Familiegegevens en opleiding
Douwe Zomerdijk werd geboren te Maarslag gem. Leens als zoon van de winkelier Jan Douwe Zomerdijk en Elijzabeth Jans Heizenberg..
Hij trouwde te Groningen op 15 november 1856 als zeekapitein met Hillechien Lugies, geboren ca 1828 te Groningen als dochter van Egbert Klaas Lugies en Marchien Jans Elings. Zij overleed de Groningen op 26 januari 1880, 52 jaar.
Douwe overleed te Groningen op 16 maart 1875, 49 jaar
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.J.Zomerdijk was met vlagnummer R464 in de periode 1857 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”058
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
In de ledenlijsten van het College “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” staat kapitein D.J.Zomerdijk in de volgende jaren:
1858, 1859, 1862, 1863 sch.brik “Grijpskerk” 115 last Wynne & Barends te Groningen
1864 t/m 1867 brik “Columbus” 80 last idem
Bouma025 vermeldt D.J.Zomerdijk als gezagvoerder gedurende:
* 1856 t/m 1863 van de 2-mastschoener “Grijpskerk”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 173 ton, varend voor Wijnne & Barends te Groningen. Het schip voer in 1864 voor J.R.Bos Janszen te Amsterdam en was herdoopt in “Senior”;
* 1864 t/m 1869 van de schoenerbrik “Columbus”, gebouwd in 1864 te Hoogezand, 180 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen.
Overige bijzonderheden
In het Jaarverslag van 12 januari 1864 van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendracht” staat een verslag van het rampjaar 1863 toen “op de 16e (januari) uiteindelijk 9 met haver geladen schepen zee kozen. Geen enkel schip zou haar bestemming direct bereiken. Vijf dagen na hun vertrek sloeg een zware storm meedogenloos toe …” Diverse schepen vergingen met man en muis. Er worden de namen van de kapiteins genoemd van 7 verloren gegane schepen genoemd, waaronde die van kapitein Zomerdijk.101
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Vertrek en terugkomst in Amsterdam093
Kapitein Naam van het schip Aankomst Vertrek
C.W.Timmer Corneliszoon 02 juli 1860 21 februari 1861
Bouma025 vermeldt C.W. Timmer als gezagvoerder gedurende:
* 1859 t/m 1863 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem;
* 1863 t/m 1865 van de 2/msch “Senior”, ex Grijpskerk, gebouwd in 1856 te Foxhol, 173 ton o.m., varend voor J.R.Bos Janszen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor v/d Bey & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Economie”;
* 1866 t/m 1868 van de sch.brik “Cornelia Maria” ex Suriname Packet, ex Mina, gebouwd in 1849 te Nieuwendam, 205 ton o.m., varend voor P.v/d Stijlen te Haarlem.
Overige bijzonderheden
“Op 24 september 1866 werd aan de Raad voor Tucht verzocht onderzoek te doen naar de door rijksbinnenloods H.Mink ingediende klacht. Loods Mink was pleitbezorger voor zijn minderjarige zoon die als lichtmatroos op het Nederlandse schip ‘Cornelia Maria’ had dienst gedaan. De aangeklaagde was kapitein C.W.Timmer, die met zijn schip een reis had gemaakt naar Zuid-Amerika. Het schip voer onder de directie van de heer P. van Stijlen te Haarlem.
De klacht van loods Mink aan het adres van kapitein Timmer, hield in dat ‘(…) zijnen minderjarige zoon H.Mink door voortdurende mishandelingen en kwellingen, hem door de schipper aangedaan, geen keuze is overgelaten dan om of het schip te verlaten, dan wel zich aan de mogelijke treurige gevolgen van onophoudelijke mishandelingen te onderwerpen en hij dientengevolge gekozeen schijnt te hebben zich van zijn schip te verwijderen, om die op den duur onuitstaanbare mishandelingen te ontwijken.”
Lichtmatroos Mink was op 23 september 1865 aangemonsterd en deserteerde op 4 mei 1866 in Brazilië. De Raad onderzocht de zaak en kwam tot de conclusie dat de weergave van de feiten door de lichtmatroos niet strookte met de volledige werkelijkheid “Zoonlief was aan boord een weinig meegaande persoonlijkheid gebleken, die bovendien zijn opgedragen taken niet goed vervulde en voorts geen eerbied en gehoorzaamheid jegens zijn kapitein kende.” In de conflicten met de kapitein was sprake van een pak slaag door de kapitein, een gagestraf en een tuchtiging met de bullepees.
“Uit de getuigenverklaringen bleek dat kapitein Timmer wel eens meer onbillijk optrad ‘jegens zijn schepelingen’ en dat hij de opgelegde straffen wel in het journaal maar niet overeenkmostig het voorschrift van de Tuchtwet in het strafregister had genoteerd. De Raad oordeelde dat Timmer op meer waardige wijze en niet met de bullepees diende te straffen. Wel werd er aan toegevoegd dat Mink had moeten begrijpen dat als hij zich beter had gedragen, de kapitein geen reden had gehad hem te straffen en daarom was ook zijn desertie in Brazilië niet goed te praten. Niettemin ontnam de Raad kapitein Timmer één maand de bevoegdheid om als kapitein op een Nederlands zeilschip dienst te doen.” 104.
Familiegegevens en opleiding
Dirk Cornelisz werd geboren te Terschelling in c 1827 als zoon van Cornelis Dirksz Swart en Trijntje Frans de Groot.
Hij trouwde te Terschelling op 23 december 1852 met Antje Cornelis Doeksen, geboren 25 maart 1828 als dochter van Cornelis Gerritsz Doeksen en Trijntje Wijbrands de Graaf. Zij overleed 10 april 1910 te West-Terschelling, 82 jaar, weduwe.tresoarDirk overleed in 1870/’71 Lidmaatschap zeemanscollege(s)
D.C.Swart was in 1870 met vlagnummer 5 lid van het Harlinger zeemanscollege “Zeemansvoorzorg. Hij is niet in de Collegeregisters ingeschreven. De gegevens zijn ontleend aan de ledenlijst van het College in “Sweijs”034.
In de Algemene Vergaderingen van 27 januari/03 februari 1857 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Dirk Cornelis Swart, oud 29 jaar, voerend de barkentijn “Wilhelmina” voor rekening van J.Beudeker, wonend te Terschelling, op voordracht van kapitein T.W. de Jong.023.
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 25 mei 1871 vraagt de vermoedelijke weduwe van kapitein D.C.Swart geb. Doeksen om de reglementaire uitkering. Deze wordt haar in de vergadering van 29 juni 1871 toegekend ingaande 01 december 1870 voor haar en 1 kind.042.
In de Bestuursvergadering dd 06 oktober 1892 vraagt de wed. D.C.Swart geb. Doeksen om een verhoging van haar uitkering met 20% maar dat wordt afgewezen. Zij “ontvangt het volle bedrag waarop het laatst door haar overlleden man is deelgenomen.”042
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 25 juli 1871 staat vermeld dat per 01 december 1870 een uitkering in de 1e klasse afd C is toegekend aan de wed. D.C.Swart geb Doekzen.023.
In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 december 1892 staat een: “Brief van de Wed. D.C.Swart verzoekende, indien het kan, hare uitkeering evenals bij de andere Weduwen met 20% te verhogen. Beantwoord dat aan haar verzoek niet kan voldaan worden aangezien zij het volle bedrag ontvangt waarvoor door haar echtgenoot vroeger is deelgenomen.”023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
702 1857-1864 barkent. Wilhelmina
J.Beudeker
1865-1870 schoner Economie van den Bey & Co
Dirk Cornelis Swart, de vader van Rijnder en Cornelis Swart (zie aldaar), was gezagvoerder van het kofschip “Economie”, dat in 1870 op reis van Petersburg naar Amsterdam in de Oostzee verongelukte.010-p.108.
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093
Naam Schip Vertrek Aankomst
D.C.Swart Wilhelmin 24 maart 1860 15 juni 1861
Wilhelmina 27 juni 1861 29 augustus 1861
Wilhelmina 12 september 1861 niet vermeld
Wilhelmina 21 september 1861 18 oktober 1861
Wilhelmina 05 april 1862 26 juni 1862
Wilhelmina 16 juli 1862 10 september 1862
Wilhelmina 23 september 1862 27 november 1862
Wilhelmina 01 april 1863 14 juli 1863
Wilhelmina 31 juli 1863 07 oktober 1863
Wilhelmina 28 november 1863 31 oktober 1864
Economie 07 juni 1865 geen melding
Economie 17 mei 1868 geen melding
Bouma025 vermeldt D.C.Swart als gezagvoerder gedurende:
-
* 1854 t/m 1864 van de schkof “Wilhelmina” ex Harlingen, gebouwd in 1838 te Harlingen, 157 ton o.m., varend voor C.Beudeker te Amsterdam;
-
* 1857 t/m 1865 van de barkentijn-kof “Wilhelmina”, gebouwd in 1840 te Harlingen, 150 ton o.m., varend voor C.Beudeker te Amsterdam;
-
* 1866 t/m 1871 van de 2/msch “Economie” ex Senior, ex Grijpskerk, gebouwd in 1856 te Foxhol, 173 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1871 vermist.
Overige bijzonderheden
Geen
Datum vanaf: |
1865 |
Kapitein: |
Swart, Dirk Cornelisz |
Overige informatie: |
Woonplaats te Amsterdam v/h Terschelling |
|