Inloggen
HOOP - ID 9528


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1918-05-25 / 1924-00-00 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.S. Figee, Scheepsbouwwerf 's Lands Welvaren', Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 103.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.52 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.04 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Remeasurement
Omschrijving: 1924 na de verkoop verbouwd en motor geplaatst (gloeikop 2 cyl. 45 Berlin Allgemeine Elektrisitätsgesellschaft), nu 98 Brt en 89 Nrt.

Datum 00-00-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1930 te Brake gehermotoriseerd: 2 takt, 2 cyl. 60 Pk explosiemotor van Deutsche Kromhout.

Ship History Data

Date/Name Ship 1918-05-25 FLEVO III
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPH
Additional info: Kapitein H. Visser

Date/Name Ship 1921-00-00 FLEVO III
Manager: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Neder-Hardinxveld / Netherlands
Callsign: NRPH

Date/Name Ship 1921-10-04 HOOP
Manager: Jacob Blaak, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Blaak, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands
Callsign: PBTD

Date/Name Ship 1924-00-00 OTTO
Manager: G. Husmann, Warnemünde, Germany
Eigenaar: G. Husmann, Warnemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFBV

Date/Name Ship 1926-00-00 CITADELLE
Manager: Heinrich August Anton Hase, Hamburg-Finkenwärder, Germany
Eigenaar: Heinrich August Anton Hase, Hamburg-Finkenwärder, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg-Finkenwärder / Germany
Callsign: RFBV
Additional info: In 1927 hernoemd "ZITADELLE". Call sign 1934: DIKL

Ship Events Data

1895-00-00: Van 1895 tot 1918 gevaren als zeillogger "Sumatra " VL 175 van de Maatschappij Holl. Zeevisscherij te Vlaardingen.
1902-00-00: Gemeten op 30-01-1902. Hermeten op 01-02-1918.
1919-06-27: AH 27 juni 1919: Yarmouth, 24 juni. De Nederlandse schoener "Flevo III", van Caen naar de Tyne, is met verlies van bakboordsanker en 15 à 20 vaam ketting benevens schade aan het ankerspil door de sleepboot Yare alhier in de haven gebracht
1927-04-24: Op 24-04-1927, op de reis van Rostock naar Aalborg met 120 ton rogge aan de grond gelopen in het Smaalandsfarvandet. "Zitadelle" aan de grond bij Femø, kwam op eigen kracht weer vlot. 25 april om 7.00 uur weer aan de grond bij Vejrø Fyrgrund, maar wist hier ook op eigen kracht weer vlot te komen.
1930-01-31: "Zitadelle" 31-01-1930: op de reis van Sarpsborg naar Horsens geladen met 150 ton carbid, aan de grond op Læsø. Om 11.30 was Skagens Fyr dwars op 3 mijl afstand. E stond een frisse Oostelijk wind met sneeuwbuien, de vaart was 3 knoop, om 16.30 uur werd een glimp opgevangen van een vuurtoren die vermoedelijk de Hirsholmen( Græsholm) was, iets voor stuurboord, geschatte afstand 2-3 mijl. De koers werd gehandhaafd. Nadat er gelood was, is aangenomen dat het schip te dicht bij het Hirsholmen Fyr was en werd het roer hard aan bakboord gelegt, echter kort daarna stootte het schip en strandde, het bleek dat ze zich bevonden op Nordre-Rønner. De bemanning werd gered door de reddingsboot uit Land. 10 februari, kwam het schip vlot met hulp van een Bergingsvaartuig. De oorzaak van de stranding wordt geweten aan de verwisseling door de sneeuwbuien van het vuur van Hirsholmen en Nordre-Rønner Fyr.
1930-01-31: "Zitadelle" 31-01-1930: op de reis van Sarpsborg naar Horsens geladen met 150 ton carbid, aan de grond op Læsø. Om 11.30 was Skagens Fyr dwars op 3 mijl afstand. E stond een frisse Oostelijk wind met sneeuwbuien, de vaart was 3 knoop, om 16.30 uur werd een glimp opgevangen van een vuurtoren die vermoedelijk de Hirsholmen( Græsholm) was, iets voor stuurboord, geschatte afstand 2-3 mijl. De koers werd gehandhaafd. Nadat er gelood was, is aangenomen dat het schip te dicht bij het Hirsholmen Fyr was en werd het roer hard aan bakboord gelegt, echter kort daarna stootte het schip en strandde, het bleek dat ze zich bevonden op Nordre-Rønner. De bemanning werd gered door de reddingsboot uit Land. 10 februari, kwam het schip vlot met hulp van een Bergingsvaartuig. De oorzaak van de stranding wordt geweten aan de verwisseling door de sneeuwbuien van het vuur van Hirsholmen en Nordre-Rønner Fyr.
1937-00-00: In 1937 in Germ. Lloyd gespeld als "Citadelle" (DIKL), Heinr. August Anton Hase. ( Kapitän in Finkenwärder.)
1939-00-00: In 1939 nog in de vaart.