Inloggen
KOOPHANDEL (DE) - ID 9559


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1834-01-08 / 1855-07-24 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1834
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerkof
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Nanno Jans Mulder, Noordbroek, Groningen, Netherlands
Date Laid Down: 1831-00-00
Launch Date: 1832-00-00
Delivery Date: 1833-12-04
Technical Data

Net Tonnage: 98.00 lasts
Net Tonnage 2: 190.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 27.28 Meters Registered
Beam: 5.24 Meters Registered
Depth: 2.99 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1834
Datum agenda: 1834-01-08
Register nr: 18340003
Scheepsnaam: KOOPHANDEL (DE)
Type: Kof
Lasten: 100
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Salm, A.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Carst, J.P.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
Turksche pas verleend naar de Midd. Zee

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1833-12-04 DE KOOPHANDEL
Manager: Abraham Salm Jr., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1842-05-26 KOOPHANDEL
Manager: Schimmelpenninck & Co., firma G., Deventer, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Schimmelpenninck & Co., firma G., Deventer, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Deventer / Netherlands

Date/Name Ship 1853-05-09 ANNA LOUISA
Manager: Adrianus Hendrik Hagedoorn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Adrianus Hendrik Hagedoorn, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte 1 van 1834, schip de KOOPHANDEL eigenaren per ultimo december 1833

Abraham Salm, Amsterdam (boekhouder en 4/16e part)
firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (2/16e part)
Andries Betz Jr., Amsterdam (2/16e part)
Philip Altess, Amsterdam (2/16e part)
firma Van IJsendijk & Knoops, Amsterdam (2/16e part)
P. Strobel, Amsterdam (2/16e part)
P. ten Have, Amsterdam (1/16e part)
T. Dijkman, Amsterdam (1/16e part)
 

bijlage bij acte 19 van 1837, schoener de KOOPHANDEL
eigenaren per medio mei 1837:

firma Kranenborg & Zonen, Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
J.J. Bijsterus Heemskerk, Amsterdam (1/8e part)
firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (1/8e part)
And. Beetz Jr., Amsterdam (1/8e part)
P. Strobel, Amsterdam (1/8e part)
firma IJzendijk & Knoops, Amsterdam (1/8e part)
J.J. van Winter, Amsterdam (1/8e part)
Theod. Dijkman, Amsterdam (1/16e part)
P. ten Have, Amsterdam (1/16e part)
Ship Events Data

1833-10-25: Meetbrief: meting Nr. 17 door Van Everdingen op 25.10.1833
1855-08-03: Final Fate:
03 augustus 1855. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
: schoenerkof, bouwjaar 1834), kapt. H. Brouwer, van Galatz naar Amsterdam, is de 24ste juli bij Kaap Bon (opm: 37º05’ N.B. 11º02’ O.L.) gezonken. De equipage is gered, doch schip en lading zijn weg. (opm: zie NRC 290955)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jeppe Pieters Carst werd geboren te Schiermonnikoog op 07 juli 1802 als zoon van Pieter Jeppes Carst en Martje Jacobs Meyer..

Hij huwde te Schiermonnikoog als kapitein op 02 oktober 1828 met Christina Christiaans Jaski, geboren te Schiermonnikoog op 21 september 1805 als dochter van Christiaan Jans Jaski en Geertruida Remts Coerkamp. Zij overleed de Haarlem op 29 oktober 1877.

Jeppe overleed op 10 januari 1861 te Batavia.060

 

Javabode 19 januari 1861

         Op den 10den Januarij ll, is alhier na eene kortstondige doch hevige ziekte overleden, de Heer J.P.Carst, in leven gezagvoerder van het Nederl. Schip Argonaut.

                            R.JASKI CARST

 

         Eenige en Algemeene kennisgeving

 

Jeppe Pieters Carst werd geboren te Schiermonnikoog op 07 juli 1802 als zoon van Pieter Jeppes Carst en Martje Jacobs Meyer. Hij huwde te Schiermonnikoog op 02 oktober 1828 met Christina Jaski, geb./ged. te Schiermonnikoog op 21-09/06-10 1805 als dochter van Christiaan Jansz Jaski (zie aldaar) en Geertruida Remts Courcamp. Jeppe was, net als zijn schoonvader koopvaardijkapitein, en overleed te Batavia op 10 januari 1861. Zijn vrouw Christina overleed te Haarlem op 29 oktober 1877046.

Op pagina 163 van: Louise Mellema - "Schiermonnikoog Lytje pole". Uitgave Fryske Akademy nr.438. 1973. 280pp. staat een portret van Jeppe Pieters Carst

 

“Die Kapt. J.P.Carst was de eeste kapitein van de “Argonaut” en stierf in Hongkong nadat het schip daar was aangevaren”. (schriftelijke mededeling T.F.J.Pronker - Vlieland, dd 18 juli 2002).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.P.Carst werd met nr.373 effectief lid van Zeemanshoop per 14 januari 1834 op voorspraak van P.J.Carst. Zijn schip was de "Thetis"002.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 januari 1834 van het College Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Jeppe Pieters Carst, oud 31 jaar, wonende in de Groote Bikkerstraat te Amsterdam, voerende de schoenerkof Koophandel, op voordracht van kapitein Pieter J.Carst. Zijn vlagnummer werd 373023.

Jeppe Pieters Carst werd lid van het Weldadig Zeemanfonds per 09 maart 1841003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 juni 1861 doet de wed. J.P.Carts-Jaski een verzoek om een uitkering welke haar in de vergadering van 25 juli 1861 is toegestaan met ingang van 01 februari 1861.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 06 augustus 1861 staat vermeldt dat per 01 februari 1861 een uitkering  in de 1e klasse is toegekend aand de wed. J.P.Carst geb. Jaski voor haar en 1 kind “mits overleggende doodacte van haren man en moge blijken dat het kind geregtigd was.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         373                           1834           sch.kof            de Koophandel                                     Salm,Heemskerk en Co

                                           1835           pink                  Nederland                                             idem

         260                           1836           pink                  Nederland                                             idem

                                      1837-1839     sch.brik            Thetis                                                     B.Kooij Jz

                                      1840-1853     fregat               Wilhelmina Lucia                                G.C.Bosch Reitz

          75                       1854-1858     fregat               Wilhelmina Lucia                                idem

                                      1859-1860     bark                 Argonaut                                               de Coning en Co

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.P.Carst                       Argonaut                                  29 maart 1858                                      01 mei 1861

 

Bouma025 vermeldt J.P.Carst als gezagvoerder gedurende:

*    1833 van de sch.kof “Jonge Reintje”, gebouwd in 1826 te Veendam, 104 ton o.m., varend voor de Vries & Co te Amsterdam;

*    1834 t/m 1836 van de schkof “Koophandel”, gebouwd in 1833, bouwlocatie niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor Salm, Heemskerk & Co te Amsterdam;    

*    1836 t/m 1837 van de pink “Nederland”, gebouwd in 1807, bouwgegevens niet vermeld, 363 ton o.m., varend voor de Groenland en Straat Davis Visserij te Harlingen;

*    1838 t/m 1840 van de schbrik “Thetis”, gebouwd in 1837 te Amsterdam, 130 ton o.m., varend voor B.Kooy Jz te Amsterdam;

*    1841 t/m 1852 van het 3/mschip “Wilhelmina Lucia”, gebouwd in 1838 te Middelburg, 755 ton o.m., varend voor G.C.Bosch Reitz te Amsterdam;

*    1853 t/m 1859 van hetzelfde schip maar nu getuigd als bark;

*    1860 van de bark “Argonaut”, gebouwd in 1858 op de weerf van F.F.Groen te Amsterdam 387 ton o.m., varend voor Brantjes & v/d Drift te Purmerend.

 

Overige bijzonderheden

Pieter Derk Hendrik Bernardus de Haan werd vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam als ligtmatroos geplaatst op de Wilhelmina Lucia onder kapitein Karst(sic) voor een reis van Amsterdam naar Batavia. Hij keerde terug op 28 februari 1846004(533/1962).

 

Op 13 april 1859 vertrok van de rede van Texel het nieuwe clipperschip ("op de eerste reis") "Argonaut" van Brandjes en van der Drift te Purmerend onder kapitein J.P.Carst025 en arriveerde te Batavia op 19 juli na een reis van 96 dagen026(38/049).

 

In een e-mail dd 02 juni 2005 van de heer R.R. van Staveren staat de mededeling, dat hij in de nalatenschap van J.Teensma (die de korte kapiteinsstukjes schreef in de Schiermonnikoger Dorpsbode061) een foto vond van de “Wilhelmina Lucia”, 1840, kapitein Carst “komende ter Rheede van Batavia.” Het schip draagt de nummervlag 373 van “Zeemanshoop”.

 

In een boekwerkje “Nederlandse Zeilschepen 1813 – 1880”, van L.Smit en H. Hacquebord, staat op blz. 43 o.m. het volgende:

“De “Argonaut” was in 1858 gebouwd op de werf van F.F. Groen te Amsterdam, voor rekening van rederij Brandjes en Van der Drift te Alkmaar. De tonnemaat was 387, de lengte 39,30 m, de breedte 5,60 m en de holte 3,94 m. De verhouding van lengte tot breedte duidt op de klippervorm en de illustratie (een foto van de Argonaut is eveneens afgebeeld in genoemd boekwerkje) laat ook voldoende zien hoe fijn de belijning van de bark was. Intussen was de dood van kapitein J.P. Karst onnodig gebleken, daar de “Argonaut” werd gelicht en naar Amsterdam teruggezeild (In 1860 werd het gloednieuwe schip in de haven van Hongkong aangevaren door het stoomschip “Manilla”, waardoor ze tot aan het dek zonk. Kapitein Karst was door dit ongeval zo geraakt, dat hij spoedig er na is overleden). In 1861 zeilt de bark in 78 dagen van Texel naar Batavia. In 1868 voer ze de haven van Yokohama uit om spoorloos te verdwijnen.”

 

In "Het Nederlandsche Zeewezen" 4e jaargang, 1925, p.181-184 staat een artikel onder de titel “Hoe kapitein Carst naar Japan ging en wat hij daar mee maakte”  Het artikel geeft geen auteur. In dat artikel staan een reeks gegevens over andere kapiteins, o.a de vader van Jan de gezagvoerder Jeppe Pieters Carst, en die gegevens heb ik bij die persoon opgenomen.

“Een van de meest bekende en waarschijnlijk wel de meest populaire Nederlander in Yokohama is Kapitein Jan Carst. Door een onzer lezers hiertoe in staat gesteld, geven wij gaarne eenige bijzonderheden weer uit het leven van dezen zeeman en uit dat van zijn vader, beiden mannen, die niet weinig bijdroegen om in het Verre Oosten respect te verwekken voor het Nederlandsche gezag. ….

De vader van kapitein Carst had in 1859 met de Heeren de Coning en Lels de firma Carst, Coning en Lels opgericht. Hij was een van die ondernemende Hollanders, die niet voor een kleintje vervaard zijn. Om zich in die tijd blijvend in Japan te vestigen, was namelijk niet iets waartoe ieder gaarne over ging, omdat de toestand voor vreemdelingen er nog weinig behaaglijk was, hetgeen moge blijken uit het hieronder volgende stuke historie:

31 Maart 1854 sloot commodore Perry een tractaat van vrede en vriendschap tussen Amerika en Japan, en in 1858 sloot Lord Elgin, opperbevelhebber der Britsche zeemacht, een tractaat te Jedo (later Tokio genaamd) en daarna volgden de tractaten met Frankrijk, Rusland en Nederland. Gevolg hiervan was, dat in 1859 de haven van Kanaguwa voor de vreemdelingen geopend werd.

De openstelling van Japan voor de vreemdelingen was niet naar den zin van een groot deel der Japanners, vooral de Daimio’s landheeren zagen hun macht bedreigd, zij werden vreemdelingenhaters en zetten hun onderhoorigen op tegen de vreemdelingen. Door hen en ook door de Ronins, onslagen officieren van de landheeren , werden verscheidene moorden op vreemdelingen bedreven.

Beschrijving van een verscherping van de situatie en een verzoek van de Nederlandse consul om wapens te mogen dragen. Beschrijving van de moord op de Hollandse kapiteins Wessel de Vos en Jasper Nanning Dekker. Zie aldaar.

“Kapitein Jeppe Pieters Carst, gezagvoerder van de Argonaut sedert 5 Sept. 1854 te Yokohama, ontsnapte door een toeval, daar hij juist een paar minuten na het vertrek der heeren de Vos en Dekker, bij den scheepshandelaar kwam, om hem te halen. Even daarna kwam er een Japanner, die vertelde, dat er twee Russische matrozen vermoord waren. IJlings liep kapitein Carst, gevolgd door de heeren Gerlach en Schnell, naar de plaats van het ongeval en bij het licht der maan zagen zij tot hun groote ontsteltenis de lijken van de Vos en Dekker. De slachtoffers waren afgemaakt door sabelhouwen, de heer de Vos was het eerst aangevallen in den rug, had verder sabelhouwen in den nek, boven de dij, boven de knie en eenige houwen op het hoofd. De heer Dekker had de meeste houwen in het gezicht en hoofd en was zijn rechterhand afgeslagen. …”

Verdere beschrijving van de handelingen van de consulen de begrafenis van de twee Nederlandse kapiteins.

“Later werd de Heer J.P.Carst in de door hem opgerichte firma vervangen door een zoon, waarna genoemde firma mede door het uittreden van den Heer de Coning, Carts, Lels en Co werd herdoopt.

In 1864 kreeg Carst, Lels en Co. opdracht om voor Japansche rekening een schip te koopen. De opdracht werd doorgegeven naar Amsterdam, waar een 400 ton metende brik werd aangekocht, die onder de naam Nippon naar Yokohama moest worden gebracht.

Het bevel over dit schip werd aangeboden aan den jeugdigen kapitein Jan Carst, dien we op 27 October 1864 op het schip zien uitvaren. … ” (zie verder bij Jan Jeppeszoon Carst)

 

NRC 28 mei 1861114

Advertentie. J.J. van der Meulen en W. Bakker Bz, makelaars, presenteren op maandag de 10e juni 1861, des avonds ten 6 ure precies, in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, ten overstaan van de deurwaarder J. Dupont Noordbeek, te verkopen: een buitengewoon snelzeilend, gekoperd en kopervast, in het jaar 1858 nieuw gebouwd barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd ARGONAUT, laatst gevoerd door wijlen kapt. J.P. Carst; volgens Nederlandse meetbrief lang 39 ellen 50 duimen, wijd 5 ellen 60 duimen,hol 3 ellen 94 duimen en alzo gemeten op 387 tonnen of 205 lasten. En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen, enz. als breder bij inventaris vermeld. Het schip ligt te Amsterdam in het Oosterdok aan de dijk.

Nader bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors de Coningh & Co te Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1833
Kapitein: Carst, Jeppe Pieters
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Eltje Eltjes Hoeksma werd geboren te Schiermonnikoog op 25 februari 1793 als zoon van Eltje Jans Hoeksma en Stijntje Cornelis. Hij huwde te Schiermonnikoog op 20 mei 1824 met Catharina Maria Jaski geb./ged. te Schiermonnikoog op 24 september/20 oktober 1798, dochter van de scheepsgezagvoerder Christiaan Jansz Jaski en Geertruida Remts Coercamp (zie aldaar).  Eltje was scheepsgezagvoerder en overleed vóór 1850, plaats niet vermeld. Catharina Maria overleed te Nieuwendam op 12 september 1864046.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.E.Hoeksema als gezagvoerder gedurende: (het blijft de vraag of het hier om Eltje Eltjes gaat!!)

*    1837 t/m 1844 van de schkof “Koophandel”, gebouwd in 1833, bouwlocatie niet vermeld, 200 ton o.m., varend voor Salm, Heemskerk & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Hoeksma, Eltje Eltjes

Familiegegevens en opleiding

C.E.Hoeksma werd geboren te Schiermonnikoog op 17 december 1811 als zoon van Jan E. Hoeksma en Riemert Foppes Mellema.

Hij trouwde op 23 augustus 1840 te Muiden als kapitein met Geertruida Pauw, geboren op 23 september 1818 te Muiden als dochter van Pieter Pauw, scheepstimmerman, en Susanna Fokkens. Zij overleed te Amsterdam op 29 oktober 1884 in een huis aan het Waterlooplein als weduwe van Cornelis Eltjes Hoeksma.

Getuige bij het huwelijk was o.a. Geert Hoeksma, 32 jaar, stuurman ter koopvaardij en broer van de bruidegom.

Cornelis overleed te Amsterdam op 11 augustus 1882 op de Houtgracht nr. 30. Als beroep is “winkelier” opgegeven.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.E.Hoeksma (adres Kranenborg & Zn) werd met nr.515 effectief lid van Zeemanshoop per 18 februari 1840 op voorspraak van H.D.Wijk. Zijn schip was de "Koophandel"002. Ten tijde van de inschrijving waren Hoeksma en zijn vrouw 27 resp. 22 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 11/18 februari 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Cornelis Eltjes Hoeksma, oud 26 jaar, voerend de schoenerkof “Koophandel”, wonend op Schiermonnikoog en met als adres de heren Kranenborg & Zn te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.D.van Wijk. 023

Cornelis Hoeksma werd per 13 mei 1851 deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003.

Hij was met de vlagnummers 515 en 211 in de perioden 1840-1854 resp. 1854-1882 lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop”.

C.E.Hoeksma was met vlagnummer 43 in de periode 1860 t/m 1879 lid van het Schiermonnikoger zeemanscollege “De Herkenning”.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 20 oktober 1882 werd aan de wed. Hoeksma een uitkering toegezegd ingaand 01 november 1882.118

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 07 april 1874 staat vermeld dat 1 maand gage is toegekend aan kapt. C.E.Hoeksma vanwege het vergaan van zijn schip de “Anna Margaretha”. 023

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 21 november 1882 staat vermeld dat een uitkering in de 1e klasse is toegestaan aan de wed. C.E.Hoeksma geb. Pauw. Geen ingangsdatum genoemd.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren           type           scheepsnaam                       naam reder/boekhouder

       515              1840-1843     sch.kof     De Koophandel                   Kranenburg & Zn

                            1844-1846     sch.kof     De Koophandel                   geen opgave

                            1847-1852     sch.kof     De Koophandel                   G.T.Schimmelpenninck & Co te Deventer

                                 1853           bark          Gouverneur-Generaal

                                                                          Duymaer van Twist          idem

       211              1854-1863     bark          Gouverneur-Generaal

                                                                          Duymaer van Twist          idem

                                 1864           geen opgave van schip en boekhouder

                            1865-1873     galj.           Anna Margaretha                W.H.de Wolf

                            1874-1881     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.E.Hoeksma             Gouverneur Generaal Duymaer van Twist              23 juli 1860                   21 februari 1861

                                      Gouverneur Generaal Duymaer van Twist              02 juli 1862                   niet vermeld

                                      Gouv.Genl Duymaer van Twist                                 geen melding                 27 februari 1864

                                      Anna Margaretha                                                        27 september 1866       22 maart 1867

 

Bouma025 vermeldt C.E.Hoeksma als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1847 van de sch.kof “Koophandel”, gebouwd in 1835 te Pekela, 200 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;

*    1848 t/m 1853 van hetzelfde schip maar nu varend voor Schimmelpennink & Co te Deventer;

*    1853 t/m 1864 op de bark “Gouverneur-Generaal Duymar van Twist”, gebouwd in 1853 te Elshout, 435 ton o.m., varend voor G.Schimmelpenninck & Co te Deventer. Het schip werd in 1865 verkocht aan de Wed. J.S. v.d. Poll te Amsterdam en herdoopt in “Maria” onder kapitein T. de Jong;

            Zeetijdingen 20 juni 1864: “Verkocht aan Wed. J.S.v.d Poll te Amsterdam en herdoopt in “Maria” (Sweys). De verkoopprijs op 20 juni 1864 is f 36.300,-.

*    1866 t/m 1874 van de galjoot “Anna Margaretha”, gebouwd in 1866 te Hoogezand, 160 ton o.m., varend voor W.H.de Wolf te Amsterdam. Het schip is in de Noordzee gezonken.

            Zeetijdingen 15 januari 1874: “In de Noordzee gezonken” (Sweys).

            Handelsblad 18 januari 1874: “Deal 14 januari 1874. Het Nederlandsche schip “ANNA MARGARETHA”, kapitein Hoeksma, van Hamburg naar Lissabon, 6 dezer door het volk verlaten, had te voren op het Leman en Owersand vast gezeten.” (Hoedemaker).

 

Overige bijzonderheden

Bij het uitzeilen van de “Kosmopoliet” onder kapitein Jacob Bouten op 18 april 1855: “Nog voor wij de buitenste ton voor Hellevoetsluis hadden bereikt hadden wij reeds … de “generaal-Gouverneur van Twist”(sic) die ruim een uur voor ons vertrokken was, ingehaald”.066.

 

De Dorpsbode 39(22):1985.Bijlage 29 vermeldt dat kapitein Hoeksma mede-eigenaar was van de “Anna Margaretha” en dat hij dus beschouwd kon worden als kapitein-reder.

 

NRC 31 juli 1869

Amsterdam, 30 juli. Volgens bericht van Elseneur (opm: Helsingör) d.d. 28 dezer is het Nederlandse schip ANNA MARGARETHA, kapt. Hoekema, van St. Petersburg naar Groningen, bij het uitzeilen op de Zweedse kust aan de grond geraakt, doch met assistentie van een stoomschip weder vlot geworden en op de rede geankerd. Het heeft geen schade bekomen.

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Hoeksma, Cornelis Eltjes

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Johannes van Gouwe werd geboren op 13 maart 1822 te Amsterdam als zoon van Johannes Daniel van der Gouwe en Sophia Dorothe Margarethe Albers.. Jacobus woonde in de Kleine Kattenburgerstraat te Amsterdam..098.

Jacobus Johannes trouwde op 29 mei 1845 te Amsterdam als zeeman met Maria Josepha Polman, geboren ca 1824 te Amsterdam als dochter van de tapper Johannes Gerardus Polman en Maria Geertruida Beumer

Geen overlijdengegevens gevonden van Jacobus en Maria.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.van der Gouwe werd met nr.758 lid van Zeemanshoop per 07 september 1847 op voorspraak van A.Rocquette. Zijn schip was de "Josina Henriëtte"002.

In de Algemene Vergaderingen van 31 augustus/07 september 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Jacobus Johannes van der Gouwe, oud 25 jaar, voerend de kof “Josine Henriëtte”, op voordracht van kapitein A.Roquette.023.

 

J.J. van der Gouwe was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer V9 resp. 212 in de periode 1859 t/m 1865.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                   naam reder/boekhouder

        758                       1847-1852                 kof                    Josina Henriette               A.Roquette

                                           1853                       sch.kof             Anna Louisa                    A.H.Hagedoorn

        377                             1854                      sch.kof             Stad Stavoren                  van Heukelom & Vollenhoven

                                      1855-1856                 sch.brik            Johanna Catharina          A.Rocquette

                                      1857-1863                 kof                    Josina Henriette               de kapitein

                                      1864-1872                 geen vermelding van schip en boekhouder

 

J.J. van der Gouwe was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 758 in de periode 1847 t/m 1854 en met vlagnummer 377 in de periode 1854 t/m 1872.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.J. van der Gouwe                 Josina Henriëtte                       22 oktober 1860                                   niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.J.van der Gouwe als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1853 van de “Josina Henriëtte”, geen type vermeld, gebouwd in 1847 te Sappemeer, 116 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam. Het schip is op weg van Bayonne naar Drogheda, bij Wexford gestrand en wrak geraakt;

*    1859 t/m 1863 van de galjoot “Josina Henriëtte”, gebouwd in 1858 te Veendam, 151 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;

*    1854 van de schoenerkof “Anna Louise”, gebouwd in 1833 te Pekela, 183 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;

*    1854 t/m 1855 van de schoenerkof  “Stad Stavoren”, gebouwd in 1850 te Stavoren, 143 ton o.m., varend voor van Heukelom & van Vollenhoven te Amsterdam;

*    1856 t/m 1857 van de schoenerbrik “Johanna Catharina, gebouwd in 1848 te Nieuwendam, 297 ton o.m., varend voor A.Roquette te Amsterdam;

 

In de ledenlijst van het Veendammer zeemanscollege opgenomen in een almanak uit 1862 uitgegeven door de zeemanscolleges van Wildervank en Nieuwe Pekela wordt J.J. van der Gouwe vermeld als gezagvoerder van de “Josine Henrietta” met vlagnummer V9 resp. 212.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

21 mei 1847, hof “Josina Henriette”, schipper Jacobus Johannes van der Gouwe, 25 jaar uit Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Gouwe, Jacobus Johannes van der

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Brouwer werd met nr.950 effectief lid van Zeemanshoop per 13 december 1853 op voorspraak van I.J.Gorter. Zijn schip was de “Anna Louisa”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 06/13 december 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Hendrik Brouwer, oud 32 jaar, voerend de schoonerkof “Anna Louisa”, voor rekening van de heren Hagendoorn & Zn, op voordracht van kapitein J.J.Gorter. Hij kreeg vlagnummer 950 en per 01 mei 1854 nummer 556.023

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 september 1855 wordt kapitein H.Brouwer een maand gage toegekend vanwege schipbreuk.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 09 oktober 1855 staat de mededeling dat een uitkering van een maand gage wegens schipbreuk is toegekend aan kapitein H.Brouwer.023

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         950                          1853                       sch.kof             Anna Louise(Louisa)                          B.Hagedoorn en Zn

         556                      1854-1855                 sch.kof             Anna Louise                                         idem

                                      1856-1862                 sch.kof             Bernardina                                            idem

                                      1863-1871                 geen opgave van schip en boekhouder

 

De “Anna Louisa”, geladen met graan, onder gezag van kapitein Brouwer en op weg van Galatz naar Amsterdam, is op 24 juli (1855) bij Kaap Bon overzeild door het stoomschip Indiana078.

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Brouwer                   Bernardina                 03 december 1858                                                         12 december 1861

                                      Bernhardina               20 maart 1862 06 januari 1863

 

Bouma025 vermeldt H.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1855 t/m 1856 op de brik (sic) “Anna Louise”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 219 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam;
  • 1855 op de sch.kof “Anna Louise”, gebouwd in 1833 te Pekela, 183 ton o.m., varend voor A.H.Hagedoorn te Amsterdam. Bij Kaap Bon overvaren door het ss “Indiana”;

deze twee opgaven sporen niet met elkaar wat betreft de periode. Voorts wordt het eerste schip in deze opgave als een brik gekwalificeerd, terwijl bij Zeemanshoop er sprake is van een schoenerkof.

  • 1857 t/m 1863 van de sch.brik “Bernardina’, gebouwd in 1856 te Nieuwendam, 206 ton o.m., varend voor Hagedoorn & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1864 voor Heydeman & Houck te Amsterdam en werd herdoopt in “Antonia Hendrika Carolina”.

 

Overige bijzonderheden

De schoener “Bernardina” onder kapitein H.Brouwer werd gemeld op 08 januari 1859 te Texel en vervolgens op 10 juli te Valparaiso. Via Iquique en Pisagua werd op 28 februari 1860 Clyde bereikt, dus wederom na een ronding van Kaap Hoorn121

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Brouwer, Hendrik

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1834-07-07
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: KOOPHANDEL
Schipper: Carst, Jeppen P
Scheepstype: kof
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1834.1

deel VI, foto II-90
CEDULE

Naam schip de KOOPHANDEL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 28 december 1833

type schip niet vermeld

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Jeppe Pieters Carst

grootte in tonnen 100 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Beerta voor rekening van de in de bijlage genoemde eigenaren

plaats / datum registratie Amsterdam, 28 december 1833

nummer registratie deel 28, folio 292, recto, vak 4

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Jan Fredrik Arbman, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage genoemde eigenaren.




researcher/datum research: ML / 220915


bijlage bij acte 1 van 1834, schip de KOOPHANDEL
eigenaren per ultimo december 1833:

Abraham Salm, Amsterdam (boekhouder en 4/16e part)
firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (2/16e part)
Andries Betz Jr., Amsterdam (2/16e part)
Philip Altess, Amsterdam (2/16e part)
firma Van IJsendijk & Knoops, Amsterdam (2/16e part)
P. Strobel, Amsterdam (2/16e part)
P. ten Have, Amsterdam (1/16e part)
T. Dijkman, Amsterdam (1/16e part)

ML / 220915

Naam KOOPHANDEL (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1834 – no. 1

BIJLBRIEF de Koophandel

plaats en datum acte Pekela, 3 december 1833

type schip kofschip

kapitein

Bouwwerf Nanno Jans Mulder, scheepsbouwmeester te
Noordbroek, scheepswerf bij de oude zijl onder gem.
Beerta

Eigenaar Abraham Salm, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 190 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen 17,28 x 5,24 x 2,99 m

kiellegging 1831

tewaterlating 1832, voltooid 1833

plaats / nr van registratie Winschoten, deel 25 folio 15 verso vak 6 en 7

datum registratie 4.12.1833

notaris Sophius Piccardt, Pekela

prijs ƒ

bijzonderheden meting nr 17 Van Everdingen 25.10.1833

Naam KOOPHANDEL (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1834
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1837.19

deel VII, foto 1- 096, 097
CEDULE

Naam schip de KOOPHANDEL

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 19 mei 1837

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. Eltje C. Hoeksma

grootte in tonnen 100 lasten

tuigage / aantal dekken een dek, twee masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Lange Akkerschans

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 mei 1837

nummer registratie deel 33, folio 295, verso, vak 6

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de koopacte en de laatste zeebrief (zonder specificatie) Het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.
De eed wordt afgelegd door Nanne Kranenborg van de firma Kranenborg & Zonen, mede namens de in de bijlage genoemde mede-eigenaren.

researcher/datum research: ML / 120516


bijlage bij acte 19 van 1837, schoener de KOOPHANDEL
eigenaren per medio mei 1837:

firma Kranenborg & Zonen, Amsterdam (boekhouders en 1/8e part)
J.J. Bijsterus Heemskerk, Amsterdam (1/8e part)
firma Gebr. Heemskerk, Amsterdam (1/8e part)
And. Beetz Jr., Amsterdam (1/8e part)
P. Strobel, Amsterdam (1/8e part)
firma IJzendijk & Knoops, Amsterdam (1/8e part)
J.J. van Winter, Amsterdam (1/8e part)
Theod. Dijkman, Amsterdam (1/16e part)
P. ten Have, Amsterdam (1/16e part)

ML / 120516

Naam KOOPHANDEL (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1418
Klik hier om de originele akte te bekijken

GEMEENTEARCHIEF Amsterdam
archiefnummer 5074 – 1420 – 1837 – no. 19

KOOPBRIEF de Coophandel

Vide registratie 1834 No. 1

plaats en datum acte Amsterdam, 24 december 1836

type schip schoonerschip

kapitein E.E. Hoeksma

verkoper Salm, Heemskerk & Co, kooplieden te Amsterdam
voor 1/8 deel

koper Jan Jacob Bijsterus Heemskerk, koopman te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / nr van registratie

datum registratie

notaris

prijs ƒ 3421,25

bijzonderheden verkoop bij onderhandse akte



Naam COOPHANDEL (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1837
Toegang 5074
Inventaris 1420
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.24

DVD XII – 6464, 6465
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip de KOOPHANDEL

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 2 mei 1853

type schip schoenerkof, gezinkt

bouwwerf/verkoper Gerrit Schimmelpenninck Willemszoon,, voor zijn firma Schimmelpenninck & Co., kooplieden te Deventer

gevoerd door kapt. Cornelis Eltjes Hoeksma

eigenaar/aankoper Adriaan Hendrik Hagedoorn, voor zijn firma B. Hagedoorn & Zoon, kooplieden te Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 184 tonnen of 97 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 26,80 x 5,26 x 2,94 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 3 mei 1853

nummer van registratie deel xxx

notaris Mr. Jan Rutger Toelaer, notaris te Amsterdam

prijs NLG 8000,-

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508

Naam ANNA LOUISA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.24
foto IMG 9321 - 9323

CEDULE

Naam schip bevorens genaamd de KOOPHANDEL, thans door koper genaamd ANNA LOUISA

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 9 mei 1853

type schip schoenerkof

gevoerd door kapt. geweest C.E. Hoeksma

eigenaar/koper Adrianus Hendrik Hagedoorn, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. wordt J.J. van der Gouwe

grootte in tonnen 98 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Oude Pekela

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 mei 1853

nummer registratie deel 64, folio 187, recto, vak 8

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de laatste koopacte en reçu ontvanger te Amsterdam voor inlevering vervallen zeebrief no. 63 van 18 februari 1853; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Adrianus Hendrik Hagedoorn als enig eigenaar.



researcher/datum research: ML / 160217

Naam ANNA LOUISA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: GEMEENTEARCHIEF Amsterdam / archiefnummer 5074 ? 1420 ? 1834 ? no. 1