Inloggen
MARIA CATHARINA - ID 8270


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-03-24 / 1858-07-27 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Material Hull: Wood
Construction Data

Scheepsbouwer: Fokke Josephus Holthuis, Veendam, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1840-01-03
Delivery Date: 1840-01-13
Technical Data

Net Tonnage: 52.00 lasts
Net Tonnage 2: 99.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 22.05 Meters Registered
Beam: 4.32 Meters Registered
Depth: 2.33 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-03-24
Register nr: 18400161
Scheepsnaam: MARIA CATHARINA
Type: Kof
Lasten: 52
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boutmij & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boer P. de
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-01-13 MARIA CATHARINA
Manager: Boutmy & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Boutmy & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1854-00-00 MARIA CATHARINA
Manager: Jan Hanssens Roemeling, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hanssens Roemeling, Finsterwolde, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Finsterwolde / Netherlands

Ship Events Data

1858-07-27: Final Fate:
31 juli 1858. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Hellevoetsluis, 30 juli. Met het Nederlandse schip (opm: kof) HERMANNA WILMINK, kapt. J.T. Wilmink, heden van St. Petersburg gearriveerd, zijn alhier aangebracht kapt. H.M. van Dijk en de verdere equipage van de Nederlandse kof MARIA CATHARINA, van St. Petersburg met haver naar Londen bestemd. Kapt. Wilmink heeft deze schipbreukelingen 27 dezer op 56º N.B. en 06º37’ O.L. van het zinkende schip gered en na hun alle mogelijke hulp te hebben verleend hier behouden aan wal gezet. (opm: zie ook NRC 060858)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Gedoopt 21 oktober 1781 te Katwijk als zoon van Gerrit Filipsz. en Johanna Pietersd. Langeveld. In 1807 gehuwd met Neeltje Gijsbertsd. Bloot. Overlijdensdatum is niet vermeld.

In het Notarieel Archief van Katwijk 1817 staat hij vermeld als schipper van de koopvaardij-bomschuit de “Goede Hoop”, reders Gerrit Reynsz. Varkevisser en W.Taat te Katwijk.

In Notariële Archieven te Rotterdam wordt hij in 1819 en 1821 vermeld als schipper op het bomschip de “Goede Hoop” en in 1829 op de kof “Courier”. Voorts wordt vermeld dat hij van 1823-1828 kapitein was op het kofschip “Industrie”, van 1829-1837 op het kofschip “Courier” en van 1840-1846 op het schip “Maria Catharina”054-005.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt geen kapitein de Best op een kof “Industrie”. Een kapitein P.de Best was van 1830 t/m 1837 gezagvoerder op de kof “Courier”, gebouwd in 1828 te Rotterdam, 60 ton o.m., varend voor rederij Boutmij & Co te Rotterdam. In 1837 werd het schip geveild.

Kapitein P.de Best was van 1841 t/m 1846 gezagvoerder van de kof “Anna Catharina”, gebouwd in 1840, bouwlocatie niet vermeld, 99 ton o.m., varend voor A.Boutmij te Rotterdam.

Een kapitein P.H. de Best was van 1841-1847 gezagvoerder op de kof “Maria Catharina”, gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton n.m., varend voor A.Boutmij & Co te Rotterdam. (heeft Bouma hier een typefout gemaakt: de G staat naast de H op het toetsenbord!. Van der Plas054 vermeldt géén P.H. de Best)

 

Bouma025‘vermeldt P. de Best als gezagvoerder gedurende:

*    1814 t/m 1828 van de sloep “Goede Hoop”, gebouwd in 1809, 61 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Katwijk;

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein Phillipus de Best op de:

“Goede Hoop”, dd 17 maart 1815 en 09 mei 1815;

“Industrie”, dd 31 juli 1823; 22 oktober 1823 en 24 mei 1824;

“Courier”, dd 24 februari 1835.

 

Overige bijzonderheden

Rotterdamsche Courant december 1813114

(opm: Hieronder volgt een selectie van gedurende december 1813 door verschillende cargadoors geplaatste advertenties van in Rotterdam in lading liggende schepen, welke een indruk geeft van de ‘lijndiensten’ op een aantal Engelse havens)

Naar Londen:

Het Hollandsch Bomschip de GOEDE HOOP, schipper Filipes de Best,

 

Rotterdamsche Courant 09 juli 1816114

In Rotterdam liggen in lading, naar: …

Roscoff en Morlaix: het Bomschip de GOEDE HOOP, kapt. Fielepes de Best. ….

 

Rotterdamsche  Courant 22 februari 1817114

Advertentie. Openbare verkoping van vaartuigen. Op woensdag den 5 maart 1817, namiddags ten 3 uren, in het Rechthuis te Katwijk aan den Rhijn, gaat men over tot openbare verkoping van:

een koopvaardijschip, zijnde een Bom, genaamd de JONGE GERRIT, met deszelfs toebehoren, gevoerd wordende door schipper Floris Jacobsz Plokker,

een dito Bomschip genaamd de GOEDE HOOP, met deszelfs toebehoren, gevoerd wordende door schipper Philippus de Best; en

de helft in een dito Bomschip, genaamd de JONGE JAN, met deszelfs toebehoren, gevoerd wordende door schipper Gijsbert Krijgsman.

Nader onderrigting te bekomen ten Kantore van de Notaris J.C. Hummel, te Katwijk aan den Rhijn, alwaar de inventarissen der vaartuig-goederen en de voorwaarden van verkoop agt dagen vóór de verkoping te zien en te lezen zijn.

 

Rotterdamsche Courant 06 september 1817114

Overzicht van uit- en binnenzeilende schepen Rotterdam:

Den 4, des avonds, …arriveerden de GOEDE HOOP, F. de Best, van Rouaan;

 

Dordrechtsche Courant 25 juli 1820114

Te Dordrecht ligt in lading naar Hull, om spoedig te vertrekken, het bomschip De GOEDE HOOP, kapt. Philip de Best. Adres bij Gerard Mauritz, scheepsmakelaar.

 

Dordrechtsche Courant 25 juli 1820114

Dordrecht, 24 juli. Aan deze stad zijn gearriveerd de schepen de GOEDE HOOP, kapt. P. de Best, van Hull, met ballast; de JUFFROUW JOHANNA, kapt. J. Jeltes, van Marennes, met zout, en de HOFFNUNG (opm: waarschijnlijk Oostendse eigenaar), kapt. Christopher Giese, van Riga, met rogge.

 

Rotterdamsche Courant 06 februari 1821114

Amsterdam, 4 februari. Van Marseille is vertrokken J.H. Zinger en van Cette (opm: Sète) H.J. Rieke naar Antwerpen en van Rouaan P. de Best naar Rotterdam.

 

Rotterdamsche Courant 06 februari 1821114

Rotterdam, 5 februari. Den 2 dezer arriveerde te Helvoetsluis het schip de VRIENDSCHAP, K. Lozen, van Kemper.

Den 4 arriveerden kapt. Hammond, met de brieven van den 3, van Harwich; CERES, J. Cooke, van Stockton; de GOEDE HOOP, F. de Best, van Rouaan; de STEPHANIE, kapt. Lesesijuer (opm: Lestuijver), van St. Malo; GEERTRUIDA MARIA, H. Glazener, van Cette (opm: Sète), laatst van Gibraltar.

Den 5 zeilde kapt. Levieng, met de brieven van den 3, naar Harwich; dezelve is door de hoge zee terug gekomen; de wind N.

 

Rotterdamsche Courant 27 maart 1821114

Rotterdam, 26 maart. Den 26 arriveerden ter rede van Maassluis het schip de GOEDE HOOP, kapt. P. de Best, gedestineerd naar Hull, dezelve komt terug uit zee met verlies van de grote mast, touwwerk en zeilen, en de VERWACHTING, J. van Alphen, van Londen. De wind W.

 

Rotterdamsche Courant 17 april 1821114

Rotterdam, 16 april. Den 14 is te Maassluis niets gepasseerd. Den 15 des morgens, zeilde het schip de GOEDE HOOP, P. de Best naar Hull; de wind Z.W.

Van Maassluis wordt van den 16 gemeld: kapt. P. de Best ligt, door contrarie-wind aan de bank ten anker; de wind N.

 

Rotterdamsche Courant 04 augustus 1821114

Rotterdam, 3 augustus. Den 1 arriveerde te Maassluis het schip de GOEDE HOOP, P. de Best, van Bremen.

 

Rotterdamsche Courant 07 augustus 1821114

Te Rotterdam in lading liggende schepen naar:

….Stockton: het Bomschip GOEDE HOOP, kapt. P. de Best

Idem: het Kofschip TWEE GEBROEDERS, kapt. W.R. Lukens.

Adres bij T.J. Boutmij….

 

Rotterdamsche Courant 21 augustus 1821114

Rotterdam, 20 augustus.

….Den 20 zeilden de EARL OF CLANCARTY, F.F. Gibbs, en THREE SISTERS, W. Frost, naar Londen; de NEERLANDS KROONPRINS, A. van der Meijden, naar Malaga; de CORNELIA LUCIA, J. Altona, naar Marseille; de EENIGHEDEN, H.A.F. Boije, en de ORANGE, J. Watson, naar Elseneur (opm: Helsingör); de ANNA DOROTHEA, T. Voss, naar de Bogt; de PIERRE EUGÈNE, B.T. Abraham, naar Cherburg; de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Stockton; de NEPTHUNUS, J.C. Arens, naar Wismar; de KITTY, J. Andsell, naar Hull; de HELENA, C.F. Kreuze, de AUGUSTA HELENA, J.H. Maack, en de CATHARINA, J. Lubs, naar de Oostzee; de WAAKZAAMHEID, H. Bedger, naar Brest; de DEUX EUGÈNES, G. Danet, naar Rouaan; de CONCORDIA, L. Teunis, en de VROUW JAAPKINA, W.J. de Boer, naar Bordeaux; de JONAS, H. Clausen, naar Stavanger, en de ONDERNEMING, J. Rooderkerk, naar Liverpool.

 

Rotterdamsche Courant 18 september 1821114

Rotterdam, 17 september. Den 14 arriveerden in de Maas de schepen de CONCORDIA, S. Swart, van Bordeaux; de VROUW HAASJE, G. Ouwehand, van Londen; de GRONINGER WELVAART, B.K. Lugus (opm: Lugies), van Petersburg; de SCHLUCHEI, J.B. Krohn, van Wolgast; de GOEDE HOOP, F. de Best, van Stockton; de YORK PACKET, T. Husband, van Hull….

 

Rotterdamsche Courant 11 oktober 1821114

Rotterdam, 10 oktober…..

….Den 10 arriveerde de VROUW JANTJE, A.G. Jonkhoff, van Fécamp, en zeilden het FORTUIN, W. van der Kolf, naar Rochelle; de VIER GEBROEDERS, P.J. Zeven, naar Londen; de WELVAARD, H.J. Walken, de MERCURIUS, H.J. Jongebloet, en de ZEELUST, G.A. Wieringa, naar Brest; de JONGE WILLEM, J.J. Schelts, naar Bordeaux; de CATHARINA, W. Curd, naar Portsmouth; de ZEEGEWIN, J. van Teijlingen, naar Bilbao; de JONGE WILLEM, J. Parlevliet, naar Liverpool; de CHARLOTTA LOUIZA, J. Wilmow, naar Stralsund; de LIJKENS PRÖVE, N. Bang, naar Koppenhage (opm: Kopenhagen); de ADOLPH FREDRIK, J.C. Bartens, naar de Oostzee; de FLORA, J.W. Beurford (opm: Berisford), naar Rochelle, en de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Sandwich; de wind O.

 

Rotterdamsche Courant 23 oktober 1821114

Rotterdam, 22 oktober. Den 19 arriveerden in de Maas de schepen de DEUX SOEURS, J. Besres, van Boulogne; de GOEDE HOOP, F. de Best, van Frankrijk….

 

Rotterdamsche Courant 13 november 1821114

Rotterdam 12 november.

….Den 10 zeilden de VROUW HENDRIKA, E.E. Hoveling, naar Roscoff; ZELDEN RUST, F.T. Visser, naar Rendsburg; BUITEN VERWACHTING, C. van der Plas, naar Bordeaux; de VROUW ANNA, H.C. Uil, naar Bristol; de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Grimsbij; de ZES ZUSTERS, P. Clausen, naar Marlines; de JOHANNA EN ANNA ALIJDA (opm: kof JOHANNA EN ANNA ALIDA), J.J. Kortrijk, naar Liverpool; de ONVERWACHT, J.F. Gust, naar Cette (opm: Sète); de VROUW TANNEGINA, E.K. de Wilde, naar Nantes…..

 

Rotterdamsche Courant 18 december 1821114

Rotterdam, 17 december. Van Den Briel wordt van den 15 gemeld: den 14 arriveerde de GOEDE HOOP, F. de Best, van Grimsbij

 

Rotterdamsche Courant 09 februari 1822114

Rotterdam, 8 februari. Den 7 zeilden uit de Maas de schepen de GOEDE HOOP, F. de Best, de CONCORDIA, H. Nagel, en de VRIENDSCHAP, F. Plokker, naar Londen.

 

Rotterdamsche Courant 12 februari 1822114

….Den 10 zeilden de GOEDE HOOP, T. de Best, de VROUW ELIZABETH, M. van Putten, en VRIENDSCHAP, F. Plokker, naar Londen; de VROUW ARENTJE, A. de Jong, naar Rouaan; VOLHARDING, C. Bakker, naar Liverpool; de TWEE BROEDERS, J. Surrs, naar Londonderry; LODEWIJK, J.J. Himpson, naar Grijpswold (opm: Greifswald); de VROUW JACOBA, J.J. Renke, naar Dublin; ONDERNEMING, H.P. Klie, naar Boulogne, en CHARLES PATRIX EDUARD (opm: bom CHARLES PATRICK EDUARD), K.G. Ouwehand, naar Calais; de wind ZW, Z. en Z.Z.O.

 

Rotterdamsche Courant 18 mei 1822114

Rotterdam, 17 mei. Den 14 arriveerde in de Maas de ROELINA, M.G. Lever, van Kiel.

Den 15 arriveerde de GEZINA JOHANNA, J.R. Sap, van Libau (opm: Liepaja), en zeilde de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Sandwich

 

Rotterdamsche Courant 28 mei 1822114

Rotterdam, 27 mei. Van den 26 meldt men van Helvoetsluis, dat den 25 van de rede naar boven gezeild is, om te lossen en te repareren, het schip de VROUW MARTHA, B.J. Dirksen, van Embden, als bijlegger naar Napels.

Den 26 zeilde FORTUNA. T. Bradhering, naar Archangel, en arriveerden HELENA AURORA, J. Maas junior, van Windau (opm: Ventspils); Zr.Ms. brik van oorlog DE COURIER, kapt. J.H. Bolken, van Vlissingen.

Den 27 arriveerde de GOEDE HOOP, F. de Best, van Sandwich.

 

Rotterdamsche Courant 08 juni 1822114

Rotterdam, 7 juni. Den 6 zeilde uit de Maas de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Ipswich, en de HELENA, S. Spring, naar Bayonne; de wind N.O.

 

Rotterdamsche Courant 18 juni 1822114

Rotterdam, 16 juni. …

…Den 14 arriveerde de GOEDE HOOP, F. de Best, van Ipswich….

 

Rotterdamsche Courant 09 juli 1822114

Rotterdam, 8 juli. Te Den Briel arriveerde den 7 de HENRIETTA JOHANNA, E.J. Kluin (opm: Hannover vlag), van Bergen, en zeilden de CLARA MARGARETHA, P.D. Dik, en de VOLHARDING, L. Teunis, naar Liverpool; de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Sandwich en la PIERRE EUGÈNE, B.F. Abraham, naar Cherburg.

 

Rotterdamsche Courant 23 juli 1822114

Rotterdam, 22 juli. Den 19 arriveerden te Den Briel de JONGE ANTJE, H.J. Prins, van Dantzig (opm: Gdansk); de VROUW GEZINA, H.R. Stutvoet, van Oosterrisoer, de VIER GEBROEDERS, H.A. Douwes, van Elbing; de NEPTHUNUS, B. Boijsen, van Libau (opm: Liepaja).

Den 20 zeilde de MERCURIUS, H.G. Schulte, naar Londen en arriveerde de GOEDE HOOP, F. de Best, van Sandwich.

 

Rotterdamsche Courant 03 september 1822114

Rotterdam, 2 september.

….Den 1 dezer zeilden de CERES, P. van Rijn, naar Lissabon, de GOEDE HOOP, F. de Best, naar Sandwich, en de JONGE GERRIT, F. Plokker, naar Cherburg, en arriveerde de TWEE GEBROEDERS, G.B. Smith, van Bergen; de wind W….

 

Rotterdamsche Courant 08 oktober 1822114

Rotterdam, 7 oktober.

….Den 5 zeilden CONCORDIA. H.H. Lucht, naar …(opm: niet vermeld); de TWEE GEBROEDERS, H.P. Mogensen, naar Assens; de HARMINA DOROTHEA, J.C. Kruse, naar de Oostzee; de CHARLOTTA, J.C. Marks, en de JONGE HENDRIK, T. Voss, naar Rostock; de VROUW KNILZUCA, R.R. de Jong (opm: kof VROUW KNELSINA, R.R. de Jonge), naar Tonningen (opm: Tönning); de CATHARINA, H.M. Wartinsen, naar Tonderen, en arriveerden de GOEDE HOOP, F. de Best, van Sandwich; l’AUGUSTE MARIE, H.A. Babao, van St. Malo; de WILLEM, H.W. Keers, van Londen, en de NEELTJE JOHANNA, W. van Noord, van Kadix (opm: Cadiz, met bestemming Vlaardingen)….

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Best, Philippus Gerritsz de
Overige informatie: van Katwijk aan Zee

 

VANWEGE DE ALGEMEENHEID VAN DE NAAM MULDER ZIJN

ONDERSTAANDE GEGEVENS ARBITRAIR

 

Familiegegevens en opleiding

Harke Luitjes Mulder werd geboren 15 april 1824 te Groningen als zoon van Luitje Fokkes Mulder en Klaassien Harkes.

Hij trouwde op 09 mei 1849 te Appingedam als schipper met Margaretha Reinders Frima, geboren op 02 januari 1823 te Appingedam als dochter van Reinder Jacobs Frima en Arentdina Arents Vos. Zij overleed te Rotterdam op 19 februari 1885, 63 jaar, weduwe

Harke overleed vòòr 1885.

 

In de Burgerlijks Stand akten uit de provincie Groningen wordt alleen het huwelijk van Harke in 1849 als schipper vermeld

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.L.Mulder was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” te Oude Pekela met vlagnummer 107 in de periode 1856 t/m 1858 en een vermelding in 1861.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Geen adaequate vermeldingen gevonden in de collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen.

 

Bouma025 vermeldt een kapitein H.L.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1847 t/m 1853 van de kof “Maria Catharina”, gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton o.m., varend voor A.Boutmij & Co te Rotterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 Op 1 okt. 1850 verkoopt Jan Jakobs Mulder voor f. 2.500,-- aan Harke Luitjes Mulder, schipper, en Margaretha Frima, wonende te Groningen, een tjalk, vroeger bevaren geweest door de schipper Albert Uges Deen en toen genaamd: Gesina,voortaan Margaretha.

Zie Id 13645 JS 090224

 

Datum vanaf: 1847
Kapitein: Mulder, Harke Luitjes
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Reinder Harms Lutje Mulder werd geboren op 11 oktober 1822 te Nieuwe Schans als zoon van de Nederlands Hervormde Hindrik Jans Mulder en Detje Klaassens Kruizinga. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Westerkade Wijk 15/1 nr. 6 (oud nr. 840). Hij was o.a. expert en leraar.

Hij was getrouwd met Janke van Rees geboren 04 juli 1825 te Groningen, Doopsgezind.

Hij overleed op 23 december 1892 te Rotterdam aan de Kruiskade005

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

R.H.Mulder was met vlagnummer R204 in de periode 1846 t/m 1892 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1887 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij voorlopig afstand heeft gedaan van zijn, volgens het Reglement. toekomende recht op uitkeering. Deze mededeling werd herhaald in het Jaarverslag van 1888058

In het Jaarverslag 1892 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein R.H.Mulder met vlagnummer R204 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851 van de kof “Maria Catharina”                 52 last                 varend voor Boutmy & Co te Rotterdam

*    1855, 1858, 1859, 1862 t/m 1867

                                      van de bark “Robertus Hendrikus”      398 last               varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam

*    1874                       van het fregat “Philips van Marnix”    753 last               varend voor van Zeijlen & Decker

*    1877, 1878, 1880 t/m 1883, 1885 t/m 1888, 1890, 1891                     geen vermelding van schip en reeder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                                Aankomst

R.H.Mulder                                        Robertus Hendrikus                              07 juni 1864                     22 maart 1865

                                                               Robertus Hendrikus                              25 september 1866          07 september 1867

 

Bouma025 vermeldt R.H.Mulder als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1856 van de bark “Robertus Hendrikus”, gebouwd in 1853 te Delfshaven, 540 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam. Het schip is in 1856 uitgebrand te Batavia;

*    1858 t/m 1870 van de bark “Robertus Hendrikus”, gebouwd in 1858 te Papendrecht, 754 ton o.m., varend voor Vaesen & Steinhaus te Rotterdam;

*    1871 t/m 1875 op het fregat “Philips van Marnix”, gebouwd in 1863 te Bolnes, 1516 ton o.m., varend voor van Zeylen & Dekker te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Dutch ship "Robertus Hendrikus", arrived at Albany on 29 September 1853, having left Hartlepool, England on 9 June 1853. Master = R. H. Mulder. Crew = 17. Tonnage = ?. Cargo = 500 tons of coals for the P. & O. Company.  The master stated in the Boarding Report upon arrival that the vessel was bound for “Batavia” when it departed. 105

 

Van mevr.E. C.Huizer-Sibinga Mulder te Naarden kreeg ik op  27 juni 2004 een kopie van een brief dd 04 mei 1938 van de heer L.Smit te Alblasserdam aan mevr. N(eeltje) Mulder. Daarin wordt gerefereerd aan afbeeldingen door Spin van de “Robertus Hendrikus” (1853, 540 ton resp. 1858, 754 ton) beide in bezit van mevrouw Mulder. In die brief is sprake van een eventuele schenking aan het Maritiem Museum te Rotterdam.

Genoemd schrijven van mevr. Huizer bevat(slechte) zwart-wit kopieën van beide schepen met daarbij de volgende tekst door L.Smit:

“Spin 1855

1e. “Robertus Hendrikus”  285 Last. gebouwd op de scheepstimmerwerf van de Hoog te Delfshaven, 6 April 1853 te water gelaten. Kapitein R.H.Mulder (R204), Rederij Varssen(sic) & Steinhaus, Rotterdam.

In het laatst van 1856 aan de Javakust verbrand. Toeval was, dat ‘snachts 12 uur de verzekeringspolis was afgelopen, nog niet vernieuwd en het schip en lading ‘snachts om 11 uur d.a.v. verbrandde. Groote materieele en financieele schade, ook voor de kapitein als belangrijk deelhebber in het schip.

Het voorgestelde Kofschip (op de rechterzijde van het schilderij) is de schoener-kof “Maria Catherina”, groot 52 Last, gebouwd 1845 te Groningen van de Rederij Boutmij & Co te Rotterdam, gevoerd door Kapitein R.H.Mulder van 1845-1852.” (deze opmerking is in strijd met de opgave van Bouma025, die een kof “Maria Catharina” vermeldt, gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton o.m., van 1847 t/m 1853 varend onder kapitein H.L.Mulder voor Boutmij & Co te Rotterdam – zie aldaar)

“Spin 1859

2e Bark  “Robertus Hendrikus”  397 Last of 753 Ton, gebouwd in 1858 op de scheepstimmerwerf van Jan Smit Czn te Papendrecht, 6 September 1858 te water gelaten. Kapitein R.H.Mulder, op 9 Maart 1869 te Rotterdam geveild voor f 40.600 (rood kopervast dubbeling metaal, Juni 1865.) De veiling was ter bepaling van de waarde en verdeeling der scheepsparten of aandeelen. Het schip bleef onder dezelfde Reederijvlag varen.

1869 – ’71  Kapt A.Sissingh R.206

1872 – ’79     “    W.Hageraats

Onder Kapitein Hageraats in 1879 (Juni) te Nerva gestrand en wrak (Zeetijdingen 18 Juni 1879).

Kapitein R.H.Mulder verliet 1871 zijn goede schip en nam het commando over de groote 3/m Clipper “Philip van Marnix”, groot 1516 ton, van de Reederij van van Zeylen & Decker te Rotterdam, werd in 1876 afgelost door Kapitein H.N.Prins.”

 

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Mulder, Reinder Harms Lutje
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Fecko Hinderks Koers van Ingen werd geboren op 30 november 1823 te Vlagtwedde als zoon van de landbouwer Harm Lubberts Buizeman van Ingen en Geesje Feckes Koers. Hij was de oudere broer van kapitein en collegelid Christiaan Harmannus van Ingen.

Fecko trouwde op 23 februari 1852 te Bellingwolde als zeekapitein met Antje Geertsema, geboren op 21 maart 1829 te Bellingwolde als zoon van de landbouwer Siben Alberts Geertsema en Klaartje Willems Brouwer. Antje overleed op 04 mei 1897 te Bellingwolde, 68 jaar, weduwe.

Fecko/Fekko Hinderks Koers overleed te Bellingwolde op 14 februari 1889, 65 jaar, zonder beroep

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Fecko  als zeekapitein in 1852, 1859, als koffiehuishouder in 1871,

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.H.K. van Ingen was met vlagnummer 63 in de periode 1853 t/m 1873 effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” te Oude Pekela.112.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

F.K.H.van Ingen was omstreeks 1867 gezagvoerder van het brikschip de "Intimis". Het schip werd in 1854 gebouwd op de werf van J.Pauw te Edam als "Joän" voor de reders Teengs & Telting. In 1862 wordt het hernoemd tot "Elisabeth" en in 1867 tot "Intimus" dan in eigendom bij H.E.van IJsendijk te Rotterdam. Kapitein van Ingen verongelukt in 1868 met dit schip (zie ook bij Inse Tysz de Boer)010-p.68.

 

F.H.K.van Ingen was van 1857-1868 gezagvoerder op de schoener “Anna Geertruida” voor rederij J.H.Roemelingh te Finsterwolde013

 

Bouma025 vermeldt F.H.K.van Ingen als gezagvoerder gedurende:

*          1850 van de kof “Zwanette Gerhardina”, gebouwd in 1849 te Oudenzijl, 242 ton o.m., varend voor J.Freseman Viëtor te Winschoten;

*          1854 t/m 1855 op de kof “Maria Catharina”; gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton o.m., varend voor Roemeling te Finsterwolde;

*    1857 t/m 1867 van de 2/m schoener “Anna Geertruida”, gebouwd in 1856 te Statenzijl, 172 ton o.m., varend voor J.H.Roemelingh te Finsterswolde;

*    1868 van de brik “Intimis”, ex Elisabeth, ex Joan, gebouwd in 1854 te Edam, 248 ton o.m., varend voor H.E.van IJsendijk Jr te Rotterdam. Het schip is in 1868 verongelukt in de Noordzee.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

25 februari 1843, schip “Juffer Garrelts”, kapitein Jurjen J.Koerts, lichtmatroos Fokko van Ingen uit Hamdijk.

 

Overige bijzonderheden

05 mei 1862 (Engels Kanaal op weg naar Paramaribo op 49o37’NB en 05o18’WL): “… passeerden met 3 glazen een schoener toonende Pekeler Novlag no63 zijnde kapt van Ingen…”053 (reis Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam. Mei-november 1861).

 

Nadere bijzonderheden

NRC 26 april 1857114

Dover, 22 april. Het Nederlandse schoenerschip ANNA GEERTRUIDA, kapt. Van Ingen, van Rotterdam naar Quebec bestemd, is alhier met verlies van boegspriet en kluiverboom en andere schade aan de boeg binnengelopen. Het schip bekwam deze averij door aanzeiling met een groot schip op de hoogte van Bevezier (opm: Beachy Head). Twee man van de equipage van de schoener, zijn op het vreemde schip overgesprongen

 

NRC 01 mei 1857114

Shields, 28 april. Met het Oostenrijkse schip PALESTINA werden heden alhier aangebracht twee matrozen van een Nederlandse schoener waarmee men de 21e dezer op de hoogte van Bevesier (opm: Beachy Head) in aanzeiling is geweest. Deze mensen zijn bij de aanzeiling op de PALESTINA overgesprongen.

(Red. Deze beide matrozen zijn afkomstig van het Nederlandse schoenerschip ANNA GEERTRUIDA, kapt. Van Ingen, van Rotterdam naar Quebec, de 22e dezer met schade wegens aanzeiling te Dover binnengelopen, zie NRC van 26 april).

 

NRC 06 maart 1859114

Rotterdam, 5 maart. Met de Braziliaanse mail zijn berichten uit Rio Janeiro medegebracht tot 20 januari, doch ook deze melden nog niets van de Nederlandse schoener ANNA GEERTRUIDA, kapt. F.H.K. van Ingen, welke op 22 september van Vlissingen naar Rio vertrokken, en dus op die datum reeds 120 dagen reis had.

 

NRC 19 maart 1859114

Rotterdam, 18 maart. Volgens op heden ontvangen bericht uit Gemna (Brazilië) is het Nederlands schip ANNA GEERTRUIDA, kapt. Van Ingen, van Antwerpen naar Rio-Janeiro bestemd, aldaar binnengelopen. Alles wel aan boord. Men was omtrent dit vaartuig zeer ongerust, daar het bij het vertrek der laatste mail van Rio reeds 120 dagen reis had.

 

05 mei 1862 (Engels Kanaal op weg naar Paramaribo op 49o37’NB en 05o18’WL): “… passeerden met 3 glazen een schoener toonende Pekeler Novlag no63 zijnde kapt van Ingen…” (reis Amsterdam-Paramaribo-Amsterdam. Mei-november 1861 door O.S.Parma op de “ Hester” - logboekgegeven).

 

Algemeen Handelsblad 14 januari 1865114

Falmouth, 10 januari. Het Nederlandse schip (opm: schoener) ANNA GEERTRUIDA, kapt. F.H.K. van Ingen van Maracaïbo naar Hamburg, met schade hier binnengelopen, is nagezien. Men heeft een aanvang gemaakt met lossen.

 

NRC 03 oktober 1866114

Kopenhagen, 28 september. Het Nederlandse schoenerschip ANNA GEERTRUIDA, kapt. Van Ingen, van Petersburg aangekomen, heeft order bekomen naar de Zaan.

 

Provinciale Groninger Courant 26 oktober 1867114

Advertentie. Mr. B. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt op maandag 18 november 1867, des avonds te 5 uur, ten huize van logementhouder H. L. B. van Ingen, te Nieuwe Schans in openlijke veiling te verkopen het schoenerkofschip ANNA GEERTRUIDA, laatst bevaren door kapt. F. van Ingen, groot 172 ton, in den jare 1855 nieuw gebouwd en thans liggende te Rotterdam, met al deszelfs opgoederen, staand en lopend want en verder toebehoren. De inventaris en de verkoopconditiën zullen in tijds ter lezing liggen ten verkoophuize, alsmede ten kantore van de notaris B. Haitzema Viëtor.

 

Provinciale Groninger Courant 12 november 1867114

Advertentie. Mr. B. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt op maandag 18 november 1867 des avonds 5 uur, ten huize van logementhouder H.L.B. van Ingen te Nieuwe Schans, in openlijke veiling te verkopen het schoenerkofschip ANNA GEERTRUIDA, laatst bevaren door kapt. F van Ingen, groot 172 ton, in het jaar 1855 nieuw gebouwd en thans liggende te Rotterdam, met al deszelfs opgoederen, staand en lopend want en verdere toebehoren. De inventaris en verkoopconditiën zullen in tijds ter lezing liggen ten verkoophuize, alsmede ten kantore van de notaris. B. Haitzema Viëtor.

 

NRC 25 januari 1868114

Rotterdam, 24 januari. Volgens particulier bericht is het Nederlands brikschip INTIMIS, kapt. J.H.K. van Ingen, van Shields met een lading stukgoederen naar Triëst bestemd, den 22 dezer, na des morgens ten 10 ure op Langsand (opm: Long Sands) gestoten te hebben en enige lading overboord geworpen te hebben, des avonds vlot gekomen en in diep water gezonken. De equipage heeft zich met veel moeite gered en is te Harwich door Engelse vissers aangebracht.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Ingen, Fecko Hinderks Koers van
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hinderk van Dijk werd geboren op 30 maart 1815 te Nieuweschans als zoon van Meerten Jans van Dijk en Cornelissie Harkes Stork.

Hindrik trouwde op 19 januari 1854 te Nieuweschans als stuurman met Jantje Witting, geboren op 06 oktober 1826 te Nieuweschans als dochter van Aaldrik Jans Witting en Martje Caspers. Geen overlijdensgegevens van Jantje gevonden.

Hindrik werd in 1870 vermist met zijn galjoot “Hendrik Nannes.

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Hindrik Meertens van Dijk als stuurman in 1854, als schipper in 1857, 1859, 1860, 1863, 1865.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.M. van Dijk was effectief lid van het zeemanscollege “De Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 104 in de periode 1856 t/m 1870.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.M.van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1856 t/m 1857 van de kof “Maria Catharina”, gebouwd in 1840 te Muiden, 156 ton o.m., varend voor Roemeling te Finsterwolde. Het schip is in 1857 gezonken;

*    1858 van de kof “Maria Catharina”, gebouwd in 1849 te Muiden, 98 ton o.m., varend voor J.H.Roemelingh te Finsterwolde. Het schip is in 1858 gezonken op reis van Petersburg naar Londen;

*    1861 t/m 1869 van de galjoot “Metje Schönfeldt”, gebouwd in 1860 te Statenzijl, 100 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Finsterwolde. Het schip werd in 1870 herdoopt in “Hendrik Nannes”, varend vanuit Nieuweschans  en werd in dat jaar vermist

*    1870 van de galjoot “Hendrik Nannes” ex Metje Schönfeldt, gebouwd in 1860 te Statenzijl, 100 ton o.m., geen vermelding van thuishaven en reder. Het schip werd in 1870 vermist.

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

24 maart 1842, schip “Hoop en Verwachting”, kapitein Boele Jans Potjewijd, matroos Hindrik Meertens van Dijk uit Nieuweschans

08 februari 1854, schip “Jantina Engelina”, kapitein Isrel H. de Jonge, stuurman Hindrik van Dijk uit Nieuweschans.

 

Sweys vermeldt H.M. van Dijk, met vlagummer 104 van “De Trouw” uit Oude Pekela als gezagvoerder van de galjoot “Metje Schónfeldt”, 100 ton, bouwjaar 1860. In de jaren 1861 t/m 1869 als kapt./reder vanuit Finsterwolde en in 1870 als kapitein/reder vanuit Nieuwe Schans. In de jaren 1871 en 1872  wordt geen schip meer vermeld en na 1872 verdwijnt hij uit de opgaven

 

Het schip “Mettje Schönfeld” is vermoedelijk vernoemd naar de dochter van Moritz Schönfeld en Anneta Johanna Pannenborg, geboren op 15 juli 1859 te Winschoten.

 

Nadere bijzonderheden

NRC 31 juli 1858114

Hellevoetsluis, 30 juli. Met het Nederlandse schip (opm: kof) HERMANNA WILMINK, kapt. J.T. Wilmink, heden van St. Petersburg gearriveerd, zijn alhier aangebracht kapt. H.M. van Dijk en de verdere equipage van de Nederlandse kof MARIA CATHARINA, van St. Petersburg met haver naar Londen bestemd. Kapt. Wilmink heeft deze schipbreukelingen 27 dezer op 56º N.B. en 06º37’ O.L. van het zinkende schip gered en na hun alle mogelijke hulp te hebben verleend hier behouden aan wal gezet.

 

NRC 06 augustus 1858114

Londen, 4 augustus. Kapt. Ketelaar, met het schip PHOEBUS alhier gearriveerd, is op 28 juli op 65º N.B. en 05º O.L. gepasseerd het wrak van het te Veendam te huis behorende kofschip MARIA CATHARINA, kapt. H.M. van Dijk. Men zie omtrent de schipbreuk van de MARIA CATHARINA ons nommer van 31 juli, art. Hellevoetsluis.

 

NRC 18 november 1867114

Bolderaa, 10 november. Het de 5e dezer van hier vertrokken en heden weder uit zee geretourneerde Hollandse galjootschip METJE SCHÖNFELD, kapt. Van Dijk, heeft zeer slecht weder gehad, waarbij een man overboord geslagen en verdronken is.

 

NRC 14 november 1868114

Kopenhagen, 11 november. Gisteren zijn alhier van St. Petersburg aangekomen het Nederlandse schoenerschip DIDO, kapt. Van Wijk, dat order bekomen heeft naar Hull en het Nederlandse schoenerschip JACOBUS BERNARDUS, kapt. Kuiper, dat naar Londen is vertrokken, daar het alhier geen andere order aantrof.

Heden zijn mede alhier van St. Petersburg aangekomen: het Nederlandse galjootschip SIKKOBA FENNA, kapt. Jager, dat order bekomen heeft naar Boston (E.); het Nederlandse galjootschip SECUNDUS, kapt. De Graaf, dat naar Londen is vertrokken, dewijl het alhier geen andere orders vond; het Nederlandse galjootschip METJE SCHÖNFELDT, kapt. Van Dijk, is naar Koogerpolder vertrokken; het Nederlandse galjootschip LUDEWINA, kapt. Blaauw, is naar Londen vertrokken; het Nederlandse galjootschip ALIDA HENDRIKA, kapt. Wegener, is naar Cork vertrokken en het Nederlandse galjootschip GESINA, kapt. De Boer, is naar Londen vertrokken, daar de vier laatstgenoemde schepen alhier geen andere orders vonden; het Nederlandse galjootschip BLIJHAM, kapt. Luising, heeft order bekomen naar Waterford, en het Nederlandse galjootschip DOMINA GEERDINA, kapt. Wolters, heeft orders bekomen om naar Boston (E.) te verzeilen.

 

Provinciale Groninger Courant 23 januari 1869114

Advertentie. Mr. B. Haitzema Viëtor, notaris te Winschoten, gedenkt op maandag de 22e februari 1869, des avonds te 6 uur, ten huize van de logementhouder J.A. Ruibing te Winschoten in openlijke veiling te verkopen het in de Nederlanden te huis behorende kofschip METJE SCHÖNFELD, bevaren door H.M. van Dijk, thans liggende te Kooger-polder (opm: vermoedelijk nabij De Koog, Texel), groot 100 tonnen, in 1860 nieuw gebouwd, geclassificeerd bij het Bureau Veritas 3/3 l.l, met deszelfs complete inventaris, die in tijds ter lezing zal liggen ten verkoophuize, alsmede ten kantore van de notaris.

 

NRC 27 november 1870 114

Amsterdam, 26 november. Aangaande het Nederlandse schip HENDRIK NANNES, kapt. Van Dijk, de 24 juli van Hartlepool naar Riga vertrokken, heeft men sedert niets vernomen.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Dijk, Hindrik Meertenz
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. 29
DVD VIII - 58,59
BIJLBRIEF

Naam schip MARIA CATHARINA

plaats en datum acte bijlbrief, Muiden, 13 januari 1840

type schip kof

bouwwerf/verkoper F.H. Holthuis, scheepsbouwer te Muiden

gevoerd door kapt. Philippus de Best (?), Katwijk aan Zee

eigenaar/aankoper firma Boutmy & Co., Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 99 ton of 52 last, volgens meetbrief d.d. 2 januari 1840

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 22,05 m. breed 4,32 m. hol 2,33 m.

kiellegging

tewaterlating 3 januari 1840

plaats / datum registratie Weesp, 13 januari 1840

nummer van registratie deel 12, folio 64, recto vak 4.

notaris B & W. van Muiden

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML/031207


Naam MARIA CATHARINA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675