Inloggen
KONINGIN SOPHIA - ID 8237


In dienst
Onder Nederlands Indische vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Type Dek: Shade deck
Masten: Two masts
Material Hull: Composite, iron frame, wood planked
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Randolph, Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 32
Launch Date: 1865-04-00
Delivery Date: 1865-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Randolph, Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 200
Power Unit: NHP
Eng. additional info: diam. 53", slag 36"
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1055.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 435.00 Net tonnage
Deadweight: 1000.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 231.0 Feet (British) Registered
Beam: 31.5 Feet (British) Registered
Depth: 7.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1865
Type: Remeasurement
Omschrijving: De KONINGIN SOPHIA is vele malen hermeten. Omdat de oorspronkelijke tonnage in oude tonnen zonder machinekamer (620 ton) geen goed beeld van het schip geeft, is onder technical data de tonnage nieuwe meting vermeld.

Datum 00-00-1868
Type: call sign changed
Omschrijving: In 1867 werd het roepsein PHMD aan het schip toegekend, in 1868 veranderd in QHGL, en in 1870 in TFVQ. Als zeilschip ontving ze in 1889 het roepsein TFVK.

Datum 00-00-1888
Type: Rebuilt
Omschrijving: Nadat tussen 1 februari 1886 en 30 september 1886 de zeebrief van de KONINGIN SOPHIA was ingetrokken - uit de vaart genomen en opgelegd - werd tussen 31 juli 1889 en 31 oktober 1889 na verbouwing en verandering van stoomschip in zeilschip (schoenerbrik) een nieuwe zeebrief aan de KONINGIN SOPHIA, inmiddels verkocht, uitgereikt.

Ship History Data

Date/Name Ship 1865-00-00 KONINGIN SOPHIA
Manager: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Eigenaar: N.V. Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij, Batavia, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Batavia / Netherlands East Indies
Callsign: PHMD
Additional info: call sign sinds 1868 QHGL, sinds 1870 TFVQ

Date/Name Ship 1889-00-00 KONINGIN SOPHIA
Manager: Sech Salim bin Salem bin Abdad Alkaterie, Sourabaya, Netherlands East Indies
Eigenaar: Sech Salim bin Salem bin Abdad Alkaterie, Sourabaya, Netherlands East Indies
Shareholder:
Homeport / Flag: Sourabaya / Netherlands East Indies
Callsign: TFVK

Ship Events Data

1865-11-14: Op de eerste reis van Glasgow via Kaap de Goede Hoop naar Batavia, arriveerde de KONINGIN SOPHIA, kapt. J.J. de Wilde, op 14 november 1865 in de Tafelbaai. Ze arriveerde op 26 januari 1866 te Batavia.
1896-00-00: Final Fate:
De zeebrief van de brik KONINGIN SOPHIA werd tussen 30 juni 1896 en 5 oktober 1896 ingetrokken, zijnde het schip gesloopt.

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Wilde, de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: foto van de KONINGIN SOPHIA uit 1875, liggende te Ternate (Celebes)
Collectie: Kon. Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde, Leiden
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1866

De KONINGIN SOPHIA arriveerde op 26 januari 1866 onder kapt. De Wilde op haar opleveringsreis van Glasgow te Batavia.

1886

In de zomer van 1886 werd de KONINGIN SOPHIA te Soerabaja opgelegd en de zeebrief ingetrokken. Eerst begin 1889 werd zij voor sloop verkocht, maar toch, na verwijdering van machine en ketels,nog  in 1889 weer als zeilschip (schoener-brik) en onder dezelfde naam in de vaart gebracht.

1889

BH 290189. Het Soerabaijasch Handelsblad meldt: De afgekeurde stomers der Nederlandsch-Indische Stoomvaart Maatschappij KONING WILLEM III en KONINGIN SOPHIA zullen eindelijk van de rede verdwijnen, daar zij verkocht zijn aan een Arabier om ze te slopen. De sech heeft echter een koopje, doordien hij de beide schepen niet verhalen mag om ze op ’t droge te zetten zonder ankerage of redegeld te betalen voor de jaren, gedurende welke de schepen hier liggen. En dat bedrag – we menen 50 cents per gemeten last en per halfjaar – is nogal aanzienlijk. (opm: de KONING WILLEM III wrd inderdaad gesloopt, doch de KONINGIN SOPHIA werd dat jaar onder dezelfde naam weer in de vaart gebracht, nu als zeilschip met thuishaven Soerabaija, een schoenerbrik, eigendom van Sech Salim bin Salem bin Abdad Alkaterie)