Inloggen
GOUDKUST - ID 8389


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-07-31 / 1868-11-00 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Werf 'De Nootenboom' - (Gebr. Visser), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1851-12-12
Launch Date: 1852-07-02
Delivery Date: 1852-07-14
Technical Data

Gross Tonnage: 77.00 lasts
Gross Tonnage 2: 146.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 26.10 Meters Registered
Beam: 4.58 Meters Registered
Depth: 2.74 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-07-31
Register nr: 18520584
Scheepsnaam: GOUDKUST
Type: Schooner
Lasten: 77
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijckevorsel, Huibert van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-07-14 GOUDKUST
Manager: Firma Huibert van Rijckevorsel, (Huibert van Rijckevorsel en Hendrik Muller Samuelszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-03-12 PRESIDENT BENSON
Manager: Firma Huibert van Rijckevorsel, (Huibert van Rijckevorsel en Hendrik Muller Samuelszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1864-07-05 PRESIDENT BENSON
Manager: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PQLH
Additional info: Call sign since 1867

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de GOUDKUST 1852

Waarschijnlijk de firma H. Muller en H. van Rijckevorsel die ieder voor de helft participeerden (acte van scheiding 1862)

Ship Events Data

1851-12-12: NRC 131251
Rotterdam, 12 december. Voor rekening van het handelshuis van de heer H. van Rijckevorsel alhier is heden op de werf de Nootenboom, toebehorende aan de heren Gebr. Visser te dezer stede, de kiel gelegd van een schoenerschip, genaamd de GOUDKUST, hoofdzakelijk bestemd voor de handel en de vaart op de kust van Guinea.
1868-11-00: Final Fate:
AH 25-06-1869.
Aangaande het Ned. schip PRESIDENT BENSON, kapt.Koning, op 7 Nov. van Monrovia naar Rotterdam vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.D.de Wit was met vlagnummer R303 in de periode 1851 t/m 1866 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1866 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat “Het Bestuur zich verpligt (heeft) gezien art. 37” op hem van toepassing te moeten verklaren. Dat betekent dat hij vanwege het niet voldoen aan zijn financiële verplichtingen uit de Maatschappij is gezet. Deze mededeling wordt herhaald in het Jaarverslag van 1867058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.D. de Wit met vlagnummer R303 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1851                      sch.kof “Mexico”                               70 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1855                      sch. “Gouverneur Schomerus”        85 last voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1858, 1859           bark “Concurrent”                             336 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1862                      fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last   voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

*   1863 t/m 1865     geen vermelding van schip en reder

 

Bouma025 vermeldt T.D.de Wit als gezagvoerder gedurende:

*   1853 t/m 1854 van het 2/msch “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1855 t/m 1856 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1856 t/m 1857 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1857 van de sch.brik “Axim”, gebouwd in 1849 te Bolnes, 131 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip is gaande van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St.Paul verongelukt. Bouma vermeldt in 1857 eveneens een kapitein Ouwehand (zonder initialen) als gezagvoerder. Het is niet duidelijk of tijdens dit ongeluk bij St.Paul nu Ouwehand of de Wit de gezagvoerder was;

*   1858 t/m 1861 van de bark “Concurrent”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 635 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*   1861 t/m 1863 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

F.D. de Wit (moet zijn T.D.) verzorgde per 15 augustus 1860 vanuit Zierikzee met de “Burgemeester Hoffman” een troepentransport van 4 officieren en 30 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 08 februari 1861 na een reis van 177 dagen. “In St.George d’Elmina werden 70 Afrikaanse recruten aan boord genomen.”065.

 

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“2 JULI 1852 Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het gekoperde schoenerschip de ‘Goudkust’, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel.”

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Wit, T.D. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Cornelis Dirksz Ouwehand werd geboren op 07 juni 1814 te Katwijk als zoon van Dirk Willemsz Ouwehand en Dirkje Cornelisd van den Bergh.

Hij huwde in 1839 te Katwijk met Zoetje Teunisd. van Duyvenbooden. Hij overleed te Middelburg op 23 juli 1865.

Hij was gezagvoerder van 1851-1854 op de Maria en Adriana, in 1855 op de schoener Amstel, van 1854-1857 op de schoener Goudkust, van 1857-1864 op de bark Suzanna & Elisabeth en van 1864-1866 van de Anton en Jacob. Hij overleed te Middelburg tijdens de bouw van de Luctor en Emergo. Hij voerde de collegevlag nr. 771 van het Amsterdamse college Zeemanshoop. De publicatie bevat een foto van Cornelis Dirksz Ouwehand054-096.

(Ik vind hier sprake van enige verwarring: Ten eerste kan hij in 1855 geen kapitein geweest zijn van èn de Amstel èn de Goudkust. Ten tweede vermeldt van der Plas054-098 bij Cornelis Klaasz Ouwehand (zie aldaar) dat deze kapitein was van de Maria en Johanna. En de kapitein van dat schip was de drager van nr. 771 van Zeemanshoop.

 

NRC 25 juli 1865114

Advertentie. Heden overleed tot diepe droefheid van mij, mijn kinderen en verdere betrekkingen, in de ouderdom van 51 jaren, mijn hartelijk geliefde echtgenoot, de heer Cornelis Ouwehand, in leven kapitein ter koopvaardij (opm: laatstelijk gevoerd hebbend de bark SUZANNA ELISABETH).

Middelburg, 23 juli 1865                                             Z. Van Duyvenbode, wed. C. Ouwehand

In 1982 verscheen een privé-uitgave over de stamboom van het zeevaardersgeslacht Ouwehand onder de titel “The Oldhand and the Sea”, waarin tevens gegevens over de familie Spaanderman.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Ouwehand als gezagvoerder van:

*    1853 t/m 185 op de hoeker “Maria en Adriana”, gebouwd in 1826 te Maassluis, 145 ton o.m., varend voor Minderop & van Heel te Rotterdam;

*    1855 t/m 1856 op de 2/mschooner “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1855 t/m 1864 op de bark “Susanna Elisabeth”, gebouwd in 1854 te Nw. Lekkerland, 739 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg;

*    1864 t/m 1866 op de brik ”Anton en Jacob”, ex Machthilda-Barbara, gebouwd in 1850 te Pernau, 145 ton o.m., varend voor J.J.v/d Berg te ’s Gravenhage;

Geen vermelding van een C.Ouwehand op de “Amstel”, maar wèl een D.D.Ouwehandzie aldaar.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Ouwehand, Cornelis Dirksz
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 771
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt M.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1857 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Kramer, M.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Steinhusen als gezagvoerder gedurende:

  • * 1857 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1858 t/m 1860 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1861 t/m 1863 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • * 1866 t/m 1869 van de brik “Apollonia” ex Martha & Jacoba, gebouwd in 1858 te Amsterdam, 243 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Steinhusen, H.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.Zillisen/Zillesen als gezagvoerder gedurende:

*      1860 van de schoenerbrik “Hollandsch Accra”, ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1861 van de 2-mastschoener “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*      1863 van de brik “Gouverneur Schomerus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip was in 1863 ´in liquidatie” en ging over naar H.Müller & Co te Rotterdam;

*      1864 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Zillisen/Zillesen, A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Andries Frederik Nidschelm werd geboren op 28 februari 1826 te Middelburg. Hij was Luthers. Hij vestigde zich op 13 november 1856 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Westerkade Wijk 14 nr. 787. Hij vertrok op 17 november 1873 naar Den Helder.

Hij was gehuwd met Maria Christina Vermeulen, geboren 29 maart 1826 te Middelburg, Rooms-Katholiek005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.Niedschelm was met vlagnummer R156 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.F.Niedschelm met vlagnummer R156 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

1858, 1859           van de brik “Guinea”      146 last              varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

1862                      van de sch. “Goudkust” 77 last                varend voor H. van Ryckevorsel

1863, 1864           van de sch. ”President Benson”                77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1865                      van de sch. “St George de la Mina”         77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1866                      van de sch. “President Benson”                77 last                varend voor Hendirk Muller & Co te Rotterdam

1867                      van de brik “Elise Susanna”                      140 last              varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.F.Nidschelm als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1860 t/m 1861 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1864 voor H.Muller & Co te Rotterdam en was herdoopt in “President Benson”;

*    1864 t/m 1865 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1865 t/m 1866 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1867 t/m 1868 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder;

*    1868 t/m 1869 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 augustus 1866 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Andries Frederik Nidschelm, gezagvoerder van de schoenen “President Benson”, varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Nidschelm, Andries Frederik
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 156
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem Hendrik de Jong werd geboren op 17 april 1838 te Zuilen. Hij woonde te Zuilen. Hij behaalde op 07 februari 1857 het diploma 3e stuurman voor de grote vaart en volbracht 5 jaren kleine vaart en 4 reizen grote vaart. Op 28 mei 1861 behaalde hij het diploma 1e stuurman005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H. de Jong was met vlagnummer R194 in de periode 1865 t/m 1870 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl gerechtigd was de Maatschappijvlag te voeren, maar geen financiële aanspraken had058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H. de Jong met vlagnummer R194 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1865                       van de sch. “President Benson”       77 last       varend voor H.Muller & Co te Rotterdam

*    1866, 1867            geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.H. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1866 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Jong, Willem Hendrik de
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Andries Frederik Nidschelm werd geboren op 28 februari 1826 te Middelburg. Hij was Luthers. Hij vestigde zich op 13 november 1856 te Rotterdam en woonde aldaar o.a. aan de Westerkade Wijk 14 nr. 787. Hij vertrok op 17 november 1873 naar Den Helder.

Hij was gehuwd met Maria Christina Vermeulen, geboren 29 maart 1826 te Middelburg, Rooms-Katholiek005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.Niedschelm was met vlagnummer R156 in de periode 1858 t/m 1870 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein A.F.Niedschelm met vlagnummer R156 als gezagvoerder in de ledenlijsten van-58:

1858, 1859           van de brik “Guinea”      146 last              varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam

1862                      van de sch. “Goudkust” 77 last                varend voor H. van Ryckevorsel

1863, 1864           van de sch. ”President Benson”                77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1865                      van de sch. “St George de la Mina”         77 last                varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

1866                      van de sch. “President Benson”                77 last                varend voor Hendirk Muller & Co te Rotterdam

1867                      van de brik “Elise Susanna”                      140 last              varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt A.F.Nidschelm als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1860 van de brik “Guinea”, gebouwd in 1856 te Rotterdam, 276 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1860 t/m 1861 van de brik “Ivoorkust” ex Komeet, gebouwd in 1849 aan de IJssel (Capelle?), 182 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1862 t/m 1863 van de 2/msch. “Goudkust”, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1864 voor H.Muller & Co te Rotterdam en was herdoopt in “President Benson”;

*    1864 t/m 1865 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1865 t/m 1866 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam;

*    1867 t/m 1868 van hetzelfde schip en voor dezelfde reeder;

*    1868 t/m 1869 van de brik “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1867 te Rotterdam, 268 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Raad voor Tucht bij de koopvaardij deed op 01 augustus 1866 uitspraak inzake een klacht tegen kapitein Andries Frederik Nidschelm, gezagvoerder van de schoenen “President Benson”, varend voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam. Er zijn geen details van deze uitspraak vermeld. 104*

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Nidschelm, Andries Frederik
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 156
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt N.J.A.Maarschalk als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van de sch.brik “Gouverneur v/d Eb” ex Polaris, gebouwd in 1845 te Rotterdam, 214 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip voer in 1861 voor Boom & Co te Middelburg en was herdoopt in “Catharina Elisabeth”;

*    1861 van de brik “Gouverneur Schomereus”, gebouwd in 1853 te Rotterdam, 161 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1863 van de brik “St.George de la Mina”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 188 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1867 van de schBrik “Hollandsch Accra” ex Maria Anna, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 174 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Maarschalk, N.J.A.

Familiegegevens en opleiding

Jan Koning, Nederlands Hervormd, werd geboren te Amsterdam/Nigtevegt op 11 mei 1819 als zoon van Doede Koning, houtkoper, en Anna Henrietta Tofte.

Hij trouwde in 1846 te Dordrecht met Josina Regina Crollius, geboren in 1822 te Dordrecht als dochter van Abram Crollius en Jacoba van Slingerland.064

Ten tijde van de inschrijving aan de Zeevaartschool van zoon Jan was vader Doede hertrouwd met Engelina Schouten en woonden zij op de Brouwersgracht 15 te Amsterdam.

 

Jan Koning werd als leerling van de Amsterdamse Kweekschool voor de Zeevaart ingeschreven op 01 september 1832. Er werden over de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans, engels), scheepswerk en tekenen een driemaandelijkse rapportage bijgehouden in de periode januari 1833 - januari 1837. Tevens zijn de volgende bijzonderheden vermeld:

05 augustus 1833       "bekomt den 3den Prijs in het Schoolonderwijs, zijnde Troost  Aanteekeningen"

11 augustus 1834       "bekomt den middelsten Prijs voor het Schoolonderwijs, zijnde Hogendorp Coup d'oeil sur l'Ile de Java"

03 augustus 1835       "bekomt de hoogsten Prijs in het Schoolonderwijs zijnde Basil Hall  Fragments of voyages and travels  3 deelen"

29 september 1835    lidmaat van de Ned.Herv.Gemeente bij leraar Winder

11 oktober 1835         als ligtmatroos geplaatst op de "Dordtenaar" onder kapitein Abbema voor een reis van Dordrecht naar Batavia

02 november 1836     terug van de reis "met goede attestatie"

14 februari 1837         als ligtmatroos geplaatst op de "Dordtenaar" onder kapitein J.F.P.A.Abbema voor een reis van Dordrecht naar Batavia

20 mei 1839                terug van de reis "met goede attestatie"

22 mei 1839                "eervol ontslagen"004-532/1733.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.Koning werd per 17 augustus 1847 op voordracht van J.Schut en met vlagnummer 756 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Timor". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Koning en zijn vrouw 28 resp. 25 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van 10/17 augustus 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Jan Koning, geen leeftijd vermeld, voerend de bark “Timor, op voordracht van kapitein Jan Schut.023.

 

J.Koning wonend te Amsterdam was in de periode 10 augustus 1847 t/m zijn vermissing in 1869 met vlagnummer 14 effectief lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de bark “Timor”.1111

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd 01 oktober 1847 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Koning.064b

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren           type           scheepsnaam                           naam reder/boekhouder

       756                   1848           bark          Timor                                        A.Blussé van Oud Alblas, Dordrecht

                            1849-1851     bark          Timor                                        P.Blussé van Oud Alblas, Dordrecht

                                 1852           bark          Timor                                        idem

                                 1853           bark          Jacob Cats                               Mr.P.Blussé van Oud Alblas, Dordrecht

       376                   1854           bark          Jacob Cats                               idem

                            1855-1859     fregat        Admiraal van Heemskerk     idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Koning                                                Admiraal van Heemskerk          07 mei 1861           02 april 1862

 

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Koning als gezagvoerder064:

*    1850; 1852           bark “Timor”                                             boekhouder “Blussé van Oud Alblas te Dordrecht

*    1853 t/m 1854     bark “Jacob Cats”                                     boekhouder P.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht

*    1855                      geen vermelding van schip

*    1856 t/m 1859;

       1861                     fregat “Admiraal van Heemskerk”         boekhouder P.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt J.Koning als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1852 op de bark “Timor”, gebouwd in 1840 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 450 ton o.m., varend voor A.Blussé van Oud-Alblas & F. van Wageningen & Co te Dordrecht;

*    1853 t/m 1855 op het 3/m schip “Jacob Cats”, gebouwd in 1835 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 790 ton o.m., varend voor Mr. P. van Oud Alblas te Dordrecht;

*    1856 t/m 1857 op het 3/m schip “Admiraal van Heemskerk”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 1115 ton o.m., varend voor L.Zegers Veeckens te Amsterdam (dit klopt niet met de opgave uit de lidmaatschapregisters van “Zeemanshoop”);

*    1858 t/m 1862 op hetzelfde schip, maar nu voor Mr. P. Blussé van Oud Alblas te Dordrecht;

*    1864 t/m 1866 van het 3/m schip “Kosmopoliet”, gebouwd in 1853/1854 op de werf van De Merwede van Cornelis Gips & Zn aan de Lijnbaan te Dordrecht, 753 ton o.m., varend voor de Gebr. Blussé te Dordrecht (zie ook 064);

*    1869 van de “President Benson” ex Goudkust, gebouwd in 1852 te Rotterdam, 146 ton o.m., varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1869 vermist.

 

Overige bijzonderheden

J.Koning verzorgde per 19 maart 1859 vanuit Brouwershaven met de “Admiraal van Heemskerk” een troepentransport van 3 officieren en 125 manschappen naar Nederlands Oost Indië. Hij arriveerde te Batavia op 04 juli 1857 na een reis van 107 dagen.

Op 04 juli 1863 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en een detachement van 3 officieren en 125 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 oktober 1863 na een reis van 95 dagen.

Op 07 juni 1864 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en een detachement van 3 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 07 september 1864 na een reis van 92 dagen.

Op 16 juni 1865 vertrok hij van Brouwershaven met de “Kosmopoliet” en een detachement van 6 officieren en 150 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 03 september 1865 na een reis van 79 dagen. Onderweg was 1 manschap overleden065.

 

Op 19 maart 1859 vertrok van Brouwershaven het fregat "Admiraal van Heemskerk" van Mr.P.Blussé van Oud Alblas te Dordrecht onder kapitein J.Koning. Het arriveerde op 04 juli 1859 te Batavia na 106 dagen reis026(38/047).

 

Op 6 april 1850 vertrok de bark “Eendragt maakt Magt” onder kapitein Lars Peter Andersson vanuit Antwerpen naar Valparaïso (Chili) en Callao (Peru). “Op 14 juni ontmoette het twee verdachte schepen, vermoedelijk kapers. Toen het barkschip Timor, met kapitein Koning uit Dordrecht, naderde verdwenen de twee schepen …”074.

 

In het NSM hangt in de vaste tentoonstelling een posterachtige afbeelding van de clipperfregatten Kosmopoliet I (bouwjaar 1854, 758 ton) en Kosmopoliet II (bouwjaar 1864, 1078 ton), beiden van de rederij Gebr. Blussé te Dordrecht. Er wordt aangegeven dat de gezagvoerders waren J.Koning resp. J.Bouten. Op de afbeelding van de Kosmopoliet II is de nummervlag D18 te zien van J.Bouten lid van het zeemanscollege "Tot Nut van Handel en Zeevaart" te Dordrecht.

 

De bark “Timor” van de rederij Blussé van Oud Alblas te Dordrecht heeft minstens 14 reizen gemaakt waarvan de volgende onder kapitein J.Koning:

         * 7de reis.            Augustus 1847 naar Batavia en terug mei 1848.

         * 8ste reis.           Juli 1848 naar Batavia en terug april 1849.

         * 9de reis.            Mei 1849 naar Batavia en terug februari 1850

         * 10de reis.          April 1850 naar Valparaiso en Java. Terug maart 1852

      Het fregat de “Jacob Cats” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 15 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J.Koning:

      *13de reis               mei 1852 naar Batavia en weer terug in juni 1853

      *14de reis               mei 1853 naar Batavia en weer terug in oktober 1854

      Het fregat de “Admiraal van Heemskerk” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 12 reizen waarvan de volgende onder gezag van kapitein J.Koning:

      *9de reis                  mei 1855 naar Batavia. Datum terugreis niet vermeld

      *10de t/m 12de reis eveneens onder kapitein Koning, maar geen data vermeld. Verkoop van het schip in 1862.

      De medium clipper ”Kosmopoliet I” van de Dordtse rederij Blussé van Oud Alblas maakte in totaal 18 reizen waarvan de een aantal onder kapitein J.Koning. Data en bestemmingen niet genoemd.

Gegevens van P. Blussé te Vught die ze ontleende aan het Blusséarchief in het Stadsarchief van Dordrecht.

 

De bark “Timor” onder kapitein J.Koning verliet Dungeness op 01 mei 1850 en arriveerde te Valparaiso via Kaap Hoorn op 10 augustus. Het voer via de westroute naar Hongkong waar het arriveerde op 22 maei 1851.121

 

NRC 18 april 1852

“Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende  …  schepen:

 … kapt. C.M. Borghorst en JACOB CATS, kapt. J. Koning; de beide laatsten van Dordrecht….”

 

NRC 29 april 1854

“Batavia, 10 maart. Scheepsvrachten. Door gebrek aan genoegzame produkten kunnen alle aangekomen particuliere schepen geen lading bekomen en zijn dus de vrachten wederom gedaald.  … Thans liggen nog zonder bestemming de Nederlandse schepen, …  JACOB CATS, … “

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 18 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen D “Kosmopoliet”, kapt. J.Koning,  komend van Batavia en met bestemming Schiedam. Als passagiers zijn aangebracht de heren F.J.S. van Heumer, 1ste luitenant bij het O.I.leger; C.J.S.Court, officier van adm. 2de klas bij de marine; A.Cupaerus, O.I.ambtenaar; A.E.Bouten; J.W.Coster en 12 gepasporteerde militairen.

 

Ontleend aan. van Blokland-Visser064:

Op 11 oktober 1835 was Jan Koning lichtmatroos op het fregat “Dordtenaar” onder kapitein Jan F.P.A.Abbema en vertrekt met 43 man naar Batavia. Hij is matroos tot 22 mei 1839 en krijgt dan eervol ontslag.

In een monsterrol 817 op het Gemeentearchief te Dordrecht, gedateerd 05 april 1837 betreffende het fregat “de Dordtenaar”, varend voor Blusé van Oud Alblas te Dordrecht en onder gezag van kapitein J.F.P.A.Abbema, met bestemming Batavia staat als ligtmatroos vermeld J.Koning,, oud 17 jaar, afkomstig uit Amsterdam en met een maandgage van f 12,-.

Op 10 augustus 1847 is hij kapitein op de bark “Timor en vertrekt met 22 man naar Batavia. Hij maakte met dit schip 4 reizen en is op de 4e reis vanuit Valparaiso op 01 maart 1852 terug in Nederland.

Volgens monsterrol 1532 dd 28 april 1851 was hij gezagvoerder op het fregat de “Jacob Cats” en vertrok met 18 man naar Batavia.

Op 15 mei 1856 was hij kapitein op het fregat de “Admiraal van Heemskerk” en vertrok naar Batavia met als 1e stuurman Adolph F.Giesse uit Dordrecht

 

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Koning, Jan
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: GOUDKUST zeilende naar de rede van St. George d' Elmina. Aquarel gemaakt in 1853, kapitein T.D. de Wit
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.245
DVD VIII – 567
BIJLBRIEF
Naam schip GOUDKUST

plaats en datum acte Rotterdam, 14 juli 1852

type schip schoener

bouwwerf/verkoper Gebr. Visser, scheepsmakers te Rotterdam, werf De Noteboom, gelegen aan de Schiedamsche Dijk

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 77 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 26,10 m., breed 4,58 m., hol 2,74 m.

kiellegging december 1851

tewaterlating 2 juli 1852

plaats / datum registratie Rotterdam, 17 juli 1852

nummer van registratie deel 40, folio 196, verso, vak 8

notaris verklaring voor Burgemeester & Wethouders Stad Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 240308

Naam GOUDKUST
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1852
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.551
DVD VIII – 1603, 1618
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip 35/100e fregat BURGEMEESTER HOFFMAN
40/100e fregat TERNATE
Brik ST. GEORGE DE LA MINA
Schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS
Schoener PRESIDENT BENSON (ex-GOUDKUST)
Brik IVOORKUST (ex-COMEET)
Schoener HOLLANDSCH ACRA (ex-MARIA ANNA)
1/32e part bark GRONDWET
1/6e part bark CONCURRENT
1/8e part fregat VOORUIT

plaats en datum acte firma-scheiding (zie bijlage), Rotterdam, 30 december 1863

type schip diverse

bouwwerf/verkoper Abraham van Rijckevorsel, als bewindvoerder voor zijn zoon Huibert van Rijckevorsel, thans zonder beroep en verblijvende in het kanton Neuchatel in Zwitserland

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hendrik Muller Samuelszoon, van zijn firma Hendrik Muller & Co., Rotterdam, voorheen geassocieerd geweest met Huibert van Rijckevorsel onder de firma H. Van Rijckevorsel, Rotterdam, in welke firma H. Muller en H. van Rijckevorsel ieder voor de helft participeerden, welke firma reeds sedert 30 december 1862 was ontbonden

plaats / datum registratie Rotterdam, 31 december 1863

nummer van registratie deel 179, folio 137, recto, vak 1

notaris Willem Simon Burger Wz., notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden

researcher/datum research: ML / 160209









Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.551

De scheiding heeft betrekking op de volgende schepen en scheepsparten, waarvan de beide firmanten van de firma H. van Rijckevorsel elk de helft bezaten:

- 35/100 parten in het fregat BURGEMEESTER HOFFMAN, gemeten 42,10 x 7,60 x 5,32 meter en groot 758 tonnen, thans liggende te Rotterdam, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Gebr. Visser, werf De Hoop, Rotterdam, bijlbrief 20 april 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 14.350,-
- 40/100e parten in het fregat TERNATE, groot 395 lasten, thans op reis naar Oost-Indië, voor de firma en de mede-reders gebouwd door Fop Smit te Kinderdijk, bijlbrief 20 juli 1855, waarde van de parten volgens taxatie NLG. 22.000,-
- De brik ST GEORGE DE LA MINA, gemeten 31,00 x 7,50 x 2,00 meter, en groot circa 200 tonnen, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam bijlbrief 21 juli 1849, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 11.000,-
- De schoener GOUVERNEUR SCHOMERUS, gemeten 27,90 x 4,71 x 2,75 meter en groot 85 lasten, zich thans bevindende op reis naar West Afrika, gebouwd geheel voor rekening van de firma door Gebr. Visser, werf De Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 31 oktober 1853, waarde van het schip volgens taxatie NLG 13.000,-
- De schoener vroeger genaamd geweest GOUDKUST, thans genaamd PRESIDENT BENSON, gemeten 26,10 x 4,58 x 2,74 meter en groot 77 lasten, zich thans bevindende op een reis naar West-Afrika, geheel voor rekening van de firma gebouwd door de Gebr. Visser, werf de Noteboom, Rotterdam, bijlbrief 14 juli 1852, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 9.000,-
- De brik vroeger genaamd geweest COMEET, thans genaamd IVOORKUST, gemeten 27,20 x 4,79 x 3,15 meter en groot 182 tonnen, zich thans bevindende te Rotterdam, welk schip door de firma was aangekocht in openbare veiling op 28 juli 1857, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 7.400,-
- De schoener vroeger genaamd geweest MARIA ANNA, thans genaamd HOLLANDSCH ACRA, gemeten 28,40 x 4,60 x 3,00 meter en groot 174 tonnen, thans liggende te Rotterdam, door de firma onderhands gekocht bij acte Amsterdam, 18 juni 1855, waarde van het schip volgens taxatie NLG. 6.800,-
- 1/32e part in het barkschip GRONDWET, groot 396 lasten of 749 tonnen, varende onder boekhouderschap van de firma M.V. de Crane & Zoon te Zierikzee, thans op reis naar Oost-Indië; het aandeel heeft volgens taxatie een waarde van NLG. 2.190,-
- 1/6e part in het barkschip CONCURRENT, gemeten 38,60 x 7,32 x 5,06 meter, en groot 635 tonnen, zich thans bevindende op een reis naar Oost-Indië, welk schip de firma voor zich en anderen nieuw heeft doen bouwen door de Gebr. Visser, werf de Hoop, Rotterdam, bijlbrief 26 februari 1857, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 6.500,-
- 1/8e part in het fregat VOORUIT, gemeten 39,40 x 7,22 x 5,24 meter en groot 643 tonnen of 350 lasten, zich thans bevindend op een reis naar Oost-Indië. Welk schip nieuw is gebouwd voor de firma en mede-reders door de Gebr. Visser op hun werf het Land van Belofte te Rotterdam, bijlbrief 14 mei 1856, waarde van dit aandeel getaxeerd op NLG. 5.000,-
Samen met contant geld van de firma zijnde NLG 102.760 wordt de waarde van de firma vastgesteld op NLG. 200.000,- , waarvan de beide deelgenoten elk NLG 100.000,- bezitten.

Opm: Huibert van Rijckevorsel was in staat van krankzinnigheid verklaard en verbleef tot zijn dood in een kliniek in Zwitserland.

ML / 160209

Naam PRESIDENT BENSON
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Bijlbrief: NA-Den Haag / Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. ? No. 245
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk