Familiegegevens en opleiding
Teunis Haikes Mellema werd geboren op 11 augustus 1802 te Schiermonnikoog) en overleed in 1852.
Hij huwde met Geertje (Grietje) Andries Steffens, geboren op 02 oktober 1802 te Schiermonnikoog en o verleden op 26 november 1875.
Teunis overleed in 1852.003
Teunis Haikes Mellema werd geboren te Schiermonnikoog op 11 augustus 1802 als zoon van Haike Haikes Mellema en Antje Thomas Kuiper.
Hij trouwde te Schiermonnikoog op 19 juni 1827 met Geertje Andries Steffens, geboren te Schiermonnikoog op 02 oktober 1802 als dochter van Andries Tjipkes Steffens en Angenieta Gerrits Konter en overleden aldaar op 27 november 1875. Het graf van Geertje Steffens is geruimd maar de grafsteen is behouden gebleven en met andere stenen bijeengebracht in de zg. “historische hoek”.116.
Teunis overleed op 09 februari 1852 op Plantage Buinsele (geen idee waar dat lig. Wellicht Suriname?t)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.H.Mellema (adres Jm.Meijjes & Zn) werd met vlagnummer 591 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop per 27 juli 1841 op voorspraak van E.IJ.Post. Zijn schip was de "Josine Louise". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving waren Mellema en zijn vrouw beiden 38 jaar. Ingeschreven staan 2 zoons uit 1827 en 1833 en 3 dochters uit 1831, 1837 en 1840002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 20/27 juli 1841 werd voorgedragen/benoemd tot effectief lid Teunis, Haikes Mellema, oud 38 jaar, voerend de kof “Josine Louise”, afkomstig van Schiermonnikoog en met als adres Jeremias Meyjes Jz te Amsterdam, op voordracht van kapitein E.Y.Post. Zijn vlagnummer werd 591023.
Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop dd per 03 augustus 1841003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 30 september 1852 wordt aan de weduwe van kapitein T.H.Mellema een uitkering toegekend voor haar en 3 kinderen ingaande 01 mei 1852.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd. 19 oktober 1852 staat vermeld dat aan de weduwe van kapitein T.Mellema een uitkering is toegekend per 01 mei 1852 voor haar en 3 kinderen.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
591 1841-1842 kof Josine Louise Joh.Meijjes & Zn
1843-1845 kof Johannes idem
1846-1848 kof Jeanne Marie idem
1849 geen vermelding van schip en boekhouder
1850-1851 schoner Josine Louise idem
Bouma025 vermeldt T.H.Mellema als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1844 van de kof “Josine Louise”, gebouwd in 1840 te Sappemeer, 106 ton o.m., varend voor Joh.Meyjes te Amsterdam;
* 1844 t/m 1846 van de schkof “Johannes”, gebouwd in 1844 te Hoogezand, 119 ton o.m., varend voor Joh.Meyjes & Zn te Amsterdam;
* 1847 t/m 1849 van de schkof “Jeannemarie”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 118 ton o.m., varend voor Joh. Meyjes te Amsterdam;
* 1851 van de 2/msch “Josine Louise”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 133 ton o.m., varend voor Joh.Meyes & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Dobbinga (geen initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1852 t/m 1853 van de 2/msch “Josine Louise”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 133 ton o.m., varend voor Joh.Meyes & Zn te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
Fekkes, J.H. Mathilda 30 augustus 1865 geen melding
Bouma025 vermeldt J.H.Fekkes als gezagvoerder gedurende:
* 1854 t/m 1855 van de 2/msch “Josine Louise”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 133 ton o.m., varend voor Jeremias Meyes Johz te Amsterdam;
* 1857 t/m 1863 van de brik “Mathilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 338 ton o.m., varend voor W.Koopmans & P.Pieters te Amsterdam;
* 1864 t/m 1869 op hetzelfde schip maar nu varend voor Wm.Pieters & A.Koopmans te Amsterdam. Het schip werd in 1869 afgekeurd in China.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1854 |
Kapitein: |
Fekkes, J.H. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.E.Bakker als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1860 van de 2/msch “Josine Louise”, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 133 ton o.m., varend voor Jeremias Meyes Johz te Amsterdam. Het schip voer in 1861 voor J.J. v/d Berg te ’s Gravenhage en was herdoopt in “Wilhelmina Adriana”;
* 1862 t/m 1865 van de galjoot “Marchiena Martha”, gebouwd in 1861 te Pekela, 134 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1866 voor H.T.Kranenborg te Pekela en was herdoopt in “Jantje Tiddens”.
* 1868 t/m 1870 van de galjoot “Jantina Alida” ex Twee Gebroeders, gebouwd in 1849 te Veendam, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Pekela. Het schip voer in 1871 voor kapitein/eigenaar P.J.Smit te Termunten en was herdoopt in “Jacoba”;
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1856 |
Kapitein: |
Bakker, E.E. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
M.D.Noordhoek was met vlagnummer R356 in de periode 1852 t/m 1872 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein M.D.Noordhoek met vlagnummer R356 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
1855 van de hoeker “Fortuna” 38 last varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam
1858 van de sch. “Levant” 70 last varend voor L.Visser & van der Sande te Dordrecht
1859, 1862 t/m 1865 geen vermelding van schip en boekhouder
1866 van de sch. “Laurens” 76 last varend voor L.van der Hilst & Co te Den Haag
1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:
M.D.Noordhoek 1839-1847 FORTUNA
1847-1848 VRIENDSCHAP
1848-1851 TREKVOGEL
Bouma025 vermeldt M.D.Noordhoek als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1848 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1802 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;
* 1847 van de hoeker “Fortuna”, gebouwd in 1841 te Vlaardingen, 98 ton o.m., varend voor S.van Gijn & Zn te Vlaardingen;(Bouma vermeldt hier kapitein Noordhoek zonder initialen, maar ik vermoed dat het om M.D.Noordhoek gaat, vanwege scheepstype, naam en reeder/thuishaven. Overigens klopt dan het jaartal niet met de vorige opgave.)
* 1849 t/m 1850 van de schbrik “Trekvogel”, gebouwd in 1836 te Vlaardingen, 155 ton o.m., varend voor S. van Gijn & Zn te Vlaardingen;
* 1852 van de hoeker “Vrouw Johanna”, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam. Het schip werd in hetzelfde jaar omgedoopt in “Fortuna”;
* 1852 t/m 1857 van de hoeker “Fortuna” ex Vrouw Johanna, gebouwd in 1848 te Maassluis, 72 ton o.m., varend voor de Gebr. van Rossem te Rotterdam;
* 1858 van de schkof “Kurkhandel”, ex Henriëtte Jeltina, ex Vrouw Henriëtte, ex Eersteling, gebouwd in 1826 te Rotterdam, 89 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst te ’s Gravenhage;
* 1859 van de 2/msch “Levant”, gebouwd in 1851 te Groningen, 132 ton o.m., varend voor Visser & v/d Sande te Dordrecht. Het schip voer in 1860 voor den Breems te Vlaardingen en was herdoopt in “Vertrouwen”;
* 1861 van de 2/msch “Wilhelmina Adriana”, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;
* 1867 van de 2/msch “Laurens” ex Ida, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 146 ton o.m., varend voor L.v/d Hilst & Co te ’s Gravenhage.
Overige bijzonderheden
De schoener “Trekvogel” onder kapitein M.D.Noordhoek vertrok op 22 november 1849 uit Rotterdam en arriveerde via Kaap Hoorn op 07 maart 1850 Valparaiso. De terugreis ging wederom via Kaap Hoorn en op 14 april 1851 werd via Falmouth Lissabon bereikt.121
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt A.Bot als gezagvoerder gedurende:
- 1862 t/m 1865 van de 2/msch “Wilhelmina Adriana”, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage. Het schip voer in 1866 voor F.Wibaut te Vlissingen en was herdoopt in “Adriana Wilhelmina”;
- 1867 t/m 1869 op de brik ”Anton en Jacob”, ex Machthilda-Barbara, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ‘s Gravenhage
- 1871 t/m 1872 van de 2/msch “Alert”, gebouwd in 1864 te Dagø, 125 ton o.m., varend voor A.E.Maas & Zn te Maassluis. Het schip werd in 1872 vermist.
Overige bijzonderheden
In de Scheepstijdingen van de Harlinger Courant dd 12 januari 1878 staat het volgende bericht096:
Ingekomen:
“Stavanger 3 Jan. Alart, Oostz. u. Holl. wegens tegenwind.”
Het is me niet bekend of in 1878 het schip nog werd bevaren door kapitein Bot, of dat er van een tweede “Alart” sprake is geweest. Zo ja, dan staat dit tweede schip niet in Bouma025.
Datum vanaf: |
1862 |
Kapitein: |
Bot, A. |
Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.van Eijk als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1865 van de hoeker “Adriana Franciska”, ex Curaçao, ex Vertrouwen, gebouwd in 1826 te Maassluis, 126 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlissingen;
* 1856 t/m 1857 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen;
deze twee opgaven kloppen niet met elkaar
* 1866 t/m 1870 van de “Adriana Wilhelmina”, ex Wilhelmina Adriana, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen;
* 1874 t/m 1876 van de brik “Clemens Florentinus” ex Lizzie, gebouwd in 1863 te New Brunswick, 339 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1865 |
Kapitein: |
Eijk, J. van |
Overige informatie: |
Woonplaats Vlissingen |
Familiegegevens en opleiding
Cornelis Reynhout (Reijnhout) werd geboren te Vlissingen 03 juli 1834 als zoon van de werkman Jacobus Reijnhout en Pieternella Christina Hekelbeeke
Hij trouwde op 12 mei 1858 als zeeman met Neeltje van GraafeilandGraafeilend, geboren te Zierikzee23 juni 1830 als dochter van de werkman Jacobus van Graafeiland en Margaretha Bakker. Zij was de weduwe van de zeeman Johannes Franciscus Tienpond
Cornelis overleed op 14 juni 1911 te Vlissingen, 76 jaar, gehuwd.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Reijnhout als gezagvoerder gedurende:
* 1868 t/m 1870 van de 2/msch. “Clemens”, gebouwd in 1846 te Brielle, 118 ton o.m., varend voor K.Wibaut te Vlisingen
* 1871 t/m 1882 van de “Adriana Wilhelmina”, ex Wilhelmina Adriana, ex Josine Louise, gebouwd in 1850 te Hoogezand, 131 ton o.m., varend voor F.Wibaut te Vlissingen. Het schip werd in 1882 gesloopt.
Lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de Almanak van Sweijs staan in de jaargangen 1880 t/m 1888 een vermelding van een naamloos vlagvoerend College te Vlissingen met in alle jaargangen als enige lid met vlagnummer 21 ene C.Reijnhout.
De omschrijving van de vlag is:
“De Vlag vertoont een ROOD veld, lang 3½ en breed 2 meter, aan den bovenkant het Wapen van Vlissingen en in het midden de letters Z & VB, benevens de nommers.”
Het Gemeentearchief van Vlissingen bevat het Archief van de Zeemans- en Vissersbeurs. Hierin een verwijzing naar
3 Verordening op het beheer van en deelneming aan het fonds van de Zeemans- en Vissersbeurs te Vlissingen, 1869 (uitgave 1875). Reglement van orde voor de Commissie van de Zeemans- en Vissersbeurs, 1880. Instructie voor de secretaris-penningmeester van het Fonds van de Zeemans- en Vissersbeurs, 1880
Wellicht is de startdatum van deze organisatie 1869.
Het Archief bevat correspondentie t/m 1986
Overige bijzonderheden
NRC 15 januari 1880114
Vlissingen, 13 januari. Deze dagen is door de Commissie der zeemans- en vissersbeurs alhier, ingevolge art. 22 van het reglement dier stichting, de eerste vlag uitgereikt die door gezagvoerders van schepen, deelhebbers in het fonds, gevoerd moeten worden. Het is de gezagvoerder C. Reijnhout, voerende de Nederlandse schoener ADRIANA WILHELMINA, van de heer F. Wibaut alhier, die als deelhebber de eerste vlag van het fonds voeren zal.
De vlag vertoont een rood veld, lang 3½ en breed 2 meter, waarin aan de bovenhals het wapen van Vlissingen en in het midden de letters Z & VB voorkomen, beneden het nummer 21, zijnde het volgnummer van lidmaatschap.
Van deze vlag wordt een exemplaar gedeponeerd op het stadhuis, bij de vlaggen- en vaandeltrofee die zich aldaar bevindt sedert de viering van het feest onzer onafhankelijkheid
|