Inloggen
JASON - ID 8222


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1866-10-20 / 1893-04-07 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1866
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Three masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: A. & J. Inglis Ltd, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 40
Launch Date: 1866-09-12
Delivery Date: 1866-11-00
Technical Data

Engine Manufacturer: A. & J. Inglis, Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power Unit: IHP (IPK)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1653.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1228.00 Net tonnage
Deadweight: 2000.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 2: 76.81 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 9.83 Meters Breadth, moulded
Depth: 6.23 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-1872
Type: Lengthened
Omschrijving: Verlengd met 12,19 meter. Ook de machine werd verbouwd tot compound-systeem.

Datum 00-00-1881
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: De JASON werd in 1881 voorzien van een nieuwe machine en ketels, vervaardigd door de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen te Amsterdam. Thans 2-cyl. compoundmachine, diam. 36 & 62, slag 36, 1.250 IPK.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1866
Datum agenda: 1866-10-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: JASON
Type: Schroef Stoom
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: KNSM
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Haack, H.
Opmerkingen: 1866 - 725-datum besluit nieuwe zeebrief23-11-1866-64- schip ligt in :Amsterdam/Glasgow
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
Gebouwd in Engeland

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1866-10-20 JASON
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PFHN

Date/Name Ship 1893-04-07 PHILOMENE
Manager: R.P. Narik, London, Great Britain
Eigenaar: R.P. Narik, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1896-01-03 PRINKIPOS
Manager: Foscolo Mango & Co., Istanbul, Turkey
Eigenaar: Foscolo Mango & Co., Istanbul, Turkey
Shareholder:
Homeport / Flag: Piraeus / Greece

Ship Events Data

1867-04-10: Damaged
Kopenhagen, 10 april 1867. Het Nederlandse stoomschip JASON, van Amsterdam in ballast naar Pillau bestemd, heeft op Svineboden aan de grond gezeten en is gisterenavond hier binnengelopen met schade aan de boeg. Het heeft bij het inlopen van de Sond bij dikte van mist op de stenen gestoten.
1876-08-04: Collision
Shields, 4 augustus 1876. Gisteren namiddag heeft alhier in de haven een aanvaring plaats gehad tussen de stoomboot JASON van Amsterdam en de ROYAL DANE van Newcastle. De JASON bekwam daarbij belangrijke schade aan de brug, verschansingen enz. De ROYAL DANE heeft de reis naar Kopenhagen voortgezet.
1878-01-09: Damaged
Havre, 9 januari 1878. Volgens bericht uit Smirna is het Nederlandse stoomschip JASON aldaar onderzocht en bevond men dat de schroefas gebroken, de achtersteven beschadigd en het achterdeel van het ruim vol water was.
1879-07-31: Damaged
Palermo, 31 juli 1879. Het stoomschip JASON, kapt. Haack, van Corfu komende, is wegens enige schade aan de machine door het Oostenrijkse mailstoomschip FLORIOS hier binnen gebracht.
1882-05-13: Damaged
New York, 13 mei 1882. Het alhier van Amsterdam aangekomen stoomschip JASON heeft door het ijs een gat in de boeg gekregen en moet dokken om te repareren. De passagiers zijn echter allen goed aangekomen.
1887-01-16: Collision
IJmuiden, 16 januari 1887. Het Nederlandse stoomschip AMSTELSTROOM, binnenkomende, en het stoomschip JASON, uitgaande, zijn in het kanaal ter hoogte van Buitenhuizen met elkaar in aanvaring geweest. Het eerste bekwam twee gaten in de boeg, het laatste enige averij aan dek.
1892-03-17: Stranded
Op weg van Smyrna naar Samos met een lading stukgoed is de JASON op 17 maart 1892 gestrand in de Egeïsche Zee bij Chios op positie 38.23° N / 26.19° O. Begin april kon het schip door het ss 'Mercurius' en het Turkse ss 'Aidin' worden vlotgetrokken en in de haven van Chesme worden binnengebracht, daarna naar Smyrna. Het schip bleek dermate zwaar beschadigd dat zij total loss werd verklaard en door assuradeuren verkocht. Later toch gerepareerd te Smyrna en in 1893 naar Engeland verkocht.
1911-00-00: Final Fate:
In Griekenland gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Bevolkingsregister Amsterdam index 64

Oude Teertuinen 162

Herman Haack, geboren op 02 september 1825 te Blankenese, Evangelisch Luthers, scheepskapitein

Anna Kröger, geboren 24 deceember 1833 te Blankenese, Evangelisch Luthers.

Voorts dochter Margaretha (1855) en zoon Heinrich (1854) beiden geboren in Blankenese en dochter   Emma Alida geboren in 1859 te Amsterdam. Evenals zoon Herman (1862), dochter Anna (1864) en dochter Armanda (1865).
Blankenese is een dorpje in de buurt van Hamburg en ligt aan de rivier de Elbe.

In Amsterdam geen overlijdensgegevens van Herman en Maria kunnen vinden

 Deze kapitein wordt ook in de verschillende registers vermeld als HERMAN HAAK.

Volgens Koninklijk Besluit d.d. 31 mei 1857 no. 69 : houdende vergunning zich binnen het Koninkrijk te vestigen, Herman Haack, oud  32 jaar, beroep zeeman, wordt hiermee ingeschreven in het stadsregister van Amsterdam.

 

Dochter Margaretha trouwt 15.03.1877 te A’dam met gezagvoerder Johannes Kröger.
Dochter Emma Alida trouwt 27.05.1881 te Adammet Abraham Janszoon Hazewinkel en na zijn overlijden trouwt zij later 29.05.1884 met Pieter van Dijk Blok.
Dochter Armanda Haack trouwt 03.07.1884 te A’dam met Simon Hazewinkel.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.Haack als gezagvoerder van/in:

*    1857 van het ss “Willem III”, gebouwd in 1857 te Dumbarton , varend voor NSM. Van Marseille naar Malaga na aanvaring met ss Normandie aldaar gestrand en niet weer afgebracht;

*    1860 t/m 1861 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1862 t/m 1864 het schroefstoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1864 t/m 1866 van het schroefstoomschip “Irene”, gebouwd in 1863 te Dumbarton, 1323 ton o.m., varend voor de KNSM C.A.von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1867 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

H.Haack               Ondine                  09 februari 1861     07 maart 1861

                                Ondine                  14 maart 1861        05 april 1861

Dit schip wordt niet met een kapitein Haack (of Haacke) vermeldt bij Bouma. Er is wel sprake van een ijzeren schroefstoomschip” Ondine”, maar de vaarperiode klopt niet

 

Overige bijzonderheden

13 december 1857 strandde bij Malaga het ss “Willem de Derde” na een aanvaring met het Franse ss “Normandie” en ging verloren. De bemanning werd gered. Het schip was op weg van Marseille naar Amsterdam. Na lang procederen werd de “Normandie” schuldig verklaard aan de aanvaring en kreeg de KNSM dat schip als schadevergoeding toegewezen.

Het schip werd in 1857 gebouwd bij Denny Bros, te Dumbarton, mat 450 Brt. en voer voor de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam072.

 

Op 21 februari 1864 liep bij Tarifa (Noord Afrika) aan de grond het ss “Berenice” onder kapitein H.D.Vermeulen. Binnen enkele uren sloeg het geheel wrak en zonk. De juist passerende “Anna Paulowna”van de KNSM (kapitein H.Haack) slaagde er niet in hulp te verlenen, doch redde wel de gehele bemanning. De “Berenice” was op weg van Amsterdam naar Genua met een lading suiker072.

 

H.Haack vertrok op 01 september 1873 van Nieuwediep met de “Jason” en een detachement van 7 officieren en 300 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 20 oktober 1873 na een reis van 49 dagen065*.

 

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Haack, Herman(n
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter de Boer is geboren c. 1838.

Hij overleed te Hilversum op 14 oktober 1900.

In het tijdschrift “De Zee, Jg. 1900, p. 433-434 staat een korte necrologie waaraan het volgende is ontleend:

‘Den 14 October j.l. overleed te Hilversum, in den ouderdom van 72 jaar, een man, die in allen eenvoud zijn weg door het leven volgend, een merkwaardige figuur is geweest in de Nederlandsche scheepvaartwereld.

Geboren uit den zeemanstand - zijn vader, rustend gezzagvoerder, overleed enkele maanden geleden in den hoogen leeftijd van 102 jaren – werd P.A. de Boer reeds vroeg voor hetzelfde vak bestemd. Hij doorliep alle rangen aan boord, zoowel op de kleine als op de groote vaart, zag zich op betrekkelijk jeugdigen leeftijd het bevel toevertrouwd over een zeilschip en ging daarna over bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij.

Aan deze vaderlandsche onderneming heeft De Boer verder zijn gansche leven gewijd. Hij voerde 20 jaren lang het bevel over nagenoeg al de typen harer stoomschepen, om in 1880 aangesteld te worden als Inspecteur, welke beteekenende betrekking hij alzoo twintig jaren heeft bekleed. Hoe voorbeeldig hij die taak heeft vervuld, is namens de Directie op zijn graf uitgesproken door den oudsten Directeur, die hem van het begin der Maatschappij heeft gekend en leeren waardeeren.”

“Meer dan 25 jaren heb ik het voorrecht gehad De Boer van nabij en in verschillende verhoudingen en werkkringen te kennen en zelden, indien ooit, heb ik zijns gelijke ontmoet. Van nature eenigszins teruggetrokken, meestal weinig spraakzaam, altoos hoogst bescheiden in zijn optreden, was hij onder alle omstandighedden steeds dezelfde. De Boer haastte zich nooit, hij nam altoos, maar had ook altoos, tijd voor alles. Hij was onvermoeid, zijn taaiheid als gezagvoerder bij stormweêr of onder andere moeilijke omstandigheden, was even spreekwoordelijk als de weinige behoefte, die hij had, aan voedsel en slaap.

Zijn gansche figuur, zijn typische kop, ze deden denken aan den tijd toen zeeman en zenuwen elkaar nog niet kenden. Hij is jong en frisch in zijne begrippen gebleven, zoolang ik hem heb gekend. Was het dààraan toe te schrijven, dat men veelal zijn leeftijd vergat? Van zucht tot bemininnelijkheid, jacht naar populariteit, was bij hem nooit sprake. Ik zou bijna zeggen, hij zou dat niet hebben begrepen. Zijn oogenschijnlijke koelheid – door velen ten onrechte als koudheid beschouwd – bezorgde hem geen overdeelde genegenheid. Maar wie zijn plicht ded als hijzelf – en hij stelde zichzelf hooge eischen – kon verzekerd wezen van zijn steun. Wien hij eenmaal genegen was, kon op hem rekenen, altijd en onder alle omstandigheden. En wie hem gekend heeft in de zorgen om zijn gezin, in zijn leven temidden der zijnen, wierp elke gedachte aan koudheid in zijn karakter zeker onmiddellijk verre van zich.

In alle betrekkingen, die hij naast die bij de K.N.S.M. bekleedde, nam De Boer eene waardige positie in. Zoowel in den Raad van Tucht, in de Commissie van Examen voor Stuurlieden als die in die voor Machinisten der Handelsvaart – het is door Voorzitters op zijn graf nog openlijk uitgesproken – was hij uitmuntend op zijn plaats. Hij kende het zeemansvak ook zoo dóór en dóór, en wie had den overgang van het zeil- naar het stoomschip vollediger en van meer nabij mede dóórleefd, dóórgemaakt dan hij .

De Boer sprak nooit te vroeg – een opgewonden woord van hem herinner ik me niet ooit te hebben gehoord – maar evenmin ooit een weinig zakelijk advies.Integendeel als hij sprak, getuigde dat altijd van groote, breede kennis van alles wat betrekking had op zijn vak en van een helderheid van opvatting, die allen trof.

Niemand is onmisbaar in de wereld en zoo zal natuurlijk de plaats van De Boer in zijn verschillende betrekkingen weldra door anderen zijn ingenomen. Dat die bekwame, werkzame, rustige persoonlijkheid intusschen nog menigmaal zal worden gemist en bij velen met mij in waardeerrende herinnnering zal blijven, staat bij mij vast.

Rotterdam, October 1900                                                                                                                                                           J.V.Wierdsma”

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.A.de Boer werd met nr.820 effectief lid van Zeemanshoop per 04 mei 1850 op voorspraak van A.van der Bent. Zijn schip was de “Wijnanda Lucretia”002. Ten tijde van de inschrijving was de Boer 23 jaar002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 28 mei/04 juni 1850 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd P.A.de Boer, (alleen initialen), oud 23 jaar, voerend de schoener “Wijnandia Lucretia”, op voordracht van kapitein A.van der Bent.023.

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1862 wordt P.A. de Boer toegestaan zijn lidmaatschap van effectief in effectief voor de vlag om te zetten.042

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 15 april 1862 staat het verzoek van P.A de Boer of hij zijn effectief lidmaatschap mag omzetten in een lidmaatschap voor de vlag, hetgeen wordt toegestaan.023.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 26 augustus/02 september 1879 staat vermeld dat als honorair lid is voorgedragen/benoemd P.A. de Boer, oud scheepsgezagvoerder, wonend in Hilversum, op voordracht van de heer A.Bruinier.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer         jaren       type                 scheepsnaam  naam                                   reder/boekhouder

        820             1850-1853  schoner           Wijnanda Lucretia                                       A.Bruinier

        429             1854-1856  brik                  Elisabeth Johanna                                        H.Hattink

                            1857-1861  geen opgave van schip en boekhouder                              

                            1862-1863  stoomb.           Urania                                                           Kon.Ned.Stoomb.Maatschappij

                            1864-1869  stoomb.           Bérénice          idem

 

Bouma025 vermeldt P.A.de Boer als gezagvoerder gedurende:

  • 1851 t/m 1853 van de schbrik “Wijnanda Lucretia”, gebouwd in 1850 te Joure, 240 ton o.m., varend voor A.Brunier te Amsterdam;
  • 1855 t/m 1857 van de sch.brik “Elisabeth & Johanna”, gebouwd in 1854 te Amsterdam; 216 ton o.m., varend voor H.Hattink te Amsterdam;
  • 1863 t/m 1864 van het schroefstoomschip “Urania”, gebouwd in 1857 te Hull, 275 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1865 t/m 1870 van het schroefstoomschip “Berenice”, gebouwd in 1864 te Stockton, 608 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1871 t/m 1873 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Castor”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1878 t/m 1879 van het schroefstoomschip “Stad Haarlem”, gebouwd in 1875 te Glasgow, 3000 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee” Jg.2. 1880, p.56-66 staat een verslag van P.A. de Boer onder de titel: “Reis rond de werel in 80 dagen”. Het beschrijft de reis van het ss. “Stad Haarlem” van Plymouth, vertrek 15 februari 1879, met stukgoederen en ruim 600 emigranten naar Nieuw Zeeland. De beschrijving is een droge opsomming van de weersomstandigheden, de route en wat gebeurtenisseen aan boord. In Kaapstad wordt half maart gebunkerd. Op 13 april kwam men aan in Port Chalmers, Dunedin, op het Zuid-Eiland. Daar werd een deel van het migrantencontigent ontscheept. De rest op het Noord-Eiland in Wellington. Op 05 mei werd de terugreis aanvaard en stoomde het schip via Kaap Hoorn naar de Atlantische Oceaan. Op 29 juni werd Londen bereikt.

In het tijdschrift “De Zee” Jg.13, p.86, 1891 staat vermeld de samenstelling voor 1891 van de rijkscommissie voor de examens ter verkrijging van een diploma als stuurman aan boord van koopvaardijschepen. Daarin is opgenomen P.A. de Boer, oud-gezagvoerder in de grote vaart te Hilversum. Eveneens comissielid in 1892, 1893, 1894, 1895 en 1896 (‘De Zee”, Jg.14.p.84, Jg.15.p.73, Jg. 16, p.75, Jg.17, p.77, Jg 1896, p. 81). In 1893, 1894 en 1895 was hij tevens lid van de “Commissie tot het examineeren van machinisten” en is aangeduid als inspecteur der KNSM.

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1894, p.471 staat een vonnis van de Raad van Tucht voor de Koopvaardij inzake een ongeval met het ss. Castor” onder kapitein J.R.Visser. Als waarnemend secretaris van de Commissie wordt genoemd P.A. de Boer.

Datum vanaf: 1874
Kapitein: Boer, Pieter Atzes de

Familiegegevens en opleiding

Franciscus Johannes Jacobus werd geboren op 28.04.1834 te Amsterdam als z.v. Franciscus Jacobus Hofman (koopvaardijkapitein) en Maria Geelmuijden.   

Franciscus J.J. (55) (ambtenaar) trouwde op 28.11.1889 met Catharine Louise Grand (33) – geb. 29.08.1856 te Parijs – d.v. Adrien Jean Baptiste Grand en Marie Rosine Antoinette van Moers.  

Franciscus J.J. overleed op 19.06.1897 te Amsterdam.  

Kinderen

-    Antonius Josephus – geb. 08.11.1890 te Amsterdam

-    Paulus Petrus Maria – geb. 17.09.1892 te Amsterdam.

 Opleiding

Franciscus J.J. werd op 28.08.1847 ingeschreven bij de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

Na een 3-jarige opleiding wordt hij op 08.05.1850 geplaatst als jongen a/b van het fregatschip GENERAAL LIST, kapitein Sandman naar Batavia, gage 8 gulden.

Op 21.03.1851 geplaatst als lichtmatroos op het schip JAVA’s WELVAREN, kapt. Boelhouwer, naar Batavia, gage 10 gulden. Is op 27.12.1851 terug van de reis met goed attest.

 

Gegevens van de heer S. Parma:

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Geen

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02/09 mei 1882 staat vermeld dat op verzoek van K.Junius van Hemert en op voordracht van de secretaris Mr. P.A.Brugmans als honorair lid is voorgesteld/aangenomen Franciscus Johannes Jacobus Hoffman, oud-gezagvoerder, Inspecteur van Politie bij de Havendienst, wonend op de Nassaukade nr 15 te Amsterdam.023.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt F.J.J.Hoffman als gezagvoerder gedurende:

*    1875 t/m 1876 van het ijzeren schroefstoomschip “Vesta”, ex Pauline, gebouwd in 1857 te Hartlepool, 305 ton o.m., varend voor de KNSA C.A. von Hemert & M.H.Insinger te Amsterdam;

*    1877 t/m 1879 van het schroefstoomschip “Juno” ex Abercorn, gebouwd in 1873 te Paisley, 1100 ton o.m., varend voor de KNSM;

*    1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1881 t/m 1882 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Hofman, Franciscus Johhannes Jacobus
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Klaas Wijnand werd geboren op 23 mrt. 1833 te Amsterdam als z.v. Willem Bols (zeeman) en Johanna Maria van Setten.

K.W. (27) (zeeman) trouwde op 21.06.1860 te Amsterdam met Annetta Hendrika Breukerman (27) – geb. 13.02.1833 te Amsterdam – d.v. Dirk Breukerman (convooiloper) en Antje Stuijver.

K.W. overleed op 16.06.1896 te Amsterdam (63).  Begraven op 19.06.1896 op de begraafplaats ‘De Nieuwe Ooster’ te Amsterdam.

 

Kinderen

-    Willem                 - geb. 08-04-1862 te A’dam.

-    Annette Derkina   - geb. 18-06-1864 te A’dam.

-    Johanna Maria     - ( 1866 – 1868 )

-    Wijnand Hendrik – geb. 01-02-1874 te A’dam.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart 

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 26.03.1857 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1867 – 1869 van de sch.brik MARIA ANNA CATHARINA ELISABETH – geb. in 1866 

*   1869 – 1870 van de bark HERMAN DE RUYTER – geb. in 1851

*    Kwam op 02.11.1870 in dienst bij de KNSM als eerste stuurman op het s.s. VESTA.

*   04/1872 – 02/1874 van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   02/1874 – 07/1874 van het s.s. ASTREA – geb. in 18

*   07/1874 – 01/1880 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

*   01/1880 – 05/1880 van het s.s. JASON – geb. in 18

*   08/1880 – 12/1880 van het s.s. COMEET – geb. in 1871  

07.12.1880 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.

*   04/1881 – 01/1882 van het s.s. COMEET – geb. in 1871  

*   01/1882 – 11/1884 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

01.11.1884 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.

*   01/1885 – 10/1885 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

*   12/1885 – 04/1886 van het s.s. VENUS – geb. in 1867

*   04/1886 – 05/1886 van het s.s. JASON – geb. in 18

*   05/1886 – 12/1887 van het s.s. VENUS – geb. in 1867

*   14.12.1887 Op verzoek eervol ontslagen, blijft aan de wal.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Overlijdensadvertentie:

Het Nieuws v.d. Dag 19-06-1896

 

PARMA geeft:

 

 

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W.Bols als gezagvoerder gedurende:

  • 1867 t/m 1869 van de schbrik “Maria Anna Catharina Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 209 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam;
  • 1870 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1881 van het schroefstoomschip “Comeet” ex Vendsijssel, gebouwd in 1871 te Middlesbro, 796 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Bols, Klaas Wijnand

Familiegegevens en opleiding

Dirk Herman Hinlopen werd geboren te Amsterdam in de Bikkerstraat 68 op 07 november 1848 als zoon van Hartman Hinlopen en Elisabeth Schuur. In de akte staat hij vermeld als Pieter Herman, maar in een bijschrift wordt gemeld dat deze naam is gewijzigd in DIRK Herman.

Dirk trouwde op 28 november 1872 te Veendam als zeeman met Fennechina Giezen, geboren 19 februari 1848 te Veendam als dochter van schipper Lammert Roelfs Giezen en Remmina Wolters de Jonge. Geen overlijdensakte gevonden van Fennchina.

Dirk overleed op 05 juni 1935 te Amsterdam, weduwmaar

 

In Burgerlijke Stand akten uit de provincie Groningen wordt Dirk vermeld als zeeman in 1872, als schipper in 1873, 1875, 1877, 1879, 1881.

Uit Amsterdam wordt Derk Hinlopen vermeld als scheepskapitein in 1903 en als lid van de Raad voor de Scheepvaart in 1914, 1915,

 

In 5 BS-akten uit 1873 t/m 1881 uit Groningen wordt Dirk vermeld als “schipper”.

 

Dirk Herman Hinlopen, geboren op 07 november 1848, afkomstig uit Amsterdam, behaalde zijn diploma met nr. 176 voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam.099

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

D.H.Hinlopen werd met vlagnummer 914 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 33 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Derk Herman Hinlopen, voerend het ss “Jason”, wonend in de Czaar Peterstraat 1 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

D.H.Hinlopen was effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege “Zeemanshoop” met vlagnummer 914 in de periode 1882 t/m (vermoedelijk zijn overlijden jn) 1935

 

D.H.Hinlopen was effectief lid van het Veendammer zeemanscollege “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” met vlagnummer 98 in de periode 1876 t/m 1906

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 03 april 1890 worden de beoordelingen bekendgemaakt van de scheepsjournalen uit 1888/89. De gouden medaille is toegekend aan kapitein C.Drooglever Fortuijn van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille aan kapitein W.P.Harten van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille aan kapitein D.H.Hinlopen van het ss “Pollux”.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 18 november 1890 wordt verslag gedaan van de uitreiking van de medailles aan de bekroonden voor de wedstrijd voor gehouden kompasjournalen 1888/89 door de voorzitter W.van Hasselt. De gouden medaille gaat naar C.Droogleever Fortuyn, gezagvoerder van het ss “Sumatra”, de zilveren medaille naar W.P.Harten, gezagvoerder van het ss “Prinses Amalia” en de bronzen medaille naar D.H.Hinlopen, gezagvoerder van het ss “Pollux” (niet aanwezig).023.

 

D.H.Hinlopen was van 1889-1928 bestuurslid van het College Zeemanshoop. Op de bijeenkomst van 1 mei 1922, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het college werd hulde gebracht aan kapitein D.H.Hinlopen “die reeds voor een derde van een eeuw voor het eerst werd genoemd”.019.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

      914                         1882-1887     stoomsch.       Jason                                                      Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij

                                      1888-1899     stoomsch.       Pollux                                                     idem

                                      1900-1903     stoomsch.       Zeus                                                       idem

                                           1904           stoomsch.       Tellus                                                     idem

                                           1905           stoomsch.       Adonis                                                   idem

                                      1906-1919     geen opgave van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt D.H.Hinlopen als gezagvoerder gedurende:

*    1874 t/m 1875 van de 2-mastschoener “Dirk & Pieter” ex Jantje Nanninga, ex Alida, gebouwd in 1858 te Veendam, 180 ton o.m., varend voor J.M.Meihuizen & Zn te Wildervank;

*    1881 t/m 1888 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 van het ijzeren schroefstoomschip “Pollux”, gebouwd in 1870 aan de Clyde, 1512 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Het overzicht van monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen bevat geen verwijzingen naar een kapitein Hinlopen.

 

Overige bijzonderheden

In het tijdschrift “De Zee”, jg 15,1893, p.25 staat vermeld dat de Commissie ter beoordeeling van kompasjournalen voor de wedstrijd 1890/1891 het verslag van D.H.Hinlopen van het ss “Pollux” als zeer goed beoordeelt.

In het tijdschrift “De Zee” Jg.1895, p.185 wordt het Verslag van de Commissie ter Beoordeling van Kompasjournalen” vermeld waarin wordt gemeld dat, hoewel buiten de prijzen vallend, als zeer goed journaal kan worden genoemd dat van kapitein D.H.Hinlopen, gezagvoerder van het ss. “Pollux”.

In hetzelfde tijdschrift Jg. 1897, p.71-75 staat vermeld dat de Commissie zijn journaal van de “Pollux” als “goed” heeft beoordeeld.

 

 

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Hinlopen, Dirk Herman
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Klaas Wijnand werd geboren op 23 mrt. 1833 te Amsterdam als z.v. Willem Bols (zeeman) en Johanna Maria van Setten.

K.W. (27) (zeeman) trouwde op 21.06.1860 te Amsterdam met Annetta Hendrika Breukerman (27) – geb. 13.02.1833 te Amsterdam – d.v. Dirk Breukerman (convooiloper) en Antje Stuijver.

K.W. overleed op 16.06.1896 te Amsterdam (63).  Begraven op 19.06.1896 op de begraafplaats ‘De Nieuwe Ooster’ te Amsterdam.

 

Kinderen

-    Willem                 - geb. 08-04-1862 te A’dam.

-    Annette Derkina   - geb. 18-06-1864 te A’dam.

-    Johanna Maria     - ( 1866 – 1868 )

-    Wijnand Hendrik – geb. 01-02-1874 te A’dam.

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 3e stuurman grote stoomvaart 

Behaalde het diploma 2e stuurman grote stoomvaart op

Behaalde het diploma 1e stuurman grote stoomvaart op 26.03.1857 te Amsterdam.

 

 

De schepen van de kapitein

 

*   1867 – 1869 van de sch.brik MARIA ANNA CATHARINA ELISABETH – geb. in 1866 

*   1869 – 1870 van de bark HERMAN DE RUYTER – geb. in 1851

*    Kwam op 02.11.1870 in dienst bij de KNSM als eerste stuurman op het s.s. VESTA.

*   04/1872 – 02/1874 van het s.s. REMBRANDT – geb. in 1857

*   02/1874 – 07/1874 van het s.s. ASTREA – geb. in 18

*   07/1874 – 01/1880 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

*   01/1880 – 05/1880 van het s.s. JASON – geb. in 18

*   08/1880 – 12/1880 van het s.s. COMEET – geb. in 1871  

07.12.1880 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.

*   04/1881 – 01/1882 van het s.s. COMEET – geb. in 1871  

*   01/1882 – 11/1884 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

01.11.1884 wegens ziekte achtergebleven in Amsterdam.

*   01/1885 – 10/1885 van het s.s. PENELOPE – geb. in 1872

*   12/1885 – 04/1886 van het s.s. VENUS – geb. in 1867

*   04/1886 – 05/1886 van het s.s. JASON – geb. in 18

*   05/1886 – 12/1887 van het s.s. VENUS – geb. in 1867

*   14.12.1887 Op verzoek eervol ontslagen, blijft aan de wal.

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de K.N.S.M.

 

Overlijdensadvertentie:

Het Nieuws v.d. Dag 19-06-1896

 

PARMA geeft:

 

 

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.W.Bols als gezagvoerder gedurende:

  • 1867 t/m 1869 van de schbrik “Maria Anna Catharina Elisabeth”, gebouwd in 1866 te Amsterdam, 209 ton o.m., varend voor J.H.A.E.Meijjes te Amsterdam;
  • 1870 van de bark “Herman de Ruyter”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 601 ton o.m., varend voor Jerem. Meyjes & Zn te Amsterdam;
  • 1873 t/m 1874 van het ijzeren schroefstoomschip “Rembrandt”, gebouwd in 1857 aan de Clyde, 290 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1875 t/m 1880 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1881 van het schroefstoomschip “Comeet” ex Vendsijssel, gebouwd in 1871 te Middlesbro, 796 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Penelope”, gebouwd in 1872 te Middlesbro, 1600 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;
  • 1887 van het ijzeren schroefstoomschip “Venus”, ex Orion, gebouwd in 1867 te Stockton, 800 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Bols, Klaas Wijnand

Familiegegevens en opleiding

Pieter Euwes werd geboren op 22 juli 1841 te Amsterdam als zoon van Euwe Euwes en Pietertjen Hendriks (geb. in Groningen).

Behaalde op 07.08.1869 het diploma 1e stm. Grote vaart.

Hij trouwde als stuurman op 10.11.1870 te Buiksloot (Amsterdam) met Teetje Jaski, geboren op Schiermonnikoog 04 september 1840 als dochter van Christiaan Christiaans Jaski, scheepsgezagvoerder, en Liefke Tijssens Kuiper. 

Pieter Euwes overleed op 77-jarige leeftijd te Beverwijk op 15 april 1919 (Zie AH 16.04.1919)

Teetje Jaski overleed op 14.01.1921 te Velsen (80).

 

 Kinderen

Adriana Jacoba Jaski – geb. 21.07.1867 te Buiksloot

Petronella Everdina - geb. 16.08.1871 te Buiksloot

Elize Christina Jeannetta – geb. 22.07.1876 te Buiksloot

Pieter Christiaan Jan – geb. 29.04.1880 te Amsterdam

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.Euwes werd met vlagnummer 912 per 18 juli 1882 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop. Hij was toen 41 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van Zeemanshoop dd 11/18 juli 1882 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Eeuwes, oud 41 jaar, voerend het ss “Jupiter”, wonend op de Kalkmarkt 11 te Amsterdam, op voordracht van kapitein K.Junius van Hemert.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                        type                  scheepsnaam       naam reder/boekhouder

        912                            1882                       stoomsch.        Jupiter                   Kon.Ned.Stoomb.Maatsch.

                                      1883-1887                 stoomsch.        Saturnus               idem

                                      1888-1889                 stoomsch.        Jason                    idem

 

Bouma025 vermeldt P.Euwes als gezagvoerder gedurende:

*    1882 t/m 1883 van het ijzeren schroefstoomschip “Jupiter”, gebouwd in 1880 te Amsterdam, 931 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1894 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Saturnus”, gebouwd in 1883 te Delfshaven, 912 ton n.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*    1889 t/m 1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Jason”, gebouwd in 1866 te Glasgow, 1653 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam. In het kanaal van Chios gestrand en te Smyrna verkocht. Voer nog lange tijd op de Middellandse Zee;

*    1893 t/m 1895 van het schroefstoomschip “Iris”, gebouwd in 1893 te Rotterdam, 1227 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Het ss “Jason” strandde op 17 maart 1892 in de Egeische Zee bij Chios op 38o23’NB/26o19’OL op weg van Smyrna naar Samos. Begin april 1892 werd het schip vlotgetrokken en door het ss MERCURIUS van de KNSM en het Turkse ss AIDIN te Smyrna binnengesleept. 12 april d.a.v. werd de “Jason” door de KNSM geabandonneerd en verkocht. Later gerepareerd en weer in de vaart als PHILOMENE bij R.P.Narick te Londen.

Het ss “Jason” werd gebouwd in 1866 bij A.& J.Inglis te Glasgow, mat 1653 Brt en voer voor de KNSM te Amsterdam072.

 Bron Archief A'dam : KNSM -  Stamboek houdende gegevens van dekpersoneel.

01.03.1876 in dienst bij de K.N.S.M. als 1e stuurman op s.s. STAD HAARLEM.

29.07.1879 1e stuurman – MEDEA – gage f 75,-

26.10.1879 1e stuurman – CERES  – gage f 75,-

08.06.1880 gezagvoerder – REMBRANDT – f 100,-

15.10.1880 gezagvoerder – CERES 

07.12.1880 gezagvoerder – COMEET 

02.05.1881 gezagvoerder – JUPITER

25.08.1883 gezagvoerder – SATURNUS

24.10.1887 gezagvoerder – CASTOR

01.01.1888 gezagvoerder – SATURNUS

01.02.1888 gezagvoerder – JUNO

29.03.1888 gezagvoerder – IRENE

29.04.1888 gezagvoerder – JASON

14.09.1892 gezagvoerder – MINERVA

08.11.1892 gezagvoerder – REMBRANDT

01.01.1893 gezagvoerder – IRIS

Op 10 november 1894 op verzoek ontslagen.

Pieter wordt als beroep bij het trouwen van zijn dochter Elize Chr. J. in 1900 vermeldt als kantoorbediende.

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Euwes, Pieter

Afbeeldingen


Omschrijving: De JASON, in 1871 liggende bij de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen te Amsterdam, nog in de oorspronkelijke staat. Het schip wordt bij deze werf ingrijpend verbouwd.
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Werf

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving:
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JASON, schilderij gemaakt in 1881, na uitgebreide verbouwing
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Jacobsen, Antonio Nicolo Gasparo
Onderwerp: Zeeopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1866.38

DVD XI – 8943-8946

CEDULE

Naam schip JASON

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 16 november 1866

type schip schroefstoomschip

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Charles Auguste von Hemert en Christian Wilhelm Justus Ramann , als directeuren der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, enig eigenares van het schip.

te voeren door kapt. H. Haack

grootte in tonnen 932 tonnen of 492 lasten

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating schip is gebouwd te Pointhouse, graafschap Lanark (GB)

plaats / datum registratie Amsterdam, 16 november 1866

nummer van registratie deel 81, folio 74, recto, vak 7.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: schip ligt thans te Amsterdam. De waarde van schip en inventaris wordt gesteld op NLG. 200.000,-. Het schip was nieuw gebouwd voor bovengenoemde eigenares en de oorsronkelijke bouwacte werd getoond.






researcher/datum research: ML / 110909

Naam JASON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1866
Toegang 198
Inventaris 3175

Bronnen

Jaar: 2019
Bron: Caledonian Maritime Research Trust
Omschrijving: database on internet