Inloggen
BEATRIX - ID 8373


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-08-12 / 1868-06-16 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

Scheepsbouwer: Willem & Jan Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1851-08-13
Launch Date: 1852-05-15
Delivery Date: 1852-08-09
Technical Data

Net Tonnage: 411.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 217.00 lasts
 
Length 1: 33.30 Meters Registered
Beam: 5.71 Meters Registered
Depth: 4.86 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-08-12
Register nr: 18520623
Scheepsnaam: BEATRIX
Type: Bark
Lasten: 217
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schloss & Hencke
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Verschoor, E.
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1852-08-09 BEATRIX
Manager: Firma Schloss, Hencke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1858-00-00 BEATRIX
Manager: Firma Schloss & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Schloss & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1862-12-23 CHINA
Manager: Firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NJWH
Additional info: Call sign since 1867. Aangekocht voor NLG 18.800,-

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.247

Eigenaren van het barkschip BEATRIX bij de bouw:


Firma Van Oostenee & Co., Rotterdam (1/32e part)
Leon Levien Jacobson Alexanderszoon, Rotterdam (1/32e part)
Mr. Bartholomeus Marinus Verbrugge, Rotterdam (1/32e part)
Tonnis Hendricus Visser, Rotterdam (1/32e part)
Cornelis de Haan, Rotterdam (1/32e part)
Dingeman Govert de Kock, Rotterdam (1/32e part)
Paulus van Geer, Rotterdam (1/32e part)
Adrianus Arnoldus Jesse, Rotterdam (1/32e part)
Andries Huijbers, Rotterdam (1/32e part)
Jacobus van Elsen, Rotterdam (1/32e part)
Jacobus Johannes Houtman, Rotterdam (1/32e part)
Johannes Nicolaas Keijser, Rotterdam, (1/32e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (1/32e part)
Simon Blankhart, Rotterdam (1/32e part)
Evert Verschoor, Rotterdam (1/32e part)
Petrus Lansmans, Rotterdam (1/32e part)
Johann Heinrich Lange, Rotterdam (1/32e part)
firma Van der Hoodt & Wevelaar, Delfshaven (1/32e part)
Jan de Gruijter, Lekkerkerk (1/32e part)
Beatrix Leenderts, Wed. Willem van Geer, Leiden (1/32e part)
Agatha van Geer, Leiden (1/32e part)
Wed. Willem Anes, Rotterdam (2/32e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/64e part)
Adrianus Dekker, Rotterdam (1/64e part)
Moritz Schloss, Rotterdam (2/32e part)
Firma W. & J. Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel (6/32e part)

Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.513 bark BEATRIX

Lijst verkopende eigenaren:

Firma Schloss & Co., Rotterdam (14/64e part)
Firma Van Oosterzee & Co., Rotterdam (2/64e part)
L.L. Jacobson Azn., Rotterdam (2/64e part)
C. de Haan, Rotterdam (2/64e part)
D.G. de Koch, Rotterdam (2/64e part)
P. van Geer, Rotterdam (2/64e part)
A.A. Jasse, Rotterdam (2/64e part)
J.N. Keyser, Rotterdam (2/64e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (6/64e part)
Mw.Wed. W. Anes, Rotterdam (4/64e part)
P.C. de Moor, Rotterdam (1/64e part)
A. Dekker, Rotterdam (1/64e part)
C.F. van Wotki, Rotterdam (2/64e part)
Jan de Gruyter, Lekkerkerk (2/64e part)
Mw.Wed.C. Hoogendijk, Capelle aan den IJssel (10/64e part)
F. van Holst, Delfshaven (4/64e part)
A.H. Weevelaar, Delfshaven (2/64e part)
Mw. Agatha van Geer, Leiden (2/64e part)
Mw. Beatrix Leendertz, wed. Willem van Geer, Leiden (2/64e part)

Eigenaren CHINA volgens acte d.d. 17 december 1861:

firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam (15/16e part) en

F. van Holst, Delfshaven (1/16e part)

Ship Events Data

1860-01-12: Sprang a leak
Plymouth, 12 januari 1860. Het Nederlandse schip BEATRIX, kapt. van Wijk (opm: bark, kapt. C.A.L. van de Wijck), van Sunderland naar Singapore, is alhier binnengelopen om een lek te stoppen.
1861-12-17: Sold at auction
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzoon, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen als lasthebbende van hun meester, op dinsdag de 17e december 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands barkschip BEATRIX, laatst gevoerd door kapt. C.A.L. van den Wijck, volgens meetbrief lang 33 el 30 duim, wijd 5 el 71 duim, hol 4 el 86 duim, en alzo groot 411 tonnen, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende in de Westerhaven binnen deze stad.
In juni 1860 is aan gemeld schip een reparatie geëindigd, welke NLG 40.000 heeft bedragen, waarna aan hetzelve een certificaat is afgegeven A.I. voor tien jaar voor de grote vaart, door de Nederlandsche Vereeniging van Assuradeuren.
Het schip blijft inmiddels uit de hand te koop.
1862-08-00: Damaged
Rio-Janeiro, 7 augustus 1862. Het Nederlandse barkschip CHINA, kapt. Tofield, van Rotterdam naar Singapore, met schade alhier binnen, is van een nieuw roer voorzien; de reparatie zal vermoedelijk in het begin van september geëindigd zijn.
1863-07-00: Grounded
Hongkong, 24 juli 1863. Kapt. Tofield, met de Nederlandse bark CHINA, te Whampoa gearriveerd, heeft op 28°39' NB en 122°25' OL op een bank gestoten die niet op de kaart aangeduid staat. Enige minuten nadat het schip erover was, vond met 19 vadem diepte en kort daarna geen grond.
1868-06-16: Sold to foreign country
Advertentie. De Makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hzn, B.C.D. Hanegraaff, H.N. Montauban van Swijndregt, H.H. van Dam, C.H. van Dam en H. Montauban van Swijndregt te Rotterdam zullen, als last hebbende van hunne meesters, op dinsdag 16 juni 1868, des middags ten 12 ¼ ure, in de zaal aan de Scheepmakershaven, wijk No. 499, publiek verkopen:
- Het extra snelzeilend Nederlands nieuw gezinkt schoenerschip KLASINA, gevoerd door kapt. H. Sannes, volgens meetbrief lang 28,15 Nederlandse el, wijd 4,91 Nederlandse el, hol 3,83 Nederlandse el, en alzo groot 186 tonnen of 98 lasten, zo als hetzelve ligt in de Kalkhaven te Dordrecht.
- Het extra snelzeilend gekoperd en kopervast Nederlands barkschip CHINA, gevoerd door kapt. E. Tofield, volgens meetbrief lang 33,30 Nederlandse el, wijd 5,71 Nederlandse el, hol 4,86 Nederlandse el, en alzo groot 411 tonnen of 218 lasten, zo als hetzelve ligt in de Zalmhaven, aan de Werf van de heren De Jong, Kortland & Anthony, te Rotterdam.
Beiden met derzelver rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheepsgereedschappen.
Voorts zullen nog afzonderlijk worden geveild twee chronometers.Verkocht naar het buitenland.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Evert Verschoor is getrouwd met Johanna Buijser, geboren 21 februari 1810 en overleden in juni 1873.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.Verschoor werd met vlagnummer 761 per 16 november 1847 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein B.J.Martens. Als zijn schip is genoemd de “Maria”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 09/16 november 1847 werd als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop voorgedragen/benoemd Evert Verschoor, 39 jaar, voerend de bark “Maria”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein B.J.Martens. 023.

 

E.Verschoor was met vlagnummer R234 in de periode 1848 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

E.Verschoor was in 1851 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1858 verzoekt de wed. kapitein E. Verschoor geb. Buijser om een uitkering welke haar en een kind wordt toegekend in de vergadering dd 03 juni 1858 ingaande 01 mei 1858.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 29 juni 1858 staat vermeld dat aan de wed E.Verschuur geb. Buijser per 01 mei 1858 een uitkering is toegekend in de 1e klasse voor haar en 1 kind.023.

 

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1858 is overleden. In hetzelfde Jaarverslag staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe van kapitein E.Verschoor een uitkering heeft ontvangen van f 135,30 incl. schoolgeld voor haar en haar kind voor een periode van 9 maanden. (hieruit is te concluderen dat kapitein Verschoor in maart/april 1858 is overleden). In 1859 was de uitkering f 180,40058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam              naam reder/boekhouder

     761                           1848          bark                Maria                           A.van Hoboken & Zn te Rotterdam

                                     1849-1850    fregat              Batavia                                                 idem

                                        1851          geen vermelding van schip en boekhoouder

                                     1852-1853    bark                Beatrix                         Schloss & Hencke te Rotterdam

     380                        1854-1857    geen vermelding van schip en boekhouder

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein E.Verschoor met vlagnummer R234 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1849                     van de bark “Batavia”           373 last      varend voor A. van Hoboken & Zonen te Rotterdam

*   1851                      van de bark “Beatrix”           ? last           varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam

*   1855                      van de bark “Beatrix”           217 last      varend voor Schloss & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt E.Verschoor als gezagvoerder gedurende:

*   1849 van de bark “Maria”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, op de werf “Welvaren” van B.de Hoog, 296 ton o.m., varend voor A. van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*   1850 t/m 1851 van het fregat “Batavia”, gebouwd in 1829 te Rotterdam, 710 ton o.m., varend voor A.van Hoboken & Zn te Rotterdam;

*   1853 t/m 1857 van de bark “Beatrix”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Evert Verschoor werd in oktober 1847 de nieuwe gezagvoerder van de “Maria”. Van Hoboken meldde aan de Nederl. Handel Maatschappij dat deze “na 27 reizen trouwe dienst deze opklimming wel heeft verdiend.” -069 – p.261.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Verschoor, Evert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Carel Anastatius Leopold van der Wijck werd per 02 september 1843 "ingenomen" als leerling van de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Doesburg op 03 april 1830. Zijn ouders waren Jonkheer Pieter van der Wijck, zonder beroep te Vorden nr.185 bij Zutphen, en Christine Caroline Philippine Muller. "Het kostgeld is ontvangen bij G.F.Dijk op de Heerengracht over de Bergstraat te Amsterdam". De vorderingen werden in de periode 1844-46 middels drie-maandelijkse rapporten bijgehouden van de vakken zeevaartkunder, schoolonderwijs (nederlands, engels en frans) en scheepswerk. Voorts is gemeld:

" 24 Dec 1845 aangenomen tot Lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Meijjes

7 Mei 1846 geplaatst als Jongen op het schip Amboina Capt.Laurens (moet zijn Louwerse025) naar Batavia voor Rotterdam ...

6 Maart 1847 terug van de reis

3 Mei 1847 geplaatst als Ligtmatr. op het Schip Sara Johanna Capt.Sweijs naar Batavia voor Amsterdam ...

25 Maart 1848 terug van de reis met goed attest

5 April 1848 eervol ontslagen"004(949-533/2012).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.A.L.van der Wijck werd met vlagnummer 796 per 29 juli 1862 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein E.Sanders. Als zijn schip is vermeld de “Theodora Machtilda”. Toegevoegd is “Honorair Lid gew.” 002. Ten tijde van de inschrijving was van der Wijck 32 jaar001.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 juli 1862 staat vermeld dat als lid voor de vlag is voorgedragen/benoemd C.A.L. van der Wijck, oud 32 jaar, voeren de bark “Theodora Machtilda”, voor rekening van de wed. B.W. van Starcvkenborg van Straten, op voordracht van kapitein E.Sanders.023

 

Carel A.L. van der Wijck was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1862 t/m 1866 met vlagnummer 796.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 maart 1866 krijgt C.A.L. van Wijk toestemming zijn effectieve lidmaatschap in een honorair lidmaatschap om te zetten.042.

 

In de notulen van 17 april 1866 van de Algemene Vergadering staat het verzoek van C.A.L.van der Wijk om van effectief lid over te gaan naar het honoraire lidmaatschap, hetgeen wordt toegestaan.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren      type                              scheepsnaam            naam reder/boekhouder

       796            1862-1864 bark    Theodora Machtilda                         Wed.B.W.van Starckenborgh van Straten

                              1865      geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

Naam kapitein           Naam schip            Vertrek                                                                   Terugkomst

C.A.L. van Wijck      Beatrix                                     14 november 1859                             12 oktober 1861

                                     Theodora Machtilda              28 juli 1862                                         27 januari 1863

 

De heer Scholten, Leusden, vatte de kapiteins, hun schepen, het aantal reizen en de deinstjaren samen die werden gevaren in dienst van de rederij van B.W.Starkenborgh van Straten. (september 2008)116

Naam                          Schip                                      Periode            Aantal reizen           Diensttijd

C.A.L.van Wijck       Theodora Machtilda            1862-1865               2                                 3

 

Bouma025 vermeldt C.A.L. van der Wijck als gezagvoerder gedurende:

*   1858 t/m 1861 van de bark “Beatrix”, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Schloss & Hencke te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam en was herdoopt in “China”;

*   1863 t/m 1865 van de bark “Theodora Machtilda”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 505 ton o.m., varend voor de wed. B.W. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor Jeremias Meyjes & Zn te Amsterdam en was omgedoopt tot “Geesiena Maria”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Wijck, Carel Anastatius Leopold van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;

*   1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;

*   1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Tofield, E.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Andreas Floris Arys Hörner werd geboren op 19 november 1832 te Rotterdam als zoon van de Nederlands Hervormde Ary Marius Hörner, kantoorbediende, en Dirkje Alida van ’t Hoogerhuys. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Schiedamsche Dijk Wijk 3 nr. 619 (nieuw nr. 239). Hij behaalde op 30 april 1859 het diploma 1e stuurman voor de grote vaart.

Hij trouwde op 09 maart 1859 te Rotterdam met Cornelia Lindyer, geboren 13 januari 1837, dochter van de Lutherse Jacob Lindyer, spekslager, en Johanna Wilhelmina Parish. Zij vertrok op 13 september 1876 naar Fagal005.

Andreas overleed in 1897.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.F.A (of H.) Hörner was met vlagnummer R82 in de periode 1861 t/m 1897 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

A.F.A.Hörner was in 1865 en 1873 afwisselend commissaris en in 1868 en 1870 secretaris van de Maatschappij058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1897 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat A.F.A.Hörner in 1897 is overleden058.

 

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij  staat kapitein A.F.H (later A.F.A.) Hörner met vlagnummer R82 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1862, 1863            van het fregat “d’Elmina”                                377 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1864                                                                                                     geen vermelding van schip en boekhouder

*    1865, 1866            van de brik “Nagasaki”                                     146 last     varend voor C.Vlierboom & Zonen te Rotterdam

*    1867                       van de brik “Rio de la Plata” 146 last             varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven

*    1874, 1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 en van Sluijs013 vermelden A.F.A.Hörner als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1864 van het 3/mschip “d’ Elmina”, gebouwd in 1841 te Rotterdam, 715 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam;

*    1865 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor J.W.Anthony te Rotterdam;

*    1866 t/m 1867 van de brik “Nagasaki” ex Catharina Geertruida, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 273 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1867 voor f 14.000,- verkocht aan Sandberg & Co te Dordrecht en herdoopt in “Zeevaart”;

*    1868 van de brik “Rio de la Plata”, gebouwd in 1867 te Elshout, 250 ton o.m., varend voor P.Rademakers & Co te Delfshaven;

*    1869 van de bark “Macassar”, gebouwd in 1849 te Rotterdam, 428 ton o.m., varend voor C.Vlierboom & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1869 verkocht naar Duitsland;

*    1872 t/m 1873 van de bark “Gijsbert Karel van Hoogendorp”, gebouwd in 1864 te Lekkerkerk, 756 ton o.m., varend voor Hartog & Glazener te Rotterdam. Het schip werd in 1873 verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

ntleend aan Hoedemaker038:

      Handelsblad 15 januari 1867

Advertentie van verkoop op Maandag 4 februari 1867 te Amsterdam van het gekoperd en kopervast Brikschip, varende onder Nederlandsche Vlag, genaamd NAGASAKI, gevoerd door kapitein A.F.A.Hörner. Volgens Nederlandsche meetbrief lang 28,90 el wijd 5.53 el, hol 3,88 el, alzoo gemeten op 276 tonnen of 146 lasten. Ligt in het Oosterdok (Later uit de hand verkocht). Aan wie? (vraagt Hoedemaker. Het antwoord hiervoor).

 

A.F.A.Hörner vertrok op 01 december 1862 van Brouwershaven met de “d’Elmina” en 2 landmachtofficieren en arriveerde te Batavia op 03 maart 1863 na een reis van 119 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Hörner, Andreas Floris Arys
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Tofield als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1864 van de bark “China” ex Beatrix, gebouwd in 1852 te Capelle aan de IJssel, 411 ton o.m., varend voor Bicker Caarten & Anthony te Rotterdam;

*   1866 t/m 1868 wederom op de bark “China” (zie hiervoor) en nu varend voor J.W.Anthony te Rotterdam. Het schip werd in 1868 naar het buitenland verkocht;

*   1869 van de bark “Maasnymph” ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1304 ton o.m., varend voor H.Veder te Rotterdam;

*   1871 t/m 1874 van het 3/mschip “Maria” ex Union, ex Lyra, gebouwd in 1855 te Newbury Port, 1062 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam;

*   1875 t/m 1877 van het 3/mschip “India” ex Anny Richmond, gebouwd in 1861 te Bath-Maine, 1300 ton o.m., varend voor van Zeylen & Decker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Tofield, E.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.247
DVD VIII – 573, 575
BIJLBRIEF
Naam schip BEATRIX

plaats en datum acte Rotterdam, 7 augustus 1852

type schip bark

bouwwerf/verkoper Cornelis Hoogendijk Willemszoon, scheepsbouwmeester
te Capelle aan den IJssel, voor zijn firma W. & J. Hoogendijk & Co.

gevoerd door kapt. Evert Verschoor

eigenaar/aankoper zie bijlage

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 217 lasten of 410 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 33,30 m., breed 5,71 m., hol 4,86 m.

kiellegging 1 november 1851

tewaterlating 15 mei 1852, geheel volbouwd

plaats / datum registratie Rotterdam, 9 augustus 1852

nummer van registratie deel 133, folio 106, recto, vak 6

notaris Johannes Hogendijk, notaris te Rotterdam

prijs

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 240308










Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.247

Eigenaren van het barkschip BEATRIX bij de bouw:


Firma Van Oostenee & Co., Rotterdam (1/32e part)
Leon Levien Jacobson Alexanderszoon, Rotterdam (1/32e part)
Mr. Bartholomeus Marinus Verbrugge, Rotterdam (1/32e part)
Tonnis Hendricus Visser, Rotterdam (1/32e part)
Cornelis de Haan, Rotterdam (1/32e part)
Dingeman Govert de Kock, Rotterdam (1/32e part)
Paulus van Geer, Rotterdam (1/32e part)
Adrianus Arnoldus Jesse, Rotterdam (1/32e part)
Andries Huijbers, Rotterdam (1/32e part)
Jacobus van Elsen, Rotterdam (1/32e part)
Jacobus Johannes Houtman, Rotterdam (1/32e part)
Johannes Nicolaas Keijser, Rotterdam, (1/32e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (1/32e part)
Simon Blankhart, Rotterdam (1/32e part)
Evert Verschoor, Rotterdam (1/32e part)
Petrus Lansmans, Rotterdam (1/32e part)
Johann Heinrich Lange, Rotterdam (1/32e part)
firma Van der Hoodt & Wevelaar, Delfshaven (1/32e part)
Jan de Gruijter, Lekkerkerk (1/32e part)
Beatrix Leenderts, Wed. Willem van Geer, Leiden (1/32e part)
Agatha van Geer, Leiden (1/32e part)
Wed. Willem Anes, Rotterdam (2/32e part)
Pieter Cornelis de Moor, Rotterdam (1/64e part)
Adrianus Dekker, Rotterdam (1/64e part)
Moritz Schloss, Rotterdam (2/32e part)
Firma W. & J. Hoogendijk & Co., Capelle aan den IJssel (6/32e part)

ML 240308

Naam BEATRIX
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1852
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.513
DVD VIII – 1540,1546
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip BEATRIX, thans CHINA

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Rotterdam, 17 december 1861

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper zie bijlage

gevoerd door kapt. C.A.L. van Wijck

eigenaar/aankoper firma Bicker Caarten & Anthony, Rotterdam (15/16e part) en
F. van Holst, Delfshaven (1/16e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 411 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 33,30 m., breed 5,70 m., hol 4,86 m.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Rotterdam, 23 december 1861

nummer van registratie deel 11, folio 30, recto, vak 6

notaris Wilhelmus Joannes Rietstap, griffier kantongerecht Rotterdam

prijs NLG 18.800,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de zaal op hoek Scheepmakershaven en Bierstraat, door F.N. Montauban van Swijndregt, makelaar te Rotterdam. Het schip ligt in de Westerhaven te Rotterdam.



researcher/datum research: ML / 070109











Bijlage bij acte Rott.3.03.17.01.3675.513 bark BEATRIX

Lijst verkopende eigenaren:

Firma Schloss & Co., Rotterdam (14/64e part)
Firma Van Oosterzee & Co., Rotterdam (2/64e part)
L.L. Jacobson Azn., Rotterdam (2/64e part)
C. de Haan, Rotterdam (2/64e part)
D.G. de Koch, Rotterdam (2/64e part)
P. van Geer, Rotterdam (2/64e part)
A.A. Jasse, Rotterdam (2/64e part)
J.N. Keyser, Rotterdam (2/64e part)
Firma P.A. van Es & Co., Rotterdam (6/64e part)
Mw.Wed. W. Anes, Rotterdam (4/64e part)
P.C. de Moor, Rotterdam (1/64e part)
A. Dekker, Rotterdam (1/64e part)
C.F. van Wotki, Rotterdam (2/64e part)
Jan de Gruyter, Lekkerkerk (2/64e part)
Mw.Wed.C. Hoogendijk, Capelle aan den IJssel (10/64e part)
F. van Holst, Delfshaven (4/64e part)
A.H. Weevelaar, Delfshaven (2/64e part)
Mw. Agatha van Geer, Leiden (2/64e part)
Mw. Beatrix Leendertz, wed. Willem van Geer, Leiden (2/64e part)

ML / 070109

Naam CHINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1862
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1852
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Bijlbrief: Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.247

Jaar: 1861
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE VAN KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.513