Inloggen
Gezagvoerder

Kool, Willem Cornelis

Naam: Kool, Willem Cornelis
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 2
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
VOORUIT 1856 Fregat Sailing Vessel 15036 Bekijk schip
GOUVERNEUR SCHOMERUS 1853 Schoener Sailing Vessel 9461 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.C.Kool werd per 09 oktober 1849 op voordracht van B.J.Martens en met vlagnummer 806 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Maracaibo". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kool en zijn vrouw beiden 34 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 02/09 oktober 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Cornelis Kool, oud 34 jaar, voerend de galjoot “Maracaibo”, op voordracht van kapitein B.J.Martens.023.

 

W.C.Kool was met vlagnummer R272 in de periode 1849 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam             naam reder/boekhouder

        806                            1851           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1852           galjoot             Maracaibo                 H.van Rijckevorsel, Rotterdam

                                           1853           geen vermelding van schip en boekhouder

        418                            1854           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1855           galjoen            Maracaibo                 H.van Rijckevorsel, Rotterdam

                                      1856-1857     fregat               Vooruit                       idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.C.Kool als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1855                   de kof “Maracaibo”     85 last          voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*    1858, 1859, 1862 t/m 1864  het fregat “Vooruit”      350 last        voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.C.Kool als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1853 van de schkof “Maracaibo” ex Libau, gebouwd in 1839 te Joure, 168 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1854 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1857 t/m 1864 van het fregat “Vooruit”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 663 ton o.m., varend  voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1865 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

W.C.Kool verzorgde per 27 juni 1856 vanuit Hellevoetsluis met de “Vooruit” een troepentransport van 3 officieren en 120 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 05 oktober 1856 na 100 dagen65.

 

“De heer P.P.I.Eijpen wass kapitein in het Oost-Indische Leger. In 1864 voer hij als passagier met het fregatschip ‘Vooruit’ van Padang (Sumatra) naar Rotterdam. Gezagvoerder aan boord van de onder direcctie van de ‘Heeren Hendrik Muller & Co te Rotterdam’ varende ‘Vooruit’ was Willem Cornelis Kool. Na aankomst te Rotterdam diende Eijpen tegen Kool een klacht in. De kapitein zou een aan hem in bewaring gegeven bedrag van duizend gulden niet hebben teruggegeven.”

Bij de behandeling door de Tuchtraad werden verscheidene getuigen gehoord en het verslag bevat de volgende passage: “Tot St.Helena verliep de reis voorspoedig. Passagier Eijpen was weer hersteld. Eijpen herinnerde de kapitein aan de in bewaring gegeven florijnen. Deze ontkende echter iets van een in bewaring gegeven zak met geld te weten.

Na vertrek van St.Helena werd passagier Eijpen dag en nacht door de nimmer nuchter zijnde kapitein beledigd en op zeer gemene wijze uitgescholden. Zijn houding ten opzichte van Eijpen liep zo uit de hand dat, als anderen dit niet hadden belet, de kapitein hem zou hebben geslagen. Ook bedreigde kapitein Kool hem met een geladen pistool, daagde hem met een bajonet uit en wachtte hem met een handspaak op. Het leven van de bestolen passagier werd aan boord zelfs zodanig vergald en bedreigd dat ‘de officieren en voornaamste der scheepsgezellen zich verplicht gevoelden, hunnen onwaardige schipper met opsluiting te bedreigen, wanneer hij van die onmenselijke vervolging niet afzag en zijn leven verbeterde.”

Bij navraag bleken de antecedenten van legerkapitein Eijpen uitstekend. “Uit alles werd duidelijk dat kapitein Kool zich op velerlei wijze had misdragen. Niet alleen ten opzichte van passagier Eijpen, maar ook ten opzichte van de reder, lading en het scheepsvolk in het algemeen. Schipper Kools onwaardige gedrag was goed voor twee jaar ontzegging van de bevoegdheid om als kapitein op Nederlandse schepen te varen. Ook de door de beklaagde te betalen kosten waren niet gering, namelijk ‘Honderd Tien Gulden, Acht en een halve Cent’. Daarnaast moest nog bijna honderd gulden betaald worden aan briefpost en aan reis- en verblijfkosten van de vele getuigen.” 104.

In het boek “Kromsluiting in de ijzers” 104 staat op p. 43 een zwart-wit afbeelding van het fregat “Vooruit”. Dit portret van Spin uit 1856 maakt deel uit van de collectie van het Nederlands Scheepvaartmuseum te Amsterdam. Het schip voer onder commando van W.C.Kool. Op het schip wapperen de nummervlag R272 van Kool en de rederijvlag van H. van Rijckevorsel.