Inloggen
MEDAN - ID 8713


Kroniekberichten

Datum 01 februari 1889
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Men meldt ons dat het schroefstoomschip J NIENHUIJS is bestemd om met het stoomschip MEDAN, dat binnen weinige dagen eveneens de hellingen van de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen zal verlaten, een nieuwe passagiers- en goederendienst te openen tussen de havens van Deli en die van de Straits Settlements. Zij behoren aan de Stoomvaart-Maatschappij Deli, ten vorigen jare opgericht en gevestigd te Laboean Deli.
De hoofdafmetingen zijn lengte 186’, breedte 31’, holte 11’, makende ongeveer 300 registertonnen. Met gewone lading van tabak, koelies en passagiers, blijft de diepgang beneden de 9 Engelse voet, zoals voor het bevaren van de rivieren op de oostkust van Sumatra gevorderd wordt. Geheel van staal, volgens de regels van Lloyd vervaardigd, biedt het stoomschip alle waarborgen aan voor hechtheid en zeewaardigheid, terwijl voor de passagiers met de eisen van het tropisch klimaat rekening wordt gehouden. Het 9’ hoge tussendek, overvloedig van lucht en licht aan alle zijden voorzien, dient vooruit gedeeltelijk voor stalling van vee en achteruit geheel voor koelievervoer. De salons en hutten van de 1e en 2e klasse passagiers, ten getale van 24, bevinden zich in de dekkings op het opperdek, dat hun geheel is voorbehouden en gedeeltelijk van een houten tentdek voorzien. Ruime badkamers, groot ingerichte kombuizen en hofmeesterverblijven met gemeubelde salons en hutten, elektrisch verlicht, goed geventileerd en beschermd tegen de tropische zon, zullen voor de passagiers de ontberingen van het zeeleven tot een minimum terugbrengen. De compound-werktuigen met stalen stoomketel zullen een vaart van twaalf Engelse mijlen verzekeren. Twee licht getuigde masten voeren langsscheepse zeilen. De ankers, welke in de kluizen geborgen worden, worden met een stoomspil gelicht. Twee stoomlieren, in het tussendek geplaatst, dienen tot het laden en lossen.
Wij geloven dat met deze scheepjes een gelukkige oplossing gevonden is van de voor kleine stomers zo lastige vraag van vereniging van goederen- en passagiersvervoer, en wensen de jonge maatschappij alle voorspoed op haar streven.

Afbeelding
Datum 01 februari 1889
Krant AC - Amsterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Zaterdag, (opm.2 februari) zal aan de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen een van de twee boten van stapel lopen, die aldaar door de verleden jaar opgerichte Stoomboot-Maatschappij Laboean-Penang besteld zijn. Deze vaartuigen, de eerste eigendomsboten der jonge maatschappij en tevens de eerste Nederlandse, die in deze vaart dienst doen, zullen zowel voor goederen- als passagiersvervoer gebezigd worden. Het plan bestaat, om half juli de vaart te openen met de boten J. NIENHUIJS en MEDAN. De NIENHUIJS loopt zaterdag van stapel, de MEDAN acht dagen later.
In de eerste jaren zal de Koninklijke Fabriek nog geen gebrek aan werk hebben. De volgende vaartuigen zijn bij de directie besteld: een raderstoomboot voor de spoordienst Enkhuizen – Stavoren, een stalen stoomschip voor de Koninklijke West-Indische Maildienst, een pantserdekkorvet SUMATRA voor de Indische militaire marine, en drie boten ten behoeve van de Nederlands-Indische Paketvaart.

Afbeelding
Datum 20 februari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 19 februari. Hedenmiddag 3¼ uur is van de werf van de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen met goed gevolg te water gelaten het stoomschip MEDAN van hetzelfde type en gelijke afmeting als het onlangs te water gelaten stoomschip J. NIENHUIJS, beide voor rekening van de Stoomvaart-Maatschappij Deli te Medan.

Afbeelding
Datum 02 maart 1889
Krant DEC - Deli Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Aan de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen zou de 2e februari een van de twee boten van stapel lopen, die aldaar door de verleden jaar opgerichte Stoomboot- Maatschappij Laboean-Penang besteld zijn. Deze vaartuigen, de eerste eigendomsboten der jonge maatschappij, en tevens de eerste Nederlandse, die in deze vaart dienst doen, zullen zowel voor goederen- als passagiersvervoer gebezigd worden. Het plan bestond om half juli de vaart te openen. De boten heten J. NIENHUIJS en MEDAN. De J. NIENHUIJS loopt op bovengenoemde datum van stapel, de andere ongeveer acht dagen later.

Afbeelding
Datum 06 april 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 5 april. Het stoomschip MEDAN deed proeftocht in de Noordzee met het beste succes en liep 12 mijl. Het stoomschip J. NIENHUYS liep gisteren insgelijks 12 mijl.

Afbeelding
Datum 13 juni 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 12 juni. Volgens telegram uit Londen arriveerde het stoomschip GHAZEE van de Clyde en Liverpool naar Nagasaki, de 12e juni te Penang, hebbende op sleeptouw het stoomschip MEDAN, van Amsterdam naar Penang, dat over een afstand van 800 Engelse mijlen door de GHAZEE werd gesleept.

Afbeelding
Datum 15 juni 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. De machine van het stoomschip MEDAN, van Amsterdam bestemd naar Penang, was defect, toen het door het stoomschip GHAZEE werd aangetroffen.

Afbeelding
Datum 30 juni 1889
Krant DEC - Deli Courant

De MEDAN. Ter aanvulling van achterstaande advertentie, kunnen wij meedelen dat de vertraging welke het in de vaart brengen van dit stoomschip ondervindt, daardoor veroorzaakt wordt, dat de zeebrief welke in Nederland aan schepen wordt uitgereikt, bij aankomst in Nederlands Indië wordt ingetrokken en daarvoor in de plaats een Nederlands Indische zeebrief wordt afgegeven, nadat het schip gemeten en de eventuele machinerieën weer gekeurd zijn. Dit uitreiken van een zeebrief en inschrijven van het schip geschiedt vanwege het departement van onderwijs, eredienst en nijverheid te Batavia, nadat de nodige bescheiden zijn ingeleverd en goedgekeurd. De directeur van de Stoomvaart Maatschappij Deli begeeft zich morgen derwaarts, ten einde alle gevraagde inlichtingen te kunnen verstrekken opdat het uitreiken van genoemd document zo min mogelijk vertraging ondervinde.

Afbeelding
Datum 01 juli 1889
Krant JB - Javabode

Voor het slepen van de MEDAN, het nieuwe Nederlands-Indische stoomschip van de lijn Deli – Penang, dat, zoals wij hebben gemeld, door de GHAZEE te Penang is binnengebracht, wordt 2.500 dollars loon betaald. De oorspronkelijke eis van 4.000 dollars.

Afbeelding
Datum 02 juli 1889
Krant DEC - Deli Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Men schrijft ons uit Laboean dd. heden: De MEDAN van de Stoomvaart Maatschappij Deli is gisterenmiddag te Belawan aangekomen. Het schip ziet er goed uit en is zeer geriefelijk voor passagiers ingericht met gelegenheid voor 2e klas passagiers boven op het achterdek: het heeft meer van de SAPHO van de Holtline dan van de HEBE. Zowel de 1e als de 2e klas hutten zijn van elektrisch licht voorzien, ook het tussendek van de inlandse passagiers. De badkamers zijn ruim en is voor ventilatie zeer goed gezorgd. De MEDAN bracht de post van Penang mede en daarmede een expresse van de Penang Gazette, waarbij Chong Moh mededeelt dat vanaf de 15e dezer, dus onmiddellijk met het afvaren van de MEDAN van Penang, de passageprijzen van zijn boten worden gereduceerd: de 1e klas van $ 12,- tot $ 3,-, dek passage van $ 2,50 tot $ 0,20, terwijl ook de vrachten belangrijk verlaagd worden. Het schijnt dus ernst te zijn met Chong Moh’s concurrentie: met de dek passage van $ 0,20 kan men nu zijn boy naar de passer (opm: markt) te Penang zenden en inkopen van kippen, eenden, kool enz. enz., welke artikelen daar toch veel goedkoper zijn dan hier.

Afbeelding
Datum 24 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Penang, 22 juli. Voor sleeploon van het stoomschip MEDAN, dat met gebroken drijfstangen en gebroken hogedruk-cylinder door het stoomschip GHAZEE werd aangetroffen en te Penang werd binnengesleept, werd GBP 2.500 betaald. De schade aan de MEDAN wordt gerepareerd voor GBP 1.500.

Afbeelding
Datum 27 juli 1889
Krant DEC - Deli Courant

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Deli. Het stoomschip MEDAN, kapt. W.J. Beekman, kan, in afwachting van de Nederlands-Indische zeebrief, die alsnog moet worden uitgereikt, voorlopig niet in de geregelde vaart worden gebracht. Zodra zulks is geschied, zal onmiddellijk met de dienst worden aangevangen en daarvan door middel van dit blad kennis worden gegeven.
Laboean, 26 juli 1889, de directeur, Jacob van Nie.

Afbeelding
Datum 29 juli 1889
Krant JB - Javabode
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Tot nu toe was de passagiersvaart tussen Deli en Penang geheel in handen van de firma Chong Moh & Co., die 12 dollars berekende voor de eerste klasse en 2½ voor het dek. Nu echter de MEDAN van de Delische Stoomvaart-Maatschappij door lagere vrachten concurrentie is begonnen aan te doen, heeft de eerstgenoemde Penangse firma haar prijzen verlaagd tot 3 dollars en tot 20 dollarcenten met inbegrip van de kost, terwijl ook de vracht voor goederen verminderd is.

Afbeelding
Datum 07 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 november. Verleden zondag, de 26e dezer, zou het stoomschip MEDAN van Belawan naar Panang vertrekken en tegelijk Zr.Ms. MELVILL VAN CARNBEE tot in zee op sleeptouw nemen. 's Namiddags ongeveer 3 uur ging de MEDAN onder stoom en bij het manoeuvreren aan de Belawan om de sleeptros van de MELVILL VAN CARNBEE over te nemen, kwam ongelukkigerwijs de schroef van de MEDAN in aanraking met een van de ijzeren verhaalboeien, tengevolge waarvan de vier schroefbladen stuk sloegen en het schip zijn reis niet kon vervolgen. Bij onderzoek bleek, dat de MEDAN een geheel nieuwe schroef moest hebben, die zij gelukkig nog in reserve had. De reparatie moest echter te Penang geschieden en werd zij te dien einde gisteren door het stoomschip J. NIENHUYS naar genoemde plaats gesleept.

Afbeelding
Datum 30 november 1891
Krant JB - Javabode

Advertentie. Te koop de welbekende snelvarende nieuwe stoomboten MEDAN en J. NIENHUYS, met complete inventaris en reserve machinedelen, zoals die thans zijn liggende aan de Belawan bij Laboean Deli, benevens een steiger met daarbij behorend pakhuis, mede te Belawan. Alles toebehorende aan de Stoomvaart-Maatschappij Deli in liquidatie. Inschrijvingen kunnen geschieden zowel voor één van de stoomschepen als voor beiden, voor beiden met steiger en pakhuis, en ook voor steiger en pakhuis afzonderlijk, en moeten worden ingezonden vóór of op 30 december a.s, aan de fungerende notaris te Medan, de heer J.A. van Rijn van Alkemade.
De schepen zijn dagelijks te bezichtigen op aanvraag aan de heer Jacob van Nie, directeur van de Stoomvaart Maatschappij Deli in liquidatie, te Belawan en Medan, door wie tevens alle mogelijke inlichtingen worden verstrekt en bij wie de voorwaarden van verkoop ter inzage liggen.
Te Batavia gelieve men zich te vervoegen bij de Scheepsagentuur voorheen J. Daendels & Co.

Afbeelding
Datum 16 december 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 november. In een te Deli gehouden algemene vergadering van aandeelhouders der Stoomvaart Maatschappij Deli is besloten tot verkoop van de twee stoomschepen MEDAN en J. NIENHUYS en van het etablissement aan de Belawan.

Afbeelding
Datum 03 september 1892
Krant JB - Javabode
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De Weeskamer te Batavia, in haar hoedanigheid van curatrice in het faillissement van de naamloze vennootschap Stoomvaart-Maatschappij Deli, maakt bekend, dat op een der eerste dagen van de maand november aanstaande publiek te Medan zullen worden verkocht de aan bovengenoemde failliete maatschappij toebehorende stoomschepen MEDAN en J. NIENHUIJS, liggende ter rede Belawan.
Namens de genoemde Weeskamer, de secretaris Knaud

Afbeelding
Datum 19 oktober 1892
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De Weeskamer te Batavia in haar hoedanigheid van curatrice in het faillissement van de naamloze vennootschap Stoomvaart-Maatschappij Deli maakt bekend, dat op 5 november aanstaande te Medan publiek zullen worden verkocht de aan bovenbedoelde failliete maatschappij toebehorende stoomschepen J. NIENHUIJS en MEDAN, liggende ter rede Belawan.
Namens de Weeskamer, de secretaris Knaud.

Afbeelding
Datum 10 november 1892
Krant JB - Javabode

Ten overstaan van de vendumeester werden op 5 november, zo meldt de Deli Courant, door de agent der Weeskamer te Batavia in veiling gebracht de stoomschepen MEDAN en J. NIENHUYS der failliete Stoomvaart-Maatschappij Deli. Eerstgenoemde werd voor NLG 42.000 gekocht door de sub-agent der Nederlandsche Handel-Maatschappij alhier (opm: Medan) en het tweede door de Chinees Joo Jin te Tandjong Poera voor NLG 40.000. De definitieve toewijzig geschiedt over veertien dagen.

Afbeelding
Datum 29 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 15 februari. Het Nederlandse stoomschip MEDAN, 13 februari van Sumbawa vertrokken, heeft op de reis herwaarts veel slecht weder gehad. Het heeft sommige kusthavens door het stormachtige weder niet aan kunnen doen, of kon geen gemeenschap met de wal daarstellen.

Afbeelding
Datum 27 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

(Geen plaats of datum) In zijn verslag over het boekjaar 1898 – uit te brengen in de algemene vergadering van aandeelhouders op 13 mei – deelt de directeur der alhier (opm: Rotterdam) gevestigde Droogdok Maatschappij Tandjong Priok mede, dat, evenals ten vorigen jare de fabriek te Tandjong Priok weder geregeld werk had. Van het dok werd gebruik gemaakt door de stoomschepen der Koninklijke Paketvaart Maatschappij, verschillende Gouvernements-vaartuigen, de stoomschepen PRINSES MARIE, ARDJOENO, MERAPI, enz. Het verwisselen der pontons werd geregeld voortgezet, zodat thans alle met koolteer bestreken zijn en nu vermoedelijk beter bestand zullen zijn tegen de schadelijke inwerking van het zeewater dan met de eerst toegepaste roestwerende verf. In overleg met de directeur der burgelijke openbare werken te Batavia is overeengekomen voorlopig iedere drie maanden een ponton te verwisselen, totdat gebleken zal zijn, dat met een kleiner aantal verwisselingen zal kunnen worden volstaan. Het gemiddeld aantal werklieden te Tandjong Priok in dienst nam wegens de meerdere werkzaamheden toe, zodat dit cijfer 276 bedroeg, tegen 251 in 1897. Behalve een groot aantal kleinere opdrachten van gouvernement en particulieren, waren de voornaamste werken die uitgevoerd werden de volgende: belangrijke reparatiën aan de stoomschepen MEDAN, REYNST en BAWEAN der Koninklijke Paketvaart Maatschappij, reparatiën aan de zeilschepen THISTLEBANK en DAELEMONA (opm: vermoedelijk het Britse zeilschip DESDEMONA), reparatiën aan de gouvernements-vaartuigen GEDEH, ATJEH, KONINGIN EMMA DER NEDERLANDEN, DE RUYTER, DISSELWERF en de baggermolens SALAK en MERAK. Het aantal dokkingen was 93 met 881 dokdagen, tegen 95 en 998 in 1897. Het nieuwe dok blijft bij voortduring goed voldoen, terwijl het systeem der verwisselbare pontons volkomen geslaagd mag heten, waardoor de Maatschappij in staat is gesteld door systematisch onderhoud periodieke grote herstellingen, die de meeste drijvende dokken in tropische zeeën niet kunnen ontvangen, te voorkomen.
Blijkens de winst- en verliesrekening bedraagt de opbrengst der exploitatierekening NLG 109.887,20½. Het dividend zal, gelijk wij vroeger reeds medegedeeld hebben, NLG 100 per aandeel belopen. Van de commissarissen is de heer J.V. Wierdsma aan de beurt van aftreden, doch herkiesbaar (opm.: financieel gedeelte bekort, zie ook NRC 140599)

Afbeelding
Datum 25 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 mei. Volgens bij de Koninklijke Paketvaart Maatschappij ontvangen telegam is het stoomschip MEDAN bij het opvaren van de Martapoera rivier in aanvaring geweest met het stoomschip VAN DER LIJN. Beide schepen zijn beschadigd doch hebben na voorlopige reparatie de reis voortgezet.

Afbeelding