Inloggen
FLEVO III - ID 9528


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1917-12-00 / 1925-00-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Vrachtlogger
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: J.S. Figee, Scheepsbouwwerf 's Lands Welvaren', Vlaardingen, Zuid-Holland, Netherlands
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 103.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 89.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 23.52 Meters Registered
Beam: 5.90 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.04 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1924
Type: Remeasurement
Omschrijving: 1924 na de verkoop verbouwd en motor geplaatst (gloeikop 2 cyl. 45 Berlin Allgemeine Elektrisitätsgesellschaft), nu 98 Brt en 89 Nrt.

Datum 00-00-1930
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1930 te Brake gehermotoriseerd: 2 takt, 2 cyl. 60 Pk explosiemotor van Deutsche Kromhout.

Ship History Data

Date/Name Ship 1917-12-00 FLEVO III
Manager: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Scheepvaart-Maatschappij 'Flandria', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NRPH
Additional info: ex. logger SUMATRA (VL175)

Date/Name Ship 1921-00-00 FLEVO III
Manager: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Gerrit Jacobus van Vliet (dir. 'De Merwede'), Neder-Hardinxveld, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Neder-Hardinxveld / Netherlands
Callsign: NRPH

Date/Name Ship 1921-10-04 HOOP
Manager: Jacob Blaak, Wildervank, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jacob Blaak, Wildervank, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Wildervank / Netherlands

Date/Name Ship 1925-00-00 OTTO
Manager: G. Husmann, Warnemünde, Germany
Eigenaar: G. Husmann, Warnemünde, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Callsign: RFBV

Date/Name Ship 1926-00-00 CITADELLE
Manager: Heinrich August Anton Hase, Hamburg-Finkenwärder, Germany
Eigenaar: Heinrich August Anton Hase, Hamburg-Finkenwärder, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg-Finkenwärder / Germany
Callsign: RFBV
Additional info: In 1927 hernoemd "ZITADELLE". Call sign 1934: DIKL

Ship Events Data

1895-00-00: History
Van 1895 tot 1917 gevaren als zeillogger "Sumatra " VL 175 van de Maatschappij Holl. Zeevisscherij te Vlaardingen.
1902-00-00: Gemeten op 30-01-1902. Hermeten op 01-02-1918.
1919-06-27: Damaged
27 juni 1919: Yarmouth, 24 juni. De Nederlandse schoener "Flevo III", van Caen naar de Tyne, is met verlies van bakboordsanker en 15 à 20 vaam ketting benevens schade aan het ankerspil door de sleepboot Yare alhier in de haven gebracht
1919-11-21: Damaged
Londen, 21 november 1919. De van Rotterdam te Grangemouth aangekomen Nederlandse vrachtlogger FLEVO III heeft met slecht weer te kampen gehad, waarin zeilen, alsmede anker en ketting verloren gingen. Het schip is zwaar ontzet en het dek is lek.
1921-10-04: Sale/Verkoop
De FLEVO III wordt verkocht aan Jacob Blaak te Wildervank en wordt herdoopt in HOOP.
1927-04-24: Grounded
Op 24-04-1927, op de reis van Rostock naar Aalborg met 120 ton rogge aan de grond gelopen in het Smaalandsfarvandet. "Zitadelle" aan de grond bij Femø, kwam op eigen kracht weer vlot. 25 april om 7.00 uur weer aan de grond bij Vejrø Fyrgrund, maar wist hier ook op eigen kracht weer vlot te komen.
1930-01-31: Grounded
"Zitadelle" 31-01-1930: op de reis van Sarpsborg naar Horsens geladen met 150 ton carbid, aan de grond op Læsø. Om 11.30 was Skagens Fyr dwars op 3 mijl afstand. E stond een frisse Oostelijk wind met sneeuwbuien, de vaart was 3 knoop, om 16.30 uur werd een glimp opgevangen van een vuurtoren die vermoedelijk de Hirsholmen( Græsholm) was, iets voor stuurboord, geschatte afstand 2-3 mijl. De koers werd gehandhaafd. Nadat er gelood was, is aangenomen dat het schip te dicht bij het Hirsholmen Fyr was en werd het roer hard aan bakboord gelegt, echter kort daarna stootte het schip en strandde, het bleek dat ze zich bevonden op Nordre-Rønner. De bemanning werd gered door de reddingsboot uit Land. 10 februari, kwam het schip vlot met hulp van een Bergingsvaartuig. De oorzaak van de stranding wordt geweten aan de verwisseling door de sneeuwbuien van het vuur van Hirsholmen en Nordre-Rønner Fyr.
1937-00-00: In 1937 in Germ. Lloyd gespeld als "Citadelle" (DIKL), Heinr. August Anton Hase. ( Kapitän in Finkenwärder.)
1939-00-00: In 1939 nog in de vaart.

Algemene informatie

1917

RN 19 december 1917
Vlaardingen, 15 december. De N.V. Scheepvaart Maatschappij Flevo te Rotterdam heeft van de Maatschappij Hollandsche Zeevisscherij alhier de volgende schepen aangekocht: INSULINDE (VL-170), (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) en van de Maatschappij ‘De Merwede’ te Scheveningen: MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V) en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I). Dezelfde N.V. kocht bovendien van de firma G. van Leeuwen Hz. te Scheveningen de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV). Deze negen schepen zullen onder de namen FLEVO I tot en met IX in de vrachtvaart worden gebracht. (opm: één ex. scheepsnaam ontbreekt. MERWEDE V (SCH 414) (opm: FLEVO X).    
RN 22 december 1917
Door bemiddeling van de makelaar A. Schippers te Rotterdam, heeft de onlangs te Rotterdam gestichte N.V. Scheepvaart-Mij. ‘Flevo’ ondershands aangekocht een 9-tal vissersschepen, die voor vrachtvaart worden ingericht en onder de namen FLEVO I tot FLEVO IX in de vaart gebracht worden.
Deze schepen zijn de stalen sloepen INSULINDE (VL-170) (opm: FLEVO IX), SUMATRA (VL-175) (opm: FLEVO III), WASSENAAR (VL-188) (opm: FLEVO VII), BARON VAN DER BORCH VAN VORDEN (VL-189) (opm: FLEVO II) , alle van de Hollandsche Zeevisscherij Mij. te Vlaardingen. Verder de stoomlogger KONINGIN WILHELMINA (SCH-397) (opm: FLEVO IV) van de rederij G. v. Leeuwen te Scheveningen, de gehele rederij van de Mij. ‘Merwede’, directeur K.J. Knoester, aldaar, zijnde de stalen loggers MERWEDE II (SCH-364) (opm: FLEVO VI), MERWEDE III (SCH-175) (opm: FLEVO V)  en MERWEDE IV (SCH-331) (opm: FLEVO I) en MERWEDE V (SCH-414) (opm: FLEVO X).


1918

RN 02 maart 1918
Scheepsbouw. Aan de N.V. Vrachtvaart Mij. ‘Flandria’ te Rotterdam zijn door de N.V. Scheepswerf ‘De Merwede’ te Hardinxveld afgeleverd het stoomschip FLEVO IV en het stoomschip FLEVO III, resp. 100 en 150 ton. Beide schepen zijn gebracht onder klasse Scheepvaartinspectie.
SV 130318
Nieuwe Waterweg, 12 maart. Uitgezeild FLEVO III, Visser naar Limhamn.
NVC 170418
Nieuwe Waterweg, 14 april. Aangekomen FLEVO III, H. Visser van Gotenburg met stukgoed.
DT 020518
Nieuwe Waterweg, 1 mei. Vertrokken FLEVO III, Visser naar Slemmerstad.
SV 310518
Rotterdam, 30 mei. Aangekomen FLEVO III, Visser van Christiania met houtstof.
SI 101218
Rotterdam, 4 december, vertrokken FLEVO III, Visser naar Haugesund.

1919

NVC 150219
Sunderland, 6 februari. Aangekomen FLEVO III, H. Visser van Haugesund, vertrok 8 februari naar Hull.
NVC 010319
Hull, 21 februari. Uitgezeild FLEVO III, H. Visser naar Calais.
SI 250319
Fowey, 17 maart. Aangekomen FLEVO III, Visser van Calais.
SV 270619
Caen, 18 juni. Vertrokken FLEVO III, Visser naar Newcastle.
AH 27 juni 1919
Yarmouth, 24 juni. De Nederlandse schoener FLEVO III, van Caen naar de Tyne, is met verlies van bakboordanker en 15 à 20 vaam ketting benevens schade aan het ankerspil door de sleepboot YARE alhier in de haven gebracht.
AH 04 juli 1919
Rotterdam, 3 juli. Volgens mededeling van de rederij kan het bericht aangaande de stranding van de vrachtloggers FLEVO I en FLEVO II geen betrekking hebben op eerstgenoemd schip, daar dit binnendoor van hier naar Antwerpen is vertrokken. De FLEVO II, FLEVO III en FLEVO VI zijn de 28e juni, de FLEVO VIII de 1e dezer van hier naar Yarmouth vertrokken.
SI 120819
Newcastle, 6 augustus. Aangekomen FLEVO III, van Yarmouth.
DMB 140819
Newcastle, 13 augustus. Vertrokken het zeilschip FLEVO III met kolen naar Duinkerken.
SI 260819
Duinkerken, 23 augustus. Aangekomen FLEVO III van Newcastle.
SI 300919
St. Valery, 25 september. Uitgezeild FLEVO III naar Newcastle.
SI 091019
Newcastle, 30 september. Aangekomen FLEVO III van St. Valery.
SI 161019
Middlesbro, 6 oktober. Aangekomen FLEVO III van Shields.
DCOU 221019
Vlissingen, 21 oktober. Gepasseerd voor Antwerpen de vrachtlogger FLEVO III van Middlesbro.
SI 061119
Rotterdam, 27 oktober. Binnengekomen FLEVO III van Antwerpen.
SI 131119
Rotterdam, 8 november. Uitgezeild FLEVO III naar Grangemouth.
AH 211119
Londen, 21 november. De van Rotterdam te Grangemouth aangekomen Nederlandse vrachtlogger FLEVO III heeft met slecht weer te kampen gehad, waarin zeilen, alsmede anker en ketting verloren gingen. Het schip is zwaar ontzet en het dek is lek.

1920

SI 260220
Aarhus, 31 januari. Vertrokken FLEVO III naar Newcastle. De 7de februari vertrokken uit Skagen.
SI 180320
Shields, 9 maart. Uitgezeild FLEVO III naar St. Valery.
SI 010420
St. Valery, 22 maart. Aangekomen FLEVO III van Shields.
NVD 090420
St. Valery, 6 april. Vertrokken vrachtlogger FLEVO III naar Hull.
SI 290420
Hull, 11 april. Aangekomen FLEVO III van St. Valery.
NVC 250620
Treport, 21 juni. Uitgezeild FLEVO III, F. de Jong naar Poole.
SI 010720
Poole, 25 juni. Binnengekomen FLEVO III van Treport.
SI 290720
Goole, 19 juli. Aangekomen FLEVO III van Hull.

1921

SV 171021
Rotterdam, 14 oktober. Zeilklaar HOOP, Blaak naar Leith.
DMB 301021
Leith, 28 oktober. Vertrokken het zeilschip HOOP, Blaak naar Dysart.
DCOU 181121
Sundefjord, 2 november. Aangekomen HOOP, Blaak van Dysart.

1922

SI 260122
De FLEVO III is naar Wildervank verkocht (opm: reeds in oktober 1921).
DMB 220522
Gotenburg, 18 maart. Vertrokken het zeilschip HOOP, Blaak naar Par. (Engeland)
SI 080622
Grangemouth, 29 maart. Uitgezeild HOOP, Blaak naar Stromstad.
SI 220622
Par, 16 juni. Vertrokken HOOP, Blaak naar Gravelines.
SI 290622
Antwerpen, 28 juni. Aangekomen HOOP, Blaak van Gravelines.
SI 030822
Colmar, 20 juli. Aangekomen HOOP, Blaak van Antwerpen.
SI 070922
IJmuiden, 4 september. Aangekomen HOOP, Blaak van Denemarken.
SV 121222
Delfzijl, 11 december. Binnengekomen HOOP, Blaak van Nordkjobing naar Grouw.

1923

NNO 050123
Delfzijl, 3 januari. Uitgezeild HOOP, Blaak naar Aarhus.
Noord-Ooster 010523
Hamburg, 25 april. Aangekomen HOOP, Blaak van Sonderburg.
Noord-Ooster 290523
Aalborg, 23 mei. Aangekomen HOOP, Blaak van Hamburg.

1924

SI 100124
Vlaardingen, 5 januari. Uitgezeild HOOP, Blaak naar Yarmouth.
SI 110624
Hamburg, 30 mei. Aangekomen HOOP, Blaak van Aalborg.
DMB 020824
Delfzijl, 1 augustus. Aangekomen HOOP, Blaak van Statenzijl naar Nieuwerbrug.
SI 141024
Rotterdam, 10 oktober. Uitgezeild HOOP, Blaak naar Yarmouth.

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1895
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DCOU = De Courant
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NVC = Nieuwe Vlaardingsche Courant
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SI = Scheepvaart Index
SV = Scheepvaart