Inloggen
JONKVROUW GEERTRUI - ID 8486


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-09-24 / 1879-04-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Symon Geerts & Zoon, Joure, Friesland, Netherlands
Launch Date: 1849-04-25
Delivery Date: 1849-07-26
Technical Data

Gross Tonnage: 97.00 lasts
Gross Tonnage 2: 184.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 29.50 Meters Registered
Beam: 4.66 Meters Registered
Depth: 3.00 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-09-24
Register nr: 18490747
Scheepsnaam: JONKVROUW GEERTRUI
Type: Schooner
Lasten: 97
Gebouwd in provincie: Friesland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boer, J.A. de
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boer, J.A. de
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-07-27 JONKVROUW GEERTRUI
Manager: Jan Jans Rinkes, Joure, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Jan Jans Rinkes, Joure, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Joure / Netherlands

Date/Name Ship 1864-11-17 ASTREA
Manager: Hendricus Pieters Heikema, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Hendricus Pieters Heikema, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NFWH
Additional info: 1871: Owner moved to Appingedam

Date/Name Ship 1876-00-00 ASTREA
Manager: J. Teerling, Appingedam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: J. Teerling, Appingedam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Appingedam / Netherlands
Callsign: NFWH

Date/Name Ship 1878-02-23 ASTREA
Manager: Firma K. & J. Wilkens (houthandel en industrie), Veendam, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Firma K. & J. Wilkens (houthandel en industrie), Veendam, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Veendam / Netherlands
Callsign: NFWH

Ship Events Data

1849-04-25: NRC 300449
Rotterdam, 29 april. Te Joure is op de 25e dezer met het beste gevolg te water gelopen het schoenerschip genaamd JONKVROUW GEERTRUI, zullende gevoerd worden door kapt. J.A. de Boer en varen onder directie van de heer J.J. Rinkes.
1879-04-10: Final Fate:
10.04.1879: In de Noordzee lek gesprongen en verloren gegaan. De kapitein, zijn vrouw en 2 kinderen en de 4 bemanningsleden verlieten het schip in zinkende toestand en werden na 16.00u die dag opgenomen door het Engelse barkschip EASTERN STAR en werden later te Wick in Schotland aan wal gezet. (Statistiek van de Ned. Zeescheepvaart 1879) (opm: zie ook scheepsverklaring onder tab 10.
Zeetijdingen 15 april 1879: door de opvarenden verlaten op 35 mijl van Nass Head (Wick, Schotland)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Joost Atzes de Boer werd geboren te Haskerland (Joure) op 11 februari 1826 als zoon van Atze Joostes de Boer en Hylkje Pieters Hinlopen.

In het Bevolkingsregister 1850 van Amsterdam wordt hij aangeduid als Joost Thijs de Boer, geboren op 11 februari 1826 te Joure met als adres Grote Bickerstraat 70, religie Doopsgezind, wonend te Amsterdam vanaf 1826 en op een niet vermelde datum naar Dordrecht vertrokken.

Hij huwde met Anna Maria de Geus, geboren te Dordrecht op 29 juli 1827. 003 en Tresoar.

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.de Boer werd met nr.755 effectief lid van Zeemanshoop per 10 augustus 1847 op voorspraak van A.J.de Boer. Zijn schip was de “Aurora”002. Ten tijde van de inschrijving was de Boer ongehuwd en 21 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 03/10 augustus 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Joost Atzes de Boer, oud 21 jaar, voerend de kof “Aurora’, op voordracht van kapitein A.J. de Boer.023.

J.A. de Boer werd per 04 november 1851 deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop.003

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        755                           1848                       geen opgave van schip en boekhouder

                                      1849-1853                 sch.brik            Jonkvrouw Geertrui                             J.J.Rinkes te Joure

        375                       1854-1855                 sch.brik            Jonkvrouw Geertrui                             idem

                                          1855                       “zonder schip”

                                      1856-1872                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.A. de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1850 t/m 1856 van de schbrik “Jonkvrouw Geertrui”, gebouwd in 1849 te Joure, 184 ton o.m., varend voor J.J.Rinkes te Joure.

 

In het Schepelingenregister (Archief van de Waterschout), toegang 391, in het Rijksarchief van Noordholland staat in 1846 een Joost Atzes de Boer met de kof “Aurora”.

Overige bijzonderheden

Het Fries Scheepvaartmuseum en Oudheidskamer verkreeg in 2007 twee gouaches door Jacob Spin van het schip “Jonkvrouw Geertrui”. Het ene toont het schip op een kalme zee bij Texel. Op de achtergrond de vuurtoren van Texel en links de loodsboot Texel nr. 2. Het onderschrift op de prent is : “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Texel uitgaande.” Het andere schilderij laat hetzelfde schip zien, maar dan in vliegende storm. De zeilen zijn uit de lijken gewaaid en het schip lijkt reddeloos verloren. Het opschrift is “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Bezet bij Poortland.”.

“De schoenerbrik Jonkvrouw Geertrui van 120 last is in 1847 gebouwd op de werf van Hette Symon Geerts te Joure. In 1857 vestigde Eeltje Holtrop van der Zee zich op de werf. Opdrachtgever was de reder J.J.Rinkes te Joure. Op 25 april 1849 ging het schip te water en kreeg de naam Jonkvrouw Geertrui, genoemd naar een dochter van burgemeester P.B.J.Vegelin van Claerbergen van Haskerland. De naamgeving kan er op duiden dat Vegelin van Claerbergen nauw betrokken was bij de voorfinanciering van de bouwopdracht.

Het schip voer achtereenvolgens onder schipper J.A. de Boer (1849-1856), Kapt. N.A.Bouwen (1856-1864), kapt. H.P.Heikema (1864-1875) en kapt. J.Teerling (1875-1877) en tot slot onder gezag van kapt. O.H.Duit. Het schip werd in 1864 geveild en kwam toen in bezeit van Groningse reders.

Jaarboek 2007 Fries Scheepvaart Museum en Oudheidskamer

Uitg. vereniging Fries Scheepvaart Museum te Sneek.. 84 p

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Boer, Joost Atzes de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

N.A.Bouwen werd met nr.670 effectief lid van Zeemanshoop per 22 april 1856 op voorspraak van Js.Zuiderduin. Zijn schip was de “Jonkvrouw Geertruy”002.

In de Algemene Vergaderingen van 15/22 april 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Nicolaas Adrianus Bouwen, oud 25 jaar, wonend te Den Helder, voerend de sch.brik “Jonkvrouw Geertrui”, voor rekening van J.J.Rinkes te Joure, met als adres van den Beij & Co te Amsterdam, op voordracht van kapitein Js. Zuiderduin.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                       type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

        670                       1856-1863                 sch.brik            Jonkvrouw Geertrui                             I.J.Rinkes te Joure

                                      1864-1866                 geen opgave van schip en boekhouder

                                      1867-1868                 schoner            Fortuna                                                  van den Beij en Co

                                      1869-1873                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

N.A.Bouwen               Jonkvrouw Geertrui                            02 april 1861                                        04 augustus 1861

                                      Jonkvrouw Geertrui                            18 augustus 1861                                 31 augustus 1861

                                      Jonkvrouw Geertrui                           06 februari 1862                                  11 oktober 1862

                                      Jonkvrouw Geertrui                            12 april 1863                                        24 augustus 1863

                                      Jonkvrouw Geertrui                            03 november 1863                              19 juni 1864

                                      Fortuna                                                 27 december 1867                               19 mei 1868

                                      Fortuna                                                 19 juli 1868                                          geen melding

 

Bouma025 vermeldt N.A.Bouwen als gezagvoerder gedurende:

  • 1857 t/m 1864 van de schbrik “Jonkvrouw Geertrui”, gebouwd in 1849 te Joure, 184 ton o.m., varend voor J.J.Rinkes te Joure. Het schip voer in 1865 voor kapitein/eigenaar H.P.Heikema te Amsterdam en was herdoopt in “Astrea”;
  • 1868 t/m 1869 van de sch.brik “Fortuna”, ex Sunburst, gebouwd in 1859 te Pictou, Nova Scotia, 213 ton o.m., varend voor v/d Bey & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het Fries Scheepvaartmuseum en Oudheidskamer verkreeg in 2007 twee gouaches door Jacob Spin van het schip “Jonkvrouw Geertrui”. Het ene toont het schip op een kalme zee bij Texel. Op de achtergrond de vuurtoren van Texel en links de loodsboot Texel nr. 2. Het onderschrift op de prent is : “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Texel uitgaande.” Het andere schilderij laat hetzelfde schip zien, maar dan in vliegende storm. De zeilen zijn uit de lijken gewaaid en het schip lijkt reddeloos verloren. Het opschrift is “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Bezet bij Poortland.”.

“De schoenerbrik Jonkvrouw Geertrui van 120 last is in 1847 gebouwd op de werf van Hette Symon Geerts te Joure. In 1857 vestigde Eeltje Holtrop van der Zee zich op de werf. Opdrachtgever was de reder J.J.Rinkes te Joure. Op 25 april 1849 ging het schip te water en kreeg de naam Jonkvrouw Geertrui, genoemd naar een dochter van burgemeester P.B.J.Vegelin van Claerbergen van Haskerland. De naamgeving kan er op duiden dat Vegelin van Claerbergen nauw betrokken was bij de voorfinanciering van de bouwopdracht.

Het schip voer achtereenvolgens onder schipper J.A. de Boer (1849-1856), Kapt. N.A.Bouwen (1856-1864), kapt. H.P.Heikema (1864-1875) en kapt. J.Teerling (1875-1877) en tot slot onder gezag van kapt. O.H.Duit. Het schip werd in 1864 geveild en kwam toen in bezeit van Groningse reders.

Kpitein B.A.Bouwen, die op de onderschriften van Spin’s schilderijen wordt genoemd, kwam in 1859 met de Jonkvrouw Geertrui bij Schotland in zwaar weer terecht. Het schip was terechtgekomen bij een rotsachtige, komvormige baai. Het leek er op dat het schip deze kom niet meer kon verlaten en stuurloos op de rotsen zou slaan. De bemanning had de moed al opgegeven en wilde het schip verlaten. Ze luisterden niet naar hun kapitein, die nog wel mogelijkheden zag. Om te voorkomen dat zijn bemanning de sloep in zou gaan, haalde kapitein Bouwen uit zijn kajuit een pistool. Onder dreiging van dit vuurwapen bleven de mannen aan boord en wisten het schip weer op volle zee te manouvreren. Het spreekt voor zich dat de reders bijzonder ingenomen waren met het heldhaftig optreden van hun kapitein. Zijn naam werd vereeuwigd op de beide scheepsportretten van Jacob Spin. En bovendien mocht Bouwen zichzelf laten portretteren door Spin. Van Spin zijn honderden scheepsportretten bekend, maar kapiteinsportretten van zijn hand zijn veel minder bekend. Dat maakt deze set van drie portretten tot een uniek ensemble in het oevre van Spin.”

Hierna wordt de historie van het schip met het vergaan onder kapitein O.H.Duit vermeld. Zie aldaar.

Jaarboek 2007 Fries Scheepvaart Museum en Oudheidskamer

Uitg. vereniging Fries Scheepvaart Museum te Sneek.. 84 p

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bouwen, Nicolaas Adrianus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Henricus Heikema werd geboren op 05 november 1812 te Appingedam als zoon van Pieter Coerts Heikema en Hermina Jacobs Smit.

Hij trouwde op 25 januari 1843 te Appingedam als koopvaardijkapitein met Margertha Hoving, geboren op 01 juni 1812 te Appingedam als dochter van de touwslager Jan Popkes Hoving en Anje Eisses. Zij overleed op 05 augustus 1871 te Riga, 59 jaar.

Hindrikus Pieters overleed op 25 maart 1875 te Groningen, 62 jaar.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.P.Heikema was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 57 in de periode 1849 t/m 1862.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.P.Heikema als gezagvoerder gedurende:

*    1841 t/m 1847 van de kof “Agatha”, gebouwd in 1826 te Pekela, 160 ton o.m., varend voor C.M.Nap te Groningen;

*    1848 t/m 1855 van de kof “Emilie”, gebouwd in 1847 te Groningen, 112 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1856 voor J.Goedkoop te Amsterdam en was herdoopt in “Noordstar”;

*    1856 t/m 1864 van de brik-galjoot “Emilie”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 174 ton o.m., varend voor Bunge & Co te Amsterdam. Het schip is in 1864 verongelukt bij Rio Grande;

*    1865 t/m 1870 van de sch.brik “Astrea” ex Jonkvrouw Geertrui, gebouwd in 1849 te Joure, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam;

*    1871 t/m 1875 op hetzelfde schip maar nu varend vanuit Appingedam.

 

Monsterrollen uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1868-70, 01 oktober 1868, schoener “Astrea”, kapitein Henricus Pieters Heikema, 33 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Albert Johannesz Kuiper, kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1871-46, 25 juni 1871, schoener “Astrea”, kapitein Hendrik P.Heikema, 58 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Wilhelm Heinrich Matthias Funk, 33 jaar uit Walle (D), kok, matroos, lichtmatroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1872-34, 16 maart 1872, schoener “Astrea”, kapitein Henricus Pieters Heikema, 59 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman Jan Pieter Teerling, 49 jaar uit Borkum (D), kok, 2 matrozen, lichtmatroos en een scheepsjongen;

 

Overige bijzonderheden

Het Fries Scheepvaartmuseum en Oudheidskamer verkreeg in 2007 twee gouaches door Jacob Spin van het schip “Jonkvrouw Geertrui”. Het ene toont het schip op een kalme zee bij Texel. Op de achtergrond de vuurtoren van Texel en links de loodsboot Texel nr. 2. Het onderschrift op de prent is : “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Texel uitgaande.” Het andere schilderij laat hetzelfde schip zien, maar dan in vliegende storm. De zeilen zijn uit de lijken gewaaid en het schip lijkt reddeloos verloren. Het opschrift is “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Bezet bij Poortland.”.

“De schoenerbrik Jonkvrouw Geertrui van 120 last is in 1847 gebouwd op de werf van Hette Symon Geerts te Joure. In 1857 vestigde Eeltje Holtrop van der Zee zich op de werf. Opdrachtgever was de reder J.J.Rinkes te Joure. Op 25 april 1849 ging het schip te water en kreeg de naam Jonkvrouw Geertrui, genoemd naar een dochter van burgemeester P.B.J.Vegelin van Claerbergen van Haskerland. De naamgeving kan er op duiden dat Vegelin van Claerbergen nauw betrokken was bij de voorfinanciering van de bouwopdracht.

Het schip voer achtereenvolgens onder schipper J.A. de Boer (1849-1856), Kapt. N.A.Bouwen (1856-1864), kapt. H.P.Heikema (1864-1875) en kapt. J.Teerling (1875-1877) en tot slot onder gezag van kapt. O.H.Duit. Het schip werd in 1864 geveild en kwam toen in bezeit van Groningse reders.

Jaarboek 2007 Fries Scheepvaart Museum en Oudheidskamer

Uitg. Vereniging Fries Scheepvaart Museum te Sneek.. 84 p

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Heikema, Henricus Pieters
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Teerling als gezagvoerder gedurende:

*   1876 t/m 1877 van de sch.brik “Astrea” ex Jonkvrouw Geertrui, gebouwd in 1849 te Joure, 184 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Appingedam.

 

Overige bijzonderheden

Het Fries Scheepvaartmuseum en Oudheidskamer verkreeg in 2007 twee gouaches door Jacob Spin van het schip “Jonkvrouw Geertrui”. Het ene toont het schip op een kalme zee bij Texel. Op de achtergrond de vuurtoren van Texel en links de loodsboot Texel nr. 2. Het onderschrift op de prent is : “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Texel uitgaande.” Het andere schilderij laat hetzelfde schip zien, maar dan in vliegende storm. De zeilen zijn uit de lijken gewaaid en het schip lijkt reddeloos verloren. Het opschrift is “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Bezet bij Poortland.”.

“De schoenerbrik Jonkvrouw Geertrui van 120 last is in 1847 gebouwd op de werf van Hette Symon Geerts te Joure. In 1857 vestigde Eeltje Holtrop van der Zee zich op de werf. Opdrachtgever was de reder J.J.Rinkes te Joure. Op 25 april 1849 ging het schip te water en kreeg de naam Jonkvrouw Geertrui, genoemd naar een dochter van burgemeester P.B.J.Vegelin van Claerbergen van Haskerland. De naamgeving kan er op duiden dat Vegelin van Claerbergen nauw betrokken was bij de voorfinanciering van de bouwopdracht.

Het schip voer achtereenvolgens onder schipper J.A. de Boer (1849-1856), Kapt. N.A.Bouwen (1856-1864), kapt. H.P.Heikema (1864-1875) en kapt. J.Teerling (1875-1877) en tot slot onder gezag van kapt. O.H.Duit. Het schip werd in 1864 geveild en kwam toen in bezeit van Groningse reders.

Jaarboek 2007 Fries Scheepvaart Museum en Oudheidskamer

Uitg. vereniging Fries Scheepvaart Museum te Sneek.. 84 p

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: Teerling, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Obbo werd geboren op 07 september 1844 te Beneden Verlaat, gem. Veendam als zoon van de schipper Heero Hindriks Duut en Fenna Obbes van Dam.

Obbo Duut trouwde op 28 januari 1875 te Veendam als schipper met Dina Bossinga, geboren te Veendam 27 december 1847 als dochter van de schipper Hidde Gosses Bossinga en Wemeltje Hindriks Oortjes. Dina overleed op 16 oktober 1931 te Lisse, 83 jaar, weduwe.

Obbo overleed op 17 januari 1911 te Leiden, 66 jaar, zonder beroep.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Obbo als schipper in 1875, 1877, 1879.

Via de site wiewaswie staat Obbo als kapitein in 1880, wonende te Smilde, als stoombootkapitein in 1887 en zonder beroep in 1911.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

O.H.Duit was effectief lid van het zeemanscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 143 in de periode 1876 t/m 1886.

 

O.H.H.Duit was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer92 in de periode 1875 t/m 1886.

In de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart staat inderdaad een D.H.Duit als lid in de periode 1875 t/m 1886, maar in Sweys staat onder hetzelfde nummer 92 in genoemde periode ene O.H.H.Duit als effectief lid. Dat zou kunnen slaan op Obbo Duut/Duit, geboren op 07 september 1844 te Beneden Verlaat, gem. Veendam als zoon van de schipper Heero Hindriks Duut en Fenna Obbes van Dam. Het kan in ieder geval niet gaan om Derk Harmz. Duit want die was in 1877 overleden

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt O.H.Duit als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1876 van de 2-mastschoener “Thetis”, gebouwd in 1854 te Hoogezand, 140 ton o.m., varend voor H.F.G.Kaiser te Veendam. Het schip is in 1876 te Dambeck gestrand;

*    1878 t/m 1879 van de schoenerbrik “Astrea” ex Jonkvrouw Geertrui, gebouwd in 1849 te Joure, 184 ton o.m., varend voor K.& J.Wilkens te Veendam. Het schip werd verlaten op 35 mijl van Wick.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

23 februari 1867, schoener “Fenna Henderika” schipper Heero Hendriks Duut, 60 jaar uit Veendam. Voorts stuurman Obbo Heeres Duut, 22 jaar uit Veendam, kok, matroos, lichtmatroos en een kajuitwachter.

24 februari 1877, schoener “Astrea”, schipper Obbo H.Duit, 31 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok en een lichtmatroos.

05 februari 1878, schoener “Astrea”, schipper Obbo H.Duut, 33 jaar uit Veendaam. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos

 

Overige bijzonderheden

Het Fries Scheepvaartmuseum en Oudheidskamer verkreeg in 2007 twee gouaches door Jacob Spin van het schip “Jonkvrouw Geertrui”. Het ene toont het schip op een kalme zee bij Texel. Op de achtergrond de vuurtoren van Texel en links de loodsboot Texel nr. 2. Het onderschrift op de prent is : “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Texel uitgaande.” Het andere schilderij laat hetzelfde schip zien, maar dan in vliegende storm. De zeilen zijn uit de lijken gewaaid en het schip lijkt reddeloos verloren. Het opschrift is “Jonkvrouw Geertrui. Kapt. N.A.Bouwen. Bezet bij Poortland.”.

“De schoenerbrik Jonkvrouw Geertrui van 120 last is in 1847 gebouwd op de werf van Hette Symon Geerts te Joure. In 1857 vestigde Eeltje Holtrop van der Zee zich op de werf. Opdrachtgever was de reder J.J.Rinkes te Joure. Op 25 april 1849 ging het schip te water en kreeg de naam Jonkvrouw Geertrui, genoemd naar een dochter van burgemeester P.B.J.Vegelin van Claerbergen van Haskerland. De naamgeving kan er op duiden dat Vegelin van Claerbergen nauw betrokken was bij de voorfinanciering van de bouwopdracht.

Het schip voer achtereenvolgens onder schipper J.A. de Boer (1849-1856), Kapt. N.A.Bouwen (1856-1864), kapt. H.P.Heikema (1864-1875) en kapt. J.Teerling (1875-1877) en tot slot onder gezag van kapt. O.H.Duit. Het schip werd in 1864 geveild en kwam toen in bezeit van Groningse reders.”

“Op 15 april 1877 kwam de schoenerbrik op weg van Harlingen naar Riga, terecht in zwaar weer en verlijerde naar de Schotse kust. Toen het dreigde te vergaan verliet de bemanning het schip. De bemanning bestond op deze reis uit de kapitein O.H.Duit, diens vrouw en twee kinderen (waarvan een baby van zes weken oud) en vijf bemanningsleden. De open jol waarin ze het vege lijf trachtten te redden, werd na 14 uur opgepikt door de bark Eastern Star uit Liverpool. De drenkelingen werden een dag later in Wick aan land gezet. De jol werd door de kapitein ter plaatse voor 2 pond verkocht.”

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Duit, Obbo Heeres
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Veendam
Vlagnummer: 92
Overige informatie: Also member of Collegie 'De Harmonie', Wildervank - flag No. 143 (NVR -1879)

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1868-10-01
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ASTREA
Schipper: Heikema, Henricus Pieters
Scheepstype: schoener
Grootte: 186

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Algemene informatie

DECLARATIE

Van O.H. Duit, gezagvoerder van het schoenerschip ASTREA, te Veendam tehuis behorende.

Op de 5. april 1879 vertrokken van Harlingen, bestemd naar Riga. Het schip was in alle opzichte in goede staat en reisvaardig en door de expert van de Germanische Lloyd onderzocht en zeewaardig verklaard. Dezelfde dag ter zee gegaan.

  • Zondag de 6. april, wind Z.O., bramzeilskoelte, koers N.N.O., pomp lens
  • Maandag de 7. april, wind toenemende, schip werkte zwaar. Pomp lens.
  • Dinsdag de 8. april, vliegende storm van O.Z.O. Schip werkte zwaar en veel water over dek, waardoor het schip een lek sprong. Het water, zich vermengende met de ballast, veroorzaakte verstopping der pomp, en dachte ik het nodig scheepsraad te beleggen. Als een gevolg van de scheepsraad besloten wij om ten behoud van schip en leven, het schip voor de wind te leggen. Ten einde zo veel mogelijk het water uit het ruim te houden, hebben wij onophoudelijk het water met emmers uitgeschept, doch niettegenstaande al onze pogingen nam het water immer toe, en het schip begon ten laatste overtehellen.
  • Woensdag de 9. april. Immer bezig met het uitscheppen van het water uit het schip. Minder wind O.Z.O., koers W.N.W. Water in het ruim toenemende.
  • Donderdag de 10. april. Wind verminderd tot stilte. Zwaar slingeren van schip. Water in het ruim stijgend tot zulk een mate, dat het dek te water slingerde en gevolgelijk besloten wij de boot over boord te zetten, aangezien het niet meer mogelijk was op dek te kunnen blijven. Ten 3 uur ’s morgens verlieten wij het schip met alle manschappen, bleven in de nabijheid tot des namiddags 4 uur. Ziende, dat het schip dieper en dieper zonk en zo zeer overhelde, dat de kap van de luiken ten water kwam, maakten wij gebruik van de assistentie, die ons aangeboden werd door het Engelse barkschip EASTERN STAR, gezagvoerder Gavine Goudie, reders William Harrison & Co, Newcastle-upon-Tyne.
  • Vrijdag de 11. april. Ten 11 uur ’s morgens kwam een visserssloep in zicht, welke ons overnam van de EASTERN STAR en landde ons in Wick, Schotland.

Het was onmogelijk iets hoegenaamd te redden van het schip. Alles, met inbegrip van alle scheepspapieren en boeken, enz. is verloren gegaan.
En heb ik deze verklaring naar waarheid gemaakt ingevolge de bepalingen van het Wetboek van Koophandel,
Leith, de 14. april 1879.

Wij, de ondergetekenden, gevaren hebbende  aan boord van het schoenerschip ASTREA, verklaren dat het hierboven vermelde, hetwelk aan ons, alvorens ondertekening, voorgelezen is, de ware omstandigheden vervat, waaronder het genoemde schip is verongelukt.
H. Bossinga, stuurman; J.A. van der Veen, matroos; D. Herty (?), kok, en X (dit is het handmerk van Willem Termeer, lichtmatroos, verklarende, dat hij niet kan schrijven.

Leith, de 14. april 1879, de consul der Nederlanden, (handtekening, onleesbaar)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Tresoar, Leeuwarden Archiefnummer Hee.19.07.400.4

foto DSCN 1464, 1465
BIJLBRIEF

Naam schip JONKVROUW GEERTRUI

plaats en datum acte bijlbrief, Joure, 26 juli 1849

type schip schoener

bouwwerf/verkoper firma Sijmen Geerts & Zoon, scheepsbouwmeesters te Joure, werf De Herstelling

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Inne Jans Rinkes, Joure

te voeren door kapt. Joost Atzes de Boer

grootte in tonnen 97 lasten of 184 tonnen (meetbrief 4 juli 1849)

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen 29,50 x 4,66 x 3,00 meter

kiellegging

tewaterlating 25 april 1849

plaats / datum registratie Heerenveen, 31 juli 1849

nummer registratie deel 26, folio 7, verso, vak 7

notaris bevestigende verklaring grietman van Haskerland

prijs

Bijzonderheden:




researcher/datum research: ML / 190713

Naam JONKVROUW GEERTRUI
Archiefinstelling Tresoar, Leeuwarden
Jaar 1849
Toegang 19.10
Inventaris 400

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.48

DVD XIII – 8681 - 8685


CEDULE

Naam schip ASTREA, voordien genaamd JONKVROUW GEERTRUI

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 17 november 1864

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendricus Pieters Heikema, Appingedam, enig eigenaar van het schip
te voeren door kapt. Hendricus Pieters Heikema, in eigendom te bevaren

grootte in tonnen 98 lasten of 186 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Joure

plaats / datum registratie Amsterdam, 17 november 1864

nummer van registratie deel 77, folio 60, verso, vak 6.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip was recentelijk door H.P. Heikema gekocht, lag te Amsterdam, en de laatste, thans ingetrokken zeebrief was onder nr. 188 op 24 maart 1863 verstrekt voor de JONKVROUW GEERTRUI..






researcher/datum research: ML / 190609

Naam ASTREA
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175