Inloggen
WILLEM III - ID 8087

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1871
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Passenger-/cargovessel
Type Dek: Spar deck
Masten: Three masts
Rig: Several auxiliary sails.
Material Hull: Iron
Dekken: 3
Construction Data

Scheepsbouwer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 132
Date Laid Down: 1870-00-00
Launch Date: 1871-03-08
Delivery Date: 1871-05-00
Technical Data

Engine Manufacturer: John Elder & Co., Glasgow, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1600
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: Boilers: Unknown (2?) no. of double scotch boilers installed. Engine: Bunkers: 1060 tons of coal / consumption 25 tons/day
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 2600.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1800.00 Gross tonnage
Deadweight: 2850.00 tons (oude meting)
Bale: 96600 Cubic Feet
 
Length 1: 320.00 Feet (British) Registered
Beam: 39.00 Feet (British) Breadth, moulded
Depth: 21.20 Feet (British) Depth to Main Deck
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
90 40 0 130 0 260
Configuration Changes

Datum 00-05-1870
Type: Additional Ship Data
Omschrijving: Ordered: !870, May, Contract price was: ƒ 900.000,-

The ship was named after King Willem III, king of the Netherlands (1849-1890).

Decks: Tween deck, main deck and spar deck.
Depth to spardeck: 29,6'.

WT compartments: 6

Hatches: 3

Rigging: Fore topmast staysail,
Fore sail, lower- and upper fore topsail,
Gaffsails and gaff topsails to all masts.

Probably there was also accommodation for 130 militairy on board.
Crew: 65 persons.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1871
Datum agenda: 1871-04-13
Register nr: 0
Scheepsnaam: WILLEM III
Type: Stoomschip
Lasten: 0
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: de Stoom Maatschappij Nederland
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Oort, E.
Opmerkingen: 1871 - 316-datum besluit nieuwe zeebrief11-05-1871-67- schip ligt in :Glasgow
Nr oude zeebrief : Voorlopige zeebrief
voor drie maanden

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1871-05-00 WILLEM III
Manager: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Nederland', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: QC??
Additional info: Wreck sold for £ 20,500.-

Date/Name Ship 1871-08-00 RAVENSBOURNE
Manager: W. McArthur, London, Great Britain
Eigenaar: W. McArthur, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Month of purchase approx. Repaired ship never sailed with this name.

Date/Name Ship 1873-01-27 QUANG SE
Manager: W. McArthur, London, Great Britain
Eigenaar: W. McArthur, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Renamed by owner, had 4 masts, sold September 26, 1873.

Date/Name Ship 1873-09-26 QUANG SE
Manager: William Houston and James Alison Steel & J.A.S. Power, London, Great Britain
Eigenaar: William Houston and James Alison Steel & J.A.S. Power, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1876-02-02 GLENLOCHRY
Manager: James McGregor, London, Great Britain
Eigenaar: James McGregor, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1877-02-28 GLENORCHY
Manager: McGregor, Gow & Co., London, Great Britain
Eigenaar: McGregor, Gow & Co., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Additional info: Home port: Glasgow, sailing in Glen Line.

Date/Name Ship 1898-01-00 PINA
Manager: G.B. Lavarello fu Pietro, Genoa, Italy
Eigenaar: G.B. Lavarello fu Pietro, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy

Ship Events Data

1871-05-04: Op 4 mei 1871 Van Greenock naar Den Helder alwaar het op 8 mei arriveert.

1871-05-08: ZZN 130571
Nieuwediep, 9 mei. Gisteren morgen is alhier gearriveerd het stoomschip WILLEM III, kapt. Oort, komende van Glasgow. Dit vaartuig is het eerste van de vier, aldaar voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Nederland in aanbouw zijnde stoomschepen, bestemd voor de vaart op Oost-Indië, door het Suez kanaal.
Dit collossale vaartuig van 3000 ton, ruim 100 meter lang, het grootste dat tot nog toe voor Nederlandse rekening in de vaart is gebracht, is een waar pronkstuk; allen die in de gelegenheid zijn geweest het te bezichtigen, roemen om strijd de kostbare en hoogst doelmatige inrichting, alles overeenkomstig de laatste uitvindingen op het gebied van stoom- en scheepvaart. Het terrein alwaar deze schepen hun ligplaats zullen hebben en waar tegenover men thans bezig is met het opslaan van ijzeren pakhuizen, had gisteren morgen, door de zorg van de aannemer van dat werk, een recht feestelijk aanzien, door het wapperen van vele Nederlandse en Oranje vlaggen.

1871-05-18: Op 18 mei 1871 (8 u.v.m.) eerste reis met 62 (I), 7 (II) en 125 (M) van Den Helder naar Nederlands Oost-Indië. Op de nacht 19/20 mei brak brand uit, varend in het Engelse Kanaal en brandend naar Portsmouth gesleept en aan de grond gezet, vervolgens geabandonneerd. Geen verlies van mensenlevens.

1871-05-19: ZZN 200671
Zierikzee, 19 juni. Het wrak van het den 19de mei ll. niet ver van het eiland Wight verbrande stoomschip WILLEM III, van de Stoomvaart Maatschappij Nederland is verleden zondagavond 21 mei vlot gemaakt en maandag ll. in de haven van Portsmouth binnengesleept. Men houdt het er voor, dat een aanzienlijk gedeelte der lading en wellicht een deel der bagage en goederen, welke aan de passagiers toebehoorden, aan de brand zijn ontkomen.

1871-08-00: The wreck was sold by auction later that year (date unknown) for the amount of £ 20,500.00.
1872-08-28: NRC 180872 Advertentie. In Lloyd’s Captains Room, Royal Exchange, Londen, zal op woensdag 28 augustus, ’s namiddags 2½ ure, in het openbaar worden verkocht, als de verkoop onderhands niet is voorafgegaan, het prachtige schroefstoomschip (full-powered)
RAVENSBOURNE, (pro temp.) 100 A.1. bij Lloyds, 2730 ton bruto 1860 ton netto register.
Het werd in het vorige jaar door de beroemde bouwmeesters, de heren John Elder & Co., aan de Clyde, gebouwd en door dezelfde firma met 2 compound inverted, direct werkende stoommachines van 400 paardenkracht, met cilinder van 36 en 50 duim diameter en 3 voet 6 duim zuigerslag voorzien. De stoomboot heeft 2 ronde vlampijpketels, 4 voorvuren en een verhittingsvlak van 5000 voet ; werkt met 60 pond stoomdruk en loopt 11½ knoop bij een kolenverbruik van 1600 pond per uur. Zij heeft voorts een donkey- machine, 3 stoomlieren en is van al het nodige tot laden en lossen, alsmede van John Elder & Co’s patent pompspil voorzien. De bovendekken zijn van Djatti-hout en van voor en achter glad. De kajuiten zijn niet gemeubeld, zodat de koper ze naar wens kan inrichten. Het stoomschip is een prachtig model en voortreffelijk geschikt voor mail- en passagiersdienst. Het is 329½ voet lang, 39 voet breed en 39.9 (opm: dit lijkt fout) voet diep.
Nadere inlichtingen alsmede bewijzen tot bezichtiging verstrekken C. W. Kellock & Co., makelaars, Walmer- buildings, Waterstreet, Liverpool and 72, Cornhill, Londen E. C.
1903-07-00: Final Fate:
In July 1903 sold for scrapping by a firm in Genoa, Italy.


Gezagvoerders

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Oort
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: In vele publicaties is deze foto als spiegelbeeld gepubliceerd. Zoals hierboven afgebeeld is de juiste stand van het schip. Dit is geïdenticficeerd aan de hand van de situatie in mei 1871 te Den Helder
Gemaakt door: Buisonje, J.C. de, Den Helder

Omschrijving: Deze foto is van de WILLEM III, gemaakt kort na de bekende foto van de WILLEM III, zie hierboven. Bij velen is deze foto bekend als zijnde van de KONING DER NEDERLANDEN van 1872. Dit is onjuist. De identificatie is geschied aan de hand van de op de achtergrond in aanbouw zijnde loodsen, die in mei 1871 nog in aanbouw waren (zie achtergrond, nog in de dakspanten) en bij het in de vaart komen van de KONING DER NEDERLANDEN (eind 1872) reeds lang voltooid waren.
Gemaakt door: Buisonje, J.C. de, Den Helder

Omschrijving: Aankondiging van de eerste en enige reis van de WILLEM III in Nieuwe Rotterdamsche Courant van 29 maart 1871.
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: Zo zag het schip er uit, kort na de brand
Gemaakt door: Unknown
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen


Jaar: 2003
Bron: Book
Omschrijving: De Eeuw van de Nederland, door A.J.J. Mulder, H.J. Legemaate, J. Nierop, D. Pilkes, Asia Maior te Zierikzee, ISBN 90 74861 21 0.

Jaar: 1944
Bron: Documentation of Shipowner
Omschrijving: Vlootoverzicht, gemaakt bij de SMN te Amsterdam, afdeling dislocatie, in mei 1944.

Jaar: 1983
Bron: Personal Documentation
Omschrijving: Notes of mr. F.G.E. Moll (1898-1983).