Inloggen
HEINRICH HEISTER - ID 8211


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1869-11-05 / 1870-08-30 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1865
Nat. Official Number: 310 DORD 1869
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Raderboot
Masten: Two masts
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Henderson, Coulborn & Co., Renfrew, Great Britain
Werfnummer: 68
Launch Date: 1865-01-26
Delivery Date: 1869-11-05
Technical Data

Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 1200
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: raderstoomschip
Speed in knots: 15
 
Net Tonnage: 543.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 287.00 lasts
 
Length 1: 258.3 Feet (British) Registered
Beam: 27.6 Feet (British) Registered
Depth: 13.6 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1869
Type: Remeasurement
Omschrijving: Volgens Britse nieuwe (Moorsom's) meting mat het schip 729 ton bruto en 672 ton netto.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1869
Datum agenda: 1869-11-18
Register nr: 18690639
Scheepsnaam: HEINRICH HEISTER
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 287
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Slik, P. van der
Plaats: Dordrecht
Kapitein op moment van verzoek: Schott, E.C.
Opmerkingen: nn-datum besluit nieuwe zeebrief05-09-1870-68- schip ligt in :Dordrecht
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief

Ship History Data

Date/Name Ship 1869-11-05 HEINRICH HEISTER
Manager: Pieter van der Slik, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomboot-Reederij 'Dordrecht-London', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: NVWG
Additional info: brandmerk 310 DORD 1869

Date/Name Ship 1870-08-30 S.M.S. FALKE
Manager: Königlich Preussische Marine, Wilhelmshaven, Prussia
Eigenaar: Königlich Preussische Marine, Wilhelmshaven, Prussia
Shareholder:
Homeport / Flag: Wilhelmshaven / Prussia

Date/Name Ship 1871-04-16 S.M.S. FALKE
Manager: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Eigenaar: Kriegsmarine, Berlin, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Berlin / Germany

Ship Events Data

1892-09-00: Final Fate: Broken up

De FALKE werd op 18 november 1890 buiten dienst gesteld en van de lijst van Duitse oorlogsschepen afgevoerd. Het schip werd in september 1892 voor 18.000 Reichsmark voor sloop verkocht.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Op 6 april 1855 (Monsterrol in Gemeentearchief van Dordrecht nr 1683) was E.C.Schott 2e stuurman, oud 34 jaar, wonend te Dordrecht maandgage f 40,- op de bark ,,JUNO 2” 350 last / (1853) werf Jan Schouten / reder Sandberg te Dordrecht en vertrok via Cardiff naar Hongkong onder kapitein Willem J.Chevalier.

Bouma025 vermeldt E.C.Schot als gezagvoerder gedurende:

  • * 1870 van de ijzeren raderstoomboot “Heinrich Heister”, gebouwd in 1869, bouwlocatie niet vermeld, 543 ton o.m., varend voor de Stoomboot reederij Dordrecht-Londen. Dir. P.v/d Slik. Het schip werd in 1870 verkocht naar Duitsland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Schot, E.C.

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Stasse werd geboren op 23 augustus 1828 te Hardinxveld als zoon van Paulus Stasse en Adriana van der Wiel.

Hij trouwde op 12 maart 1857 te Dordrecht met Sybilla van Hemert (1834-1859, Dordrecht).

Hij trouwd voor de 2e maal op 04 april 1860 te Dordrecht met Adriana Adamina van Hemert. Net als zijn eerste vrouw is zij dochter van Arnoldus van Hemert, winkelier te Dordrecht, en Trijntje van den Heuvel.

Hij trouwt voor de 3e maal op 06 januari 1871 te Dordrecht met Johanna Bardina Bonket, 37 jaar, weduwe van Mathias van Olst en dochter van Johannes Bonket en Elizabeth Francina van Pijpen. In 1872 woonden zij in de Voorstraat D58 te Dordrecht.

In 1874 is Hendrik L.Stasse Ridder van de ,,Eikenkroon”.

Hij overleed op 12 februari 1895 te Dordrecht.

Hij werd met nummer 427 per 28 december 1858 werd hij lid van de Dordtse vrijmetselaarsloge “La Famboyante”.064

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Hendrik Leonardus Stasse wonend te Dordrecht was in de periode 03 maart 1859 t/m zijn overlijden op 12 februari 1895 lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 102. Hij was ten tijde van de inschrijving gezagvoerder van de smak “Cornelia”, varend voor Penn & Baudien.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse College dd 15 februari 1895 staat de reglementair vastgestelde uitkering van f 200,- aan de weduwe van kapitein H.L.Stasse te Vlissingen.64b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat J.Anokkee als gezagvoerder064a:

*     1861             smak “Cornelia” boekhouders Pen & Bauduin te Dordrecht

*     1874             geen vermelding van een schip

*     1891             alleen vermelding van “stoomschip” zonder naam, varend voor de Stoomv. Mij. Zeeland

 

Bouma025 vermeldt H.L.Stasse als gezagvoerder van/in:

  • * 1847 t/m 1862 van de kof “Cornelia”, gebouwd in 1853 te Joure, 77 ton o.m., varend voor Penn & Bauduin te Dordrecht. Het schip kwam in 1862 in de binnenvaart;
  • * 1863 t/m 1864 op het schroefstoomschip “Stad Dordrecht”, gebouwd in 1850 op Kinderdijk, 251 ton o.m., varend voor W.B.Derks te Dordrecht. Het schip werd in 1864 verkocht naar Engeland;
  • * 1866 van het schroefstoomschip “Willem en Clara”, gebouwd in 1864 in Kinderdijk, 400 ton o.m., varend voor W.B.Derks, cs. te Dordrecht. Het schip werd in 1866 verkocht naar Engeland;
  • * 1869 op het ijzeren schroefstoomschip “Martinus & Henriëtte” ex Ironmaster, gebouwd in 1856 te Stockton, 367 ton o.m., varend voor P.Kalis Wz te Sliedrecht;
  • * 1870 op hetzelfde schip maar nu varend voor de Stoomboot Reederij Dordrecht-Londen, Dir. P. v/d Slik; een grote onderbreking. Is er verwarring met kapitein J.J.Stasse, zie aldaar.
  • * 1883 t/m 1888 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Elisabeth”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 1545 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
  • * 1884 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen; overlap
  • * 1885 t/m 1890 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*   1888 t/m 1895 van het rader stoomschip “Engeland”, gebouwd in 1887 te Glasgow, 1648 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

 

Overige bijzonderheden

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

In het Register van binnengekomen schepen in het Gemeentearchief van Dordrecht staat de binnenkomst van de smak “Cornelia” onder gezag van kapitein H.L.Stasse op 18 september 1857 en 23 januari 1859.

Volgens monsterrol nr. 1768 dd 03 oktober 1856 in het Gemeentearchief te Dordrecht was hij kapitein op de smak “Cornelia”

Volgens monsterrol nr. 2124, dd. 06 maart 1865 te Dordrecht was hij gezagvoerder van de “Willem en Clara” en vertrok uit Dordrecht met een equipage van 17 man naar Gothenburg.

Op 21 november 1864 (MRD 2113) is hij kapitein het nieuwe schroefstoomschip “Willem en Clara” en vertrekt vanuit Dordrecht met 17 man naar Goteborg.

In 1874 is hij kapitein op het stoomschip “Dordrecht”, reder Stoom My Zeeland. staat niet in Bouma025.

 

Zierikzeesche Courant 02 maart 1864

Op 27 februari 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stassse, komend van Dordrecht met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 16 maart 1864

Op 12 maart 1864 is van Brouwershaven uitgezeild de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht en met bestemming Londen.

 

Zierikzeesche Courant 23 maart 1864

Op 19 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen en met bestemming Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 26 maart 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordrecht op weg naar Londen.

 

Zierikzeesche Courant 06 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 03 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Londen naar Rotterdam.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven uitgezeild op 09 april 1864 de “Stad Dordrecht”, kapt. H.L.Stasse, komend van Dordt op weg naar Londen.

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Stasse, Hendrik Leonardus
College: Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht
Vlagnummer: 102
Overige informatie: *Hardinxveld, 23 augustus 1828, †Dordrecht, 12 februari 1895

Afbeeldingen


Omschrijving: Een schilderij van de HEINRICH HEISTER, vervaardigd door Antonio Jacobsen, New York (1850-1921). Dit schilderij werd duidelijk gemaakt, vermoedelijk pas omstreeks 1880, aan de hand van een foto van het schip als S.M.S. aviso FALKE (zie tweede afbeelding, een foto)
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: Een in een tijdschrift afgebeelde foto van de FALKE, vermoedelijk negatiefnr. 735 van Bildverlag B. Drüppel te Wilhelmshaven.
Collectie: Onbekend
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: FALKE
Collectie: Zijlma, Ron
Vervaardiger: Onbekend **
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

1865/1892

Het schip was door de bouwwerf als speculatiebouw op stapel gezet en bestemd als blokkadebreker tijdens de Amerikaanse burgeroorlog (1861-1865) en op 26 januari 1865 naamloos te water gelaten. Na beëindiging van de burgeroorlog (april 1865) werd ze, vrijwel voltooid, bij de werf opgelegd voor verkoop. Dit lukte pas in 1869, toen het voor GBP. 10.000 werd gekocht door een rederij onder directie van P. van der Slik te Dordrecht. Ze werd op 5 november 1869 te Renfrew (bij Glasgow) door P. Kalis Wzn., wonend te Sliedrecht, namens de Dordtse rederij overgenomen en arriveerde op 13 november 1869 onder de naam HEINRICH HEISTER, kapt. E.C. Schot, van Glasgow te Brouwershaven.  Reeds op 18 november 1869 verkreeg het schip de definitieve zeebrief en op 20 november d.a.v vertrok ze voor de eerste reis in de dienst Dordrecht-Londen van Brouwershaven. Commercieel was het schip geen succes, zeer duur in exploitatie - een echte kolenvreter - en het aanbod aan passagiers was gering. De laatst bekend commerciële vaart was begin augustus 1870, toen ze op 2 augustus te Brouwershaven werd ingeklaard, komende van Londen.
Door de Frans-Duitse oorlog (19 juli 1870 - 10 mei 1871) had Pruisen, dat nauwelijks over een oorlogsvloot beschikte, behoefte aan schepen, en de Korvettenkapitän Graf von Waldersee, vermomd als de Engelsman John Smith, kon de HEINRICH HEISTER voor GBP 12.500 op 25 augustus 1870 kopen. Met een Nederlandse bemanning werd het schip vervolgens naar Delfzijl uitgeklaard, doch op zee werd de bestemming veranderd in Emden, waar het op 2 september aankwam. De Nederlandse bemanning werd afgemonsterd en het schip voer onder de schuilnaam EMDEN van daar naar Wilhelmshaven, waar ze op 4 september 1870 als oorlogsschip FALKE in dienst werd gesteld.
De FALKE deed in de Duitse oorlogsmarine dienst tot eind 1888, in 1890 werd het schip van de vloot afgevoerd en in 1892 voor sloop verkocht.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Universal Register of Iron Vessels 1870 (Liverpool Red Books)
diverse particuliere bronnen uit Groot Brittannië en uit Duitsland.
Maritieme Kronieken, uitgave Marhisdata.