Inloggen
JEANNETTE ROULINE - ID 9243


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1861-08-15 / 1867-08-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1861
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Meerten Hindriks Kroeze, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1861-00-00
Delivery Date: 1861-07-15
Technical Data

Net Tonnage: 162.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 85.00 lasts
 
Length 1: 26.24 Meters Registered
Beam: 5.15 Meters Registered
Depth: 2.69 Meters ***Unknown***
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1861
Datum agenda: 1861-08-15
Register nr: 18610593
Scheepsnaam: JEANETTE ROULINE
Type: Schooner
Lasten: 85
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Nap, C.M.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Hoeksema, R.Y.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet vermeld

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1861-07-15 JEANNETTE ROULINE
Manager: Mr. Christoffel Meijer Nap e.a., Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PFLM

Ship Events Data

1867-08-05: NRC 011167
Stanley (Falkland Island) 6 september. Het Nederlandse brigantijnschip JEANNETTE ROULINA, kapt. Addens, van Buenos- Ayres naar Antwerpen bestemd, is de 5e augustus op 6º ZB. en 29º WL. gezonken, nadat het in aanzeiling is geweest met het barkschip HUASCO, kapt. Morgan. Twee man der equipage zijn gered door de HUASCO en alhier aangebracht. De kapitein, zijn vrouw, een kind en 5 man der equipage zijn daarbij omgekomen.
1867-08-05: Final Fate:
PGC 050368
Groningen, 4 maart. Volgens rapport van de lichtmatroos Roelf Bakker, uit Stanley Harbour (Falklands eilanden) d.d. 19 november, te Emden ontvangen, was het schip JEANNETTE ROULINE, kapt. Addens (opm: schoener, kapt. W. Addens), van Buenos Ayres met wol naar Antwerpen bestemd, op circa 05º ZB door het Engelse barkschip HUASCO overzeild, met dat gevolg, dat eerstgenoemd schip onmiddellijk zonk. Slechts 2 man der equipage redden hun leven op de kiel der boot, die later door de HUASCO opgenomen werden, waaronder de berichtgever, een zekere Otto Brandt.
Omgekomen zijn de kapitein, zijn vrouw en hun zoontje, stuurman J. van Doling, uit Enkhuizen, de tweede stuurman J. van Dorp, uit Vlaardingen, de matroos K. Dijkhuis, uit Pekela, en de kok B. Mertens, uit Bremerhaven.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Ruolph IJsebrand werd geboren 17 augustus 1833 te Groningen als zoon van de molenaar Rudolph Grietinus Hoeksema en Hilje Jonker.

Hij trouwde op 13 juni 1862 te Sappemeerals koopvaardijschipper  met Titia Potjer, geboren 02 augustus 1843 als dochter van de koopvaardijschipper Berend Potjer en Klaasje Hooghout. Titia overleed te Rotterdam op 25 april 1928, 84 jaar, weduwe.

Geen overlijdensgegevens van Rudolph IJsebrand gevonden.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.IJ Hoeksema was effectief lid van het Groninger zeemanscollege “De Groningen Eendracht” met vlagnummer 65 in 1866,.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt R.Y.Hoeksema/Hoeksma als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1865 van de 2/msch “Jantina Roelina”, gebouwd in 1861, bouwlocatie niet vermeld, 162 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*    1865 van de 2/msch “Jeanette Rouline”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 162 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

      Welke van de twee voorgaande scheepsnamen is nu de juiste?

*    1867 t/m 1869 van de galjoot “Barend” ex Elsiena Jantina, gebouwd in 1856 in Pekela, 107 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Sappemeer;

*    1870 t/m 1873 op de 2/m schoener “Twee Cornelissen”, gebouwd in 1853 te Groningen, 183 ton o.m., varend voor R.Meihuizen te Sappemeer.

 

In de documentatie van monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt de naam genoemd van Rudolph Ysebrand Hoeksema dd.

07 april 1853 als lichtmatroos, 19 jaar uit Groningen op de kof “Catharina”, schipper Harm Hindriks Oldenburger

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Hoeksema, Rudolph IJsebrand
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren te Scheemda op 26 september 1826 als zoon van de koopman Adde Nannes Addens en Fennechien Hindricus Smit. Hij was de jongere broer van de kapitein en collegelid Hinderikus Smit Addens.

Wiilem trouwde te Oude Pekela als schipper op 28 oktober 1863 met Hinderika Elisabeth Wessels, geboren te Delfzijl  op 24 augustus 1838 als dochter van de schuitvoerder Wessel Pieters Wessels en Fermina Piebes.

Het schip van Willem is gezonken in november 1867 na een aanvaring en de kapitein en zijn vrouw zijn daarbij omgekomen.

Provinciale Groninger Courant 05 maart 1868114

Groningen, 4 maart. Volgens rapport van de lichtmatroos Roelf Bakker, uit Stanley Harbour (Falklands eilanden) d.d. 19 november, te Emden ontvangen, was het schip JEANNETTE ROULINE, kapt. Addens (opm: schoener, kapt. W. Addens), van Buenos Ayres met wol naar Antwerpen bestemd, op circa 05º ZB door het Engelse barkschip HUASCO overzeild, met dat gevolg, dat eerstgenoemd schip onmiddellijk zonk. Slechts 2 man der equipage redden hun leven op de kiel der boot, die later door de HUASCO opgenomen werden, waaronder de berichtgever, een zekere Otto Brandt.

Omgekomen zijn de kapitein, zijn vrouw en hun zoontje, stuurman J. van Doling, uit Enkhuizen, de tweede stuurman J. van Dorp, uit Vlaardingen, de matroos K. Dijkhuis, uit Pekela, en de kok B. Mertens, uit Bremerhaven.

 

De Burgerlijke Stand gegevens uit de provincie Groningen verrmeld Willem Addens als schipper in 1863, 1865 en 1866.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Addens was effectief lid van  het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 23  in de periode 1865 t/m 1867.112

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Addens als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1857 van de schoenerkof “Petronella” ex Zwijger, gebouwd in 1847 te Veendam, 108 ton o.m., varend voor J.Vroege te Middelburg. Het schip strandde op 15 april 1859 ter hoogte van Kijkduin. De bemanning werd gered door de schipper van de reddingsvlet Klaas Duit

*    1858 t/m 1859 van hetzelfde schip maar nu varend voor J.Blomker te Rotterdam. het schip is in 1859 gestrand bij Huisduinen, op weg van Benicarlo naar Amsterdam, geladen met wijn;

*    1860 t/m 1864 op de schoenerbrik “Adrianus Johannes” ex Constantin, gebouwd in 1857 te Wiborg, 208 ton o.m., varend voor J.Blomker te Rotterdam. Het schip werd afgekeurd in averij te Pernambuco;

*    1866 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Jantina Roelina”, gebouwd in 1861, bouwlocatie niet vermeld, 162 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. Het schip werd in 1867 overzeild en verkocht;

*    1866 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Jeanette Rouline”, gebouwd in 1861 te Hoogezand, 162 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen. In 1867 gezonken na een aanvaring.

Welke van de twee vorige opgaven is juist?

Bericht Marhisdata 26 juni 2011

Bert (Kruidhof) heeft een lijst samengesteld van roepletters uit de officiële Ned lijst van de Ned. koopvaardij. Daarin komt de Jantina Roelina niet voor, maar wel JEANETTE ROULINE, een schoener van 162 netto tonnen, roepletters PFLM en in 1873 no more listed.

In onze lijst met eerste zeebrieven (dus eerste naam onder NL vlag) komt de JEANETTE ROULINE ook voor, gebouwd in 1861 in het binnenland. Nadere informatie geeft dit overzicht niet.

Ger Mulder

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

29 januari 1847, schip “Hollands Trouw”, kapitein Harm Leenderts Kok uit Oude Pekela, matroos Willem Addens uit Stadskanaal.

04 september 1849, kof “Jonge Doornbos”, schipper Hinderikus Smit Addens, stuurman Willem Addens, 23 jaar uit Stadskanaal.

27 mei 1851, galjoot “Annegina”, schipper Ime Luitjes van Sluis, stuurman Willem Addens, 24 jaar uit Stadskanaal.

08 augustus 1851, schoenergaljoot “Henderika”, schipper Hindrik Fredrik George Keiser, stuurman Willem Addens, 23 jaar uit Stadskanaal.

 

Overige bijzonderheden

Strandingen Marsdiep094. In biografie van Klaas Duit (1820-1891)””.

“Met een tussenpoos van een paar dagen strandden er twee schepen. Eerst het Nederlandsche kofschip “Petronella” (kapt. W.Addens) geladen met vaten wijn. Het schip was op weg van Benicarlo (Spanje) naar Amsterdan op 15 april 1859 ’s middags om 5 uur bij noordwester storm ter hoogte van Kijkduin aan de grond geraakt.” … “De (reddings)vlet met negen personen beladen – en vol water – bereikt tamelijk spoedig het strand. Maar nu wekt Duit de anderen op om een tweede poging te doen en hij rust niet voordat ze andermaal roeiend en zwemmend ook de laatste man, uitgeput en half dood aan wal brengen.”

 

NRC 10 maart 1856114

Gibraltar, 27 februari. Het Nederlandse schip (opm: kof) PETRONELLA, kapt. W. Addens, van Rotterdam naar Syra (opm: Ermoepolis, Siros eiland), is hier de 22e dezer lek en met verlies van zeilen binnengelopen. Het moet lossen om te repareren.

 

NRC 18 maart 1856114

Gibraltar, 5 maart. Het Nederlandse kofschip PETRONELLA, kapt. W. Addens, van Rotterdam naar Syra, hetwelk de 22e februari alhier lek binnenliep, moet de gehele lading lossen om te repareren.

 

NRC 19 december 1857114

Cork, 14 december. Het te Rotterdam te huis behorende kofschip PETRONELLA, kapt. W. Addens, dat de 6e dezer van Ibrail te Queenstown arriveerde, heeft de 21e september op de baar van Sulina aan de grond gezeten en enige schade bekomen. Bij kaap Clear ondervond het schip stormweder en bekwam daarin een lek. De lading is gelost om de nodige reparatie te bewerkstelligen.

 

NRC 20 december 1857114

Cork, 16 december. Het Nederlandse schip PETRONELLA, kapt. Addens – zie ons nommer van gisteren – is heden in het dok gehaald om te repareren.

 

NRC 17 april 1859114

Nieuwediep,15 april. Een hevige N.W. wind verhief zich eensklaps hedenmiddag, zodat men terecht voor zeerampen beducht was. Het duurde dan ook niet lang of men vernam, dat een Nederlandse kof was gestrand; dezelve bleek later te zijn de te Rotterdam te huis behorende kof PETRONELLA, kapt. W. Addens, met een lading wijn van Benicarlo naar Amsterdam bestemd. De equipage werd gered. Het schip zit bij Maarsduinen en men zal trachten zoveel mogelijk van schip en lading te bergen.

 

NRC 20 april 1859114

Nieuwediep, 18 april. Van het bij Kijkduin gestrande schip PETRONELLA, kapt. Addens, van Benicarlo naar Amsterdam, zijn reeds 180 vaten wijn geborgen.

 

NRC 21 april 1859114

Amsterdam, 20 april. Van het bij Kijkduin gestrande schip PETRONELLA, kapt. Addens, van Benicarlo naar Amsterdam, was de 19e april het grootste gedeelte der lading geborgen.

 

NRC 22 april 1859114

Nieuwe Diep, 20 april. Het wrak van het bij Kijkduin gestrande, te Rotterdam te huis behorende, schoenerschip PETRONELLA, kapt. Addens, van Benicarlo naar Amsterdam bestemd, is aan het strand verkocht en heeft opgebracht NLG 120. Hetgeen van de inventaris is geborgen, zal in de volgende week mede publiek worden verkocht. Van de lading wijn is ruim 47 last geborgen en naar Den Helder getransporteerd.

 

NRC 17 september 1860114

Vlissingen, 15 september. Het schip ADRIANUS JOHANNES, kapt. Addens, gisteren naar Fernambucq vertrokken, is heden met gebroken fokkera uit zee teruggekomen.

 

NRC 06 april 1862114

Lissabon, 3 april. Het Nederlandse schip ADRIANUS JOHANNES, kapt. Addens, van Cardiff naar Rio Janeiro, is hier lek binnengelopen.

 

NRC 27 mei 1863114

Scilly, 25 mei. Door het Nederlandse schip ADRIANUS JOHANNES, kapt. Addens, van Brazilië naar Antwerpen, werd hier heden geland de bemanning van het op de 22e dezer gezonken Engelse schip SCOTIA.

 

NRC 17 augustus 1864114

Fernambucq, 27 juni. Het Nederlandse schip ADRIANUS JOHANNES, kapt. Addens, van Rio Plata naar Rotterdam, is hier lek binnengelopen.

 

NRC 01 september 1864114

Liverpool, 30 augustus. Het Nederlandse schip ADRIANUS JOHANNES, kapt. W. Addens, van Rio-Plata naar Rotterdam, dat lek te Fernambucq binnenliep, is aldaar afgekeurd en de lading is in een ander schip naar Liverpool overgescheept.

 

Provinciale Groninger Courant 12 december 1865114

Amsterdam, 9 december. Het Nederlandse schip (opm: schoener) JEANETTE ROULINE, kapt. W. Addens, van Lissabon naar Bahia, is volgens telegrafisch bericht de 2e dezer zwaar lek en met verstopte pompen te Cadiz binnengelopen.

 

Provinciale Groninger Courant 05 maart 1868114

Groningen, 4 maart. Volgens rapport van de lichtmatroos Roelf Bakker, uit Stanley Harbour (Falklands eilanden) d.d. 19 november, te Emden ontvangen, was het schip JEANNETTE ROULINE, kapt. Addens (opm: schoener, kapt. W. Addens), van Buenos Ayres met wol naar Antwerpen bestemd, op circa 05º ZB door het Engelse barkschip HUASCO overzeild, met dat gevolg, dat eerstgenoemd schip onmiddellijk zonk. Slechts 2 man der equipage redden hun leven op de kiel der boot, die later door de HUASCO opgenomen werden, waaronder de berichtgever, een zekere Otto Brandt.

Omgekomen zijn de kapitein, zijn vrouw en hun zoontje, stuurman J. van Doling, uit Enkhuizen, de tweede stuurman J. van Dorp, uit Vlaardingen, de matroos K. Dijkhuis, uit Pekela, en de kok B. Mertens, uit Bremerhaven.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Addens, Willem
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 210
Overige informatie: geb. 1826 - overleden 05.08.1867, tijdens aanzeiling met de bark HUASCO.

Afbeeldingen


Omschrijving: rederij-cedule van het schip
Collectie: Martens, R.G. (Rob)
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1861.1869.131.906
DVD IM.– 3142,3143– 945,946

BIJLBRIEF

Naam schip JEANNETTE ROULINE

Plaats en datum acte Hoogezand, 15 juli 1861

Type schip schooner

Bouwwerf/verkoper Meerten Kroeze, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar/aankoper C.M. Nap te Groningen en mede-reders

Te voeren door kapt. Rudolph IJsebrand Hoeksema

Grootte 162 tonnen of 85 lasten
(Meetbrief nr. 44 d.d. 2 juli 1861 afgegeven door
scheepsmeter J. Meijer te Groningen)

Tuigage , aantal dekken

Afmetingen lang 26,24 m., breed 5,15 m., hol 2,69 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1861

Plaats , datum registratie Groningen, 15 juli 1861

Nummer van registratie deel 26, folio 8, recto, vak 3

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs


Bijzonderheden:




Researcher/datum research: JDvdB / 271111


Naam JEANNETTE ROULINE
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1861
Toegang 883
Inventaris 2140

Bronnen

Jaar: 1861
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: Archiefnummer Gron. 1855-1869-131-906