Inloggen
GOUVERNEUR SCHOMERUS - ID 9461


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-11-04 / 1867-11-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebrs. Visser, Werf 'De Nooteboom', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1853-03-22
Launch Date: 1853-10-28
Delivery Date: 1853-11-01
Technical Data

Net Tonnage: 161.00 Net tonnage
Deadweight: 85.00 lasts
 
Length 1: 27.90 Meters Registered
Beam: 4.71 Meters Registered
Depth: 2.75 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-11-04
Register nr: 18530719
Scheepsnaam: GOUVERNEUR SCHOMERUS
Type: Schooner
Lasten: 85
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijkevorsel, H. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Kool, W.C
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-11-01 GOUVERNEUR SCHOMERUS
Manager: Firma Huibert van Rijckevorsel, (Huibert van Rijckevorsel en Hendrik Muller Samuelszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Call sign since 1867: NVBC.

Date/Name Ship 1863-12-30 GOUVERNEUR SCHOMERUS
Manager: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Ship Events Data

1856-12-00: Damaged
Rotterdam, 26 december 1856. Het van de kust van Guinea naar Rotterdam bestemde Nederlandse schoenerschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Steinhusen, dat eergisteren als bijlegger te Vlissingen binnenliep (opm: zie NRC 251256), heeft de beide masten en boegspriet gebroken.
1860-08-00: Damaged
Hellevoetsluis, 18 augustus 1860. Het alhier van de kust van Guinea gearriveerde Nederlandse brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Walter, heeft stengen en grote ra verloren.
1865-02-07: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. Van Dam H.H.zn, W.H. Montauban van Swijndregt; B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van Dam te Rotterdam zullen, als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag de 7e februari 1865, des namiddags ten half een ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, nr. 499, publiek verkopen het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, volgens meetbrief lang 27 el 90 duim, wijd 4 el 71 duim, hol 2 el 75 duim en alzo groot 161 ton, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, geschut, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals
hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf van de heren Gebr. Visser binnen deze gemeente.
1867-11-10: Final Fate: Stranded

Rotterdam, 6 januari 1868. Volgens particulier bericht is de brik (opm: schoener) GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Arnold, de 10e november l.l. ter rede van Asensinée (opm: mogelijk het eiland Ascension) gestrand en totaal verloren. De equipage is behouden aan wal gekomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.C.Kool werd per 09 oktober 1849 op voordracht van B.J.Martens en met vlagnummer 806 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Maracaibo". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kool en zijn vrouw beiden 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 02/09 oktober 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Cornelis Kool, oud 34 jaar, voerend de galjoot “Maracaibo”, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.

 

W.C.Kool was met vlagnummer R272 in de periode 1849 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        806                            1851           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1852           galjoot             Maracaibo                 H.van Rijckevorsel, Rotterdam

                                           1853           geen vermelding van schip en boekhouder

        418                            1854           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1855           galjoen            Maracaibo                 H.van Rijckevorsel, Rotterdam

                                      1856-1857     fregat               Vooruit                       idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.C.Kool als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                   de kof “Maracaibo”     85 last          voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1864  het fregat “Vooruit”      350 last        voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.C.Kool als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 van de schkof “Maracaibo” ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 168 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1854 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1857 t/m 1864 van het fregat “Vooruit”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend  voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1865 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

W.C.Kool verzorgde per 27 juni 1856 vanuit Hellevoetsluis met de “Vooruit” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 oktober 1856 na 100 dagen65.

 

“De heer P.P.I.Eijpen wass kapitein in het Oost-Indische Leger. In 1864 voer hij als passagier met het fregatschip ‘Vooruit’ van Padang (Sumatra) naar Rotterdam. Gezagvoerder aan boord van de onder direcctie van de ‘Heeren Hendrik Muller & Co te Rotterdam’ varende ‘Vooruit’ was Willem Cornelis Kool. Na aankomst te Rotterdam diende Eijpen tegen Kool een klacht in. De kapitein zou een aan hem in bewaring gegeven bedrag van duizend gulden niet hebben teruggegeven.”

Bij de behandeling door de Tuchtraad werden verscheidene getuigen gehoord en het verslag bevat de volgende passage: “Tot St.Helena verliep de reis voorspoedig. Passagier Eijpen was weer hersteld. Eijpen herinnerde de kapitein aan de in bewaring gegeven florijnen. Deze ontkende echter iets van een in bewaring gegeven zak met geld te weten.

Na vertrek van St.Helena werd passagier Eijpen dag en nacht door de nimmer nuchter zijnde kapitein beledigd en op zeer gemene wijze uitgescholden. Zijn houding ten opzichte van Eijpen liep zo uit de hand dat, als anderen dit niet hadden belet, de kapitein hem zou hebben geslagen. Ook bedreigde kapitein Kool hem met een geladen pistool, daagde hem met een bajonet uit en wachtte hem met een handspaak op. Het leven van de bestolen passagier werd aan boord zelfs zodanig vergald en bedreigd dat ‘de officieren en voornaamste der scheepsgezellen zich verplicht gevoelden, hunnen onwaardige schipper met opsluiting te bedreigen, wanneer hij van die onmenselijke vervolging niet afzag en zijn leven verbeterde.”

Bij navraag bleken de antecedenten van legerkapitein Eijpen uitstekend. “Uit alles werd duidelijk dat kapitein Kool zich op velerlei wijze had misdragen. Niet alleen ten opzichte van passagier Eijpen, maar ook ten opzichte van de reder, lading en het scheepsvolk in het algemeen. Schipper Kools onwaardige gedrag was goed voor twee jaar ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein op Nederlandse schepen te varen. Ook de door de beklaagde te betalen kosten waren niet gering, namelijk ‘Honderd Tien Gulden, Acht en een halve Cent’. Daarnaast moest nog bijna honderd gulden betaald worden aan briefpost en aan reis- en verblijfkosten van de vele getuigen.” 104.

In het boek “Kromsluiting in de ijzers” 104 staat op p. 43 een zwart-wit afbeelding van het fregat “Vooruit”. Dit portret van Spin uit 1856 maakt deel uit van de collectie van het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Het schip voer onder commando van W.C.Kool. Op het schip wapperen de nummervlag R272 van Kool en de rederijvlag van H. van Rijckevorsel.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Kool, Willem Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.de Wit was met vlagnummer R303 in de periode 1851 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Het Bestuur zich verpligt (heeft) gezien art. 37” op hem van toepassing te moeten verklaren. Dat betekent dat hij vanwege het niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet. Deze mededeling wordt herhaald in het Jaarverslag van 1867058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.D. de Wit met vlagnummer R303 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851                      sch.kof “Mexico”                               70 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1855                      sch. “Gouverneur Schomerus”        85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1858, 1859           bark “Concurrent”                             336 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1862                      fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1863 t/m 1865     geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 vermeldt T.D.de Wit als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1854 van het 2/msch “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 t/m 1857 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1857 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt. Bouma vermeldt in 1857 eveneens een kapitein Ouwehand (zonder initialen) als gezagvoerder. Het is niet duidelijk of tijdens dit ongeluk bij St.Paul nu Ouwehand of de Wit de gezagvoerder was;

*   1858 t/m 1861 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.D. de Wit (moet zijn T.D.) verzorgde per 15 augustus 1860 vanuit Zierikzee met de “Burgemeester Hoffman” een troepentransport van 4 officieren en 30 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1861 na een reis van 177 dagen. “In St.George d’Elmina werden 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen.”065.

 

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“2 JULI 1852 Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het gekoperde schoenerschip de ‘Goudkust’, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel.”

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wit, T.D. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Steinhusen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1857 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1858 t/m 1860 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1861 t/m 1863 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1866 t/m 1869 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Steinhusen, H.

Familiegegevens en opleiding

Jan Klaasz Klok werd gedoopt op 24 mei 1807 te Katwijk als zoon van Klaas Klok en Maartje Pronk.

Hij huwde te Katwijk in 1836 met Annetje Cornelisd. Hoek.

Hij overleed in 1858 te Lipopo aan de Z.W.Goudkust als kapitein van de brik “Gouverneur Schoumerus” (moet zijn Schomerus). De publicatie bevat een afbeelding van de schoenerbrik Gouverneur Schomerus uit ca. 1853 door J.Spin054-075.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Klok als gezagvoerder gedurende:

*    1853 (zonder vóórletter) op de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 138 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1854 t/m 1855 van de 2/m sch. “Afrikaan” ex Tropicus, gebouwd in 1843 te Rotterdam, 114 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1858 op de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Zie ook; " GOUVERNEUR VAN DER EB " Id 8024.

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Klok, Jan Klaasz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Knegt was met vlagnummer R135 in de periode 1858 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Het vertrek uit de Maatschappij wordt niet vermeld in de Jaarverslagen van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.Knegt met vlagnummer R135 als gezagvoerde in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859            van de sch. “Gouverneur Schomerus”      85 last    voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.Knegt als gezagvoerder gedurende:

*    1859 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Knegt, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.J.A.Maarschalk als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”;

*    1861 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1863 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1867 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Maarschalk, N.J.A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Zillisen/Zillesen als gezagvoerder gedurende:

*      1860 van de schoenerbrik “Hollandsch Accra”, ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1861 van de 2-mastschoener “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1863 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip was in 1863 ´in liquidatie” en ging over naar H.Müller & Co te Rotterdam;

*      1864 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Zillisen/Zillesen, A.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.B.G.F.Biscamp/Biskamp als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1865 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Biskamp, L.B.G.F.

Familiegegevens en opleiding

NRC 21 oktober 1864

“Heden ontvingen wij de treurige tijding, dat op den 17 Augustus ll aan boord van het Brikschip Gouverneur Schonerus overleed onze geliefde Broeder, de Heer NIKOLAAS GODFRIED TIELE, Gezagvoerder van dien bodem.

Rotterdam                                                                                                                                   C.P.TIELE

19 Oct. 1864.                                                                                                                             J.M.H.TIELE, BACKER

 

De schepen van de kapitein

Volgens de overlijdensadvertentie de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 bij de Gebr. Visser te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

Deze kapitein staat niet in Bouma op geen enkel schip. Wellicht is hij als stuurman ingevallen voor de kapitein, misschien L.B.G.F.Biscamp.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Tiele, Nikolaas Godfried

Familiegegevens en opleiding

Johannes Verberne zou zijn geboren op 16 september 1836 of 1837 op Texel. (maar ik heb geen bevestiging gevonden

Geen verdere gegevens gevonden

 

Raadpleeg:op het Centraal Bureau voor Genealogie:

Auteur(s): Verberne, H.W.J.
Geschiedenis van het Texelse geslacht Verberne, vanaf Jacob Jansen Verberne (ca. 1664 - ca. 1714).

Vught 1973

43 blz.

 

signatuur: G/Verb

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Verberne was met vlagnummer R209 in de periode 1865 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het lidmaatschap heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1865 van de Maatschapij staat kapitein J.Verberne met vlagnummer R209 in de ledenlijst als gezagvoerder van de schoener “Gouverneur Schomerus”, 85 last, varend voor H.Muller Co te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.Verberne als gezagvoerder gedurende:

*   1866 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 24 januari 1865114

Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. Van Dam H.H.zn, W.H.

Montauban van Swijndregt; B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt en H.H. van

Dam te Rotterdam zullen, als lasthebbende van hunne meesters op dinsdag de 7e februari

1865, des namiddags ten half een ure, in de zaal op de Scheepmakershaven, Wijk 1, nr.

499, publiek verkopen het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands brikschip

GOUVERNEUR SCHOMERUS, volgens meetbrief lang 27 el 90 duim, wijd 4 el 71 duim, hol

2 el 75 duim en alzo groot 161 ton, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers,

kettingen, geschut, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals

hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf van de heren Gebr. Visser binnen

deze gemeente.

 

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Verberne, Johannes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.Turfboer was met vlagnummer R7 in de periode 1866 t/m 1870 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein D.Turfboer met vlagnummer R7 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1866     van de sch. “Gouverneur Schomerus” 85 last        varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

*   1867     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.Turfboer als gezagvoerder gedurende:

*   1867 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is waarschijnlijk gestrand bij Guinea;

*   1868 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 120966

Liverpool, 8 september. Het stoomschip CALABAR, is heden alhier aangekomen en bericht, dat aan de kust van Afrika de volgende Nederlandse schepen zijn: te Lagos het schoener- brikschip GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Turfboer en te Old-Calabar het schip VOLHARDING, kapt. Pander.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Turfboer, D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein van Duyn (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1865 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt op de kust van Guinea.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Duyn, X.X. van

Familiegegevens en opleiding

Pieter Jacobus werd geboren op 02 okt. 1830 te Amsterdam als z.v. Johannes Julius Arnold (1799-1844) en Elisabeth Cornelia Bruni (1800-1872)

P.J. trouwde in ca. 1858 met Jacoba Christina Maria Affourtit (1836-1865). Jacoba Christina Maria Affourtit overleed op 22.02.1865

P.J. (37) trouwde opnieuw op 11 juni 1868 te R’dam met Geertruida Rebecca Hamelau Tacke (1838-1892) - d.v. Johannes Jacobus Hamelau Tacke en Rebecca Dacosta.

P.J. overleed op 27 juli 1878 te Rotterdam (47).

 

Kinderen

Louise Christina Dorothea Amalia (1859-1926)

Pieter Jacobus Marinus (1861-1922)

Jacoba Christina (1864-1955)

Rebecca Dorothea Maria Elisabeth (1869)

Johannes Julius (1871)

Theodoor Lodewijk (1872-1919)

Aletta Maria (1874)

David Gustaaf (1878)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J. Arnold was met vlagnummer R151 in de periode 1868 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.J.Arnold als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de brik “Accra” ex Adolf Strantzen, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 224 ton o.m., varend voor Bouman & Rijckevorsel te Amsterdam;

*    1864 t/m 1865 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam;

*    1868 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1869 t/m 1878 van de brik “Marie Cornelie”, gebouwd in 1868 te Slikkerveer, 251 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 070168

Rotterdam, 6 januari. Volgens particulier bericht is de brik (opm: schoener) GOUVERNEUR SCHOMERUS, kapt. Arnold, de 10e november l.l. ter rede van Asensinée (opm: mogelijk het eiland Ascension) gestrand en totaal verloren. De equipage is behouden aan wal gekomen.

 

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Arnold, Pieter Jacobus

Afbeeldingen


Omschrijving: GOUVERNEUR SCHOMERUS, aquarel gemaakt in 1853, kapitein W.C. Kool (vlagnummer R272)
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.274
DVD VIII – 637, 638
BIJLBRIEF
Naam schip GOUVERNEUR SCHOMERUS

plaats en datum acte Rotterdam, 31 oktober 1853

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, werf de Notenboom, Schiedamschedijk te Rotterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 85 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 27,90 m., breed 4,71 m., hol 2,75 m.

kiellegging 21 april 1853

tewaterlating 28 oktober 1853

plaats / datum registratie Rotterdam, 1 november 1853

nummer van registratie deel 42, folio 53, recto, vak 3

notaris verklaring voor burgemeester en wethouders van Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 040408

Naam GOUVERNEUR SCHOMERUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1853
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam GOUVERNEUR SCHOMERUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.591
DVD VIII – 1912
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip GOUVERNEUR SCHOMERUS

plaats en datum acte acte van scheiding, Rotterdam, 30 december 1863

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel Huibertzoon, als bewindvoerder

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper

te voeren door kapt.

grootte in tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam,

nummer van registratie deel

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

Bijzonderheden: zie verder acte Rotterdam 566 van 1864. (opm: een acte zonder nadere gegevens)





researcher/datum research: ML / 170609


Naam GOUVERNEUR SCHOMERUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1865
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF: NA-Den Haag / Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. ? No. 274
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk