Inloggen
GRAAF VAN RECHTEREN - ID 8199


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-03-21 / 1865-01-28 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1842
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Masten: Two masts
Rig: schooner
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: T.A. Gleichmann & E. Busse, Globe Foundry, Hamburg, Hansestadt Hamburg
Delivery Date: 1842-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T.A. Gleichmann & E. Busse, Globe Foundry, Hamburg, Hansestadt Hamburg
Motor Type: Steam, Simple, side lever
Number of Cylinders: 2
Power: 100
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: paddle steamer
 
Gross Tonnage: 85.00 lasts
Gross Tonnage 2: 161.00 tons (oude meting)
 
Configuration Changes

Datum 00-00-1865
Type: Remeasurement
Omschrijving: De gegevens van de HOLLANDER onder Britse vlag, die het dichtst bij het huidige systeem van scheepmeting komen, zijn: 150.4 x 19.2 x 10.5 Engelse voeten en 1/10e van voeten, 225,77 ton bruto / 156,02 ton netto. (BoT 108/90, PRO-Kew)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1854
Datum agenda: 1854-05-20
Register nr: 0
Scheepsnaam: GRAAF VAN RECHTEREN
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Hasselt, Gebr. Van
Plaats: Kampen
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: rederij cedul
elucideren-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1842-00-00 WILLEM DE TWEEDE
Manager: Friesche Stoomboot Maatschappij, Leeuwarden, Friesland, Netherlands
Eigenaar: Friesche Stoomboot Maatschappij, Leeuwarden, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Leeuwarden / Netherlands
Additional info: inland navigation steamer

Date/Name Ship 1846-05-00 WILLEM DE TWEEDE
Manager: Paul van Vlissingen, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Friesche Stoomboot Reederij, Harlingen, Friesland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Lemmer / Netherlands
Additional info: inland navigation steamer

Date/Name Ship 1853-03-21 GRAAF VAN RECHTEREN
Manager: Firma Gebr. van Hasselt, Kampen, Overijssel, Netherlands
Eigenaar: Firma Gebr. van Hasselt, Kampen, Overijssel, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Kampen / Netherlands

Date/Name Ship 1865-01-28 HOLLANDER
Manager: John Raspin Ringrose & Christopher Leake Ringrose, Hull, Great Britain
Eigenaar: John Raspin Ringrose & Christopher Leake Ringrose, Hull, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Hull / Great Britain
Additional info: Off.no. 51240

Ship Events Data

1842-04-00: Building History
Gebouwd in 1842 als WILLEM DE TWEEDE voor de Friesche Stoomboot Maatschappij voor de vaart tussen Lemmer en Amsterdam.
In 1846 verkocht aan de Friesche Stoomboot Reederij (Paul van Vlissingen, Amstrdam, mgr.) te Harlingen, niet verdoopt, nog steeds voor de vaart tussen Lemmer en Amsterdam
Op 21 maart 1853 verkocht aan de Gebr. van Hasselt te Kampen, ingericht voor de zeevaart bij de werf van de Rijn & IJssel Stoomboot Maatschappij te Kampen, verdoopt in GRAAF VAN RECHTEREN, en in augustus 1853 in dienst tussen Kampen en Hull of Londen.
1863-10-03: Collision
Hull, 3 oktober 1863. Het Nederlandse stoomschip GRAAF VAN RECHTEREN, van hier naar Kampen, is gisteren buiten de Humber op de aldaar ten anker liggende Zweedse schoener JOHANNA MATHILDE gelopen.
1868-09-25: Final Fate:
Registratie als Brits zeevarend schip op 25 september 1868 ingetrokken als zijnde schip gesloopt.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geert Enne Swart werd geboren te Hamburg op 31 januari 1808.

Hij was getrouwd met Janke Lammerts Swart, geboren te Amsterdam op 06 oktober 1812.

 

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd. 17/24 juli 1849 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Geert E.Swart, oud 40 jaar, voerend de brigantijn “Bramspunt”, op voordracht van kapitein K.L.Swart.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 07 augustus 1849. Bedankt 1861003. Ten tijde van de inschrijving waren Swart en zijn vrouw 41 en 37 jaar002a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                  naam reder/boekhouder

       800                      1849-1850    brigant.           Bramspunt                      A.A.Roepel

                                        1851          geen vermelding van schip en boehhouder

                                        1852          bark                Suriname                         C.E.Smit te Koog aan de Zaan

                                        1853          stoomsch.      Graaf van Rechteren     geen opgave

       413                      1854-1855    stoomsch.      Graaf van Rechteren     idem

                                        1856          stoomsch.      West-Friesland               idem

                                     1857-1858    stoomsch.      Anna Paulowna             Kon.Nederl.Stoomb.Maatschappij

                                     1859-1860    stoomsch.      Willem III                       idem

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093

G.E.Swart            Willem III                           01 maart 1860    08 decembert 1860

 

Bouma025 vermeldt G.E.Swart als gezagvoerder gedurende:

*     1850 t/m 1851 van de sch.brik “Braamspunt”, ex Gouverneur van Sytzama, gebouwd in 1841 te Woudsend, 191 ton o.m., varend voor A.A.Roepel, thuishaven niet vermeld. Het schip voer in 1852 voor D.J.van Oldenborgh te Dordrecht en was herdoopt in “Eensgezindheid”;

*     1853 op het 3/m schip “Suriname”, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 240 ton o.m., varend voor C.E.Smit te Koog aan de Zaan;

*     1856 van de stoomboot “West-Friesland”, gebouwd in 1841 te Amsterdam, 270 ton o.m., varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen. Het schip werd in 1861 herdoopt in “Twenthe”;

*     1854 t/m 1861 van het ijzeren stoomschip “Graaf van Rechteren”; gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 189 ton o.m., geen vermelding van reeder en thuishaven;

               vaarperiode klopt niet met de opgaven uit de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart001 - zie hiervoor.

*     1861 van het schroefstoomschip “Willem III” ex Normandie, gebouwd in 1855 te Seyne, 680 o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

*     1858 t/m 1859 van het schr.stoomschip “Anna Paulowna”, gebouwd in 1857 te Dumbarton, 441 ton o.m., varend voor de KNSM te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Swart, Geert Ennen
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt D.Voet als gezagvoerder gedurende:

*   1862 t/m 1865 van het ijzeren stoomschip “Graaf van Rechteren”, gebouwd in 1851, bouwlocatie niet vermeld, 189 ton o.m., varend voor de Gebr. van Hasselt te Kampen. Het schip werd in 1865 verkocht naar Engeland als “Hollander”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1862
Kapitein: Voet, D.

Afbeeldingen


Omschrijving: Plan van de machinekamer/ketelruim van de WILLEM DE TWEEDE, later GRAAF VAN RECHTEREN.
Collectie: Nationaal Archief, Den Haag
Vervaardiger: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Hist.Centrum Overijssel, Zwolle nr. 109.4084.14


BIJLBRIEF / ACTE VAN KOOP EN VERKOOP
Naam schip GRAAF VAN RECHTEREN, vroeger genaamd WILLEM II

plaats en datum acte onderhandse acte koop-verkoop, Amsterdam, 21 maart 1853

soort schip stoomschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper Paul van Vlissingen, Amsterdam, als agent van de Friesche Stoombootrederij te Harlingen

eigenaar/aankoper Jan Derk van Hasselt, Johan Conrad van Hasselt en Johan Leopold van Hasselt, experditeurs te Kampen, handelend onder de firma van Gebr. Van Hasselt

te voeren door kapt.

groot volgens meetbrief in tonnen 85 lasten of 161 zeetonnen

tuigage en aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating

plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 55, folio 157,recto vak 4, en overgschreven ten hypotheekkantore te Sneek, 30 maart 185, deel 1, no. 191, folio 174, veso tot 176 verso

datum van registratie 22 maart 1853

notaris

prijs (bij aan-/verkoop) NLG. 15000,-

bijzonderheden schip is gebouwd te Hamburg






researcher/datum research ML-310506

Naam GRAAF VAN RECHTEREN
Archiefinstelling Historisch Centrum Overijssel, Zwolle
Jaar 1853
Toegang 109
Inventaris 4084