Inloggen
JUNO - ID 9063


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1863-08-07 / 1872-10-28 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1863
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Brik
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: W. & A. H. Meursing - Werf 'De Nachtegaal', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1863-05-22
Delivery Date: 1863-08-07
Technical Data

Net Tonnage: 257.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 136.00 lasts
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1863
Datum agenda: 1863-08-19
Register nr: 18630557
Scheepsnaam: JUNO
Type: Brik
Lasten: 136
Gebouwd in plaats: Amsterdam
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Goedkoop, Gebr.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Jong, W.P. de
Opmerkingen: 1864 - 431-datum besluit nieuwe zeebrief19-05-1866-22- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief
Gebouwd te Amsterdam

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1863-08-07 JUNO
Manager: Firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PHCB
Additional info: Call sign since 1867 - PHCB.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren JUNO volgens cedule d.d. 4 augustus 1863:

Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders van het schip en 6/16e part), G. Schalk, Buiksloot (2/16e part), W. & A.H. Meursing, Amsterdam (2/16e part), J. Swerver, Alkmaar (2/16e part), H. Schram de Jong, Sliedrecht (1/16e part), J. Visser Azn., Sliedrecht (1/16e part), K.A. Visser, Sliedrecht (1/16e part) en C. Outshoorn, Amsterdam (1/16e part), voor wier rekening het schip is gebouwd.
 

Ship Events Data

1871-01-00: Damaged
Batavia, 31 januari 1871. Het schip JUNO, kapt. Stokhuijzen, naar Padang bestemd, is hier heden lek, met verlies van zeilen, ankers, ketting en andere schade aan schip en tuig uit zee teruggekomen, hebbende te Straat Sunda veel slecht weer doorgestaan.
1872-10-28: Sold to foreign country
1872: Verkocht naar het buitenland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.P.de Jonge was met vlagnummer R410 in de periode 1857 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart  (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar voor het lidmaatschap heeft bedankt. (in de ledenlijsten uit Sweijs021 wordt hij t/m jaargang 1871 onder vlagnummer 410 vermeld. In zijn bedankje later weeringetrokken?)058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.P.de Jonge met vlagnummer R410 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859 van de bark “Prins Hendrik”          202 last     varend voor Kranenborg & Zoon te Amsterdam

*    1862, 1863 geen vermelding van schip en boekhouder

*    1864                achter het nummer staat geen kapiteinsnaam ingevuld

*    1865                van de brik “Juno”                               136 last  varend voor Gebr. Goedkoop te Amsterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

W.P. de Jonge                                Johanna Christina                27 mei 1859                25 april 1861

 

Bouma025 vermeldt W.P.de Jonge als gezagvoerder gedurende:

*    1855 t/m 1856 van de kof “Castor” ex Alida Theodora, gebouwd in 1842 te Hoogezand, 99 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is gestrand bij Spisø op weg van Amsterdam naar Bergen;

*    1857 van de galjoot “Goede Verwachting”, gebouwd in 1847 te Amsterdam, 145 ton o.m., varend voor de Gebr.Goedkoop te Amsterdam. Het schip voer in 1858 voor Hubert Jans & Co te Harlingen en was herdoopt in “Remelia Geertruida’;

*    1858 t/m 1859 van de bark “Prins Hendrik”, gebouwd in 1838 te Groningen, 381 ton o.m., varend voor Kranenborg & Zn te Amsterdam;

*    1860 t/m 1861 van de brik “Johanna Christina” ex Eliza, gebouwd in 1855 te Lemmer, 249 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1862 gestoten bij Kaap St.Roc en werd in zinkende toestand verlaten;

*    1864 t/m 1866 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Jonge, W.P. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Abraham Frederik Stokhuijzen werd geboren te Arnhem op 21 december 1840 als zoon van Frederik Stokhuyzen, (officier van Gezondheid, directeur van de strafgevangenis te Leeuwarden en ridder Eikenkroon) en Geertruida Catharina van Geer.

Hij trouwde op 26 januari 1869 te Amsterdam als gezagvoerder ter koopvaardij en koopman met Catharina Elisabeth Johanna Freeman, geboren te Antwerpen op 21 juni 1848 als dochter van de scheepmaker John Frederic William Freeman en Anna Maria van der Waaije Pieterszen. Zij overleed te Zutphen op 08 september 1903.

Willem A.F. overleed te Den Haag op 05 maart 1934.

Gegevens ontleend aan een kwartierstaat van de televisiepresentator Kick Stokhuyzen in Gens Nostra 65, (3), 2010

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.A.F.Stokhuijzen (met als adres de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) werd met vlagnummer 842 per 19 november 1867 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein C.Blok. Als zijn schip is vermeld de “Juno” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 12/19 november 1867 staat vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Willem Abraham Frederik Stokhuyzen, oud 27 jaar, voerend de brik “Juno”, voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein C.Blok.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        842                     1867-1871    brik                  Juno                                                      Gebr.Goedkoop

                                     1872-1874    fregat              Jupiter                                                   idem

                                        1875          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1876-1878    fregat              Jupiter                                                   Gebr.Goedkoop

                                     1879-1884    fregat              Urania                                                   idem

 

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                     vertrek                       terugkomst

W.F.A.Stockhuijzen                           Juno                                                  27 december 1867    geen melding

 

Bouma025 vermeldt W.A.F.Stokhuyzen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1867 t/m 1871 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1873 t/m 1875 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

*   1877 t/m 1878 van het 3/mschip “Jupiter”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 756 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam;

  • * 1879 t/m 1883 van het fregat “Urania”, ex Socotra, gebouwd in 1874 te St.John, 1410 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1883 verkocht naatr Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

“Bekende gezagvoeders (van de Gebr. Goedkoop te Amsterdam) uit den lateren tijd zijn vooral IJ.Feenstra … en W.A.F.Stokhuyzen. De laatste is van 1859 tot 1866 stuurman geweest op de Alida en heeft vervolgens eerst de brik Juno (II), later de Jupiter en tenslotte de Urania gecommandeerd.”081

Uit: “Het Fregatschip Adriana 1891-1908” door A.Belder & T.F.J.Pronker. Uitg. De Stroombaan Papendrecht 2002. p.73

In 1873 was Gerrit Bruijn, later kapitein, 3de stuurman op het fregat “Jupiter”. “De reis, onder Kapt. W.A.F.Stokhuyzen, ging van Amsterdam naar Java en terug met lading en passagiers.”

 

In het Commissie verslag van de “Enquete omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” staat een interview dd 05 september 1874 met de heer Pieter Goedkoop, scheepsreder te Amsterdam waar in de nummer 5718 sprake is van de volgende vraag en antwoord:

“Vraag: Zijn er altijd nog al retourvrachten te krijgen op Java?

Antwoord:

 In den regel wel, doch dat wisselt zich af. Een paar dagen geleden bijv., heb ik een zeer treurig telegram van Java ontvangen, waarin gemeld wordt , dat de vrachten f 52 staan, een bedrag waarrmede niet te verdienen is;

 koffij was niet te bekomen, en voor groote schepen was geen emplooi. In dien tegenspoed deel ik ook, want de Elisabeth en de Jupiter bevinden zich nu te Java. De Sliedrecht is op dit oogenblik met eene lading steenkolen te Singapore, waar het ook al slecht schijnt te staan. Die slappe toestand is een gevolg der massa’s regen die op Java gevallen zijn gedurende den laatsten moessontijd, zoodat geene producten afkomen, terwijl overvloedig scheepsruimte aanwezig is.”

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Stokhuijzen, Willem Abraham Frederik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hij overleed eind 1903

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Sannes werd met vlagnummer 810 per 07 juli 1863 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van L.Tuk. Zijn schip was de “Castor”002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” dd 30 juni/07 juli 1863 werd als lid voor de vlag voorgedragen/benoemd H.Sannes, geen leeftijd genoemd, voerend het kruisschoonerschip “Castor”, mede voor rekening van de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein L.Tuk.023.

Hielke Sannes wonend te Dordrecht was met vlagnummer 52 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” in de periode 17 november 1881 t/m zijn overlijden december 1903.111 en 64a

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 22 oktober 1891 wordt besloten het effectieve lid Sannes wegens behoeftige omstandigheden voorlopig vrij te stellen van contributiebetaling.064a

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 15 november 1901 wordt gemeld dat aan kapitein Sannes een wekelijkse toelage van f 2,50 is toegekend plus een bedrag van f 25,- in eens voor de aanschaf van noodzakelijke kleding.064a

In de notulen van het Dordtse college dd 04 februari 1904 wordt gemeld dat wordt voorgesteld aan de erven van het overleden lid Sannes f 25,- uit te keren “als tegemoetkoming van geleden schade aan een bed … “. In de daaropvolgende discussie bleek panningmeester Uhlrich van mening dat in het verleden genoeg was gegeven, maar bij stemming wordt het voorstel, met de heer Uhlrich tegen, aangenomen.064a

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 07 november 1901 vraagt G. de Groot enige ondersteuning voor oud-gezagvoerder H.P.Sannes. Dit wordt afgewezen.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 05 juni 1902 staat vermeld een: “Brief van Schipper G. de Groot te Rotterdam, toelichting gevende op zijne aanvrage om ondersteuning voor den oud-gezagvoerder H.P.Sannes . Aangenomen voor bericht.”023.

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 24 november 1881 de storting door kapitein H.Sannes van f 50,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b-

Op 01 mei 1901 wordt een ondersteuning geboekt van f 2,-, die op -1 november 1901 is verhoogd tot f 10,- en wel maandelijks tot aan zijn overlijden eind 1903. Op 31 december 1902 staat een uitgave van f 12,- voor een jas voor kapitein Sannes. 064b

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege dd 14 december 1903 staat een uitgave van f 3,10 “Voor eene St.Nicolaasversnapering aan het Effectief lid Sannes verpleegd in het Stedelijk ziekenhuis.”

In het kasboek van het Dordtse college “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat dd 05 januari 1904 een uitgave van f 300,- aan de erven H.Sannes Deze eenmalige uitkering aan erven van overleden effectieve leden is reglementair bepaald en is in de loop van de jaren verhoogd tot f 300,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staatH.Sannes als gezagvoerder064a:

*            1891     geen vermelding van een schip.

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        810                        1863          schoner           Castor                                                   Gebr.Goedkoop

                                        1864          geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1865-1868    schoner           Clasina                                                 G.J.Huygen te Rotterdam

                                     1869-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

H.Sannes                                             Castor                                               29 april 1861           05 februari 1862

 

Bouma025 vermeldt H.Sannes as gezagvoerder gedurende:

  • * 1862 t/m 1864 van de 2/msch. “Castor” ex Henriëtte Alida, gebouwd in 1859 te Groningen, 174 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip is in 1864 overzeild;

               “de Castor, een kruisschoener, (is) in 1864 in de Oostzee vergaan”.081;

  • * 1863 t/m 1865 van de sch.brik “Klaziena” ex Donati, gebouwd in 1859 te Foxhol/Hoogezand, 186 ton o.m., varend voor G.J.Huygen te Rotterdam. Het schip voer in 1869 voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg en was herdoopt in “Nerva”;
  • * 1872 van de ijzeren brik “Juno”, gebouwd in 1863 te Amsterdam, 257 ton o.m., varend voor de Gebr. Goedkoop te Amsterdam. Het schip werd in 1872 verkocht naar het buitenland;
  • * 1878 t/m 1882 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip werd in 1882 verkocht naar Engeland en is op reis daarheen gezonken.

 

Overige bijzonderheden

NRC 01 september 1864114

Rotterdam, 31 augustus. Het Nederlandse schip CASTOR, kapt. H. Sannes, van Newcastle naar Cadix, is door een onbekende stoomboot overzeild. De bemanning is gered.

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Sannes, Hielke/(Hylke?)
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1863.25

DVD XIII – 8448-8451


CEDULE

Naam schip JUNO

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, 4 augustus 1863

type schip ijzeren brik

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Pieter Goedkoop namens zijn firma Gebr. Goedkoop, Amsterdam, boekhouders van het schip, en mede-reders (zie hieronder)

te voeren door kapt. W.S. de Jonge

grootte in tonnen 136 lasten of 257 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 7 augustus 1863

nummer van registratie deel 75, folio 62, recto, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de eigenaren zijn: Gebr. Goedkoop, Amsterdam (boekhouders van het schip en 6/16e part), G. Schalk, Buiksloot (2/16e part), W. & A.H. Meursing, Amsterdam (2/16e part), J. Swerver, Alkmaar (2/16e part), H. Schram de Jong, Sliedrecht (1/16e part), J. Visser Azn., Sliedrecht (1/16e part), K.A. Visser, Sliedrecht (1/16e part) en C. Outshoorn, Amsterdam (1/16e part), voor wier rekening het schip is gebouwd.
De bijlbrief en de bevestigende verklaring van het gemeentebestuur van Amsterdam werd getoond.


researcher/datum research: ML / 290309

Naam JUNO
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 1863
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer Amst.198.3175.1863.25