Inloggen
SEINE - ID 8337


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1855-10-06 / 1877-04-17 | Reden uitgevlagd: Sloop, afgekeurd

Identification Data

Bouwjaar: 1850
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: T. & W. Pim, Hull, Great Britain
Delivery Date: 1850-10-21
Technical Data

Engine Manufacturer: T. & W. Pim, Hull, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple, grass hopper
Speed in knots: 6.5
Number of screws: 1
 
Net Tonnage: 273.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 133.5 Feet (British) Registered
Beam: 18.6 Feet (British) Registered
Depth: 12.1 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1855
Datum agenda: 1855-10-06
Register nr: 18550879
Scheepsnaam: SEINE
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 112
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hoeij Smith, J.P. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Wittenberg, A. van
Opmerkingen: een zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1850-00-00 CAESAREA
Manager: London, Jersey & Guernsey Screw Navigation Co., Guernsey, Great Britain
Eigenaar: London, Jersey & Guernsey Screw Navigation Co., Guernsey, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Guernsey / Great Britain

Date/Name Ship 1852-12-00 MARIA CRISTINA
Manager: F. Partridge, Santander, Great Britain
Eigenaar: F. Partridge, Santander, Spain
Shareholder:
Homeport / Flag: Santander / Spain
Additional info: see general information, step 10

Date/Name Ship 1855-03-22 CAESAREA
Manager: F. Partridge, London, Great Britain
Eigenaar: F. Partridge, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1855-09-17 SEINE
Manager: J. P. van Hoey Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: J. P. van Hoey Smith & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRWV

Dit is een nieuwe test.
Ook de regelafstand werkt goed, maar voor een enkele regel moet je wel Shift+Enter ipv alleen Enter gebruiken.
Dit is overigens altijd zo geweest en kan helaas niet veranderd worden.

Dit is een nieuwe test.
Ook de regelafstand werkt goed, maar voor een enkele regel moet je wel Shift+Enter ipv alleen Enter gebruiken.
Dit is overigens altijd zo geweest en kan helaas niet veranderd worden.

Date/Name Ship 1873-00-00 SEINE
Manager: Firma Smith & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Smith & Co, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PRWV

Ship Events Data

1877-00-00: Final Fate:
De SEINE is op 17.04.1877 te Rotterdam openbaar geveild en voor Hfl. 5100,-- voor de sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Albert werd geboren te Diepenveen ca. 1823 te Diepenveen als zoon van Harmen Wittenberg en Janna Nagel.

Albert trouwde op 15 november 1855 te Dordrecht met Geertje Fondse, geboren te Noordwelle als dochter van Cornelis Fondse en Jannetje de Ruijter

De Annoncecollectie van het Centraal Bureau voor Genealogie bevat een overlijdensadvertentie te Bordeau van kapitein Albert Wittenberg, gezagvoerder van het stoomschip “Bordeau” op 12 september 1862 “na eene genoegelijke Echtvereeniging van bijn 6 jaren”, gedateerd 19 september 1862 en ondertekend door de wed. A. Wittenberg-Fondse.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.Wittenberg was met vlagnummer R186 in de periode 1857 t/m 1862 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

058     A. S.Parma Het Rotterdams zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart”. Gealfabetiseerde lijst van vlagdragende leden met de perioden van hun lidmaatschap. Lijst van vlagnummers met de bijbehorende gezagvoerders. Lijst van Bestuursleden.

                  Typoscript. 6 pp met 3 bijlagen. Hilversum, april 2002.

Aanwezig op de bibliotheken van de scheepvaartmusea te Amsterdam en Rotterdam en op het Centraal Bureau voor Genealogie

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van het de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

In het  Jaarverslag 1863 van de Maatschappij staat vermeld dat zijn weduwe in 1863 is hertrouwd (en dus niet langer een ondersteuning uit het College zal ontvangen)058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein A.Wittenberg met vlagnummer R186 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*   1858, 1859           van de ss. “Seine”           144 last    varend voor J.P. van Hoey Smith te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt kapitein Wittenberg (zal A.Wittenberg zijn) als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van de brik “Jacoba” ex Wupper. gebouwd in 1842 te Hull, 202 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en reeder, maar waarschijnlijk J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam.

*   1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam.

*   1862 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

NRC 16 september 1861114

Harlingen, 13 september. Het stoomschip SEINE, kapt. A. Wittenberg, stootte heden middag bij het binnenkomen in onze haven zo zeer tegen het havenhoofd, dat een daar aanwezige borstwering zeer beschadigd werd.

 

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Wittenberg, Albert

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Schultz als gezagvoerder gedurende:

  • * 1858 t/m 1861 van de brik “Jacoba” ex Wupper. gebouwd in 1842 te Hull, 202 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;
  • * 1862 t/m 1865 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam;
  • * 1866 t/m 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Bordeaux”, gebouwd in 1851 te Glasgow, 516 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;
  • * 1872 t/m 1875 op hetzelfde schip maar nu varend voor Smith & Co te Rotterdam. Op Isle de Dieu gestrand en wrak.

 

Overige bijzonderheden

Op 27 december 1875 tijdens dikke mist strandde op het Isle de Dieu het ss “Bordeaux”. Het sloeg wrak, de bemanning werd gered. Het schip was onderweg van Rotterdam naar Bordeaux

Het ss. “Bordeaux” werd gebouwd op 1851 bij Reid & Co te Glasgow en mat 516 Brt. Het voer voor James Smith & Zoonen te Rotterdam 072.

In 1868 deed de Raad van Tucht de eerste uitspraak met betrekking tot een stoomschip en wel de “Bordeaux”, varend onder directie van I.P.van Hoeij Smith te Rotterdam.

“Kapitein Carl Schutz had bootsman F.Grümberg voor zes reizen aangemonsterd. Toen de ‘Bordeaux’ ten anker lag op de rede van St.Nazaire en stuurman H.Neubauwer met de bootsman op het voorschip stonden met de bedoeling het anker te hieuwen, ontstond daar een verschil van mening. Dit ontaardde in een woest gevecht tussen de beide mannen, waarbij de bootsman rake klappen opliep.  De kapitein bevorderde de twist door manschappen die de bootsman uit eigener beweging wilden ontzetten, dit te verbieden … “ In het vervolg van de twist geraakte de bootsman in razernij en viel de kapitein aan. De volgende dag werd hij op verzoek van de kapitein door de politie ter plaatse van boord gehaald. Hem werd echter geweigerd zich behoorlijk te kleden. “Op klompen, zonder geld en met ‘achterlating zijner plunje’ verdween de bootsman lopende tussen de beide agenten in de donkere nacht. In de vroege morgen werd alsnog het anker gelicht en vertrok de ‘Bordeaux’ naar de thuishaven Rotterdam.”

De Tuchtraad oordeelde negatief over het gedrag van de kapitein. Hij was verplicht te waken voor willekeurige mishandelingen. Voorts had de bootsman zich wel schuldig gemaakt aan dienstweigering en verregaande brutaliteit, maar de inmenging van de Franse politie was wellicht niet nodig geweest als de kapitein andere passende maatregelen had getroffen.

Hem werd voor vier maandende bevoegdheid ontnomen om als kapitein dienst te doen op een Nederlands schip. Later bleek dat hij zich van deze uitspraak niets had aangetrokken. Een kapitein die de uitspraak van de Tuchtraad negeerde kon met een geldboete en zelfs gevangenisstraf worden bestraft. “De gezagvoerder van het stoomschip “Bordeaux” die zich niets had aangetrokken van de door hem door de Raad opgelegde schorsing van vier maanden wegens verzuim van de hem door de Raad opgelegde verplichting om voor een goede orde aan boord van zijn bodem te waken, werd door de strafrechter tot een boete van driehonderd gulden veroordeeld. … Ongeveer het jaarsalaris van een matroos.” 104

 

 

 

 

Datum vanaf: 1861
Kapitein: Schultz, C.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.J. v/d Toorn als gezagvoerder gedurende:

*   1866 t/m 1870 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam;

*   1871 t/m 1881 van het ijzeren schroefss “Hollander”, gebouwd in 1854 te Chester, 487 ton o.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Toorn, W.J. v/d

Familiegegevens en opleiding

Edward P.J. werd op 06.11.1842 geboren te Rotterdam als z.v. Pierre Jean van Emmerik en Marianne (Mary Ann ?) Nelson. 

Edward P.J. (27) trouwde op 27.01.1870 te Rotterdam met Isabell Pearson (22) – geb. te Rotterdam – d.v. Samuel Pearson en Isabella Simpson.

Isabell(a) overleed op 22.06.1917 te Rotterdam (69). 

Edward P.J. overleed op 26.04.1917 te Rotterdam (74). 

(In sommige officiële stukken wordt de voornaam ook vermeld als EDUARD)

 

Kinderen

-        Edward Fredrick Pierre Jean – geb. 29.11.1870 te R’dam.

-        Pierre Jean – geb. 13.06.1872 te R’dam.

-        Samuel James – geb. 20.01.1874 te R’dam.

-        Isabell – geb. 11.12.1876 te R’dam.

-        Matthijs – geb. 12.07.1878 te R’dam.

-        Marij Anne – geb. 05.12.1880 te R’dam.

-        Anne Martha – geb. 11.10.1883 te R’dam.

-        Adriana Elizabeth - geb. 11.10.1883 te R’dam.

-        Adolphine Jeannette – geb. 14.10.1888 te R’dam.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1870 – 1876  van het s.s. SEINE – geb. in 1850

*   1876 – 1877  van het pass.schip STAD BREDA ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock

*   1877 – 1885  van het s.s. GIRONDE – geb. in 1852

*   1885 – 1897  van het s.s. HOLLANDER – geb. in 1884

 

Overige bijzonderheden

 

Nwe Goessche Ct 16-01-1877

De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.

 

De Heer S. Parma geeft: 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

E.P.J. van Emmerik was met vlagnummer R48 in de periode 1871 t/m 1880 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

Hij was met vlagnummer R31 in de periode 1880 t/m 1883 en met vlagnummer R110 van 1883 t/m 1817 effectief lid van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart. De vermelding van ledenlijsten in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart stopt in jaargang 1918 en het is waarschijnlijk dat kapitein van Emmerik to nà 1918 lid is geweest058.

 

E.P.J.van Emmerik was vice president en 2e penningmeester van de Maatschappij in 1903 en permanent commissaris van 1899-1902 en 1905-1917058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein E.P.J. van Emmerik met vlagnummer R48 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1874                   van het ss. “Seine”                        144 last              voor J.P.van Hoey Smith te Rotterdam

*    1877                   van het ss. “Gironde”                   530 ton o.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

*    1878                   van het ss. “Gironde”                   576 ton n.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

Hij wordt met vlagnummer R31 vermeld in de ledenlijsten van:

*    1880 t/m 1882  van het ss. “Gironde”                   576 ton n.m.      voor Smith & Co te Rotterdam

En met vlagnummer R110 in de ledenlijsten van:

*    1883                   van het ss. Gironde”                     607 ton               voor Smith & Co te Rotterdam

*    1885 t/m 1888, 1890 t/m 1896:

                                   van het ss. “Hollander”               804 ton bruto    voor Smith & Co te Rotterdam

*    1897 t/m 1902  geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt E.P.J. van Emmerik als gezagvoerder gedurende:

*    1871 van het ijzeren schroefstoomschip “Seine” ex Cesare, gebouwd in 1850, bouwplaats niet vermeld, 273 ton o.m., varend voor J.P. van Hoeij Smith te Rotterdam;

*    1872 t/m 1877 van hetzelfde schip maar nu varend voor Smith & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1877 gesloopt;

*    1877 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” (KNSM) te Amsterdam.(het lijkt erop of deze gezagvoerder voor een reisje is “uitgeleend” aan de KNSM te Amsterdam. De kapiteins van Emmerik zijn verder strikt gebonden aan Rotterdam)

*    1877 t/m 1884 van het schroefstoomschip “Gironde”, gebouwd in 1852 te Pt.Glasgow, 530 ton o.m., varend voor J.P.van Hoeij Smith te Rotterdam;

*    1885 t/m 1896 van het schroefstoomschip “Hollander”, gebouwd in 1884 te Rotterdam, 804 ton n.m., varend voor Smith & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Emmerick, Edward Pierre Jean van

Algemene informatie

Volgens de Lloyd's List van 5 januari 1853 vertrok het Spaanse stoomschip MARIA CRISTINA, kapt. De Cucullu, op 28 december 1852 op haar eerste (opm: dit is onjuist, zie bericht onder photos)  reis onder Spaanse vlag van Londen naar Santander. De manager was Mr. Partridge.  Het schip mat toen 196 ton. (opm: haar Britse registratie werd pas op 16 maart 1853 ingetrokken - het officieel intrtekken van Britse registraties bij verkoop naar buiten het Verenigds Koninkrijk liep in de 19e eeuw regelmatig maanden achter bij de effectieve vlagwisseling)

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.341
DVD VIII – 790, 791
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip CAESAREA, thans SEINE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Londen 17 september 1855

type schip schroef-stoomboot, ijzer

bouwwerf/verkoper Frederick Partridge, scheepsmakelaar te Saint Mary Axe te Londen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Jan Pieter van Hoey Smith, Rotterdam, en anderen

te voeren door kapt.

grootte in tonnen benedendeks 196 673/3500e

tuigage / aantal dekken 2 masten, schoenergetuigd, 1 dek en campagne

afmetingen lengte van het voorste gedeelte van de voorsteven onder de boegspriet tot achterkant van het voorste gedeelte van de achtersteven 133,5 voet. Volle breedte tot de buitenzijde der platen 18,6 voet, diepte in het ruim van het tonnagedek tot de binnenwegering midscheeps 12,1 voet (alles Engelse maat)

kiellegging

tewaterlating 1850 te Kingston upon Hull

plaats / datum registratie translaat, Rotterdam, 1 oktober 1855

nummer van registratie deel 41, folio 56, recto, vak7

notaris Jac Morice (functie niet vermeld)

prijs GBP 2.500,-

bijzonderheden: De CAESAREA was onder nr. 125 te Londen teboekgesteld.
Translaat uit het Engels van Mr. Adam Schadée, notaris te Rotterdam, 29 september 1855





researcher/datum research: ML / 280408

Naam SEINE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1855
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675