Inloggen
Gezagvoerder

Delden, Steven Albertusz van

Naam: Delden, Steven Albertusz van
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
ROOMPOT 1844 Bark Sailing Vessel 8110 Bekijk schip
JAVA'S WELVAREN 1835 Bark Sailing Vessel 17715 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

 

Steven van Delden werd geboren te Deventer op 05 mei 1801 als zoon van Albertus van Delden en Philippina Henriette Westenenk. Hij trouwde op 22 oktober 1828 te Rotterdam met Geertruy Johanna de Jong, geboren 01 april 1805 te Rotterdam als dochter van Johannes de Jong, scheepsbouwmeester, en Geertruy Johanna Peereboom005.

Steven overleed op 02 november 1859 te Deventer, 58 jaar, directeur van een stoombootmaatschappij.

 

 

 

Steeven van Delden uit Deventer werd op 08 december 1814 ingeschreven als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam004-529/1195. Volgens de attestatie nr. 1195 werd hij gedoopt op 05 mei 1801 als zoon van A.van Delden uit Deventer, doopsgezind, en Philippina Hendrika Westenenk uit Deventer, gereformeerd. Beide ouders waren bij de inschrijving nog in leven en woonden in Deventer. Steeven was toe 13½ jaar, 5 voet/4 duim lang en gevaccineerd.

     Iedere 3 maanden werd een voortgangsrapport opgesteld waarin o.a.:

"1 jan 1815 3/m rappot nog niet van te zeggen

 1 april (1815) ... Kt(kent) het gebruik van de kompassen ...

 21 may 1815 bij de eng. meester ...

 27 septb 1815) bij den constapel ...

 1 jan 1816 ... Kt miswijzing kompas en hoog en laag water ...

 22 mei 1816 geplt als ligtmatroos op het schip de jonge Ypeus (d.i. volgens 011 Ipeius of Eperus) Captn H.H.de Weerth na  Petersburg

 31 aug 1816 terug van de reise met goede attestatie

 1 octob 1816 heeft op zijne reise weinig vergeten en is bezig zich verder te bekwamen ...

 22 aug 1817 geplt als ligtmatroos op het schip de Venus Captn Dirk Kraayer na Cadix ...

 5 aug 1817 heeft den eereprijs behaalt als de meestgevorderde in het scheepswerk en denzelven, zijnde een kijker bekomen

 27 decemb 1817 terug van de reise met goede attestatie

 7 jan 1818 provisioneel blijven

 25 maart 1818 ontslagen met honorabele attestatie en certificaat van vrijstelling van de nat.militie afgegeven".

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

S.van Delden, adres van Delden en Vissering op de Gelderse kade hoek Smitsteeg, werd met vlagnummer 357 effectief lid van Zeemanshoop per 28 augustus 1832 op voorspraak van P.S.Matzen. Zijn schip was de "Cornelia Henriette"002.

In de Algemene Vergaderingen van 21/28 augustus 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Steven van Delden Albsz, oud 35 jaar, wonende te Rotterdam, voerend het schip Ribble onder directie van de heren James Clegg Brother te Rotterdam, met als adres J.van Delden Az op de N.Z.Voorburgwal over de Armsteeg 113 te Amsterdam, op verzoek van kapitein J.A.de Haas op voordracht van kapitein P.S.Matzen. Hij kreeg vlagnummer 357023.

Steven van Delden was deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 31 augustus 1834. Hij bedankte als lid van Zeemansfonds in 1840

 

Steven van Delden was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1832 t/m 1840 met de vlagnummers 357 (1832 t/m 1836) en 245 (1836 t/m 1840).

 

  1. van Delden was met vlagnummer R75 in de periode 1826 t/m 1847/8 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Daar de ledenlijsten uit de periode 1820 t/m 1825 ontbreken is het mogelijk dat hij in één van de jaren uit deze periode tot de Maatschappij is toegetreden058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 24 november 1859 wordt het overlijden gemeld van kapitein S. van Delden.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 december 1859 staat een bericht door A. van Delden, die het overlijden meldt van oud-koopvaardijkapitein S. van Delden.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer        jaren       type                scheepsnaam              naam reder/boekhouder

        357          1832-1833 fregat              Ribble                          James Clegg Brother te Rotterdam

                               1834       geen opgave van schip en boekhouder

                               1835       bark                Java's Welvaren          B.W.van Straten

        245          1836-1838 bark                Java's Welvaren          idem

                           1839-1843 geen opgave van schip en boekhouder

                           1844-1846 bark                de Roompot                M.C. de Crane en Zn te Zierikzee

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                            Schip                                     Periode                        Aantal reizen                 Diensttijd

  1. van Delden Java’s Welvaren 1835-1839                   4                                         4

 

Bouma025 vermeldt S.van Delden Az als gezagvoerder gedurende:

*   1833 t/m 1834 op het fregat “Ribble”, gebouwd in 1828, 234 ton o.m., varend voor James Clegg Bros te Rotterdam;

*   1836 t/m 1839 op de bark “Java’s Welvaren”, gebouwd in 1835 te Amsterdam, 470 ton o.m., varend voor B.W.van Straten te Amsterdam;

*   1845 t/m 1849 op de bark de “Roompot”. Op 17 juni 1841 werd op de werf De Goede Intentie te Zierikzee de kiel gelegd voor rekening van M.C. de Crane. Eerst op 20 juli 1844 werd het schip te water gelatenHet schip mat 500 lasten/ 748 ton o.m. en voer voor M.C.de Crane & Zn te Zierikzee.

       De naam van het schip was ontleend aan het belangrijke zeegat voor Zierikzee. “Tijdens een reis van Probolingo (vertrek 8 december 1847) naar Middelburg kreeg “De Roompot” het wegens een naderende cycloon zwaar te verduren; met veel inspanning wist de bekwame gezagvoerder het schip te behouden. Sint Helena werd 1 februari 1848 gepasseerd; op 20 april daaraanvolgend kwam de rede van Zierikzee in zicht. … “. Spin gaf het volgetuigde schip op fraaie wijze weer, varend voor een vreemde kust. Het schip draagt de kapiteinsvlag R.29 van opvolger H.H. de Boer. Dit scheepsportret is in particulier bezit067.

 

Overige bijzonderheden

Steven van Delden was kapitein van de bark de “Roompot” van 03 maart 1845 t/m 19 april 1848. In die periode maakte hij met dit schip 3 reizen en wel van:

  1. Zierikzee - Batavia 03 maart 1845 -   15 juni 1845      Batavia - Vlissingen        02 augustus 1845 - 23 november 1845
  2. Zierikzee - Batavia 29 juni 1846 -  14 oktober 1846   Semarang - Zierikzee      11 november 1846 - 02 april 1847
  3. Zierikzee - Batavia 15 juli 1847 -  28 oktober 1847    Probolingo - Zierikzee    04 december 1847 - 19 april 1848

Hij was de eerste gezagvoerder op dit schip dat tussen 1841 en 1844 werd gebouwd op de werf ”De Goede Intentie” te Zierikzee in opdracht van de rederij M.C.de Crane & Zn te Zierikzee. Het schip werd geregistreerd bij Veritas als metende 719 metrieke ton, zijnde 379 last.

Gedurende de derde reis ontweek men kort na het vertrek uit Probolingo in de Indische Oceaan een zware cycloon en ook in het vervolg van de reis had men met zwaar weer te kampen. Naar aanleiding van deze ervaringen maakte van Delden van deze cycloon een rapport op, welke hij doorgaf aan Henry Piddington, voorzitter van de maritieme raad van onderzoek in Calcutta, die hem met zijn kundigheid als gezagvoerder complimenteerde.

Van Delden werd als gezagvoerder opgevolgd door Hendrik. Hendriks de Boer onder wiens gezag het schip nog 4 reizen naar het verre Oosten maakte, voordat het op 29 juni 1853 in de monding van de Oosterschelde op de gronden van de Roompot verging. Een uitgebreid verslag van de lotgevallen van de bark de “Roompot’ onder van Delden en de Boer is te vinden in:

UIT: “De Roompot gezonken in de Roompot. Achtergronden en nasleep van de ramp met een Zierikzeese Oostindiëvaarder” door J.H.F.Schwartz, verschenen in de Kroniek van het Land van de Zeemeermin (Schouwen Duiveland) 21:45-56, 1996. Zie aldaar voor details en de uitgebreide bronnenopgave.

 

“Voor de Zierikzeese rederij De Crane werd in 1841 begonnen met de bouw van een nieuw fregat, dat de naam “De Roompot” kreeg. Op 17 juni werd de kiel gelegd, maar het duurde ruim drie jaar eer het schip geheel gereed was.

Met een eenvoudige plechtigheid werd “De Roompot” tenslotte op 20 juli 1844 te water gelaten.

Op het eerste gezicht mag de naam ietwat vreemd aandoen al zullen de meeste Zeeuwen wel degelijk onmiddellijk het verband onderkennen met het gelijknamige zeegat. Roompot zou afgeleid zijn van Romanorum portus: haven van de romeinen …

Met bestemming Batavia zeilde “De Roompot” onder gezag van kapitein S.van Delden op 3 maart 1845 voor de eerste maal uit na bevracht te zijn door de Nederlandsche Handelmaatschappij. De vaart naar Indië duurde honderdtwee dagen. Op 20 juni daaraanvolgende koerste men naar Tegal alwaar opnieuw lading werd ingenomen voor de terugrei naar het vaderland. De bestemming was Middelburg. In goede welstand werd aldaar op 25 november afgemeerd.

Het volgend jaar werd een soortgelijke reis naar Batavia ondernomen; ook ditmaal ging alles van een leien dakje; toch zou dat niet zo blijven. Een reis, die de kapitein en bemanning op 28 oktober 1847 te Batavia bracht en vervolgens naar Soerabaya en Probolingo zou terug nog een riskant avontuur betekenen door een opstekende cycloon. Het was uiteindelijk in hoofdzaak aan het grote zeemanschap van kapitein van Delden - die als het ware de cycloon wist te omzeilen - te danken, dat men zonder problemen het vaderland veilig kon bereiken terwijl tal van andere schepen veel averij hadden opgelopen …

Dan zien we “De Roompot” na tal van omzwervingen op 20 april 1848 weer eens in de thuishaven Zierikzee afmeren. Kapitein van Delden verlaat hier het schip om het gezag over te dragen aan H.H.de Boer …”074.

 

S.van Delden verzorgde per 18 september 1836 vanuit Nieuwediep met de “Java’s Welvarend” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde op 26 december 1836 te Batavia na 99 dagen065*.