Inloggen
SOPHIE - ID 8349


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-10-15 / 1857-09-11 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1855
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Palmer Brothers & Co, Jarrow on Tyne, Great Britain
Werfnummer: 40
Contractor: none
Launch Date: 1855-09-12
Delivery Date: 1855-11-22
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 75
Power Unit: NHP
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 708.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 502.00 Net tonnage
Net Tonnage 2: 292.00 lasts
Deadweight: 750.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 50.00 Meters Registered
Beam: 7.38 Meters Registered
Depth: 3.85 Meters Registered
Configuration Changes

Datum 00-11-1855
Type: Remeasurement
Omschrijving: Volgens de Engelse meetbrief mat de ALLIES in Britse voeten en tienden van voeten 170.1 x 26.6 x 15.8 en 525 ton bruto - 414 ton netto. Deze getallen komen dichter bij de waarheid, dan de Nederlandse afmetingen, die bij de breedte zijn gebaseerd op een gemiddelde van drie sneden.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-10-04
Register nr: 0
Scheepsnaam: ALLIES
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Schuurmans, dir.Stoomvaart Vereeniging de Maas, G.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Knapen, J. van
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1855-11-22 ALLIES
Manager: Christopher Dove Barker en anderen, North Shields, Great Britain
Eigenaar: Christopher Dove Barker en anderen, North Shields, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: North Shields / Great Britain
Additional info: Off.nr. 7636, registeratienr. Shields 1855/172

Date/Name Ship 1856-10-15 SOPHIE
Manager: Firma Gerrit Schuurmans & Zoon, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart-Vereeniging 'De Maas', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Gekocht voor NLG. 122.325,-

Ship Events Data

1857-09-11: Final Fate:
12 september 1857. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Dover, 11 september. Het stoomschip SOPHIE, kapt. J. van Knapen, van Rotterdam naar Bristol, is deze morgen op de hoogte van de Singels (opm: ondiepten in de inham bij Winchelsea, 10 mijl west van Dungeness) in aanzeiling geweest met het stoomschip HUNT (opm: WILLIAM HUTT), van Shields, en is onmiddellijk daarna gezonken. De kapitein en zijn vrouw, de Engelse loods, benevens twee passagiers en zeven man van de equipage zijn verdronken. De stuurman en de rest van de equipage zijn alhier aangekomen. De HUNT heeft schade bekomen doch de reis voortgezet.
(opm: het stoomschip was als ALLIES in 1855 in Engeland gebouwd, in oktober 1856 nieuw aangekocht door NV Stoomvaart-Vereeniging De Maas te Rotterdam; de bemanning van de SOPHIE werd op 7 september 1857 in Rotterdam voor het eerst gemonsterd, waarna het schip reeds op haar eerste reis onder Nederlandse vlag verloren ging; zie ook NRC 280658, 230958 en 060659)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Knapen was met vlagnummer R242 in de periode 1855 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij to Nut der Zeevaart. Hij staat wèl in de ledenlijst van het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam), maar niet in de lijst van aanmeldingen in dat jaar. Is hij wellicht al in 1854 lid geworden?058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein J. van Knapen met vlagnummer R242 in de ledenlijst als gezagvoerder van de ss. “Maas”, 40 last, varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.van Knapen als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1855 van de 2/msch “Zwaluw” ex Maria, gebouwd in 1846 te BurntIsland, 70 ton o.m., varend voor D.A.Schuurmans te Rotterdam;

*    1856 op het ss “Maas”, gebouwd in 1855 te Renfrew, 300 ton o.m., varend voor G.Schuurmans & Co te Rotterdam.

*    1857 op het 3/m stoomschip “Sophia”, gebouwd in 1855 te Yarrow, 631 ton o.m., varend voor G.Schiirmans te Rotterdam. Van Rotterdam naar Bristo; 11 Sept. bij Douvres gezonken na aanvaring.(11 man omgekomen).

 

Overige bijzonderheden

Op 24 juni 1857 stootte het ss “Maas” ten oosten van Pendeen op een rif en sloeg wrak. Het was op weg van Cadiz naar Rotterdam. Het schip werd gebouwd in 1856 te Renfrew, mat 190 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereeniging “de Maas” te Rotterdam072.

Op 11 september 1857 zonk het ss. “Sophie” na een aanvaring met het Britse ss “William Hutt” ter hoogte van Dungeness. Was op zijn eerste reis van Rotterdam naar Bristol. 12 mensen omgekomen, onder wie kapitein v.d.Knapen, zijn vrouw en de Engelse loods. Het schip was in 1857 gebouwd te Yarrow on Tyne, mat 708 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereenigingg “de Maas” te Rotterdam072.

 

De Harlinger Courant dd 16 september 1857 meldt:

“Omtrent het overzeilen van de Hollandsche schroefboot Sophie, meldt de Times van 12 dezer het volgende:

Een telegrafische berigt, bij Lloyds ontvangen, meldde gisteren, den ondergang der schroefboot  Sophie, van Rotterdam naar Bristol. Bij Dungeness door de schroefboot William Hutt aangezeild, zonk de Sophie in zeer korte tijd, den kapitein, 10 man der equipage en twee vrouwelijke passagiers in de diepte medevoerende. Elf man werden door de William Hutt opgevischt en den volgenden ochtend in zeer afgematte staat te Dover afgezet, waar zij door den Hollandschen vice-consul met groote zorg verpleegd zijn. Verscheidene visscherlieden zijn, op berigt, dadelijk in zee gestoken om de drijvende voorwerpene van het gezonken schip te bergen. De ochtend, waarop het ongeluk gebeurde, was duister en stormachtig, en men weet nog niet of de aanzeiling aan het gemis der gebruikelijke lantaarns op één of beide der schepen te wijten zij. De Sophie, Rotterdams eigendom, was nog eerst onlangs te Bristol wegens aldaar aangebragte smokkelgoederen in beslag genomen en de geheel equipage van 20 man gearresteerd. Door de tusschenkomst van Mr. May, den Hollandschen consul te London, werd het schip weer vrijgelaten en met eene geheel nieuwe equipage bemand.”

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Knapen, J. van
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 242
Overige informatie: J. van Knapen kwam om het leven bij de aanvaringsramp van zijn schip SOPHIE.

Familiegegevens en opleiding

P.Schep werd geboren in 1815 te Vlaardingen.

Hij overleed op 27 mei 1875 te Rotterdam

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.L.Schep wonend te Rotterdam was in de periode 25 november 1853 t/m zijn overlijden op 27 mei 1875 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 48. Ten rijde van zijn inschrijving was hij gezagvoerder van de schoener “Diana”. 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 21 juni 1875 staat de de boeking van de uitkering aan de weduwe van kapitein P.L.Schep van de regelementair toegestane f 200,-.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.L.Schep als gezagvoerder064a:

*     1854             schoenerbrik “Diana”       boekhouders Sandberg & Co te Dordrecht.

*     1855             geen vermelding van een schip

*     1856             brik “Luitenant Admiraal Callenburg            boekhouders Gebr. den Breems te Vlaardingen

*     1857 t/m 1858            stoomschip “Maas”                          boekhouders Schuurman & Zonen te Dordrecht(?)

*     1859; 1861  kof “Cornelia”                    boekhouder D.A.Schuurman te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt P.L.Schep als gezagvoerder gedurende:

  • * 1850 t/m 1854 van de 2/msch. “Diana”, gebouwd in 1847 te Dordrecht, 188 ton o.m., varend voor Sandberg & Co te Dordrecht;
  • * 1856 van de brik “Luitenant Admiraal Callenburgh”, gebouwd in 1855 te Vlaardingen, 189 ton o.m., varend voor de Gebr. den Breems te Vlaardingen;
  • * 1857 op het 3/m stoomschip “Sophia”, gebouwd in 1855 te Yarrow, 631 ton o.m., varend voor G.Schuurman te Rotterdam;
  • * 1859 t/m 1861 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1846 te Hoogezand, 71 ton o.m., varend voor G.Schuurman & Zn te Rotterdam. Het schip voer in 1862 voor A.v/d Berg Jz te Maasland en was herdoopt in “Drie Gezusters”;
  • * 1862 t/m 1862 van de 2/msch. “Anna Maria” ex Anna, ex Davids, gebouwd in 1832 te Limekilns, 86 ton o.m., varend voor Anes & Co te Rotterdam;
  • * 1865 t/m 1869 van de 2/msch “Rollo”, gebouwd in 1862 te Rotterdam, 133 ton o.m., varend voor P.A. van Es & Co te Rotterdam.

 

Luc Heijboer in een e-mail dd 10 april 2005 vermeldtin een overzicht van kapiteins op Vlaardinger schepen:

P.L.Schep                   1855-1856                              LUITENANT ADM. CALLENBURGH

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 16 september 1857 meldt:

“Omtrent het overzeilen van de Hollandsche schroefboot Sophie, meldt de Times van 12 dezer het volgende:

Een telegrafische berigt, bij Lloyds ontvangen, meldde gisteren, den ondergang der schroefboot  Sophie, van Rotterdam naar Bristol. Bij Dungeness door de schroefboot William Hutt aangezeild, zonk de Sophie in zeer korte tijd, den kapitein, 10 man der equipage en twee vrouwelijke passagiers in de diepte medevoerende. Elf man werden door de William Hutt opgevischt en den volgenden ochtend in zeer afgematte staat te Dover afgezet, waar zij door den Hollandschen vice-consul met groote zorg verpleegd zijn. Verscheidene visscherlieden zijn, op berigt, dadelijk in zee gestoken om de drijvende voorwerpene van het gezonken schip te bergen. De ochtend, waarop het ongeluk gebeurde, was duister en stormachtig, en men weet nog niet of de aanzeiling aan het gemis der gebruikelijke lantaarns op één of beide der schepen te wijten zij. De Sophie, Rotterdams eigendom, was nog eerst onlangs te Bristol wegens aldaar aangebragte smokkelgoederen in beslag genomen en de geheel equipage van 20 man gearresteerd. Door de tusschenkomst van Mr. May, den Hollandschen consul te London, werd het schip weer vrijgelaten en met eene geheel nieuwe equipage bemand.”

Bouma025 vermeldt voor 1857 als gezagvoerder zowel kapitein Schep als kapitein J.van Knapen. Ik denk dat het overzeilen plaats vond onder kapitein van Knapen, maar de smokkelaffaire onder kapitein Schep –(Parma)

Volgens monsterrol 1356 dd 19 december 1847 in het Gemeentearchief van Dordrecht monsterde P.L.Schep, oud 32 jaar, wonend te Vlaardingen, voor een maandgage van f 40,-, als stuurman op de schoenerbrik “Diana” onder kapitein A.J. van Nouhuys voor een reis met 11 man via Lissabon naar Rio de Janeiro via Lissabon varend voor Sandberg en Compagnie te Dordrecht.064

 

De schoener “Diana” onder kapitein P.L.Schep vertrok van Vlissingen op 12 november 1850 en voer via Kaap Hoorn naar Valparaiso waar het op 10 april 1852 met schade arriveerde. Via een verblijf in diverse Zuid-Amerikaanse havens aan de westkust voer het via Kaap Hoorn weer terug en kwam aan op 19 november 1852 te Antwerpen.121

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Schep, P.L.

Familiegegevens en opleiding

geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. van Knapen was met vlagnummer R242 in de periode 1855 t/m 1857 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij to Nut der Zeevaart. Hij staat wèl in de ledenlijst van het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam), maar niet in de lijst van aanmeldingen in dat jaar. Is hij wellicht al in 1854 lid geworden?058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein J. van Knapen met vlagnummer R242 in de ledenlijst als gezagvoerder van de ss. “Maas”, 40 last, varend voor D.A.Schuurman te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt J.van Knapen als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1855 van de 2/msch “Zwaluw” ex Maria, gebouwd in 1846 te BurntIsland, 70 ton o.m., varend voor D.A.Schuurmans te Rotterdam;

*    1856 op het ss “Maas”, gebouwd in 1855 te Renfrew, 300 ton o.m., varend voor G.Schuurmans & Co te Rotterdam.

*    1857 op het 3/m stoomschip “Sophia”, gebouwd in 1855 te Yarrow, 631 ton o.m., varend voor G.Schiirmans te Rotterdam. Van Rotterdam naar Bristo; 11 Sept. bij Douvres gezonken na aanvaring.(11 man omgekomen).

 

Overige bijzonderheden

Op 24 juni 1857 stootte het ss “Maas” ten oosten van Pendeen op een rif en sloeg wrak. Het was op weg van Cadiz naar Rotterdam. Het schip werd gebouwd in 1856 te Renfrew, mat 190 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereeniging “de Maas” te Rotterdam072.

Op 11 september 1857 zonk het ss. “Sophie” na een aanvaring met het Britse ss “William Hutt” ter hoogte van Dungeness. Was op zijn eerste reis van Rotterdam naar Bristol. 12 mensen omgekomen, onder wie kapitein v.d.Knapen, zijn vrouw en de Engelse loods. Het schip was in 1857 gebouwd te Yarrow on Tyne, mat 708 Brt. en voer voor de Stoomvaart Vereenigingg “de Maas” te Rotterdam072.

 

De Harlinger Courant dd 16 september 1857 meldt:

“Omtrent het overzeilen van de Hollandsche schroefboot Sophie, meldt de Times van 12 dezer het volgende:

Een telegrafische berigt, bij Lloyds ontvangen, meldde gisteren, den ondergang der schroefboot  Sophie, van Rotterdam naar Bristol. Bij Dungeness door de schroefboot William Hutt aangezeild, zonk de Sophie in zeer korte tijd, den kapitein, 10 man der equipage en twee vrouwelijke passagiers in de diepte medevoerende. Elf man werden door de William Hutt opgevischt en den volgenden ochtend in zeer afgematte staat te Dover afgezet, waar zij door den Hollandschen vice-consul met groote zorg verpleegd zijn. Verscheidene visscherlieden zijn, op berigt, dadelijk in zee gestoken om de drijvende voorwerpene van het gezonken schip te bergen. De ochtend, waarop het ongeluk gebeurde, was duister en stormachtig, en men weet nog niet of de aanzeiling aan het gemis der gebruikelijke lantaarns op één of beide der schepen te wijten zij. De Sophie, Rotterdams eigendom, was nog eerst onlangs te Bristol wegens aldaar aangebragte smokkelgoederen in beslag genomen en de geheel equipage van 20 man gearresteerd. Door de tusschenkomst van Mr. May, den Hollandschen consul te London, werd het schip weer vrijgelaten en met eene geheel nieuwe equipage bemand.”

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Knapen, J. van

Algemene informatie

ARA Den Haag, bijlbrief no. 383

SOPHIE
getuigen als gemachtigden voor enerzijds:
Christopher Dove Barker en Thomas Bell Barker, beide scheepsreders te North Shields, en                                                    
George Palmer Jr. en Charles Mark Palmer, beide scheepsbouwmeesters te Jarrow,
bij onderhandse volmacht van 7 oktober 1856 te North Shields getekend,
Anderzijds
Dirk Adrianus Schuurmans voor de firma Gerrit Schuurmans & Zoon als directeuren der Stoomvaart-Vereeniging De Maas,
Enerzijds verkocht, anderzijds gekocht te hebben het Engelse schroefstoomschip ALLIES, voortaan te noemen SOPHIE.
Lang    50 ellen
Breed    7 ellen en 38 duim
Hol       3 ellen en 85 duim
Na aftrek van de machinekamer gemeten op 553 ton,
Zoals de boot thans voor deze stad (ML: =Rotterdam) ligt, met al het scheepsbehoren.
Enerzijds verklaren het schip in eigendom te hebben en geheel nieuw voor eigen rekening te hebben doen bouwen. De kopers anderzijds hebben vanaf heden de vrije beschikking over het schip, de aankoopsom van NLG. 122.325 zijnde voldaan.
Geregistreerd 15 oktober 1856.

1859

NRC 050659
Rotterdam, 4 juni. Het Admiraliteitshof te Londen heeft gisteren de zaak behandeld van het Nederlandse stoomschip SOPHIE, contra het Engelse stoomschip WILLIAM HUTT. Nadere bijzonderheden ontbreken.
(Voor zover nodig, herinneren wij onze lezers, dat het Nederlandse stoomschip SOPHIE, kapt. Van Knapen, van Rotterdam naar Bristol, in de morgen van 11 september 1857 in aanvaring kwam met het Engelse stoomschip WILLIAM HUTT, en dat eerstgenoemd vaartuig onmiddellijk daarna gezonken is [opm: zie o.a. NRC 120957 en NRC 060659).
NRC 060659
Rotterdam, 5 juni. Zo als wij gisteren mededeelden, is de zaak der aanvaring van het Nederlandse stoomschip SOPHIE met het Engelse stoomschip WILLIAM HUTT eergisteren voor het Admiraliteitshof behandeld. De uitspraak is ten gunste van het Nederlandse stoomschip gevallen, en de WILLIAM HUTT veroordeeld tot schadeloosstelling voor het totale verlies van het schip SOPHIE.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten