Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Ene T.Sipkes (dezelfde?) voer in 1880 als gezagvoerder op de “Betsy en Arnold”025 en deed er toen 200 dagen voor over om van Banjuwangi naar Vlissingen te varen. Dit was een uitzonderlijk lange periode (uit. E.W.Petrejus Het schip vaart uit De Boer Maritiem 1975, p.62.
T.Sipkes was in 1885-1886 kapitein op de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 bij Campbell Macintosh & Browstend te Necastle upon Tyne, 1071 nrt, varend voor rederij Koning & van Delden te Rotterdam052.
Bouma025vermeldt T.Sipkes als gezagvoerder gedurende:
- * 1879 t/m 1880 van de bark “Betzy & Arnold” ex Anna, ex Tanjoree, gebouwd in 1862 te Medford, 970 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen;
- * 1882 t/m 1883 van het 3/mschip “Voorlichter” kiel gelegd op 25 mei 1867, te water in 1869 op de werf van Jan Smit Fopzoonte Slikkerveer, 2034 ton o.m., varend voor J.Koning te Rotterdam;
- * 1884 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Koninge & van Delden te Rotterdam;
- * 1885 van de ijzeren bark “Melati”, gebouwd in 1885 te Newcastle, 1060 ton n.m., varend voor J.Koning & van Delden te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Algemeen Handelsblad Scheepvaartberichten 26 april 1881
Verkooping van schepen: Het nedeerlandsche Clipperfregat VOORLICHTER, groot 1662 ton n.m., gebouwd in 1869 is uit de hand verkocht aan de reeder J.Koning te Rotterdam en zal gevoerrd worden door kapitein Sipkes.
Algemeen Handelsblad Zeetijdingen:038
Rotterdam 21 december 1882. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het Nederlandsch fregatschip VOORLICHTER, Kapitein Sipkes, na eene reis van 37 dagen van Nieuwediep te Sapelo (Georgia) gearriveerd. Het schip en equipage bevonden zich in de beste toestand.
Rotterdam 11 december 1883. Volgens telegram uit Vlissingen arriveerde heden alhier het fregatschip VOORLICHTER, Kapitein Sipkes, van Banjoewangie, 88 dagen reis.