Inloggen
CLIO - ID 1405


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-02-29 / 1908-12-10 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir James Laing, Sunderland, Great Britain
Werfnummer: 545
Launch Date: 1896-01-30
Delivery Date: 1896-03-07
Technical Data

Engine Manufacturer: George Clark Ltd., Sunderland, Great Britain
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 450
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (16 1/2 , 26 1/2 & 43 1/2 - 30)
Speed in knots: 8.50
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 625.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 411.00 Net tonnage
Grain: 32000 Cubic Feet
 
Length 1: 56.39 Meters Registered
Beam: 8.38 Meters Registered
Depth: 3.78 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-02-29
Register nr: 0
Scheepsnaam: CLIO
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: K.N.S.M.
Plaats: Amsterdam
Opmerkingen: voorlopige
uitreiking door waarnemend consul Sunderland1896-02-29, uitreiking70-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1896-03-07 CLIO
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NKHC

Date/Name Ship 1908-00-00 TRITON
Manager: A.M. Coulouthros, Andros, Greece
Eigenaar: A.M. Coulouthros, Andros, Greece
Shareholder:
Homeport / Flag: Andros / Greece

Date/Name Ship 1911-00-00 DOOB
Manager: Ehrtmann & Geelmuyden, Novorossisk, Russia
Eigenaar: Novorossijskoe Parochodstvo, Novorossisk, Russia
Shareholder:
Homeport / Flag: Novorossisk / Russia

Date/Name Ship 1916-00-00 DOOB
Manager: L. Andreys, Istanbul, Turkey
Eigenaar: L. Andreys, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Novorossisk / Russia

Date/Name Ship 1921-04-21 LEOPOLD
Manager: L. Andreys, Istanbul, Turkey
Eigenaar: L. Andreys, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / France

Date/Name Ship 1922-05-00 ANATOLIE II
Manager: D. Liautaud, Istanbul, Turkey
Eigenaar: D. Liautaud, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAJ

Date/Name Ship 1924-00-00 ANADOLU
Manager: Yelkencizadeler, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Yelkencizadeler, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAJ

Date/Name Ship 1930-00-00 ANADOLU
Manager: YelkenciZade Ve Mahtuma, Istanbul, Turkey
Eigenaar: YelkenciZade Ve Mahtuma, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAJ

Date/Name Ship 1933-00-00 ANADOLU
Manager: Mustapha, Ahmet Ve Vehbi Aldikaçti, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Mustapha, Ahmet Ve Vehbi Aldikaçti, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAJ

Date/Name Ship 1954-00-00 ANADOLU
Manager: Hüseyin Avni Kalkavan, Istanbul, Turkey
Eigenaar: Hüseyin Avni Kalkavan, Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Istanbul / Turkey
Callsign: TCAJ

Ship Events Data

1905-02-18: Damaged
Amsterdam, 18 februari 1905. Het Nederlandse stoomschip CLIO, komende van Bordeaux, is te La Pallice in aanvaring geweest met het Franse stoomschip BOUCAN en bekwam enige schade aan het roer. Het zal in het dok worden geplaatst om te repareren.
1916-00-00: De ‘DOOB’ voer sinds (...) 1916 als transportschip voor de Keizerlijke Russische Marine en viel op 16 december 1917 in Bolsjewistische handen. Op 1 mei 1918 te Sevastopol door de Duitsers in beslag genomen en in december 1918 overgenomen door de Engels-Franse Interventie. In april 1919 aan de Wit-Russen teruggegeven, op 8 november 1920 door de Wit-Russische Marine overgenomen voor de evacuatie van de Krim, (...) november 1920 te Instanbul aangekomen, aan de reder teruggegeven en opgelegd.

1956-00-00: Final Fate:
De ‘ADADOLU’ is in 1956 gesloopt door Söker Kom. Şirketi, Istanbul-Haliç (Turkije).

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

In het tijdschrift “De Zee” Jg 11, p.140 1889 staat een veslag van de “Examens voor Rijkscommissie tot examineering van stuurlieden ter koopvaardij in Decemberzitting te Rotterdam”. Het diploma A, eerste stuurman op de grote stoomvaart werd uitgereikt aan H. de Graaff.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H. de Graaff als gezagvoerder gedurende:

*    1897 t/m 1898 van het stalen schroefstoomschip “Clio”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 550 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Graaff, H. de

Familiegegevens en opleiding

Jacob Arysz Ouwehand werd geboren te Katwijk op 22 augustus 1847 als zoon van Ary Jacobsz Ouwehand en Maartje Jansd. van Duijvenbode. Hij trouwde te Katwijk in 1872 met Cornelia Gijsbertsd. Verdoes en overleed ter plaatse op 05 december 1912.

Hij was gezagvoerder van 1873-1874 op de Josephine Bernardine, in 1874 op de Caroline, in 1896 op de Clio, in 1897 op de Urania, van 1898-1901 op de Clio en in 1905 op de Mars054-110.

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.A.Ouwehand als gezagvoerder gedurende:

*    1873 op de 2/mSch. “Carolina”, gebouwd in 1860, 90 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*    1874 t/m 1877 op de bark “Hendrik Daniël”, ex Josephina Bernardina, ex Anna Maria Henriëtte, gebouwd in 1840 te Amsterdam, 326 ton o.m., varend voor G.A.Cramer te Amsterdam;

*    1878 t/m 1881 op hetzelfde schip, maar dan varend voor Cramer, Haighton & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1882 verkocht en strandde opder de naam “Johny” op de Spijkerplaat;

*    1897 t/m 1898 op het ijzeren schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857, 275 ton o.m., 60 pk, varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1898 verkocht naar Zweden;

*    1899 tot later van het stalen schroefstoomschip “Clio”, gebouwd in 1896 te Sunderland, 550 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

Bouma stopt zijn kapiteinsopgaven in 1900 en derhalve is er geen opgave van een J.Ouwehand op de “Mars”. Maar het schip dat in aanmerking komt is een ijzeren schroefstoomschip, gebouwd in 1880, 928 ton n.m. 110 pk, varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Ouwehand, Jacob Arysz

 

 

Familiegegevens

(De naam WIJBRANDS wordt in de registers ook vermeld als WYBRANDS)

Hidde werd geboren op 21.10.1843 te Koudum als z.v. Jacob Wijbrands en Tjidske Sijbes Lootsma.

Hidde (34) trouwde op 07.03.1878 te Dokkum met Aaltje Houtman (25) (geb. Dokkum 30.04.1852) – d.v. Petrus Cornelis Houtman en Antje Durks Glas. 

In april 1894 kwam het gezin vanuit Gem. Smallingerland naar Amsterdam

Zij woonden in Amsterdam aan de Wittenburgerstraat, het Kattenburgplein, de Kadijk, 

Aaltje Houtman overleed op 19.08.1900 te Amsterdam (47).

Hidde overleed op 22 juli 1907 te Amsterdam (63).  (Overlijdensbericht in Het Nieuws v.d. Dag 26.07.1907)

 

 

Kinderen

- Tjitske     - 18.12.1878

- Anna        - 18.12.1878

- Aaltje       - 03.04.1882

 

Opleiding

In november 1858 werd Hidde ingeschreven bij de Kweekschool a/d IJgracht te Amsterdam.

 

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart in augustus 1870 te Harlingen.

 

Kwam op 31.07.1875 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. IRENE.

Kreeg op 27.12.1881 de eerste aanstelling als gezagvoerder op het s.s. VESTA.

Werd op 31.01.1888 als gezagvoerder ontslagen.

Op 25.11.1888 wegens vergaan van de ASTREA tijdelijk ½ gage.

Van 24.08 tot 25.09.1896 aan de wal wegens operatie.

 

De schepen van de kapitein

 

*   12/1881 – 01/1884 van het s.s. VESTA – geb. in 1857 

*   01/1884 – 01/1888 van het s.s.  BERENICE – geb. in 1864

*   1888 – 12/1893 tijd. weer 1e stuurman.

*   12/1893 – 02/1894 van het s.s. REMBRANDT

*   02/1894 – 03/1895 van het s.s. VESTA

*   03/1895 – 01/1896 van het s.s. JUPITER – geb. in 1880

*   01/1896 – 02/1896 van het s.s. ONDINE – geb. in 1860

*   02/1896 – 02/1896 van het s.s. URANIA

*   02/1896 – 04/1896 van het s.s. MARS  

*   04/1896 – 11/1896 van het s.s. REMBRANDT

*   11/1896 – 08/1897 van het s.s. ONDINE 

*   08/1897 – 08/1900 van het s.s. URANIA  

*   09/1900 – 10/1901 van het s.s. ONDINE 

*   10/1901 – 02/1905 van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   02/1905 – 07/1906 van het s.s. ORION

*   07/1906 – 08/1906 van het s.s. NIOBE

*   08/1906 – 10/1906 van het s.s. ORION

*   10/1906 – 11/1906 van het s.s. FLORA

*   11/1906 – 03/1907 van het s.s. ORION

*   03/1907 – 04/1907 van het s.s.AURORA

*   04/1907 – 05/1907 van het s.s. APOLLO

*   05/1907 – 07/1907 van het s.s. ORION

 

Overige bijzonderheden

geen.

 

 ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Wijbrands werd met vlagnummer 919 per 15 augustus 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 38 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 08/15 augustus 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Hidden Wijbrands, oud 38 jaar, voerend het ss “Vesta”, wonend op de Oosterburgergracht 3 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

 

H.Wijbrands was van 1886-1889 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       919                      1882-1883    stoomsch.      Vesta                                                     Kon.Nederl.Stoomb.Maatsch.

                                     1884-1887    stoomsch.      Berenise                                                idem

                                     1888-1889    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.Wijbrands als gezagvoerder gedurende:

*   1883 t/m 1884 van het ijzeren stoomschip “Vesta” ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSM C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam

*   1885 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1896 van het ijzeren schroefstoomschip “Jupiter”, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 931 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1897 tot nà 1900 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

geen

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Wijbrands, Hidde

 

Familiegegevens en opleiding

 

Klaas werd geboren op 11.11.1861 te Sappemeer als z.v. Pieter Huges (koopvaardijschipper) en Johanna Catharina Bakker. (Gron.Arch. – akte nr. 108 - akteplaats Sappemeer)

Klaas(24) (buitenvaarder) trouwde op 05.08.1886 te Groningen met Stientje Nauta (30) – geb. 15.03.1856 te Groningen – d.v. Leendert Nauta en Elsien van Hemmen. (Gron.Arch. – akte nr. 226 – akteplaats Gron.)

Klaas overleed op 24 sept. 1933 te Haarlem na een kortstondige ziekte (71).

 

 

Kinderen

-    Pieter Leendert – geb. 27.01.1887 te Groningen.

-    Leendert Pieter – geb. 04.12.1888 te Groningen.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart ??

Behaalde het diploma 2e stuurman grote zeilvaart op ??

Behaalde het diploma 2e stuurman aanvulling grote stoomvaart in februari 1893.

Behaalde het diploma 1e stuurman grote zeilvaart in februari 1893.

 

Kwam op 29.12.1889 in dienst bij de KNSM als derde stuurman op het s.s. CERES.

 

De schepen van de kapitein:
 

*   03/1905 – 03/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   03/1905 – 05/1905  van het s.s. ETNA – geb. in 1871

*   05/1905 – 08/1905  van het s.s. SIRIUS – geb. in 1871

*   08/1905 – 09/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   09/1905 – 11/1905  van het s.s. OBERON – geb. in 1890

*   11/1905 – 11/1905  van het s.s. NIOBE – geb. in 1902

*   11/1905 – 08/1907  van het s.s. NEREUS – geb. in 1898

*   08/1907 – 10/1907  van het s.s. DANAE – geb. in 1894

*   10/1907 – 11/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   11/1907 – 12/1907  van het s.s. CASTOR – geb. in 1895

*   12/1907 – 12/1907  van het s.s. CLIO – geb. in 1896

*   12/1907 – 10/1909  van het s.s. HELENA – geb. in 1899

*   10/1909 – 05/1911  van het s.s. ADONIS – geb. in 1905

*   05/1911 – 07/1911  van het s.s. THEMIS – geb. in 1903

*   07/1911 – 09/1911  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   09/1911 – 08/1913  van het s.s. AMOR – geb. in 1911

*   09/1913 – 07/1914  van het s.s. BACCHUS – geb. in 1911

*   07/1914 – 07/1914  van het s.s. EUTERPE – geb. in 1903

*   07/1914 – 02/1915  van het s.s. JASON – geb. in 1912

*   02/1915 – 11/1915  van het s.s. POSEIDON – geb. in 1914

*   11/1915 – 10/1916  van het s.s. VENUS – geb. in 1907

*   11/1916 – 04/1918  van het s.s. VESTA – geb. in 1907

 

M.i.v. 01.01.1919 vervroegd gepensioneerd.

 

Overige bijzonderheden

 

Zie Verslag van de RvdS 1915 – nr. 38. Brand in de lading van het s.s. JASON op 28.01.1915.

OVERLIJDENS ADVERTENTIE in het

Nieuwsblad van het Noorden van 26-09-1933

Datum vanaf: 1907
Kapitein: Huges, Klaas

Afbeeldingen


Omschrijving: CLIO
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten