Familiegegevens en opleiding
Gerardus Haverbult werd geboren te Groningen op 02 oktober 1813 als zoon van de schipper Jan Harmannus Haverbult en Antje Strootman
Geen huwelijk in Groningen gevonden.
Overleden bij vermissing van zijn schip eind december 1852. Zie scheepsbericht Marhisdata hierna
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
G.J.Haverbult was effectief lid van het Groninger Zeemanscollege “De Groninger Eendracht” met vlagnummer 5 in de periode 1850 t/m 1853.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt G.J.Haverbult als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1853 van de kof “Jonge Johanna”, gebouwd in 1837 te Groningen, 128 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;
* 1852 van de kof “Juliana Louisa”, gebouwd in 1840 te Groningen, 120 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. ONJUISTE OPGAVE
Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Gerhardus Jans Haverbult op:
07 maart 1836 als stuurman, 22 jaar, van de “Petrus en Heilena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.
04 augustus 1837 als stuurman, 23 jaar, van de “Petrus en Heilena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, koksmaat en 2 matrozen.
23 maart 1838 als stuurman, 24 jaar, van de “Petrus en Heilina”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter.
08 juni 1839 als stuurman, 25 jaar uit Groningen van de “Petrus en Heilina”. Schipper Jan Harmannus Haverbult uit Groningen, kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen.
28 februari 1842 als stuurman, 29 jaar uit Groningen, van de “Petrus en Helena”. Kapitein Jan Harmannus Haverbult, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.
10 maart 1847 als kapitein, 32 jaar uit Groningen, van de kof “Jonge Johanna”. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos
20 november 1852 als schipper, 38 jaar uit Groningen’van de schoener “Donau”. Voorts stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos
Overige bijzonderheden
Algemeen Handelsblad 12 maart 1853
Amsterdam, 11 maart. Aangaande de schepen LIBRA (opm: bark), kapt. U.H. Trip, op 10 mei 1852 van Akyab naar Rotterdam vertrokken, REGINA (opm: schoener), kapt. J.D. Bies, op 7 september 1852 van Havanna naar Rotterdam vertrokken, JEANNETTE (opm: Belgische schoenerkof), kapt. Helsmoortel, op 23 september 1852 van Alexandrië naar Amsterdam, UDONIA, kapt. J.C. Eilts, van Dantzig (opm: Gdansk) naar Rochefort, op 28 november 1852 Elseneur (opm: Helsingör) gepasseerd, GESINA, kapt. Lucht (opm: vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober 1852 van Kroonstad (opm: Kronsjtadt) naar Amsterdam of de Maas vertrokken, WILHELMINE, kapt. De Weerth (vermoedelijk buitenlander), op 25 oktober van Kroonstad naar de Maas vertrokken, ARENDINA (opm: schoener), kapt. Dik, van Groningen naar Londen, op 19 december van Zoutkamp in zee gezeild, DONAU, kapt. Haverbult, van Groningen naar Londen, op 24 december uit Zoutkamp gezeild (opm: schoener, opgeleverd 12 november 1852; kapt. Gerhardus Jans Haverbult (38), stuurman Geugjen Rasker (24), kok Fedde Anes Steigenga (18), matroos Geert Hindriks Stapel (20), lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (18), vermist op haar eerste reis !), en ANTJE, kapt. H.P. Puister (opm: bouwjaar 1852 en sinds mei in de vaart), op 18 september 1852 van Londen naar Elseneur uitgeklaard, heeft men sedert niets vernomen.
Dat houten zeeschepen soms zestig jaar of nog ouder konden worden is bekend. Er zijn ook voorbeelden van schepen die binnen een jaar of zelfs al op hun eerste reis vergingen. De kof JONGE ENGBERDINA uit 1821 werd nog geen negen maand oud. De hektjalk HILLEGINA uit 1838 verging na zeven maanden en het fregat DAGERAAD uit 1836 na zes maanden. De hoeker walvisjager HARLINGEN uit 1826 werd vijf maanden na vertrek uit de thuishaven op haar eerste reis door het ijs gekraakt in Davis Strait, terwijl de brik ANNA MARIA uit 1836 twee maanden na vertrek van Rotterdam vermist raakte op de thuisreis van Messina naar Rotterdam.
Het absolute record van schepen die snel vergingen lijkt te zijn gevestigd door de DONAU. Deze 60 last of 113 ton grote schoener met afmetingen 23,25 x 4,39 x 2,50 meter, gebouwd door Emmo H. Meursing in Hoogezand, werd, na in Groningen te zijn getuigd, aldaar op 1 november door scheepsmeter Mars gemeten. Op 12 november 1852 werd het schip opgeleverd aan rederij C.M. Nap c.s. te Groningen. Op 20 november werd de monsterrol getekend door alle opvarenden, te weten kapt. Gerhardus Jans Haverbult (38), stuurman Geugjen Rasker (24), kok Fedde Anes Steigenga (18), matroos Geert Hindriks Stapel (20), en lichtmatroos Johannes Hermanus Haverschmidt (18). De eerste (en enige) zeebrief is gedateerd 22 november 1852. Na in Groningen te zijn beladen, waarschijnlijk met gezakte haver, destijds een gewild exportproduct, vertrok de DONAU op 24 december vanuit Zoutkamp naar Londen, in afstand over de grond van loodsstation Oostmahorn tot Londen Docks ca. 330 mijl, waarvan 243 mijlen over zee. Sindsdien is de schoener vermist en moet met man en muis zijn vergaan. Er is geen rapportage dat wrakstukken of lijken zijn aangespoeld.
Nieuwsbrief Marhisdata nr. 22, mei 2014
Familiegegevens en opleiding
Koert Jans Middel werd geboren 20 oktober 1826 in Appingedam als zoon van Jan Harms Middel en Trijntje Thomas Doornbos.
Hij trouwde op 03 maart 1857 met Klaassina Willems Bos, geboren op 17 april 1833 te Appingedam als dochter van Willem Klaassen Bos en de logementshoudster Anna Eikema. Na het overlijden van Koert Middel hertrouwde zij te Appingedam op 05 oktober 1865 met Jacob Bos en vervolgens te Loppersum op 30 oktober 1891 met Pieter Pilon
Klaassiena overleed op 31 december 1916 te Groningen, 83 jaar.
Koert Jans overleed te Appingedam op 11 januari 1863, 36 jaar.allegroningers
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Middel was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 55 in de periode 1862 t/m 1863
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt K.Middel als gezagvoerder gedurende:
* 1858 tot + 1861 van de kof “Trijntje Doornbos”, gebouwd in 1837, bouwplaats niet vermeld, 100 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam. Het schip voer in + 1861 voor E.H.Roggekamp te Delfzijl en was herdoopt in “Annechiena”.
De monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1848-30, 24 maart 1848, kof “Bouwina”, kapitein Thomas Jans Middel, 29 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Koert Jans Middel, 21 jaar uit Appingedam, kok en een matroos;
Monsterrol 1858-38, 29 maart 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert J.Middel, uit Appingedam, 31 jaar. Voorts stuurman J.W.Bos, 20 jaar uit Appingedam, een kok en een matroos;
Monsterrol 1858-84, 17 juli 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert Middel, geen leeftijd vermeld uit Appingedam. Voorts 2 matrozen;
Monsterrol 1858-99, 20 september 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert Middel, geen leeftijd vermeld uit Appingedam. Voorts 2 koks;
Monsterrol 1860-82, 14 juni 1860, kof “Trijntje Doornbos, kapitein K.J.Middel, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een kok en een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1860-98, 11 juli 1860, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein K.J.Middel, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts lichtmatroos en een niet met rang aangeduid bemanningslid;
Monsterrol 1861-72, 04 juli 1861, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert J.Middel, 34 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman S.S.Molema, 23 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, matroos en een lichtmatroos.
In de 7 monsterrollen uit Delfzijl wordt Koert Jans ook vermeld als Koert, Koert J. en met de initialen K.J.. Als woonplaats wordt Appingerdam opgegeven.
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1848 stuurman op de kof “Bouwina”, kapt. Thomas J.Middel 21 jaar
* 1858-1861 kapitein op de kof “Trijntje Doornbos” 31-34 jaar
Overige bijzonderheden
Geen
ik vermoed dat er (minsten) twee personen achter deze initialen verscholen zijn
Familiegegevens en opleiding
Jan Donga werd geboren te Delfzijl op 30 juni 1834 als zoon van Albert Jans Donga en Anna Freerks (Kappelhof)
Er zijn geen verdere gegevens over huwelijk en overlijden gevonden
Gezien het vergaan van zijn schip de “Annechina” in 1862 bij Noorwegen is hij daarbij wellicht omgekomen. (zie hierna)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.A.Donga was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging”te Delfzijl met vlagnummer 100 in de periode 1856-1859 en met vlagnummer 41 in de periode 1859-1864. Hij heeft in 1859 kennelijk het vlagnummer van zijn vader overgenomen.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.(A.)Donga als gezagvoerder gedurende:
* 1848 t/m 1858 van de kof “Annechiena”, ex Nijverheid, gebouwd in 1845 te Groningen, 118 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip voer in 1859 voor mej. Boompaal te Farmsum en was herdoopt in “Wilmina”;
* 1854 t/m 1857 van de kof “Annechiena”, gebouwd in 1853 te Delfzijl, 97 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum. Het schip voer in 1858 onder kapitein/eigenaar J.H.de Jonge uit Farmsum en was herdoopt in “Bouwina Mensinga”;
* 1857 op de sch.kof “Amicitia”, ex Albion, gebouwd in 1829 te Dordrecht, 150 ton o.m., reder niet vermeld;
de overlap duidt op minstens twee personen
* 1859 t/m 1861 van de schoener “Annechiena” ex Nijverheid, gebouwd in 1845 te Groningen, 118 ton o.m., varend voor mej. J.A.Boompaal te Farmsum. Het schip is in 1861 vergaan in de Noordzee;
* 1860 t/m 1862 van de kof “Annechiena” ex Trijntje Doornbos, gebouwd in 1837, bouwlocatie niet vermeld, 75 ton o.m., varend voor E.H.Roggekamp te Delfzijl. Het schip is in 1862 omgeslagen bij Lysekil in Noorwegen.
Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl
Monsterrol 1848-43, 25 mei 1848, kof “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, leeftijd en woonplaats niet vermeld. Voorts scheepsjongen Jan Alberts Donga, 13 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1849-15, 05 maart 1849, kof “Annegina”, kapitein Albert Jans Donga, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Pieters Pot, 40 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 14 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1850-2, 18 februari 1850, kof “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 38 jaar woonplaats niet vermeld. Voorts stuurman Jouke Mandema, 42 jaar uit Farmsum, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 15 jaar uit Appingedam;
Monsterrol 1851-10, 22 februari 1851, kof “Annegina”, kapitein Albert Jans Donga, 39 jaar woonplaats niet vermeld. Voorts stuurman Lammert Eises Stamhuis, 23 jaar uit Farmsum, kok, matroos en de lichtmatroos Jan Alberts Donga, 16 jaar uit Farmsum;
Monsterrol 1852-12, 04 maart 1852, kof “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, 40 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Alberts Donga, 17 jaar uit Farmsum, kok, matroos en een lichtmatroos;
Monsterrol 1853-27, 26 juli 1853, schoenergaljoot “Annechina”, kapitein Albert Jans Donga, 41 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Alberts Donga, 19 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1854-35, 14 juni 1854, schoenergaljoot “Annechiena”, kapitein Albert Jans Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;
Monsterrol 1855-82, 12 november 1855, kof “Annechiena”, kapitein Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman J.Kuijper, 21 jaar uit Nieuwediep, kok en een matroos;
Monsterrol 1857-58, 23 mei 1857, kof “Hoop”, schipper Jan H.Pot, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Donga, 22 jaar uit Farmsum, stuurman Fokke D.Westerveld, geen leeftijd vermeld uit Appingedam, kok, matroos en 2 bemanningsleden zonder rangaanduiding;
Monsterrol 1857-91, 27 augustus 1857, kof “Amicitia”, kapitein Jan A.Donga, 23 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boiten, 29 jaar uit Wildervank, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1857-97, 28 september 1857, kof “Amicitia”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman A.H.Rijnbergen, geen leeftijd en woonplaats vermeld, kok, 2 matrozen en 4 bemanningsleden zonder rangaanduiding;
Monsterrol 1857-99, 13 oktober 1857, kof “Hoop”, kapitein Jan H.Pot, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, stuurman Jan Kunst, 30 jaar uit Winschoten, 2 koks en een matroos;
Monsterrol 1858-60, 18 mei 1858, kof “Annechina”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts een matroos;
Monsterrol 1858-62, 19 mei 1858, kof “Annechiena”, kapitein J.A.Donga, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts 2 koks;
Monsterrol 1859-16, 04 maart 1859, kof “Alida”, kapitein Gerhardus van der Werff, 46 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman J.A.Donga, 24 jaar uit Farmsum, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;
Monsterrol 1860-28, 09 maart 1860, kof “Annechiena”, kapitein J.A.Donga, 25 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman A.W.D.Geltes, 25 jaar uit Farmsum, kok en matroos;
Monsterrol 1860-93, 05 juli 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts stuurman A.W.D.Geltes, geen leeftijd vermeld uit Farmsum, stuurman Paulus G. de Jager, 20 jaar uit Farmsum, en 2 matrozen;
Monsterrol 1860-96, 09 juli 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts kok en matroos;
Monsterrol 1860-137, 14 september 1860, kof “Annechiena”, kapitein Jan A,Donga, geen leeftijd vermeld uit Farmsum. Voorts 3 (!) koks, en een lichtmatroos;
Monsterrol 1861-3, 19 februari 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman K. de Boer, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;
Monsterrol 1861-34, 21 maart 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts 2 koks;
Monsterrol 1861-47, 08 mei 1861, kof “Annecchiena”, kapitein J.A.Donga, 26 jaar uit Farmsum. Voorts een matroos;
Monsterrol 1862-10, 24 februari 1862, kof “Annechiena’, kapitein Jan A.Donga, 27 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan A. Smaal, 17 jaar uit Delfzijl, kok, matroos en lichtmatroos;
Monsterrol 1862-84, 29 augustus 1861, kof “Annechiena”, kapitein Jan A.Donga, 28 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Redmer Groenewold, 26 jaar uit Farmsum;
Samenvatting gegevens monsterrollen
-
Jan Donga wordt ook vermeld als Jan Alberts, Jan A. en J.A.
-
Er zijn in totaal 25 monsterrollen vermeld op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
-
De monsterrollen zijn gedateerd van 1848 t/m 1862 met als leeftijden 13 t/m 28 jaar. Gezien het vergaan van zijn schip de “Annechina” in 1862 bij Noorwegen is hij daarbij wellicht omgekomen. Als dat waar is dan heeft hij maar een korte zeemanscarriére van ca. 15 jaar gehad.
-
Vaak zijn geen woonplaatsen opgegevens, maar de keren dat het wel gebeurde was het Farmsum met Appingedam als uitzonderring in 1850.
-
Het overzicht van de monsterrollen luidt:
* 1848 scheepsjongen op de kof “Annechiena”, kapt. Albert Jans Donga (zijn vader) 13 jaar
* 1849 lichtmatroos op de kof “Annegina”, kapt. Albert Jans Donga 14 jaar
* 1850-1851 lichtmatroos op de kof “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 15-16 jaar
* 1852 stuurman op de kof “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 17 jaar
* 1853-1854 stuurman op de schoenergaljoot “Annechina”, kapt. Albert Jans Donga 19-20 jaar
* 1855 kapitein op de kof “Annechina” geen leeftijd
* 1857 stuurman op de kof “Hoop”, kapt. J.H.Pot 22 jaar
* 1857 kapitein op de kof “Amicitia” 23 jaar
* 1857 stuurman op de kof “Hoop”, kapitein J.H.Pot geen leeftijd
* 1857 kapitein op de kof “Amicitia” geen leeftijd
* 1858 kapitein op de kof “Annechina” geen leeftijd
* 1859 stuurman op de kof “Alida”, kapitein G. van der Werff 24 jaar
* 1860-1862 kapitein op de kof “Annechiena” 25-28 jaar
-
In de monsterrollen van de kof “Annechina” uit 1860-1862 wordt als tonnage een grootte van 84 (1860-1861) en 90 (1862) opgegeven
Er zijn in de opgaven van Bouma en de monsterrollen discrepanties ten aanzien van de schepen met de naam “Annechina” varend onder een kapitein Donga. Daarbij is een complicatie dat op de monsterrollen uit de periode 1845-1854 geen tonnenmaat wordt opgegeven, terwijl uit de opgaven van Bouma blijkt, dat er zeker van 4 verschillende schepen onder een kapitein Donga hebben gevaren:
Annechina gebouwd in 1832 te Veendam 84 ton
Annechina ex Trijntje Doornbos gebouwd in 1837, geen bouwlocatie 75 ton
Annechina ex Nijverheid gebouwd in 1845 te Groningen 118 ton
Annechina gebouwd in 1853 te Delfzijl 97 ton
Het lijkt er op dat Jan Albert ion 1855 het gezag op een “Annechina” van zijn vader heeft overgenomen en dat zou dan de schoenergaljoot ex Niiverheid geweeest kunnen zijn.
Na een onderbreking in 1857 als stuurman werd hij 1858 weer gezagvoerder op een “Annechina” maar welke van de 4 schepen dat is geweest blijft ons onduidelijk.
Overige bijzonderheden
NRC 09 mei 1858114
Amsterdam, 8 mei. Het schip ANNEGINA, kapt. Donga (opm: kof, kapt. J.A. Donga), van Laurvig naar Delfzijl, is volgens brief van Delfzijl van de 6e mei, de vorige dag op de Meeuwenstaart (Wester-Eems) gestrand. Men hoopte echter het schip en lading te bergen.
NRC 12 mei 1858114
Amsterdam, 10 mei. Aangaande het schip ANNEGINA, kapt. Donga, van Laurvig naar Delfzijl, op de Meeuwenstaart gestrand – zie NRC van 9 mei – wordt van Delfzijl van de 7e mei gemeld, dat een gedeelte van de lading met het schip (opm: kof) TIETJE, kapt. G.L. Visser, aldaar aangebracht was. Men hoopte het schip nog af te brengen.
Provinciale Groninger Courant 09 juli 1867 di.114
Dagvaarding; Van Sjouke de Jager, werkvrouw te Farmsum. Voor Redmer Groenewold, buitenvaarder, van Farmsum. Aangezien gedaagde als stuurman aan boord van het kofschip ANNECHIENA, kapitein Jan. A. Donga bestemd naar Frederikstad, in Noorwegen tot het halen van een lading hout, voor de heren Borst & Roggenkamp, huothandelaren te Delfzijl, de haven van Delfzijl is uitgezeild op 19 september 1862. Aangezien volgens een schrijven van de kapitein op 3 october 1862, het schip op 4 october zou vertrekken en ook in zee is gestoken. Aangezien van bedoeld schip en bemanning sedert die dag geen berichten meer zijn binnengekomen, dan dat volgens de Zeetijdingen, dan dat het wrak, dat in de maand november 1862, ondersteboven te Lysekil ( in Zweden) was komen aandrijven is geweest het kofschip ANNECHIENA voornoemd, waarvan de lading, na gebleken indentiteit door dee eigenaren is gereclameerd, zonder dat van de bemanning enig bewijs van hun aanwezen of van overlijden is aangetoond en men dus een totaal vergaan van de gehele bemanning veronderstelde. enz enz. ( bekort)