Inloggen
ONDINE - ID 8292


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-09-29 / 1874-03-21 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Construction Data

Scheepsbouwer: Lawrence Hill & Co., Port Glasgow, Great Britain
Delivery Date: 1856-03-29
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 68
Power Unit: NHP
Eng. additional info: Neilson stoommachine?
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 286.00 *** Onbekend ***
Net Tonnage: 194.00 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 154.0 Feet (British) Registered
Beam: 21.0 Feet (British) Registered
Depth: 11.9 Feet (British) Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 30
Configuration Changes

Datum 00-00-1872
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Nieuwe machine geplaatst door N.V. Maatschappij 'De Atlas', Amsterdam. 2-cyl. Compound Steam engine 21 & 37-30, 80 NPK

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-09-29
Register nr: 18560841
Scheepsnaam: ONDINE
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 135
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Bakema, P.J.
Opmerkingen: zeebrief wordt niet benoemd

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-03-29 NINA
Manager: L. Hill, Port Glasgow, Great Britain
Eigenaar: L. Hill, Port Glasgow, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Port Glasgow / Great Britain
Additional info: Off.no. 12327

Date/Name Ship 1856-06-00 ONDINE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Additional info: eerste zeebrief op 29 september 1856

Date/Name Ship 1865-05-26 NINA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PMVN
Additional info: zeebrief als NINA op 26 mei 1865

Ship Events Data

1856-03-02: Het lijkt er op, dat de NINA op speculatie door de werf voor eigen rekening is gebouwd.
De Britse registratie werd al op 17 september 1856 ingetrokken wegens verkoop naar het buitenland
1874-03-21: Final Fate:
Op reis van Amsterdam naar Kopenhagen en Göteborg vertrok de NINA op 19 maart 1874 van Den Helder en sindsdien is niets meer van schip en opvarenden vernomen. Aangenomen wordt, dat de NINA op of omstreeks 21 maart 1874 met alle opvarenden voor de kust van Jutland is vergaan, het geen ook daaruit blijkt, dat op 10 april 1874 een lijk met een reddingsboei, gemerkt met NINA is aangespoelt bij Furriby (kust van Jutland) en dat op 13 april 1874 opnieuw een lijk op de kust van Jutland aanspoelde.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Pieter Josephus Bakema werd geboren op 05 oktober 1806 te Groningen.

Hij huwde op 27 januari 1831 te Harlingen met Antje Alberts Sluik, geboren/gedoopt op 19/27 maart 1808 te West-Terschelling als dochter van Albert Hendriks Sluijk, koopvaardijkapitein (zie aldaar) en Albertje Jans Swart. Zij overleed op 29 januari 1879 te Harlingen, oud 70 jaar en gehuwd.

Pieter J.Bakema overleed op 15 juni 1887 te Harlingen, oud 80 jaar en weduwnaar

Gegevens verkregen per e-mail dd 04 december 2003 van de heer Fred Reenders te Enschede (fred@reenders.com) die zich bezighoudt met de genealogie van o.a. het geslacht Sluik/Sluijk. Tevens gegevens via Tresoar.

Zie ook bij zoon Albert Bakema.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.J.Bakema, met adres “Daniel Abman”, werd met nr. 375 effectief lid van Zeemanshoop op 23 mei 1837 op voordracht van B.J.Smeengh. Zijn schip ten tijde van de inschrijving was “de Maas”002.

In de Algemene Vergaderingen van 16/23 mei 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Josephus Bakema, oud 30 jaar, voerend de kof “De Maas”, wonende te Harlingen, met als adres Jan Daniëls & Zonen & Arbman te Amsterdam, op voordracht van kapitein B.J.Smeengh023.

P.J.Bakema was effectief lid van Zeemanshoop in de periode 1837 t/m 1864 met de vlagnummers 375 (1837 t/m 1854) en 128 (1854 t/m 1864).

 

Hij was lid van het Dordtse zeemanscollege ”Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 62 in de periode 30 september 1842 t/m 1858. Ten tijde van zijn inschrijving was zijn schip de bark “Clara Anna Maria”111 en 64a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 april 1864 krijgt kapitein P.J.Bakem toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.042

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop van 10 mei 1864 krijgt kapitein P.J.Bakem toestemming zijn effectief lidmaatschap om te zetten in een honorair lidmaatschap.023

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd oktober 1842 staat de inboeking van f 15,- als entreegeld van kapitein Bakema.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat P.J.Bakemaals gezagvoerder:

1843 t/m 1846, 1850, 1852             bark “Clara Anna Maria”                 boekhouders H. van der Sande Hz.

1853 t/m 1858                                    geen schip vermeld

1859                                                     geen vermelding van kapitein

 

Vertmelding in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001:

vlagnummer          jaren type       scheepsnaam      naam                                 reder/boekhouder

       375               1837-1841           kof                      de Maas                             Visser & Muller te Dordt

    1842               geen opgave van schip en boekhouder

1843-1852          bark                    Clara Anna Maria              H.v.d.Sande Hz te Dordt

       128                  1853               kof                      Waakzaamheid                geen opgave

                                1854               geen opgave van schip en boekhouder

                                1855               stoomboten         Amstel en Gouverneur     geen opgave

van Ewyck

                                1856               stoomb.               Ondine                                geen opgave

                             1857-1862           stoomb .              Bérénice                                           Kon.Ned.Stoomb.-Maatsch.,

                                                                                                                                           te Amsterdam

                                1863               geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

P.Bakema                           Berenice                              01 maart 1860    01 december 1860

                                            Berenice                              12 februari 1861

                                              Berenice                              01 maart 1863   

 

Bouma025 vermeldt P.J.Bakema als gezagvoerder gedurende:

*   1836 t/m 1842 van de kof “Maas”, gebouwd in 1829, geen bouwplaats vermeld, 55 ton o.m., varend voor Visser & Muller te Dordrecht;

*   1844 t/m 1852 van de bark “Clara Anna Maria”, gebouwd in 1842 te Dordrecht, 310 ton o.m., varend voor H.v/d Sande te Dordrecht;

*   1854 van de kof “Waakzaamheid”, geen vermelding van bouwplaats en -jaar, tonnage en reder;

*   1856 van het houten schroefstoomschip “Amstel”, gebouwd in 1855 te Frankrijk, 194 ton o.m., varend voor Paul van Vlissingen, Amsterd. Stoombootreederij, opgericht in 1825 te Amsterdam

*   1856 van de stoomschoener ”Gouverneur van Ewijck”, gebouwd in 1845 in Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Nederl. Stoomschoenermaatschappij Paul van Vlissingen te Amsterdam;

*   1857 van het schr.stoomschip “Ondine”, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 287 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1858 t/m 1863 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 440 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

In het Archief van de Waterschout van Amsterdam 011a zijn monsterrollen van de “Maas”onder kapitein Pieter Josephus Bakema dd 16 september 1836 en 09 mei 1837.

 

Overige bijzonderheden

In 1849 maakte de bark “Clara Anna Maria” onder kapitein P.J.Bakema van 17 maart 1849-16 augustus 1851 een reis rond Kaap Hoorn.

“Het schip deed de ronding in één maand (juni) bezuiden Staten-eiland en de Diego Ramirez-eilanden om. In Valparaiso werden vooral planken en “kelders” jenever gelost, doch ook wat gevarieerde koopmansgoederen en enkele rijtuigen. Geladen werd wijn, spek en “ovenstenen” (grote bakstenen) voor Tahiti. Op Papeete werd leeggelost, waarbij alle zware uitrusting, zoals het geschut in het onderruim werd afgevierd om de stabiliteit te bewaren.

Vervolgens werd een flinke bodem ballaststenen ingenomen en afgetopt met een lading tripang (een soort zeekomkommer. Chinese lekkernij) voor Macao en Whampoa. Daar kon na veel ambtelijk oponthoud worden uitgelost, terwijl inheemse timmerlieden een nieuwe sloep bouwden en een nieuw galjoen aanzetten omdat het oude bij Kaap Hoorn was weggeslagen.

Geladen werd vervolgens gember, anijs, castor-olie, e.d., alsmede de bagage van 52 Chinese dekpassagiers voor Batavia, met welke bestemming de “Clara Anna Maria” weer terug was op voor haar vertrouwd gebied.”007.

Zie ook refrentie 121.

 

Van Blokland-Visser064 vermeldt o.a. de volgende gegevens:

MRD = Monsterrol in het Gemeentearchief van Dordrecht

In 1837/41 is hij kapitein op het kofschip “DE MAAS” (61 last) varend voor reder Visser en Muller te Dordrecht.

Op 13 februari 1843 (MRD nr 1147) is hij de eerste kapitein voor een gage van f 100,- per maand op de nieuwe bark “Clara Anna Maria” en vertrekt met 16 man naar Batavia / Calcutta / China. Hij keert weer terug in Holland op 18 juli 1844.

Vervolgens maakte hij met dit schip nog 4 reizen en wel:

vertrek op 2 november 1844 naar China/Batavia/ Rotterdam en terug op 7 mei 1846;

vertrek op 28 juli 1846 naar China en terug op 10 juli 1847;

vertrek op 28 september 1847 naar Batavia en terug op 24 november 1848;

vertrek op 17 maart 1849 naar Lima en terug op 16 augustus 1851. Bij dezee reis is hij ruim 2 jaar weggeweest

In 1856 is hij kapitein op het ss “Amstel” en in de periode 1858 / 1863 het ss “Bernice”.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Bakema, Pieter Josephus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Een Minne Lovius huwde op 04 november 1830 te Harlingen met Anna Willems Nauta.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.Lovius, adres J.A.de Jongh, werd met vlagnummer 520 effectief lid van "Zeemanshoop" per 03 maart 1840 op voorspraak van J.van der Veer. Ten tijde van de inschrijving was zijn schip de "Nooitgedacht". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Lovius en zijn vrouw 32 resp. 34 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1835002a.

In de Algemene Vergaderingen van 25 februari/03 maart 1840 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Minne Lovius, oud 33 jaar, voerend de kof “Nooit Gedacht”, met adres J.A.de Jong te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.C.van der Veer.023

 

M.Lovius werd per 01 juli 1851 met vlagnummer H29 ingeschreven als lid van het Harlinger zeemanscollege "Zeemansvoorzorg". Zijn schip was de "Trekvogel", boekhouder K.Pereboom Oosthuizen. Zijn contributie werd betaald door zijn vrouw Anna Nauta, geboren 08 augustus 1805. Het echtpaar had bij de inschrijving 1 kind: Hiltje (04 augustus 1835)028-fol.029.

Hij was met vlagnummer 29 lid van het College in de periode 1851-1857034.

 

Menno.Lovius was met vlagnummer 45 in de periode 11 november 1836 t/m 1850 lid van het Dordtse Zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”.

In de notulen dd 15 februari 1850 staat dat hij is geroyeerd wegens een tweejarige betalingsachterstand.111 en 64a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” dd november 1836 staat een storting van f 15,- als entreegeld van kapitein M.Lovius.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat M.Lovius als gezagvoerder064a:

*  1837; 1842 t/m 1845                          kof “Nooit Gedacht”        boekhouder J. de Bondt te Zwijndrecht

*  1846                                                      kof “Nooit Gedacht”        boekhouder Vissedr & v.d. Sande te Dordrecht

 

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren           type                  scheepsnaam               naam reder/boekhouder

       520                            1840           kof                   Nooit Gedacht            geen opgave

                                      1841-1845     kof                   Nooit Gedacht            J.de Bondt te Zwijndrecht

                                      1846-1853     sch.kof            De Trekvogel               De Wolff & Peereboom te Oosthuizen

       214                        1854-1856     sch.kof            De Trekvogel               idem

                                      1857-1859     stoomb.           Ondine                          Kon.Nederl.Stoomboot Maatschappij

 

lidmaatschap zeemanscollege Zeemansvoorzorg te Harlingen036

vlagnummer               periode          type                  naam van het schip            boekhouder/reder

     H29                         1847-1857     sch.kof            Trekvogel                             de Wolf & Peereboom, Oosthuizen

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

kapitein                        naam schip                              vertrek                                                   terugkomst

M.Lovius                     Ondine                                      01 maart 1860                                      niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt M.Lovius als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1845 van de kof “Nooit Gedacht”, gebouwd in 1826 te Harlingen, 105 ton o.m., varend voor J. de Bondt te Zwijndrecht;

*    1847 t/m 1856 van de schkof “Trekvogel”, gebouwd in 1845 te Veendam, 96 ton o.m., varend voor de Wolff & Peereboom te Oosthuizen;

*    1858 t/m 1865 van het schroefstoomschip “Ondine, gebouwd in 1856 te Dumbarton, 287 ton o.m., varend voor C.A.van Hemert, M.H.Insinger, e.a. Het schip kwam in 1866 in handen van de KNSM en herdoopt in “Nina”;

*    1866 t/m 1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam (als brik), 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

M.Lovius was in 1835 t/m 1836 gezagvoerder van de kof “Jonge Simon”, gebouwd in 1826, bouwlocatie niet vermeld, 105 ton o.m., varend voor S.Boon te Harlingen.

 

In het Archief van de Waterschout op het Stadsarchief van Amsterdam bevinden zich monsterrollen op naam van kapitein Menne Lovius als gezagvoerder van de:

“Jonge Simon”, dd 22 november 1834; 12 december 1835;

“Nooitgedagt”dd 05 oktober 1837; 03 september 1838.

 

Overige bijzonderheden

"Maart 1972

Aan de Buitengewone Leden van het Collegie Zeemans Voorzorg. Aan de Buitengewone Leden G.H.Smit Amsterdam   O.S.Parma Midlum   Jan Steeksma Hull   H.Maas Nieuwediep   Ph.Hannema Stadskanaal   D.Lovius Amsterdam   M.Lovius Purmerend   J.D.Visser   F.J.van Oppen

De Directie van het Collegie Zeemans-Voorzorg heeft de eer aan de Buitengewone leden dezer inrichting kennis te geven, dat in eene Algemeene Vergadering, gehouden op den 10 Febr. j.l., is besloten art.10 van het thans vigerende reglement te doen vervallen, en daarvoor in de plaats te stellen het navolgende:

Een gewoon lid, deze stad als woonplaats verlatende, zal daarvan schriftelijk kennis geven aan den Secretaris. - Wanneer hij gedurende vijf jaren lid is geweest, behoudt hij alle aanspraak op de fondsen van het collegie, en zijne weduwe of kinderen, regt op de bij het reglement bepaalde uitkeering, overschillig of hij al dan niet zeeman is gebleven, mits hij betalende de contributie, te rekenen vanaf den tijd dat hij opgehouden heeft die te voldoen.

Dit artikel is van toepassing op zoodanige leden, die sedert oprichting van het Collegie deze stad als woonplaats hebben verlaten.

Zij verzoekt daarvan nota te willen nemen. De Directie voornoemd  (Get.) D.Fontein Pz, prisid.  C.Teves  H.Harmens Cz  J.Foekens, Secr."033.

 

Het Maritiem Museum in Rotterdam bezit een aquarel uit 1856 door J.Spin van het ss “Ondine”. Het schip is in 1856 gebouwd door L.Hill te Glasgow als “Nina”. Het schip ging in 1856 over naar de KNSM en werd herdoopt in “Ondine”. In 1864 werd de nam weer teruggebracht tot “Nina”. Het schip is op 19 maart 1874 op weg van Den Helder naar Jutland vermoedelijk ten westen van Jutland vergaan. Gegevens ontleend aan toelichting op dit schip door het Museum. Stemmen niet overeen met de gegevens van Bouma025.

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Lovius, Minne
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jacob Aldert Takes werd geboren in Amsterdam op 07 juli 1819.

Hij was getrouwd met Petronella Susanna Velsink, geboren te Almelo op 17 februari 1817.003

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.A.Takes werd met vlagnummer 594 per 30 augustus 1842 effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip wordt genoemd de “Burgemeester Huidekoper”. Toegevoegd is “bedankt” 002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 29 augustus/05 september 1854 staan vermeld dat tot effectief lid zijn voorgedragen/benoemd Jacob Aldert Takes, geen leeftijd opgegeven, voerend het stoomschip “Burgemeester Huidekoper”, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 19 december 1854. Bedankt April 1861003.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

 lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer       jaren          type             scheepsnaam                         naam reder/boekhouder

     594              1854-1857    stoomsch.   Burgemeester Huidekoper   geen opgave

                           1858-1859    stoomsch.   Burgemeester Huidekoper   Stoom Schroefsch.-Reederij

                           1860            stoomsch.   Cycloop                                  Koninkl.Nederl.Stoomb.Maatsch.

 

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

J.A.Takes                      Cycloop                                                           01 maart 1860              01 december 1860

                                        Cycloop                                                           22 maart 1861              niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt J.A.Takes als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1860 van het schroefstoomschip “Burgemeester Huydekoper”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 321 ton o.m., varend voor de Stoomschoenerrederij Paul van Vlissingen;

*   1861 t/m 1862 van de schroefstoomschip “Cycloop” ex Charles J.Mare, gebouwd in 1855 te Londen, 235 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam. Het schip zonk in mei 1862;

*   1864 t/m 1865 van het ijzeren schroefstoomschip “Medea” ex Königin Marie, gebouwd in 1856 te Rostock, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.van Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam;

*   1866 van het schroefstoomschip “Nina” ex Ondine, gebouwd in 1854 te Dumbarton, 245 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1867 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*   1868 t/m 1872 van het ijzeren schroefstoomschip “Ondine” ex Pegasus, gebouwd in 1860 te Amsterdam, 350 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Op weg van Amsterdam naar St.Petersburg raakte het ss “Cycloop” in de Finse Golf ter hoogte van Sommer bekneld in kruiend ijs en zonk op 15 mei 1862. De bemanning werd gered door het Franse ss “La France”.

De “Cycloop” werd gebouwd in 1855 te Londen, mat 245 Brt. en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Takes, Jacob Aldert
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt gedurende:

*    1867 t/m 1871 van het schroefstoomschip “Nina” ex Ondine, gebouwd in 1854 te Dumbarton, 245 ton o.m., varend voor C.A. von Hemert te Amsterdam;

*    1872 t/m 1877 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1875 van het schroefstoomschip “Juno” ex Abercorn, gebouwd in 1873 te Paisley, 1100 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1878 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1879 t/m 1880 van het schroefstoomschip “Hecla”, gebouwd in 1871 te Greenock, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1881 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De Harlinger Courant dd 22 december 1874 bevat in de rubriek Scheepstijdingen het volgende bericht.096:

Binnengekomen

“Bij Kopenhagen  18 Dec. Hecla (s)  Rot.n.Stett.”

 

 

Datum vanaf: 1867
Kapitein: Bakker, J.K.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Visser als gezagvoerde gedurende:

*   1872 t/m 1874 van het schroefstoomschip “Nina” ex Ondine, gebouwd in 1854 te Dumbarton, 245 ton o.m., varend voor de KNSM (C.A.von Hemert & M.H.Insinger) te Amsterdam. Het schip is in 1874 vergaan op de kust van Jutland.

 

Overige bijzonderheden

Op 19 maart 1874 vertrok van Amsterdam via Den Helder naar Gothenburg en Kopenhagen het ss “Nina”.Na vertrek uit Den Helder is niets meer van het schip vernomen. Vermoedelijk is de Nina vergaan ten westen van Jutland. Op 10 april 1874 spoelde te Furisby een lijk aan met een reddingsboei van de Nina.

Uit dit bericht zou men kunnen concluderen dat J.Visser in 1874 is overleden

     Het ss. Nina werd in 1856 gebouwd bij L.Hill te Glasgow, mat 286 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 

In een interview door de”Enquetecommissie omtrent den Toestand van de Nederlandsche Koopvaardijvloot 1874-1875” op 24 oktober 1874 verklaarde de expert van Lloyds te Amsterdam de heer D.D.Borchers dat er “in het voorjaar sprake (is) geweest van overlading van de Nina, eene boot behoorende aan de Koninklijke Stoombootmaatschappij.

 

 

 

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Visser, J.

Afbeeldingen


Omschrijving: ONDINE aquarel gemaakt in 1865
Collectie: Maritiem Museum Rotterdam
Vervaardiger: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Holl.Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3172.1856.72

DVD XLIV – 2205-2208
CEDULE

Naam schip ONDINE

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 26 september 1856

type schip schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam (C.A. von Hemert, W. Ramann en M.H. Insinger, directeuren)

te voeren door kapt. P.J. Bakema

grootte in tonnen 135 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Port Glasgow

plaats / datum registratie Amsterdam, 26 september 1856

nummer van registratie deel 70, folio 169, recto, vak 2

datum eedsaflegging voor verkrijging zeebrief:

prijs NLG.

Bijzonderheden: Het schip had niet eerder een Nederlandse zeebrief. De laatste koopacte wordt overlegd. Het schip is gekocht voor rekening van de bovengenoemde rederij.
Schip ligt thans te Amsterdam








researcher/datum research: ML / 150710

Naam ONDINE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3172

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1856.72

DVD XII – 6741, 6742
ACTE VAN KOOP/VERKOOP
Naam schip Engels schip NINA, door kopers te noemen ONDINE

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Port Glasgow, 16 september 1856

type schip ijzeren schroefstoomboot

bouwwerf/verkoper Laurence Hill, scheepsbouwmeester te Port Glasgow

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen onder dek 246,81 ton, besloten ruimte boven het laaddek 38,99 ton, tezamen 285,80 ton (opm: bruto), aftrek voor de machineruimte 91,46 ton, alzo registermaat (opm: netto) 194,34 ton

tuigage / aantal dekken een dek, drie masten, schoenergetuigd

afmetingen lengte van de voorzijde van het boord onder ede boegspriet tot de achterzijde van het hoofd van de achtersteven 154.4, grootste breedte tot aan de buitenzijden der boorden 21.3 voet, diepte van het hol van het laaddek tot aan de zoldering midscheeps 11.9 voet, alles in Engelse voeten en tienden van voeten.

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 september 1856

nummer van registratie deel 70, folio 169, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG 8500,-

bijzonderheden
officieel nummer van de NINA 12327 – Port Glasgow 1856-no.2. (opm: als speculatiebouw voltooid door de scheepsbouwer en ingeschreven). Translaat uit het Engels, Amsterdam 27 september 1856.





researcher/datum research: ML / 080608

Naam ONDINE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1856
Toegang 198
Inventaris 3181

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk