Inloggen
PRINSES ELISABETH - ID 8321


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-02-19 / 1898-12-14 | Reden uitgevlagd: Buitenland verkocht

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Veerboot
Type Dek: Full scantling
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 215
Launch Date: 1877-00-00
Delivery Date: 1878-04-05
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 3000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Paddle wheels 60 & 104-84.
Speed in knots: 17
 
Gross Tonnage: 1545.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 810.00 Net tonnage
 
Length 1: 278.2 Feet (British) Registered
Beam: 34.8 Feet (British) Registered
Depth: 23.6 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 240
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-02-19
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINSES ELISABETH
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Stoomvaart Mij. Zeeland
Plaats: Vlissingen
Opmerkingen: voorlopige
1878-02-19, gunstige beschikking uiteieking zb86-1878-02-19

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-02-19 PRINSES ELISABETH
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PQNV

Date/Name Ship 1895-00-00 PRINZESS ELISABETH
Manager: Albert Ballin, Hamburg, Germany
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Hamburg / Germany
Additional info: In charter under German flag

Date/Name Ship 1895-10-00 PRINSES ELISABETH
Manager: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Stoomvaart Maatschappij 'Zeeland'. Koninklijke Nederlandsche Postvaart N.V., Flushing (Vlissingen), Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Flushing (Vlissingen) / Netherlands
Callsign: PQNV

Date/Name Ship 1898-12-14 PRINSES ELISABETH
Manager: G.O. Wallenberg, Stockholm, Sweden
Eigenaar: G.O. Wallenberg, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Date/Name Ship 1901-00-00 SVEA
Manager: G.O. Wallenberg, Stockholm, Sweden
Eigenaar: Rederi A/B. Sverige Kontinenten, Stockholm, Sweden
Shareholder:
Homeport / Flag: Stockholm / Sweden

Ship Events Data

1878-03-12: Damaged
Vlissingen, 12 maart. Het Nederlandse stoomschip PRINSES ELISABETH, van Glasgow gearriveerd, heeft, in het dok komende, belangrijke schade aan het achterschip bekomen door tegen een meerpaal te stoten.
1879-06-24: Collision
Vlissingen, 8 augustus 1879. De schadevergoeding aan de alhier binnenliggende Engelse schoener MARGARET, welke door het stoomschip PRINSES ELISABETH de 24e juni jl. in de Wielingen werd aangevaren
1879-12-18: Collision
Vlissingen, 18 december 1879. De mailboot PRINSES ELISABETH heeft nabij Sheerness een Engels vaartuig in de grond gelopen.
1881-01-29: Collision
Vlissingen, 29 januari 1881. De mailboot PRINSES ELISABETH, van Queensbro, is heden niet aangekomen. Het heeft op de Thames door aanvaring schade opgelopen.
1881-06-18: Grounded
Vlissingen, 18 juni 1881. Het mailstoomschip PRINSES ELISABETH, hier vanmiddag om 5 uur van Queensbro aangekomen, heeft gisteren na het vertrek van laatstgenoemde plaats een onbekend vaartuig in de grond gelopen, en daardoor zulke belangrijke schade geleden, dat men het, om zinken te voorkomen, op een bank heeft moeten zetten.
1881-10-25: Collision
Queensboro, 25 oktober 1881. Het stoomschip PRINSES ELISABETH, is op de rivier in aanvaring geweest met de barge TWO BROTHERS, waarbij een plaat ingedeukt en de boegspriet van de barge brak.
1884-05-08: Repaired
Vlissingen, 8 mei 1884. Heden vertrok naar het droogdok te Middelburg het stoomschip PRINSES ELISABETH van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, na een aanzienlijke reparatie aan de fabriek De Schelde, zowel aan de inrichting van het schip als aan de machine en ketels te hebben ondergaan.
1890-08-05: Repaired
Vlissingen, 5 augustus 1890. Hedenochtend vertrok van hier het stoomschip PRINSES ELISABETH, van de Maatschappij Zeeland, met bestemming naar Rotterdam (Fijenoord), om aldaar van nieuwe ketels te worden voorzien, welke aan de fabriek van de Nederlandsche Stoomboot Maatschappij aldaar zijn vervaardigd.
1895-00-00: Changing flag
De PRINSES ELISABETH werd inde zomer van 1895 gecharterd door Albert Ballin, Hamburg en tijdelijk als PRINZESS ELISABETH onder Duitse vlag gebracht als pleziervaartuig, in het najaar van 1895 weer teruggeven en weer als PRINSES ELISABETH onder Nederlandse vlag.
1895-02-16: Damaged
Vlissingen, 16 februari 1895. Aan boord van de Nederlandse mailboot PRINSES ELISABETH, te Queensbro’ liggende, is gisterenavond brand ontstaan.
1898-00-00: Laid up
De PRINSES ELISABETH zou reeds in 1898 tot SVEA worden verdoopt, zij was echter tot 1901 in Zweden opgelegd en toen eerst verdoopt tot SVEA.
1898-12-14: Sold to foreign country
Vlissingen, 14 december 1898. Naar wij vernemen is het stoomschip PRINSES ELISABETH van de Mij Zeeland naar Zweden verkocht. Dezelfde rederij verkocht haar stoomschip PRINSES MARIE naar Duitsland. Nadere bijzonderheden ontbreken.
1909-00-00: Final Fate: Scrapped

De SVEA werd in het vierde kwartaal van 1909 te Stettin gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Stasse als gezagvoerder gedurende:

  • * 1876 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam (KNSM);
  • * 1877 van het rader ss “Stad Vlissingen” ex Northern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1816 ton o.m., varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland (KNSM) te Amsterdam;
  • * 1878 op hetzelfde schip en reederij maar nu varend van Vlissingen;
  • * 1879 t/m 1882 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Galsgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Stasse, J.J.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Stasse werd geboren op 23 augustus 1828 te Hardinxveld als zoon van Paulus Stasse en Adriana van der Wiel.

Hij trouwde op 12 maart 1857 te Dordrecht met Sybilla van Hemert (1834-1859, Dordrecht).

Hij trouwd voor de 2e maal op 04 april 1860 te Dordrecht met Adriana Adamina van Hemert. Net als zijn eerste vrouw is zij dochter van Arnoldus van Hemert, winkelier te Dordrecht, en Trijntje van den Heuvel.

Hij trouwt voor de 3e maal op 06 januari 1871 te Dordrecht met Johanna Bardina Bonket, 37 jaar, weduwe van Mathias van Olst en dochter van Johannes Bonket en Elizabeth Francina van Pijpen. In 1872 woonden zij in de Voorstraat D58 te Dordrecht.

In 1874 is Hendrik L.Stasse Ridder van de ,,Eikenkroon”.

Hij overleed op 12 februari 1895 te Dordrecht.

Hij werd met nummer 427 per 28 december 1858 werd hij lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Famboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Leonardus Stasse wonend te Dordrecht was in de periode 03 maart 1859 t/m zijn overlijden op 12 februari 1895 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 102. Hij was ten tijde van de inschrijving gezagvoerder van de smak “Cornelia”, varend voor Penn & Baudien.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 15 februari 1895 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein H.L.Stasse te Vlissingen.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:

*     1861             smak “Cornelia” boekhouders Pen & Bauduin te Dordrecht

*     1874             geen vermelding van een schip

*     1891             alleen vermelding van “stoomschip” zonder naam, varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland

 

Bouma025 vermeldt H.L.Stasse als gezagvoerder van/in:

  • * 1847 t/m 1862 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1853 te Joure, 77 ton o.m., varend voor Penn & Bauduin te Dordrecht. Het schip kwam in 1862 in de binnenvaart;
  • * 1863 t/m 1864 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor W.B.Derks te Dordrecht. Het schip werd in 1864 verkocht naar Engeland;
  • * 1866 van het schroefstoomschip “Willem en Clara”, gebouwd in 1864 in Kinderdijk, 400 ton o.m., varend voor W.B.Derks, cs. te Dordrecht. Het schip werd in 1866 verkocht naar Engeland;
  • * 1869 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor P.Kalis Wz te Sliedrecht;
  • * 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomboot Reederij Dordrecht-Londen, Dir. P. v/d Slik; een grote onderbreking. Is er verwarring met kapitein J.J.Stasse, zie aldaar.
  • * 1883 t/m 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • * 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen; overlap
  • * 1885 t/m 1890 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*   1888 t/m 1895 van het rader stoomschip “Engeland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1648 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In het Register van binnengekomen schepen in het Gemeentearchief van Dordrecht staat de binnenkomst van de smak “Cornelia” onder gezag van kapitein H.L.Stasse op 18 september 1857 en 23 januari 1859.

Volgens monsterrol nr. 1768 dd 03 oktober 1856 in het Gemeentearchief te Dordrecht was hij kapitein op de smak “Cornelia”

Volgens monsterrol nr. 2124, dd. 06 maart 1865 te Dordrecht was hij gezagvoerder van de “Willem en Clara” en vertrok uit Dordrecht met een equipage van 17 man naar Gothenburg.

Op 21 november 1864 (MRD 2113) is hij kapitein het nieuwe schroefstoomschip “Willem en Clara” en vertrekt vanuit Dordrecht met 17 man naar Goteborg.

In 1874 is hij kapitein op het stoomschip “Dordrecht”, reder Stoom My Zeeland. staat niet in Bouma025.

 

Zierikzeesche Courant 02 maart 1864

Op 27 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stassse, komend van Dordrecht met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 12 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 26 maart 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 03 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen naar Rotterdam.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 09 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordt op weg naar Londen.

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Stasse, Hendrik Leonardus

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt S.Brouwer Jr als gezagvoerder gedurende:

  • 1883 t/m 1884 van de raderstoomboot “Aurora” ex Stad Middelburg, ex Southern, gebouwd in 1865 te Liverpool, 1498 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland”. Het schip werd in 1888 te Vlissingen gesloopt, maar de gezagvoerder tot die tijd is niet vermeld;
  • 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • 1885 t/m 1887 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 too ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen
  • 1888 t/m 1895 van het raderstoomschip “Duitsland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1653 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1884
Kapitein: Brouwer Jr, S.

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.W. van Boven als gezatgvoerder gedurende:

  • 1888 t/m 1890 van de raderstoomboot “Nederland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1660 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland”;
  • 1889 t/m 1890 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

Overlapping!

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Boven, D.W. van

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Bromelow als gezagvoerder gedurende:

  • 1891 t/m 1895(?) van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen. Het schip is in 1898 verkocht naar Stockholm;
  • 1895 t/m 1900 en later als stalen raderstoomschip “Koningin Regentes”, gebouwd in 1895 te Glasgow, 1947 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Bromelow, J.H.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: als Svea
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten