| Datum vanaf: |
0 |
| Kapitein: |
Eem, C.W. van der |
| Overige informatie: |
Woonplaats: Rotterdam. |
| Datum vanaf: |
1881 |
| Kapitein: |
Gruiter, K.C. de |
| Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens
Tijs Wiebes werd geboren op 18.03.1830 te Schiermonnikoog als z.v. Pieter Kuiper en Jantje Karst.
Tijs Wiebes (30) (zeeman) trouwde op 17.01.1861 te Amsterdam met Johanna Hermina van der Poll (31) – geb. te Amsterdam – d.v. Frans van der Poll en Antonia van der Pels.
Johanna Hermina van der Poll was weduwe van Jan Kruize.
Tijs Wiebes (kapitein) overleed op 04.10.1885 aan boord van het barkschip J.P.A.in de Noordzee – thuishaven Dordrecht – o/v. Philadelphia naar Hamburg.
Kinderen
??
De schepen van de kapitein
* 1861 – van de brik PROFESSOR SURINGAR
* 1878 – van de bark CORNELIS WERNARD EDUARD
* 1882 – van het s.s. SENIOR
* 1883 – van het s.s. ARIADNE – ex. ZULU
* 1885 – van de bark J.P.A. – ex. MAASNYMPH
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder o.a. bij de firma Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
T.W.Kuiper was met vlagnummer R12 in de periode 1880 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.
De schepen van de kapitein
In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.W.Kuiper met vlagnummer R12 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:
* 1880, 1881 van het fregat “Cornelis Wernard Eduard” 763 ton n.m. Wm.Ruys Zonen te Rotterdam
* 1882 van het ss. “Senior” 1099 ton Wm.Ruys Zonen te Rotterdam
* 1883 van het ss. “Ariadne” 1407 ton Wm.Ruys Zonen te Rotterdam
Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:
T.W.Kuyper Professor Suringar 31 december 1861 niet vermeld
Bouma025 vermeldt T.W.Kuiper als gezagvoerder gedurende:
* 1862 t/m 1867 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 282 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;
* 1879 t/m 1882 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Engeland;
* 1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1886 van de bark “J.P.A.” ex Maasnymph, ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1173 ton o.m., varend voor G.Mauritz Hz te Dordrecht.
Overige bijzonderheden
Geen
| Datum vanaf: |
1886 |
| Kapitein: |
Visser, K. |
| Overige informatie: |
0 |
| Datum vanaf: |
1887 |
| Kapitein: |
Scherp, J. |
| Overige informatie: |
0 |

Familiegegevens en opleiding
Willem werd geboren op 31 okt. 1855 te Vlaardingen als z.v. Cornelis de Zeeuw Bagchus en Maria van West.
Willem trouwde op 26.04.1882 te Vlaardingen met Margaretha Christina van der Tas – geb. 02.04.1860 te Vlaardingen - d.v. Adriaan van der Tas en Maartje Broek.
Margaretha Christina overleed op 16 dec. 1934 te Rijswijk.
Willem overleed op 11.03.1920 te Rijswijk (64).
Kinderen
- Adriaan – 1885
- Maria – 1887
- Cornelis Willem – 1890
- Christina Maartje – 1891
- Maartje – 1894
- Margaretha Christina - 1895
De schepen van de kapitein
* 1890 – 1891 van het s.s. ARIADNE – geb. in 1879
* 1891 – 1892 van het s.s. DRENTHE – geb. in 1876
* 1892 – 1892 van het s.s. SPARTA – geb. in 1890
* 1892 – 1893 van het s.s. SOERABAYA – geb. in 1884
* 1893 – 1895 van het s.s. BATAVIA – geb. in 1883
* 1896 – 1899 van het s.s. BROMO – geb. in 1888
* 1899 – 1902 van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891
* 1902 – 1903 van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892
* 1903 – 1904 van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891
* 1904 – 1905 van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892
* 1905 – 1907 van het s.s. WILIS – geb. in 1
* 1907 – 04/1909 van het s.s. KAWI – geb. in 1907
* 04/1909 – 1910 van het s.s. SINDORO – geb. in
* 03/1910 – 1913 van het s.s. TAMBORA – geb. in 1
* 06/1913 – 1914 van het s.s. GOENTOER – geb. in 1
* 03/1914 – 12/1915 van het s.s. INSULINDE – geb. in 1914
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.
De Locomotief 12-06-1907
Een jubileum.
Door een passagier van de WILIS werd aan het Soer. Hdbl. het een en ander medegedeeld overeen feest aan boord ter gelegenheid Van de 35-jarige echtvereeniging van den commandant, den heer W. Bagchus. Er werd bij deze gelegenheid een „speciaal orgaan” uitgegeven, genaamd De jubilaris. Op leuke wijze wordt de levensgeschiedenis van den jovialen commandant gegeven: Willem Bagchus den 31en October 1855 gehoren, is de zoon van een zeevaarder, zooals die het was van diens vader enz. enz. Papa Bagchus was gezagvoerder van een te Vlaardingen thuis behoorenden drie-mast Schoener en de zoon kreeg ook al spoedig lust in zo’n commando. Na eerst ter haringvangst te hebben gevaren, ging de tegenwoordige commandant van de WILIS ter „Koffarday” —zooals dat vroeger gebruikelijk was en wel naar den Oost Amerika en Japan. Den 26en April 1882 kwam aan het jonggezellenleven van onzen Willem een einde en het was mejuffrouw Vander Tas, die hem voor anker bracht, waarop al spoedig den 26en Juni van dat jaar, zijn benoeming tot gezagvoerder in dienst der Rotterdamsche Lloyd Volgde. Het echtpaar bleef niet alleen en het huwelijk werd volgens de modernste begrippen rijkelijk gezegend. In 1886 werd Adriaan geboren, in 1887 Marie, in 1890 Kees, in 1892 Christina en in 1896 Margaretha, zie hier het vijftal kinderen, dat heden met de moeder den feestdag viert en meermalen in gedachten aan boord van den mailstoomer Wilis zal zijn. De geheele familie Bagchus maakt het goed. De gezagvoerder-jubilaris is gezond en flink en zijne afwezige wederhelft en kinderen eveneens, gelijk heden per vertikaal-draadtelegram naar hier werd overgeseind. Wij wenschen van harte, dat nog vele jaren voorspoed en gezondheid aan de geheele familie Bagchus zullen brengen. Onder de „gevleugelde woorden” is het volgende niet onaardig: ,,Bergen, bergen! Wat koop ik voor bergen en schoone vergezichten: tabak moet ik hebben om te laden.” Volgens den vriendelijken berichtgever heeft men aan boord van de WILIS het zilveren feest met groote opgewektheid gevierd.
HetN.vd.Dag v.N.I. 10-11-1915
Kapitein W. Bagchus, wiens portret wij afdrukken in het nummer van heden, de alom bekende en sympathieke gezagvoerder van de gisteren hier aangekomen INSULINDE, vierde op 31 October j.l. zijn 26 jarig jubileum als kapitein van de Rott. Lloyd, terwijl deze reis ook de laatste zal zijn van kapitein Bagchus als gezagvoerder.
De dag van 31 October is dan ook aan boord van de INSULINDE feestelijk gevierd, zoals een passagier ons meedeelde. De sympathieke zeeman werd die dag een feestje aangeboden, dat uitmuntend geslaagd is.
Een der passagiers, Dr. Pareau, voerde het woord, toen 's morgens om 11 uur een glas champagne werd rondgediend. Des avonds na tafel werden eenige aardige voordrachten gehouden en aan tafel zelf ontbrak het niet aan de nodige toasten, waarvan zelfs enkele op rijm waren gesteld. Ook de Directeur van de Rott. Lloyd, de heer W. Ruys, sprak aan het diner woorden van gelukwens tot kapt. Bagchus. Ook wij wensen kapitein Bagchus van harte geluk met zijn jubileum, en hopen dat het nog lange jaren zal kunnen genieten van een otium cum dignitate, een periode van welverdiende rust.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER PARMA:
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt W.Bagchus als gezagvoerder gedurende:
* 1890 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1891 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Spartan” ex Citta di Venezia, gebouwd in 1890 te Newcastle, 3794 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip is verkocht in Chili;
* 1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;
* 1893 t/m 1894 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ryus & Zn te Rotterdam. Het schip werd herdoopt in Soembing;
* 1896 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam
* 1899 e.v. van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.
W.Bagchus was van 1896-1897 gezagvoerder van het stalen passagiers-vrachtschip “Bromo”, gebouwd in 1888, 2507 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd.052..
Overige bijzonderheden
W.Bagchus vervoerde vanuit Rotterdam troepentransporten van landmachtmilitairen naar Batavia met de “Drenthe” op de volgende reizen065*:
Vertrek 21 februari 1891. Aankomst 06 april 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 64 manschappen.
Vertrek 28 november 1891. Aankomst 11 januari 1892 na 44 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.
Hij transporteerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reis:
Vertrek 20 augustus 1892. Aankomst 28 september 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 59 manschappen.
Hij vervoerd militairen vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:
Vertrek 29 februari 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 47 manschappen.
Vertrek 20 juni 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 64 manschappen.
Vertrek 24 oktober 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.
Vertrek 27 februari 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren.
Vertrek 03 juli 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 53 manschappen.
Vertrek 06 november 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 94 manschappen.
Vertrek 12 maart 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier.
Vertrek 02 juli 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 55 manschappen.
Vertrek 22 oktober 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.
Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:
Vertrek 01 jul 1899. Aankomst niet vermeld. 1 officier,
21 oktober 1899. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 37 manschappen.
02 juni 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.
Deze kapitein zal ook later nog wel militairen hebben vervoerd maar deze heb ik niet meer opgenomen.
E-Mail aan Jan Klootwijk dd 12 februari 2006 van Doeke Bakker.
Aan de heer Klootwijk.
Geachte heer,
Van mijn achterneef Dirk Vedder kreeg ik informatie met foto’s van de Ardjoeno waarvoor mijn dank. Ik ben een kleinzoon naamgenoot van Doeke Bakker destijds kapitein op de Ardjoeno en woon opdezelfde plaats waar mijn grootvader heeft gewoond en is overleden op 19 December 1923. Zelf ben ik geboren in 1927 en heb hem dus niet gekend, wel mijn grootmoeder. Mijn grootvader was geboren in 1850. We hebben nog een groot schilderij van de Ardjoeno. Afmetingen 100 bij 70 c.m. Met vol tuigage. Mijn vader vertelde altijd dat dit geschilderd was in de haven van Antwerpen. Waar men daar waarschijnlijk de zeilen had opgedaan, want er mankeerde niets aan. Het is echter op volle zee met een vuurtoren in de verte en een loodsboot in de buurt. Het hing altijd bij ons thuis in de kamer en als kinderen vonden wij dat altijd indrukwekkend. Het hangt nu bij mijn zoon in een oud Amelander huis van 200 jaar waar het beter tot zijn recht komt. Ook hebben we nog de barometer van de Ardjoeno, de verrekijker en de grote vlag. In het boek Van scheepsjongen tot schipper van de heer Leegwater later loods in IJmuiden beschrijft deze een paar reizen als stuurmansleerling op de Ardjoeno bij mijn grootvader als kapitein naar Oost Indie.
Doeke Bakker Camminghastraat 1 9162 E K Ballum Ameland. Tel: 0519 554029.
In het tijdschrift De Zee, Jg 1896, p106-108 staat een artikel van W.Bachus met als titel “Kustverlichting in Nederlandsch-Indië”.
In Nederlands Scheepvaart Museum onder Signatur J-100 “Van Scheepsjongen tot schipper: een zeemansleven” door J.Leegwater, 1946.
Deze vermelding kan ik niet (meer) thuisbrengen. Wellicht een vermeldingvan kapitein Bagchus? Nakijken in Scheepvaartmuseum te Amsterdam.
Familiegegevens en opleiding
Jacobus Cornelis Kromwijk werd geboren op 03.09.1843 te Rotterdam als z.v. Jacobus Kromwijk (pianomaker) en Martina Maria Hooykaas.
Jacobus Cornelis trouwde op ???? met Cornelia Maria Kording – geb. 10.08.1843 te Rotterdam - d.v. Harmen Hermanus Kording en Maria van Zanten.
Cornelia Maria Kording overleed op 26.08.1908 te Rotterdam (65).
Jacobus Cornelis overleed op 12.04.1915 te Bussum (71).
Kinderen
- Martina Maria – geb. 22.03.1872 te Rotterdam
- Cornelia Maria – geb. 20.01.1874 te Rotterdam / overl. 29.10.1874 te Rotterdam.
- Jacobus Cornelis – geb. 16.03.1875 te Rotterdam. (In 1890 naar de Kv.d.Zeevaart, A’dam)
- (In 1891 ontslagen – gezichtsvermogen onvoldoende)
- Harmen Hermanus – geb. 29.07.1877 te Vlissingen
- Frans – geb. 01.09.1878 overl. 06.05.1879 te Vlissingen (8 mnd.)
- Cornelia Maria – geb. 22.10.1879 te Vlissingen / overl. 12.07.1883 te R’dam.
- Adriana – geb. 03.11.1880 te Vlissingen
- Martinus – geb. 12.08.1882 te Vlissingen
- Cornelis – geb. 04.03.1885 te Rotterdam. (In 1899 Kweekschool v.d. Zeevaart)
De schepen van de kapitein
* 1876 – 1877 van het st.schip FIJENOORD – geb. in 18
* 1877 – 1877 van het pass.schip STAD BREDA – geb. in 18
* 1877 – 1880 van het pass.schip PRINSES MARIE – geb. in 18
* 1880 – 1883 van het pass.schip PRINS HENDRIK – geb. in 18
* 1883 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18
* 1886 – van het st.schip NOORD HOLLAND – geb. in
* 1888 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18
* 1889 – van het st.schip ZEELAND – geb. in
* 1890 – van het st.schip ARIADNE – geb. in
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’,
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.
Nwe Goessche Ct 16-01-1877
De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.
ZZC 06-01-1883
De heer J.C. Kromwijk, gezagvoerder van het stoomschip PRINS HENDRIK, is door de directie van de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’, op zijn verzoek, met 1 januari eervol uit de dienst van de Maatschappij ontslagen en is in zijn plaats is als gezagvoerder benoemd de heer S. Brouwer, 1eofficier bij dezelfde Maatschappij. De heer Kromwijk treedt alsnu in dienst van de Rotterdamsche Lloyd en zal worden belast met het gezag over het stoomschip UTRECHT.
In maart 1903 bij de huwelijksplechtigheid van zijn dochter Adriana wordt J.C. Kromwijk vermeld als: “inspecteur eener stoomvaartmaatschappij”.
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:
* 1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;
* 1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;
Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.
* 1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
* 1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;
* 1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
* 1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;
* 1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;
* 1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.
Overige bijzonderheden
J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:
* Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.
* Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.
* Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.
* Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.
* Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.
Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:
* Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.
* Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..
* Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.
Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:
Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.
Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115
Familiegegevens
Johannes Christiaan werd geboren op 05.06.1844 te Rotterdam als z.v. Cornelis de Klerk en Elisabeth de Herder.
Johannes Christiaan (37) (zeevarende) trouwde op 01.03.1882 te Rotterdam met Sophia Johanna Cherpion (30) – geb. 29.10.1851 te Rotterdam – d.v. Ferdinand Joseph Cherpion (zeevarende) en Cornelia Sara Timmermans.
Sophia Johanna Cherpion overleed op 09.12.1921 te Rotterdam (70).
Johannes Christiaan overleed op 03.06.1894 te Rotterdam (49).
Kinderen
- Zeven.
De schepen van de kapitein
* 1892 – van het s.s. ARIADNE
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd
ONDERSTAANSDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.de Klerk als gezagvoerder gedurende:
* 1892 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
| Datum vanaf: |
1893 |
| Kapitein: |
Lupcke, J. |
| Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens
Egbert werd geboren op 29.01.1859 te Nieuwe Pekela als z.v. Roelf Datema (zeeman) en Gerberdina Oldenburger.
Egbert (27) trouwde op 25.08.1886 te Kralingen met Adriana Maria Korevaar (25) – geb. 23.03.1861 te Rotterdam – d.v. Teunis Cornelis Korevaar en Willemina van Dordregt.
Adriana Maria Korevaar overleed op 16.12.1913 te Rotterdam (52).
Egbert overleed op 19.03.1912 te Rotterdam (53).
Kinderen
- Roelof (1886-1971)
- Willemina Adriana (1888)
- Egbert (1892-1910)
Opleiding
Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in februari 1886 te Amsterdam
De schepen van de kapitein
* 1895 – van het s.s. ARIADNE – geb. 1879
* 1901 – van het s.s. CONSTANCE – geb. 1895
Overige bijzonderheden
Kapitein bij de Rott. Lloyd en de Stoomv.Mij. Hollandia
ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt E.Datema als gezagvoerder gedurende:
* 1896 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
| Datum vanaf: |
1897 |
| Kapitein: |
Udema, U. |
| Overige informatie: |
0 |
| Datum vanaf: |
1900 |
| Kapitein: |
Gantvoort, W. |
| Overige informatie: |
0 |
| Datum vanaf: |
1902 |
| Kapitein: |
Werkhoven, J. |
| Overige informatie: |
0 |
Familiegegevens
Tjebbe werd geboren op 18.06.1860 te Schiermonnikoog als z.v. Haaike Tjebbes Bakker (zeeman) (ID 425) en Johanna Maria Zeilinga.
Tjebbe (34) (zeeman) trouwde op 20.02.1895 te Den Helder met Martha Alida Visser (32) – geb. ca. 1863 te Schiermonnikoog – d.v. Gerrit Eltjes Visser en Margaretha Haaikes Zeilinga.
Tjebbe overleed op 31.12.1933 te ’s-Gravenhage (73).
Kinderen
- Haaike
- Margaretha
- Johanna Maria
Opleiding
onbekend
Kwam op 07.08.1888 in dienst bij de Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd.
De schepen van de kapitein
*?? 1900 – 19.. van het s.s. SENIOR – geb. in ??
* 1908 – 19.. van het s.s. MALANG – geb. in
* 19.. – 19. van het s.s. VLIELAND – geb. in 1900 ????
* 19.. – 19.. van het s.s. ARDJOENO – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s.RINDJANI – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s. GOENTOER – geb. in 18
* 19.. – 19.. van het s.s. SINDORO – geb. in 18
* 1916 – 1920 van het s.s. INSULINDE – geb. in 18
Overige bijzonderheden
Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd
Zie verslag van de RvdS 1915 – Nr. 30 – Stoten tegen kade van ss GOENTOER op 19.01.1915.
HNv.d.Dag v.N.I. 090820
Kapitein T. Bakker, de gezagvoerder van het ss. INSULINDE, dat zaterdag jl. te Priok binnenliep, bracht zijn schip voor de laatste maal naar Java. Straks, begin september, gaat het stoomschip weer naar hat vaderland en maakt kapt. Bakker zijn laatste reis in dienst van zijn Maatschappij. Sedert 1888 in dienst bij de Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd, heeft hij, geleidelijk van 4e stuurman opklimmend tot kapitein, zo’n onafzienbare rij van personen naar en van Indië overgebracht, dat men veilig zeggen kan: Iedereen kent kapt. Bakker. De aard van de positie van de gezagvoerders op de verschillende Nederlandsche mailboten brengt mee dat zij vanzelf publieke personen worden, over wie men praat, omtrent wier faits et gestesalgemene belangstelling bestaat. En daarom mag het a.s. heengaan ook van deze even sympathieke als eenvoudige zeeman niet onopgemerkt blijven. Kapt. Bakker heeft een lang en eervol zeemansleven achter zich.
Geboren in 1860, trok hij op 14-jarigen leeftijd met zijn vader, die kapitein was op het driemast-zeilschip STAATSRAAD VAN EWIJCK, naar zee. Met verschillende zeilschepen heeft hij nog vijf reizen gemaakt. En dat niet alleen naar Indië; ook andere routes dan die van en naar de tropen heeft hij bevaren. Gelijk gezegd, trad de heer Bakker in 1888 bij de firma Ruys in dienst en wel op de 7e augustus van dat jaar. Dus op dezelfde datum waarop hij met zijn INSULINDE voor de laatste maal te Priok aankwam! Hij was achtereenvolgens gezagvoerder op de ARDJOENO, RINDJANI, GOENTOER, SINDORO en INSULINDE, op welk laatste schip hij in 1916 wijlen kapt. Bagchus opvolgde.
Kapitein Bakker heeft steeds gelukkig gevaren. Type van de Hollandse zeeman als hij is, kenmerkt zijn beleid zich door voorzichtigheid en stipte accuratesse.
Hij voer steeds onder het motto: „Zeker is zeker", en de passagier, die het voorrecht had op kapt. Bakker's schip te worden overgebracht, wist dat de koers van het vaartuig bewaakt werd door een man, wiens zeemans-kwaliteiten boven bedenking verheven en met zijn groot piichts- en verantwoordelijkheidsbesef in volkomen harmonie waren.
Indië brengt kapt. Bakker dank voor wat hij voor zijn deel als kapitein ter koopvaardij toebracht aan de welvaart van deze gewesten en het onderhouden van een goede en geregelde verbinding tussen Indië en het moederland.
Als hij straks zijn schip voor de laatste maal de Nieuwe Waterweg binnen stuurt, wacht hem een wèl verdiende rust, een otium cum dignitate, waarvan hij in de kring van zijn familie nog lange, gelukkige jaren moge genieten!
|