Familiegegevens en opleiding
Op 09 januari 1823 huwen Wessel Jans Mulder (26 jaar, geboren te Hoogezand als zoon van Jan Pijls en Grietje Roelfs) met Susanna Harms Bleker (23 jaar, geboren te Martenshoek als dochter van Harm Hindriks Bleker en Bina Jans Mulder) Huw.acte gem Hoogezand, nr.2-9/11823092.
Wessel overleed in 1839.
De schepen van de kapitein
Zie hierna
Overige bijzonderheden
In 1831 werd te Hoogezand voor kapitein W.J.Mulder te Martenshoek de tjalk “Suzanna” gebouwd. Na het overlijden van kapitein Mulder is het schip vanaf 1839 in bezit van de weduwe S.H.Mulder-Bleker te Hoogezand. Het werd in 1839-1841 bevaren door kapitein B.H.Bultje en van 1841-1844 door kapitein W.Hunt. In 1844 is de tjalk gekocht door kapitein B.H.Bultje te Pekela (Bron: L.C.Heijboer te Vlaardingen).092
Op 09 mei 1851 is het schip lek en met diverse schaden boven Ameland verlaten aangetroffen. Door vissers is het schip op eigen kiel behouden te Zoutkamp binnengebracht. Het schip was onderweg van Hamburg naar Harlingen met een lading hout.(Bron: NRC)
De redding van de bemanning van de Suzanna door de “Vrouw Wicherdina”, kapit. Kroon is vermeld in Bouma p.1128. Het betreft hier de “Vrouw Wicherdina 2”.092
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt B.H.Bultje als gezagvoerder gedurende:
-
1838 t/m 1841 van de tjalk “Suzanna”, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 55 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend van Southhampton;
-
1843 t/m 1851 van de tjalk “Suzanna”, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 55 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar. Het schip werd 1 maal te Harlingen geregistreerd komend met hout van Hamburg. Het werd in 1851 verlaten bij Ameland. De bemanning werd door de “Vrouw Wicherdina” aan wal gebracht. (volgens de lijst van Bouma zou dit de kof “Vrouw Wicherdina” geweest moeten zijn onder gezag van kapitein J.J.Kroon uit Wildervank.)
-
1855 t/m 1856 van de kof “Antje” ex Hendrik Pieter, ex Pieter Hendrik; gebouwd in 1840 te Hoogezand, 89 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in oktober gestrand bij Öland en wrak geraakt. de lading is gelost;
-
1853 t/m 1854 van de kof “Sjeuke Boon”, gebouwd in 1841 te Sappemeer, 79 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is op 23 november 1854, gaande van Antwerpen naar Hamburg, gezonken bij Hoek van Holland;
-
1859 t/m 1866 van de tjalk “Sjeuke Boon”, gebouwd in 1856, bouwplaats niet vermeld, 62 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip is in 1866 verloren gegaan.
Overige bijzonderheden
In 1831 werd te Hoogezand voor kapitein W.J.Mulder te Martenshoek de tjalk “Suzanna” gebouwd. Na het overlijden van kapitein Mulder is het schip vanaf 1839 in bezit van de weduwe S.H.Mulder-Bleker te Hoogezand. Het werd in 1839-1841 bevaren door kapitein B.H.Bultje en van 1841-1844 door kapitein W.Hunt. In 1844 is de tjalk gekocht door kapitein B.H.Bultje te Pekela (Bron: L.C.Heijboer te Vlaardingen).092
Op 09 mei 1851 is het schip lek en met diverse schaden boven Ameland verlaten aangetroffen. Door vissers is het schip op eigen kiel behouden te Zoutkamp binnengebracht. Het schip was onderweg van Hamburg naar Harlingen met een lading hout.(Bron: NRC)
De redding van de bemanning van de Suzanna door de “Vrouw Wicherdina”, kapit. Kroon is vermeld in Bouma p.621. Het betreft hier de “Vrouw Wicherdina 2”.092
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.J.Hund als gezagvoerder gedurende:
* 1842 van de tjalk “Suzanna”, gebouwd in 1831 te Hoogezand, 55 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en eigenaar.
Overige bijzonderheden
In 1831 werd te Hoogezand voor kapitein W.J.Mulder te Martenshoek de tjalk “Suzanna” gebouwd. Na het overlijden van kapitein Mulder is het schip vanaf 1839 in bezit van de weduwe S.H.Mulder-Bleker te Hoogezand. Het werd in 1839-1841 bevaren door kapitein B.H.Bultje en van 1841-1844 door kapitein W.Hunt. In 1844 is de tjalk gekocht door kapitein B.H.Bultje te Pekela (Bron: L.C.Heijboer te Vlaardingen).092
Op 09 mei 1851 is het schip lek en met diverse schaden boven Ameland verlaten aangetroffen. Door vissers is het schip op eigen kiel behouden te Zoutkamp binnengebracht. Het schip was onderweg van Hamburg naar Harlingen met een lading hout.(Bron: NRC)
De redding van de bemanning van de Suzanna door de “Vrouw Wicherdina”, kapit. Kroon is vermeld in Bouma p.621. Het betreft hier de “Vrouw Wicherdina 2”.092
F.HUNT
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
“Elisa”
Overige bijzonderheden
Rotterdamsche Courant 26 januari 1819 114
Amsterdam, 24 januari. Volgens brieven van de Kaap de Goede Hoop, tot den 21 november, was het Hollands schip JOHANNA EN ELISABETH, kaptein P. Green, van daar naar Mauritius vertrokken; den 24 dito zou het galjasschip JOHANNIS GERRARDUS, kaptein S.K. Sipkes, met levendig vee van daar naar Demerarij zeilen; drie weken na het aan de Kaap gearriveerde schip ELISA, kaptein F. Hunt, zou van Batavia vertrekken het Hollands schip VROUW AGATHA, kaptein R. Witsen, zijnde destijds bezig te Samarang koffij en rijst in te nemen; het op den 17 november in de Tafelbaai aangekomen schip de DOLPHIJN, kaptein L. de Koning, van Batavia, had 54 dagen reis; was geladen met koffij, suiker en tamarinde (opm: dadels, dan wel het hout van de gelijknamige boom), en zou den 24 november de reis naar Rotterdam vervolgen; drie weken na hetzelve zou van Batavia zeilen het schip JOHANNA, kaptein C.J. Jonker, naar Amsterdam.