Inloggen
STAD AMSTERDAM - ID 8352


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1875-00-00 / 1879-05-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1875
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Masten: Three masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: A.& J. Inglis, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 114
Launch Date: 1874-12-10
Delivery Date: 1875-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: A. & J. Inglis, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 2100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 50 & 88 - 48 (inches)
Speed in knots: 12
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2761.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1778.00 Net tonnage
Deadweight: 3300.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 106.55 Meters Registered
Beam: 11.68 Meters Registered
Depth: 8.53 Meters Registered
Ship History Data

Date/Name Ship 1875-00-00 STAD AMSTERDAM
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PSTD

Date/Name Ship 1879-05-00 VILLE DE MARSEILLE
Manager: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Eigenaar: Compagnie Générale Transatlantique, Marseille, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Marseille / France

Ship Events Data

1875-00-00: Besteld voor de emigrantenvaart op Amerika. Als gevolg van stagnatie in dit vervoer na oplevering opgelegd. Enkele reizen als vrachtschip gemaakt, echter grote verliezen. In 1879 samen met STAD HAARLEM voor hfl 840.000 verkocht naar Frankrijk
1877-10-28: Damaged
Plymouth, 28 oktober 1877. Het naar Adelaide bestemd stoomschip STAD AMSTERDAM heeft oponthoud, dewijl men ontdekt heeft dat de krukas niet in orde is.
1879-05-13: Sold to foreign country
Amsterdam, 13 mei 1879. Het stoomschip STAD AMSTERDAM van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij is verkocht aan de Compagnie Générale Transatlantique te Parijs. Het vaartuig zal genaamd worden VILLE DE MARSEILLE en vermoedelijk in de vaart komen tussen Marseille en de Golf van Mexico.
1902-08-00: Final Fate: Scrapped

De VILLE DE MARSEILLE is in augustus 1902 voor sloop naar Genua (Italië) verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Boon was met vlagnummer R63 in de periode 1879 t/m 1892 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financële tegemoetkomingen058

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1892 als vlaggelid heeft bedankt058

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein G.J.Boon met vlagnummer R63 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

  • 1880 t/m 1882 van het ss. “Utrecht”   2177 ton n.m.  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1883 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam
  • 1885, 1886 van het ss. “Batavia”   2223 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1887, 1888 van het ss. “Bromo”     2508 ton  varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam
  • 1890 van het ss. “Ardjoeno”   2600 ton net   varend voor de Rotterdamse Lloyd te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt G.J.Boon als gezagvoerder gedurende:

  • 1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1872 van het schroefstoomschip “Cycloop”ex Bonita, gebouwd in 1861 te Dumbarton, 740 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1873 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het schroefss “Holland”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1876 van het schroefstoomschip “Pallas” ex Mont Cenis, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1900 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1876 t/m 1878 van het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1879 van het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te New Castle, 2500 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1880 t/m 1883 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1880 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm. Ruys & Zn te Rotterdam (in 1883 en later de Rotterdamsche Lloyd);
  • 1884 t/m 1887 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1888 t/m 1889 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1890 van het stalen schroefstoomschip “Merapi”, gebouwd in 1889 te Vlissingen, 2570 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • 1891 t/m 1892 van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd W.Ruys & Zn te Rotterdam

 

Overige bijzonderheden

In de Harlinger Courant in de rubriek Scheepstijdingen dd 29 januari 1890 staat het bericht:

Amsterdam Het Ned. stoomschip Merapi vertrok 25 dezer van Batavia naar Rotterdam

G.J.Boon vervoerde vanuit Vlissingen met de “Holland” een detachement landmactmilitairen naar Batavia op de volgende reis065*:

  • Vertrek 08 september 1873. Aankomst 24 oktober 1873 na 46 dagen. 4 officieren en 300 manschappen.

Vanuit Nieuwe Diep met hetzelfde schip:

  • 17 november 1873. Aankomst 03 januari 1874 na 47 dagen. 5 officieren en 200 manschappen (deze of de vorige opgave lijkt me onjuist gezien de data in oktober resp. november 1873!).

Vanuit Nieuwe Diep met de “Stad Amsterdam” op de volgende reizen:

  • 30 september 1876. Aankomst 10 november 1876 na 41 dagen. 5 officieren en 105 manschappen. Onderweg was 1 manschap overleden.

Vanuit Rotterdam met de “Utrecht” op de volgende reizen:

  • Vertrek 17 april 1880. Aankomst 03 juni 1880 na 47 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 02 oktober 1880. Aankomst 15 november 1880 na 44 dagen. 2 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 19 maart 1881. Aankomst op 04 mei 1881 na 46 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 06 augustus 1881. Aankomst 17 september 1881 na 42 dagen. 2 officieren en 55 manschappen.

Vanuit Vlissingen met hetzelfde schip:

*Vertrek 18 november 1882. Aankomst 12 januari 1883 na 55 dagen. 3 officieren en 44 manschappen.

Vanuit Rotterdam met hetzelfde schip:

  • Vertrek 14 april 1883. Aankomst 01 juni 1883 na 48 dagen. 2 officieren en 38 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Batavia” op de volgende reizen:

  • Vertrek 21 juni 1883. Aankomst 05 september 1883 na 46 dagen. 1 officier en 32 manschappen. (dit klopt niet met de vorige opgave.
  • Vertrek 08 december 1883. Aankomst 27 januari 1884 na 50 dagen. 3 officieren en 73 manschappen.
  • Vertrek 10 mei 1884. Aankomst 24 juni 1884 na 45 dagen. 3 officieren en 72 manschappen.
  • Vertrek 11 oktober 1884. Aankomst 24 november 1884 na 44 dagen. 4 officieren en 66 dagen.
  • Vertrek 14 maart 1885. Aankomst 28 april 1885 na 45 dagen. 3 officieren en 94 manschappen.
  • Vertrek 06 november 1886. Aankomst 21 december 1886 na 45 dagen. 3 officieren en 126 manschappen.
  • Vertrek 09 april 1887. Aankomst 12 mei 1887 na 33 dagen.3 officieren en 47 manschappen.
  • Vertrek 27 augustus 1887. Aankomst 09 oktober 1887 na 43 dagen. 4 officieren en 115 dagen.

Vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

  • Vertrek 05 mei 1888. Aankomst 18 juni 1888 na 44 dagen. 3 officieren en 75 manschappen.
  • Vertrek 20 oktober 1888. Aankomst 28 november 1888 na 40 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 09 maart 1889. Aankomst 18 april 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 53 manschappen.
  • Vertrek 28 december 1889. Aankomst 05 februari 1890 na 39 dagen. 3 officieren en 69 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Merapi” op de volgende reizen:

  • Vertrek 16 november 1889. Aankomst 26 december 1889 na 40 dagen. 3 officieren en 38 manschappen..(deze data kloppen niet met de voorgaande reis met de “Bromo”.
  • Vertrek 23 augustus 1890. Aankomst 30 september 1890 na 38 dagen. 2 officieren en 64 manschappen.
  • Vertrek 27 december 1890. Aankomst 10 februari 1891 na 45 dagen. 3 officieren en 48 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

  • Vertrek 02 mei 1891. Aankomst 10 juni 1891 na 39 dagen. 2 officieren en 49 manschappen.
  • Vertrek 09 januari 1892. Aankomst 16 februari 1892 na 38 dagen. 3 officieren en 54 manschappen.
  • Vertrek 14 mei 1892. Aankomst 20 juni 1892 na 37 dagen. 3 oficieren en 79 manschappen.
  • Vertrek 17 september 1892. Aankomst 24 oktober 1892 na 37 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

 

 

Datum vanaf: 1875
Kapitein: Boon, G.J.

Familiegegevens

Herman werd geboren op 27.03.1848 te Batenburg als z.v. Albertus Marinus Sluiter (onderwijzer) en Anne ’t Joostink.  

Herman (28) (zeevarende) trouwde op 17.02.1877 te Groningen met Johanna Maria van Beusekom (24) – geb. 10.04.1852 te Paterson, USA – d.v. Johannes Godfried van Beusekom (stadsbouwmeester) en Cornelia Maria Lijnslager. 

Johanna Maria van Beusekom overleed op 19.06.1929 te Amersfoort (77).

Herman overleed op 25.06.1926 te ’s-Gravenhage (78).  

 

Kinderen

-    Johannes Godfried

-    Herman - geb. 13-06-1884 (later kapitein bij de K.P.M.)

-    Cornelia Maria

-    Hermina Johanna Maria

-    Anne

 

Opleiding

Herman werd op 30.08.1862 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na het volgen van de 3-jarige cursus werd hij op 03.02.1865 geplaatst als jongen a/b van het schip QATRE BRAS, kapt. Nieuwenhuis, naar Makassar. Keerde op 05.01.1867 terug van de reis met goed attest.

 

De schepen van de kapitein

 

*   19.. – 19..  ??

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.W.I.M.

Tijdens het huwelijk van zijn zoon Herman wordt in de akte vermeld, dat het beroep nu is: Inspecteur van de Scheepvaart inspecties.

Overlijdensbericht in de NRC van 26-06-1926

 

DE GEGEVENS HIERONDER ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Sluiter werd met vlagnummer 921 per 24 november 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop002a.

In de Algemene Vergaderingen van het college Zeemanshoop dd 31 oktober/07 november 1882 wordt tot effectief lid voorgedragen/benoemd Herman Sluiter, oud 34 jaar, voerend het ss “Mercurius”, wonend in de Commelijnstraat 19 te Amsterdam op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 04 oktober 1888 staat de uitslag inzake de scheepsjournalen. De gouden medaille is toegekend aan kapitein J.H.Meijer van het ss “Erasmus”, de zilveren medaille aan kapitein C.Rademaker van het ss. “Prins Willem I”en de bronzen medaille aan kapitei H.Sluiter van het ss. “Prins Maurits”.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 07 december 1892 staat de uitslag inzake de scheepsjournalen 1890/91. De gouden medaille gaat naar kapitein H.Sluiter van het ss : Orins Willem Willem III”, de zilveren medaille naar kapitein J.Vernes van het ss “Afrikaan” en de bronzen medaille naar kapitein H.G.Ruhaak van het ss “Smit”.

In de Bijlagen van de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1890 worden de beoordelingen bekendgemaakt van de scheepsjournalen uit 1888/89. De gouden medaille is toegekend aan kapitein C.Drooglever Fortuijn van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille aan kapitein W.P.Harten van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille aan kapitein D.H.Hinlopen van het ss “Pollux”. Voorts wordt in het rapport opgemerkt dat er is overwogen het aantal medailles uit te breiden, maar dat daarvan is afgezien omdat daardoor de waarde van de medailletoekenning zou afnemen. Toch wordt opgemerkt dat er sprake was van uitmuntende verslagen van kapitein C.Koning van het ss “Voorwaarts” en H.Sluiter van het ss “Prins Maurits” en van zeer goede verslagen van H.H.Bart van de bark “Ardjoeno”, A.G.Mörzer Bruijns van het ss “Burgemeester den Tex” en G.A. van der Woude van het ss “Prins van Oranje” 042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 30 oktober 1888 wordt H.Sluiter door de voorzitter gelukgewenst “met zijne bekroning voor gehouden compasjournalen.” 023.

In de notulen dd 04 december 1888 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop is de bekroning vermeld voor gehouden kompasjournalen: “Namens de commissie van beoordeeling wenscht de Heer W. van Hasselt de bekroonden geluk met het behaald succes, zijn leedwezen gevende dat het slechts één hunner, de heer J.H.Meijer in de vergadering kon tegenwoordig zijn; de Heeren C.Rademaker en H.Sluiter bevinden zich op zee … De Heer van Hasselt reikte daarna onder eene hartelijke toespraak de gouden medaille benevens het daarbij behoorende diploma over aan den gezagvoerder J.H.Meijer van het stoomschip “Erasmus”, die deze onderscheiding met dank aanvaarde.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 29 november 1887 staat de volgende opmerking: “De Heer H.Sluiter geeft het bestuur in overweging om eenigen onderstand te verleenen aan de nagelaten betrekkingen van de passagiers en de bemanning van het stoomschip W.A.Scholten.”023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 juni 1893 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles voor de best gehouden kompasjournalen in de periode 1890-1891 waarbij goud wordt uitgereikt aan kapitein H.Sluiter en brons aan kapitein H.G.Ruhaak. De zilveren medaille voor kapitein J.Vernes zal, wegens afwezigheid van betrokkene, worden nagezonden.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 01 maart 1900 staat de mededeling dat H.Sluiter bedankt als bestuurslid “wegens vertrek naar West-Indië”. 023.

H.Sluiter was van 1885-1900 en van 1907-1926 bestuurslid van het College Zeemanshoop. In de bijeenkomst op 1 mei 1922, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan, werd hulde gerbacht aan “kapitein H.Sluiter, die met een tussenruimte van zeven jaar, gedurende welke hij in West-Indië werkzaam was, dertig jaar voor het college werkte; “.019.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       921                         1882          stoomsch.      Mercurius                        Kon.Nederl.Stoomb.Maatsch.

                                   1883                      geen vermelding van schip en boekhouder

                                     1884-1888    stoomsch,      Prins Maurits                  Kon.West-Indische Maildienst

                                     1889-1893    stoomsch.      Prins Willem III             idem

                                     1894-1895    stoomsch.      Prins Willem IV             idem

                                     1896-1897    stoomsch.      Prins Willem V               idem

                                        1898          geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt H.Sluiter als gezagvoerder gedurende:

*     1879 op het schroefstoomschip “Stad Amsterdam”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. Het schip werd in 1879 verkocht naar Frankrijk;

  • * 1880 van het schroefstoomschip “Astrea”, gebouwd in 1867 te Stockton, 560 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Jupiter”, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 931 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1882 t/m 1884 van het ijzeren schroefstoomschip “Mercurius”, gebouwd in 1880 te Sunderland, 924 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • * 1884 t/m 1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Maurits”, gebouwd in 1883 te Amsterdam, 1100 ton n.m., varend voor de Kon. W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
  • * 1890 t/m 1893 van het ijzeren schroefstoomschip “Prins Willem III”, gebouwd in 1890 te Amsterdam, 1600 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
  • * 1894 t/m 1896 van het stalen schroefstoomschip “Prins Willem IV”, gebouwd in 1894 te Stockton, 1720 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;
  • * 1897 t/m 1899 van het schroefstoomschip “Prins Willem V”, gebouwd in 1897 te Amsterdam, 1825 ton n.m., varend voor de Kon.W.I.Maildienst (1882) te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

In de Jg 10, 1888, van “De Zee” wordt verslag gedaan door de “Commissie van Beoordeeling der kompasjournalen, uitgegeven door het Collegie ‘Zeemanshoop’ “ Er waren ingebracht 33 journalen gehouden door 18 gezagvoerders. De beoordeling was gelijk aan die in 1886. “Het is de Commissie zeer aangenaam te mogen verklaren, dat verreweg het meerendeel der beoordeelde journalen zeer goed is bijgehouden.” De bronzen medaille werd behaald door de gezagvoerder H.Sluiter van het stoomschip “Prins Maurits”.

In Jg 15, 1893 werd over de wedstrijd 1890/1891 de gouden medaille toegekend aan kapitein H.Sluiter van het ss “Prins Willem III”.

In het tijdschrift De Zee, Jg.1897, p.71-75 staat een verslag van de Commissie tot beoordeeling van kompasjournalen. Daarin wordt de kwalificatie “goed” gegeven aan het journaal van het ss. “Prins Willem IV” onder kapitein H.Sluiter.

 

 

Datum vanaf: 1879
Kapitein: Sluiter, Herman

Afbeeldingen


Omschrijving: Deze foto, genomen bij de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij, dateert waarschijnlijk van de eerste week van mei 1879, zie Kroniek 1879, NRC 060579.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Dok

Omschrijving: STAD AMSTERDAM
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: STAD AMSTERDAM
Collectie: -
Vervaardiger: Onbekend *
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

NRC 060579. Amsterdam, 5 mei. Het stoomschip STAD AMSTERDAM, dat voor drie jaren tegelijk met de STAD HAARLEM voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij werd gebouwd, werd heden met een ballast van steenkolen enz. ter zwaarte van 3319 scheepslasten of 3.330,900 kilo, in het nieuwe Koninginne-dok gelaten, om schoongemaakt en van onderen opnieuw geschilderd te worden. Ten ongeveer 2 uur was het schip gedokt en alle machines bleken in de beste orde te zijn. Door dit feit is voorgoed een einde gemaakt aan de minder gunstige berichten, die omtrent het nieuwe dok in omloop waren gebracht.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten