Inloggen
MINISTER THORBECKE - ID 15976


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-03-14 / 1882-11-23 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Werfnummer:
Delivery Date: 1850-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 83.00 lasts
Gross Tonnage 2: 157.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-03-14
Register nr: 18640193
Scheepsnaam: MINISTER THORBECKE
Type: Brik
Lasten: 83
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Robijn, P.H.
Plaats: Harlingen
Kapitein op moment van verzoek: Ebas, IJ, H.
Opmerkingen: 1864 - 740-datum besluit nieuwe zeebrief22-08-1864-96- schip ligt in :Harlingen
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd in Frankrijk

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 0000-00-00 ST. MICHEL
Manager: France
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Onbekend

Date/Name Ship 1863-09-03 ST. MICHEL
Manager: Bloem, Arien Heertjes, Terschelling, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Bloem, Arien Heertjes, Terschelling, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Terschelling / Netherlands
Additional info: gekocht op openbare veiling d.d. 3 september 1863

Date/Name Ship 1864-02-20 MINISTER THORBECKE
Manager: Pieter Hayes Robijn en Matthijs Ouendag Hermanuszn, Harlingen, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Pieter Hayes Robijn en Matthijs Ouendag Hermanuszn, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Harlingen / Netherlands
Additional info: Gekocht voor NLG 700,- zoals het zit op het strand van Hollum, Ameland

Date/Name Ship 1864-08-25 TWEE VRIENDEN
Manager: Cornelis van der Willige Duyvenszn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1872-00-00 JOHANNA MARGARETHA/ MARGRIETHA
Manager: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

eigenaren TWEE VRIENDEN volgens cedule augustus 1864:

Cornelis van der Willige Duyvensz, Amsterdam, (boekhouder en 1/2e part)en Laurents Schuyt Korver te Sneek (1/2e part)
 

Ship Events Data

1863-09-03: Sale/Verkoop
Het schip is door kapt. Bloem gekocht bij openbare verkoping te Terschelling op 3 september 1863 en wordt nu aan P.H. Robijn verkocht, zoals het zit op het strand te Ameland bij het dorp Hollum. Het schip behoorde thuis te Vannes
(afgebracht, hersteld en verdoopt MINISTER THORBECKE)
1875-12-03: Damaged
Kopenhagen, 3 december 1875. Het barkschip JOHANNA MARGARETHA, kapt. Boompaal, van Petchora naar Dantzig bestemd, is heden alhier op de binnenrede aangekomen met verlies van anker en gebroken roer.
1882-11-23: Final Fate: Stranded

Delfzijl, 23 november 1882. Het schip JOHANNA MARGRIETHA, te Delfzijl te huis behorende, gevoerd door kapt. W. de Haan, van Riga herwaarts , is volgens hier ontvangen telegram van Arensburg op de Ohel gestrand en totaal wrak. De bemanning is gered, de lading geborgen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt Y.H.Ebes als gezagvoerder gedurende:

*    1867 van het 3/mschip “Hugo Grotius”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 673 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren Jr te Rotterdam. Het schip is in 1867 gestrand en afgekeurd in New York;

*    1868 van de brik “Leda” ex Marianne, gebouwd in 1857 te Papenburg, 173 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam;

*    1872 van de sch.brik “Jacob & Anna” ex Arend, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 248 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam. Het schip is in 1872 verongelukt;

*    1873 van de brik “Petronella” ex Meppel, gebouwd in 1863 te Alkmaar, 252 ton o.m., varend voor D.Held te Amsterdam

*    1878 t/m 1879 van de sch.kof “Aurora”, gebouwd in 1858 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor O.S.Parma te Midlum.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Ebes, Y.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Leujes werd per 08 september 1871 ingeschreven als lid tweede klasse van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Hij was toen stuurman van de "IJstroom" (geen type vermeld). De contributie werd voldaan door zijn vrouw Gesina Ebes. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 3 kinderen: Ferdinand (geb. 09 juli geen jaartal), Hendrik (geb. 24 juli geen jaartal) en Louwrens (geb. 04 mei 1871). In 1875 werd hij overgeschreven naar de eerste klasse029-fol.041.

D.Leujes werd per rond 1875/76 met vlagnummer 36 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Almenum", boekhouders Repko & Co. De contributie werd voldaan door zijn vrouw Gezina Ebes, geboren 31 oktober 1842. Ten tijde van de inschrijving had het echtpaar 4 kinderen: Hendrik (24 juli 1869, Lourens (04 mei 1871), Aaltje (16 augustus 1873) en Aagje (05 oktober 1874)028-fol.144.

Hij was met vlagnummer 36 lid van het College in de periode 1876-1900034.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lid van het college "Zeemansvoorzorg" te Harlingen036

vlagnummer    periode      type                     naam van het schip                       boekhouder/reder

        H36             1875        brik                      Almenum (ex Louise Helena)     Repko & Co, Harlingen

                                                                             bij Lindenaes gezonken

                           1885-1890 bark                     Stad Steenwijk                               S.Tromp Meesters, Steenwijk

                           1897-1900 sleeplichter         Scheepvaart II                               Scheepv.& Steenkolen Maatsch., Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt D.Leujes als gezagvoerder gedurende:

*    1867 t/m 1869 van de brik “Twee Vrienden”, ex Minister Thorbecke, ex Landais, ex St.Michel, gebouwd in 1849 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor voor P.Scheffer & Zn te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor C.M.Nap te Groningen en was herdoopt in “Anne Christine”;

*    1876 van de brik “Almenum” ex Louise Helena, gebouwd in 1839, vermoedelijk te Leer, 264 ton o.m., varend voor Repko & Co te Harlingen. Het schip is in 1876 bij Lindenaes gezonken;

*    1886 t/m 1891 van de bark “Stad Steenwijk”, ex Emma Lucia, gebouwd in 1863 te Nova Scotia, 340 ton o.m., varend voor S.Tromp Meesters te Steenwijk

 

Overige bijzonderheden

In het Hannemahuis te Harlingen is aanwezig een schilderij dd 1886 door E.J.Schuring van de 3/m bark "Stad Steenwijk" onder gezag van kapitein D.Leujes. Het vlagnummer H36 is zichtbaar.

Foto gemaakt. Juni 2009.

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Leujes, D.

Familiegegevens en opleiding

Jan Luikens werd geboren op 16 juni 1843 te Oude Pekela als zoon van schipper en collegelid Harm Wolters Luikens en Meiltje Jans Greven. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Harm Harmz. Luikens.

Jan trouwde op 17 april 1869 te Oude Pekela als schipper met Lammechien Pott, geboren op 19 augustus 1845 te Oude Pekela als dochter van schipper Harm Melles Pott en Anna Luitcia Wijkmeijer. Lammechien overleed op 02 december 1891 te Oude Pekela, 46 jaar. Jan ondertekende de akte met de familienaam Lukens.

Jan hertrouwde op  22 maart 1894 te Oude Pekela als koopman met Geppiena Boeling, geboren op 27 oktober 1846 te Nieuwe Pekela als dochter van Jan Reinders Boeling en Zwaantje Klasens Mulder. Geppien overleed op 15 juli 1921 te Oude Pekela 74 jaar.

Jan Luikens overleed op 27 september 1898 te Oude Pekela, 55 jaar, koopman.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groninger vermelden Jan Luikens/Lukens als schipper in 1869, 1870, 1872, 1875, 1876, 1877, 1879, 1880, als winkelier/koopman in 1894, 1896, 1898.

 

“Aktenummer: 1877-92, 05-11-1877

Akte van Overlijden: De vice-consul van het Koninkrijk der Nederlanden te Rio Grande del Sul, verklaart dat op heden voor hem zijn verschenen Jan Harms Lukens, gezagvoerder van het schoenerschip “Aaltje Holtman”, thuis behorend te Nieuwe Pekela, met stuurman Niels Pedersen, en de matrozen Heinrich Maurik en Behrend Schlichting, allen behorende tot het schoenerschip “Aaltje Holtman” en verklaarden  ieder afzonderlijk op hun eed dat Meltje, oud 21 maanden geboren te Oude Pekela, dochter van de echtgenoten Jan Harms Lukens en Lammechien Pott, op 19 okt. 1876, ’s morgens om 10.00 uur op 50058’NB & 1o12’OL overleden is en de volgende dag overboord is gezet. Rio Grande del Sul, 9 jan. 1877.”115.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Lukens was met vlagnummer 23 in de periode 1869 t/m 1895 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Lukens als gezagvoerder gedurende:

*    1868 van de 2/msch. “Hendrik Jan Nassau”, gebouwd in 1857 te Hoogezand, 184 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. Het schip is in 1868 gestrand en wrak geraakt;

*    1870 t/m 1872 van de brik “Anna Christina” ex twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex Landeis, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. In 1873 voer het schip voor M.E.Kuipers te Delfzijl en was herdoopt “Johanna Margrietha”;

*    1874 t/m 1877 van de schbrik “Aaltje Holtman”, gebouwd in 1873 te Pekela, 146 ton o.m., varend voor G.H.Holtman te Pekela. Het schip is in 1877 gestrand bij Gioja en verkocht voor de sloop.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningern vermeldt:

01 maart 1860, schipe “Hinderika Catharina”, kapitein Gerorg L.B.Mooi, lichtmatroos Jan Lukens uit Oude Pekela.

18 maart 1873, schoener “Aaltje Holtman”, kapitein Jan Harms Lukens uit Oude Pekela.

15 december 1873, schoener “Aaltje Holtman”, kapitein Jan Harms Lukens uit Oude Pekela.

24 december 1874, schoener “Aaltje Holtman”, kapitein Jan Harms Lukens, 31 jaar, uit Oude Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Melding van het verdrinken van een matroos op 08 juli 1871 aan boord van de brik “Anna Christina”, kapitein Jan Harms Lukens. Het schip lag toen “te Riga, aan de stoomzaagmolen van de heren Wöhrmann & Zn

 

NRC 12 november 1868114

Dantzig, 5 november. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schoenerschip HENDRIK JAN NASSAU, kapt. J.H. Lukens, van Riga naar Amsterdam bestemd, bij Hela gestrand. De equipage is gered.

 

NRC 14 november 1868114

Dantzig, 10 november. Volgens bericht uit Ostrau bij Grossendorf, Hela, bestond de lading van het schoenerschip HENDRIK JAN NASSAU, kapt. Lukens, van Riga naar Amsterdam, de 5e dezer aldaar gestrand, uit 11.728 pijnbomen planken en 100 ton lijnzaad.

 

NRC 28 november 1877114

Napels, 22 november. Het schip AALTJE HOLTMAN, kapt. Lukens, is gepasseerde nacht bij zware storm uit het Z.O. te Gioja gestrand, de equipage is gered, het schip ligt gevaarlijk. Van de uitgaande lading, waarvan reeds ongeveer 100 ton olie aan boord was, zal misschien een gedeelte geborgen kunnen worden.

 

NRC 06 december 1877114

Napels, 26 november. Het te Gioja gestrande Nederlandse schip AALTJE HOLTMAN, kapt. Lukens, had te Gallipoli 55½ ton olie aan boord genomen en te Gioja 95 vaten, gelijk staande met 45 ton; het restant der lading, 62 vaten, lag op het strand ter verscheping gereed.

 

NRC 03 januari 1878114

Gioja, 24 december. 112 vaten olie, sommige beschadigd, zijn gered van het op de 25e november alhier gestrande Nederlandse schoener/brikschip AALTJE HOLTMAN, kapt. Lukens. De overblijfselen van het schip zijn verkocht.

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Lukens/Luikens, Jan Harms

Familiegegevens en opleiding

Remmelt Gosselaar werd geboren 05 februari 1842 te Delfzijl als zoon van Everhardus Bontkes Gosselaar en Johanna Willems Groeneboom. Hij was de broer van kapitein Bontko Gosselaar.

Hij trouwde te Delfzijl op 15 januari 1874 als scheepskapitein met Trijntje Kiel, geboren te Farmsum op 18 september 1849  als dochter van de broodbakker Having Luitjens Kiel en Annechien Jacobs Jager. Zij overleed te Delfzijl op 11 april 1945, 95 jaar.

Remmelt overleed te Delfzijl op 13 oktober 1918, 76 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Remmelt Gosselaar was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 34 in de periode 1874 t/m 1905.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Gosselaar als gezagvoerder gedurende:

*    1873 t/m 1874 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

*    1875 t/m 1877 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;

             Bouma vermeldt dit schip van 1875 t/m 1881 onder kapitein Remmelt Gosselaar. Uit de monsterrollen blijkt dat de kapiteinsperioden van Bontko en Remmelt zijn samengevoegd

*    1879 t/m 1881 van de schoenerbrik “Trijntje” ex Victoria, gebouwd in 1858 te Borga, 153 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip voer in 1882 voor kapitein/eigenaar P.Gransbergen te Delfzijl en was herdoopt in “Hillechiena”;

*    1882 t/m 1896 van het 3-mastschip “Trijntje” ex Maggie, gebouwd in 1852 te Ilfracombe, 299 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.

 

Navolgende monsterrollen zijn in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1859-22, 08 maart 1859, kof “Wilhelmina”, kapitein Jan H. Schuitema, 23 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.Nanning, 44 jaar uit Appingedam, kok, matroos, lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl en een scheepsjongen;

Monsterrol 1859-55, 17 mei 1859, kof “Harmonie”, kapitein W.Kaijzer, 42 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman A.M.Borg, 23 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos R.E.Gosselaar, 17 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1860-45, 26 maart 1860, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.H.Rijnbergen, 36 jaar uit Appingedam, kok, matroos R.Gosselaar, 18 jaar uit Delfzijl en een lichtmatroos;

Monsterrol 1861-29, 15 maart 1861, kof “Eendragt”, kapitein Derk de Witt, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.J.Smid, 39 jaar uit Appingedam, kok, matroos en lichtmatroos Remmelt Gosselaar, 19 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-8, 22 februari 1862, kof “Geziena Helena”, kapitein Geert G.Albers, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K.O.Rozema, 31 jaar uit Farmsum, kok en 2 matrozen waaronder R.Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl;

Monsterrol 1862-97, 07 oktober 1862, kof “Bonna Romelingh”, kapitein Theodoricus Visser, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 20 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1865-15, 08 maart 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1865-78, 29 juli 1865, kof “Vrouw Clara”, kapitein Onno Janssen Post, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 23 jaar uit Delfzijl, kok en matroos;

Monsterrol 1871-54, 04 augustus 1871, bark “Geessien Schreuder”, kapitein Geert G.Albers, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Remmelt Gosselaar, 29 jaar uit Delfzijl, bootsman kok en 6 matrozen;

 

Monsterrol 1872-39, 22 maart 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk J.Bloem, 39 jaar uit Oude Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1872-73, 04 juli 1872, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 30 jaar uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1873-33, 06 maart 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 27 jaar uit Delfzijl, kok, 2, matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1873-90, 07 juli 1873, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-21, 03 maart 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remko Balkema, 28 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-95, 18 juli 1874, brik “Johanna Magrietha”, kapitein Remmelt Gosselaar, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en 3 matrozen;

 

Monsterrol 1876-68, 24 april 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Eltjes Teunis Visser, 45 jaar uit Schiermonnikoog en een kok;

Monsterrol 1876-174, 07 september 1876, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1877-36, 10 maart 1877, schoener “Elisabeth”, kapitein Remmelt Gosselaar, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Willem Kaijzer, 30 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

 

Monsterrol 1878-11, 26 februari 1878, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Remmelt van Linge, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-126, 24 augustus 1878, schoener “Trijnje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 36 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-25, 01 april 1979, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Swarts, 47 jaar uit Westerlee, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1879-92, 21 juli 1879, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1880-6, 03 maart 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Eertwijn Boswijk, 31 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1880-80, 28 juni 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Mulder, 25 jaar uit Appingedam, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-99, 18 augustus 1880, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-42, 12 april 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Driwes Poelstra, 29 jaar uit Sappemeer, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-81, 01 augustus 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1881-101, 08 september 1881, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 39 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

 

Monsterrol 1882-19, 07 maart 1882, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Huisman, 24 jaar uit Farmsum, kok en een matroos;

Monsterrol 1882-87, 24 juni 1882, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 40 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1883-32, 23 maart 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Pieter Riepma, 37 jaar uit Appingedam, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1883-69, 09 juli 1883, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok;

Monsterrol 1883-94, 01 september 1883, brik “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 41 jaar uit Farmsum. Voorts een kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1894-41, 02 april 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 62 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1884-71, 08 juli 1884, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 42 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-31, 02 april 1885, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 43 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een kajuitwachter;

Monsterrol 1886-34, 17 april 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Simon Glas, 30 jaar uit Noordbroek, kok en 5 matrozen;

Monsterrol 1886-57, 15 juli 1886, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 44 jaar uit Farmsum. Voorts kok, matroos en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-41, 01 april 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1887-69, 15 juli 1887, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 45 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1888-31, 09 april 1888, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Jan Melles, 42 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1889-48, 09 april 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 35 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1889-91, 25 juli 1889, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 47 jaar uit Farmsum. Voorts kok, 2 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1890-49, 15 april 1890, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 48 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 37 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen, en een dekjongen;

Monsterrol 1891-4, 24 januari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-14, 25 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-16, 27 februari 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1891-37, 31 maart 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 38 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1891-58, 30 juni 1891, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 49 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;

Monsterrol 1892-8, 27 februari 1892, bark “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid;

Monsterrol 1892-33, 28 maart 1892, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 50 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Menne Vellenga, 39 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1893-39, 29 maart 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuiper, 42 jaar uit Farmsum, kok, 4 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1893-61, 06 juli 1893, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 2de stuurman Willem Kwant, 23 jaar uit Garmerwolde en een matroos;

Monsterrol 1894-39, 28 maart 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederikus Kuipers, 42 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen, 2 lichtmatrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1894-70, 10 juli 1894, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, 51 jaar uit Farmsum. Voorts 1ste stuurman Frederikus Kuiper, 43 jaar uit Farmsum, 2de stuurman Augustinus Meijer, 20 jaar uit Farmsum, kok, matroos en 3 lichtmatrozen;

Monsterrol 1896-14, 26 februari 1896, schoener “Trijntje”, kapitein Remmelt Gosselaar, geen leeftijd vermeld, uit Farmsum. Voorts een niet met rang aangeduid bemanningslid.

 

Samenvatting gegevens monsterrollen

  1. Remmelt is ook vermeld als R. en R.E.
  2. Er zijn in totaal 56 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. De monsterrollen zijn gedateerd van 1859 t/m 1896 met als leeftijden 17 t/m 53 jaar. De zeemanscarriére heeft dus (minstens) bijna 40 jaar geduurd..
  4. Als woonplaats is tot 1880 Delfzijl opgegeven en de resterende periode Farmsum.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Wilhelmina”, kapt. J.H.Schreuder                                          17 jaar

      *    1859                lichtmatroos op de kof “Harmonie”, kapt. W.Kaijzer                                                    17 jaar

      *    1860                matroos op de kof “Eendragt”, kapt. D. de Witt                                                              18 jaar

      *    1861                lichtmatroos op de kof Eendragt, kapt. D. de Witt                                                           19 jaar

      *    1862                matroos op de kof “Geziena Helena”, kapt. G.A.Albers                                                20 jaar

      *    1862                stuurman op de kof “Bonna Romelingh”, kapt. T.Visser                                               20 jaar

      *    1865                stuurman op de kof “Vrouw Clara”, kapt. O.J.Post                                                        23 jaar

      *    1871                stuurman op de bark “Geessien Schreuder”, kapt. G.A.Albers                                     29 jaar

 

      *    1872-1877      kapitein op de schoener “Elisabeth”                                                                                 30-35 jaar

      *    1878-1881      kapitein op de schoener “Trijntje”                                                                                    36-39 jaar

      *    1882-1896      kapitein op de schoener/bark/brik “Trijntje”                                                                   40-53 jaar

  1. In de carriére volgens de monsterrollen uit Delfzijl zijn een aantal onderbrekingen, bv. 1865-1871. Remmelt zal vanuit andere havens dan Delfzijl hebben gevaren, maar deze montsrrollen zijn door ons niet onderzocht.

      Hij heeft een respectabele periode het gezag gevoerd over de laatste “Trijntje” die in de monsterrollen als 3 verschillende typen zijn aangeduid. Wat betreft de driemasters bark en schoener zal de zijlvoering zijn veranderd. Het type brik past niet in de rij, omdat het een tweeemaster is.

`     De tweemasstschoener is eveneens bevaren door zijn broer Bontko. (zie aldaar)

      De eerste “Trijntje” is de ex Victoria uit 1858, de tweede “Trijntje” de ex Maggie uit 1852.

 

Overige bijzonderheden

In Mast097 is een tabel vermeld uit het Jaarverslag van de Kamer van Koophandel te Delfzijl uit 1891, waarin schepen met verdere bijzonderheden zijn vermeld.

“Trijntje   R.Gosselaar   3/mschooner   300 brt   gebouwd in 1852   varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum.”

 

NRC 09 augustus 1893114

Delfzijl, 7 augustus. Te Riga heerste de eerste dezer een sterke windhoos die belangrijke schade aanrichtte, o.a. aan de Nederlandse schepen TRIJNTJE, kapt. Gosselaar en IDA, kapt. Harding.

 

Provinciale Groninger Courant 18 februari 1895114

Advertentie. Donderdag 26 februari 1895, des avonds ten 7 uur, zal in het logement van Huisman op Kroonstad, nabij Delfzijl, publiek worden verkocht het kopervast en in 1890 gekoperde driemast schoenerschip TRIJNTJE, groot 299 55/100e register ton, met deszelfs staand en lopend tuig en goede inventaris, zoals het ligt in het dok nabij Delfzijl. Nadere informatiën te bekomen bij kapt. R. Gosselaar te Farmsum en bij Wijnne & Barends, scheepsmakelaars te Delfzijl.

J.C. Jentink, notaris te Delfzijl

 

Provinciale Groninger Courant 28 februari 1895114

Delfzijl, 27 februari. De driemast schoener TRIJNTJE, groot 299 reg. ton, gebouwd in 1852, laatst gevoerd door kapitein Gosselaar, is verkocht voor NLG 2810 aan kapitein J.J. Valom alhier.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Gosselaar, Remmelt

Familiegegevens en opleiding

Jan werd geboren te Uitwierda/Delfzijl op 14 juni 1839 als zoon van Harmannus Lammerts Boompaal en Grietje Jans de Wilde.

Hij trouwde op 21 december 1864 te Delfzijl met Egberdiena Kuipers, geboren te Delfzijl op 03 september 1836 als dochter van Egbert Louwes Kuipers en Grietje Mennes Gnodde. Zij overleed te Delfzijl op 12 september 1877. Hun zoon,  scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, verdronk samen met zijn vader bij Duinkerken. (Zie: Uittreksel scheepsverklaring hierna). De zoon Hillebrand Boompaal werd zeeloods te Delfzijl.(Geboren in 1876)

Jan is overleden op zee in de buurt van Duinkerken op 29 januari 1890.

Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.

Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.

In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:

  1. a)     de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
  2. b)     De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
  3. c)     De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
  4. d)     De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
  5. e)     Enzovoorts.

Duinkerken de 29e januari 1890.                    Getekend,            J.L. Pekelder, bootsman

  1. de Meulen, matroos
  2. Betke, matroos
  3. Wijnholt, matroos
  4. de Vries, lichtmatroos

Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,

Getekend,            J. Wijnholt, matroos

  1. Betke, matroos
  2. de Vries, lichtmatroos

Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries

Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,

De 18e februari 1890,

De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.

Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s-Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,

De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.

Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.

 

Delfzijl, de 27 februari 1890.

De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,

  1. Brons.

 

Zie vooral ook http://home.hccnet.nl/h.werk/bark%20Jantje.htm

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Boompaal effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl was met vlagnummer 8 in de periode 1867 t/m 1872 en met vlagnummer 56 in de periode 1876 t/m 1890.

Het is niet duidelijk of hij in de periode 1872-1876 ook lid is geweest. Dat is wel waarschijnlijk, maar wanneer dan de overgang van vlagnummer 8 naar 56 heeft plaatsgevonden is niet uit de ledenlijsten in Sweijs na te gaan.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Boompaal als gezagvoerder gedurende:

  • 1866 t/m 1868 van de kof “Hoop”, ex Grietje Huisman, ex Maria Louise, gebouwd in 1838 te Groningen, 72 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1868 gestrand;
  • 1876 t/m 1881 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
  • 1882 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1882 verongelukt;
  • 1884 t/m 1887 van de 3-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1855 te Sunderland, 260 ton, varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
  • 1888 t/m 1890 van de bark “Jantje” ex Clara, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 402 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1890 bij Duinkerken verongelukt.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1856-A48, 26 april 1856, kof “Hinderika”, kapitein Cornelis van Wattum, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 21 jaar uit Delfzijl, kok Jan Boompaal, 16 jaar uit Uitwierde en een matroos;

Monsterrol 1857-17, 26 februari 1857, kof “Jantina Henderika”, kapitein Cornelis IJ. van Wattum, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.I.Dijk, 19 jaar uit Delfzijl, kok Jan H.Boompaal, 17 jaar uit Uitwierde, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1858-38, 29 maart 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert J.Middel, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman J.W.Bos, 20 jaar uit Appingedam, kok en matroos  Jan H.Boompaal, 18 jaar uit Uitwierde;

Monsterrrol 1858-81, 14 juli 1858, galjoot “Jantje Goozens”, kapitein Martinus P.Leisler, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts lichtmatroos Jan Boompaal, 19 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1858-84, 17 juli 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert Middel, leeftijd niet vermeld uit Appingedam. Voorts 2 matrozen waaronder Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Uitwierde;

Monsterrol 1860-101, 16 juli 1860, galjoot “Jantina”, kapitein Harm D.Douwes, 51 jaar uit Veendam. Voorts stuurman H.P.Folgering, 22 jaar uit Appingedam, kok en 3 matrozen waaronder Jan H.Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1861-1, 15 februari 1861, galjoot “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrrit Geltes, 29 jaar uit Farmsum, kok, kajuitwachter en de matroos Jan Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1862-1, 15 februari 1862, galjoot “Ida”, kapitein Albert Wolkammer, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman H.V.W.Knijpinga, 24 jaar uit Termunten, kok en de matroos Jan H.Boompaal, 22 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1863-8, 23 februari 1863, kof “Celeritas”, kapitein Hind van der Leest, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik S.Wortel, 41 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 matrozen, waaronder Jan H.Boompaal, 25 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1863-61, 05 augustus 1863, kof ‘Maria Edina‘, kapitein Lammert E Stamhuis, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 uit Uitwierde;

Monsterrol 1864-31, 10 maart 1864, kof “Grietje Huisman”, kapitein Minne E.Kuipers, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 jaar uit Uitwierde, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-39, 28 maart 1865, kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag, 31 jaar uit Noordbroek, kok en een matroos;

Monsterrol 1867-1, 01 februari 1867, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1867-91, 18 oktober 1867, kof “De Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Remko Balkema, 21 jaar uit Delfzijl en een matroos/kok;

Monsterrol 1868-14, 05 maart 1868, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Broer Visser, 26 jaar uit Zoutkamp en een kok;

Monsterrol 1873-43, 11 maart 1873, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus J. Schreuder, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-47, 24 maart 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1875-36, 19 maart 1875, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Witkop, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrrol 1876-85, 17 mei 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Wilke A.Wilkens, 44 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1876-132, 18 juli 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje Astuling, 38 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-56, 24 maart 1877, schoener “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 40 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-93, 19 juni 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Moesker, 40 jaar uit Onstwedde;

Monsterrol 1877-133, 18 augustus 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-24, 09 maart 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 57 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-107, 09 juli 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.E.Visser Tz, 47 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-143, 04 oktober 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-47, 16 april 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan E.Visser Tz, 48 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1879-76, 19 juni 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1879-108, 15 augustus 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Ties Martens, 39 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-43, 07 april 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Degenhart 38 jaar uit Meeden, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-105, 23 augsustus 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 41 jaar uit Farmsum, Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok , 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-15, 17 maart 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Sipko Nieuwzwaag, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-79, 20 juli 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wolter Vos, 39 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-116, 17 september 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Otto Rijnbergen, 42 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1882-20, 08 maart 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Riensema, 25 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-73, 26 mei 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm J.Zeven, 49 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1882-124, 25 augustus 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1882-156, 07 oktober 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1883-91, 25 augustus 1883, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederik Boeringa, 52 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-9, 25 februari 1884, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 27 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-61, 17 juni 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Simons Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-88, 30 augustus 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-13, 13 maart 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen,

Monsterrol 1885-44, 25 april 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-73, 29 juli 1885, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1886-13, 30 maart 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1886-60, 16 juli 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1886-90, 01 oktober 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1887-19, dd 05 maart 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, kok en een dekjongen;

Monsterrol 1887-78, 30 juli 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, timmerman, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-91, 15 september 1887, “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, bootsman, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-113, 12 december 1887, bark “Jantje”, kapt. Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Freek Balkema, 36 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Witt, 22 jaar uir Farmsum, kok, bootsman/zeilmaker, matroos/timmerman, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-118, 24 december 1888, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik H.Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Derk Puister, 46 jaar uit Veendam, kok, zeilmaker, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-132, 04 november 1889, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik Wortel, 68 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jacob Scherphuis, 20 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman/zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-3, 11 februari 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een 2de stuurman Derk de Witt, leeftijd niet vermeld uit Farmsum;

Monsterrol 1890-16, 12 maart 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1892-4, 29 januari 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1892-95, 17 november 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid.

Deze twee rollen uit 1892 moeten fout zijn, want Jan Boompaal is in 1890 met zijn schip verongelukt.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jan wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jan H.
  2. Er zijn in totaal 59 monsterrollen met de naam van Jan Boompaal op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. Als woonplaatsen zijn opgegeven Uitwierde (tot 1864), Delfzijl (tot 1880), Farmsum (tot 1883) en weer Delfzijl (t/m 1890)
  4. De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1890 met als leeftijden 16 t/m 52 jaar. De zeemanscarriére van Jan Boompaal heeft derhalve minstens 36 jaar geduurd.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1856 kok op de kof “Hinderika”, kapt. Cornelis van Wattum                       16 jaar
  • 1857 kok op de kof “Jantina Henderika”, kapt. Cornelis IJ. van Wattum            17 jaar
  • 1858 matroos op de kof “Trijntje Doornbos”, kapt. Koert J.Middel                      18 jaar
  • 1858 lichtmatroos op de galjoot “Jantje Goozens”, kapt. Martinus P.Leisler              19 jaat
  • 1858 matroos op de kof Trijntje Doornbos”, kapt. Koerrt J.Middel                      19jaar
  • 1860 matroos op de galjoot “Jantina”, kapt.Harm D.Douwes                        21 jaar
  • 1861-1862 matroos op de galjoot “Ida”, kapt. Albert H.Wolkammer                 21-22 jaar
  • 1863 matroos op de kof “Celeritas”, kapt. Hind van der Leest                    23 jaar
  • 1863 stuurman op de kof “Maria Edina”, kapt. Lammert E.Stamhuis             24 jaar
  • 1864-1865 stuurman op de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers                  24-25 jaar
  • 1866-1868 kapitein op de kof “Hoop”                                                 26-29 jaar
  • 1873 stuurman op de schoenerkof “Helena Geziena”, kapt. Harmannus J.Schreuder       33 jaar
  • 1874 stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Theodoricus Visser                   33 jaar
  • 1875-1881 kapitein op de brik/schoener “Johanna Margrietha”                     35-42 jaar
  • 1882 kapitein op de schoener “Elisabeth”                                       43 jaar
  • 1883-1886 kapitein op de schoener “Ceres”                                           44-48 jaar
  • 1887-1890 kapitein op de bark “Jantje”                                         48-52 jaar

 

 

Overige bijzonderheden

Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.

Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.

In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:

  1. a) de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
  2. b) De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
  3. c) De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
  4. d) De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
  5. e)

Duinkerken de 29e januari 1890.                        Getekend,                   J.L. Pekelder, bootsman

  1. de Meulen, matroos
  2. Betke, matroos
  3. Wijnholt, matroos
  4. de Vries, lichtmatroos

Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,

Getekend,       J. Wijnholt, matroos

  1. Betke, matroos
  2. de Vries, lichtmatroos

Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries

Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,

De 18e februari 1890,

De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.

Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,

De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.

Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.

 

Delfzijl, de 27 februari 1890.

De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,

  1. Brons”

Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007 en van Bert Kruidhof, Vlissingen november 2008

Scheepvaartberichten uit de Provinciale Groninger Courant.114

Vrijdag 31 Januari 1890.

“Londen 28 Jan. Volgens telegram uit Dungeness waait het daar weder stormachtig uit het W.Z.W. met veel regen. De ten

anker liggende schepen bij Dungeness zijn door dikte niet te onder-

scheiden.”

 

Zaterdag 1 Februari 1890.

ZEETIJDINGEN

“Rotterdam 30 Jan. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het te Delfzijl te huis behoorende barkschip Jantje, kapit. J.H. Boompaal, bij Duinkerken gezonken. Van de elf opvarenden zijn slechts vijf gered. De overigen zijn verdronken.

Het barkschip Jantje, kapit. Boompaal, van Osterissoer vertrokken, lag den 15den Jan. bij Dungeness geankerd. Het ned. barkschip Jantje, ex Clara, groot 402 register ton, reeder de heer M.E. Kuipers te Delfzijl, werd te Geestemunde gebouwd in 1861.”

Dinsdag 4 Februari 1890.

“Het bij Duinkerken gezonken ned. schip Jantje, kapit. Boompaal, was van Risoer naar Buenos-Ayres bestemd.”

 

Donderdag 6 Februari 1890114.

“BREMEN 4 Febr. Volgens de lijsten der germanische Lloyds zijn van 23 tot 29 Jan. een zeer groot aantal zeerampen voorgevallen.

Totaal verloren zijn 3 stoom- en 29 zeilschepen. Averij bekwamen 121 stoom- en 103 zeilschepen, en zijn er 35 zeil- en 8 stoomschepen gestrand.”

Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007

 

Schipbreuk Delfzijlster bark Jantje op 29 januari 1890 voor de kust van Duinkerke.

Een voorgenomen zeereis van RisØr (Noorwegen) via Cardiff (Wales) naar Buenos-Aires (Argentinië)

Gezagvoerder Jan Harmannus Boompaal (Delfzijl) - Scheepskok Abel Collij (Groningen) - Reder Minne Egberts Kuipers (Delfzijl)

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Boompaal, Jan Harmannus

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W. de Haan als gezagvoerder gedurende:

*    1870 t/m 1882 van de 2/msch “Martha”, gebouwd in 1869 te Foxhol, 113 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer. Het schip is in 1882 bij Skelderviken gezonken;

*    1882 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1882 bij Arendsburg gestrand.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Haan, W. de

Monsterrollen

Opgemaakt Harlingen
Datum: 1864-03-29
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: MINISTER THORBECKE
Schipper: Ebes, Ytsen H.
Scheepstype: brik
Grootte: 164

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

TRESOAR LEEUWARDEN Archiefnummer Harlingen 19.06.383.180
foto P1030170

KOOPACTE

Naam schip ex- ST. MICHEL, thans MINISTER THORBECKE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Harlingen 12 september 1863

type schip brik

bouwwerf/verkoper Arien Heertjes Bloem, schipper te Terschelling

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Pieter Huges Robijn, kantoorbediende te Harlingen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen niet vermeld

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Harlingen, 20 februari 1864

nummer registratie deel 29, folio 101, verso, vak 2

notaris geen

prijs NLG 700,-

Bijzonderheden:

Het schip is door kapt. Bloem gekocht bij openbare verkoping te Terschelling op 3 september 1863 en wordt nu aan P.H. Robijn verkocht, zoals het zit op het strand te Ameland bij het dorp Hollum. Het schip behoorde thuis te Vannes
(afgebracht, hersteld en verdoopt MINISTER THORBECKE)

14.03.1864 Eerste nieuwe zeebrief voor een brik MINISTER THORBECKE,
aanvrager P.H. Robijn, Harlingen, kapt. IJ.H. Ebes
30.08.1864 Nieuwe zeebrief voor een brik de TWEE VRIENDEN, aanvrager
C. van der Willige Duyvensz., Amsterdam, kapt. IJ.H. Ebes (zie acte AMS 198.3175.1864.40)

LC 090963 2x en NRC 041063: Franse ST. MICHEL, kapt. P.M. Denis, gekocht door de Harlinger Reederij.

researcher/datum research: ML / 280717

Naam ex- ST. MICHEL, thans MINISTER THORBECKE
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1863
Toegang 19.06
Inventaris 383

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.40

DVD XIII – 8649 - 8652


CEDULE

Naam schip de TWEE VRIENDEN, voordien genaamd MINISTER THORBECKE

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, … augustus 1864

type schip brik

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Cornelis van der Willige Duyvensz, Amsterdam, (boekhouder en 1/2e part)en Laurents Schuyt Korver te Sneek (1/2e part)

te voeren door kapt. Y.H. Ebes

grootte in tonnen 83 lasten of 157 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 25 augustus 1864

nummer van registratie deel 76, folio 185, veso, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip was recentelijk door beide heren gekocht, lag te Amsterdam, en de laatste, thans ingetrokken zeebrief was onder nr. 193 op 14 maart 1864 verstrekt voor de MINISTER THORBECKE.








researcher/datum research: ML / 190609

Naam MINISTER THORBECKE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Tresoar - Leeuwarden
Omschrijving: KOOPACTE Archiefnummer Harlingen 19.06.383.180

Jaar: 1864
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175-1864.40