Inloggen
NIEUWE ZORG - ID 9521


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1899-09-11 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Tjalk
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma E.J. Smit & Zoon, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1895-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 55.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 53.00 Net tonnage
 
Length 1: 23.19 Meters Length overall (Loa)
Beam: 4.54 Meters Breadth, moulded
Depth: 1.68 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1899
Datum agenda: 1899-09-11
Register nr: 0
Scheepsnaam: NIEUWE ZORG
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Tattje,P.
Plaats: Groningen
Opmerkingen: zeebrief
1899-09-11, uitreiking108-

Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 NIEUWE ZORG
Manager: J. de Jong, Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. de Jong, Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: PMVC

Date/Name Ship 1899-09-10 NIEUWE ZORG
Manager: P.R. Tattje, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: P.R. Tattje, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMVC

Date/Name Ship 1912-01-05 NIEUWE ZORG
Manager: B. de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: B. de Boer, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PMVC

Ship Events Data

1896-08-27: Stranded
NRC 29.08.1896: Terschelling, 27 augustus. De tjalk de NIEUWEZORG, schipper De Jong, geladen met steenkool, is heden in de Slenk aan de grond geraakt.
1899-09-10: Sale/Verkoop
PGC 12.09.1899: Delfzijl, 10 september. De ijzeren tjalk NIEUWE ZORG, kapt. J. de Jong, 53 ton groot en in 1895 gebouwd, is aangekocht door kapt. Tattje, wiens vaartuig, de houten tjalk GEERDINA, is verkocht te Cuxhaven, waar het met schade was binnengelopen.
1905-12-30: Abandoned
Op 02-12-1905 vertrokken van Bremen naar Leer (lading 800 zakken tarwe en meel) 30 december in stormweer verlaten door de bemanning, later is men er in geslaagd het schip te redden. Bemanning opgepikt door het Duitse ss “Prosper”
1909-05-17: Collision
Cuxhaven, 18 mei 1909. De Nederlandse tjalk NIEUWE ZORG, met cement van Brunsbüttel naar Hamburg, is gisterenavond om 5.00 uur, terwijl het bij de cementfabriek te Brunsbüttel voor anker lag, aangevaren door de te Altona thuishorende stoomtrawler HOLSTEIN en zo zwaar beschadigd, dat het schip binnen korte tijd zonk. De bemanning redde zich in eigen boot en is te Brunsbüttel geland. De stoomtrawler, die onbeschadigd bleef, kwam hier in de haven en vertrok later naar zee. (opm: NIEUWE ZORG, geb. 1895, kapt. P.R. Tattje)
1912-01-05: Sold at auction
NNO 040112
Advertentie. Vrijdag 5 januari 1912, des avonds te 8 uur, zal in het café van de heer J.H. Kruize aan de Noorderhaven Z.Z. No. 27 te Groningen publiek worden verkocht: Het ijzeren tjalkschip, genaamd NIEUWE ZORG, groot bruto 155,91 m³ of 55,02 tonnen van 2,83 m³ en netto 123,62 m³ of 43,63 tonnen van 2,83 m³ met opgoed en toebehoren, thans liggende te Groningen bij de werf van de heer W. Rubertus. Toebehorende aan de heer P. Tattje en kinderen. W. van Bommel van Vloten, notaris.
1916-00-00: History
In 1916 nog in GL. Na 1916 ?

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.R.Tattje als gezagvoerdwer gedurende:

*   1884 t/m 1899 van de tjalk “Geerdina”, ex Catharina Bouchina, gebouwd in 1869 te Martenshoek, 58 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is in 1899 te Cuxhaven verkocht na een aanvaring;

*   1900 en later van de stalen tjalk “Nieuwe Zorg”, gebouwd in 1895, bouwplaats niet vermeld, 53 ton n.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip kwam wellich uit de binnenvaart.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1899
Kapitein: Tattje, P.R.

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1905-03-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: NIEUWE ZORG
Schipper: Tattje, P.
Scheepstype: tjalk
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

1906

De Courant 03-01-1906: 
London, 2 Jan. Verlaten Tjalk. Op 1 januari, Is door de stoomtrawler “Strathavon” ( kapt Th. Zwart)  IJmuiden in verlaten toestand binnen gesleept de ijzeren tjalk “Nieuwe Zorg” geladen met roggemeel. Het schip en lading zijn door de heer C.P. Planteydt in ontvangst genomen en door de strandvonderij geborgen. Volgens door de heer Planteydt ontvangen particulier telegram is de volledige equipage gered en te Bremen binnen gebracht. NB : Aan boord in de roef gevonden, zorgvuldig in gesloten fles bevond zich een brief met de volgende inhoud : 29 december op 30 december s `nachts geschreven op den datum dat wij den dood tegemoet gaan. Wij bidden dat God ons zielen mag zalig zijn. Die dit vindt moet het bekent maken. Wij vergaan met 5 man, vader, zoon 2 dochters en kok. Zoon 28 jaar, dochters 22 jaar en 20 jaar. Vader 63 jaar kok 16 jaar. Wij vergaan ter hoogte van Borkum aantekening P. Tattje Huisgenoten schip “Nieuwe Zorg” Andere papieren waren niet aanwezig. Ogenschijnlijk is het schip in aanraking geweest, daar de verschansing aan Bakboordzijde bij het oorwant enigszins was ingedrukt. Beide zwaarden waren gebroken. Het schip maakt geen water.

10-01-1906 
Een bange nacht — Even vóór Nieuwjaar heeft de bemanning van het Groningsche tjalkschip „Nieuwe Zorg", schipper P. Tattje,een paar bange dagen en nachten in de Noordzee, benoorden Ameland, doorgebracht; vooral de nacht van 29 op, 30 december was voor de bemanning, die bestond uit de schipper, diens zoon, twee dochters en een koksmaat, om nooit te vergeten. Over dit ongeval meldt thans het „Nieuwsblad. v. h. Noorden" nog bij zonderheden  uit een gesprek met een van de twee dochters van den schipper. In strijd met de aanvankelijke  berichten, verzekerde zij dat het schip niet werd aangevaren, maar dat het een lek boven water  aan bakboordzijde had gekregen, doordat van het vaartuig de beide zwaaiden wegsloegen.                                                                                                                                        Er was een hoge zeegang en er heerste een strenge vorst. Het schip werd op een verschrikkelijke manier heen en weer geslingerd. De lichten van Borkum kon men onderscheiden, maar door den zware mist kom men geen land zien. In genoemden nacht stonden de mannen onophoudelijk aan de pompen.  De meisjes, die half gekleed waren, hielden zich met mannenmoed op het dek staande. Zij hadden  vaders jekkers aangetrokken en stookten de noodvuren. Alle kleren, die maar onder haar bereik kwamen, werden, met petroleum begoten en in brand gastoten, ten einde de aandacht te trekken.  Zoo werden niet minder dan 30 liter petroleum vergoten en 4 pak lucifers verstreken. En nog kwam geen hulp opdagen. Eindelijk kreeg een schip de noodvuren in 't vizier. Het was de Duitsche stomer "Prosper", die zoo dicht mogelijk bij de tjalk trachtte te komen. Een vreugdekreet steeg van „De Nieuwe Zorg" op. Onmiddellijk werden van de „Prosper" lijnen uitgeworpen, maar zonder gevolg.
Telkens mislukten de pogingen tot redding. Toen werd de reddingboot uitgezet, en na een hardnekkige worsteling met de golven en het ijs gelukte het den twee officieren, en drie manschappen, die in de  boot zaten, het schip te naderen. Eerst werden de meisjes gered, toen de zogenaamde ,„derde man", die in zee viel, maar spoedig in de boot werd getrokken, en ten slotte de zoon en vader.  Tweemaal werd de tocht met de boot ondernomen, totdat alle opvarenden, zich op de „ Prosper" bevonden. De Nieuwe Zorg" werd aan zijn lot overgelaten , want op de „Prosper" dacht men niet' anders of het schip zou zinken. Welk een ellendig weer het was, kan men opmaken, uit
het feit, dat de ,„Prosper", die anders 10 mijlen in het uur vaart, nu slechts 1,5 mijl liep. De „Prosper" was echter nog maar nauwelijks weg, of een stoomtrawler nam, de „Nieuwe Zorg" op sleeptouw en bracht het schip naar IJmuiden. Op de „Prosper" werden de opvarenden aller liefderijkst verpleegd. De officieren stonden hunne bedden af en sliepen zelf op de vloer. De ongelukkigen, die langen tijd zonder eten waren geweest, moesten als 't ware geheel ontdooid worden.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten