Inloggen
ONDINE - ID 8292


Kroniekberichten

Datum 10 april 1856
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Te koop een ijzeren, thans alhier in aanbouw zijnde schroefstoomschip, van de navolgende afmetingen: lengte 155 voet, breedte 23 voet, holte 13 voet, alles Engelse maat. Hetzelve heeft ruimte voor ca. 470 kubiek ton goederen, een elegante kajuit voor 18 à 20 passagiers, alsmede een hut op het dek en buitendien kajuiten voor kapitein en bemanning.
Machines van 60 paardenkracht, welke bij een kolenverbruik van 7 à 8 cent per uur, 10 à 12 mijlen vaart zullen maken. Beladen zijnde, is de diepgang 10 à 10½ voet Engels. Beiden, schip zowel als machines, worden van de beste materialen en constructie, onder het opzicht der Lloyds gebouwd en daarvan een certificaat voor 12 jaren A.1. klasse te bekomen; kunnende binnen één maand geheel voor vertrek naar zee gereed, geleverd worden.
Aangaande de prijs, betalingsvoorwaarden, enz., zijn nadere inlichtingen te bekomen bij L. Leffmann, scheepsmakelaar.
Glasgow (Schotland), 14 maart 1856.
(opm: zou dit misschien de NINA, door de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij als eerste schip in 1856, vrijwel gereed zijnde, aangekocht en herdoopt ONDINE?)

Afbeelding
Datum 03 oktober 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 2 oktober. Heden vertrok van hier naar St. Petersburg het Nederlandse stoomschip ONDINE, kapt. P.J. Bakema. (opm: eerste reis van het eerste schip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam)

Afbeelding
Datum 11 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 8 september. Het Nederlandse stoomschip ONDINE, kapt. M. Lovius, van Amsterdam naar Bordeaux, is alhier met vrij zware schade binnengelopen (opm: zie NRC 181057).

Afbeelding
Datum 18 oktober 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 oktober. Volgens brief van kapt. M. Lovius, voerende het stoomschip ONDINE, van hier naar Bordeaux te Plymouth binnengelopen – zie NRC van 11 oktober – had het schip niets geleden, doch was een klein gedeelte der lading door het overgekregen water beschadigd geworden. De kapitein dacht heden de reis voort te zetten.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Carga lijsten

Cargalijsten. Te Amsterdam arriveerde: het stoomschip ONDINE, van Bordeaux met 198 oxhoofden, 31 kisten en 9 fusten wijn, 6 fusten voorloop, 3 fusten Spaans groen, 3 kisten mostaard, 3 fusten terpentijnolie, 75 balen zaad, 22 fusten brandewijn, 5 balen en 16 kisten papier, 210 zakken koolzaad, 25 kisten vruchten, 6 kisten kastanjes en 9 kisten likeuren. Adres: diversen.

Afbeelding
Datum 04 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 1 november. De stoomboot ONDINE, van Amsterdam naar Bordeaux, is alhier wegens gebrek aan kolen binnengekomen. Het schip heeft het naambordje verloren.

Afbeelding
Datum 15 juni 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 juni. Volgens telegram is heden van Bordeaux naar Amsterdam vertrokken het Nederlandse stoomschip NINA, kapt. J.A. Takes.

Afbeelding
Datum 12 december 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 11 december. Volgens telegram uit Koningsbergen, d.d. 7 dezer, was de scheepvaart aldaar, ten gevolge van het ijs, als gesloten te beschouwen; het stoomschip NINA (opm: kapt. J.A. Takes) was die dag nog naar Pillau vertrokken.

Afbeelding
Datum 01 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 29 maart. Het schroefstoomschip NINA, kapt. Lovius, van Bordeaux naar Amsterdam, is met gebroken grote boom en met schade aan de machine alhier binnengelopen.

Afbeelding
Datum 10 april 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 april. Het stoomschip NINA, kapt. Lovius qq, van Bordeaux naar Amsterdam bestemd, te Dover binnen, heeft heden de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 08 januari 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 5 januari. Heden is alhier wegens gebrek aan steenkolen binnengelopen het schroefstoomschip NINA, kapt. J.K. Bakker, van Amsterdam naar Bristol bestemd.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 23 oktober. Heden is alhier binnengesleept door de stoomboot NINA een onbekende Noorse brik, van het volk verlaten, met veel water, gevonden op de hoogte van Egmond, met een lading hout.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 oktober. Door het stoomschip NINA, van hier naar Bordeaux, is bij Egmond WZW drijvende gevonden en de 21 dezer in het Nieuwe Diep binnengesleept het schip INFATIGABLE, kapt. Falck, van Lulea, met hout naar Oran.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1869
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 24 oktober 1869. Op Ameland is gestrand het schip HELENE, kapt. Carlson, van de Oostzee met hout naar België bestemd. Te Helvoet is vol water door een loodsboot binnengesleept het Noorse schip DIDO, kapt. Moerck. Voor het zeegat van Brouwershaven dreef in de avond van de 22e een masteloos en door het volk verlaten schip, waarvan naam en natie onbekend is. De stoomboot NINA (opm: van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij) te Texel uit zee teruggekomen, zag de 22e dezer, Egmont WZW 15 mijlen, een schip, drijvende op de lading hout, waarvan de spiegel was weggeslagen, naam onbekend.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lowestoft, 25 oktober. Het volk van de INFATIGABLE, welk schip de 24e dezer door de stoomboot NINA op deszelfs houtlading drijvende en van de equipage verlaten in het Nieuwediep is binnengesleept, is heden hier aan land gebracht. (opm: de NINA is een stoomschip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij)

Afbeelding
Datum 10 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Frederikshaven, 4 april. Van het de 19e maart van Amsterdam naar Kopenhagen en Reval vertrokken stoomschip NINA, heeft men sedert niets meer vernomen.
(opm: schip is vergaan op de kust van Jutland; zie NRC 150474 en NRC 170474, voorts PGC 150474 en AH 180474).

Afbeelding
Datum 15 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshavn, 10 april. Bij Furriby, is een lijk aan land gedreven aan een reddingboei bevestigd, waarop de naam NINA - Amsterdam geschilderd was. Het lijk was goed gekleed en vond men in één der zakken een portemonnee met Nederlands geld erin.

Afbeelding
Datum 15 april 1874
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 13 april. Het bevestigt zich, dat het stoomschip NINA, kapt. J.J. Visser, van Amsterdam naar Gothenburg bestemd geweest, verongelukt is. Nabij een der Jutlandse eilanden moet het lijk van een der stuurlieden van die bodem zijn opgevist. (opm: ex-ONDINE, het eerste schip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij).
(opm: zie NRC 170474)

Afbeelding
Datum 17 april 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Frederikshaven, 13 april. Het aan een reddingboei gebonden lijk is herkend geworden te zijn dat van kapt. Visser, van het stoomschip NINA, van Amsterdam, zodat zonder twijfel het schip met man en muis gebleven is.

Afbeelding
Datum 31 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 29 mei. Gisteren namiddag werd in het lokaal Odéon te Amsterdam de algemene vergadering gehouden van aandeelhouders in de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Zoals uit het verslag over 1874 bleek, was dat boekjaar niet zo gunstig voor de belangen der aandeelhouders geweest als verscheidene vorige jaren, vooral ook, doordien er in de laatste maanden des jaars, welke tijd anders voor de Maatschappij de voordeligste is, een merkbare lusteloosheid in handel en nijverheid heerste. De Maatschappij verloor twee harer schepen: de NINA in maart, en de CYCLOOP in het najaar van 1874, terwijl door haar werden aangekocht vier schepen, n.l. de PENELOPE, de ULYSSES, de COMEET en de JUNO, respectievelijk met een ladingscapaciteit van 1.700, 1.000, 900 en 1.050 ton. De drie eerstgenoemden waren tweedehandsschepen van een tot twee jaar oud, de JUNO had nog nimmer een reis gemaakt. Op 31 december 1874 telde haar vloot 26 zeeschepen, een tonnenmaat vertegenwoordigende van 25.970 ton, waaronder niet begrepen zijn de twee schepen voor de Amerikaanse vaart gebouwd, die thans, op betere tijden wachtende, in de Clyde liggen. 199 reizen werden gedaan, waarbij aan vrachten ontvangen werd NLG 3.631.508,-. De rekening sloot met een voordelig saldo van NLG 317.426,66, waarvan NLG 144.000,- zal worden gebruikt tot vermeerdering van het dépréciatie-fonds, en NLG 4.322,- moet worden afgetrokken voor verschuldigd patentrecht. De aandeelhouders kan van het overschot alsdan 5 % dividend worden uitbetaald, betaalbaar 1 juli e.k.
Tot commissaris der Maatschappij werd herbenoemd de heer Mr. W.S. Burgers, die zich bereid verklaarde die taak opnieuw te aanvaarden. De voorzitter deelde voorts nog mede, dat, tot groot leedwezen van de Directie, de heer M.H. Insinger zijn betrekking als mede-directeur der Maatschappij zou nederleggen en verzocht der vergadering een nieuwe directeur te kiezen. De heer C.A.A. Dudok de Wit betuigde in korte woorden, namens de aandeelhouders, de heer Insinger hartelijk dank voor de wijze, waarop hij sedert de stichting der Maatschappij haar belangen had behartigd. Daarop werd tot directeur gekozen de heer E.P.H.M. Bijleveldt, waarna de vergadering werd gesloten.

Afbeelding