Inloggen
ANTOINETTE - ID 8793


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1874-00-00 / 1889-08-17 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1872
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: McPherson, Halifax (N.S.), Canada
Launch Date: 1871-12-00
Delivery Date: 1872-02-19
Technical Data

Net Tonnage: 678.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 146.2 Feet (British) Registered
Beam: 28.8 Feet (British) Registered
Depth: 17.3 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-188?
Type: Remeasurement
Omschrijving: later gemeten volgens nieuwe meting: 588,81 ton netto

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1874
Datum agenda: 1874-06-27
Register nr: 0
Scheepsnaam: ANTOINETTE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoven, S.H.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste
fiat
ex-ELIZA ALICE

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1872-02-19 ELIZA ALICE
Manager: Joseph Wier, Halifax (N.S.), Canada
Eigenaar: Joseph Wier, Halifax (N.S.), Canada
Shareholder:
Homeport / Flag: Halifax (N.S.) / Canada
Callsign: LGTM
Additional info: Off.no. 64863, te Halifax geregistreerd op 19 februari 1872

Date/Name Ship 1874-00-00 ANTOINETTE
Manager: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Jan Goedkoop, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFLV
Additional info: 1e of 2e kwartaal 1874 aangekocht

Date/Name Ship 1881-10-00 MARIA
Manager: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Aug. Köpcke & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PKMQ

Ship Events Data

1889-08-17: Final Fate:
JB 110989
Uit Menado schrijft men aan de Celebes-Courant:
Het Nederlandse barkschip MARIA, kapt. Aug. Markwardt, metende 584 registertons, toebehorende aan de reder Aug. Köpcke te Rotterdam, arriveerde van Makassar, op 13 augustus jl. onder charter van een van de firma’s alhier om te Gorontalo enzovoort een lading producten in te nemen. Aangezien het schip hier slechts 24 uren behoefde te wachten op orders en een supercargo, ging de gezagvoerder niet ten anker en bleef op de buitenrede laveren. Tegen 7 uur in de avond werd de MARIA door stroomverzetting tussen Tandjong Piso en Tandjong Pasi-Pasi Koening op een koraalrif gedreven. De kapitein moest de volgende dag de masten laten kappen, daar het schip gevaar liep van om te kantelen en zond de 1e stuurman met 4 matrozen per sloep naar hier ten einde assistentie te vragen. Het Engelse stoomschip TERESA dat op 15 augustus binnen kwam, vond de MARIA drijvende bij het eiland Nain, waaruit blijkt dat het schip weer vlot was gekomen en bood de kapitein van de stomer zijn in nood verkerende collega van de MARIA aan, dat schip voor NLG 800,- naar hier te slepen, hetgeen evenwel door kapt. Markwardt werd geweigerd. De stuurman keerde de 15e augustus naar de MARIA terug en is men hier thans nadere tijding wachtende.” Die nadere tijding werd intussen de 2e augustus meegebracht door kapt. Slaker van de TERESA, die rapporteerde, dat hij op 17 augustus na te Menado gelost en geladen te hebben en koers stellende naar Gorontalo, kapt. Markwardt en zijn equipage in sloepen op zee ontmoet en de MARIA brandende gezien heeft.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Hoven, S.H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Simonsz Ouwehand werd geboren op 20 december 1845 te Muiden als zoon van Simon Dirksz Ouwehand en Maria Helena Pietersd. Rosier.

Hij trouwde te Katwijk in 1870 met Catharina Maria Dirksd Taat.

Hij overleed te Amsterdam op 16 december 1909.

Hij was gezagvoerder van 1877-1881 van de bark Antoinette, van 1882-1884 op de bark Mina, van 1885-1888 op het fregat Salatiga en in 1890 op de Voorwaarts. Hij voer de nummervlag 897 van het Amsterdamse college Zeemanshoop.

De publicatie bevat de volgende anecdote:

“De Nederland en Oranje.

In vroeger tijd werden de zeilschepen met paarden getrokken door het Noord-Hollands Kanaal naar het Nieuwe Diep.

Op de rede van Texel bleven de schepen, bestemd voor Indië, soms geruime tijd wachten op een gunstige wind, nodig om door het zeegat naar buiten en door het Kanaal te komen. Kapitein W.Ouwehand herinnerde zich, toen hij nog een jongetje was, dat zijn vader Simon Dirksz. Ouwehand hem mee nam naar de reder van het barkschip Nederland en Oranje dat onderweg was naar Java. Men begon zich ongerust te maken over het schip waarover geruime tijd niets was vernomen.

De rede heette Boissevain. Hij vroeg vader Ouwehand of hij een bijzondere reden had te vragen naar de Nederland en Oranje. “Jawel” was het antwoord. “Kapitein Rosier is mijn zwager, de eerste stuurman is mijn schoonzoon, de tweede stuurman is mijn zoon en de derde stuurman is verloofd met mijn dochter”.054-117.

 

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.Ouwehand Sz (adres: Gebr.Goedkoop) werd met 897 effectief lid van Zeemanshoop per 27 februari 1877 op voorspraak van H.A.Tekelenburg, op verzoek van P.J.Wijsman Jr. Zijn schip was de “Antoinette”002.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 20/27 februari 1877 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld dat als effectief lid voor de vlag is voorgesteld/aangenomen W.Ouwehand Jz, voerend het schip “Antoinette”, voor rekening van  de Gebr. Goedkoop, op voordracht van kapitein H.A.Tekelenburg.023.

 

  1. Ouwehand Sz was met vlagnummer R38 in de periode 1881 t/m 1886 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar als vlaglid heeft bedankt058.

 

De schepen van de kapitein

lid van het zeemanscollege “Zeemanshoop” te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        897                            1877                       fregat               Antoinette                                             J.Goedkoop Dz

                                      1878-1882                 fregat               Antoinette                                             Gebr.Goedkoop

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein W.Ouwehand Sz met vlagnummer R38 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1881 t/m 1883     bark “Mina”                     723 ton               varend voor van Charante & Co te Rotterdam

1885, 1886           fregat “Salatiga”              1101 ton            varend voor van Charante & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt W.Ouwehand Sz als gezagvoerder gedurende:

*    1878 t/m 1881 op de bark “Antoinette” ex Elise Alice, gebouwd in 1873, 678 ton o.m., varend voor J.Goedkoop Dz te Amsterdam. In 1882 voer het schip voor Aug.Köpcke te Rotterdam en was herdoopt in “Maria”

*    1882-1885 op de bark “Mina”, gebouwd in 1867, 752 ton o.m., varend voor van Charante & Co te Rotterdam;

*    1885-1888 op het fregat “Salatiga”, gebouwd in 1872 te Rotterdam, 1225 ton o.m., varend voor Charante & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1888 verkocht naar Noorwegen;

*    1890 op het schroefstoomschip “Voorwaarts” ex Matlock, gebouwd in 1884 te Middlesbro, 317 ton n.m., 65 pk, varend voor de Stoomvaart Mij “Vooruit”, J.B.Meijer te Amsterdam. Het schip werd in 1890 verkocht naar Liverpool.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Ouwehand, Willem Simonsz
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Schall, C.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Markwardt, A.
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: ANTOINETTE. Kapitein W. Ouwehand. Het betreft hier een geboetseerd schilderij.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: MARIA kapitein C. Schall
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: MARIA, kapitein C. Schall Het schilderij is niet in goede staat, het is zeer vies en donker en is nog nooit schoon gemaakt of gerestaureerd. Het hangt bij mensen Mecklenburg, zij weten niet hoe het daar is gekomen.
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Zeeopname
Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk