Inloggen
ROLLENGEWEER - ID 8005


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1896-02-07 / 1936-10-00 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1895
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
IMO nummer: 5148699
Nat. Official Number: 958 DORD 1896
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoeneraak
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1895-03-00
Delivery Date: 1895-07-14
Technical Data

Gross Tonnage: 104.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 85.00 Net tonnage
Deadweight: 150.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.87 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 28.74 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.04 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.18 Meters Depth, moulded
Draught: 1.84 Meters Draught, maximum
Configuration Changes

Datum 00-00-1926
Type: Fitted with engine
Omschrijving: In 1926 bij de Kromhout Motorenfabriek te Amsterdam gemotoriseerd met een 2tew 2 cil 60 Pk Kromhout Type 6 Kn.

Datum 00-00-1939
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 1939 gehermotoriseerd: 2tew 2 cil 100 Pk Alpha Diesel Type.

Datum 00-11-1943
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: In 11.1943 gehormotoriseerd: 2tew 2 cil 90 PK Hundested gloeikop.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1896
Datum agenda: 1896-02-07
Register nr: 0
Scheepsnaam: ROLLENGEWEER
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dijk, K. van
Plaats: Dordrecht
Opmerkingen: eerste
1896-05-07, uitreiking66-

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1895-00-00 ROLLENGEWEER
Manager: Jan van Dijk, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan van Dijk, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Callsign: PRMD

Date/Name Ship 1902-00-00 ROLLENGEWEER
Manager: Klaas van Dijk, Mensingeweer, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Klaas van Dijk, Mensingeweer, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Mensingeweer / Netherlands
Callsign: PRMD

Date/Name Ship 1919-08-17 SPES MEA
Manager: Salomon Salomons Hzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Salomon Salomons Hzn., Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PSRJ
Additional info: Fl. 36.000,--

Date/Name Ship 1935-11-07 SPES MEA
Manager: Roelf Steenbergen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Roelf Steenbergen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHQI

Date/Name Ship 1936-07-09 SPES MEA
Manager: Albert Steenbergen & Geessina Deen, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Albert Steenbergen & Geessina Deen, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PHQI

Date/Name Ship 1936-09-29 HASA
Manager: Partrederi S.A.J. Vangtrop, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Partrederi S.A.J. Vangtrop, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYPZ

Date/Name Ship 1944-00-00 JYTKA
Manager: Partrederi H.J. Kreutzer, Copenhagen, Denmark
Eigenaar: Partrederi H.J. Kreutzer, Copenhagen, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYPZ

Date/Name Ship 1947-02-00 JYTKA
Manager: Thorvald Hay Petersen, Kalundborg, Denmark
Eigenaar: Thorvald Hay Petersen, Kalundborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Copenhagen / Denmark
Callsign: OYPZ

Date/Name Ship 1950-03-00 TOGUN
Manager: Jop J. Buus, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Jop J. Buus, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OYPZ

Date/Name Ship 1957-10-00 HERI
Manager: Partrederi Oluf H. Olsen & Henry Kristensen, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Partrederi Oluf H. Olsen & Henry Kristensen, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OYPZ

Date/Name Ship 1961-00-00 HERI
Manager: Henry Kristensen, Frederiksvaerk, Denmark
Eigenaar: Henry Kristensen, Frederiksvaerk, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Frederiksvaerk / Denmark
Callsign: OYPZ

Ship Events Data

1909-09-30: Damaged
Delfzijl, 30 september 1909. De alhier van Cappeln binnengekomen tjalk „ ROLLENGEWEER”, schipper Van Dijk, heeft op de Elbe op een hard voorwerp gestoten, waardoor een gat in het vlak aangebracht werd. De tjalk wordt hier op de helling gebracht om nagezien te worden.
1923-03-07: Grounded
Rotterdamsch Nieuwsblad 13-03-1923: Kopenhagen, 10 Maart. De Nederl. tjalk SPES MEA van Hamburg naar Kartrup bestemd, liep 7 Maart bij het binnenkomen dier haven aan den grond, maar kwam 8 Maart met behulp van visscherlieden weder vlot. De schade is onbekend. De Spes Mea arriv. 9 Maart te Kopenhagen.
1926-00-00: 1926: Klasse Bureau Veritas.
1929-07-03: Op 03.07.1929 liggende te Groningen door D. Loorbach, scheepsmeter te Groningen, en ten verzoeke van Salomon Salomons, schipper te Groningen van een nieuw brandmerk voorzien door inbranding van 1477 Z DORD 1929 op het achterschip midden in de deklijst achter op de roef. (Opm.: Brandmerk 958 DORD 1896 niet meer aanwezig bevonden.) Het schip wordt omschreven als: Stalen zeilschip met hulpmotor, 1 dek, 1 mast, voor volkslogies, 1 laadruim, 1 machinekamer waarin een 60 PK Kromhoutmotor, 1 woonroef op dek, 1 schroef. Groot 312.16 M3.
1934-00-00: 1934: Roepsein: PHQI
1935-09-13: Ingeruild op een bij Scheepswerf Pattje (Jannes Pattje, scheepsbouwer) te Waterhuizen nieuw besteld schip (inruilprijs Fl. 6.000,--) Pattje verkocht het schip op 07.11.1935 aan Roelf Steenbergen.
1936-10-09: Sold to foreign country
Eemsbode, 09.10.1936: Motorklipper "Spesmea" naar Denemarken verkocht. De motorklipper "Spesmea" vroeger bevaren door kapitein Steenbergen van Groningen, is naar Denemarken verkocht en vertrok gisteren met graan beladen onder de nieuwe naam van "Hasa" naar Odense.
1941-06-00: In 03.1941 door de Duitse Kriegsmarine gevorderd en in dienst gesteld als bevoorradingsvaartuig op Noorwegen.
1943-10-00: In 10.1943 liggende te Kopenhagen door brand in de machinekamer zwaar beschadigd. In 11.1943 voorzien van een nieuwe motor en weer in de vaart.
1945-09-00: In 09.1945 terug aan de eigenaar.
1957-00-00: De naam "HERI" is een samenvoeging van de letters van de namen van de kapitein (Henry) en zijn vrouw (Rigmor).
1969-11-00: Final Fate: Scrapped

In 01.1969 opgelegd en in 09.1970 verkocht voor de sloop aan Aksel Moller, Middelfart. In 11.1970 was de sloop voltooid.

Monsterrollen

Opgemaakt Wildervank
Datum: 1913-01-08
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: ROLLENGEWEER
Schipper: Dijk, Hendrik van
Scheepstype: aak
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Heri 1895 ex Togun ex Jytka ex Hasa ex Spes Mea ex Rollengeweer.
Collectie: Schmaal, Gerrit J.
Vervaardiger: Unknown
Algemene informatie

1896

Op 07-02-1896 wordt voor de ROLLENGEWEER, door kapt./ eigenaar K. van Dijk, liggende te Dordrecht, een eerste zeebrief aangevraagd voor zichzelf.

AMS 140696
Oostmahorn, 12 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
TEL 040896
Oostmahorn, 2 augustus. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Itzehoe.
SV 180896
Itzehoe, 15 augustus. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
AH 220896
Hamburg, 20 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
SV 050996
Hamburg, 3 september. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Rijn.

1897

NVD 060797
Oostmahorn, 3 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Sliedrecht, vertrok dezelfde dag naar Itzehoe.
SV 200797
Harburg, 17 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Itzehoe.
NNO 080897
Delfzijl, 6 augustus. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Neuss.

1898

WIN 160498
Hamburg, 13 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Emden.
WIN 030598
Bremerhaven, 30 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Juist.
TEL 010698
Hamburg, 28 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Brake.
WIN 180698
Hamburg, 14 juni. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Leer.
NNO 260698
Delfzijl, 24 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Leer.
NNO 070798
Harburg, 3 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Neuss.
SV 310808
Delfzijl, 1 september. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
AH 120998
Hamburg, 10 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Ruhrort.
NNO 23098
Harburg, 17 september. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Neuss.

1899

SV 070499
Delfzijl, 7 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
AH 050599
Hamburg, 2 mei. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Keulen.
SV 080699
Delfzijl, 8 juni. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk van Ruhrort naar Hamburg.
AH 220699
Hamburg, 20 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Ruhrort.
NNO 020799
Harburg, 27 juni. Zeilklaar ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Neuss.
AH 050799
Delfzijl, 4 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Harburg naar Neuss.
SV 010999
Hamburg, 30 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Ruhrort.
WIN 120999
Cuxhaven, 7 september. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Ruhrort.
DCOU 200999
Bremerhaven, 18 september. De Nederlandse tjalken ANTILOPE I, schipper Jonker, van Rlbach naar Rotterdam en ROLLENGEWEER, schipper Van Dijk, van Hamburg naar Alsum bestemd, zijn hier wegens stormweer binnen gelopen en op de rede geankerd.
SV 091099
Delfzijl, 7 oktober. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Ruhrort.

1900

NVD 280300
Oostmahorn, 25 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Amsterdam naar Itzehoe.
NNO 240400
Cuxhaven, 20 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Amsterdam.

Op 29-05-1900 wordt voor de ROLLENGEWEER, door kapt. / eigenaar K. van Dijk, liggende te Groningen, een nieuwe zeebrief aangevraagd voor zichzelf.
 

WIN 220600
Itzehoe, 14 juni. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Elmshorn.

1901

NVD 200301
Delfzijl, 18 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Andernach naar Kiel.
NNO 120401
Kiel, 6 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Keulen.
NNO 200401
Kiel, 16 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Wilhelmshaven.
WIN 110501
Bremen, 8 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Carolinersiel.
NNO 120601
Brunsbüttel, 10 juni. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Kiel.
WIN 190701
Brunsbüttel, 13 juli. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Rendsburg naar Hamburg.
WIN 130801
Emden, 7 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Delfzijl.
NVD 060901
Delfzijl, 4 september. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Dortmund.

1902

WIN 110402
Svendborg, 6 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Stege.
WIN 160402
Holtenau, 1 april. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Svendborg naar Rotterdam.
NVD 270502
Oostmahorn, 24 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Werkendam naar Glückstadt.
NNO 200602
Brunsbüttel, 18 juni. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Kiel.
WIN 170702
Hamburg, 12 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Denemarken.
WIN 250702
Aarhus, 22 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg
WIN 310702
Aarhus, 25 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Halmstad.
WIN 110802
Hamburg, 6 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Aarhus.
WIN 140802
Hamburg, 9 augustus. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Denemarken.
NVD 060902
Delfzijl, 4 september. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Wismar naar Munster.

1903

NVD 200503
Wilhelmshaven, 25 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Stade.
NVD 060805
Delfzijl, 4 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Dortmund.

1904

DMB 230104
Delfzijl, 21 januari. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Norden.
SV 170204
Norden, 14 februari. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Munster.
NVD 160304
Delfzijl, 14 maart. Uitgezeild ROLLENGEWEER, J. van Dijk naar Norderney.
AH 160404
Bremerhaven, 15 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Schiedam.
SV 240604
Delfzijl, 23 juni. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Munster.
SV 180704
Delfzijl, 16 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk van Rollengeweer naar Rendsburg.
NVD 040804
Brunsbüttel, 30 juli. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Rendsburg naar Hamburg.
SV 090804
Hamburg, 8 augustus. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Denemarken.
AH 170804
Horsens, 14 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
SV 230804
Holtenau, 21 augustus. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Horsens naar Hamburg.
SV 030904
Brunsbüttel, 31 augustus. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Korsoer.
SV 080904
Korsoer, 5 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg
AH 200904
Holtenau, 16 september. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Korsoer naar Emden.
SV 270904
Emden, 23 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Korsoer.
AH 141204
Delfzijl, 14 december. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Emden.
NVD 211204
Delfzijl, 17 december. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Emden.

1905

DMB 090205
Delfzijl, 7 februari. Gearriveerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Norden.
NVD 130205
Delfzijl, 10 februari. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Dortmund.
DMB 150305
Delfzijl, 13 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Herne naar Norden.
SV 050405
Delfzijl, 5 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Norden.
SV 120405
Emden, 10 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Delfzijl.
AH 150705
Delfzijl, 14 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Borkum.
SV 290705
Oostmahorn, 27 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Borkum.

1906

SV 100206
Delfzijl, 9 februari. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Statenziel.
DT 230206
Delfzijl, 21 februari. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk van Statenziel naar Antwerpen.
SV 030506
Delfzijl, 2 mei. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Emden.
SV 290506
Delfzijl, 29 mei. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Herne.
SV 010606
Delfzijl, 1 juni. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Harburg.
SV 210606
Cuxhaven, 19 juni. Opgevaren ROLLENGEWEER (tjalk).
SV 090706
Hamburg, 7 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Noordzee.
SV 210706
Oostmahorn, 19 juli. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
SV 140806
Delfzijl, 14 augustus. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Emden.
SV 160806
Emden, 14 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Papendrecht.

1907

AH 130607
Hamburg, 11 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Glückstadt.
SV 210607
Hamburg, 20 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Cuxhaven.
NVD 040707
Bremen, 1 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
SV 250707
Hamburg, 24 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Bremen.
SV 020807
Hamburg, 1 augustus. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar beneden Elbe.

1908

SV 120208
Delfzijl, 12 februari. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Emden.
SV 250208
Emden, 21 februari. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Zaan.
SV 050508
Delfzijl, 5 mei. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Norden.
SV 150508
Hamburg, 14 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Delfzijl.
SV 220508
Brunsbüttel, 19 mei. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Nykjöbing.
DCOU 190608
Flensburg, 17 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Faxö.
SV 110708
Holtenau, 8 juli. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Alsen naar Hamburg.
SV 290708
Bremen, 28 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
SV 120808
Hamburg, 11 augustus. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Bremen.
DT 240908
Delfzijl, 23 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.

1909

SV 120309
Delfzijl, 12 maart. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Emden.
NVD 240309
Delfzijl, 21 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Norden.
DT 020409
Delfzijl, 1 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Norden.
NNO 140409
Bremen, 9 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Delfzijl.
DCOU 170409
Bremen, 15 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Rotterdam.
SV 070509
Cargalijst Rotterdam. Van Bremen per zeilschip ROLLENGEWEER, kapt. van Dijk. Cargadoors: (niet vermeld) met 56 stukken mahoniehout.
SV 140809
Cargalijst Amsterdam. Van Elmshorn per zeilschip ROLLENGEWEER, kapt. van Dijk. Cargadoor: P Fauchey. 840 zakken en 53.975 kilo boekweitdoppen.
DCOU 230809
Zaandam, 28 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Amsterdam.
SV 010909
Delfzijl, 31 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Zaandam naar Holtenau.
SV 140909
Holtenau, 10 september. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Zaandam naar Cappeln.
DCOU 220909
Holtenau, 20 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Cappeln.
DCOU 021009
Delfzijl, 30 september De alhier van Cappeln binnengekomen tjalk „ ROLLENGEWEER”, schipper Van Dijk, heeft op de Elbe op een hard voorwerp gestoten, waardoor een gat in het vlak aangebracht werd. De tjalk wordt hier op de helling gebracht om nagezien te worden.
PGC 10 september 1909
Delfzijl, 10 oktober. De alhier van Cappeln binnengekomen tjalk ROLLENGEWEER (opm: vernoemd naar een gehucht in Noord-Groningen), schipper Van Dijk, heeft op een hard voorwerp gestoten, waardoor een gat in het vlak werd aangebracht. De tjalk wordt hier op de helling gebracht om nagezien te worden.

1910

DMB 070510
Delfzijl, 5 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Emden naar Koningsbergen.
DMB 240610
Koningsbergen, 20 juni. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Vegesack.
DMB 070710
Brunsbüttel, 4 juli. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Memel naar  Bremen.
DMB 180810
Hamburg, 17 augustus. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Noordzee.

1911

NVD 160311
Delfzijl, 15 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Sonderburg naar Kiel.
DMB 040511
Holtenau, 1 mei. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Augustenburg naar Friedrichstad.
NVD 100511
Friedrichstad, 6 mei. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
DMB 310511
Delfzijl, 30 mei. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk van Lemwerda naar Duisburg.
NNO 070811
Hamburg, 4 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Bremen.
NNO 260811
Bremerhaven, 25 augustus. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Brake.
NNO 160911
Holtenau, 13 september. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Eckernförde naar Dordmund.
DMB 091111
Delfzijl, 7 november. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Herne naar Groningen.

1912

NVD 150412
Delfzijl, 13 april. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Norden.
NNO 260412
Hamburg, 24 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Bremerhaven.
NNO 200712
Holtenau, 16 juli. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
NVEC 300712
Hamburg, 25 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Kiel.
NVD 070812
Holtenau, 4 augustus. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Nakskov.
NNO 270912
Delfzijl, 27 september. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Apolle nar Wezel.

1913

NNO 080313
Delfzijl, 8 maart. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Bremerhaven.
NN) 270313
Hamburg, 26 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Bremen.
NNO 230613
Flensburg, 21 juni. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Faxö.
NNO 020713
Flensburg, 1 juli. Vertrokken  ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Ekensund.
NVD 290713
Bremen, 27 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
DMB 160813
Hamburg, 15 augustus. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Noordzee.
NVEC 270813
Bremerhaven, 23 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg.
NNO 260913
Hamburg, 24 september. Binnengekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Brake.
NNO 151013
Delfzijl, 15 oktober. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Emden naar Groningen.

1914

DMB 180214
Delfzijl, 17 februari. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar Hamburg.
NNO 100314
Hamburg, 7 maart. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Rotterdam.
DMB 180314
Holtenau, 14 maart. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Hamburg naar Aarhus.
NNO 150414
Flensburg, 14 april. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Faxö.
DMB 150514
Holtenau, 13 mei. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Augustenburg naar Hamburg.
DMB 210514
Hamburg, 19 mei. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Veile.
NNO 290614
Holtenau, 24 juni. Gepasseerd ROLLENGEWEER, Van Dijk van Brake naar Neustadt.
DMB 280714
Hamburg, 27 juli. Uitgezeild ROLLENGEWEER, Van Dijk naar de Wezer.
DMB 191014
Delfzijl, 16 oktober. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Brake via Emden naar Groningen.
DMB 271114
Delfzijl, 26 november. Vertrokken JANTJE (motor). Moorlag, ROLLENGEWEER, van Dijk, ZWERVER, Hazenberg. alle 3 met steenkolen gesleept van Harlingen naar Nieuweschans.
1915

NVD 020715
Delfzijl, 1 juli. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Deventer.
SV 310715
Delfzijl, 30 juli. Vertrokken ROLLENGEWEER, Van Dijk, met stenen naar Papenburg.
DMB 130815
Delfzijl, 11 augustus. Aangekomen ROLLENGEWEER, Van Dijk van Papenburg.

Wegens de 1ste Wereld Oorlog in de binnenvaart.

1920

AH 270420
Kopenhagen, 16 april. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Utrecht.
AH 130720
Altona, 7 juli. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Kopenhagen.
AH 250720
Hamburg, 21 juli. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar (niet vermeld)


1922

NNO 280622
Delfzijl, 27 juni. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.

1923
 

RN 130323
Kopenhagen, 10 maart. De Nederlandse tjalk SPES MEA van Hamburg naar Kartrup bestemd, liep 7 maart bij het binnenkomen dier haven aan de grond, maar kwam 8 maart met behulp van visserlieden weder vlot. De schade is onbekend. De SPES MEA arriveerde 9 maart te Kopenhagen.
NVD 230623
Holtenau, 19 juni. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Aalborg.
RN 060723
Hamburg, 2 juli. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Holtenau.
AH 051123
Holtenau, 2 november. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Kopenhagen.

1924

NHCO 100624
Harburg, 31 mei. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg.
AH 181224
Delfzijl, 16 december. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Hemmoor.

1926

NVD 080426
Delfzijl, 6 april. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Kopenhagen.
NNO 061026
Delfzijl, 5 oktober. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Kolding.

1927

DMB 300627
Holtenau, 28 juni. Gepasseerd SPES MEA, Salomons van Stubbekjobing naar Hamburg.
DMB 030727
Hamburg, 30 juni. Uitgezeild  SPES MEA, Salomons naar Aalborg.
NNO 031127
Delfzijl, 2 november. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.
DMB 071227
Hamburg, 2 december. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Odense.

1928

DMB 170128
Holtenau, 14 januari. Gepasseerd SPES MEA, Salomons van Eckernförde naar Hamburg.
NNO 300328
Delfzijl, 29 maart. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Aarhus.
DMB 050728
Hamburg, 2 juli. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Denemarken.
NNO 200828
Delfzijl, 18 augustus. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Hamburg.
DMB 141128
Holtenau, 13 november. Gepasseerd SPES MEA, Salomons van Eyerleven naar Hamburg.

1929

NNO 220629
Delfzijl, 21 juni. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Harburg.
NNO 110729
Delfzijl, 10 juli. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Bremen.
RN 270929
Hamburg, 24 september. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Nykjöbing.

1930

NVD 060230
Delfzijl, 4 februari. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Norddeich.
NVD 200330
Delfzijl, 18 maart. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Odense.
NVD 060830
Delfzijl, 4 augustus. Aangekomen SPES MEA, S. Salomons van Hamburg.
AH 230830
Delfzijl, 21 augustus. Uitgezeild SPES MEA, Salomons naar Faaborg.

1931

AH 020231
Hamburg, 30 januari. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Nakskov.
AH 020331
Hamburg, 27 februari. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Stubbekjöbing.
DMB 090631
Delfzijl, 6 juni. Aangekomen ms SPES MEA, Salomons van Kopenhagen met zinkas.
AH 270631
Delfzijl, 25 juni. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Odense.
NVD 080831
Delfzijl, 6 augustus. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Rostock.
AH 300831
Delfzijl, 28 augustus. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Hamburg.
DMB 170931
Delfzijl, 15 september. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg met rogge.
DMB 031031
Delfzijl, 2 oktober. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Carolinersiel met tarwe.
DMB 131031
Delfzijl, 12 oktober. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.
DMB 211231
Delfzijl, 18 december. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg met glas.

1932

DMB 180332
Delfzijl, 17 maart. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Flensburg.
DMB 250332
Flensburg, 22 maart. Aangekomen ms SPES MEA, Salomons van Spyck.
DMB 220432
Delfzijl, 20 april. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg met kippenvoer.
NVD 240532
Delfzijl, 21 mei. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg.
AH 090632
Delfzijl, 7 juni. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Bremen.
AH 240732
Delfzijl, 22 juli. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Hamburg.
AH 100832
Delfzijl, 8 augustus. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Brake.
RN 270832
Bremen, 25 augustus. Uitgevaren SPES MEA, Salomons naar Odense.
AH 210932
Delfzijl, 19 september. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Ribnitz.
AH 081032
Delfzijl, 7 oktober. Uitgevaren SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.
AH 261132
Delfzijl, 24 november. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.

1933

NVD 150233
Delfzijl, 13 februari. Vertrokken SPES MEA, Salomons naar Hamburg.
RN 300333
Delfzijl, 28 maart. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Emden.
NVD 010633
Delfzijl, 30 mei. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Rostock.
RN 080833
Delfzijl, 5 augustus. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Ribnitz.
NVD 240833
Delfzijl, 22 augustus. Uitgevaren SPES MEA, Salomons naar Kopenhagen.
NVD 051033
Delfzijl, 3 oktober. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Ostermoor.
NVD 081233
Delfzijl, 6 december. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Malmö.

1934

NVD 030534
Delfzijl, 1 mei. Uitgevaren SPES MEA, Salomons naar Stralsund.
NVD 280634
Delfzijl, 26 juni. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Kopenhagen.
RN 070834
Delfzijl, 4 augustus. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Trelleborg.
AH 230934
Delfzijl, 21 september. Aangekomen SPES MEA, Salomons van Kopenhagen.
AH 141134
Delfzijl, 12 november. Binnengekomen SPES MEA, Salomons van Högenas.
SV 211134
Cargalijst Schiedam. Van Hogenäs per ms. SPES MEA, kapt. Salomons Cargadoors : A. Prins & Co. 9.000 vuurvaste stenen 8 zakken vuurvaste klei, 635 stenen pijpen, 92 bd klinkers en 195 kratten klinkers.

1935

NNO 130635
Delfzijl, 12 juni. Binnengekomen SPES MEA, S. Salomons van Stettin.
NNO 251135
Delfzijl, 23 november. Uitgevaren SPES MEA, Steenbergen naar Odense.

1936

NNO 060136
Delfzijl, 4 januari. Aangekomen SPES MEA, Steenbergen van Grenaa.
NNO 140236
Delfzijl, 13 februari. Vertrokken SPES MEA, Steenbergen naar Friedrichstadt.
NNO 070436
Delfzijl, 6 april. Aangekomen SPES MEA, Steenbergen van Lubeck.
NNO 280536
Delfzijl, 27 mei. Binnengekomen SPES MEA, R. Steenbergen van Emden.
NNO 300536
Zoutkamp, 29 mei. Vertrokken SPES MEA, R. Steenbergen naar Keulen.
TEL 200636
Delfzijl, 19 juni. Gepasseerd SPES MEA, Steenbergen van Emden naar Wangeroog.
LC 070736
Nederlandsche kapitein in Denemarken verdronken. Bij het verven van zijn schip in zee gevallen. Een Nederlandsche scheepskapitein is gistermiddag in Deense wateren om het leven gekomen. Het slachtoffer is de 36-jarige R. Steenbergen, kapitein van de Nederlandsche motortjalk „SPES MEA". Het schip bevond zich op weg van Bremen naar Rönne. De tjalk liep gistermiddag de haven van Nakskov binnen met de vlag halfstok. De stuurman deelde mede, dat de kapitein van het mooie weer gebruik heeft willen maken om het schip aan de buitenzijde te verven. Hij is daarbij in zee gevallen en verdronken. Steenbergen, die niet zwemmen kon, was ongehuwd. De „ SPES MEA " is uit Groningen afkomstig. (opm: zie voor de juiste toedracht No. 107 Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart)
NNO 290836
Zoutkamp, 28 augustus. Aangekomen SPES MEA, A. Steenbergen van Groningen.
Limburgsch dagblad 140936
Een duistere geschiedenis aan boord van de „SPES MEA”. Stuurman wegens verduistering van geld gearresteerd. Op 6 Juli van dit jaar voer het motorschip „ SPES MEA " uit Groningen door de Zeeuwsche (opm: Deense) wateren. De 35-jarige kapitein R. Steenbergen is onderweg op onverklaarbare wijze over boord gevallen en verdronken. De 41-jarige stuurman (opm: kapitein) H.R. D. afkomstig uit Delfzijl, bleef aan boord met een kleine jongen, een familielid van de kapitein. Toen na het ongeval een broer van de kapitein het schip overnam, bleek, dat er geen geld aan boord was. Bij navraag beweerde de stuurman dat hij geen geld op het schip had aangetroffen. Hij had het geldkistje van de kapitein doorzocht en toen hij er geen geld in had gevonden, het over boord gegooid. De vader van de overleden kapitein heeft van dit geval aangifte gedaan bij de politie met het gevolg dat de stuurman thans te Groningen is aangehouden, verdacht van verduistering. Het onderzoek in de zaak is nog gaande.
EB 091036
Motorklipper "SPES MEA" naar Denemarken verkocht. De motorklipper "SPES MEA" vroeger bevaren door kapitein Steenbergen van Groningen, is naar Denemarken verkocht en vertrok gisteren met graan beladen onder de nieuwe naam van "HASA" naar Odense.
NSC 28111936
No. 107 Uitspraak van den Raad voor de Scheepvaart in zake:
Het overboord vallen en verdrinken van een der opvarenden van het motorzeilschip SPES MEA gedurende de reis. Op 6 Juli 1936 is een der opvarenden van het motorzeilschip SPES MEA — R. Steenbergen, wonende te Groningen, eigenaar van het vaartuig — gedurende de reis van Bremen naar Rönne op Bornholm overboord gevallen en verdronken. In overeenstemming met het voorstel van de inspecteur generaal voor de scheepvaart besliste een commissie uit de Raad voor de Scheepvaart, als bedoeld bij art. 29 der Schepenwet, dat de Raad een onderzoek naar de oorzaak van dit ongeval zou instellen, welk onderzoek ter zitting van 3 september 1936 in tegenwoordigheid van de inspecteur-generaal voor de Scheepvaart heeft plaats gehad. De Raad nam kennis van de stukken van het voorlopig onderzoek der Scheepvaartinspectie en hoorde als getuige Harm Dost, kapitein op de SPES MEA ten tijde van het ongeval. Uit een en ander is de Raad het volgende gebleken: De SPES MEA is een Nederlands motorzeilschip, metende 110,19 bruto, 67,39 netto-registerton, roepnaam PHQI, en was eigendom van R. Steenbergen te Groningen. Het schip is voorzien van een tweecylinder M.D. Kromhout-motor van 60 pk. De SPES MEA was op reis van Bremen naar Rönne op Bornholm met een lading ijzer, bemand met drie personen. De eigenaar. Steenbergen voornoemd, was als motordrijver aangemonsterd, daar hij geen keuringsbewijs voor de ogen bezat. Op 6 juli, omstreeks te 4 uur 's morgens, vertrok de SPES MEA van Holtenau. Daar de lading ijzer nogal invloed had op het kompas, werd door de Groote Belt gevaren om het land in zicht te kunnen houden. De kapitein was bezig de boot te schilderen. welke daartoe omgekeerd op het grootluik lag. Het grootzeil stond bij, terwijl de motor draaide. Het bulletouw werd niet gebruikt. Omstreeks te 1.45 uur 's middags riep hij de matroos, die aan het roer stond, toe hem even te komen helpen bij het keren van de boot. Steenbergen nam daarop tijdelijk het roer over. Doch ook Steenbergen liet een ogenblik het roer los om te helpen bij de boot. Terwijl men nu met zijn drieën bezig was, vreesde de kapitein, dat het zeil wellicht over zou kunnen komen. Daarom riep hij Steenbergen toe naar het roer terug te gaan, hetgeen deze deed. Kort daarna riep de matroos, dat Steenbergen overboord lag. De kapitein trachtte zo spoedig mogelijk op het achterdek te komen, doch hij viel en bezeerde zich deerlijk. Niettemin verscheen hij spoedig bij het roer en zag de drenkeling op ongeveer 50 meter achteruit. Hij draaide het roer dadelijk bakboord aan boord en was vrij spoedig bij het slachtoffer. Hij riep hem toe de mond dicht te houden en zich niet te vermoeien. Kort daarop zag hij Steenbergen, die de zwemkunst niet machtig was, zinken. Vergeefs wierp kapitein Dost een touw en deed een poging om de drenkeling te grijpen. Hij zag hem onder het schip doorgaan. Een half uur is men ter plaatse gebleven en heeft scherp uitgekeken, echter zonder resultaat. Het schip bevond zich onder de kust van Laaland. Getuige Dost verklaarde nog, dat het grootzeil ten slotte niet is overgegaan. Hij, noch de matroos heeft gezien, hoe het ongeval is gebeurd. Wel heeft hij kort daarna de afdruk van de hand, waarmede het slachtoffer even te voren de pas geverfde boot had aangevat, op ongeveer een meter afstand van de roef op het potdeksel aan stuurboord gezien. Het lijk van Steenbergen is door de politie bij Knudshoved gevonden en daarna naar Vordingborg gebracht. Het slachtoffer was 36 jaar oud. De Raad is, met de inspecteur-generaal voor de scheepvaart, van oordeel, dat dit droevige ongeval aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden is te wijten en dat de nog beschikbare bemanning, in het bijzonder de kapitein, die zelf bij het te hulp snellen ernstig verwond geraakte, alles heeft gedaan wat mogelijk was om het slachtoffer te redden. Overigens heeft zich hier wel gewroken het feit, dat in de huidige economische omstandigheden met een minimum bemanning wordt volstaan. Het roer werd aan zijn lot overgelaten en de angst, dat het zeil zou overslaan, deed het slachtoffer in alle haast naar het roer snellen, waarbij hij hoogstwaarschijnlijk is gestruikeld en buiten boord is geraakt. Het is ook niet onmogelijk, dat zijn slechte gezichtsvermogen hem parten heeft gespeeld en hij eenvoudig misgestapt heeft. Hoe dit echter ook zij, hij is buiten boord geraakt en heeft zich niet boven water kunnen houden, hoewel de omstandigheden voor redding gunstig waren. Ware hij de zwemkunst machtig geweest — het blijft voor de Raad onbegrijpelijk, dat de opvarenden van dergelijke schepen niet leren zwemmen, vóórdat zij aan boord gaan —, dan ware hij ongetwijfeld gered. De ondervinding heeft geleerd, dat de zeevarenden zich door dergelijke droevige ongevallen niet laten afschrikken. De Staat zal op de duur moeten ingrijpen om dergelijke gevolgen te voorkomen. Indien het varen onmogelijk wordt gemaakt voor hen, die geen zwemdiploma kunnen overleggen, dan zal het verlies van een mensenleven onder omstandigheden, als zich hier hebben voorgedaan, tot het verleden behoren. Eerder niet. Aldus gedaan door de heren prof. mr. B.M. Taverne, plaatsvervangend voorzitter, G.J. Lap en A.L. Boeser, leden, F.J. van Veen, plaatsvervangend lid, M.A. Hooykaas, buitengewoon lid, in tegenwoordigheid van 's Raads secretaris mr. H B. Tjeenk Willink, en uitgesproken door voornoemde plaatsvervangend voorzitter ter openbare zitting van de Baad van 10 november 1936. (get.) B.M. Taverne. H.B. Tjeenk Willink. Voor eensluidend afschrift. H.B. Tjeenk Willink, secretaris.


 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Bronnen

Jaar: 1895
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: N.A. Den Haag, toegang nummer 2.08.01.07 Zeebrieven verbalen, diverse bestanddelen.
Uitspraak No.107 Raad van de Scheepvaart 1936
AH = Algemeen Handelsblad
DMB = De Maasbode
DT = De Tijd
NHCO = Nieuwe Haarlemsche Courant
NNO = Nieuws van het Noorden
NSC = Nederlandsche Staats Courant
NVD = Nieuws van de Dag
RN = Rotterdamsch Nieuwsblad
SV = Scheepvaart
WIN = Winschoter Courant