Inloggen
Gezagvoerder

Gosselaar, Remmelt

Naam: Gosselaar, Remmelt
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MINISTER THORBECKE 1850 Brik Sailing Vessel 15976 Bekijk schip
VICTORIA 1858 Schoener Sailing Vessel 16439 Bekijk schip
TRIJNTJE 1852 Schoener Sailing Vessel 6680 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Remmelt Gosselaar werd geboren 05 februari 1842 te Delfzijl als zoon van Everhardus Bontkes Gosselaar en Johanna Willems Groeneboom. Hij was de broer van kapitein Bontko Gosselaar.

Hij trouwde te Delfzijl op 15 januari 1874 als scheepskapitein met Trijntje Kiel, geboren te Farmsum op 18 september 1849  als dochter van de broodbakker Having Luitjens Kiel en Annechien Jacobs Jager. Zij overleed te Delfzijl op 11 april 1945, 95 jaar.

Remmelt overleed te Delfzijl op 13 oktober 1918, 76 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Remmelt Gosselaar was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 34 in de periode 1874 t/m 1905.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Gosselaar als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*    1875 t/m 1877 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

             Bouma vermeldt dit schip van 1875 t/m 1881 onder kapitein Remmelt Gosselaar. Uit de monsterrollen blijkt dat de kapiteinsperioden van Bontko en Remmelt zijn samengevoegd

*    1879 t/m 1881 van de schoenerbrik “Trijntje” ex Victoria, gebouwd in 1858 te Borga, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1882 voor kapitein/eigenaar P.Gransbergen te Delfzijl en was herdoopt in “Hillechiena”;

*    1882 t/m 1896 van het 3-mastschip “Trijntje” ex Maggie, gebouwd in 1852 te Ilfracombe, 299 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1859-22, 08 maart 1859, kof “Wilhelmina”, kapitein Jan H. Schuitema, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.Nanning, 44 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1859-55, 17 mei 1859, kof “Harmonie”, kapitein W.Kaijzer, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.M.Borg, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos R.E.Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos R.Gosselaar, 18 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-8, 22 februari 1862, kof “Geziena Helena”, kapitein Geert G.Albers, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.O.Rozema, 31 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen waaronder R.Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-97, 07 oktober 1862, kof “Bonna Romelingh”, kapitein Theodoricus Visser, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1865-15, 08 maart 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-78, 29 juli 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Monsterrol 1871-54, 04 augustus 1871, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman kok en 6 matrozen;

 

Monsterrol 1872-39, 22 maart 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk J.Bloem, 39 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1872-73, 04 juli 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1873-33, 06 maart 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2, matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-90, 07 juli 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-21, 03 maart 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-95, 18 juli 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

 

Monsterrol 1876-68, 24 april 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Eltjes Teunis Visser, 45 jaar uit Schiermonnikoog en een kok;

Monsterrol 1876-174, 07 september 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-36, 10 maart 1877, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1878-11, 26 februari 1878, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-126, 24 augustus 1878, schoener “Trijnje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-25, 01 april 1979, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Swarts, 47 jaar uit Westerlee, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-92, 21 juli 1879, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-6, 03 maart 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-80, 28 juni 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Mulder, 25 jaar uit Appingedam, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-99, 18 augustus 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-42, 12 april 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Driwes Poelstra, 29 jaar uit Sappemeer, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-81, 01 augustus 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-101, 08 september 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

 

Monsterrol 1882-19, 07 maart 1882, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Huisman, 24 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-87, 24 juni 1882, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-32, 23 maart 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Riepma, 37 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-69, 09 juli 1883, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1883-94, 01 september 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-41, 02 april 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 62 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1884-71, 08 juli 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-31, 02 april 1885, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1886-34, 17 april 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 30 jaar uit Noordbroek, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1886-57, 15 juli 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-41, 01 april 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-69, 15 juli 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-31, 09 april 1888, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 42 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-48, 09 april 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-91, 25 juli 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-49, 15 april 1890, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1891-4, 24 januari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-14, 25 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-16, 27 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-37, 31 maart 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 38 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-58, 30 juni 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1892-8, 27 februari 1892, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-33, 28 maart 1892, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 39 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-39, 29 maart 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 42 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-61, 06 juli 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Willem Kwant, 23 jaar uit Garmerwolde en een matroos;

Monsterrol 1894-39, 28 maart 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuipers, 42 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-70, 10 juli 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Frederikus Kuiper, 43 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Augustinus Meijer, 20 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-14, 26 februari 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Remmelt is ook vermeld als R. en R.E.
  2. Er zijn in totaal 56 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1859 t/m 1896 met als leeftijden 17 t/m 53 jaar. De zeemanscarriére heeft dus (minstens) bijna 40 jaar geduurd..
  4. Als woonplaats is tot 1880 Delfzijl opgegeven en de resterende periode Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Wilhelmina”, kapt. J.H.Schreuder                                          17 jaar

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Harmonie”, kapt. W.Kaijzer                                                    17 jaar

      *    1860                matroos op de kof “Eendragt”, kapt. D. de Witt                                                              18 jaar

      *    1861                lichtmatroos op de kof Eendragt, kapt. D. de Witt                                                           19 jaar

      *    1862                matroos op de kof “Geziena Helena”, kapt. G.A.Albers                                                20 jaar

      *    1862                stuurman op de kof “Bonna Romelingh”, kapt. T.Visser                                               20 jaar

      *    1865                stuurman op de kof “Vrouw Clara”, kapt. O.J.Post                                                        23 jaar

      *    1871                stuurman op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. G.A.Albers                                     29 jaar

 

      *    1872-1877      kapitein op de schoener “Elisabeth”                                                                                 30-35 jaar

      *    1878-1881      kapitein op de schoener “Trijntje”                                                                                    36-39 jaar

      *    1882-1896      kapitein op de schoener/bark/brik “Trijntje”                                                                   40-53 jaar

  1. In de carriére volgens de monsterrollen uit Delfzijl zijn een aantal onderbrekingen, bv. 1865-1871. Remmelt zal vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, maar deze montsrrollen zijn door ons niet onderzocht.

      Hij heeft een respectabele periode het gezag gevoerd over de laatste “Trijntje” die in de monsterrollen als 3 verschillende typen zijn aangeduid. Wat betreft de driemasters bark en schoener zal de zijlvoering zijn veranderd. Het type brik past niet in de rij, omdat het een tweeemaster is.

`     De tweemasstschoener is eveneens bevaren door zijn broer Bontko. (zie aldaar)

      De eerste “Trijntje” is de ex Victoria uit 1858, de tweede “Trijntje” de ex Maggie uit 1852.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Trijntje   R.Gosselaar   3/mschooner   300 brt   gebouwd in 1852   varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”

 

NRC 09 augustus 1893114

Delfzijl, 7 augustus. Te Riga heerste de eerste dezer een sterke windhoos die belangrijke schade aanrichtte, o.a. aan de Nederlandse schepen TRIJNTJE, kapt. Gosselaar en IDA, kapt. Harding.

 

Provinciale Groninger Courant 18 februari 1895114

Advertentie. Donderdag 26 februari 1895, des avonds ten 7 uur, zal in het logement van Huisman op Kroonstad, nabij Delfzijl, publiek worden verkocht het kopervast en in 1890 gekoperde driemast schoenerschip TRIJNTJE, groot 299 55/100e register ton, met deszelfs staand en lopend tuig en goede inventaris, zoals het ligt in het dok nabij Delfzijl. Nadere informatiën te bekomen bij kapt. R. Gosselaar te Farmsum en bij Wijnne & Barends, scheepsmakelaars te Delfzijl.

J.C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 28 februari 1895114

Delfzijl, 27 februari. De driemast schoener TRIJNTJE, groot 299 reg. ton, gebouwd in 1852, laatst gevoerd door kapitein Gosselaar, is verkocht voor NLG 2810 aan kapitein J.J. Valom alhier.