Inloggen
ARIADNE - ID 8101


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1879
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Raised quarter deck
Material Hull: Iron
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: M. Pearse & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 168
Delivery Date: 1879-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blair & Co. Ltd., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (30 & 55 - 36)
Speed in knots: 9
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1288.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 780.70 Net tonnage
Deadweight: 1700.00 tons deadweight (1016 kg)
 
Length 1: 243.20 Feet (British) Registered
Beam: 32.00 Feet (British) Registered
Depth: 18.00 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1880
Datum agenda: 1880-10-30
Register nr: 0
Scheepsnaam: ARIADNE
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Vriesendorp & Gaade
Plaats: Den Haag
Kapitein op moment van verzoek: niet vermeld
Opmerkingen: ja
1880-10-30, gunstig beschikt140--

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1879-04-00 ZULU
Manager: J. Sutcliffe & Son, Grimsby, Great Britain
Eigenaar: J. Sutcliffe & Son, Grimsby, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Grimsby / Great Britain

Date/Name Ship 1881-00-00 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS

Date/Name Ship 1883-07-06 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS

Date/Name Ship 1899-06-29 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS

Date/Name Ship 1902-10-13 ARIADNE
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Maatschappij tot Exploitatie van het Stoomschip 'Ariadne', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: NFTS

Ship Events Data

1905-11-14: Final Fate:
Op weg van Valencia (4 november vertrokken) naar Rotterdam, tijdens een zware storm in de Golf van Biskaje vergaan op 46.25 NB en 07.35 WL na het inslaan van de luiken. De bemanning kon worden gered door het Duitse ss. 'Vianna' uit Oldenburg.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 0
Kapitein: Eem, C.W. van der
Overige informatie: Woonplaats: Rotterdam.

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Gruiter, K.C. de
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Tijs Wiebes werd geboren op 18.03.1830 te Schiermonnikoog als z.v. Pieter Kuiper en Jantje Karst.

Tijs Wiebes (30) (zeeman) trouwde op 17.01.1861 te Amsterdam met Johanna Hermina van der Poll (31) – geb. te Amsterdam – d.v. Frans van der Poll en Antonia van der Pels.  

Johanna Hermina van der Poll was weduwe van Jan Kruize.

Tijs Wiebes (kapitein) overleed op 04.10.1885 aan boord van het barkschip J.P.A.in de Noordzee – thuishaven Dordrecht – o/v. Philadelphia naar Hamburg. 

 

Kinderen

??

 

De schepen van de kapitein

 

*   1861 – van de brik PROFESSOR SURINGAR  

*   1878 – van de bark CORNELIS WERNARD EDUARD 

*   1882 – van het s.s. SENIOR

*   1883 – van het s.s. ARIADNE – ex. ZULU

*   1885 – van de bark J.P.A. – ex. MAASNYMPH

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder o.a. bij de firma Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam.

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

 

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.W.Kuiper was met vlagnummer R12 in de periode 1880 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dit betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkoningen058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1885 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in 1885 is overleden058.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein T.W.Kuiper met vlagnummer R12 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1880, 1881  van het fregat “Cornelis Wernard Eduard”    763 ton n.m.   Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

*    1882             van het ss. “Senior”                                            1099 ton         Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

*    1883             van het ss. “Ariadne”                                         1407 ton         Wm.Ruys  Zonen te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

T.W.Kuyper                Professor Suringar                                   31 december 1861                        niet vermeld

 

Bouma025 vermeldt T.W.Kuiper als gezagvoerder gedurende:

*    1862 t/m 1867 van de ijzeren brik “Professor Suringar”, gebouwd in 1857 te Amsterdam, 282 ton o.m., varend voor P.A.v/d Drift te Alkmaar;

*    1879 t/m 1882 van de bark “Cornelis Wernard Eduard”, gebouwd in 1864 te Slikkerveer, 850 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip werd in 1882 verkocht naar Engeland;

*    1884 t/m 1885 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1886 van de bark “J.P.A.” ex Maasnymph, ex Pladda, gebouwd in 1867 te Quebec, 1173 ton o.m., varend voor G.Mauritz Hz te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Kuiper, Tijs Wiebes

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Visser, K.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1887
Kapitein: Scherp, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Willem werd geboren op 31 okt. 1855 te Vlaardingen als z.v. Cornelis de Zeeuw Bagchus en Maria van West.

Willem trouwde op  26.04.1882 te Vlaardingen met Margaretha Christina van der Tas – geb. 02.04.1860 te Vlaardingen - d.v. Adriaan van der Tas en Maartje Broek. 

Margaretha Christina overleed op 16 dec. 1934 te Rijswijk. 

Willem overleed op 11.03.1920 te Rijswijk (64). 

 

Kinderen

-    Adriaan – 1885

-    Maria – 1887

-    Cornelis Willem – 1890

-    Christina Maartje – 1891

-    Maartje – 1894

-    Margaretha Christina - 1895

 

De schepen van de kapitein

 

*   1890 – 1891  van het s.s. ARIADNE – geb. in 1879

*   1891 – 1892  van het s.s. DRENTHE – geb. in 1876

*   1892 – 1892  van het s.s. SPARTA – geb. in 1890

*   1892 – 1893  van het s.s. SOERABAYA – geb. in 1884

*   1893 – 1895  van het s.s. BATAVIA – geb. in 1883

*   1896 – 1899 van het s.s. BROMO – geb. in 1888

*   1899 – 1902  van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891

*   1902 – 1903 van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892  

*   1903 – 1904  van het s.s. ARDJOENO – geb. in 1891

*   1904 – 1905  van het s.s. GEDÉ – geb. in 1892

*   1905 – 1907  van het s.s. WILIS – geb. in 1

*   1907 – 04/1909 van het s.s. KAWI – geb. in 1907  

*   04/1909 – 1910 van het s.s. SINDORO – geb. in

*   03/1910 – 1913 van het s.s. TAMBORA – geb. in 1  

*   06/1913 – 1914 van het s.s. GOENTOER – geb. in 1  

*   03/1914 – 12/1915 van het s.s. INSULINDE – geb. in 1914 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd.

 

De Locomotief 12-06-1907

Een jubileum.

Door een passagier van de WILIS werd aan het Soer. Hdbl. het een en ander medegedeeld overeen feest aan boord ter gelegenheid Van de 35-jarige echtvereeniging van den commandant, den heer W. Bagchus. Er werd bij deze gelegenheid een „speciaal orgaan” uitgegeven, genaamd De jubilaris. Op leuke wijze wordt de levensgeschiedenis van den jovialen commandant gegeven: Willem Bagchus den 31en October 1855 gehoren, is de zoon van een zeevaarder, zooals die het was van diens vader enz. enz. Papa Bagchus was gezagvoerder van een te Vlaardingen thuis behoorenden drie-mast Schoener en de zoon kreeg ook al spoedig lust in zo’n commando. Na eerst ter haringvangst te hebben gevaren, ging de tegenwoordige commandant van de WILIS ter „Koffarday” —zooals dat vroeger gebruikelijk was en wel naar den Oost Amerika en Japan. Den 26en April 1882 kwam aan het jonggezellenleven van onzen Willem een einde en het was mejuffrouw Vander Tas, die hem voor anker bracht, waarop al spoedig den 26en Juni van dat jaar, zijn benoeming tot gezagvoerder in dienst der Rotterdamsche Lloyd Volgde. Het echtpaar bleef niet alleen en het huwelijk werd volgens de modernste begrippen rijkelijk gezegend. In 1886 werd Adriaan geboren, in 1887 Marie, in 1890 Kees, in 1892 Christina en in 1896 Margaretha, zie hier het vijftal kinderen, dat heden met de moeder den feestdag viert en meermalen in gedachten aan boord van den mailstoomer Wilis zal zijn. De geheele familie Bagchus maakt het goed. De gezagvoerder-jubilaris is gezond en flink en zijne afwezige wederhelft en kinderen eveneens, gelijk heden per vertikaal-draadtelegram naar hier werd overgeseind. Wij wenschen van harte, dat nog vele jaren voorspoed en gezondheid aan de geheele familie Bagchus zullen brengen. Onder de „gevleugelde woorden” is het volgende niet onaardig: ,,Bergen, bergen! Wat koop ik voor bergen en schoone vergezichten: tabak moet ik hebben om te laden.” Volgens den vriendelijken berichtgever heeft men aan boord van de WILIS het zilveren feest met groote opgewektheid gevierd.

 

HetN.vd.Dag v.N.I. 10-11-1915

Kapitein W. Bagchus, wiens portret wij afdrukken in het nummer van heden, de alom bekende en sympathieke gezagvoerder van de gisteren hier aangekomen INSULINDE, vierde op 31 October j.l. zijn 26 jarig jubileum als kapitein van de Rott. Lloyd, terwijl deze reis ook de laatste zal zijn van kapitein Bagchus als gezagvoerder.

De dag van 31 October is dan ook aan boord van de INSULINDE feestelijk gevierd, zoals een passagier ons meedeelde. De sympathieke zeeman werd die dag een feestje aangeboden, dat uitmuntend geslaagd is.

Een der passagiers, Dr. Pareau, voerde het woord, toen 's morgens om 11 uur een glas champagne werd rondgediend. Des avonds na tafel werden eenige aardige voordrachten gehouden en aan tafel zelf ontbrak het niet aan de nodige toasten, waarvan zelfs enkele op rijm waren gesteld. Ook de Directeur van de Rott. Lloyd, de heer W. Ruys, sprak aan het diner woorden van gelukwens tot kapt. Bagchus. Ook wij wensen kapitein Bagchus van harte geluk met zijn jubileum, en hopen dat het nog lange jaren zal kunnen genieten van een otium cum dignitate, een periode van welverdiende rust.

 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER PARMA: 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt W.Bagchus als gezagvoerder gedurende:

*      1890 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*      1891 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*      1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Spartan” ex Citta di Venezia, gebouwd in 1890 te Newcastle, 3794 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn te Rotterdam. Het schip is verkocht in Chili;

*      1892 van het ijzeren schroefstoomschip “Soerabaya”, gebouwd in 1884 te Vlissingen, 2300 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam;

*      1893 t/m 1894 van het schroefstoomschip “Batavia”, gebouwd in 1883 te Vlissingen, 2223 ton n.m., varend voor Wm.Ryus & Zn te Rotterdam. Het schip werd herdoopt in Soembing;

*      1896 t/m 1898 van het schroefstoomschip “Bromo”, gebouwd in 1888 te Vlissingen, 2600 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam

*      1899 e.v. van het stalen schroefstoomschip “Ardjoeno”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2600 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm.Ruys & Zn te Rotterdam.

 

W.Bagchus was van 1896-1897 gezagvoerder van het stalen passagiers-vrachtschip “Bromo”, gebouwd in 1888, 2507 ton, varend voor de Rotterdamsche Lloyd.052..

 

Overige bijzonderheden

W.Bagchus vervoerde vanuit Rotterdam troepentransporten van landmachtmilitairen naar Batavia met de “Drenthe” op de volgende reizen065*:

Vertrek 21 februari 1891. Aankomst 06 april 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 28 november 1891. Aankomst 11 januari 1892 na 44 dagen. 3 officieren en 74 manschappen.

Hij transporteerde militairen vanuit Rotterdam met de “Soerabaya” op de volgende reis:

Vertrek 20 augustus 1892. Aankomst 28 september 1892 na 39 dagen. 2 officieren en 59 manschappen.

Hij vervoerd militairen vanuit Rotterdam met de “Bromo” op de volgende reizen:

Vertrek 29 februari 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 47 manschappen.

Vertrek 20 juni 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 64 manschappen.

Vertrek 24 oktober 1896. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Vertrek 27 februari 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren.

Vertrek 03 juli 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 53 manschappen.

Vertrek 06 november 1897. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 94 manschappen.

Vertrek 12 maart 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 1 officier.

Vertrek 02 juli 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 2 officieren en 55 manschappen.

Vertrek 22 oktober 1898. Aankomstdatum niet vermeld. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij transporteerde vanuit Rotterdam met de “Ardjoeno” op de volgende reizen:

Vertrek 01 jul 1899. Aankomst niet vermeld. 1 officier,

21 oktober 1899. Aankomst niet vermeld. 3 officieren en 37 manschappen.

02 juni 1900. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 32 manschappen.

Deze kapitein zal ook later nog wel militairen hebben vervoerd maar deze heb ik niet meer opgenomen.

 

E-Mail aan Jan Klootwijk dd 12 februari 2006 van Doeke Bakker.

Aan de heer Klootwijk.

Geachte heer,

Van mijn achterneef Dirk Vedder kreeg ik informatie met foto’s van de Ardjoeno waarvoor mijn dank. Ik ben een kleinzoon naamgenoot van Doeke Bakker destijds kapitein op de Ardjoeno en woon opdezelfde plaats waar mijn grootvader heeft gewoond en is overleden op 19 December 1923. Zelf ben ik geboren in 1927 en heb hem dus niet gekend, wel mijn grootmoeder. Mijn grootvader was geboren in 1850. We hebben nog een groot schilderij van de Ardjoeno. Afmetingen 100 bij 70 c.m. Met vol tuigage. Mijn vader vertelde altijd dat dit geschilderd was in de haven van Antwerpen. Waar men daar waarschijnlijk de zeilen had opgedaan, want er mankeerde niets aan. Het is echter op volle zee met een vuurtoren in de verte en een loodsboot in de buurt. Het hing altijd bij ons thuis in de kamer en als kinderen vonden wij dat altijd indrukwekkend. Het hangt nu bij mijn zoon in een oud Amelander huis van 200 jaar waar het beter tot zijn recht komt. Ook hebben we nog de barometer van de Ardjoeno, de verrekijker en de grote vlag. In het boek Van scheepsjongen tot schipper van de heer Leegwater later loods in IJmuiden beschrijft deze een paar reizen als stuurmansleerling op de Ardjoeno bij mijn grootvader als kapitein naar Oost Indie.

Doeke Bakker Camminghastraat 1 9162 E K Ballum Ameland. Tel: 0519 554029.

 

In het tijdschrift De Zee, Jg 1896, p106-108 staat een artikel van W.Bachus met als titel “Kustverlichting in Nederlandsch-Indië”.

 

In Nederlands Scheepvaart Museum onder Signatur J-100 “Van Scheepsjongen tot schipper: een zeemansleven” door J.Leegwater, 1946.

Deze vermelding kan ik niet (meer) thuisbrengen. Wellicht een vermeldingvan kapitein Bagchus? Nakijken in Scheepvaartmuseum te Amsterdam.

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Bagchus, Willem

Familiegegevens en opleiding

Jacobus Cornelis Kromwijk werd geboren op 03.09.1843 te Rotterdam als z.v. Jacobus Kromwijk (pianomaker) en Martina Maria Hooykaas. 

Jacobus Cornelis trouwde op ???? met Cornelia Maria Kording – geb. 10.08.1843 te Rotterdam - d.v. Harmen Hermanus Kording en Maria van Zanten.

Cornelia Maria Kording overleed op 26.08.1908 te Rotterdam (65).

Jacobus Cornelis overleed op 12.04.1915 te Bussum (71).

 

Kinderen

-        Martina Maria – geb. 22.03.1872 te Rotterdam

-        Cornelia Maria – geb. 20.01.1874 te Rotterdam / overl. 29.10.1874 te Rotterdam.

-        Jacobus Cornelis – geb. 16.03.1875 te Rotterdam. (In 1890 naar de Kv.d.Zeevaart, A’dam)

-        (In 1891 ontslagen – gezichtsvermogen onvoldoende)

-        Harmen Hermanus – geb. 29.07.1877 te Vlissingen

-        Frans – geb. 01.09.1878 overl. 06.05.1879 te Vlissingen (8 mnd.)

-        Cornelia Maria – geb. 22.10.1879 te Vlissingen / overl. 12.07.1883 te R’dam.

-        Adriana – geb. 03.11.1880 te Vlissingen

-        Martinus – geb. 12.08.1882 te Vlissingen

-        Cornelis – geb. 04.03.1885 te Rotterdam. (In 1899 Kweekschool v.d. Zeevaart)

 

De schepen van de kapitein

*   1876 – 1877  van het st.schip FIJENOORD – geb. in 18

*   1877 – 1877  van het pass.schip STAD BREDA – geb. in 18

*   1877 – 1880  van het pass.schip PRINSES MARIE – geb. in 18

*   1880 – 1883  van het pass.schip PRINS HENDRIK – geb. in 18

*   1883 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1886 – van het st.schip NOORD HOLLAND – geb. in 

*   1888 – van het stoomschip UTRECHT – geb. in 18

*   1889 – van het st.schip ZEELAND – geb. in

*   1890 – van het st.schip ARIADNE – geb. in 

 

 

Overige bijzonderheden

Gezagvoerder bij de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’,

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd. 

 

Nwe Goessche Ct 16-01-1877

De heer J. Kromwijk, gewezen gezagvoerder van het stoomschip FIJENOORD, van Rotterdam, is door de Koninklijke maatschappij Zeeland benoemd tot gezagvoerder van het stoomschip STAD BREDA. De heer van Emmerik heeft als zodanig bedankt.

 

ZZC 06-01-1883

De heer J.C. Kromwijk, gezagvoerder van het stoomschip PRINS HENDRIK, is door de directie van de Kon. Stoomvaart Mij. ‘Zeeland’, op zijn verzoek, met 1 januari eervol uit de dienst van de Maatschappij ontslagen en is in zijn plaats is als gezagvoerder benoemd de heer S. Brouwer, 1eofficier bij dezelfde Maatschappij. De heer Kromwijk treedt alsnu in dienst van de Rotterdamsche Lloyd en zal worden belast met het gezag over het stoomschip UTRECHT.

 

In maart 1903 bij de huwelijksplechtigheid van zijn dochter Adriana wordt J.C. Kromwijk vermeld als: “inspecteur eener stoomvaartmaatschappij”.

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025vermeldt J.C.Kromwijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 t/m 1877 van het ijzeren schroefstoomschip “Feyenoord”, gebouwd in 1850 te Feyenoord, 287 ton o.m., varend voor de Ned. Stoomboot Maatschappij te Rotterdam, dir. D.L.Wolfson;

*    1878 t/m 1883 van de raderstoomboot “Stad Breda” ex Snaefell, gebouwd in 1863 te Greenock, 342 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Amsterdam. Het schip is in 1883 verkocht voor de sloop;

      Deze opgave klopt in het geheel niet met de volgende vaarperioden.

*    1879 t/m 1880 van het ijzeren raderstoomschip “Prinses Marie”, gebouwd in 1878 te Glasgow, 900 ton n.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1881 t/m 1883 van het ijzeren raderstoomschip “Prins Hendrik”, gebouwd in 1880 te Glasgow, 864 ton n.m., varend voor de stoomvaart Maatschappij “Zeeland” te Vlissingen;

*    1884 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Utrecht”, gebouwd in 1889 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor Wm.Ruys & Zn, Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

*    1887 t/m 1888 van het schroefstoomschip “Noord Holland” ex Torrington, gebouwd in 1874 te Middlesbro, 1946 ton o.m., varend voor Wm.Ruys & Zn & J.S.Hill te Londen;

*    1889 t/m 1890 van het schroefstoomschip “Zeeland”, ex Wyberton, gebouwd in 1877 te Middlesbro, 2039 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” Wm.Ruys & J.S.Hill te Londen;

*    1891 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;

 

In: “Een leven op zee” Brochure geschreven door P.J.Teensma Jr, Zomer 2013, 84 pp.

 

 

 

Overige bijzonderheden

J.C.Kromwijk vervoerde vanuit Rotterdam met de “Utrecht” transporten van landmachtmilitairen naar Batavia op de volgende reizen065*:

*    Vertrek 05 juli 1884. Aankomst 20 augustus 1884 na 46 dagen. 2 officieren en 28 dagen.

*    Vertrek 06 december 1884. Aankomst 24 januari 1885 na 49 dagen. 3 officieren en 49 manschappen.

*    Vertrek 09 mei 1885. Aankomst 23 juni 1885 na 45 dagen. 2 officieren en 52 manschappen.

*    Vertrek 26 september 1885. Aankomst 09 november 1885. 3 officieren en 94 manschappen.

*    Vertrek 27 februari 1886. Aankomst 01 april 1886 na 33 dagen. 3 officieren en 43 manschappen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noord-Holland transporten op de volgende reizen:

*    Vertrek 09 oktober 1886. Aankomst 02 december 1886 na 54 dagen. 4 officieren en 53 manschappen.

*    Vertrek 12 maart 1887. Aankomst 23 april 1887 na 42 dagen. 2 officieren en 42 manschappen..

*    Vertrek 08 september 1888. Aankomst 20 oktober 1888 na 42 dagen. 2 officieren en 44 dagen.

Hij vervoerde vanuit Rotterdam met de “Zeeland” het volgende transport:

Vertrek 29 november 1890. Aankomst 12 januari 1891 na 44 dagen. 3 officieren en 32 manschappen.

 

Melding van het overlijden op 11 september 1885 van een matroos aan boord van het te Rotterdam thuisbehorend stoomschip “Utrecht”, kapitein Jacob Cornelis Kromwijk op de terugreis van Batavia op 37o20’NB/1oWL.115

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Kromwijk, Jacob Cornelis

Familiegegevens

 

Johannes Christiaan werd geboren op 05.06.1844 te Rotterdam als z.v. Cornelis de Klerk en Elisabeth de Herder.  

Johannes Christiaan (37) (zeevarende) trouwde op 01.03.1882 te Rotterdam met Sophia Johanna Cherpion (30) – geb. 29.10.1851 te Rotterdam – d.v.  Ferdinand Joseph Cherpion (zeevarende) en Cornelia Sara Timmermans.

Sophia Johanna Cherpion overleed op 09.12.1921 te Rotterdam (70).

Johannes Christiaan overleed op 03.06.1894 te Rotterdam (49).

 

Kinderen

-   Zeven.

 

De schepen van de kapitein

 

*   1892 – van het s.s. ARIADNE  

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd

 

 

ONDERSTAANSDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.C.de Klerk als gezagvoerder gedurende:

*    1892 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1892
Kapitein: Klerk, Johannes Christiaan de

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Lupcke, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens 

Egbert werd geboren op 29.01.1859 te Nieuwe Pekela als z.v. Roelf Datema (zeeman) en Gerberdina Oldenburger.  

Egbert (27) trouwde op 25.08.1886 te Kralingen met Adriana Maria Korevaar (25) – geb. 23.03.1861 te Rotterdam – d.v. Teunis Cornelis Korevaar en Willemina van Dordregt.

Adriana Maria Korevaar overleed op 16.12.1913 te Rotterdam (52).

Egbert overleed op 19.03.1912 te Rotterdam (53).  

 

Kinderen

- Roelof (1886-1971)

- Willemina Adriana (1888)

- Egbert (1892-1910)

 

Opleiding

 

Behaalde het diploma 1e stuurman Grote Stoomvaart in februari 1886 te Amsterdam

 

De schepen van de kapitein

*   1895 – van het s.s. ARIADNE – geb. 1879

*   1901 – van het s.s. CONSTANCE – geb. 1895

 

Overige bijzonderheden

 

Kapitein bij de Rott. Lloyd en de Stoomv.Mij. Hollandia

 

 

 

ONDERSTAANDE GEGEVENS ZIJN VAN DE HEER S. PARMA:

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt E.Datema als gezagvoerder gedurende:

*   1896 van het schroefstoomschip “Ariadne” ex Zulu; gebouwd in 1879 te Stockton, 1364 ton o.m., varend voor W.Ruys & Zn. Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1895
Kapitein: Datema, Egbert

Datum vanaf: 1897
Kapitein: Udema, U.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1900
Kapitein: Gantvoort, W.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Werkhoven, J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens

 

Tjebbe werd geboren op 18.06.1860 te Schiermonnikoog als z.v. Haaike Tjebbes Bakker (zeeman) (ID 425) en Johanna Maria Zeilinga. 

Tjebbe (34) (zeeman) trouwde op 20.02.1895 te Den Helder met Martha Alida Visser (32) – geb. ca. 1863 te Schiermonnikoog – d.v. Gerrit Eltjes Visser en Margaretha Haaikes Zeilinga.

Tjebbe overleed op 31.12.1933 te ’s-Gravenhage (73).  

 

Kinderen

-    Haaike

-    Margaretha

-    Johanna Maria

 

Opleiding

onbekend

 

Kwam op 07.08.1888 in dienst bij de  Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd.

 

De schepen van de kapitein

 

*?? 1900 – 19.. van het s.s. SENIOR – geb. in ??

*   1908 – 19.. van het s.s. MALANG – geb. in

*   19.. – 19. van het s.s. VLIELAND – geb. in 1900  ????

*   19.. – 19..  van het s.s. ARDJOENO – geb. in 18

*   19.. – 19..  van het s.s.RINDJANI – geb. in 18

*   19.. – 19..  van het s.s. GOENTOER – geb. in 18

*   19.. – 19..  van het s.s. SINDORO – geb. in 18

*   1916 – 1920 van het s.s. INSULINDE – geb. in 18 

 

 

Overige bijzonderheden

 

Gezagvoerder bij de Rott. Lloyd

 

Zie verslag van de RvdS 1915 – Nr. 30 – Stoten tegen kade van ss GOENTOER op 19.01.1915.

 

HNv.d.Dag v.N.I. 090820

Kapitein T. Bakker, de gezagvoerder van het ss. INSULINDE, dat zaterdag jl. te Priok binnenliep, bracht zijn schip voor de laatste maal naar Java. Straks, begin september, gaat het stoomschip weer naar hat vaderland en maakt kapt. Bakker zijn laatste reis in dienst van zijn Maatschappij. Sedert 1888 in dienst bij de Firma Ruys & Co., later de Rott. Lloyd, heeft hij, geleidelijk van 4e stuurman opklimmend tot kapitein, zo’n onafzienbare rij van personen naar en van Indië overgebracht, dat men veilig zeggen kan: Iedereen kent kapt. Bakker. De aard van de positie van de gezagvoerders op de verschillende Nederlandsche mailboten brengt mee dat zij vanzelf publieke personen worden, over wie men praat, omtrent wier faits et gestesalgemene belangstelling bestaat. En daarom mag het a.s. heengaan ook van deze even sympathieke als eenvoudige zeeman niet onopgemerkt blijven. Kapt. Bakker heeft een lang en eervol zeemansleven achter zich. 

Geboren in 1860, trok hij op 14-jarigen leeftijd met zijn vader, die kapitein was op het driemast-zeilschip STAATSRAAD VAN EWIJCK, naar zee. Met verschillende zeilschepen heeft hij nog vijf reizen gemaakt. En dat niet alleen naar Indië; ook andere routes dan die van en naar de tropen heeft hij bevaren. Gelijk gezegd, trad de heer Bakker in 1888 bij de firma Ruys in dienst en wel op de 7e augustus van dat jaar. Dus op dezelfde datum waarop hij met zijn INSULINDE voor de laatste maal te Priok aankwam! Hij was achtereenvolgens gezagvoerder op de ARDJOENO, RINDJANI, GOENTOER, SINDORO en INSULINDE, op welk laatste schip hij in 1916 wijlen kapt. Bagchus opvolgde.

Kapitein Bakker heeft steeds gelukkig gevaren. Type van de Hollandse zeeman als hij is, kenmerkt zijn beleid zich door voorzichtigheid en stipte accuratesse.

Hij voer steeds onder het motto: „Zeker is zeker", en de passagier, die het voorrecht had op kapt. Bakker's schip te worden overgebracht, wist dat de koers van het vaartuig bewaakt werd door een man, wiens zeemans-kwaliteiten boven bedenking verheven en met zijn groot piichts- en verantwoordelijkheidsbesef in volkomen harmonie waren.

Indië brengt kapt. Bakker dank voor wat hij voor zijn deel als kapitein ter koopvaardij toebracht aan de welvaart van deze gewesten en het onderhouden van een goede en geregelde verbinding tussen Indië en het moederland.

Als hij straks zijn schip voor de laatste maal de Nieuwe Waterweg binnen stuurt, wacht hem een wèl verdiende rust, een otium cum dignitate, waarvan hij in de kring van zijn familie nog lange, gelukkige jaren moge genieten!

 

Datum vanaf: 1905
Kapitein: Bakker, Tjebbe

Afbeeldingen


Omschrijving: GERERAAL GORDON
Collectie: van Dam, Jaap
Vervaardiger: Onbekend **

Omschrijving: ARIADNE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown

Omschrijving: ARIADNE
Collectie: Lindenborn, Marien
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

PGC 250402
Rotterdam, 24 april. Volgens telegram van Lloyd’s zijn het Oostenrijkse stoomschip BUDA en het Nederlandse stoomschip ARIADNE, van Marseille naar Rotterdam, bij Kaap de Gaza (opm: waarschijnlijk wordt bedoeld Cabo de Gata, Spanje) met elkander in aanvaring geweest, waardoor eerstgenoemd is gezonken en laatstgenoemd met zware schade te Malaga is binnengekomen. De 118 passagiers en de uit 29 personen bestaande bemanning van de BUDA zijn gered.

PGC 030502
London, 1 mei. Het stoomschip ARIADNE, dat in aanvaring is geweest met het stoomschip BUDA kan tijdelijk worden gerepareerd. Het voorruim is gelost en men is bezig het grootruim te lossen. Het is vóór 5 voet gelicht en zal achter ballast nodig hebben.

PCG 210502
Malaga, 14 mei. Heden werd door het zeegerecht alhier uitspraak gedaan inzake de aanvaring tussen het Oostenrijkse s.s. BUDA en het Nederlandse s.s. ARIADNE, tengevolge waarvan de BUDA zonk. De ARIADNE werd alleen schuldig aan het ongeval verklaard.

PCG 061002
Rotterdam, 7 oktober. Volgens telegram van Lloyd’s is het Nederlandse stoomschip ARIADNE bij het binnenkomen te Genua in aanvaring geweest met het Engelse stoomschip OCAMPO. Eerstgenoemd schip heeft ogenschijnlijk geen schade geleden en heeft de reis voortgezet.

AH 240293
Maassluis, 23 februari. Het naar Marseille bestemde Nederlandse stoomschip ARIADNE, is hedennacht bewesten de Waterweg op de Maasvlakte gestrand.
De sleepboten NOORDZEE, OOSTZEE en ZUID-HOLLAND hebben tevergeefs getracht het schip vlot te brengen. Blazers liggen langszijde.
(Later bericht.) Het achterruim is vol water. Een reddingboot, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, is met veertien man van de equipage, waaronder ook de Vlissingse loods behoort, loods behoort, alhier aangekomen. De overige equipage is door het bergingsvaartuig NEPTUNUS alhier geland. De achtersteven van het schip is gebroken.

RN 280293
Het stoomschip Ariadne, dat gistermorgen uitging, geraakte in de Waterweg op het droge. De kapitein, J. C. F. Lupcke, wilde een tros uitbrengen, doch werd door een andere, die afbrak, zo getroffen, dat hij het rechterdijbeen brak. Het stoomschip werd, met verlies van roer en anker, naar Rotterdam teruggesleept. Hier aangekomen, bracht de politie de kapitein per brancard naar het ziekenhuis.

RN 010393
Omtrent de stranding en de afbrenging van het stoomschip ARIADNE wordt uit Maassluis aan de Scheepvaart het volgende gemeld:
Het stoomschip ARIADNE strandde in de morgen van 23 februari, ‘s voormiddags werd de equipage gered door de reddingsboot DE NEDERLANDSCHE LEEUW en door het vaartuig van Niemann en te Maassluis geland. Diezelfde namiddag werd door de kapitein een overeenkomst met de Berging-Maatschappij gesloten. Des avonds werd het bergen der lading begonnen met 20 vaartuigen en 150 man, terwijl het bergingsvaartuig BUFFEL het schip leegpompte en het indringende water uit het achterruim, tijdens en na de lossing, verwijderde. Donderdag en vrijdag werd de berging voortgezet, blazers naar Maassluis gedirigeerd en de lading daar in grote lichters overgeladen en doorgezonden naar Rotterdam. Vrijdagavond trok de ZUID-HOLLAND en sleepte de ARIADNE 2 streken om de West. Zaterdagmorgen werd niet getrokken, doch de lossing voortgezet en de lekkage zoveel mogelijk gedicht; ‘s avonds werd met assistentie van NOORDZEE, WODAN, ZUID- HOLLAND, ROTTERDAM, VLAARDINGEN en PERNIS het stoomschip, ARIADNE vlot gesleept en door de eerstgenoemde (NOORDZEE) naar Rotterdam gebracht (opm: op 26 febr.) en daar aan de boeien vastgemeerd. Jammer, dat bij het vlotslepen door het breken van de bolders op het achterschip van de ARIADNE kapt. Lupcke en de timmerman Boskus der Berging-Maatschappij nogal ernstig werden gewond; ook aan boord der Bergingsstoomboot NEPTUNUS werd de matroos Roos door het breken van het ankerspil gewond. De beide laatsten zijn echter tegen ongevallen verzekerd bij de eerste Nederlandsche Verzekering- Maatschappij op het leven, tegen invaliditeit en ongelukken, gevestigd te 's-Gravenhage. Daar de Maasvlakte, waar de ARIADNE strandde, zeer gevaarlijk is, mag deze berging gelukkig geslaagd genoemd worden.

AH 171105
Gisteren is door het Duitse stoomschip VIANNA te Oporto geland de gehele bemanning van het Nederlandse stoomschip ARIADNE, op reis van Valencia naar Rotterdam. Genoemd stoomschip is op 13 november l.l. in de Golf van Biscaye zwaar lek verlaten toen de VIANNA in zicht kwam. (opm: de ARIADNE was op 4 november van Valencia vertrokken)

PGC 181105
Rotterdam, 16 november. Volgens heden alhier door de rederij uit Oporto ontvangen telegram, is het Ned. s.s. ARIADNE, kapt. T. Bakker, van Valencia naar Rotterdam, bij vliegend stormweer in de Golf van Biscaye vergaan. De gehele bemanning is gered door het Duitse s.s. VIANNA en te Oporto geland.

NRC 221105
Rotterdam, 21 november. Extract uit de scheepsverklaring van het s.s. ARIADNE.
Op 11 november is het schip in de Golf van Biscaje belopen door een hevige storm. Het schip kreeg diverse schade aan dek en een reddingboot ging verloren. Op 13 november sloeg door een stortzee luik II in en spoelden de bovenbrug en het kompas weg. Tevens gingen de laatste reddingboten over boord en maakte het schip hevig water. Om 3 uur n.m. dezelfde dag kwam het Duitse s.s. VIANNA (kapitein J. Spieker) in zicht en werd besloten het schip te verlaten. Vanwege het weer kon de VIANNA echter nog geen reddingboot uitzetten. Om 2 uur ’s nachts op de 14e november lukte dit wel. Met de boot werd verbinding gemaakt en de manschappen gingen voorzien van een reddingvest één voor één overboord naar de reddingboot. De boot moest drie tochten maken om allen te redden en om 7 uur ’s morgens werd de kapitein van de ARIADNE als laatste gered. De ARIADNE was op weg van Valencia naar Rotterdam en de geredde opvarenden zijn op 16 november te Oporto aan land gezet.