Familiegegevens en opleiding
Haijo Deinum werd geboren op 04 maart 1846 te Bolsward als zoon van de boekhandelaar Simon Pieters Deiman en Dieuwke Hayes Visser.tresoar
Hij trouwde op 24 juni 1874 te Nieuwe Pekela als zeekapitein met Engeltje Greven, geboren op 16 mei 1853 te Nieuwe Pekela als dochter van de zeilmaker Frederikus Greven en Jantje Pott. Engeltje overleed op 04 februari 1891 te Rotterdam. 37 jaar, weduwe.
Haijo overleed op 09 oktober 1890 te Rotterdam, 44 jaar.
In Burgerlijke Standgegevens uit de provincie Groningen wordt Haijo Deinum vermeld als schipper in 1874, 1875 en zonder beroep in 1875, 1876.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.Deinum was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1873 t/m 1876
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.Deinum als gezagvoerder gedurende:
* 1874 t/m 1876 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
15 oktober 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hayo Deinum uit Bolsward.
11 november 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hayo Deinum, 27 jaar uit Nieuwe Pekela.
Monsterrollen Gemeentearchief van Delfzijl
* 11 november 1873, brik “Cornelia Maria”, kapitein Hajo Deinum, 27 jaar uit Nieuwe Pekela. Voorts een bootsman en een lichtmatroos.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jakob Scherpbier werd geboren op 03 juli 1853 te Oude Pekela als zoon van schipper en collegelid Albert Potjewijd Scherpbier en Jeltje Wijchers. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Berend Albertz.
Jakob trouwde op 18 januari 1877 te Oude Pekela als schipper met Elizabeth de Wijk, geboren op 25 december 1855 te Oude Pekela als dochter van de scheepsbouwer Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Elizabeth overleed op 26 april 1883 te Anloo, 35 jaar.
Jakob hertrouwde op 13 augustus 1887 te Oude Pekela als zeeman met schoonzuster Harmina de Wijk, geboren 30 september 1867 te Oude Pekela als dochter van Ludolf Heres de Wijk en Jantje Pot. Harmina overleed op 03 mei 1928 te Leeuwarden, 60 jaar, weduwe
Jacob zou zijn overleden op zee in de Bankastraat 28 juli 1897.
In Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen wordt Jakob Scherpbier vermeld als schipper in 1877, 1878, 1879, als zeeman in 1884, 1887, als stoombootkapitein/gezagvoerder in 1891, 1896.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Scherpbier was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 18 in de periode 1876 t/m 1883.112.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.A.Scherpbier als gezagvoerder gedurende:
-
* 1877 t/m 1881 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela.
De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermelden geen opgaven met J.A. Scherpbier.
Overige bijzonderheden
Melding van het overboord vallen en verdrinken op 27 oktober 1857 van een kajuitjongen aan boord van de kof “Jeltina”, gezagvoerder Albert Scherpbier Pottjewijd op reis van Riga naar Delfshaven. Één van de ondertekenaars van de verklaring was de stuurman Jacob Scherpbier,115.
Krantenberichten
Provinciale Groninger Courant 09 februari 1877114
Triëst 4 februari. Scheepsvrachten. De laatste tijd werden de volgende Nederlandse schepen hier bevracht. De 3/m. schoener ASTROOM, kapt. Siegel, naar Fernambuck voor order tot 40 sh. met 5% per ton bruto gewicht; de brik JOHANNA, kapt. De Groot, naar Fernambuck tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de brik CORNELIA MARIA, kapt. Scherpbier, naar Rio Janeiro tot 45 sh. met 5% per ton meel bruto gewicht; de schoener HELENA FLORENTIA, kapt. Rozenbeek, van Rettimo met Johannesbrood naar Engeland tot 40 sh. per ton, 35% verhoging wanneer het schip naar Petersburg bestemd wordt; de brik REPRICE, kapt. Lieffijn, van Smirna naar Engeland tot 40 sh. per ton; de schoener ZWERVER, kapt. Schuth, zeevaart, kapt. Ritzes, met ledige vaten om te Gallipoli, Taranto of Brindisi olie te laden, tot 45 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging voor Petersburg; de schoener BROEDERTROUW, kapt. Brongers, met ledige vaten om te Messina of Mytelena olie te laden, tot 48 sh. per ton naar Engeland, 30% vrachtverhoging naar Petersburg. – Men vestigt de aandacht van scheepsgezagvoerders op het feit, dat men hier even zo graag de schepen geclassificeerd in de Peruaanse Lloyd neemt als zulke die klasse hebben bij de Franse Veritas.
Familiegegevens en opleiding
Jan Tonkes Starke werd geboren op 18 januari 1838 te Nieuwe Pekela als zoon van de arbeider Roelf Jans Starke en Geertje Jans Tonkes.
Jan trouwde op 09 oktober 1861 te Nieuwe Pekela als zeeman met Aafien Meijering, geboren op 26 december 1839 te Nieuwe Pekela als dochter van de timmerman Roelf Derks Meijering en Grietje Luppes Noorman.
In de huwelijksakte wordt vermeld dat de bruid “om zeer gewigtige redenen niet in het gemeentehuis (kan) verschijnen”. Voorts wordt verrmeld dat een dochter Geertje, geboren op 7 oktober 1861 te Nieuwe Pekela, als dochter wordt erkend. Kennelijk lag Aafien nog in het kraambed want dochter Geertje werd geboren op 07 oktober 1861. Aafien overleed op 13 augustus 1920 te Avereest, Overijssel.
Jan Tonkes overleed op 08 oktober 1922 te Avereerst, Overijssel
Beide overlijdensgegevens uit https://www.wikitree.com/wiki/Meijering-15
In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Jan Tonkes vermeldt als zeeman in 1861, 1863, 1867, 1871, 1874, als schipper in 1880 en als landbouwer in 1886, 1889, 1894, 1896, 1899.
Lidmaatschap van zeemanscollege(s)
J.T.Starke was effectief lid van het zeemanscollege “Voorzorg” uit Nieuwe Pekela met vlagnummer 161 in de periode 1876 t/m 1888.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.T.Starke als gezagvoerder gedurende:
-
* 1877 van de galjoot “Wendelina” ex Concordia, gebouwd in 1858 te Pekela, 131 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela;
-
* 1878 t/m 1879 van de schoenerkof “Jeltina”, gebouwd in 1857 te Pekela, 154 ton o.m., varend voor U.Zuiderveen te Pekela. Het schip is in 1879 gezonken bij Doggersbank;
-
* 1879 van de schoenerbrik “Elsje”, gebouwd in 1865 te Pekela, 204 ton o.m., varend voor J.J.Koerts & Zn te Pekela. Het schip is in 1879 op Rodkär gestrand en wrak geraakt.
-
* 1880 t/m 1881 van de schoenerbrik “Cato Poulie”, gebouwd in 1868 te Veendam, 190 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Te Elseneur met zware schade binnengebracht en afgekeurd;
-
* 1882 t/m 1885 van de brik “Cornelia Maria”, gebouwd in 1873 te Pekela, 234 ton o.m., varend voor J.J.Koert & Zn te Pekela. Het schip werd op weg van Paysandu naar Falmouth (26’44oN/37’15oW) verlaten.
De ledenlijsten van het college “Voorzorg” in de “Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart” bevatten in de jaargangen 1881 t/m 1920 ook de namen van de schepen. J.T.Starke staat in1881-1882 met de “Kato Paulina”en in 1883 t/m 1885 met de “Cornelia Maris”
De collectie monsterrollen uit het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:
16 februari 1856, kof “Gezina”, kapitein Ulm Wubbes Pot, lichtmatroos Jan Tonkens Starke, 18 jaar uit Nieuwe Pekela.
31 januari 1863, galjoot “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 25 jaar uit Nieuwe Pekela.
19 februari 1864, kof “Enjetta”, kapitein Harm Jurjens de Boer, stuurman Jan Tonkes Starke, 26 jaar uit Nieuwe Pekela.
`19 februari 1868, schoener “Libra”, schipper Jelle Klein, stuurman Jan Tonkes Starke, 30 jaar uit Nieuwe Pekela.
05 april 1879, schoener “Elsje”, kapitein Jan Tonkes Starke, 40 jaar uit Nieuwe Pekela
21 januari 1880, schoenerbrik “Cato Poulie”, kapitein Jan Tonkes Starke, 42 jaar uit Nieuwe Pekela.
Overige bijzonderheden
Mulder085 vermeldt:
“01.01.1879 De galjoot ‘Jeltina’, kapt. J.F.Starke, van Hamburg naar Cette, is lek gesprongen en bij Doggersbank gezonken. De equipage is gered.”
Ook van Sluijs spreekt van J.T. Starke
Mulder085 vermeldt:
“20.09.1879 De schoenerbrik ‘Elsje’ onder kapt. J.T.Starke en toebehorende aan J.J.Koerts & Zn uit O.P. met haver onderweg van St.Petersburg naar Helsinor, is op de Rodshorklippen te Finland (59.57’N 26.41’O) gestrand. De bemanning is gered.”
|