Inloggen
Gezagvoerder

Pot(t), Harm Geertsz

Naam: Pot(t), Harm Geertsz
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 3
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
VERTROUWEN 1851 Bark Sailing Vessel 7860 Bekijk schip
NOORD 1848 Bark Sailing Vessel 14069 Bekijk schip
KOLONEL KOOPMAN 1835 Fregat Sailing Vessel 10013 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Harm Geerts Pot(t), koopvaardijkapitein, werd geboren/gedoopt te Oude Pekela op 26 november/04 december 1803 als zoon van Geert Harms Pot en Rolijna Albertus Bonnes.

Hij trouwde te Alblasserdam op 10 februari 1840 met Geertje van der Hoogt, geboren te Alblasserdam op 24 augustus 1816 als dochter van de korenmolenaar Pieter van der Hoogt (ook aangeduid als Pieter de Hoog) en Geertje Vroege. De korenmolen van de schoonvader stond naast de werf van scheepsbouwer en reder Cornelis Smit, de reder van Geert Harms.

Uit het huwelijk van Geert en Geertje werden 12 kinderen geboren, waarvan Pieter Harms en Cornelis Harms eveneens koopvaardijkapitein werden (zie aldaar). Harm Geerts, Simon Adrianus en Geertje overleden te Alblasserdam op 10 augustus 1865, 27 maart 1866 resp. 26 december 1870.

H.G.Pott overleed op 10 augustus 1865 te Alblasserdam blijkens de volgende advertentie:

“Heden overleed tot mijne groote droefheid, op het alleronverwachts, mijn hartelijk geliefde Echtgenoot H.G.POTT, in den ouderdom van ruim 62 jaren, na eene gelukkige Echtvereeniging van 25½ jaar, mij nalatende 9 Kinderen, waarvan eenige het groot verlies nog niet kunnen beseffen.

Alblasserdam                                                                                                                                         Wed.H.G.POTT

10 Augustus 1865                                                                                                                         VAN DER HOOGT.

Eenige en algemeene Kennisgeving” 051.

Op 23 augustus 1865 verscheen een advertentie waarin “opregte dank” wordt betuigd “Voor de vele bewijzen van deelneming …”, ondertekend door de Wed.H.G.Pott, geb.V.D.Hoogt.

De weduwe Pott-van der Hoogt overleed te Alblasserdam op 26 december 1870, “in den ouderdom van ruim 54 jaren”. De advertentie werd ondertekend door G.Pott051.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Harm Geertsz Pot was met vlagnummer R87 in de periode 1837 t/m 1865 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1865 is overleden.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein H.G.Pot met vlagnummer R87 in de ledenlijsten van058:

*    1849           van de bark “Noord”                       345 last            varend voor F.H. von Lindern te Alblasserdam

*    1851, 1855 van de bark “Vertrouwen”             377 last            varend voor C.Smit te Alblasserdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1864                                geen schip en reeder vermeld

 

Bouma025 vermeldt kapitein H.G.Pot(t) als gezagvoerder gedurende:

*    1837 t/m 1844 van het 3/m-schip de “Nederlands Nijverheid”, op 26 september 1829 op de werf van Cornelis Smit aan de Kinderdijk te Alblasserdam te water gelaten, 470 ton o.m., varend voor C.Smit & Co te Rotterdam;

*    1845 t/m 1848 van de bark “Kolonel Koopman”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Smit te Alblasserdam, 552 ton n.m., varend voor C.Smit te Alblasserdam;

*    1848 t/m 1851 van de bark “Noord”, gebouwd in 1848 te Alblasserdam, 655 ton o.m., varend voor F.H.von Lindern te Alblasserdam;

*    1852 t/m 1857 van de bark “Vertrouwen”, gebouwd in 1852 te Elshout, 713 ton o.m., varend voor J.Vroege te Alblasserdam.

 

Overige bijzonderheden

Harm Geertz Pott was in 1863 lid van de societeit “De Eendracht” te Alblasserdam064.

 

“De heer Rolinus Pott uit Zuid-Afrika stuurde mij (i.e. de heer H.G.Pott te Streefkerk) het navolgende verhaal: Zijn grootmoeder M.C.Rappard vertelde hem dat de twee zeekapiteins Pot ruzie met elkaar hadden en de een verweet de ander dat hij zeerover was, dat veroorzaakte een familie-vete. Zijn voorvader (Harm-Geerts Po(t) ) had een dominee in de familie en om duidelijk te maken dat wij een nette familie waren, is er een twee “T” achter gezet”.

Gezagvoerder op de “Ned Nijverheid” (1837-1843), “Kolonel Koopman” (1844-1848), “Noord” (1848-1851) en “Vertrouwen” (1851-1857)051.

 

Hendricus Robertus Johannis Smith werd per 08 april 1842 vanuit de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart als ligtmatroos geplaatst op het schip Neerlands Nijverheid onder gezag van kapitein H.J.Post(sic) voor een reis van Rotterdam naar Batavia. Hij kwam op 23 april 1843 terug op school004-532/1888.

 

Verhandelingen en Berigten …056 (jg.1845, p.178):

Een notitie bij het bericht: “regeling der kompassen” (slaande op 1844) waarin genoemd wordt de “Ned.Nijverheid”, 370 ton, en onder aard der lading: “Een volledig stel werktuigen van 300 p.k. voor de Russische Marine, drie locomotiefketels voor de Wolga-sleepboot met bekleeding, een paar schepraderen”. Als bestemming is vermeld: “Kronstadt”.

In 1844 stond het schip nog onder commando van kapitein H.G.Pot.

 

Foto (nr.4) beschikbaar van kapitein Harm Geerts Pott047.

 

Scheepsverklaring

De “Nederlandse Nijverheid” met een lading steenkool en IJsselsteen op reis naar Batavia:

”Op den 10e december 1842 des achtermiddags te een en een half uur verschenen voor mij Harm Geertz Pott, gezagvoerder van boven genoemd bodem (“De Nederlandsche Nijverheid”) geboren te Oude Pekela, oud 38 jaren: de 1e stuurman Willem van Duijn geboren te Katwijk oud 25 jaar en de 2e stuurman Pieter Geertz Pott geboren te Oude Pekela 26 jaren getuigen en met ondertekening hunner namen dat op bovengenoemde tijd en Zuiderbreedte 19 graden 54 minuten lengte oost van Greenwich 42 graden en 6 minuten  de baastimmerman Johannes Smit Fop geboren te Oud Beijerland oud 28 jaar laatst gewoond hebbende te Zwijndrecht en getrouwd (met Anna van Nugteren en 3 kinderen) subiet op bovengenoemd uur en tijd is overleden als hem vindende dood op zijn kist (scheepskist) zittend.

Aan boord Nederlandsche Nijverheid den 11 december des jaars boven gemeld

Getekend H.G.Pott : W.van Duijn : P.G.Pott

Gezien door de Commissaris van Politie en waterschout voor legalisatie de handtekeningen van H.G.Pott gezagvoerder, W.van Duijn 1e stuurman en P.G.Pott 2e stuurman van het schip Nederlandsche Nijverheid  Rotterdam 15e mei 1843  A.F.Jacobus”064.

Bovenvermeld citaat letterlijk uit manuscript van mevr. Blokland064, maar ik heb het vermoeden, dat de tussenhaakjes-opmerkingen toevoegingen zijn en dat bij het overnemen door haar schrijffouten zijn gemaakt (hetgeen niets afdoet aan de globale inhoud van het citaat!).

 

In “HuppelDepup”, het blad van de afdeling Groningen van de NGV staat in jg.9 (3), september 2002 een artikeltje van mevr. H.W.G.Blokland-Visser over Groninger kapiteins te Alblasserdam met gegevens over Harm en Pieter Geerts Pott. Ik heb dat artikel niet ingezien

 

Bericht van het verdrinken van een matroos van het schip “Noord”, kapitein Harm Geerts Pott, thuis behorende te Alblasserdam, op 10 februari 1849 liggende in de baai van St.Paul de Loando.115