Inloggen
Gezagvoerder

Teijgeler, Jan

Naam: Teijgeler, Jan
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
MARIE JULIE 1840 Bark Sailing Vessel 8104 Bekijk schip
JULIA 1852 Schoener Sailing Vessel 8401 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Teijgeler werd geboren op 10 maart 1804 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Jan Teijgeler en Neeltje van der Zouw. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Marie Juliestraat. Hij trouwde op 21 mei 1828 te Rotterdam met Johanna Christina Haagberg, geboren op 03 december 1802 te Rotterdam als dochter van Carel Haagberg en Johanna van Hessel. Hij overleed op 25 maart 1864 te Rotterdam aan de Crispijnlaan Wijk 15 nr. 111005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Teygeler was met vlagnummer R92 in de periode 1840 t/m 1864 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

J.Teijgeler was in 1851 “afwisselend commissaris” van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1864 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1864 is overleden058

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein J.Teygeler met vlagnummer R92 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                      van de bark “Marie Julie”     196 last         varend voor E.Serruys te Rotterdam

*   1851, 1855, 1858, 1859                                        geen schip en reeder vermeld

*   1862                      van de sch.brik “Leda”         94 last           varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam

*   1863                                                                         geen schip en reeder vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.Teygeler als kapitein gedurende:

*   1848 t/m 1851 van de bark “Marie Julie”, gebouwd in 1840 te Zierikzee, 374 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam;

*   1853 t/m 1854 van de bark “Julia”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 366 ton o.m., varend voor E.Serruys te Rotterdam;

*   1861 t/m 1862 van de brik “Leda” ex Marianne, gebouwd in 1857 te Papenburg, 173 ton o.m., varend voor Ph. van Ommeren te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Marie Julie

De bark Marie Julie was de tweede van dit scheepstype, die in Zierikzee werd gebouwd. Op 25 juli 1840 werd op de scheepswerf De Goede Intentie de kiel voor dit schip gelegd. Opdrachtgever was de reder S.Serruys uit Rotterdam. Het schip, bestemd voor de vaart op Oost-Indië was 235 Javalasten (486 ton) groot.

In zeer korte tijd werd de bouw van de romp voltooid: vier maanden, een Zierikzees rekord. Op 28 november 1840 liep het schip van stapel. Op de 20e februari 1841 was de Marie Julie voltooid en gereed voor de vaart.”074. De eerste kapiten was F.J.Marker. (zie aldaar)

“Op 20 november 1848 vertrok de Marie Julie uit Rotterdam wederom in de richting van Oost-Indië. De lading was ditmaal heel bijzonder. 37 last kogels, elk van 30 kilo, moest de bark naar Indië brengen. De munitie diende voor een militaire expeditie naar Bali.

Tijdens deze reis was J.Teygeler kapitein. Hij werd opgevolgd, in 1851, door L.C.Dijcke … “074.

 

De bark “Marie Julie” onder kapitein J.Teygeler vertrok op 21 december 1849 uit Hellevoetsluis en bereikte via Kaap Hoorn op 16 april 1850 Valparaiso. Wederom via Kaap Hoorn werd op 24 januari 1851 Cowes bereikt.121