Inloggen
ELISE SUSANNA - ID 8063


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-12-31 / 1863-07-06 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Wed E. Visser, Werf 'De Nootenboom', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1839-09-15
Launch Date: 1840-09-26
Delivery Date: 1840-12-00
Technical Data

Net Tonnage: 600.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 294.00 lasts
 
Length 1: 35.30 Meters Registered
Beam: 9.62 Meters Registered
Depth: 6.30 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1841
Datum agenda: 1841-03-06
Register nr: 18410086
Scheepsnaam: ELISE SUSANNE
Type: Bark
Lasten: 301
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rijckevorsel, H. van
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Dijkama,N.A.
Opmerkingen: nieuwe zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-12-31 ELISE SUSANNA
Manager: Firma Huibert van Rijckevorsel, (Huibert van Rijckevorsel en Hendrik Muller Samuelszn), Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: partenrederij, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1863-07-06 MARY SOPHIA
Manager: Gustavus Sichel, London, Great Britain
Eigenaar: Gustavus Sichel, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: VNJK
Additional info: Off.no. 47377, alleen-eigenaar Gustavus Sichel

Date/Name Ship 1864-07-01 MARY SOPHIA
Manager: Thomas Elliott & Gustavus Sichel, London, Great Britain
Eigenaar: Thomas Elliott & Gustavus Sichel, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: VNJK
Additional info: Elliott 3/4e part en Sichel 1/4e part

Date/Name Ship 1865-02-03 MARY SOPHIA
Manager: Thomas Elliott, Cardiff, Great Britain
Eigenaar: Thomas Elliott, Cardiff, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Cardiff / Great Britain
Callsign: VNJK
Additional info: Off.no.47377; Elliott alleen-eigenaar

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

parteigenaren per 31 december 1840:

Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (boekhouder en 1/8e part)

Wed. J.A. Schmindt, geb. Duxege, Rotterdam           (1/8e part),

Mej. C.E. Duxege, Rotterdam                                     (1/8e part),

Mej. J.E. Duxege, Rotterdam                                      (1/8e part),

J.C. Duxege, Rotterdam                                              (1/8e part),

firma E.& S.& C. St. Martin & Co., Rotterdam             (1/8e part),

Abram van Rijckevorsel Hzn, Rotterdam                   (1/16e part),

Johannes Ketelaar, Rotterdam                                  (1/16e part),

J.H. van Wensen, Amsterdam                                   (1/16e part),

H. van Voorthuijsen, Amsterdam                               (1/16e part)

 

 

Ship Events Data

1849-11-30: Damaged
01 december 1849
NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 30 november. Volgens particuliere brief van kapt. N.A. Dijkema, voerende het barkschip ELISE SUSANNE, gisteren van Batavia te Hellevoetsluis gearriveerd, is het schip met het binnenzeilen der kanaalhaven, niet naar het roer luisterende, tegen het havenhoofd aangeslagen en heeft daardoor enige belangrijke schade aan de boeg bekomen.
1853-03-00: Damaged
21 mei 1853
PGC - Provinciale Groninger Courant
Het schip ELISA SUSANNA, kapt. Dijkema, van Amboina naar Batavia vertrokken, is, volgens brief van Amboina van de 2e maart, aldaar met schade uit zee teruggekomen, na 41 etmalen tegen de moesson te hebben opgekruist. De schade was bereids gerepareerd en dacht de kapitein tegen medio maart de reis naar Java weder aan te nemen.
1863-03-03: Sold to foreign country
22 april 1863
JB - Javabode
Geveilde en verkochte schepen en scheepsparten:
Te Rotterdam werden de 3e maart 1863 geveild:
1/60e HENDRIK-IDO-AMBACHT, gebouwd in 1857: voor NLG 1200 verkocht
1/60e PIETER, ex-KAREL HENDRIKUS, gebouwd in 1857: voor NLG 500 verkocht.
Te Rotterdam werd uit de hand voor NLG 21.000 aan een Engelse rederij verkocht het Nederlandse barkschip ELISE SUSANNA, laatst gevoerd door kapt. Grafthuis, in 1840 gebouwd en gemeten 294 lasten
1871-00-00: Final Fate:
Het schip is tot nu toe alleen getraceerd in de Mercantile Navy List van 1871 en 1872, met de naam MARY SOPHIA (ex-ELISE SUSANNA, barque, gebouwd 1840 Rotterdam), officieel nummer 47377, roepsein VNJK, groot 479 register ton, eigendom van Thomas Elliott, Cardiff.
Niet meer in de MNL van 1877.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

N.A.Dijkama was gezagvoerder van de "Elise Susanna" (c.600 ton), op 25 september 1840 te water gelaten op de werf "De Notenboom" van de Gebr. Visser te Rotterdam voor rederij H.van Rijckevorsel027.

 

Bouma025 vermeldt N.A.Dijkama als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1854 op de bark “Elise Susanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1856 t/m 1860 op het 3/m schip “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

N.A.Dijkama vervoerde per 07 februari 1843 vanuit Hellevoetsluis met de “Elise Susanne” 1 landmachtofficier. Aankomstdatum te Batavia en reisduur zijn niet vermeld.

Per 13 oktober 1848 vertrok hij vanuit Hellevoetsluis wederom met de “Elise Suasanna” en een contingent van 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 21 januari 1849 na 100 dagen.

Per 13 juni 1857 vertrok hij uit Hellevoetsluis met de “Burgemeester Hoffman” en een contingent van 6 officieren en 200 manschappen. Hij kwam te Batavia aan op 24 september 1857 na een reis van 103 dagen. Onderweg was 1 ,anschap overleden065.

 

 

 

 

Datum vanaf: 1841
Kapitein: Dijkama, N.A.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Thomas Cars werd geboren te Vlissingen op 09 augustus 1812  als zoon van Thomas Cars (33 jaar, van beroep “boutiquer”) en Geertruida Elizabeth van der Tollen. zeeuwengezocht

Hij huwde op 04 maart 1840 te Rotterdam met Alida van der Schaft, geboren 31 december 1812 te Rotterdam als dochter van Jan van der Schaft, voermansknecht, en Willemijntje Reuzenberg. Thomas en Alida woonde o.a. aan de Oostzeedijk nr 288 te Rotterdam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

T.Cars Tz was met vlagnummer R181 in de periode 1841 t/m 1873 lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

T.Cars was van 1848-1854 gezagvoerder van de bark "Ternate" (gebouwd 1841 te Kinderdijk, 520 ton) voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. T.Cars (of Carst) Tz was van 1856-1864 gezagvoerder van het ijzeren klipperfregat "Ternate" (gebouwd 1855 bij Fop Smit te Kinderdijk, 747 ton), eveneens voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip werd in 1864 verkocht aan H.Muller & Co te Rotterdam en Carst bleef de gezagvoerder tot 1871, toen het schip als vermist werd opgegeven025. Een afbeelding van het klipperfregat "Ternate" met vlagnummer R181 (college "Tot Nut der Zeevaart" te Rotterdam) door J.Spin uit 1885 is afgebeeld op p.115 van E.W.Petrejus - Een schip vaart uit - De Boer Maritiem, 1975. Het origineel is in het NSM.

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (maritiem Museum, Rotterdam) staat T.Cars Tz met vlagnummer R181 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851, 1858, 1859, 1862          van het fregat “Ternate”    395 last     voor H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1863 t/m 1867                                     van het fregat “Ternate”    395 last voor Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.Cars Tz                                                Ternate            04 december 1860                               29 november 1861

                                                                Ternate            13 mei 1862                                          03 juni 1863

 

Bouma01 vermeldt T.Cars(t) Tz als gezagvoerder gedurende:

*    1848 t/m 1853 op de bark “Ternate”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk, 520 ton, varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1856 t/m 1863 op het ijzeren fregat “Ternate”, gebouwd in 1855 te Kinderdijk, 747 ton, varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1864 t/m 1871 op hetzelfde schip maar nu varend voor H.Muller & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1871 vermist.

 

Bouma025 vermeldt T.Cars Jr vermeldt als gezagvoerder gedurende:

*    1855 van de bark “Elisa Susanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

Is dit dezelfde kapitein?

 

Overige bijzonderheden

T.Carst Tz verzorgde per 27 juli 1858 vanuit Brouwershaven met de “Ternate” een transport van 5 officieren en 140 manschappen naar Indië. Hij arriveerde te Batavia op 13 november 1858 na een reis van 109 dagen. Onderweg was 1 manschap gedeserteerd.

Op 02 april 1870 vertrok hij vanuit Zierikzee met de “Ternate” en een transport van 4 officieren en 25 manschappen naar Nederlands Oost-Indië. Hij arriveerde te Batavia op 14 augustus 1870 na een reis van 134 dagen. In St.George d’Elmina werden 90 Afrikaanse recruten aan boord genomen, waarvan er onderweg 1 overleed065.

 

In het dagboek van de Roever072 komt bij zijn reis van Amsterdam naar Bahia in 1847 een opmerking voor met betrekking tot kapitein T.Cars van de “Ternate”:

Golf van Biskaje op weg naar Bahia/Salvador, Brazilië.

“ … kregen den 5de Junij (1847) tot adsistentie bij eenige zieken de Docter van de Rotterdamsche Bark Ternate, Kapitein Kas, aan boord en vertrok weder naar boord na gedane visite en raadgevingen … “.

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Cars(T), Thomas Thomasz

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Kuyt als gezagvoerder gedurende:

*    1845 t/m 1851 van de kof “Riga”, gebouwd in 1838 te Delfzijl, 120 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1848 t/m 1851 van de schkof “Mexico”, ex Archangel, gebouwd in 1839 te Lemmer, 133 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

      vaarperioden van voorgaande schepen kloppen niet met elkaar

*    1851 t/m 1854 van de brik “Gouverneur Elsevier”, gebouwd in 1851 te Rotterdam, 145 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1856 t/m 1858 van de bark “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Kuyt vertrok op 07 januari 1857 van Hellevoetsluis met de “Elise Susanne” en een contingent van 4 officieren en 110 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 22 mei 1857 na 135 dagen. “Na een oproer bleven 22 man achter in Rio de Janeiro, waarvan 18 man in gevangenschap en 4 man in het hospitaal.”065

      Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de …Elise Susanne …” en wel op de Atlantische Oceaan op de hoogte van de Braziliaanse kust065.

 

In het Rotterdams Jaarboekje 1920, tweede reeks, 8ste jaarg, 1920 staat een overzicht door W.J.L.Poelmans “Nieuwsberichten uit de Rotterdamsche Courant, 1851-1852”, waarin het volgende bericht:

“28 FEBRUARI 1851  Van de werf der heeren Gebr. Visser wordt te water gelaten het brikschip ‘Gouverneur Elzevier’, groot 147 ton, gebouwd voor rekening van den heer H. van Rijckevorsel en gevoerd zullende worden door kapitein J.Kuijt.”

 

NRC 01 maart 1851

Rotterdam, 28 februari. Heden werd van de werf De Notenboom, toebehorende aan de heren Gebr. Visser, met het beste gevolg van stapel gelaten het aldaar voor rekening van de heer H. van Rijckevorsel alhier gebouwde gekoperd brikschip GOUVERNEUR ELSEVIER, hetwelk gevoerd zal worden door kapt. Jan Kuijt, en bestemd voor de vaart op Curaçao, waarheen dat schip op de 31e maart zal vertrekken.

NRC 07 april 1851

Hellevoetsluis, 7 april. Het uitzeilen van het nieuwe brikschip GOUVERNEUR ELSEVIER, kapt. Jan Kuyt, naar Curaçao bestemd, is tot heden vertraagd door ziekte der equipage, welke aan koortsen lijdende was, waardoor reeds gedeeltelijk twee keren andere manschappen moesten gemonsterd worden. Heden is het schip naar zijn bestemming vertrokken.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Kuyt, Jan

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Op 26 november 1858 vertrok vanuit Banjoewangi de bark “Minerva” van de Reederij Spoors & Sprenger te Middelburg onder kapitein J.A.van Boven. Het schip arriveerde te Vlissingen op 19 mei 1859 “met 173 geregistreerde zeedagen in haar journaal, dat vol stond met aanteekeningen van misère en dagelijkse tegenslagen. Het fijn besneden gelaat van het mooie schegbeeld, (de godin Minerva voorstellende) was door het beukend zeewater danig geschonden. Op het laatst van de reis had men op zee wat ververschingen bekomen; tenslotte was toch “alles wel aan boord””026(38/077).

Bouma025 vermeldt J.A.van Boven als gezagvoerder gedurende:

  • 1840 van het fregat “Paulina”, gebouwd in 1829 te Middelburg, 350 ton o.m., varend voor Boddaert & Co te Middelburg;
  • 1842 t/m 1845 van het 3/m schip “Onderneming”, gebouwd in 1840 te Middelburg, 399 ton o.m., varend voor Boddaert & Co te Middelburg;
  • 1847 t/m 1861 van de bark “Minerva”, gebouwd in 1840 te Middelburg, 752 ton o.m., varend voor Spoors & Sprenger te Middelburg.

 Bouma025 vermeldt J. van Boven Fagg als gezagvoerder gedurende:

  • 1859 van de bark “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;
  • 1861 t/m 1864 van de brik “Gouverneur van Swieten”, gebouwd in 1857 te Rotterdam, 352 ton o.m., varend voor H. van Rijckevorsel te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Publicaties

Verhaal door nazaat Frank van Boven over de reizen gemaakt door zijn voorvader J(ohan).A. van Boven (Fagg)

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: BOVEN (FAGG), J. A. van

Familiegegevens en opleiding

Lambertus Grafthuis werd geboren op 22 februari 1820 te Appingedam als zoon van de Nederlands Hervormde Eppe Jans Grafthuis en Frouke Jans Dijk. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Hoogstraat Wijk 8 nr. 16 (nieuw nr. 272).

Hij trouwde op 08 juni 1859 te Rotterdam met Geertrui Apon, geboren op 17 september 1830 te Rotterdam als dochter van de Nederlands Hervormde Mattheus Apon en Gijsbertje Vermeulen, tapster.

Hij overleed op 13 oktober 1869 te Batavia als gezagvoerder van de “Burgemeester Hoffmann”005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.Grafthuis was met vlagnummer R451 in de periode 1856 t/m 1869 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein L.Grafthuis met vlagnummer R451 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1858, 1859        van de sch.brik “Benin”                                  127 last     H. van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1862                   van de bark “Elise Susanna”                         294 last     H.van Ryckevorsel te Rotterdam

*    1863 t/m 1867  van het fregat “Burgemeester Hoffman”     400 last     Hendrik Muller & Co te Rotterdam

 

Bouma025 vermeldt L.E.Grafthuis als gezagvoerder gedurende:

*    1859 t/m 1860 van de sch.brik “Benin” ex Pio Nono, gebouwd in 1848 te Rotterdam, 243 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam;

*    1860 t/m 1863 van de bark “Elisa Suzanna”, gebouwd in 1840 te Rotterdam, 557 ton o.m., varend voor H.van Rijckevorsel te Rotterdam. Het schip werd in 1863 verkocht naar Engeland en herdoopt in “Mary Sophie”;

*    1864 t/m 1869 op het fregat “Burgemeester Hoffman”, gebouwd in 1854 te Rotterdam, 758 ton o.m., varend voor H.Müller & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1860
Kapitein: Grafthuis, Lambertus E.

Algemene informatie

1844

24 april 1844 JC - Javasche Courant
Batavia, 22 april. de dito bark ELISE SUSANNA, kapt. N.A. Dijkema, de 30e december van Rotterdam vertrokken.
31 oktober 1844 DC - Dordtsche Courant
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn voor de maand november 1844, bevracht de volgende schepen: (o.a.)
Voor Amsterdam, THEODORA EN SARA, kapt. A. van Oosteroom; MARIA SUSANNA HENDRIKA, kapt. C.J. Berghuis; OLIVIER VAN NOORD, kapt. J.W. Verberne, en ELISE SUSANNE, kapt. N.A. Dijkema, de beide laatsten van Rotterdam.

1845

02 oktober 1845 AH - Algemeen Handelsblad
Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Batavia, het Nederlands gekoperd barkschip ELISE SUSANNE, kapitein N.A. Dijkema, om in de eerste helft van deze maand te vertrekken. Adres bij H. van Rijckevorsel en de cargadoors Kuyper, Van Dam & Smeer en Hudig&Blokhuysen te Rotterdam, benevens Van Ulphen& Ruys te Amsterdam.

1846

18 februari 1846 JC - Javasche Courant
Batavia, 16 februari. De 13e zijn hier aangekomen: (o.a.) de idem bark ELISE SUSANNE, kapt. N. Dijkema, van Amsterdam vertrokken op 2 november.
29 september 1846 AH - Algemeen HandelsbladAmsterdam, 28 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: (o.a.) Voor Rotterdam: ELISE SUSANNE, kapt. N.A. Dijkema, en STAD SCHIEDAM, kapt. J.P. Andriessen.

1847

25 september 1847 DC - Dordtsche Courant
Dordrecht, 24 september. Men verneemt, dat het barkschip ELISE SUSANNE, kapt. N.A. Dijkema, dezer dagen de reis naar St. George d’Elmina zal aannemen. Met deze bodem zullen daarheen vertrekken de hoofdingenieur Kiesler, reeds vroeger in dezelfde betrekking te dier kuste geweest, benevens een tweede ingenieur en mijnwerkers, welke, hun opleiding genoten hebbende in de beroemde berg-academie van Freiburg in Saxen, zich naar de Goudkust begeven, ten einde de goudgraverij en goudwasserij in de rijke mijnen van het district Dabokrom, op een ruime schaal te beproeven.

1848

12 februari 1848 DC - Dordtsche Courant
Volgens particulier bericht arriveerde te St. George d’Elmina op 25 november 1847 het barkschip ELISE SUSANNE, kapt. N.A. Dijkema, van Rotterdam, bevindende zich al de passagiers en de gehele equipage in voldoende welstand. Reeds de 27e daaropvolgende had genoemd schip met een gedeelte der passagiers de reis naar Boutry aanvaard, van waar het schip verder naar Java zou vertrekken.
27 mei 1848 DC - Dordtsche Courant
Volgens berichten van Batavia, lopende tot 30 maart, per overlandmail ontvangen, stond de wissel op Nederland 95 procent, en waren de vrachten naar Nederland voor schepen onder Nederlandse vlag NLG 100,- à NLG 105,- zonder meer, en voor schepen onder Engelse vlag GBP 3.10/-. In deze maand werden naar Nederland vervracht voor rijst en suiker, de ELISA SUSANNA, à NLG 100,- zonder meer, en ADRIANUS EN JACOBUS, à NLG 105,-.Voor het ogenblik waren geen particuliere schepen onbevracht aanwezig, doch werden 11 à 12 onbevrachte bodems spoedig verwacht.
02 september 1848 DC - Dordtsche Courant
Door de Nederlandse Handel-Maatschappij zijn bevracht geworden de navolgende 13 schepen, als: (o.a.) Voor Rotterdam: MADURA, kapt. P. Nap; ELISE SUSANNE, kapt. N.A. Dijkema; MENADO, kapt. J.R. Rijken; SARA LYDIA, kapt. B. van der Tak; GENERAAL CHASSÉ, kapt. J.M. de Winter Jr.
12 december 1848 PGC - Provinciale Groninger Courant
Volgens brief van kapt. Dijkema, voerende het schip ELISE SUSANNE, van Rotterdam naar Batavia, in d.d. 4 november, bevond hij zich toen in goeden staat op 08º 30; N.Br., 22º W.L.; aan boord was alles wel.

1851

25 februari 1851 DC - Dordtsche Courant
Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: (o.a.) Voor Rotterdam: ANNA, BATAVIER, BOERHAVEN, HENDRIKA, WILLEM, ELISE SUSANNA, GENERAAL CHASSÉ, BATAVIA, CELEBES, PRINSES MARIANNE, DRIE GEBROEDERS, KINDERDIJK, MACASSAR, ALBLASSERDAM, JAN VAN BRAKEL, JACOBA.

1853

31 juli 1853 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Batavia, 23 mei. Scheepsvrachten. De vrachten blijven hoog, en particuliere schepen zeer gezocht, vooral op de kustplaatsen, alwaar de hoeveelheden nog af te schepen producten zeer aanzienlijk moet zijn. De ELISE SUSANNA (Nederlands), PHILOTAX (Belgisch) en RICHARD THORNTON (Engels) laden respectievelijk voor Rotterdam, Antwerpen en Londen voor eigen rekening.

1854

26 februari 1854 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 25 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende 12 schepen, als: (o.a.) Voor Rotterdam: BUITENZORG, kapt. K.D. Bruining, ELISE SUSANNA, kapt. T. CarsTz. Voor Amsterdam: STAD AMSTERDAM, kapt. A. Stokvliet; CORNELIA, kapt. T.S. Deinum; JAVA’S WELVAREN, kapt. H. Wittebol; ANNA LENA, kapt. J.C. Siedenburg; ELISE HENRIETTE, kapt. J.F. Detering; KONING WILLEM II, kapt. L.R. Giezen; KLASINA, kapt. W.D. Browning (beiden van Rotterdam).
12 juli 1854 JB - Javabode
Batavia, 8 juli. Heden is hier aangekomen het Nederlandse schip ELISE SUSANNA, kapt. T. Cars, met vier passagiers,de 14e maart vertrokken van Rotterdam

1861

25 oktober 1861 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Plymouth, 22 oktober. Het Nederlands schip (opm: bark) ELISE SUSANNE, kapt. L.E. Grafthuis, van Rangoon naar Rotterdam, is alhier wegens ziekte der equipage binnengelopen.

1862

12 april 1862 JB - Javabode
Voor het transport van 3000 tons steenkolen van Newcastle upon Tyne naar Soerabaija zijn door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen tot de ingeschreven vracht de schepen:ZES GEZUSTERS, kapt. Rutgers, 680 tons à NLG. 32,38 VIER GEZUSTERS (ex-BUITENZORG), kapt. Duinker, 460 tons à NLG. 33,85 ALBLASSERWAARD, kapt. Von Lindern, 830 tons à NLG.32,33, ELISE SUSANNE, kapt. Grafthuis, 600 tons à NLG. 33,97 en BULGERSTEIN, kapt. Geerling, 600 tons à NLG. 33,97.
13 april 1862 NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Rotterdam, 12 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de navolgende 30 schepen:
Voor Rotterdam: ELISE SUSANNE, kapt. L. E. Grafthuis; BURGEMEESTER HOFFMAN, kapt. J. D. de Wit; TERNATE, kapt. T. CarsTz.; BATAVIER, kapt. E. H. Pfeiffer; JACOBA HELENA, kapt. J. J. Swart; ZES GEZUSTERS, kapt. R. Rutgers; JEDO, kapt. T. van Rossum; DELFSHAVEN, kapt. C. Schaap; LAMMINA ELISABETH, kapt. A. Gersen; ADRIANA PETRONELLA, kapt. J. A. Annokkee.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675. 55
DVD VIII – 114,115
BIJLBRIEF

Naam schip ELISE SUSANNE

plaats en datum acte bijlbrief, 31 december 1840

type schip bark

bouwwerf/verkoper Wed. E. Visser, scheepsbouwmeesteresse, werf de Nooteboom, Schiedamschedijk, Rotterdam

gevoerd door kapt. N.A, Dijkama

eigenaar/aankoper Huibert van Rijckevorsel, Rotterdam (boekhouder en 1/8e part),
Wed. J.A. Schmindt, geb. Duxege, Rotterdam (1/8e part),
Mej. C.E. Duxege, Rotterdam (1/8e part), Mej. J.E. Duxege, Rotterdam (1/8e part), J.C. Duxege, Rotterdam (1/8e part), firma E.& S.& C. St. Martin & Co., Rotterdam (1/8e part), Abram van Rijckevorsel Hzn, Rotterdam (1/16e part), Johannes Ketelaar, Rotterdam (1/16e part), J.H. van Wensen, Amsterdam (1/16e part), H. van Voorthuijsen, Amsterdam (1/16e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen circa 600 tonnen

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang binnen stevens 35,30 m. breed 9,62 m., hol 6,30 m.

kiellegging 15 september 1839

tewaterlating 26 september 1840

plaats / datum registratie Rotterdam, 8 februari 1841

nummer van registratie deel 29 folio 46, recto vak 2

notaris geen

prijs

Bijzonderheden: (in de acte ook geschreven als ELIZE SUSANNE)



researcher/datum research: ML / 111207

Naam ELISE SUSANNE
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1840
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: BIJLBRIEF Rott.3.03.17.01.3675-55

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
JB = Java Bode
JC = Javasche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = ProvincialeGroninger Courant