Inloggen
GRIJPSKERK - ID 9019


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-12-24 / 1870-11-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoenerbrig/Brigantijn
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

 

Ipe Annes Hooites (Hoogezand, 11 september 1812 - aldaar, 18 februari 1891) was een Nederlands reder, scheepsbouwer en burgemeester.

Zoon van Anne Willems Hooites en Frouwke Sikkens.

Getrouwd met Geessien Meursing te Hoogezand op 16-02-1832.

Dochter van Roelf Hooites Meursing (landbouwer)

En Jacomina Holwerda. Ook genoemd als Jacomijntje.

(BRON: Huwelijks register Hoogezand 1832 – Aktenummer 2)

Geessien Meursing overleed te Hoogezand op 31-07-1858 (42 jaar)  (Ov.reg. H’zand 1858 – Akte nr. 81)

Hooites was eigenaar van een zaagmolen, zeil- en mastenmakerij, en een smederij. Hij zette de scheepswerf van zijn vader in Hoogezand voort en startte rond 1850 een tweede in Foxholsterbosch. Hooites werd later ook reder. Naar aanleiding van de Parlementaire enquête naar de Nederlandse koopvaardij (1874-1875) meldde hij dat hij als reder niet veel verdiende, maar dat hij dit vooral was gaan doen om zijn andere bedrijven draaiende te houden. Tussen 1870 en 1880 was zijn rederij, wat het aantal schepen betrof, de grootste van het land. Van 1866-1878 was hij burgemeester in zijn geboorteplaats, hij was daarnaast Statenlid.

In 1857 liet Hooites aan het Winschoterdiep op een deel van het terrein van de voormalige borg Vredenburg een herenhuis bouwen (nu: Meint Veningastraat 115). De initialen van Hooites en zijn vrouw Geessien Roelfs Meursing (1816-1858) zijn in de stijlen naast de voordeur aangebracht.

Bezat werven te Hoogezand, Foxhol en Foxholsterbosch.

 

Scheepsbouwer: Ipe Annes Hooites, Hoogezand, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1856-09-18
Delivery Date: 1856-12-16
Technical Data

Net Tonnage: 91.00 lasts
Net Tonnage 2: 173.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 28.85 Meters Registered
Beam: 4.68 Meters Registered
Depth: 2.89 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-12-24
Register nr: 18560986
Scheepsnaam: GRIJPSKERK
Type: Schooner Brik
Lasten: 91
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Wijnne & Barends
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Zomerdijk, D.J.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-12-16 GRIJPSKERK
Manager: Firma Wijnne & Barends, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma Wijnne & Barends, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1863-01-19 SENIOR
Manager: Janus Roelof Bos Jansz, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: Verkoopprijs Hfl. 12.500,--

Date/Name Ship 1865-05-15 ECONOMIE
Manager: Van den Bey & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Van den Bey & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NMSR

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Amsterdam 1863/3, schoener-brik SENIOR

Lijst van eigenaren:

Janus Roelof Bos Jansz., Amsterdam (boekhouder van het schip en 3/20e part)
Johannes Lingeman, Amsterdam (3/20e part)
Nicolaas Jacobus van Limmik Jzn., Amsterdam (2/20e part)
Andries ten Cate Azn., Amsterdam (2/20e part)
Firma Surie & Lingeman, Amsterdam (2/20e part)
Johan Diederik Hendrik Repelius (2/20e part)
Susanna Lingeman, wed van J.W. Kerkhoven (2/20e part)
Johannes Cornelis van Essen (1/20e part)
Lambertus Lingeman (1/20e part)
Jacoba Ottolina Adriana Lodeesen, wed van B. Roos Vlasman (1/20e part)
Johanna Margaretha Heyse en Johanna Jacoba Heyse (samen 1/20e part)

Ship Events Data

1856-12-00: Vertrok op 24.12.1856 vanuit Groningen uit de Oosterhaven met op de wal honderden mensen om het fraaie schip een goede reis te wensen naar Clouchester met een lading haver. Het was de eerste reis vanuit Groningen.
1857-01-00: NRC 13.01.1857: Zoutkamp, Zoltkamp, 8 januari. De schepen JACOBUS BEGEMAN, kapt. Reijer, GESINA, kapt. Van Klooster, DIEWERDINA, kapt. Westenberg, JONGE GERRIT, kapt. Hazewinkel, CHRISTINA WOBBEGINA, kapt. Van der Werp, VROUW ALIDA, kapt. Van der Werff, IMKE GIEZEN, kapt. Puister, JAN JACOB, kapt. Schaap en ZWAANTINA, kapt. Bakker, zijn wegens ijsgang in de haven gehaald. De GRIJPSKERK, kapt. Zomerdijk, ligt aan het Hoofd en HENNECHIENA VROOM, kapt. Kistenkas, MARCHIENA ROSALIE, kapt. Koning en JUFFER GRIETJE, kapt. Balkema, liggen onder Oostmahorn in het ijs bezet.
1870-11-00: Final Fate:
10 mei 1871. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
MIE, kapt. D.C. Swart, de 3e november van Kroonstad herwaarts vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Douwe Zomerdijk werd geboren te Maarslag gem. Leens als zoon van de winkelier Jan Douwe Zomerdijk en Elijzabeth Jans Heizenberg..

Hij trouwde te Groningen op 15 november 1856 als zeekapitein met Hillechien Lugies, geboren ca 1828 te Groningen als dochter van Egbert Klaas Lugies en Marchien Jans Elings. Zij overleed de Groningen op 26 januari 1880, 52 jaar.

Douwe overleed te Groningen op 16 maart 1875, 49 jaar

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.J.Zomerdijk was met vlagnummer R464 in de periode 1857 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de ledenlijsten van het College “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” staat kapitein D.J.Zomerdijk in de volgende jaren:

1858, 1859, 1862, 1863    sch.brik “Grijpskerk”         115 last              Wynne & Barends te Groningen

1864 t/m 1867                    brik “Columbus”                80 last                idem

 

Bouma025 vermeldt D.J.Zomerdijk als gezagvoerder gedurende:

*      1856 t/m 1863 van de 2-mastschoener “Grijpskerk”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 173 ton, varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip voer in 1864 voor J.R.Bos Janszen te Amsterdam en was herdoopt in “Senior”;

*      1864 t/m 1869 van de schoenerbrik “Columbus”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen.

 

Overige bijzonderheden

In het Jaarverslag van 12 januari 1864 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” staat een verslag van het rampjaar 1863 toen “op de 16e (januari) uiteindelijk 9 met haver geladen schepen zee kozen. Geen enkel schip zou haar bestemming direct bereiken. Vijf dagen na hun vertrek sloeg een zware storm meedogenloos toe …” Diverse schepen vergingen met man en muis. Er worden de namen van de kapiteins genoemd van 7 verloren gegane schepen genoemd, waaronde die van kapitein Zomerdijk.101

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Zomerdijk, Douwe Jans
Overige informatie: Woonplaats te Schouwerzijl.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

C.W.Timmer                 Corneliszoon                                                   02 juli 1860                  21 februari 1861

 

Bouma025 vermeldt C.W. Timmer als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1863 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem;

*   1863 t/m 1865 van de 2/msch “Senior”, ex Grijpskerk, gebouwd in 1856 te Foxhol, 173 ton o.m., varend voor J.R.Bos Janszen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor v/d Bey & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Economie”;

*   1866 t/m 1868 van de sch.brik “Cornelia Maria” ex Suriname Packet, ex Mina, gebouwd in 1849 te Nieuwendam, 205 ton o.m., varend voor P.v/d Stijlen te Haarlem.

 

Overige bijzonderheden

“Op 24 september 1866 werd aan de Raad voor Tucht verzocht onderzoek te doen naar de door rijksbinnenloods H.Mink ingediende klacht. Loods Mink was pleitbezorger voor zijn minderjarige zoon die als lichtmatroos op het Nederlandse schip ‘Cornelia Maria’ had dienst gedaan. De aangeklaagde was kapitein C.W.Timmer, die met zijn schip een reis had gemaakt naar Zuid-Amerika. Het schip voer onder de directie van de heer P. van Stijlen te Haarlem.

De klacht van loods Mink aan het adres van kapitein Timmer, hield in dat ‘(…) zijnen minderjarige zoon H.Mink door voortdurende mishandelingen en kwellingen, hem door de schipper aangedaan, geen keuze is overgelaten dan om of het schip te verlaten, dan wel zich aan de mogelijke treurige gevolgen van onophoudelijke mishandelingen te onderwerpen en hij dientengevolge gekozeen schijnt te hebben zich van zijn schip te verwijderen, om die op den duur onuitstaanbare mishandelingen te ontwijken.”

Lichtmatroos Mink was op 23 september 1865 aangemonsterd en deserteerde op 4 mei 1866 in Brazilië. De Raad onderzocht de zaak en kwam tot de conclusie dat de weergave van de feiten door de lichtmatroos niet strookte met de volledige werkelijkheid “Zoonlief was aan boord een weinig meegaande persoonlijkheid gebleken, die bovendien zijn opgedragen taken niet goed vervulde en voorts geen eerbied en gehoorzaamheid jegens zijn kapitein kende.” In de conflicten met de kapitein was sprake van een pak slaag door de kapitein, een gagestraf en een tuchtiging met de bullepees.

“Uit de getuigenverklaringen bleek dat kapitein Timmer wel eens meer onbillijk optrad ‘jegens zijn schepelingen’ en dat hij de opgelegde straffen wel in het journaal maar niet overeenkmostig het voorschrift van de Tuchtwet in het strafregister had genoteerd. De Raad oordeelde dat Timmer op meer waardige wijze en niet met de bullepees diende te straffen. Wel werd er aan toegevoegd dat Mink had moeten begrijpen dat als hij zich beter had gedragen, de kapitein geen reden had gehad hem te straffen en daarom was ook zijn desertie in Brazilië niet goed te praten. Niettemin ontnam de Raad kapitein Timmer één maand de bevoegdheid om als kapitein op een Nederlands zeilschip dienst te doen.” 104.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Timmer, Cornelis Willem
Overige informatie: Woonplaats te Groningen

Familiegegevens en opleiding

Dirk Cornelisz werd geboren te Terschelling in c 1827 als zoon van Cornelis Dirksz Swart en Trijntje Frans de Groot.

Hij trouwde te Terschelling op 23 december 1852 met Antje Cornelis Doeksen, geboren 25 maart 1828 als dochter van Cornelis Gerritsz Doeksen en Trijntje Wijbrands de Graaf. Zij overleed 10 april 1910 te West-Terschelling, 82 jaar, weduwe.tresoarDirk overleed in 1870/’71  Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.C.Swart was in 1870 met vlagnummer 5 lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg. Hij is niet in de Collegeregisters ingeschreven. De gegevens zijn ontleend aan de ledenlijst van het College in “Sweijs”034.

In de Algemene Vergaderingen van 27 januari/03 februari 1857 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Dirk Cornelis Swart, oud 29 jaar, voerend de barkentijn “Wilhelmina” voor rekening van J.Beudeker, wonend te Terschelling, op voordracht van kapitein T.W. de Jong.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1871 vraagt de vermoedelijke weduwe van kapitein D.C.Swart geb. Doeksen om de reglementaire uitkering. Deze wordt haar in de vergadering van 29 juni 1871 toegekend ingaande 01 december 1870 voor haar en 1 kind.042.

In de Bestuursvergadering dd 06 oktober 1892 vraagt de wed. D.C.Swart geb. Doeksen om een verhoging van haar uitkering met 20% maar dat wordt afgewezen. Zij “ontvangt het volle bedrag waarop het laatst door haar overlleden man is deelgenomen.”042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1871 staat vermeld dat per 01 december 1870 een uitkering in de 1e klasse afd C is toegekend aan de wed. D.C.Swart geb Doekzen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1892 staat een: “Brief van de Wed. D.C.Swart verzoekende, indien het kan, hare uitkeering evenals bij de andere Weduwen met 20% te verhogen. Beantwoord dat aan haar verzoek niet kan voldaan worden aangezien zij het volle bedrag ontvangt waarvoor door haar echtgenoot vroeger is deelgenomen.”023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        702                     1857-1864    barkent.          Wilhelmina

                                     J.Beudeker

                                     1865-1870    schoner           Economie                                             van den Bey & Co

 

Dirk Cornelis Swart, de vader van Rijnder en Cornelis Swart (zie aldaar), was gezagvoerder van het kofschip “Economie”, dat in 1870 op reis van Petersburg naar Amsterdam in de Oostzee verongelukte.010-p.108.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam                          Schip                                        Vertrek                                                  Aankomst

D.C.Swart                   Wilhelmin                                24 maart 1860                                     15 juni 1861

                                     Wilhelmina                             27 juni 1861                                        29 augustus 1861

                                     Wilhelmina                             12 september 1861                             niet vermeld

                                     Wilhelmina                             21 september 1861                             18 oktober 1861

                                     Wilhelmina                             05 april 1862                                       26 juni 1862

                                     Wilhelmina                             16 juli 1862                                         10 september 1862

                                     Wilhelmina                             23 september 1862                             27 november 1862

                                     Wilhelmina                             01 april 1863                                       14 juli 1863

                                     Wilhelmina                             31 juli 1863                                         07 oktober 1863

                                     Wilhelmina                             28 november 1863                             31 oktober 1864

                                     Economie                                07 juni 1865                                        geen melding

                                     Economie                                17 mei 1868                                         geen melding

 

Bouma025 vermeldt D.C.Swart als gezagvoerder gedurende:

  • * 1854 t/m 1864 van de schkof “Wilhelmina” ex Harlingen, gebouwd in 1838 te Harlingen, 157 ton o.m., varend voor C.Beudeker te Amsterdam;
  • * 1857 t/m 1865 van de barkentijn-kof “Wilhelmina”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 150 ton o.m., varend voor C.Beudeker te Amsterdam;
  • * 1866 t/m 1871 van de 2/msch “Economie” ex Senior, ex Grijpskerk, gebouwd in 1856 te Foxhol, 173 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 vermist.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Swart, Dirk Cornelisz
Overige informatie: Woonplaats te Amsterdam v/h Terschelling

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron. 1855.1869.128.518
DVD IX – 2885,2886 – 692,693

BIJLBRIEF

Naam schip GRIJPSKERK

Plaats en datum acte Hoogezand, 16 december 1856

Type schip schoonerbrik

Bouwwerf,verkoper Ipe A. Hooites, scheepsbouwer te Hoogezand

Eigenaar,aankoper Wijnne & Barends en mede-reders

Te voeren door kapt. D.J. Zomerdijk

Grootte 173 tonnen of 91 lasten
(Meetbrief nr. 105 d.d. 12 december 1856 afgegeven te Groningen)


Tuigage , aantal dekken 1 dek, 2 masten

Afmetingen lang 28,85 m., breed 4,68 m., hol 2,89 m.

Kiellegging

Tewaterlating 1856

Plaats , datum registratie Groningen, 16 december 1856

Nummer van registratie deel 22, folio 3, verso, vak 3

Notaris Burgemeester van Hoogezand

Prijs



Bijzonderheden:



Researcher,datum research: JB /081210

Naam GRIJPSKERK
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1855
Toegang 883
Inventaris 2139

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1863.3

DVD XIII- 8369 - 8372


CEDULE

Naam schip GRIJPSKERK, door kopers genaamd SENIOR

plaats en datum acte cedule, Amsterdam, 6 februari 1863

type schip schoener-brik, gezinkt

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Janus Roelof Bos Jansz., Amsterdam (boekhouder van het schip en mede-reder (zie bijlage)

te voeren door kapt. Cornelis Willem Timmer

grootte in tonnen 91 lasten of 173 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 11 februari 1863

nummer van registratie deel 74, folio 118, verso, vak 3.

notaris geen

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip is gebouwd te Hoogezand en lag in februari 1863 te Amsterdam.
De laatste koopbrief werd getoond en de thans ingeleverde laatste zeebrief dateerde van 16 mei 1860, nummer 429.






researcher/datum research: ML / 270309





Bijlage bij acte Amsterdam 1863/3, schoener-brik SENOIR

Lijst van eigenaren:

Janus Roelof Bos Jansz., Amsterdam (boekhouder van het schip en 3/20e part)
Johannes Lingeman, Amsterdam (3/20e part)
Nicolaas Jacobus van Limmik Jzn., Amsterdam (2/20e part)
Andries ten Cate Azn., Amsterdam (2/20e part)
Firma Surie & Lingeman, Amsterdam (2/20e part)
Johan Diederik Hendrik Repelius (2/20e part)
Susanna Lingeman, wed van J.W. Kerkhoven (2/20e part)
Johannes Cornelis van Essen (1/20e part)
Lambertus Lingeman (1/20e part)
Jacoba Ottolina Adriana Lodeesen, wed van B. Roos Vlasman (1/20e part)
Johanna Margaretha Heyse en Johanna Jacoba Heyse (samen 1/20e part)

ML / 270309

Naam GRIJPSKERK
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1863
Toegang 198
Inventaris 3175

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1865.8

DVD XI – 8731 – 8734

CEDULE

Naam schip ECONOMIE, voordien genaamd SENIOR

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 26 mei 1865

type schip schoener-brik

bouwwerf/verkoper J.R. Bos Janszen

gevoerd door kapt. C.W. Timmer

eigenaar/aankoper Martinus Brink, handelende onder de firma Van den Bey & Co., Amsterdam, enig eigenaar van het schip

te voeren door kapt. D.C. Swart

grootte in tonnen 91 lasten of 173 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 mei 1865

nummer van registratie deel 78, folio 35, recto, vak 2.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: de laatste zeebrief voor de verkoping was op 1 mei 1863 onder nummer 289 uitgereikt.






researcher/datum research: ML / 050809

Naam ECONOMIE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1865
Toegang 198
Inventaris 3175