gepraaid de bark de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Passaroeang naar Rotterdam, aan boord was alles wel.
RC 260535
Rotterdam, 25 mei. De 24e dezer, des morgens arriveerde te Helvoetsluis de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia.
RC 090735
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia, mede voor passagiers:
Het Nederlands nieuw gebouwd en gekoperd fregatschip KOLONEL KOOPMAN, kapt. F.H. von Lindern.
Het Nederlands gekoperd barkschip de MAAS, kapt. M. van Velthoven. Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen.
RC 300735
Rotterdam, 29 juli. De 27e dezer, des namiddags, zeilden van Helvoetsluis de MAAS, kapt. M. van Velthoven, naar Batavia en NIJVERHEID, kapt. P.H. Puister, naar Bergen.
RC 130835
Kapt. G.K. Wijkmeyer, van Liverpool in Texel binnen, heeft de 1e dezer, 4½ mijlen N.O. ten O. van Portland, gepraaid het schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Rotterdam naar Batavia.
JC 251135
Batavia, 22 november. De 21e november zijn alhier aangekomen de Nederlandse bark CATHARINA, kapt. F. Rietmeijer, de 11e augustus vertrokken van Rotterdam, het schip PAULINA, kapt. L.M. Hoffman, de 2e juli vertrokken van Middelburg, en het  schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, de 27e juli vertrokken van Rotterdam.

1836

AH 210536
Kapt. Kraay, voerende de NEPTUNUS, de 19e januari l.l. van Batavia vertrokken en de 16e mei bij Weymouth, rapporteert Ook waren met hem van St. Helena vertrokken de MAAS, kapt. Van Velthoven en de NIJVERHEID, kapt. Bouman, beide naar Rotterdam bestemd.
AH 040636
Volgens particulier bericht is de 2e juni na posttijd te Helvoet binnengekomen het schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia naar Rotterdam.
DC 070636
Hellevoetsluis, 3 juni. Gisteren namiddag arriveerde uit zee: de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia.

Op 12-10-1836 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. M. van Velthoven.

DC 151136
Hellevoetsluis, 11 november. Heden morgen zeilde naar zee: MAAS, kapt. M. van Velthoven, naar Batavia.

1837

JC 150437
Batavia, 12 april. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, de 22e november vertrokken van Rotterdam.
RC 290837
Rotterdam, 28 augustus. Kapt. J.E. Strumphler, van Batavia in Texel binnen, rapporteert, dan den 4 juli met hem op de rede van St. Helena was de bark de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Batavia naar Rotterdam.
RC 120937
Rotterdam, 11 september. Den 8 dezer arriveerde te Helvoetsluis de MAAS, M. van Velthoven, van Batavia.
RC 190937
Rotterdam, 18 september. Kapt. M. van Velthoven (opm: voerende fregat de MAAS), van Batavia te Rotterdam gearriveerd, heeft op 35º10’ Z.B. 24º30’ O.L. gepraaid de bark EIDICIA; op 11º58’ N.B. 25º53’ W.L. het schip EMANUEL.
RC 051237
Rotterdam, 4 december. Nog zeilde van Helvoetsluis naar zee MAAS, M. van Velthoven, naar Batavia, doch is buiten de Kwade Hoek ten anker gekomen.
RC 071237
Rotterdam, 6 december. Den 4 dezer zeilde van Helvoetsluis MAAS, M. van Velthoven, naar Batavia.
RC 211237
Rotterdam, 20 december. Door kapt. W. de Zeeuw Bacchus, van Gibraltar te Hellevoetsluis binnen, is den 9 dezer, op 47º21’ N.B. 9º33’ W.L. gepraaid het barkschip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, van Rotterdam naar Batavia; aan boord was alles wel.

1838 

JC 180438
Batavia, 16 april. De 13e dezer zijn hier aangekomen het Nederlandse schip het SCHOON VERBOND, kapt. B. Draijer, met twee passagiers, het schip de MAAS, kapt. M. van Velthoven, vertrokken van Rotterdam de 6e december.
JC 110838
Batavia, 9 augustus. Heden zijn hier aangekomen de bark de MAAS, kapt. M. van Velthoven, vertrokken van Calcutta de 26e juni.

1839

ZP 200439 – 370
De 5e december lagen ter rede van Batavia de schepen PHENOMENE, kapt. van Deynum, de MAAS, kapt. van Veldhoven.Van Batavia zouden vertrekken de schepen CAROLINA EN JOHANNA, kapt. Matsen naar Amsterdam en PHENOMENE, kapt. Van Deynum naar Rotterdam, beide 5 december (volgens annonce van het postkantoor aldaar); ook zouden in het laatst van december vertrekken de schepen RHOON EN PENDRECHT, kapt. Schaap, MENADO, kapt. Charlau, STAD ROTTERDAM, kapt. Poort en de MAAS, kapt. Van Velthoven, alle vier naar Rotterdam.
RC 090739
In lading naar Batavia Het Nederlands gekoperd barkschip MAAS, kapitein J. van Waning; vertrekt 26 dezer.

Op 12-07-1839 wordt voor de MAAS door Kuyper, van Dam & Smeer uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. van Waning.

AB 050839
Helvoetsluis, 3 augustus. Uitgezeild de MAAS, J. van Waning, naar Batavia; dezelve ligt over het Pampus ten anker.
ZP 080839 – 463
Kapt. van de Weijden, van St. Ubes (opm: Setubal) in Helvoet binnen, rapporteert de 4e augustus op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head) gepraaid te hebben het schip (opm: fregat) de MAAS, kapt. J. van Waning, van Rotterdam naar Batavia, alles wel aan boord.
JC 041239
Advertentie. Passage naar Calcutta, met het snelzeilend en voor den overvoer van passagiers bijzonder goed ingericht Nederlands barkschip de MAAS kapt. J. van Waning zullende binnen weinige dagen van hier vertrekken adres bij Reijnst & Vinju.

1840

JC 090540
Advertentie. Passage naar Rotterdam, met het snelzeilend barkschip de MAAS, kapitein J. van Waning, zullende in het laatst van deze maand van hier vertrekken, adres bij Reijnst & Vinju.
AB 230940
Helvoet, 21 september. Binnengekomen  de MAAS, J. van Waning, van Batavia; dezelve is op het Pampus aan den grond gezeild.
AH 240940
Helvoetsluis, 22 september. Het schip de MAAS, kapt. J. van Waning is heden nacht vlot, en alhier op de rede ten anker gekomen.
AH 250940
Cargalijst Rotterdam. De MAAS, J. van Waning, van Batavia met 3.308 balen koffie, 410 kanasters suiker, 306 schuitjes tin en 667 bossen bindrotting N.H.M.
DC 031140
Advertentie. H. Montauban van Swijndregt, F. van Dam en F.N. Montauban van Swijndregt, makelaars te Rotterdam, zijn van mening, als last hebbende van hun meesters, op dinsdag de 17e november 1840, des namiddags te vier uur, in het locaal op de hoek der Scheepmakershaven en Bierstraat, wijk A, n°. 458, publiek te veilen het snelzeilend, kopervaste en gekoperd Nederlands gebouwd barkschip de MAAS, gevoerd door Kapt. J. van Waning, volgens meetbrief lang 28,50 ellen, wijd 5,22 ellen, hol 4,42 ellen, en alzo groot 292 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand- en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verderen inventaris, zo als hetzelve thans is liggende in de Scheepmakershaven, nabij de houtloodsen.

1841

RC 040341
Advertentie. Te Rotterdam liggen in lading naar Batavia: Het gekoperd Nederlands barkschip MAAS, kapt. J. van Waning; hebbende goede inrichtingen voor passagiers en om de 15e dezer te vertrekken.Adres ten kantoren van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Op 04-03-1841 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. van Waning.

RC 060741
Het schip de MAAS, kapitein J. van Waning, van Rotterdam naar Batavia, is den 2 mei. op 4 gr. 32 min. noorderbreedte en 20 graden W 12 min. westerlengte, in goeden staat gepraaid.
RC 121041
Te Batavia gearriveerd J. van Waning van Rotterdam.

1842

JC 080142
Batavia, 3 januari. Heden is alhier gearriveerd het Nederlandse barkschip de MAAS, kapt. P. van Waning, vertrokken van Calcutta de 11e december.
JC 020242
Advertentie. Op morgen middag precies ten één uur, zullen aan het postkantoor te Weltevreden brieven pakketten worden gesloten, voor de Ned. schepen MAAS, kapitein J. van Waning, naar Rotterdam, en per de CELEBES, kapitein P. Cars, naar Padang. Batavia, De Postmeester, den 1sten februari 1842.
JC 050242
Batavia, 4 februari. Vertrokken MAAS, J. van Waning naar Rotterdam.
AH 280642
Helvoetsluis, 26 juni. Gisteren binnengekomen MAAS, J. van Waning van Batavia.
RC 090742
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading, naar Batavia. Het gekoperd Nederlands barkschip de MAAS, kapt. J. van Waning, om in het begin der maand augustus te vertrekken, hebbende zeer goede inrichtingen voor passagiers. Adres ten kantore van Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.
AH 100942
Helvoetsluis, 8 september. Uitgezeild MAAS, J. van Waning naar Batavia.

1843

JC 180143
Batavia, 15 januari. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark de MAAS, kapt. J. van Waning, met een passagier, de 7e september vertrokken van Rotterdam.
JC 180143
Advertentie. Passage naar China, met het voor den overvoer van passagiers, bijzonder goed ingericht Nederlands schip MAAS; voor nadere informatie  adressere men zich bij den gezagvoerder J. van Waning, en Voute & Guerin.
JC 010243
Advertentie. Passage over Soerabaja, naar Manilla en Macao met het Nederlands schip MAAS, kapitein J. van Waning, adres bij Voute & Guerin.
JC 010343
Batavia, 21 februari. Vertrokken Ned. bark De MAAS, J. van Waning, naar Manilla, passagiers, de heren H. Wilmer en A. Scherpenberg.
JC 011143
Batavia, 30 oktober. Vertrokken MAAS, J. van Waning naar Rotterdam.


1844

RC 060144
Batavia, 22 september 1843. Binnengekomen de MAAS, J. van Waning, van Manilla.
AH 200344
Het schip de MAAS, kapt. Van Waning, van Batavia naar Amsterdam, de 15e januari van St. Helena vertrokken, is de 27e dito aldaar uit zee teruggekomen.
AH 280344
Heden ontving ik, het voor mij, mijne kinderen, het treurige bericht, van het overlijden van mijn geachte behuwd zoon Z. Arends, opperstuurman aan boord van het barkschip MAAS, kapt J. van Waning.  stierf te Batavia, den 1sten november 1843, na een kortstondige ziekte in den onderdom van 48 Jaren. H. Trip.
AH 080444
Texel, 5 april. Binnengekomen MAAS, J. van Waning, van Batavia.
AH 080444
Cargalijst Amsterdam. De MAAS, J. van Waning, van Batavia: 333 kratjan suiker, 583 balen rijst, 405 balen peper, 248 balen Curcuma, 44 vaten, 790 kisten, 100 balen drogerijen, 955 bossen rotting, 740 stukken sapanhout, A. Sinkel.

Op 17-04-1844 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. van Waning.

AH 290444
Helvoetsluis, 27 april. Binnengekomen MAAS, J. van Waning, van Amsterdam.
NRC 080744
Helvoetsluis, 7 juli. Heden morgen is door de stoomboot KINDERDIJK in zee gesleept de MAAS, kapt. J. van Waning, naar Batavia.
JC 021144
Batavia, 31 oktober. Gisteren is hier aangekomen de Nederlandse bark de MAAS, kapt. J. van Waning, met een passagier, de 7e juli van Rotterdam vertrokken.

1845

RC 080245
Batavia, 30 oktober 1844. Binnengekomen MAAS, kapt. J. van Waning van Rotterdam.
NRC 280345
Helvoetsluis, 26 maart. Gearriveerd MAAS, kapt. J. van Waning van Batavia.
RC 290345
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J. van Waning, van Batavia met 3.517 balen koffie, 109 kratjan suiker, 214 collies kaneel, 792 blokken tin en 1.288 bossen bindrotting, N. H.M.
NRC 150545
Te Rotterdam ligt in lading naar: New York Het Nederlands barkschip MAAS, kapt. J. van Waning, om spoedig te vertrekken. Adres hij Kuyper, van Dam en Smeer en Wambersie en Crooswijck.
NRC 280545
Helvoetsluis, 27 mei. Uitgezeild MAAS, J. van Waning naar New York.
NRC 200945
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J. van Waning van New York met: 341 kisten thee, 126 vaatjes potasch, 329 vaten walvistraan, 1.316 bladen lood, 80 ton verfhout.

1846

AH 170346
Amsterdam, 16 maart. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende schepen, als voor: Amsterdam: DANKBAARHEID AAN DE NEDERLANDSCHE HANDEL MAATSCHAPPIJ, kapt. L. Hus; MAAS, kapt. J. van Waning.

Op 25-03-1846 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. van Waning.

NRC 020546
Helvoetsluis, 1 mei. Uitgezeild MAAS, J. van Waning naar Batavia.
JC 020946
Batavia, 31 augustus. Heden zijn hier aangekomen het Nederlandse schip HONGKONG, kapt. D. Smit, vertrokken van Amsterdam de 13e mei, het schip MAAS, kapt. J. van Waning, met acht passagiers, vertrokken van Rotterdam de 4e mei.
NRC 011246
Batavia, 17 september. Vertrokken MAAS, J. van Waning naar Anjer.

1847

NRC 230247
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J. van Waning van Batavia met 4.316 balen koffie, 307 zakken nagelen, 98 fusten notenmuskaat, 71 fusten foelie, 676 schuitjes tin, 558 bossen bindrotting. Order.
RC 130347
Te Rotterdam ligt in lading naar New York gekoperd barkschip MAAS, kapt. J. van Waning, om den 15 april eerstkomende te vertrekken. Adres bij Hudig en Blokhuyzen en Kuyper, van Dam en Smeer.
NRC 190447
Helvoetsluis, 27 april. Vertrokken MAAS, J. van Waning van Rotterdam naar New York.
NRC 040547
Kapt. A.J. Donga van de Nederlandse kof ANNECHIENA, van Bordeaux de 2e dezer te Antwerpen binnen, rapporteert de 26e april gepraaid te hebben op 49°26' NB 5°25' WL, twee schepen, voerende nummers 30 en 95 van het College van Rotterdam; alles wel aan boord.(Dit zijn de schepen MAAS, J. van Waning, naar New York, en MAASSTROOM, H. Schut, naar Baltimore en New York, omtrent welke laatste men ongerustheid koesterde, dat hetzelve zoude zijn vergaan, welk onbezonnen gerucht wij reeds in ons nummer van gisteren, onder de rubriek Binnenland hebben wederlegd).
RC 030847
New York, 13 juli. Vertrokken MAAS, J. van Waning naar Rotterdam.
AH 300847
Helvoetsluis, 27 augustus. Binnengekomen MAAS, J. van Waning van New York.

1848

RC 040348
Rotterdam in lading naar: Batavia, mede voor passagiers, het gekoperd Nederlands snelzeilend barkschip MAAS, kapt. J. Timmermans, voerende een bekwamen scheepsdoctor. Adres ten kantoren van Kuyper, van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen.

Op 08-03-1848 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. Timmermans.

RC 211248
Gool, 18 september. Aangekomen de MAAS, J. Timmermans van Rotterdam.

1849

NRC 230149
Gepraaid: Den 16den december 1848 op 11° 41' Z.Br. en 10° 4' W.L de MAAS, J. Timmermans, van Pangool naar Rotterdam.
NRC 030249
Helvoetsluis, 2 februari. Voor den wal de Hollandse bark MAAS, kapt. J. Timmermans, van Pangool naar Rotterdam.
NRC 050249
Cargalijst Rotterdam. De MAAS, J. Timmermans van Pangool met: 2.830 balen koffie, 687 kanasters suiker, 301 schuitjes tin, 339 bossen bindrotting, N.H.M.
NRC 270249
In lading te Rotterdam naar: New York het gekoperd snelzeilend Nederlands barkschip MAAS, kapt. J. Timmermans. Adres ten kantore van Kuyper, van Dam en Smeer.
RC 030349
In lading te Rotterdam naar: Boston (opm. gewijzigde destinatie), het gekoperd snelzeilend  Nederlands barkschip MAAS, kapitein J. Timmermans. Adres ten kantoren van Kuyper, van Dam en Smeer en Wambersie en Crooswijck.
NRC 100449
Volgens particulier bericht van Helvoetsluis van heden (9 april) is na posttijd in zee gezeild het barkschip de MAAS, kapt. J. Timmermans, naar Boston.
RC 030549
Het barkschip de MAAS, kapt. J. Timmermans, van Rotterdam naar Boston, is den 15 april geseind op 49 gr. noorderbreedte en 8 gr. westerlengte.
RC 160649
Te Boston, 29 mei.  MAAS, J. Timmermans van Rotterdam.
NRC 050749
Boston, 15 juni. Vertrokken MAAS, J. Timmermans naar Batavia.
JC 131049
Batavia, 11 oktober. Heden is hier aangekomen de bark MAAS, kapt,. J. Timmermans, de 9e april vertrokken van Rotterdam (opm. via Boston).

1850

NRC 040350
Gepraaid: Den 4den januari nabij de Kaap de Goede Hoop MAAS, J. Timmermans, van Batavia naar Rotterdam.
AH 050450
Helvoetsluis, 3 april. Binnengekomen MAAS, J. Timmermans, van Batavia
AH 100450
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J. Timmermans, van Batavia met suiker, rijst, tabak en bindrotting.
RC 040550
In lading te Rotterdam naar Batavia: Mede voor passagiers, waartoe hetzelve uitmuntend is ingericht, het gekoperd snelzeilend Nederlands barkschip MAAS, kapitein J. Timmermans. Adres ten kantoren van Kuyper, van Dam en Smeer en Hudig en Blokhuyzen.

Op 14-05-1850 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J. Timmermans.

AH 010650
Helvoetsluis, 30 mei. Uitgezeild MAAS, J. Timmermans, naar Batavia.
RC 290650
Gepraaid: den 9 juni, op 41 gr. NB. en 13 gr. WL, de MAAS, J. Timmermans, van Rotterdam naar Batavia.

1851

RC 180151
Straat Sunda gepasseerd de 29ste oktober 1850 de MAAS, J. Timmermans, naar Rotterdam.
RC 110251
Gepraaid, den 4 december, op 31 gr. 51 min. ZB. en 32 gr. 29 min. OL., het barkschip de MAAS, kapt. J. Timmermans, van Batavia naar Rotterdam.
NRC 210251
Helvoetsluis, 20 februari. Gisteren na posttijd gearriveerd MAAS, J. Timmermans, van Batavia
RC 220251
Cargalijst Rotterdam. MAAS, J. Timmermans, van Batavia met 2.524 picols koffie, 2.601 picols, 200 picols tin en 55 picols bindrotting N.H.M.

Op 20-03-1851 wordt voor de MAAS door C. Balguerie & Zoon uit Rotterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. J.N. Lutzow.

AH 191151
Kaap de Goede Hoop, 15 september. Gearriveerd MAAS, Lutzow van Rotterdam.
NRC 181251
Batavia, 3 oktober. Vertrokken MAAS, Lutzow naar Maccaser

1852

NRC 160152
Soerabaja, 24 oktober 1851. Binnengekomen MAAS, Lutzow van Batavia.
NRC 180552
Batavia, 27 maart. De te Samarang gereed liggende retourlading, bestemd voor het verongelukte Deense schip THORWALDSEN, bestaande uit 4.000 picols suiker, zal door het Nederlandse schip de MAAS, kapt. Lutzow, naar Kopenhagen worden overgebracht.
NRC 150652
Samarang, 1 april. Binnengekomen MAAS, Lutzow van Soerabaja.
NRC 120952
St. Helena, 22 juli. Vertrokken MAAS, Lutzow van Batavia naar Falmouth.
OHC 061052
Het schip de MAAS, kapt. Lutzow van Batavia naar Kopenhagen, is 1 oktober met schade aan het roer te Falmouth binnengelopen.
RC 091052
Het barkschip de MAAS, kapt. J.N. Lutzow, van Batavia naar Kopenhagen, te Falmouth binnen, heeft den 3 dezer de reis voortgezet.
NRC 11052
Helvoetsluis, 10 oktober. Het barkschip de MAAS, kapt. Lutzow, is binnen, als bijlegger naar Kopenhagen.

1853

NRC 060153
Hellevoetsluis 5 januari. Heden naar zee het schip MAAS, J.N. Lutzow, naar Kopenhagen, in zee gesleept door de stoomboot KINDERDIJK.
NRC 210153
Rotterdam, 20 januari. Volgens een alhier ontvangen bericht is het schip de MAAS (opm: bark, bouwjaar 1827), kapt. J.N. Lutzow, van Batavia naar Kopenhagen bestemd, in de nacht van de 10e januari op de Zweedse kust, bij La Holm (opm: Laholm), gestrand. De equipage is gered; van schip en lading zou zeer waarschijnlijk niets gered kunnen worden. (opm: zie NRC 230153)
NRC 230153
Rotterdam, 22 januari. Als een nadere bijzonderheid omtrent het vergaan van het barkschip de MAAS – zie ons nummer van de 21e dezer – delen wij nog het volgende bericht uit Elseneur (opm: Helsingör), in dato de 15e dezer mede: Heden ontvingen wij bericht uit Laholm in het Kattegat, hetwelk achter Kaap Kullen (opm: 56º32’ NB 12º56’ OL) ligt, dat het barkschip de MAAS, kapt. N. Lutzow, met suiker van Rotterdam naar Kopenhagen bestemd, totaal verongelukt is in de nacht tussen de 10e en de 11e dezer, en in de volgende nacht in een storm weder hoger op het land gedreven is en daar gezonken ligt; het dek gelijk met de oppervlakte van het water. Vermoedelijk heeft het schip eerst op een zandbank gestoten, is later er overheen gegaan en daarna in dieper water gekomen, maar dichter bij het land (opm: strandingsplaats ligt nabij Melbystrand, pal ten zuiden van Kaap Kullen). De bemanning is gered, maar het schip wrak en de lading is gesmolten of zal smelten, daar het de 13e onmogelijk was iets te bergen. Het schip was ongeveer 16 mijlen (opm: Duitse mijlen van 7407 m.) van zijn bestemmingsplaats.

Akten

ARCHIEF Nat.Archief-Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.213 __________________________________________________
Bijlbrief
Naam schip: de MAAS

Plaats en datum acte bijlbrief, Rotterdam, 27 maart 1827

Soort schip fregat

Bouwwerf / verkoper Pieter van Swijndregt, scheepmaker, van zijn firma
P. van Swijndregt & Wed. Visser, op hun werf Het Land van Belofte, aan de Schiedamsche Hooge Zeedijk, even buiten de Schiedamschepoort, te Rotterdam

Gevoerd door kapt.

Eigenaar / aankoper Reederij van Vier Schepen, Rotterdam, opgericht door Anthony van Hoboken

Te voeren door kapt. Jan Cornelis Teves

Groot volgens meetbrief 438 tonnen

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen lang 28,52 m., breed 5,33 m., hol 4,48 m. (opm: de duimen van de drie afmetingen zijn zeer moeilijk leesbaar)

Kiellegging in de maand augustus 1825

Tewaterlating 13 oktober 1826 en sedert aan de werf geheel volbouwd.

Plaats en datum van registratie Rotterdam, 28 maart 1827

Nummer van registratie deel 1, folio 23, verso, afd. 3 en 4

Notaris Dammes Ledeboer, vrederechter te Rotterdam

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/230107

Naam MAAS (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1827
Toegang 3.03.56
Inventaris 65

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.54
DVD VIII – 111-113
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip de MAAS

plaats en datum acte openbare verkoping, Rotterdam, 17 november 1840

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Kuyper, Van Dam & Smeer, kooplieden en scheepsbevrachters te Rotterdam

gevoerd door kapt. J. van Waning

eigenaar/aankoper firma Corn. Balguérie & Zoon (5/8e part), Marius Adrianus van Heusde, raffinadeur (1/4e part) en firma Gebr. Chabot, kassiers (1/8e part), allen te Rotterdam
te voeren door kapt.

grootte in tonnen 292 tonnen of 154 lasten (meetbrief, Rotterdam, 10 juli 1839)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 28,50 m., breed 5,22 m., hol 4,92 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 23 november 1840

nummer van registratie deel 9, folio 71, recto, vak 4-7

notaris griffier kantongerecht Rotterdam

prijs NLG. 15.200,-

bijzonderheden: de ijzerballast van 22.075 Nederlandse ponden werd apart verkocht.



researcher/datum research: ML / 051207

Naam MAAS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1827
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.56.65.213
N.A. Den Haag archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. – No.54
AB = Avondbode
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordtsche Courant
JC = Javasche Courant
LC = Leeuwarder Courant
NIH = Nederlandsch Indisch Handelsblad
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
OHC = Opregte Haarlemsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
RC = Rotterdamsche Courant
ZP = Zeepost
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk