Inloggen
VICTORIA - ID 16439


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-03-03 / 1883-08-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1858
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Borgå, Finland
Delivery Date: 1858-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 81.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-03-03
Register nr: 18690103
Scheepsnaam: VICTORIA
Type: Schooner
Lasten: 81
Gebouwd in land: Finland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hubert Jans & Co.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Groot, K. de
Opmerkingen: 1871 - 89-datum besluit nieuwe zeebrief27-02-1871-89- schip ligt in :Harlingen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Finland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1869-02-20 VICTORIA
Manager: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hubert Jans & Co., Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands

Date/Name Ship 1878-02-21 TRIJNTJE
Manager: Remmelt Gosselaar, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Remmelt Gosselaar, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1882-02-11 HILLECHINA
Manager: Pieter Gransbergen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Pieter Gransbergen, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Ship Events Data

1876-08-03: Damaged
Lyngoer, 3 augustus 1876. Het schoenerschip VICTORIA, kapt. Hut, van Windau naar Harlingen met hout, is gisteren met gebroken fokkemast binnengelopen; het zal alhier van een nieuwe worden voorzien.
1877-04-21: Collision
Christiania, 21 april 1877. Het Duitse schoenerschip ALETTA MARTHA en de Nederlandse schoener VICTORIA, kapt. Hut, zijn in aanzeiling geweest; eerstgenoemde is dientengevolge gezonken, terwijl de laatste met geringe schade te Farsund is binnengelopen.
1882-06-06: Damaged
Delfzijl, 6 juni 1882. Het heden op avontuur uitgezeilde schip HILLECHIENA, kapt. Gransbergen, is met gebroken ra uit zee teruggekomen.
1883-08-11: Final Fate: Abandoned

Dover, 14 augustus. De Nederlandse schoener HILLECHIENA, kapt. P. Gransbergen, van Delfzijl naar Sundsvall had op de 11e augustus 1883, omstreeks de middag, op 56º10’ NB 6º55’ OL op iets gestoten, waardoor het schip zo zwaar lek werd, dat men het met de pomp niet lens kon houden en men genoodzaakt was om het om 3 uur des namiddags in zinkende toestand te verlaten.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas de Groot werd geboren te Harlingen op 20 september 1824 als zoon van Jacob Sjoerds de Groot en Metje Barteles Wagenaar.

Hij trouwde te Harlingen op 12 december 1850 met Johanna Henkes, geboren te Franeker op 09 augustus 1823 als dochter van Bernardus Henkes en Geeske Harmanus ter Brug. Zij overleed te Harlingen op 27 juli 1887 als weduwe, oud 63 jaar.

Klaas overleed op 27 december 1877 te Harlingen, 53 jaar.tresoar

 

Ontleend aan: “Trying-0ut. An Anatomy of Dutch Whaling and Sealing in de Nineteenth Century, 1815-1885”

Joost C.A.Schokkenbroek, Aksant, Amsterdam, 2008, 366 pp

In Appendix 5, p.323 staat een “Overview of Pupils of the Nautical College in Harlingen (1842-1864) en kennelijk degenen die aan de walvisvaart hebben deelgenomen waaronder:

Klaas de Groot, geboren te Harrlingen, 21 jaar, ingeschreven op 08 december 1845, drie jaar opleiding. In zijn leerlingenoverzicht wordt zijn gedrag gewaardeerd als “Bescheiden en zeer vlijtig” en zijn begrip als “redelijk vatbaar” (een 3 op een schaal van 5). Voorts is vermeld “Calculate the coincidence of the right ascensions of the Sun and Moon”.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Klaas Jacobs de Groot werd per 26 februari 1855 met vlagnummer 27 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Drie Zusters", boekhouder H.van Schouwenburg. De contributie werd betaald door zijn vrouw Johanna Henckes, geboren op 19 augustus 1823.

Klaas de Groot was met vlagnummer 27 lid van het College in de periode 1855-1877034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Klaas Jacobs de Groot overleed op 27 december 1877 te Harlingen. Zijn weduwe had recht op een uitkering uit het fonds van ¦1050,-. Op verzoek van de weduwe werd ¦525.- ineens uitbetaald en de rest in halfjaarlijkse termijnen van ¦75,-028-fol.045.

"De secretaris herdacht bij deze gelegenheid het eenigste lid der eerste klasse dat dat jaar (1877) aan de Vereeniging ontviel, zijnde kapitin Klaas de Groot in December overleden, en herinnert hoe hij altijd een ijverig voorstander was van het Collegie, terwijl hij als het ware de ziel was van het zilveren feest in het vorig jaar gevierd"035-07 februari 1878.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer      periode      type           naam van het schip                                 boekhouder/reder

         27                1854        kof             Catharina Elisabeth                                B.van Loon & Zn, Harlingen

                                                                   november gezonken op de buitengronden van het Vlie.

                                                                   Was op reis van Frederikstad naar Harlingen

         26            1855-1861 kof             Drie Gezusters                                         H.van Schouwenburg, Harlingen

                                                                   gestrand en wrak bij Drobak

                           1862-1863 kof             Drie Gezusters (ex Triton)                     H.van Schouwenburg, Harlingen

                                1864       kof             Drie Gezusters (ex Triton)                     J.Noyon, Harlingen

                                                                   verongelukt bij Kopenhagen

                           1865-1868 brigt.           Mercurius (ex Maria Margaretha)       Hubert Jans & Co, Harlingen

                                1869       brik            Engelina                                                   G.H.Stratingh, Nieuwe Pekela

                           1870-1872 sch.brik     Victoria                                                     Hubert Jans & Co, Harlingen

                           1873-1875 sch.brik     Baudina Elisabeth                                  Hubert Jans & Co, Harlingen

                                                                   gezonken op de Doggersbank

                                1876       bark           Harlingen (ex James M.Churchill)       Hubert Jans & Co, Harlingen

 

K.de Groot maakte in 1877, samen met Joh.J.Alta, J.G.Munneke en H.Boswijk, deel uit van een Commissie van Gezagvoerders ter viering van het 25-jarig bestaan van het College "Zeemansvoorzorg"031.

 

Bouma025 vermeldt K.de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1854 van de kof “Catharina Elisabeth”, gebouwd in 1837, bouwplaats en tonnage niet vermeld, varend voor B.van Loon & Zn te Harlingen. Het schip is in november gezonken op de buitengronden van het Vlie, op reis van Fredrikstad naar Harlingen;

*    1866 t/m 1868 van de galjoot “Mercurius” ex Maria Margaretha, ex Maria van Cammenga, gebouwd in 1830 te Emden, 148 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1870 t/m 1873 van de sch.brik “Victoria”, gebouwd in 1858 te Borga, 153 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1877 t/m 1878 van de bark “Harlingen” ex James M. Churchill, gebouwd in 1855 te Frankfurt Maine, 475 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen.

 

monsterollen uit het Gemeentehuis van Delfzijl

28 september 1868, brigantijn “Mercurius”, kapitein Klaas de Groot, geen leeftijd vermeld uit Harlingen. Voorts een kok

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant dd 12 april 1865 staat in de rubriek BINNENLAND het volgende bericht096:

“HARLINGEN, 11 April

Een onzer reederijen heeft weder een groot verlies geleden, door het vergaan van een schip. De drie Gezusters, kapt. K.de Groot, is in de nabijheid van Kopenhagen ll Vrijdag op Zaturdag nacht zoodanig in het ijs bezet geraakt, dat het vaartuig weldra zonk en met de lading verloren ging. De equipage is echter, volgens het telegraphisch berigt gered.”

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Groot, Klaas Jacobs de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.W.Hut was met vlagnummer 32 in de periode 1874-1877 eersteklas lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij werd niet ingeschreven in de Inschrijfregisters van het College. De gegevens werden ontleend aan de ledenlijsten uit "Sweijs"034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Het Register van Uitgaande Stukken van het College “Zeemansvoorzorg” bevat een brief uit 1877 geadresseerd aan G.W.Hut te Noordbroek033

 

De schepen van de kapitein

lid van het Harlinger zeemanscollege Zeemansvoorzorg036

vlagnummer      periode      type                     naam van het schip                                        boekhouder/reder

         H32         1873-1876 sch.brik               Victoria                                                                       Hubert Jans & Co, Harlingen

 

Bouma025 vermeldt G.W.Hut als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1877 van de sch.brik “Victoria”, gebouwd in 1858 te Borga, 153 ton o.m., varend voor Hubert Jans & Co te Harlingen;

*    1878 van hetzelfde schip maar nu varend voor M.C.Teves te Harlingen. Het schip werd in 1878 afgekeurd na een aanvaring maar voer in 1879 weer voor de kapitein/eigenaar R.Gosselaar te Delfzijl, herdoopt in “Trijntje”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1873
Kapitein: Hut, G.W.

Familiegegevens en opleiding

Remmelt Gosselaar werd geboren 05 februari 1842 te Delfzijl als zoon van Everhardus Bontkes Gosselaar en Johanna Willems Groeneboom. Hij was de broer van kapitein Bontko Gosselaar.

Hij trouwde te Delfzijl op 15 januari 1874 als scheepskapitein met Trijntje Kiel, geboren te Farmsum op 18 september 1849  als dochter van de broodbakker Having Luitjens Kiel en Annechien Jacobs Jager. Zij overleed te Delfzijl op 11 april 1945, 95 jaar.

Remmelt overleed te Delfzijl op 13 oktober 1918, 76 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Remmelt Gosselaar was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 34 in de periode 1874 t/m 1905.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Gosselaar als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*    1875 t/m 1877 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

             Bouma vermeldt dit schip van 1875 t/m 1881 onder kapitein Remmelt Gosselaar. Uit de monsterrollen blijkt dat de kapiteinsperioden van Bontko en Remmelt zijn samengevoegd

*    1879 t/m 1881 van de schoenerbrik “Trijntje” ex Victoria, gebouwd in 1858 te Borga, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1882 voor kapitein/eigenaar P.Gransbergen te Delfzijl en was herdoopt in “Hillechiena”;

*    1882 t/m 1896 van het 3-mastschip “Trijntje” ex Maggie, gebouwd in 1852 te Ilfracombe, 299 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1859-22, 08 maart 1859, kof “Wilhelmina”, kapitein Jan H. Schuitema, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.Nanning, 44 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1859-55, 17 mei 1859, kof “Harmonie”, kapitein W.Kaijzer, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.M.Borg, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos R.E.Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos R.Gosselaar, 18 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-8, 22 februari 1862, kof “Geziena Helena”, kapitein Geert G.Albers, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.O.Rozema, 31 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen waaronder R.Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-97, 07 oktober 1862, kof “Bonna Romelingh”, kapitein Theodoricus Visser, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1865-15, 08 maart 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-78, 29 juli 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Monsterrol 1871-54, 04 augustus 1871, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman kok en 6 matrozen;

 

Monsterrol 1872-39, 22 maart 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk J.Bloem, 39 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1872-73, 04 juli 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1873-33, 06 maart 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2, matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-90, 07 juli 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-21, 03 maart 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-95, 18 juli 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

 

Monsterrol 1876-68, 24 april 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Eltjes Teunis Visser, 45 jaar uit Schiermonnikoog en een kok;

Monsterrol 1876-174, 07 september 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-36, 10 maart 1877, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1878-11, 26 februari 1878, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-126, 24 augustus 1878, schoener “Trijnje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-25, 01 april 1979, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Swarts, 47 jaar uit Westerlee, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-92, 21 juli 1879, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-6, 03 maart 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-80, 28 juni 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Mulder, 25 jaar uit Appingedam, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-99, 18 augustus 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-42, 12 april 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Driwes Poelstra, 29 jaar uit Sappemeer, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-81, 01 augustus 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-101, 08 september 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

 

Monsterrol 1882-19, 07 maart 1882, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Huisman, 24 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-87, 24 juni 1882, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-32, 23 maart 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Riepma, 37 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-69, 09 juli 1883, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1883-94, 01 september 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-41, 02 april 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 62 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1884-71, 08 juli 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-31, 02 april 1885, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1886-34, 17 april 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 30 jaar uit Noordbroek, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1886-57, 15 juli 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-41, 01 april 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-69, 15 juli 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-31, 09 april 1888, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 42 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-48, 09 april 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-91, 25 juli 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-49, 15 april 1890, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1891-4, 24 januari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-14, 25 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-16, 27 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-37, 31 maart 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 38 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-58, 30 juni 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1892-8, 27 februari 1892, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-33, 28 maart 1892, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 39 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-39, 29 maart 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 42 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-61, 06 juli 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Willem Kwant, 23 jaar uit Garmerwolde en een matroos;

Monsterrol 1894-39, 28 maart 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuipers, 42 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-70, 10 juli 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Frederikus Kuiper, 43 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Augustinus Meijer, 20 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-14, 26 februari 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Remmelt is ook vermeld als R. en R.E.
  2. Er zijn in totaal 56 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1859 t/m 1896 met als leeftijden 17 t/m 53 jaar. De zeemanscarriére heeft dus (minstens) bijna 40 jaar geduurd..
  4. Als woonplaats is tot 1880 Delfzijl opgegeven en de resterende periode Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Wilhelmina”, kapt. J.H.Schreuder                                          17 jaar

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Harmonie”, kapt. W.Kaijzer                                                    17 jaar

      *    1860                matroos op de kof “Eendragt”, kapt. D. de Witt                                                              18 jaar

      *    1861                lichtmatroos op de kof Eendragt, kapt. D. de Witt                                                           19 jaar

      *    1862                matroos op de kof “Geziena Helena”, kapt. G.A.Albers                                                20 jaar

      *    1862                stuurman op de kof “Bonna Romelingh”, kapt. T.Visser                                               20 jaar

      *    1865                stuurman op de kof “Vrouw Clara”, kapt. O.J.Post                                                        23 jaar

      *    1871                stuurman op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. G.A.Albers                                     29 jaar

 

      *    1872-1877      kapitein op de schoener “Elisabeth”                                                                                 30-35 jaar

      *    1878-1881      kapitein op de schoener “Trijntje”                                                                                    36-39 jaar

      *    1882-1896      kapitein op de schoener/bark/brik “Trijntje”                                                                   40-53 jaar

  1. In de carriére volgens de monsterrollen uit Delfzijl zijn een aantal onderbrekingen, bv. 1865-1871. Remmelt zal vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, maar deze montsrrollen zijn door ons niet onderzocht.

      Hij heeft een respectabele periode het gezag gevoerd over de laatste “Trijntje” die in de monsterrollen als 3 verschillende typen zijn aangeduid. Wat betreft de driemasters bark en schoener zal de zijlvoering zijn veranderd. Het type brik past niet in de rij, omdat het een tweeemaster is.

`     De tweemasstschoener is eveneens bevaren door zijn broer Bontko. (zie aldaar)

      De eerste “Trijntje” is de ex Victoria uit 1858, de tweede “Trijntje” de ex Maggie uit 1852.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Trijntje   R.Gosselaar   3/mschooner   300 brt   gebouwd in 1852   varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”

 

NRC 09 augustus 1893114

Delfzijl, 7 augustus. Te Riga heerste de eerste dezer een sterke windhoos die belangrijke schade aanrichtte, o.a. aan de Nederlandse schepen TRIJNTJE, kapt. Gosselaar en IDA, kapt. Harding.

 

Provinciale Groninger Courant 18 februari 1895114

Advertentie. Donderdag 26 februari 1895, des avonds ten 7 uur, zal in het logement van Huisman op Kroonstad, nabij Delfzijl, publiek worden verkocht het kopervast en in 1890 gekoperde driemast schoenerschip TRIJNTJE, groot 299 55/100e register ton, met deszelfs staand en lopend tuig en goede inventaris, zoals het ligt in het dok nabij Delfzijl. Nadere informatiën te bekomen bij kapt. R. Gosselaar te Farmsum en bij Wijnne & Barends, scheepsmakelaars te Delfzijl.

J.C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 28 februari 1895114

Delfzijl, 27 februari. De driemast schoener TRIJNTJE, groot 299 reg. ton, gebouwd in 1852, laatst gevoerd door kapitein Gosselaar, is verkocht voor NLG 2810 aan kapitein J.J. Valom alhier.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Gosselaar, Remmelt

Familiegegevens en opleiding

Pieter Gransbergen werd geboren te Delfzijl op 26 mei 1855 als zoon van de broodbakker Cornelis Gransbergen en Aaffina Tjapkes Leeuw.

Hij trouwde te Delfzijl op 26 augustus 1880 met Hillechien Stenger, geboren te Farmsum 04 november 1856 als dochter van de scheepskapitein Johannes Stenger en Gesiena Smit. Zij overleed te Farmsum op 06 juni 1888, 31 jaar.

Pieter hertrouwde op 11 december 1889 te Delfzijl als scheepskapitein met Bouwgina Wolkammer, geboren te Farmsum  op 26 juni 1858 als dochter van de scheepskapitein Albert Hindriks Wolkammer en Ida Waalkens. Zij was eerder getrouwd met Petrus Johannes Rottinghuis, overleden op de Noordzee in 1883.

Pieter overleed te Farmsum op 04 februari 1901, 45 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Gransbergen was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl met vlagnummer 2 in de periode 1880 t/m 1891

 

Een P.Gransbergen was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 41 in de periode 1895 t.m 1904. (moet 1901 zijn, i.c. zijn sterfjaar)

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Kapitein P.Gransbergen was in 1879-1880 gezagvoerder van de galjoot/schonerkof "Anna Geertruida" (ex-Minkina, ex-Gezina Dorothea, ex-Minkina), gebouwd in 1855 te Muntendam, groot 109 ton o.m. Hij voer voor reder J.T.Leeuwe te Delfzijl. Hij strandde in 1880 op Falsterbo en het schip werd afgekeurd.

Op 23 februari 1880 monsterde Derk Brouwer als dekjongen aan te Kampen voor een reis naar Noorwegen. "Aan boord van dit schip heb ik niet het geheele jaar doorgebracht, want nadat wij er een paar reizen mee gedaan hadden, werd het schip erg lek, en wij dus ook allen besloten, om niet weer mee te gaan (de thuishaven was Delfzijl)048.

 

Bouma025 vermeldt P.Gransbergen als gezagvoerder gedurende:

*    1880 van de galjoot “Anna Geertruida” ex Minkiena, ex Geziena Dorothea, ex Geziena, gebouwd in 1855 te Muntendam, 109 ton o.m., varend voor J.T.Leeuw te Delfzijl. Het schip strandde op Falsterbo en werd afgekeurd;

*    1881 van de schoenerkof “Jantina” ex Engberdina Anna, gebouwd in 1847 te Pekela, 142 ton o.m., varend voor J.J.Stenger te Farmsum;

*    1882 t/m 1883 van de schoenerbrik “Hillechiena” ex Trijntje, ex Victoria, gebouwd in 1858 te Borga, 152 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1883 in de Noordzee gezonken;

*    1884 van de brik “Rose”, gebouwd in 1843, bouwplaats niet vermeld, 254 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip is op Bornholm gestrand en als wrak verkocht;

*    1885 t/m 1886 van de schoenerbrik “Johanna”, gebouwd in 1863 te Elsfleth, 200 ton o.m., varend voor C.A.Gransbergen te Delfzijl;

*    1887 van hetzelfde schip maar nu varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*    1889 t/m 1892 van de bark”Amanda”, gebouwd in 1854 te Rostock, 258 ton o.m., varend voor T.Gransbergen uit Delfzijl. Het schip werd in 1892 verkocht vermoedelijk naar Duitsland. In 1895 was H.Bergman kapitein en werd het schip afgekeurd te Arendal;

*    1893 van de bark “Bougiena” ex Pillau, gebouwd in 1863 te Pillau, 430 ton o.m., varend voor T.Gransbergen te Delfzijl. (zal zijn vernoemd naar zijn 2de vrouw)

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1869-10, 04 maart 1869, kof “Elizabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 23 jaar uit Delfzijl, 2 matrozen en de kok Pieter Gransbergen, 13 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1870-19, 15 maart 1870, kof “Johann Heindrich”, kapitein Albert Eltjes de Jonge, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hemmo Leeuw, 20 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en de kok Pieter Gransbergen, 14 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1871-12, 04 maart 1871, kof “Catharina”, kapitein Ties Martens, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Hendrik J.Apol, 25 jaar uit Eenum, matroos, lichtmatroos en de kok Pieter Gransbergen, 15 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1872-4, 24 februari 1872, kof “Elizabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Pieter Gransbergen, 16 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1872-114, 22 oktober 1872, schoener “Alida”, kapitein Mekke van der Werff, 30 jaar uit Farmsum. Voorts matroos en lichtmatroos Pieter Gransbergen, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1873-28, 04 maart 1873, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 36 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, de lichtmatroos Pieter Gransbergen, 18 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1873-99, 31 juli 1873, schoener “Geertruida”, kapitein Coenraad J.Mandema, 48 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-8, 26 februari 1874, schoener “Geertruida”, kapitein Coenraad J.Mandema, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik P.Bootsman, 33 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 18 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-86, 03 juli 1874, brik “Geessien Schreuder”, kapitein Geert Geerts Albers, 24 jaar uit Farmsum, bootsman en de matroos Pieter Gransberrgen, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1874-125, 02 september 1874, bark “Singapore”, kapitein Cornelis Borst, 30 jaar uit Farmsum. Voorts kok en 5 matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-5, 19 februari 1875, bark “Eugenio”, kapitein Justo Diez, 36 jaar uit Barcelona. Voorts 10  matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 19 jaar uit Delfzijl en een tolk;

Monsterrol 1875-28, 17 maart 1875, brik “Aurora”, kapitein Jacob van Buuren, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Siepke Nieuwzwaag, 40 jaar uit Nieuwolda, bootsman, kok en 5 matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1875-131, 22 september 1875, schoener “Alida”, kapitein Mekko van der Werff. Voorts kok en 3 matrozen waaronder Pieter Gransbergen, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1876-5, 22 februari 1876, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Geuchien Bieze, 34 jaar uit Veendam, kok en de matroos Pieter Gransbergen, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1877-5, 15 februari 1877, galjoot “Anna”, kapitein Bontko Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Gransbergen, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen:

Monsterrol 1877-5, 15 februari 1877, schoener “Elisabeth”, kapitein Bontko Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Gransbergen, 21 jaar uit Delfzijl, kok en 2 matrozen;

 

Monsterrol 1879-8, 10 maart 1879, kof “Anna Geertruida”, kapitein Pieter Gransbergen, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-104, 07 augustus 1879, kof “Anna Geertruida”, kapitein Pieter Gransbergen, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1879-138, 22 oktober 1879, galjoot “Anna Geertruida”, kapitein Pieter Gransbergen, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-1, 23 februari 1880, kof “Anna Geertruida”, kapitein Pieter Gransbergen, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman D.Poelstra, 36 jaar uit Sappemeer, stuurman Fikko Spieard, 24 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1880-119, 06 september 1880, kof “Anna Geertruida”, kapitein Pieter Gransbergen, 25 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luppo Leffers, 26 jaar uit Wildervank, kok en een matroos;

Monsterrol 1881-37, 05 april 1881, kof “Jantina”, kapitein Pieter Gransbergen”, 24 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan C.Mandema, 20 jaar uit Farrmsum;

Monsterrol 1882-29, 11 maart 1882, kof “Cornelia”, kapitein Freerk Janssen Teerling, 32 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1882-30, 13 maart 1882, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Pieter Bekkering, 35 jaar uit Annerveenschekanaal, , matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-52, 05 april 1882, kof “Jantina”, kapitein Pieter Gransbergen, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Verder geen bemanningsleden genoemd;

Monsterrol 1882-55, 12 april 1882, kof “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1882-76, 06 juni 1882, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 27 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-159, 09 oktober 1882, schoener Hillchiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Berend Bosma, 26 jaar uit Winsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1883-9, 02 maart 1883, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Fokko Taaij, 33 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1883-86, 09 augustus 1883, schoener “Hillechiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts matroos en lichtmatroos;

Monsterrol 1883-116, 03 oktober 1883, brik “Pieter Rose”, kapitein Pieter Gransbergen, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 50 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1884-36, 22 maart 1884, schoener “Johanna”, kapitein Pieter Gransbergen, 28 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1884-40, 01 april 1884, schoener “Johanna”, kapitein Pieter Gransbergen, 28 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1885-25, 26 maart 1885, schoener “Johanna”, kapitein Pieter Gransbergen, 29 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Dirk de Boer, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-62, 08 juli 1885, schoener “Johanna”, kapitein Pieter Gransbergen, 30 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1886-7, 26 maart 1886, schoener “Johanna”, kapitein Pieter Gransbergen, 30 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Egbert de Vries, 30 jaar uit Delfzijl, 2 koks, zeilmaker en een matroos;

Monsterrol 1889-32, 26 maart 1889, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 33 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Gijsbert Smit, 25 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-85, 13 juli 1889, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Elle Onne Smidt, 22 jaar uit Bierum, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-125, 27 september 1889, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Elle Onne Smit, 23 jaar uit Bierum, kok, 2 matrozen,  2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-40, 06 april 1890, bark “Amanda| kapitein Pieter Gransbergen, 34 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Hovingh, 54 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en 2 dekjongens

Monsterrol 1890-70, 03 juli 1890, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Hovingh, 54 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-96, 11 september 1890, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Hovingh, 54 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-27, 19 maart 1891, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 35 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Hovingh, 54 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-62, 03 juli 1891, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Hovingh, 57 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1891-91, 04 september 1891, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Derk Puister, 49 jaar uit Eenum, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1892-29, 23 maart 1892, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Veldman, 28 jaar uit Termunterzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1892-61, 06 juli 1892, bark “Amanda”, kapitein Pieter Gransbergen, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Klaas Veldman, 28 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-56, 07 juni 1893, bark “Pillau”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een kok; (herdoopt in “Bougina”)

Monsterrol 1893-75, 26 augustus 1893, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 38 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Jelle Plas, 25 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Harko Geertsema, 20 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1894-41, 29 maart 1894, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen. Voorts stuurman Jelle Plas, 26 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-58, 28 mei 1894, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1894-84, 18 augustus 1894, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Marten Borg, 30 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 3 matrozen en 4 lichtmatrozen;

Monsterrol 1895-55, 02 mei 1895, bark `Bougiena`, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1895-53, 03 mei 1895, bark “Bouwgiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosting, 45 jaar uit Uithuizermeeden, bootsman, 2 koks, 3 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1895-91, 21 juni 1895, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosting, 45 jaar uit Uithuizermeeden, bootsman, kok, 2 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-28, 18 maart 1896, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosting, 46 jaar uit Uithuizermeeden, bootsman, kok, 2 matrozen, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1896-75, 08 juli 1896, bark “Bougiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Marten Borg, 32 jaar uit Delfzijl, bootsman, kok, 2 matrozen, 5 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-25, 25 maart 1897, bark “Bouwgiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 3 matrozen, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1897-75, 09 augustus 1897, bark “Bougina”, kapitein Pieter Gransbergen, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 46 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 1 matroos, 4 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1898-17, 03 maart 1898, bark “Bougina”, kapitein Pieter Gransbergen, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Oosting, 47 jaar uit Uithuizermeeden, bootsman, kok, matroos, 3 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1899-1, 25 januari 1899, bark “Bouchiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1899-11, 24 februari 1899, bark “Bouchiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1899-25, 17 maart 1899, bark “Bouchiena”, kapitein Pieter Gransbergen, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Willem Jager, 45 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Jacob de Jong, 36 jaar uit Den Andel, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1899-27, 22 maart 1899, bark “Bouwgiena”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1899-65, 10 juli 1899, bark “Bougina”, kapitein Pieter Gransbergen, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Willem Jager, 49 jaar uit Farmsum, bootsman, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1900-39, 08 april 1900, bark “Bougina”, kapitein P.Gransbergen, 44 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman T.Kuiper, 49 jaar uit Farmsum, 2de stuurman J.Gosselaar, 21 jaar uit Delfzijl, kok, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1902-1b, 22 januari 1902, bark “Bougina”, kapitein Pieter Gransbergen, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid. (kan niet juist zijn. Pieter overleed in 1901)

 

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Pieter wordt een enkele maal alleen met de initiaal P. aangeduid.
  2. Er zijn in totaal 67 monsterrollen op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn uit het Gemeentearchief van Delfzijl;
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1869 t/m 1902 (deze laatste datum kan niet juist zijn want Pieter overleed in 1901). De leeftijden zijn van 13 t/m 45 jaar, een zeemanscarriére van (minstens) 32 jaar.
  4. Als woonplaats is in de periode 1869-1881 Delfzijl opgegeven en daarna Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1869                kok op de kof “Elizabeth”, kapt. B.Gosselaar                                                       13 jaar

      *    1870                kok op de kof “Johan Heindrich”, kapt. A.E. de Jonge                                        14 jaar

      *    1871                kok op de kof “Catharina”, kapt. T.Martens                                                          15 jaar

      *    1872                lichtmatroos op de kof “Elizabeth”, kapt. B.Gosselaar                                        16 jaar

      *    1872-1873      lichtmatroos op de schoener “Alida”, kapt. M. van der Werff                                      17-18 jaar

      *    1873-1874      matroos op de schoener “Geertruida”, kapt. CJ.Mandema                                  18 jaar

      *    1874                matroos op de brik “Geessien Schreuder”, kapt. G.G.Albers                               19 jaar

      *    1874                matroos op de bark “Singapore” , kapt. C.Borst                                                   19 jaar

      *    1875                matroos op de bark “Eugenio”, kapt. J.Deiz                                                          19 jaar

      *    1875                matroos op de brik “Aurora”, kapt. J. van Buuren                                                19 jaar

      *    1875                matrroos op de schoener “Alida”, kapt. M. van der Werff                                   20 jaar

      *    1876-1877      matroos op de galjoot “Anna”, kapt. B.Gosselaar                                                20-21 jaar

      *    1877                stuurman op de schoener “Elisabeth”, kapt. B.Gosselaar                                    21 jaar

      *    1879-1880      kapitein op de “Anna Geertruida”                                                                           23-25 jaar

      *    1881                kapitein op de kof “Jantina”                                                                                     25 jaar

      *    1882                stuurman op de kof “Cornelia”, kapt. F.J.Teerling                                                          26 jaar

      *    1882                kapitein op de schoener “Hillechiena”                                                                    26 jaar

      *    1882                kapitein op de kof “Jantina”                                                                                     26 jaar

      *    1882-1883      kapitein op de schoener “Hillechiena”                                                                    26-28 jaar

      *    1883                kapitein op de brik “Pieter Rose”                                                                             28 jaar

      *    1884-1886      kapitein op de schoener “Johanna”                                                                         28-30 jaar

      *    1889-1892      kapitein op de bark “Amanda”                                                                                33-38 jaar

      *    1893                kapitein op de bark “Pilau” (wordt Bougina”)                                                     38 jaar

      *    1893-1901      kapitein op de bark “Bougiena/Bouwgina”                                                                     38-45 jaar

  1. Pieter heeft op minstens 17 schepen gevaren, aanvankelijk van een wat kleiner type en geleidelijk aan naar driemasters.

      Er zijn korte onderbrekingen in de vaarperioden bv. de overgang van de stuurmansrang naar die van gezagvoerder en de overgang van de “Johanna” naar de “Amanda”. Wellicht heeft hij dan vanuit een andere haven dan Delfzijl gevaren, waarvan de monsterrollen niet zijn bekeken.

      Ook wordt een commando over een schip soms onderbroken, zoals die op de “Hillechiena” door de “Jantina”. Bij die onderbrekingen was dan sprake van een zeer korte monsterrol en hij zal dan wellicht voor korte tijd toezicht hebben gehad op een opgelegd schip.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Amanda   P.Gransbergen   bark   258 brt   gebouwd in 1854   reeder P.Gransbergen te Farmsum.”

 

Provinciale Groninger Courant 11 november 1892114

Adsvertentie. Woensdag 30 november 1892, des avonds te 7 uur zal ten verzoeke van de scheepskapitein P. Gransbergen te Farmsum, ten huize van de Wed. J.M. Veltman te Delfzijl, publiek worden verkocht het in Nederland thuisbehorende en goed onderhouden barkschip AMANDA, gebouwd te Rostock in 1854, groot 258 reg.ton. Laadt plus minus 130 stander en is liggende in de haven van Delfzijl.

J.C. Jentink. notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 07 juni 1893114

Amsterdam, 5 juni. Door kapt. P. Gransbergen te Farmsum is aangekocht het Duitse barkschip PILLAU, groot 470 ton, gebouwd in 1863, thans liggende te Koningsbergen.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Gransbergen, Pieter

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1869-03-31
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: VICTORIA
Schipper: Groot, Klaas J. de
Scheepstype: schoener
Grootte: 153

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

Het Russische schip VICTORIA is in de krant aanvankelijk aangeduid als een brik, maar bij de introductie onder Nederlandse vlag officieel omschreven als schoener. Het schip is volgens een verkoop in 1882 in  1858 gebouwd, de heer Parma vult aan in Borga, thans Finland.
De Russische bemanning heeft nabij Terschelling op 31 december 1868 het vol water staande schip verlaten, dat ongetwijfeld op de lading hout was blijven drijven. Enkele dagen later hebben bergers de schoener de haven van Terschelling binnengebracht en uiteraard bergingsloon gevorderd.
Waarschijnlijk was de rederij / kapitein Scholz niet tot betaling in staat waarop het schip op 10 februari 1869 werd geveild. Koper werd  de Harlinger koopman Liepman Speyer die het schip kennelijk kocht op speculatie. Reeds op 20 februari werd de VICTORIA onderhands doorverkocht aan zeehandelaar en reder de firma Hubert Jans & Co., eveneens te Harlingen. De koopprijs bedroeg slechts 1.365 gulden.
Leegpompen en lossen lijken weinig tijd te hebben gevergd, want reeds op 3 maart verkreeg het schip haar eerste zeebrief, om na mogelijk enige herstelwerkzaamheden en opnieuw uitrusten op 4 april uit te zeilen naar Windau, het huidige Ventspils.
Hubert Jans moet een dijk van een zaak hebben gedaan!


1869

NRC 030169
Rotterdam 1 Januari. Volgens telegram van Terschelling van de 31ste december, was aldaar aangebracht het volk van de nabij dat eiland vol water verlaten Russische brik VICTORIA, kapt. Scholz, met deelen, van Riga naar Dublin. — Volgens telegram van Vlieland van, heden, was gemeld schip voor het Schulpengat van Terschelling gebracht.
DT 060169
AMSTERDAM, 5 Jan. Het Engelse schip ANN HENZELL, kapt. Stephen Sheriff, van Newcastle, met steenkolen naar het Nieuwe Diep, is, volgens telegram van Texel, van gisteren, aldaar gestrand; het volk gered. — Het schip VICTORIA, kapt. Scholz, van Riga naar Dublin, is, mede volgens telegram, in de haven van Terschelling gebracht.

Op 03-03-1869 wordt voor de VICTORIA door Hubert Jans & Co. uit Harlingen de eerste Nederlandse zeebrief aangevraagd voor kapt. K. de Groot.

AH 120469
Vlie, 8 april. Uitgezeild VICTORIA, De Groot naar Windau.
AH 050669
Elseneur, 31 mei. Gepasseerd VICTORIA, De Groot van Windau naar Harlingen.
HARC 230669
Uitgegaan, Harlingen, 16 juni. VICTORIA, K. de Groot naar Frederikstad.
DT 030769
Vlie, 1 juli. Vertrokken VICTORIA, K.J. de Groot naar Frederikstad.
HARC 270769
Harlingen, 25 juli. Vertrokken VICTORIA, De Groot naar Sundswall.
DT 240969
Vlie, 22 september. Binnengekomen VICTORIA, De Groot van Sundswall.
AH 171169
Elseneur, 12 november. Gepasseerd VICTORIA, De Groot van Sundswall naar Harlingen.
AH 091269
Texel, 7 december. Binnengekomen VICTORIA, De Groot van Sundswall.

1870

DT 070470
Vlie, 4 april. Uitgezeild VICTORIA, K.J. de Groot naar Noorwegen.
AH 030770
Elseneur, 30 juni. Gepasseerd VICTORIA, De Groot van Abo naar Harlingen.
DT 230770
Vlie, 21 juli. Vertrokken VICTORIA, K.J. de Groot naar Abo.
AH 170870
Kopenhagen, 10 augustus. Alhier is wegens tegenwind op de rede ten anker gekomen het schip VICTORIA, kapt. de Groot, van Harlingen naar Abo bestemd.
AH 091070
Elseneur, 5 oktober. Gepasseerd VICTORIA, De Groot van Abo naar Harlingen.
DT 281070
Vlie, 26 oktober. Vertrokken VICTORIA, K.J. de Groot naar Frederikstad.
DT 161170
Vlie 14 november. Binnengekomen VICTORIA, K.J. de Groot van Frederikstad.

1871

Op 27-02-1871 wordt voor de VICTORIA door Hubert Jans & Co. uit Harlingen een zeebrief aangevraagd voor kapt. K. de Groot.

HARC 260471
Harlingen, 22 april. Uitgegaan VICTORIA, K. de Groot naar Riga.
HARC 010771
Harlingen, 29 juni. Uitgegaan VICTORIA, K. de Groot naar Sundswall.
DT 300971
Vlie, 27 september. Binnengekomen VICTORIA, K.J. de Groot van Sundswall.
DT 291171
Vlie, 26 november. Binnengekomen VICTORIA, K.J. de Groot van Lovisa.

1872

DT 200372
Vlie, 18 maart. Binnengekomen VICTORIA, K.J. de Groot van Cristiaansand.
DT 110672
Vlie, 8 juni. Vertrokken VICTORIA, K. de Groot naar Abo.
DT 080872
Vlie, 6 augustus. Vertrokken VICTORIA, K. de Groot naar Borga.
HARC 301072
Harlingen, 25 oktober. Uitgegaan VICTORIA, K. de Groot naar Frederikstad.
HARC 271172
Harlingen, 25 november. Binnengekomen VICTORIA, K. de Groot van Frederikstad.

1873

DT 040473
Vlie, 1 april. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Christiaansand.
DT 170673
Vlie, 13 juni. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Borga.
DT 090873
Vlie, 6 augustus. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Sundswall.
DT 171073
Vlie, 14 oktober. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Frederikstad.

1874

DT 300574
Vlie, 28 mei. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Ornsköldv.
DT 030874
Vlie, 30 juli. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Ornsköldv.

1875

DT 230475
Vlie, 21 april. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Windau.
DT 010775
Vlie, 29 juni. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Sundswall.
DT 281075
Texel, 26 oktober. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Riga.

1876

DT 020576
Vlie, 28 april. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Riga.
DT 260676
Vlie, 22 juni. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Riga.
NRC 110876
Lyngoer, 3 augustus. Het schoenerschip VICTORIA, kapt. Hut, van Windau naar Harlingen met hout, is gisteren met gebroken fokkemast binnengelopen; het zal alhier van een nieuwe worden voorzien.
DT 020976
Vlie, 30 augustus. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Windau.
DT 231076
Vlie, 19 oktober. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Windau.

1877

DT 090377
Vlie, 7 maart. Vertrokken VICTORIA, G.W. Hut naar Christiaansand.
DT 300377
Vlie, 28 maart. Binnengekomen VICTORIA, G.W. Hut van Christiaansand.
NRC 250477
Christiania, 21 april. Het Duitse schoenerschip ALETTA MARTHA en de Nederlandse schoener VICTORIA, kapt. Hut, zijn in aanzeiling geweest; eerstgenoemde is dientengevolge gezonken, terwijl de laatste met geringe schade te Farsund is binnengelopen.

1878

Op 21-02-1878 wordt voor de TRIJNTJE door kap./ eigenaar R. Gosselaar uit Delfzijl een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

DT 100478
IJmuiden, 8 april. Uitgezeild TRIJNTJE (opm: schoener, ex-VICTORIA), R. Gosselaar naar Arendal.
WIN 200378
Vlie, 16 maart. Vertrokken TRIJNTJE, Gosselaar naar Arendal.
DT 240478
Vlie, 20 april. Vertrokken TRIJNTJE, R. Gosselaar naar Wyborg.
WIN 260678
Harlingen, 21 juni. Binnengekomen TRIJNTJE, Gosselaar van Wyborg.
DT 110778
Vlie, 9 juli. Vertrokken TRIJNTJE, R. Gosselaar naar Riga.
WIN 121078
Elseneur 6 oktober. Al de hier in de Sont gelegen, noordwaarts bestemde schepen, circa 300 in getal, hebben heden morgen hunne reizen voortgezet; daaronder bevonden zich de TRIJNTJE, Gosselaar.

1879

ST 270579
Texel, 25 mei. Uitgezeild TRIJNTJE, R. Gosselaar naar Memel.
ST 210779
Delfzijl, 18 juli. Vertrokken TRIJNTJE, R. Gosselaar naar Riga.
ST 130979
Delfzijl, 11 september. Binnengekomen TRIJNTJE, R. Gosselaar van Riga, laatst van Noorwegen.

1880

ST 110380
Delfzijl, 9 maart. Uitgezeild TRIJNTJE, R. Gosselaar naar Memel.
ST 310580
Bolderaa, 25 mei. Aangekomen TRIJNTJE, R. Gosselaar van Amsterdam.
WIN 030780
Delfzijl, 29 juni. Vertrokken TRIJNTJE, Gosselaar naar Riga.
WIN 310780
Bolderaa, 24 juli. Vertrokken TRIJNTJE, Gosselaar naar Holland.

1881

NRC 260481
Delfzijl, 24 april. Volgens particulier telegram is het Nederlandse schip (opm: schoener)  TRIJNTJE, kapt. R. Gosselaar, heden van hier te Christiania aangekomen.
AH 030681
Delfzijl, 2 mei. Volgens particulier telegram is het schip TRIJNTJE, kapt. Gosselaar, gisteren van Harlingen te Riga aangekomen.
AH 270981
Delfzijl, 26 september. Volgens particulier telegram zijn de schepen TRIJNTJE, kapt. Gosselaar, en ELISABETH, kapt. Gosselaar, van Delfzijl te Riga aangekomen.

1882

NRC 110282
Verkochte schepen. Het Nederlandse galjootschip LIBRA, groot 128 ton oude meting, gebouwd in 1874, is voor NLG 8.500, en het Nederlandse schoenerschip SINCÉRITÉ, groot 124 ton nieuwe meting, gebouwd in 1859, is voor NLG 2.762 verkocht, beide naar Duitsland. Het Nederlandse schoener-brikschip TRIJNTJE, kapt. R. Gosselaar, groot 152 ton nieuwe meting, gebouwd in 1858, is voor NLG 2.800 aan kapt. P. Gransbergen te Delfzijl verkocht.

Op 11-03-1882 wordt voor de HILLECHINA door kapt./ eigenaar P. Gransbergen uit Delfzijl een zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

PGC 090682
Delfzijl, 6 juni. Het heden op avontuur uitgezeilde schip HILLECHIENA, kapt. Gransbergen, is met gebroken ra uit zee teruggekomen.

Monsterrol: 1882-159

Datum: 09-10-1882

Scheepsnaam: Hillechiena

Scheepstype: schoener

Grootte: 152

Bewaarplaats: Delfzijl, Gemeentearchief (Delfzijl)

Achternaam

Voornaam

Rang

Gage

Woonplaats

Leeftijd

Bakker

Hindrik

matroos

36

Veendam (NL)

30

Bomekamp

Sybolt

kok

10

Uithuizen (NL)

20

Bosma

Berend

stuurman

42

Winsum (D, NL)

26

Gransbergen

Pieter

kapitein

niet vermeld

Farmsum (NL)

26

Scherphuis

Berend

lichtmatroos

15

Delfzijl (NL)

15

Veldman

Lambartus

matroos

36

Delfzijl (NL)

19

 

NRC 081182
Delfzijl, 5 november. Volgens ontvangen telegram is het schip HILLECHIENA, kapt. Gransbergen, van Delfzijl te Riga aangekomen.

1883

AH 220383
Delfzijl, 21 maart. Volgens alhier ontvangen telegram is het schip HILLECHIENA, kapt. Gransbergen, 16 dezer van hier naar Christiansund vertrokken, met enige schade te Burnt-eiland binnengelopen.
NRC 030783
Delfzijl, 2 juli. Volgens een ontvangen bericht is te Sundsvall aangekomen het schip FELICITAS, kapt. Oosting, en te Riga het schip HILLECHIEN, kapt. Gransbergen, beiden van Harlingen.
NRC 150883
Delfzijl, 14 augustus. Volgens een telegram uit Dover is het schip HILLECHIENA, kapt. Gransbergen, de 10 de augustus van Delfzijl vertrokken naar Sundsvall, in de Noordzee gezonken. De bemanning is gered.
NRC 160883
Dover, 14 augustus. De Nederlandse schoener HILLECHIENA (opm: bouwjaar 1858), kapt. Pieter Gransbergen, van Delfzijl naar Sundsvall had op de 11e augustus, omstreeks de middag, op 56º10’ NB 6º55’ OL op iets gestoten, waardoor het schip zo zwaar lek werd, dat men het met de pomp niet lens kon houden en men genoodzaakt was om het om 3 uur des namiddags in zinkende toestand te verlaten. De gezagvoerder en de uit vijf man bestaande equipage werden door het stoomschip GRANVILLE, kapt. Dobinson, van Uleaborg herwaarts bestemd, opgenomen en hier heden geland.


 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.221
foto P1030281, 282

KOOPACTE

Naam schip VICTORIA (niet verdoopt)

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Harlingen 20 februari 1869

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Liepman Speyer, koopman te Harlingen

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper firma Hubert Jans & Co., zeehandelaars te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 163 Russische tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd in Finland

plaats / datum registratie Harlingen, 23 februari 1869

nummer registratie deel 33, folio 24, recto, vak 5

notaris geen

prijs NLG 1.365,-

Bijzonderheden:

Liepman Speyer heeft het schip gekocht bij verbaal van verkoop/koop op 10 februari 1869 voor notaris Dijkman te Terschelling (opm: een schade-geval?)

(opm: Hubert Jans & Co. kreeg de zeebrief voor de VICTORIA op 3 maart 1869.)

03.03.1869 Eerste zeebrief voor een schoener VICTORIA, aanvrager H. Jans & Co., Harlingen, kapt. K. de Groot

researcher/datum research: ML / 030817

Naam VICTORIA (niet verdoopt)
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1869
Toegang 19.06
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1858
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Tresoar Leeuwarden Archiefnummer Harlingen 19.06.383.221
De heer S. Parma, Hilversum
Waterschout Delfzijl, monsterrollen via het Noordelijk Scheepvaartmuseum on line
AH = Algemeen Handelsblad
DT = De Tijd
HARC = Harlinger Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ST = De Standaard
WIN = Winschoter Courant