Inloggen
STOOMVAART (DE) - ID 8358


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1849-03-01 / 1898-04-26 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1849
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen (Paul van Vlissingen & Dudok van Heel), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1847-05-05
Launch Date: 1848-08-08
Delivery Date: 1849-02-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen (Paul van Vlissingen & Dudok van Heel), Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Simple
Eng. additional info: Raderen.
Speed in knots: 9
 
Net Tonnage: 507.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 268.00 lasts
 
Length 1: 50.10 Meters Registered
Beam: 5.88 Meters Registered
Depth: 3.87 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1868
Type: Rebuilt
Omschrijving: Verbouwd van raderstoomboot tot schroefstoomschip. en verlengd. GRT 590, NRT 426, L 202.4

Datum 00-00-1879
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe machine en ketel, 2-cyl. Compound, 23 & 42-30 Lees, Anderson & Co., Glasgow. EPK 350. (in 1849 werd ze voorzien van de oude machine van 1827 van de BEURS VAN AMSTERDAM)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1849
Datum agenda: 1849-03-01
Register nr: 18490115
Scheepsnaam: STOOMVAART (DE)
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 268
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vlissingen, P. van (dir ASM)
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1849-00-00 STOOMVAART (DE)
Manager: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PTCS

Date/Name Ship 1877-00-00 STOOMVAART (DE)
Manager: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: P.A. van Es & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PTCS

Date/Name Ship 1898-04-26 BRITTA
Manager: Fredrik W. Clausen, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S. S.S. Britta, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Date/Name Ship 1900-00-00 BRITTA
Manager: Erik Rusten, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S Normannalinien, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway

Date/Name Ship 1904-01-01 BRITTA
Manager: Erik Rusten, Bergen, Norway
Eigenaar: A/S. S.S. Britta, Bergen, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Bergen / Norway
Additional info: Normannalinien ging in 1903 failliet; via een bank werd ze weer aan Rusten verkocht.

Ship Events Data

1849-00-00: Gebouwd met de oorspronkelijke machine van de BEURS VAN AMSTERDAM.
1906-02-00: Final Fate:
Begin februari 1906 werd de BRITTA, op dat moment het oudste Noorse stoomschip, voor sloop verkocht aan de Kristiania Spigerwerk te Christiania (Oslo), die haar te Uddevalla (Zweden) liet slopen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.

Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.

Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.

 

"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.

"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".

Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      654                       1843-1849    stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 Amsterd.Stoomb.Maatsch.

                                     1850-1853    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

      296                       1854-1855    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

                                        1856          stoomsch.      Kroonprinces Louise                          geen opgave

 

K.H.Visser was van:025

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;

*   1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;

*   1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;

*   1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;

*   1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Visser, Klaas Haantjes

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Bruns werd met nr.659 effectief lid van Zeemanshoop per 22 januari 1856 op voorspraak van K.H.Visser. Zijn schip was de “Stoomvaart”002.

In de Algemene Vergaderingen van 15/22 januari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Claas Bruns, oud 35 jaar, voerend het stoomschip “Stoomvaart”, wonend aan de Buitenkant te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.H.Visser.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer      jaren          type                 scheepsnaamnaam                reder/boekhouder

         659         1856-1857     stoomb.           Stoomvaart                            geen opgave

                         1858-1860     stoomb.           Stoomvaart                             Amsterd.Stoomboot.Maatsch.

                         1861-1872     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Bruns                                                                                                                                                                                               Stoomvaart                     01 maart 1860                                                                                                                                                            01 december 1860

Bouma025 vermeldt C.Bruns als gezagvoerder gedurende:

  • 1856 t/m 1861 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
  • 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1896 te Middlesbro, 1274 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Bruns, Claas

Familiegegevens en opleiding

Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.

Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.

Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.

 

"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.

"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".

Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      654                       1843-1849    stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 Amsterd.Stoomb.Maatsch.

                                     1850-1853    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

      296                       1854-1855    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

                                        1856          stoomsch.      Kroonprinces Louise                          geen opgave

 

K.H.Visser was van:025

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;

*   1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;

*   1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;

*   1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;

*   1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Visser, Klaas Haantjes

Familiegegevens en opleiding

Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.

Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper  met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.

Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.

 

Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:

“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820  overl. op zee 24 oct 1866  STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832  overl ??? (onleesbaar) 1916   ALBERDINA HAZEWINKEL  OVERL 7 FEBR. 1957.”

Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp  en herdoopt in “Twee Gebroeders”;

*    1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;

*    1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;

*    1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen

*    1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.

08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.

11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.

 

Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.

In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.

Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.

In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114

Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.

 

Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114

Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Hazewinkel, Berent Abrahamz

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

C.Bruns werd met nr.659 effectief lid van Zeemanshoop per 22 januari 1856 op voorspraak van K.H.Visser. Zijn schip was de “Stoomvaart”002.

In de Algemene Vergaderingen van 15/22 januari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Claas Bruns, oud 35 jaar, voerend het stoomschip “Stoomvaart”, wonend aan de Buitenkant te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.H.Visser.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer      jaren          type                 scheepsnaamnaam                reder/boekhouder

         659         1856-1857     stoomb.           Stoomvaart                            geen opgave

                         1858-1860     stoomb.           Stoomvaart                             Amsterd.Stoomboot.Maatsch.

                         1861-1872     geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

C.Bruns                                                                                                                                                                                               Stoomvaart                     01 maart 1860                                                                                                                                                            01 december 1860

Bouma025 vermeldt C.Bruns als gezagvoerder gedurende:

  • 1856 t/m 1861 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;
  • 1900 en later van het stalen schroefstoomschip “Zuid Holland”, gebouwd in 1896 te Middlesbro, 1274 ton n.m., varend voor de Scheepvaart & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bruns, Claas

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.P.Pieper als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1863 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Pieper, P.P.

Familiegegevens en opleiding

Berent werd geboren op 13 september 1820 te Veendam als zoon van de schipper Abraham Cornelis Hazewinkel en Albertje Hindriks.

Berent trouwde op 03 november 1859 te Veendam als schipper  met Stijntje Douwes, geboren op 29 april 1832 te Wildervank als dochter van de expert Eilt Alberts Douwes en Geertje Klaassens Boer. Stijntje Douwes overleed op 13 maart 1916 te Veendam, 83 jaar.

Op zijn reis van Rio del Plata naar Antwerpen is Berend Abraham op 24 oktober 1866 op zee overleden en kreeg hij zijn zeemansgraf.

 

Op de oude begraafplaats van Veendam staat (2003) een grafzerk met de volgende tekst:

“BEREND A. HAZEWINKEL geb. 13 sept. 1820  overl. op zee 24 oct 1866  STIJNTJE E. DOEWES geb ??? (onleesbaar) 1832  overl ??? (onleesbaar) 1916   ALBERDINA HAZEWINKEL  OVERL 7 FEBR. 1957.”

Foto van de heer W. van Koldam te Makkum, ontvangen via de heer Suyk te Heiloo in december 2003.

 

Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen vermelden Berent/Berend als schipper in 1859, 1860, 1862, 1865, 1866

 

Lidmaatschap van zeemanscollege(s)

B.A.Hazewinkel was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer A resp 1 in de periode 1849 t/m 1867. Berend nam het vlagnummer over van zijn vader, de eerste voorzitter van het Veendammer college.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt B.A.Hazewinkel als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1849 op de kof “Anja”, gebouwd in 1827 te Veendam, 110 ton o.m., kapitein/eigenaar varend vanuit Veendam. Het schip werd in 1849 verkocht aan de Gebr. Nieuwenkamp  en herdoopt in “Twee Gebroeders”;

*    1851 t/m 1855 van de schoenerkof “Jonge Hendrik”, gebouwd in 1846 te Veendam, 115 ton o.m., varend voor de Gebr. Brons te Veendam;

*    1856 t/m 1863 op de 2-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1855 te Hoogezand, 147 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Veendam. Het schip werd in 1863 verkocht aan de Gebr. van der Beek te Waalwijk en herdoopt in Waalwijk. Het voer de eerste reis onder deze naam onder kapitein R.Waling en verging dat jaar op de kust van Jutland;

*    1864 op het ijzeren raderstoomschip “Stoomvaart”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen

*    1866 t/m 1867 op de 3-mastschoener. “Veendam”, gebouwd in 1865 te Hoogezand, 205 ton o.m., varend voor J.A.Hooites te Hoogezand;

*    een brik met de naam “Veendam” komt niet voor bij Bouma

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

28 januari 1835, kof “Anja”, schipper Abraham Kornelis Hazewinkel, kajuitwachter Berend Abrahams Hazewinkel.

08 februari 1840, kof “Alida Giezen”, schipper Gosse Germs Boon, matroos Berend Abrahems Hazewinkel.

11 februari 1843, kof “Anja”, schipper Jan Abrhams Hazewinkel, stuurman Berend Abrahams Hazewinkel.

 

Berend Abraham kreeg na de dood van zijn vader de kof “Anja”. Dit schip werd verkocht in 1847. Later verkocht hij de kof “Jonge Hendrik”in 1855. In 1856 had hij de tweemastschoener “Veendam”, 147 ton, bouwjaar 1856. In 1863 verging dit schip op de kust van Jutland.

In 1863-1864 was hij kapitein op een raderstoomboot “Stoomvaart”, 507 ton, bouwjaar 1853, Eigenaar Paul van Vlissingen van de Amsterdamse Stoomboot Maatschappij, 1825, Amsterdam. De stoomvaart beviel Abraham echter niet en in 1865 had hij weer een nieuw zeilschip, de driemastschoener “Veendam”, 205 ton, evenals de eerste “Veendam” in 1865 gebouwd door I Hooites te Hoogezand, die ook (mede-)eigenaar was.

Tenslotte voerde hij de brik “Veendam”.

In: Voortvarend naar zee. Kroniek van de kapiteins Hazewinkel” door W. van Koldam. Jaartal ?.

 

Overige bijzonderheden

Provinciale Groninger Courant 06 mei 1865114

Groningen, 5 mei. Van de Boteringepoortenboog gezien, leverde heden de Noorderhaven een prachtig gezicht op, doordat tal van schepen, allen van het grootste charter, hun vlaggen in de top hadden ter ere van een der gezagvoerders, die heden in het huwelijk treedt. Onder al die vlaggen trok een blauwe, waarin een vijfhoekige witte ster, waaiende van de grote top van de driemast-schoener VEENDAM (opm: kapt. B.A. Hazewinkel) een bijzondere aandacht, en bij onderzoek omtrent de betekenis vernamen wij, dat die vlag in het vervolg zal gevoerd worden door alle schepen, waarvan de heer I.A. Hooites te Hoogezand boekhouder is.

 

Provinciale Groninger Courant 22 januari 1867114

Advertentie; Uit de hand te koop, door sterfgeval, het in 1865 zeer soliede gebouwde kopervast en gekoperde snelzeilend driemast schoonerschip, genaamd VEENDAM, met deszelfs complete inventaris, groot 205 zeetonnen, gevoerd door nu wijlen kapitein B.A. Hazewinkel, hebbende de eerste klasse bij de Nederlandse vereniging van assuradeuren en Veritas met een kruis, liggend te Antwerpen. Adres in persoon of met franco brieven bij de heren I.A. Hooites te Hoogezand en E.A. Doewes te Veendam.

 

 

Datum vanaf: 1863
Kapitein: Hazewinkel, Berent Abrahamz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.Nannings als gezagvoerder gedurende:

1863 op het houten schroefstoomschip, 60 pk, “Jonge Paul” ex Willem de Eersten, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 487 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1865 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1866 t/m 1868 van de stoomschoener‘” Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

1880 t/m 1884 op het ijzeren fregat met hulpstoom “Utrecht”, gebouwd in 1868 te Bolnes (op de werf van de Gebr. Pot), 2009 ton o.m.-80 pk, varend voor Voorhoeve & Jelier te Rotterdam. In 1870 was de machine uitgenomen.

 

Overige bijzonderheden

In “Reizen rond Kaap Hoorn onder Nederlandse vlag. Overzicht vanaf de ontdekking in 1616 tot het einde van de Nederlandse grote zeilvaart in 1911”. door H.Hazelhoff Roelfzema. Uitgave Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarder, 2010, 88 pp plus Bijlage met een Chronologisch Register van Reizen van 1616 tot 1911.121

p.74-75 Salpeteroorlog tussen Chili, Bolivia en Peru. 1879-1883 Afiena, Johanna en Maria, Utrecht, Helena.

Het fregat “ Utrecht”  onder kapitein F.Nannings werd geregistreerd te Penag op 23 oktober 1881, te San Francisco van 02 maart tot 15 april,te Dublin op 05 september 1881, te Penarth op 20 januari 1882, vanwaar naar San Francisco werd gezeild. Vervolgens is het op 09 april 1882 te Stanley gemeld met tevens schade aan tuig en roer. En teslotte een verblijf op 16 december te San Francisco en vertrek naar Liverpool op 27 januari 1883.

Nannings  Jonge Paul van Koninsbergen herwaarts 7 Decbr (1863) bij het eiland Juist verongelukt.

Uit “Assurantie vennootschap tegen zeeschade 1843-1889”Stadsarchief Amsterdam 642-17.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Nannings, F.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Ruel als gezagvoerder gedurende:

*   1866 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Ruel, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Van Sluijs013 en Bouma025 vermelden kapitein W.Welman als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1861 op het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 in Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterdamsche Stoombootrederij, opgericht in 1825;

*   1862 het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Rostock, 221 ton, varend voor de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij. Paul van Vlissingen;

*   1867 t/m 1868 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

*   1865 t/m 1867 op de “Amstel” (zie hiervoor) en voor dezelfde reder. In 1869 was het schip overgegaan naar M.S.Springer & J.Stuerman te Amsterdam en werd het verbouwd tot een 3/m schip.

 

Overige bijzonderheden

Kapitein ss "GOUVERNEUR VAN EWIJCK " Id 8197.

Varend voor Paul van Vlissingen  Amsterdam in 1861. JS 22223.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Welman, W.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1850 t/m 1852 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

*   1868 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Amsterdam”, gebouwd in 1853 te Rostock, 221 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoombootmaatschappij. Paul van Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

 “NRC 31-01-1870. Cuxhaven 28 januari 1870.

Het stoomschip AMSTERDAM, alhier hedenmorgen van Amsterdam aangekomen, rapporteert op de hoogte van Terschelling een wrak gezien te hebben, hebbende op het hek in witte letters de naam MARIE & ALICE met een gele lijst daaroverheen.”077.

 

In een adres dd 12 december 1855 aan de Tweede Kamer der Staten Generaal drongen 58 gezagvoerders aan op de invoering van een Tuchtwet. Zij meldden dat de uitvoering van hun beroep dagelijks meer en meer werd belemmerd door de onmogelijkheid om aan boord der schepen behoorlijke orde en tucht te bewaren. Een van de ondertekenaars was D.Visser. 104.

 

De Harlinger Courant dd 29 oktober 1874 vermeldt in de rubriek Scheepvaart-berigten het volgende096:

Binnengekomen:

Hamburg 25 Oct. Amsterdam (s) Amsterdam.”

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Visser, D.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Brouwer als gezagvoerder gedurende:

  • 1869 t/m 1877 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Reederij Paul van Vlissingen te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1868
Kapitein: Brouwer, J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt P.Verhagen als gezagvoerder gedurende:

*   1871 t/m 1874 van de 2/msch “Rollo”, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 133 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam. Het schip is in 1874 in het Engels Kanaal overzeild;

*   1876 t/m 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Elve” ex Director, gebouwd in 1848 te Hull, 189 ton o.m., varend voor James Smith te Rotterdam. Het schip werd in 1879 gesloopt;

*   1879 t/m 1895 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart 2”, gebouwd in 1855 te Amsterdam, 507 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Verhagen, P.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1849.5

DVD XI – 664, 665
BIJLBRIEF

Naam schip de STOOMVAART

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 17 februari 1849

type schip stoomboot, ijzer

bouwwerf/verkoper Paul van Vlissingen & Dudok van Heel, op hun werf aan het einde van de oostenburger Voorstraat te Amsterdam

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 507 tonnen of 268 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 50,10 x 5,88 x 3,87 meter

kiellegging 5 mei 1847

tewaterlating 8 augustus 1848

plaats / datum registratie Amsterdam, 19 februari 1849

nummer van registratie deel 57, folio 186, recto, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:







researcher/datum research: ML / 080908

Naam STOOMVAART (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1849
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3170-1849.5

Img 1951 - 1952
Cedule

Naam schip de STOOMVAART

plaats en datum acte : Amsterdam, 17 februari 1849

type schip stoomboot, ijzer

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper NV de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam
te voeren door kapt. Klaas Haantjes Visser

grootte in tonnen 507 zeetonnen/ 268 lasten

tuigage / aantal dekken 2 dekken/ 3 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating Gebouwd te Amsterdam

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 februari 1849

nummer van registratie deel 57, folio 186, recto, vak 4.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden:

Getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt met in Amsterdam AB 1838-1868
De eed wordt afgelegd door: Pieter Cornelis Zuijdbroek, gemachtigde van Paul van Vlissingen
Op 01-03-1849 wordt voor de STOOMVAART door P. van Vlissingen uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. (niet vermeld)



researcher/datum research: EJ/081216

Naam STOOMVAART (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1849
Toegang 198
Inventaris 3170