Inloggen
Gezagvoerder

Starke, Jan Tonkes

Naam: Starke, Jan Tonkes
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 4
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
CORNELIA MARIA 1873 Brik Sailing Vessel 18239 Bekijk schip
CATO POULIE 1868 Schoenerbrig/Brigantijn Sailing Vessel 16385 Bekijk schip
CONCORDIA 1858 Galjoot Sailing Vessel 15368 Bekijk schip
ELSJE 1866 Brik Sailing Vessel 16177 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan Tonkes Starke werd geboren op 18 januari 1838 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeider Roelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkes.

Jan trouwde op 09 oktober 1861 te Nieuwe Pekela als zeeman met Aafien Meijering, geboren op 26 december 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman.

In de huwelijksakte wordt vermeld dat de bruid “om zeer gewigtige redenen niet in het gemeentehuis (kan) verschijnen”. Voorts wordt verrmeld dat een dochter Geertje, geboren op 7 oktober 1861 te Nieuwe Pekela, als dochter wordt erkend. Kennelijk lag Aafien nog in het kraambed want dochter Geertje werd geboren op 07 oktober 1861. Aafien overleed op 13 augustus 1920 te Avereest, Overijssel.

Jan Tonkes overleed op 08 oktober 1922 te Avereerst, Overijssel

Beide overlijdensgegevens uit https://www.wikitree.com/wiki/Meijering-15

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Tonkes vermeldt als zeeman in 1861, 1863, 1867, 1871, 1874, als schipper in 1880 en als landbouwer in 1886, 1889, 1894, 1896, 1899.

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

J.T.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 161 in de periode 1876 t/m 1888.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.T.Starke als gezagvoerder gedurende:

  • * 1877 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela;
  • * 1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Jeltina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 154 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1879 gezonken bij Doggersbank;
  • * 1879 van de schoenerbrik “Elsje”, gebouwd in 1865 te Pekela, 204 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip is in 1879 op Rodkär gestrand en wrak geraakt.
  • * 1880 t/m 1881 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Te Elseneur met zware schade binnengebracht en afgekeurd;
  • * 1882 t/m 1885 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela. Het schip werd op weg van Paysandu naar Falmouth (26’44oN/37’15oW) verlaten.

 

De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.T.Starke staat in1881-1882 met de “Kato Paulina”en in 1883 t/m 1885 met de “Cornelia Maris”

 

De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

16 februari 1856, kof “Gezina”, kapitein Ulm Wubbes Pot, lichtmatroos Jan Tonkens Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela.

31 januari 1863, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.

19 februari 1864, kof “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.

`19 februari 1868, schoener “Libra”, schipper Jelle Klein, stuurman Jan Tonkes Starke, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.

05 april 1879, schoener “Elsje”, kapitein Jan Tonkes Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela

21 januari 1880, schoenerbrik “Cato Poulie”, kapitein Jan Tonkes Starke, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.

 

Overige bijzonderheden

Mulder085 vermeldt:

“01.01.1879 De galjoot ‘Jeltina’, kapt. J.F.Starke, van Hamburg naar Cette, is lek gesprongen en bij Doggersbank gezonken. De equipage is gered.”

Ook van Sluijs spreekt van J.T. Starke

 

Mulder085 vermeldt:

“20.09.1879 De schoenerbrik ‘Elsje’ onder kapt. J.T.Starke en toebehorende aan J.J.Koerts & Zn uit O.P. met haver onderweg van St.Petersburg naar Helsinor, is op de Rodshorklippen te Finland (59.57’N 26.41’O) gestrand. De bemanning is gered.”