Inloggen
Gezagvoerder

Ouwehand, Jacob Arysz

Naam: Ouwehand, Jacob Arysz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ANNA MARIA HENRIƋTTE 1840 Fregat Sailing Vessel 8050 Bekijk schip
ETNA 1871 General Cargo schip Steamship 8176 Bekijk schip
CLIO 1896 General Cargo schip Steamship 1405 Bekijk schip
URANIA 1857 General Cargo schip Steamship 8372 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jacob Arysz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 22 augustus 1847 als zoon van Ary Jacobsz Ouwehand en Maartje Jansd. van Duijvenbode. Hij trouwde te Katwijk in 1872 met Cornelia Gijsbertsd. Verdoes en overleed ter plaatse op 05 december 1912.

Hij was gezagvoerder van 1873-1874 op de Josephine Bernardine, in 1874 op de Caroline, in 1896 op de Clio, in 1897 op de Urania, van 1898-1901 op de Clio en in 1905 op de Mars054-110.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1873 op de 2/mSch. “Carolina”, gebouwd in 1860, 90 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*    1874 t/m 1877 op de bark “Hendrik Daniël”, ex Josephina Bernardina, ex Anna Maria Henriëtte, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*    1878 t/m 1881 op hetzelfde schip, maar dan varend voor Cramer, Haighton & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht en strandde opder de naam “Johny” op de Spijkerplaat;

*    1897 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857, 275 ton o.m., 60 pk, varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Zweden;

*    1899 tot later van het stalen schroefstoomschip “Clio”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 550 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

Bouma stopt zijn kapiteinsopgaven in 1900 en derhalve is er geen opgave van een J.Ouwehand op de “Mars”. Maar het schip dat in aanmerking komt is een ijzeren schroefstoomschip, gebouwd in 1880, 928 ton n.m. 110 pk, varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen