Inloggen
ZWIJGER (DE) - ID 9883


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-05-08 / 1861-07-22 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Jan Schouten, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1836-11-21
Launch Date: 1839-04-12
Delivery Date: 1839-04-21
Technical Data

Gross Tonnage: 329.00 lasts
Net Tonnage 2: 329.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 35.60 Meters Registered
Beam: 7.03 Meters Registered
Depth: 5.44 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-05-08
Register nr: 18390220
Scheepsnaam: ZWIJGER
Type: Bark
Lasten: 329
Gebouwd in provincie: Zuid-Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vogelsang, P.M.
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Vogelsang, P.M.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Boekhouders J.B. 't Hooft en F.C. Deking te Dordrecht

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-04-21 DE ZWIJGER
Manager: Firma Jacob Buys 't Hooft & Frederik Cornelis Deking Dura, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands

Ship Events Data

1861-07-22: Sold to foreign country
Advertentie. H. Vriesendorp, J.P.M. Boonen, E. Mauritz, A.C. van Wageningen Jr, P.J. de Kanter Jr, H. Boonen, D. de Jongh Wzn, J. Vriesendorp, B. de Witt en J. de Voogd Jr, makelaars, presenteren op maandag de 22e juli 1861, des middags ten 12 ure precies, in het Nederlandsch Koffijhuis van J. Zahn, over het marktplein, te Dordrecht, publiek te verkopen:
Het snelzeilend kopervast Nederlands barkschip, DE ZWIJGER, laatst gevoerd door kapt. P.P. Hoogland, volgens meetbrief lang 35 ellen 60 duim, wijd 7 ellen 3 duim, hol 5 ellen 44 duim, en alzo gemeten op 605 tonnen of 320 lasten, liggende aan de sleephelling bij Dordrecht, en breder bij de inventaris omschreven.
Nadere onderrichting te bekomen bij bovengenoemde makelaars of bij de cargadoor D. Schotman Dzn te Dordrecht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Vogelsang werd in 1810 geboren in Dirksland als zoon van Hermanus Pieters Vogelsang en Adriana Magdalena van de Meyden

Hij trouwde met Geertrui Crollius, geboren in 22 september 1815 te Dordrecht. In 1840 woonde hij met zijn gezin in de Vriesestraat C1654. De in Dordrecht geboren kinderen waren Hermanus (1838), later reder te Dordrecht, en Jacobus Abraham (1839), later koopvaardijkapitein Zij overleed op 06 juni 1899 (te Dordrecht?).

Op 19 december 1854 werd het testament van Pieter Vogelsang behandeld bij notaris Dorsser met nr. 20-/1853

Hij overleed te Dordrecht op 17 februari 1854 op de Groenmarkt A7

 

Pieter Marinus Vogelsang uit Dirksland werd per 17 december 1821 “ingenomen” als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij was toen 1 el/43 duim lang, 12 jaar en gevaccineerd . Volgens het doopceduul nr. 1468 werd hij geboren/gedoopt op 18 december 1809/07 januari 1810 als zoon van Hermanus Ruben Vogelsang uit den Haag en Adriana Magdalena van der Meijden uit Dirksland, beiden gereformeerd.. Ten tijde van de inschrijving was de vader overleden en de moeder woonachtig in Dordrecht.

Van de schoolvorderingen werden 3-maandelijkse rapporten bijgehouden tot 1 april 1826. Deze bevatten geen spectaculaire gegevens. Voorts zijn de volgende mededelingen gedaan:

05 augustus 1824     “Heeft met den kwekeling Santbergen gedongen naar de prijs in de stuurmanskunst, zijnde eene Octant en is dezelve bij loting aan hem ten deel gevallen”.

19 oktober 1824       “geplaatst als ligtmatroos op ‘’t schip Industrie kap.Bulsing naar Batavia, voor Rotterdam”.

22 februari 1826       “terug van de reis met goede attestatie”.

05 april 1826             “geplaatst als ligtmatroos op het schip Industrie kapt.Bulsing naar Batavia”.

02 april 1827             “terug van de reis met goede attestatie”.

04 april 1827             “Verzoekt en bekomt zijn ontslag met honorabele attestatie en certificaat vrijstelling voor de Nationale Militie”004-1468.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.M.Vogelsang (adres F.Sipkes) werd met vlagnummer 337 per 02 februari 1836 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege zeemanshoop op voordracht van kapitein P.Sipkes. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 26 januari/02 februari 1836 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Marinus Vogelsang, oud 26 jaar, voerend de brik “Dankbaarheid”, wonende te Dordrecht en met adres bij kapitein F.Sipkes op de Haarlemmerdijk nr. 99 te Amsterdam, op voordracht van kapitein Pieter Sipkes023.

 

P.M.Vogelsang was in de periode 1836 t/m 1854 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 24.111 en 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 april 1854 staat een bericht van het Dordtse zeemanscollege dat kapitein P.M.Vogelsang is overleden.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 13 juni 1854 wordt aan de weduwe van P.M.Vogelsang een uitkering toegekend voor haar en haar kind met ingang van 01 mei 1854.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 20 juni 1854 staat de mededeling dat per 01 mei 1854 een uitkering is toegekend aan de weduwe van kapitein P.M.Vogelsang voor haar en 1 kind.023.

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 29 januari 1836 staat vermeld dat P.M.Vogelsang het vlagnummer 24 krijgt van kapitein Hazewinkel, die het bevel op hetzelfde schip heeft gevoerd. (Het moet dan gaan om de “Dankbaarheid”)064a

 

In een kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 1834-1835 staat de entreestorting ad f 15,- per februari 1836 van kapitein P.M.Vogelsang. 064b

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd februari 1854 staat vermeld dat de weduwe P.Vogelzang een uitkering kreeg van f 100,-.064a

In het kasboek van het Dordtse College dd 22 februari 1854 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein Vogelsang van de regelementair toegestane f 100,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.M.Vogelsang als gezagvoerder064a:

*   1837                                                      brik “Dankbaarheid”   boekhouder J.B.’t Hooft, Dordrecht

*   1842 t/m 1846; 1850; 1852 t/m 1853 fregat “Biesbosch”       boekhouder J.B.’t Hooft & Deking Dura, Dordrecht

*   1854                                                      geen vermelding van een schip

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer              jaren            type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

     337                        1836            geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1837            brik                  de Dankbaarheid        J.B.'t Hooft te Dordrecht

                                     1838            geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1839            bark                de Zwijger                    J.B.'t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht

                                     1840-1853    fregat              de Biesbosch               idem

 

P.M.Vogelesang was in 1840 gezagvoerder van de "Biesbosch" (600 Java last), op 14 juli 1840 te water gelaten op de scheepstimmerwerf van Jan Schouten te Dordrecht voor rederij Deking Dura & Hooft027.

 

Bouma025 (en ook van Sluijs013) vermeldt P.M.Vogelsang als gezagvoerder gedurende:

1828 en 1835 t/m 1838 van de brik “Dankbaarheid”, op 29 augustus 1828 op stapel gezet door J.Schouten te Dordrecht, 224 ton o.m., varend in 1828 voor J Schouten en daarna voor J.B.’t Hooft te Dordrecht. De Nederlandsche Hermes012 vermeldt tevens als inhoud 400 last en onder eigenaar/boekhouder “Aangenom. transp.schip v.h. Gouv.”.

*   1839 t/m1839 als gezagvoerder van de bark “De Zwijger”, op 21 november 1836 op de werf van J.Schouten te Dordrecht op stapel gezet en op 12 april 1839 te water gelaten; 605 ton o.m.; varend voor J.B.’t Hooft en F.C.Déking Dura te Dordrecht.

*   1841 t/m 1853 op het 3/mast schip “Biesbosch”, gebouwd in 1840 (12 april 1839 de kiel gelegd en op 13 juli 1840 te water gelaten op de werf van J.Schouten)013 te Dordrecht, 949 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

"De Drie Gebroeders" op de rede van New York057:

09 juni 1837              "... 's middags ten 3 uur kwamen voor Newyork ten anker ... nevens kwam de brik Dankbaarheid kaptijn Vogelzang een kof Catrina captijn Potjewit beide van Dordrecht ...".

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief te Dordrecht.

Op 04 oktober 1828 (MRD 332) in het Gemeentearchief van Dordrecht was P.M.Vogelsang 3e stuurman op het fregat “Louise Prinses der Nederlanden” en vertrok naar Batavia onder kapitein Pieter Sipkes.

In augustus 1830 (MRD 457) was Pieter Sipkes gezagvoerder op de “Koningin der Nederlanden” en vertrok op 25 november 1830 uit Hellevoetsluis naar Batavia. Hij is weer terug in Nederland op 13 oktober 1831. Zijn 1e stuurman was Jan van Nassau, 2e stuurman Pieter Marinus Vogelsang, wonend te Dordrecht, oud 20 jaar, en een maandgage f 50,-, en als stuurmansleerlingen W.Hordijk Wz en A.F.Tijdeman.

Per 30 augustus 1830 (MRD 457) was hij 2e stuurman (en in 1833 1e stuurman) op het fregat “Koningin der Nederlanden” en vertrok voor reizen naar Batavia onder kapitein Pieter Sipkes.

Per 09 maart 1837 (MRD 807) was hij kapitein op de brik “De Dankbaarheid” en vertrok met 17 man naar Batavia.

Per 22 april 1839 (MRD 929) was hij de eerste kapitein op de bark “De Zwijger” en vertrok op 31 mei 1839 uit Hellevoetsluis met 29 man naar Batavia. Hij keerde terug in Holland op 05 april 1840.

Per 23 februari 1841 (MRD 1034) was hij de eerste kapitein op het fregat “Biesbosch”en vertrok op 11 april 1841 uit Hellevoetsluis met 40 man naar Batavia. Hij keerde in Nederland terug op 13 februari 1842. Hij maakte met dit schip 7 reizen en was van zijn 7e reis weer terug in Nederland op 02 maart 1853..

 

Rotterdamsche Courant 13 mei 1837

Rotterdam, 12 mei. Kapt. Johannes Tammes, van Livorno te Hamburg gearriveerd, meldt van daar van den 5 dezer, dat hij den 6 april op 48º24’ N.B. en 7º54’ W.L. gezien heeft een brik, tonende de vlag van het Collegie Zeemanshoop, met nr. 101, zijnde die van kapt. J.T. Visser, voerende de brik ALIDA, van Amsterdam naar Havana, en den 15 dito, op 49º42’ N.B. en 4º20’ W.L. een brik, tonende de Dordrechtse Collegie-vlag met no. 14 of 24 (hoogstwaarschijnlijk 24) zijnde die van kapt. P.M. Vogelzang, voerende de brik de DANKBAARHEID, van Dordrecht naar New York.

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Vogelzang(Vogelsang), Pieter Marinus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Harmsz Mugge werd geboren te Pekela op 24 april 1795 als zoon van koopvaardijkapitein Harms Jan Mugge (1767-1828), en Geertje Harms Stobbe (1763-1828 op zee a/b van het kofschip “Anna Wilhelmina”).Hij was de broer van Eilders Harms Mugge.

Hij was getrouwd met Cornelia Olivier, geboren 1788 en woonde in 1840 in de Groote Kerksbuurt te Dordrecht. Zij was weduwe en had een dochter Hermina Raadgreep, geboren in 1809 te Dordrecht.

Jan Harmsz overleed in 1861 als passagier aan boord van de “Eva Johanna”, vergaan na vertrek uit Batavia onder kapitein Harm Harms de Boer.

Hij was in 1843 met nr. 258 lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge La Flamboyante.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Mugge wonend te Dordrecht was in de periode van vóór 1827 t/m zijn vermissing in 1861 met vlagnummer 28 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.111.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 30 augustus 1833 wordt gemeld dat kapitein Mugge een afbeelding aanbiedt van een door hem uitgevonden noodroer. Het geschenk wordt met dank aanvaard en er wordt besloten de afbeelding in een lijst op te hangen.064a

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd begin 1838 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein Mugge..064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.H.Mugge als gezagvoerder064a:

*    1837                                                kof “de Hoop”                    boekhouder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

*    1842 t/m 1846; 1850;

       1852 t/m 1853                              bark “De Zwijger”        boekhouder J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht

*    1854 t/m 1859                               fregat “Biesbosch”       boekhouder J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht              

*    1861                                                geen vermelding van een schip

 

Bouma025 vermeldt J.H.Mugge als gezagvoerder gedurende:

*    1826 t/m 1837 van de kof “de Hoop”, gebouwd in 1826  op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 217 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht;

*    1829 en 1834 t/m 1838 op de galjoot “De Hoop”, gebouwd in 1826 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 300 ton o.m., reederij niet vermeld. Toegevoegd is: “1x te Harlingen van Liverpool. Omgeslagen te Falmouth gelicht en verkocht.”

       Ik vermoed dat beide voorgaande schepen identiek zijn. – S.Parma

*    1842 t/m 1854 op de bark “De Zwijger”, op 21 november 1836 op de werf van J.Schouten te Dordrecht op stapel gezet en op 12 april 1839 te water gelaten, 605 ton o.m., varend voor J.B.’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht (ook ontleend aan van Sluijs013);

*    1855 t/m 1859 op het fregat “Biesbosch”, op 12 april 1839 de kiel gelegd en op 13 juli 1840 te water gelaten te Dordrecht op de werf van J.Schouten; 949 ton o.m.; varend voor rederij G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1860 te Batavia afgekeurd. Een afbeelding van het schegbeeld van dit schip is in het Museum S.van Gijn te Dordrecht (ook ontleend aan van Sluijs013).

             (Bouwtekeningen van de “Biesbosch” liggen in het Maritiem Museum te Rotterdam).

*    1859 t/m 1860 op hetzelfde schip maar nu varend voor G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Te Batavia afgekeurd. Bouwtekeningen van dit schip zijn aanwezig in het Maritiem Museum te Rotterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

J.H.Mugge                   Biesbosch                                 25 januari 1858                                    geen opgave

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol nr 100 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde hij op 22 mei 1824 als stuurman voor een gage van f 30,- per maand op de kof “Maria” onder gezag van kapitein Jan Sikkes voor een reis naar Liverpool.

Volgens monsterrol nr. 221 dd 20 maart 1827 was hij gezagvoerder op de kof “De Hoop”, reder G.van Hoogstraten en vertrok met een bemanning van 9 man naar Liverpool.

Volgens monsterrol nr. 988 05 mei 1840 was hij gezagvoerder op de bark “De Zwijger”, reederij J.B.’t Hooft en F.G.Deking Dura en vertrok met 28 man naar Batavia. Hij keerde terrug op 20 april 1841.  Met dit schip maakte hij 11 reizen naar Java. Volgens monsterrol nr 1647 dd 22 juli 1854 in het Gemeentearchief van Dordrecht was J.H.Mugge, oud 59 jaar, wonend te Dordrecht, gezagvoerder van het fregat “Biesbosch” voor J.B. ’t Hooft & F.C.Deking Dura te Dordrecht en vertrekt op 10 augustus 1854 uit Hellevoetsluis met 31 man via Cardiff naar San Francisco. Mee aan boord waren 6 matrozen uit Hongkong en 4 matrozen uit Soerabaya. Het schip werd in 1861 op Java afgekeurd, waarna hij noodgedwongen als passagier naar Holland wilde reizen met de bark “Eva Johanna” onder kapitein Harm Harms de Boer welk schip met man en muis verging.064 en 071

 

Het fregat “Biesbosch” onder kapitein J.H.Mugge was op 27 september 1854 te San Francisco, daarna een ongedateerd verblijf in San Francisco en op 08 juni 1855 te Callao. Dus het schip heeft Kaap Hoorn gerond. Via een aantal Zuid-Amerikaanse havens aan de westkust is de volgende melding van 04 januari 1856 te Queenstown-Cobh, dus aan de Ierse zuidkust. Dus ook op de terugreis weer een Kaaphoornronding.121

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Mugge, Jan Harmsz

Familiegegevens en opleiding

Pieter Hoogland werd geboren in Zoutkamp in 1812 als zoon van Pieter Pieters Hoogland en Jacomina Jans.

Hij trouwde op 17 april 1844 te Dordrecht met Johanna Elisabeth van der Steen, geboren in 1819 te Dordrecht als dochter van Gerrit van der Steen en Elizabeth Legel. In 1860 woonde hij met zijn gezin in de Korte Breestraat 922 te Dordrecht. Ze hadden drie zonen, Albertus (1848), Pieter (1849) en Gerardus (1854).

Hij overleed op 11 januari 1889 te Dordrecht071.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.P. Hoogland wonend te Dordrecht was in de periode 11 november 1853 t/m zijn overlijden op 11 januari 1889 met vlagnummer 66 lid van het Dordtse zeemanscollege Tot Nut van Handel en Zeevaart. Ten tijde van zijn inschrijving was hij gezagvoerder van het schip “Zwijger”.064a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1889 wordt het overlijden gemeld van P.Hoogland.064a

In het kasboek van het Dordtse College dd 06 januari 1889 staat de de boeking van de uitkering aan de erven van kapitein P.P.Hoogland van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.P.Hoogland als gezagvoerder064:

* 1854 t/m 1858         bark “De Zwijger”                   boekhouders J.B. ’t Hooft & F.C.Dëking Dûra te Dordrecht

* 1859; 1861               bark “De Zwijger”                   boekhouder G. van Hoogstraten & Zn te Dordrecht

* 1874                          geen schip vermeld

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Hoogland                                          Zwijger                           12 augustus 1859                  21 november 1860

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.P.Hoogland              Wassenaar                               26 augustus 1859                                 21 november 1860

                                      Wassenaar                               15 oktober 1861                                   niet vermeld

Ik vraag me af of deze meldingen juist zijn en niet thuishoren bij A.Hofstee

 

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein P.P.Hoogland als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1858 op de bark “De Zwijger”, op 21 november 1836 op de werf van J.Schouten te Dordrecht op stapel gezet en op 12 april 1839 te water gelaten; 605 ton o.m varend voor J.B.’t Hooft te Dordrecht;

*    1859 t/m 1861 op hetzelfde schip maar nu varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht. Het schip werd in 1861 naar Engeland verkocht;

*    1862 t/m 1871 op de bark “Aegidia en Pauline”, gebouwd in 1856 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 747 ton o.m., varend voor G.van Hoogstraten & Zn te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

P.P.Hoogland verzorgde per 15 januari 1867 vanuit Nieuwediep  met de “Aegidia en Pauline” een troepentransport naar Nederlands Oost-Indië van 3 0fficieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 april 1867 na een reis van 107 dagen065.

 

De Raad van Tucht bij de koopvaardij deed op 01 december 1871 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Pieter Pieters Hoogland, gezagvoerder van de bark “Aegidia Paulina”. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

MRD = monsterrol in het Gemeentearchief in Dordrecht

Op  05 december 1839 (MRD 955) was P.P.Hoogland, wonend te Zoutkamp, oud 27 jaar, met een maandgage van f 30,-, 3e stuurmanop  het fregat “Delta” onder kapitein Govert Crans, varend voor de rederij gevormd door de vrijmetselaarsloge “La Flamboyante” te Dordrecht en vertrekt met 40 man naar Batavia

Op 04 augustus 1841 is hij 2e stuurman met een maand gage van f 50,- op hetzelfde schip en hij vertekt met 40 man naar Batavia.

Op 09 augustus 1844 is hij 1e stuurman met een maandgage van f 70,- op het fregat “Biesbosch”, varend voor J.B. ’t Hooft & Dekking Dura te Dordrecht onder kapitein Pieter M.Vogelzang. en vertrekt wederom naar Batavia. Hij blijft 1e stuurman op dit schip t/m 1849

Volgens monsterrol 1850 (MRD 1447) dd 15 mei 1850 in het Gemeentearchief van Dordrecht was P.P.Hoogland, oud 39 jaar, wonend te Dordrecht, voor een maandgage van f 70,-, 1e stuurman van het fregat “Ida Willemina” onder kapitein P.B. van Wijland, voor een reis naar Batavia en terug naar Nederland. In het boek van binnengekomen schepen (Gemeentearchief Dordrecht) komt hij met de “Ida Willemina” te Dordrecht binnen op 11 juli 1861.

Op 11 november 1853 is hij gezagvoerder op de bark “De Zwijger”, varend voor J.B. ’t Hooft & Dekking Dura te Dordrecht en vertrekt naar Batavia. Hij keerde terug op 01 maart 1855.

Op 04 september 1861 (MRD 1952) is hij gezagvoerder van de bark “Aegidia Paulina”, varend voor Gerrit van Hoogstraten te Dordrecht.

In 1874 heeft hij geen schip meer.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 27 maart 1864 de “Aegidia en Pauline”, kapitein P.P.Hoogland, komend van Rotterdam en met bestemming Batavia. Op de 28ste is dit schip “door contrarie wind terug uit zee.”. Het voer weer uit op 05 april 1864.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Hoogland, Pieter Pieters

Afbeeldingen


Omschrijving: DE ZWIJGER. Vlagnummer 10 van het Dordrechts zeemanscollege behoorde toe aan Eildert Harms Mugge, maar deze is geen gezagvoerder geweest op barkschip De Zwijger. Zijn broer Jan Harms Mugge was wel kapitein op barkschip De Zwijger, maar had vlagnummer 28. Dat het hier wel degelijk om het barkschip De Zwijger gaat is te zien aan het schegbeeld.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 96.
__________________________________________________

BIJLBRIEF / ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: ZWIJGER (de)

Plaats en datum: bijlbrief dd. 21 april 1839

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper scheepsbouwer Jan Schouten, Dordrecht

Eigenaar / aankoper J. Buys ’t Hooft en F.C. Deking Dura, c.s., Dordrecht

Groot volgens meetbrief

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie

Datum van registratie

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld)

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/231105

Naam ZWIJGER (de)
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1839
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 1839
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 / archiefnummer Dordt 96.
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk