Inloggen
MEDAN - ID 8713


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:1889-04-05 / 1904-11-00

Identification Data

Bouwjaar: 1889
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Shade deck
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen C.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1889-02-19
Delivery Date: 1889-04-05
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 20 & 38-28
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 843.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 686.00 Net tonnage
Deadweight: 460.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 186.00 Feet (British) Registered
Beam: 31.00 Feet (British) Registered
Depth: 10.30 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
6 6 0 0 0 12
Configuration Changes

Datum 00-00-1897
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 665, NRT 458

Datum 00-00-1902
Type: Remeasurement
Omschrijving: GRT 662, NRT 434

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1889
Datum agenda: 1889-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: MEDAN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Kolonièn
Plaats: niet gemeld
Opmerkingen: ja,voorlopige, 39
door Haar voorl.zb verleend in Nederland gebouwd, in Deli thuisbehorend76-1889-04-18

Ship History Data

Date/Name Ship 1889-04-05 MEDAN
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Deli', Medan, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Deli', Medan, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Medan / Netherlands East Indies
Callsign: TGLD

Date/Name Ship 1892-11-00 MEDAN
Manager: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: TGLD

Date/Name Ship 1904-11-00 IKUTAMA MARU
Manager: K. Ishigaki, Hakodate, Japan
Eigenaar: K. Ishigaki, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan

Date/Name Ship 1910-00-00 IKUTAMA MARU
Manager: M. Nishide, Hakodate, Japan
Eigenaar: M. Nishide, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan

Date/Name Ship 1916-00-00 IKUTAMA MARU
Manager: Goshi Kaisha Shosho Yoko, Hakodate, Japan
Eigenaar: Goshi Kaisha Shosho Yoko, Hakodate, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Hakodate / Japan

Date/Name Ship 1919-00-00 IKUTAMA MARU
Manager: Okabe Daijiro, Amagasaki, Japan
Eigenaar: Okabe Daijiro, Amagasaki, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amagasaki / Japan

Date/Name Ship 1920-00-00 IKUTAMA MARU
Manager: M. Ikutama, Amagasaki, Japan
Eigenaar: M. Ikutama, Amagasaki, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amagasaki / Japan

Date/Name Ship 1921-00-00 IKUTAMA MARU
Manager: Okinawa Denki Kabushiki Kaisha, Amagasaki, Japan
Eigenaar: Okinawa Denki Kabushiki Kaisha, Amagasaki, Japan
Shareholder:
Homeport / Flag: Amagasaki / Japan

Ship Events Data

1889-06-00: Damaged
Rotterdam, 12 juni 1889. Volgens telegram uit Londen arriveerde het stoomschip GHAZEE van de Clyde en Liverpool naar Nagasaki, de 12e juni te Penang, hebbende op sleeptouw het stoomschip MEDAN, van Amsterdam naar Penang, dat over een afstand van 800 Engelse mijlen door de GHAZEE werd gesleept.
1890-10-26: Damaged
Batavia, 9 november 1890. Verleden zondag, de 26e dezer, zou het stoomschip MEDAN van Belawan naar Panang vertrekken en tegelijk Zr.Ms. MELVILL VAN CARNBEE tot in zee op sleeptouw nemen. 's Namiddags ongeveer 3 uur ging de MEDAN onder stoom en bij het manoeuvreren aan de Belawan om de sleeptros van de MELVILL VAN CARNBEE over te nemen, kwam ongelukkigerwijs de schroef van de MEDAN in aanraking met een van de ijzeren verhaalboeien, tengevolge waarvan de vier schroefbladen stuk sloegen
1901-05-00: Collision
Amsterdam, 24 mei 1901. Volgens bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij ontvangen telegam is het stoomschip MEDAN bij het opvaren van de Martapoera rivier in aanvaring geweest met het stoomschip VAN DER LIJN. Beide schepen zijn beschadigd doch hebben na voorlopige reparatie de reis voortgezet.
1920-08-05: Stranded
Ter hoogte van Bakyu (Pescadoren bij Formosa) gestrand. Weer vlotgebracht.
1927-00-00: Final Fate: Scrapped

Gesloopt in Japan.

Afbeeldingen


Omschrijving: 1889: de MEDAN ligt klaar te Amsterdam voor de reis naar Nederlands-Indië
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten