Inloggen
WILLEM DE EERSTE - ID 8385


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1839-04-27 / 1863-12-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1839
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Johan Reinhard Boelen, werf De Haan, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1837-06-15
Launch Date: 1838-08-10
Delivery Date: 1839-04-23
Technical Data

Engine Manufacturer: C.V. Koninklijke Fabriek van Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 160
Power Unit: NHP
Eng. additional info: Raderboot, twee enkelvoudige 1-cyl. stoommachines
 
Gross Tonnage: 487.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 258.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 256.00 lasts (commercial)
 
Length 1: 167.00 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 65
Configuration Changes

Datum 00-00-1856
Type: Rebuilt
Omschrijving: Bij de Werf Vredenhof te Amsterdam heeft een belangrijke verbouwing aan het stoomschip WILLEM DE EERSTE plaatsgevonden; ook werden nieuwe machines geplaatst. Het schip werd verdoopt in JONGE PAUL. (bron: rapport over 1856, onderhavenmeester Amsterdam, Stadsarchief Amsterdam toeg. 502, inv. 118)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1839
Datum agenda: 1839-04-27
Register nr: 18390191
Scheepsnaam: WILLEM DE EERSTE
Type: Stoomboot
Lasten: 256
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Savert, J.H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1839-04-23 WILLEM DE EERSTE
Manager: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1856-00-00 JONGE PAUL
Manager: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Ship Events Data

1863-12-07: Final Fate:
Op weg van Koningsbergen naar Amsterdam verloren gegaan in het Kattegat bij Nordeny.
1863-12-08: NRC 081263
Amsterdam, 7 december. Volgens telegram van Norden, dd. 5 dezer, was bij Norderny gezonken een vermoedelijk Nederlands stoomschip van circa 500 lasten, zijnde zonder volk. (opm: zie NRC 091263)
NRC 091263
Amsterdam, 8 december. Het Nederlandse schip JONGE PAUL, kapt. Nannings, van Koningsbergen herwaarts, is volgens telegram van Norden, dd. 7 dezer, bij Norderney gezonken, doch het volk gered.


Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Jan Hendrik Savert werd gedoopt op 01 januari 1791 te Amsterdam (zie BR, Amsterdam)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Savert werd met vlagnummer 348 per 06 maart 1832 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van D.Spreeuw. Zijn schip was de “Beurs van Amsterdam”002.

In de Algemene Vergaderingen van 28 februari/06 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Hendrik Savert, 40 jaar, voerend het stoomschip Willem den Eersten, wonende op de Fransche Kade te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Spreeuw. Er is geen vlagnummer vermeld023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 staat een aanvrage door kapitein J.H.Savert “kapitein eener stoomboot … om in het Fonds als Effectief Lid te worden aangenomen. Gesteld in handen van de Heeren Penningmeesteren om te dienen van bericht.” In de notulen dd 23 februari 1832 staat de mededeling dat kapitein Savert zich als effectief lid kan laten voorstellen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 december 1832 wordt gemeld een: “Missive van de directie der amsterdamscche stoomboot Maatschappij d 2 dezer namens kapt.n J.H.Savert kennisgevende dat het stoomschip Willem den 1e aan het Rijk is afgestaan en gewapend is met aanbieding van genoemde kapitein op de verhoogde contributie waarin hij nu vervalt te betalen.”

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1855 staat een verzoek om een uitkering door kapitein J.H.Savert. Deze wordt hem in de vergadering dd 31 januari 1856 toegekend voor 1 jaar ingaande 01 februari 1856.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1857 staat wederom een verzoek om onderstand door J.H.Savert, welk verzoek echter wordt afgewezen. In de notulen dd 25 juni 1857 verzoekt hij wederom om een herziening van de afwijzing, waarop het Bestuur de penningmeester opdracht geeft zijn financiële toestand nader te onderzoeken. In de vergadering dd 30 juli 1857 volgt de definitieve afwijzing. En ook weer een herhaald revisieverzoek op 27 augustus 1857 wordt afgewezen.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 juni 1857 staat een verzoek van J.H.Savert om continuering van een uitkering, welke door het Bestuur van de hand is gewezen. Ik heb kennelijk een eerder verzoek over het hoofd gezien. In de vergadering van 01 september 1857 is sprake van een verzoek van de heer C.Gilhuis om het besluit inzake een uitkering aan kapitein Savert te herzien, maar het Bestuur blijft bij het eerder genomen besluit.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       348                      1832-1834    stoomsch.      Willem den Eersten                            Amst.Stoomb.Maatsch.

                                        1835          stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 idem

       236                      1836-1838    stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 idem

                                     1839-1853    stoomsch.      Willem de Eerste                                 idem

        66                       1854-1855    stoomsch.      Willem de Eerste                                 idem

                                     1856-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.H.Savert als gezagvoerder gedurende:

*     1833 t/m 1836 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;

*     1836 t/m 1839 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*     1840 t/m 1855 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Savert, Jan Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Dirk Matthys Valentijn Kuhn werd geboren te Amsterdam op 14 maart 1822.

Hij was getrouwd met Jannetje Duinker, waarover geen verdere bijzonderheden zijn vermeld.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.M.V.Kuhn werd per 13 januari 1857 op voordracht van H.F.Zeijlstra en met vlagnummer 701 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip "De Jonge Paul". Toegevoegd is "bedankt"002.

In de Algemene Vergaderingen van 06/13 januari 1857 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Dirk Matijs Valentijn Kuhn, oud 34 jaar, voerend het ss “De Jonge Paul”, wonend op de Nieuwendijk bij de Stroomarkt te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.F.Zeijlstra.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 15 december 1857. Met 01 mei 1859 van beroep veranderd, bedankt in 1860003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         701                           1857           stoomsch.       Kroonprinses Louise                           geen opgave

                                      1858-1859     geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.M.V.Kühn als gezagvoerder gedurende:

*    1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Kuhn/Kühn, Dirk Matthys Valentijn

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.B. de Jong als gezagvoerder gedurende:

*    1861 op het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor Stoomschoenerreederij Paul van Vlissingen te Amsterdam. Het schip zonk in het Kattegat;

*    1857 op het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterdamsche Stoombootrederij, opgericht in 1825;

*    1858 t/m 1860 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op 20 november 1861 verging in het Kattegat, op weg van Amsterdam naar Stettin, het ss. Burgemeester Huydekoper. Van de bemanning werden slechts 4 man gered, 14 mensen verloren het leven bij de ramp. Het schip werd gebouwd bij van Heel en van Vlissingen te Amsterdam in 1845, mat 321 Brt. en voer voor de N.V.Nederlandsche Stoomschroefschonnerij (sic) te Amsterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Jong, H.B. de

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Mevius als gezagvoerder gedurende:

*    1861 t/m 1862 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Mevius, J.H.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Nannings als gezagvoerder gedurende:

*    1860 van het schroefstoomschip, 30 pk, “Jonge Marie”, gebouwd in 1857, 200 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam

*    1864 op het houten schroefstoomschip “Jonge Paul”, ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., 60 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Mij. Paul van Vlissingen te Amsterdam. In 1864 gezonken.

 

Overige bijzonderheden

Op 07 december 1863 verging ter hoogte van Nordeney tijdens een zware storm het ss. “Jonge Paul”. Het schip was op weg van Köningsbergen naar Amsterdam. De Bemanning werd gered.

Het ss “Jonge Paul” werd in 1839 gebouwd bij Paul van Vlissingen te Amsterdam als “Willem de Eersten”. In 1856 werd het herdoopt in “Jonge Paul”. Het mat 487 Brt. en voer voor de Amsterdamsche Stoomboot Mij Paul van Vlissingen te Amsterdam072.

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 november 1864 staat de mededeling dat de penningmeester van het college f 54,- heeft ontvangen “zijnde de opbrengst van eenige wrakstukken van het verongelukte stoomschip de Jonge Paul bereidwillig afgestaan door den Heer Paul van Vlissingen.”023.

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Nannings, J.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1832-03-15
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: WILLEM DEN EERSTEN
Schipper: Savert, Jan H
Scheepstype: stoomschip
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Deze schetstekening wordt gezegd van de WILLEM DE EERSTE van 1839 te zijn. Dit is onzeker.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3179-1839.15

DVD XI – 221
BIJLBRIEF

Naam schip WILLEM DE EERSTE

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 22 april 1839

type schip stoomschip, gekoperd

bouwwerf/verkoper Johan Reinhardt Boelen, scheepsbouwmeester te Amsterdam, werf De Haan, in de Bikkerstraat

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 256 lasten

tuigage / aantal dekken een dek

afmetingen 47,00 x 5,63 x 4,12 meter

kiellegging 15 juni 1837

tewaterlating 10 augustus 1838

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 april 1839

nummer van registratie deel 37, folio 126, recto, vak 4.

notaris verklaring voor burgemeester van Amsterdam

prijs NLG.

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 190708

Naam WILLEM DE EERSTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3179

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS 198.3168.1839.15
foto IMG 1961, 1962

CEDULE

Naam schip WILLEM DE EERSTE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 24 april 1839

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, directeur Paul van Vlissingen, Amsterdam, enig eigenaar

te voeren door kapt. Jan Hendrik Savert

grootte in tonnen 256 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 24 april 1839

nummer registratie deel 37, folio 126, verso, vak 2

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de bovengenoemde maatschappij en ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Jansen Terlet, cargadoor te Amsterdam.

1839.04.27 Eerste zeebrief voor een stoomschip WILLEM DE EERSTE, kapt. J.H. Savert

researcher/datum research: ML / 06051

Naam WILLEM DE EERSTE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1839
Toegang 198
Inventaris 3168

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF: Noord-Hollands Archief - Haarlem / Archiefnummer Amst.198.3179-1839.15