Inloggen
AEOLUS - ID 7982


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1840-09-10 / 1866-11-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1840
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: C. Gips & Zonen - Werf 'De Merwede', Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1839-08-19
Launch Date: 1840-08-20
Delivery Date: 1840-08-22
Technical Data

Gross Tonnage: 238.00 lasts
Gross Tonnage 2: 450.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 32.78 Meters Registered
Beam: 6.18 Meters Registered
Depth: 5.18 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1840
Datum agenda: 1840-09-10
Register nr: 18400516
Scheepsnaam: AEOLUS
Type: Bark
Lasten: 288
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bonke & Co.
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: Eden E.
Opmerkingen:

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1840-08-22 AEOLUS
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1843-08-02 THERESIA
Manager: Firma Bonke & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1856-03-21 FORTUNA
Manager: Firma Klerk & de Voogd, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Klerk & de Voogd, Dordrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Dordrecht / Netherlands
Additional info: gekocht voor NLG 28.500,-

Date/Name Ship 1866-11-10 FORTUNA
Manager: J. Maas & Co., Antwerp, Belgium
Eigenaar: J. Maas & Co., Antwerp, Belgium
Shareholder:
Homeport / Flag: Antwerp / Belgium

Date/Name Ship 1867-00-00 FORTUNA
Manager: J.C. Thormann, Wismar, Mecklenburg-Schwerin
Eigenaar: J.C. Thormann, Wismar, Mecklenburg-Schwerin
Shareholder:
Homeport / Flag: Wismar / North German Confederation (18.08.1866-16.04.1871)

Date/Name Ship 1871-04-16 FORTUNA
Manager: J.C. Thormann, Wismar, Germany
Eigenaar: J.C. Thormann, Wismar, Germany
Shareholder:
Homeport / Flag: Wismar / Germany

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren van de AEOLUS per 20 augustus 1840:

firma Bonke & Co., Rotterdam (boekhouders en 1/4e part)
firma Gebr. Bax, Rotterdam (1/4e part)
firma A. van Berkel & Zoon, Delft (1/4e part)
firma C. Gips & Zonen, Dordrecht

De verkopende eigenaren van de THERESIA waren in maart 1856:

Bonke & Co., Rotterdam (boekhouders en 1/4e part)
firma Gebr. Bun, Rotterdam (1/4e part)
firma A. van Berkel & Zoon, Delft (1/4e part)
firma C. Gips & Zonen, Dordrecht (1/4e part) (1/4e part
(opm: mogelijk is een van de twee Bax of Bun een leesfout)

 

Ship Events Data

1841-04-23: Damaged
Het schip EOLUS (opm: mogelijk AEOLUS), kapt. Eden, van Rotterdam naar Batavia, is 23 april 1841 op de hoogte van Kaap Finisterre gezien, hebbende de masten verloren; de kapitein dacht te Lissabon binnen te lopen ten einde de schade te herstellen.
1854-10-18: Damaged
Kaap de Goede Hoop, 18 oktober 1854. Het Nederlandse barkschip THERESIA, kapt. Van Wulven, van Hartlepool naar Rangoon, is met verlies van grote mast en andere schade in de Simonsbaai binnengelopen.
1856-03-17: Sold at auction
Advertentie. B. Bakker Wz, makelaar, zal als lasthebbende van zijn principalen de 17e maart 1856, des avonds ten zes ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notarissen Houtman & Franke, verkopen: een extra ordinair welbezeild gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd THERESIA, gevoerd door kapitein F.G. van Wulven, gemeten op 450 tonnen of 238 lasten, breder volgens inventaris en nader bericht bij bovengemelde makelaar.
1860-02-18: Damaged
Kaap de Goede Hoop, 18 februari 1860. Het Nederlandse schip (opm: bark) FORTUNA, kapt. M. de Ligny, van Rotterdam naar Padang, is 25 januari met schade aan de grote mast in de Tafelbaai binnengelopen.
1866-00-00: Stranded
Op reis van Shields naar Singapore met steenkolen, is de FORTUNA, kapt. De Groot, op 14 maart 1866 bij Oost-Duinkerken gestrand. Het schip werd op 17 maart te Oostende binnengebracht en, na inspectie, op 10 november 1866 te Antwerpen openbaar verkocht en voor Bfrs 23.000 gekocht door Maes, zeilmaker te Antwerpen, naar Antwerpen gesleept en aldaar hersteld. Eerste Belgische zeebrief van 23 februari 1867, en op 2 maart van Oostende naar Hartlepool vertrokken.
1875-10-28: Damaged
Liggend in de haven van Granton werd de FORTUNA, kapt. Schacht, op 28 oktober 1875 door de havenmeester gedwongen verplaatst naar de ertshaven aldaar. Zij geraakte op rotsachtige bodem aan de grond en liep daarbij belangrijke schade op. De eigenaren van het schip, Thormann & Co, claimden de ontstane schade, welke werd geschat op GBP 3.000,-, waarna een rechtszaak volgde, waarin op 21 december 1876 (meer dan een jaar later) uitspraak ten gunste van Thormann & Co. volgde. Intussen was de FORTUNA te Leith openbaar verkocht (opm: waarschijnlijk voor sloop)
1876-00-00: Final Fate: Broken up

de FORTUNA was op 12 september 1875 in Granton aangekomen, zie SMG 170975; het is de ex-Nederlandse AEOLUS, bouwjaar 1840, sinds 1843 THERESIA, 1856 FORTUNA, in 1867 naar Wismar, Mecklenburg, verkocht en vanwege de hierboven vermelde bodemschade in 1876 verkocht voor de sloop)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Edo Eden trouwde op 07 april 1830 te Rotterdam met Sara de Gelder, geboren te Dordrecht op 01 januari 1806 als dochter van Aron Simon de Gelder en Katharina Marceles. Sara hertrouwde op 02 maart 1843 te Amsterdam met de zeeman Klaas de Moes uit Monnikendam.  Na het overlijden van Klaas hertrouwde zij in juni 1861 voor de 2de maal met Dirk Nijman. Zij overleed op 07 januari 1886118

Edo overleed in 1841 op de rede van Semarang aan boord van de de bark “Aïolus”

 

Het signalement van Edo luidde: Lang 1,66 meter, ovaal aangezicht, rond voorhoofd, bruine ogen, ordinair neus en mond, ronde kin, lichtbruin haar en dito wenkbrauwen.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Edo Eden was met vlagnummer R166 in de periode 1838 t/m 1842 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1851 van het College  staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf dat de weduwe Edo Eden een uitkering heeft gekregen van f 108,33 voor 10 maanden onderstand. In 1858 en 1859 was deze onderstand jaarlijks f 150,-.

 

De schepen van de kapitein

Edo Eden was in 1840 gezagvoerder van de "Aeolus" (450 ton) op 20 augustus 1840 te water gelaten op de werf "De Merwede" van C.Gips & Zn te Dordrecht voor rederij Bonke & Co 027.

 

Bouma025 vermeldt E.Eden als gezagvoerder gedurende:

*    1839 van de brik “De Noord” ex Maria Agnieta, gebouwd in 1816, bouwplaats niet vermeld, 180 ton o.m., varend voor Bonke & Bax te Alblasserdam. Het schip werd in 1839 in veiling gebracht;

*    1840 t/m 1842 op de bark “Aeolus”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 420 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

E.Eden verzorgde per 06 april 1841 vanuit Hellevoetsluis op de “Aeolus” een troepentransport van 1 officier en 6 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 29 september 1841 na 176 dagen065.

 

 

Datum vanaf: 1840
Kapitein: Eden, Edo
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 166
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Michiel Adriaan Smit werd geboren op 14 oktober 1807 te Rotterdam als zoon van de Remonstrantse Dirk Smits, rentenier, overleden te ’s Gravenhage en Johanna Catharina Bram, rentenierster. Hij woonde te Rotterdam o.a. aan de Boerensteiger Wijk 10 nr. 33.

Hij huwde met Adriana Luyken, overleden op 15 juni 1838 en hertrouwde op 16 november 1844 te Rotterdam met Catharina Hen(d)rica van Hees, geboren 24 januari 1823 te Keulen, dochter van de Nederlands Hervormde Heinrich van Hees, zeepzieder, en Engelina Adriana van Straaten. Na de door van Michiel hertrouwde zij op 19 juni 1864.118

Hij overleed op 17 mei 1856 te Schiedam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

M.A.Smits (met als adres Cornelder & Sahn te Amsterdam) werd met vlagnummer 358 per 06 september 1836 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.J.Remkes. Als zijn schip is vermeld de “J.C.J.van Speijk”. Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van 30 augustus/06 september 1836 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Michiel Adiraan Smits, oud 29 jaar, voerend de “J.C.van Speijk”, wonende te Rotterdam en met als adres Cornelder & Zalm te Amsterdam op de Cingel bij de Romolensteeg(?), op voordracht van E.IJ.Post023.

 

M.A.Smits was met vlagnummer R144 in de periode 1836 t/m 1856 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 mei 1856 staat een verzoek om een uitkering door C.H. van Hees, de weduwe van kapitein M.A.Smits. In de vergadering dd 26 juni 1856 wordt nadere bericht gevraagd of kapitein Smits zijn ziekte op reis heeft opgelopen. In de vergadering dd 31 juli 1856 gaat het Bestuur accoord met een uitkering voor haar en 3 kinderen ingaande 01 augustus 1856.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering van 26 augustus 1856 wordt melding gemaakt van de toekenning van een uitkering per 01 augustus 1856 aan de weduwe van kapitein M.A.Smits voor haar en 3 kinderen.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 19 juli 1864 staat de mededeling van de wed. M.A.Smits geb. van Hees dat zij is hertrouwd en dus afziet van verder uitkering.023.

 

In de Jaarverslagen 1858 en 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein M.A.Smits een jaarlijkse uitkering krijgt van f 200,40 voor haar en haar twee kinderen incl. schoolgeld058.

In het Jaarverslag 1864 is vermeld dat de weduwe van M.A.Smits in 1864 is hertrouwd en dus geen uitkering van de Maatschappij ontving058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam          naam reder/boekhouder

        358                       1836-1838     fregat               J.C.J.van Speijk     F.Smit te Alblasserdam

                                      1839-1841     bark                 Prinses Sophia       J.Antheunis te Rotterdam

                                           1842           bark                 Eolus                        Bonke & Co te Rotterdam

                                      1843-1852     bark                 Theresia                  idem

                                           1853           geen vermelding van schip en boekhouder

        119                            1854           geen vermelding van schip en boekhouder

                                           1855           bark                 Formosa                  Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij staat kapitein M.A.Smit met vlagnummer R144 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1849, 1851      van de bark “Theresia”         238 last          voor Bonke & Co te Rotterdam

1855                 van de bark “Formosa”         292 last          voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam.

M.A.Smits was in 1844 en 1847/48 afwisselend commissaris van de Maatschappij058.

 

Bouma025 vermeldt M.A.Smits als gezagvoerder gedurende:

*      1837 t/m 1840 op het fregat “J.C.J. van Speyk”, gebouwd in 1834 te Kinderdijk, 512 ton o.m., varend voor F.Smit te Alblasserdam;

*      1840 t/m 1841 van de bark “Prinses Sophia”. gebouwd in 1839 te Slikkerveer, 607 ton o.m., varend voor J.Antheunis te Rotterdam;

*      1843 t/m 1844 van de bark “Aeolus”, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 420 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip werd in 1844 door de reederij omgedoopt in “Theresia”;

*      1844 t/m 1853 van de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*      1855 t/m 1856 van de bark “Formosa”, gebouwd in 1840 aan de IJssel, 507 ton o.m., varend voor Pistorius & Bicker Caarten te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De bark “Theresia” onder kapitein M.A.Smits vertrok op 08 september 1850 van Deal en bereikte via Kaap Hoorn op 29 december Valparaiso. Het voer na verblijf in Zuid-Amerika verder westwaarts en kwam te Batavia op 24 november 1852.121

 

 

Datum vanaf: 1842
Kapitein: Smits, Michiel Adriaan
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 358
Overige informatie: *Rotterdam, 14 oktober 1807, †Schiedam, 17 mei 1856 Michiel Adriaan Smits was ook lid van het Rotterdamse college Maatschappij tot Nut der Zeevaart, met vlagnummer R144

Familiegegevens en opleiding

Laurent van Geelkerken werd geboren op 26 februari 1812 te Hoek in Zeeuws Vlaanderen als zoon van Marinus van Geelkerken, chirurgijn, en Margaretha Plankeel.

Hij huwde op 22 januari 1840 te Rotterdam met Maria Stetser, geboren 26 november 1815 te Rotterdam als dochter van Maria Stetser. Laurent woonde te Hoek, West-Kapelle en Rotterdam.

Hij overleed op 24 augustus 1878 te Rotterdam005.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.van Geelkerken werd met nr.589 lid van Zeemanshoop per 06 juli 1841 op voorspraak van H.Poppen. Zijn schip was de "Harmonie". Hij heeft als lid bedankt002. Ten tijde van de inschrijving waren van Geelkerken 28 resp. 25 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 29 juni/06 juli 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Laurens van Geelkerken, oud 29 jaar, voerend de brik “Harmonie”, wonend te Rotterdam, op voordracht van kapitein H.Poppen. Zijn vlagnummer werd 589.023

 

L.van Geelkerken was met vlagnummer R85 van 1839 t/m 1871 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

L.van Geelkerken was van 1859-1860, 1862 en 1866-1868 afwisselend commissaris en in 1869 permanent commissaris van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1859 van de Maatschappij tot Nut der Zeevaart (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij een schadevergoeding kreeg van f 100,-,- kennelijk vanwege een ongeluk met zijn schip058.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       589                             1841           brik                   Harmonie                                              geen opgave

                                           1842           brik                   Harmonie                                              Bonke & Co te Rotterdam

                                      1843-1850     bark                 Johan Jacob                                          idem

                                      1851-1852     bark                 Johann Jacob                                        idem

 

In de Jaarverslagen van het College staat kapitein L. van Geelkerken met vlagnummer R85 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

*    1849, 1851        van de bark “Johan Jacob”   350 last              varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1855, 1858        van het fregat “Delft”            417 last              varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1859                   geen schip vermeld

*    1862 t/m 1865  van de bark “Delft”                388 last              varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1866, 1867        geen schip vermeld

 

Bouma025 vermeldt L. van Geelkerken als gezagvoerder gedurende:

*    1838 t/m 1843 op de brik “Harmonie”, gebouwd in 1830 te Alblasserdam, 246 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam;

*    1844 t/m 1852 op de bark “Johan Jacob”, gebouwd in 1844 te Schiedam, 650 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. In 1852 strandde het schip op Prinsen-eiland op reis van Rotterdam naar Batavia;

*    1854 op de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m. varend voor Bonke & Co te Rotterdam

*    1855 t/m 1859 op het 3/m schip “Delft”, gebouwd in 1839 te Schiedam, 789 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip brandde in 1859 uit met een lading suiker te Soerabaja;

*    1861 t/m 1866 op de bark “Delft”, ex Wilhelmina Catharina, gebouwd in 1850 te Elshout, 735 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

L.van Geelkerken verzorgde per 15 maart 1846 vanuit Nieuwediep met de “Johan Jacob” een troepentransport van 4 officieren en 120 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 13 juli 1846 na 120 dagen. Onderweg was 1 militair overleden.

Op 30 april 1863 vertrok hij van Brouwershaven met de “Delft” en 1 landmachtofficier. Hij arriveerde te Batavia op 01 augustus 1863 na 93 dagen.065.

 

Zierikzeesche Courant 23 januari 1864

Te Brouwershaven gearriveerd op 20 januari 1864 de “Delft”, kapitein L. van Geelkerken  van Batavia

Zierikzeesche Courant 30 maart 1864

Te Brouwershaven gearrriveerd op 26 maart 1864 de “Delft”, kapt. L. van Geelkerken, komend van Rotterdam op weg naar New York. Het schip zeilde uit op 27 maart 1864.

 

In het kader van de discussie over de invoering van de Tuchtwet in Nederlands Indië werd in 1865 een memorie aangeboden “aan zijn Excellentie den Gouverneur Generaal van Nederlandsch-Indië over de Wettelijke bepalingen omtrent de handhaving der orde en tucht aan boord der koopvaardijschepen binnen Nederlandsch-Indië.” Deze memorie werd ondertekend door L. van Geelkerkekn.104.

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Geelkerken, Laurent van
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 85
Overige informatie: *Hoek (Zeeuws Vlaanderen), 26 februari 1812, †Rotterdam, 24 augustus 1878

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.G. van Wulven was met vlagnummer R407 in de periode 1854 t/m 1858 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1858 van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat in de Rekening van Ontvangst en Uitgaaf vermeld dat de weduwe van kapitein F.G. van Wulven een uitkering kreeg van f 188,73 voor haar en drie kinderen incl. schoolgeld. In 1859 kreeg zij f 198,73058.

 

De schepen van de kapitein

In het Jaarverslag 1855 van de Maatschappij staat kapitein F.G. van Wulven met vlagnummer R407 in de ledenlijst als gezagvoerder van de bark “Theresia”, 238 last, varend voor Bonke & Co te Rotterdam058.

 

Bouma025 vermeldt F.G. van Wulven als gezagvoerder gedurende:

*   1855 t/m 1856 van de bark “Theresia” ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 440 ton o.m., varend voor Bonke & Co te Rotterdam. Het schip voer in 1857 voor Klerk & Voogd te Dordrecht en was herdoopt in “Fortuna”;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1854
Kapitein: Wulven, F.G. van
College: Maatschappij "Tot Nut der Zeevaart", Rotterdam
Vlagnummer: 407
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

M.de Ligny overleed in 1868.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Ligny wonend te Dordrecht was lid van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” met vlagnummer 96 in de periode 05 juni 1856 t/m zijn overlijden in 1868. Ten tijde van zijn inschrijving was hij gezagvoerder van de bark “Fortuna”, varend voor Klerk & Voogd.064a.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 20 augustus 1856 de storting door kapitein M. de Ligne van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dordtse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat M. de Ligny  als gezagvoerder064a:

*    1857 t/m 1859; 1861;                                bark “Fortuna”                                   boekhouders Klerk & Voogd te Dordrecht

 

Bouma025 vermeldt M.de Ligny als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1863 van de bark “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolus, gebouwd in 1840 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 465 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht;

*    1864 t/m 1868 op het 3/m schip “Geertruida Maria”, gebouwd in 1841 op de werf van Cornelis Gips te Dordrecht, 899 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip was in 1869 eigendom van J.Veth te Amsterdam en herdoopt in “Ingrie”.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. de Ligny Geertruida Maria 08 april 1864                      geen melding

                                                          Geertruida Maria                 18 maart 1867                   08 augustus 1868

 

Overige bijzonderheden

Op 06 juni 1856 M. de Ligny was kapitein op de bark “Barendina(sic) Fortuna” ex Aeolus. varend voor Klerk en Voogd te Dordrecht.

 

Zierikzeesche Courant 13 april 1864

Te Brouwershaven gearriveerd opop 09 april 1864 de “Geertruida Maria”, kapt. M. de Ligny, komend van Rotterdam op weg naar Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Ligny, Maximiliaan De
College: Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht
Vlagnummer: 96
Overige informatie: †1868

Familiegegevens en opleiding

Hendrik was getrouwd met Adriana Bruijninghuijs, geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.

Hendrik overleed in 1873.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

  1. de Groot wonend te Dordrecht was met vlagnummer 72 in de periode 24 januari 1851 t/m zijn overlijden p 02 juni 1873 lid van het Dordtsee zeeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart”. Ten tijde van de inschrijving was hij gezagvoerder van de kof “Harmonie”.111 en 64a

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het kasboek van het Dordtse zeemanscollege “Tot Nut van Handel en Zeevaart” staat op 09 februari 1851 de storting door kapitein H. de Groot van f 15,- als entreegeld voor lidmaatschap van het college.064b

In het kasboek van het Dordtse College 1874-1889  staat vanaf 02 november 1874 een maandelijkse uitgave van f 5- als toelage voor de weduwe van kapitein H. de Groot. De uitkering zal eerder zijn aangevangen, maar het kasboek uit de periode 1857-1874 ontbreekt in het Dordtse archief.

In een briefje in het archief van het Dordtse zeemanscollege staat de notitie datAdriana Bruijninghuijs, de weduwe van Hendrik de Groot is geboren te Dordrecht op 04 mei 1832.064c

 

De schepen van de kapitein

In Ledenlijsten de Dortse zeemansalmanak (Stadsarchief Dordrecht, inv. 93, nrs 16-33) staat H. de Groot als gezagvoerder064a:

*    1852 t/m 1854     kof “Harmonie”                               Klerk en Voogd te Dordrecht

*    1855 t/m 1856     bark “Johanna Wilhelmina             Sandberg, van der Slik en van der Monde te Dordrecht

*    1857 t/m 1859; 1861                                                      geen vermelding van schip

 

Bouma025 vermeldt H. de Groot als gezagvoerder gedurende:

*    1854 t/m 1858 van de kof “Harmonie”, gebouwd in 1827 te Dordrecht, 173 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip voer in 1858 voor J.Teengs Az te Edam en was herdoopt in “Verwachting”;

*    1856 t/m 1857 op de bark “Johanna Wilhelmina” ex Vlashandel ex Ribble, gebouwd in 1828 te Antwerpen, 249 ton o.m., varend voor v/d Slik & Co te Dordrecht.

Overlap in vaarperioden

*    1864 t/m 1866 van de bark “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolus, gebouwd in 1840 te Dordrecht, 465 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht. Het schip is in 1866 gestrand op de Vlaamse kust en afgekeurd;

*    1869 t/m 1873 van de 2/msch “Merwedestroom”, gebouwd in 1851 te Dordrecht, 97 ton o.m., varend voor Klerk & Voogd te Dordrecht.

 

Overige bijzonderheden

Het Handelsblad dd 15 maart 1866 bevat het bericht:

“Amsterdam 15 maart 1866. Het Nederlandsche schip FORTUNA, kapitein H. de Groot, van New Castle naar Singapore is volgens telegram uit Ostende van gisteren bij Panne gestrand. Later berigt meldt dat het op groote afstand zit van het strand en gevaarlijk zit. Ten gevolge van het stooten had het 7 voet water en als er niet spoedig sleepbootassistentie komt, kan het noodlottig worden. De 16 man der equipage zijn met veel moeite met de reddingboot van Adinkerke aan land gebragt”038

En voorts het bericht:

“Ostende 10 november 1866. De Nederlandsche Bark FORTUNA, van Shields naar Singapore bestemd, welke op 14 maart j.l. op de hoogte van Oost Duinkerken gestrand en op 17 derzelfde maand geligt en in Ostende op sleeptouw binnengebracht is, is j.l. Zaterdag te Antwerpen in veiling verkocht. De heer Maes, oud zeekapitein, en nu zeilmaker aldaar, is daarvan eigenaar geworden voor de som van 23.000 fr.”038

Wat er verder met het schip is gebeurd (gesloopt of weer opgeknapt) kan ik in Nederlandse bronnen niet terugvinden. Wellicht wèl in Belgische archieven.

 

Ontleend aan van Blokland-Visser064:

Volgens monsterrol nr. 1707 dd. 03 september 1855 in het Gemeentearchief van Dordrecht was H.de Groot, oud 34 jaar, afkomstig uit Dordrecht, gezagvoerder op de bark “Johanna Wilhelmina”, reder A.Sandberg, voor een reis naar Newcastle.064 (deze gegevens kloppen niet met die van Bouma025. Is de datum van de monsterrol wel juist?)

In 1864/1866 is H de Groot kapitein op de bark “Barendina Fortuna” (ex Aeolus), (1841) werf Cornelis Gips ) reder Klerk en Voogd. Deze naamgeving klopt niet met Bouma, waar geen Barendina Fortuna voorkomt. Wèl de “Fortuna” ex Theresia, ex Aeolusop

 

Zierikzeesche Courant 19 maart 1864

Op 17 maart 1864 is te Brouwershaven binnengekomen de “Fortuna”, kapt. H. de Groot, komend van Rotterdam en met bestemming Batavia.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Groot, Hendrik de
College: Tot Nut van Handel en Zeevaart, Dordrecht
Vlagnummer: 72
Overige informatie: †2 juni 1873

Afbeeldingen


Omschrijving: AEOLUS
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.45
DVD – VIII – 90,91
BIJLBRIEF

Naam schip AEOLUS

plaats en datum acte bijlbrief, Dordrecht, 20 augustus 1840

type schip bark

bouwwerf/verkoper C. Gips & Zonen, scheepsbouwmeesters, werf De Merwede, Dordrecht

gevoerd door kapt. Ede Eden

eigenaar/aankoper A. van Berkel & Zoon, Delft, C. Gips & Zonen, Dordrecht, Gebr. Bam., Rotterdam en firma Bonke & Co., Rotterdam (elk voor 1/4e part)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 450 tonnen of 238 lasten (meetbrief, 20 augustus 1840)

tuigage / aantal dekken

afmetingen lang 32,78 m., breed 6,18 m., hol 5,18 m.

kiellegging

tewaterlating 20 augustus 1840

plaats / datum registratie Dordrecht, 22 augustus 1840

nummer van registratie deel 33, folio 4, recto, vak 5 e.v.

notaris

prijs

bijzonderheden



researcher/datum research: ML / 051207

Naam AEOLUS
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1840
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 214.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: FORTUNA, voordien THERESIA, daarvoor AEOLUS

Plaats en datum: onderhandse acte van transport, Dordrecht, 21 maart 1856

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper A. van Berkel & Zoon te Delft, C. Gips & Zonen te Dordrecht, Gebr. Bun te Rotterdam, en Bonke & Co. te Rotterdam

Eigenaar / aankoper Klerk & Voogd, Dordrecht

Groot volgens meetbrief 235 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Dordrecht, deel 59, folio 181, verso, vak 8

Datum van registratie 27 maart 1856

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 28.500,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/150106

Naam FORTUNA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

ARCHIEF NA Den Haag 3.03.54 - 160 archiefnummer Dordt 214.
__________________________________________________

ACTE AAN- en VERKOOP
Naam schip: FORTUNA, voordien THERESIA, daarvoor AEOLUS

Plaats en datum: onderhandse acte van transport, Dordrecht, 21 maart 1856

Soort schip bark

Te voeren door kapt.

Bouwwerf / verkoper A. van Berkel & Zoon te Delft, C. Gips & Zonen te Dordrecht, Gebr. Bun te Rotterdam, en Bonke & Co. te Rotterdam

Eigenaar / aankoper Klerk & Voogd, Dordrecht

Groot volgens meetbrief 235 lasten

Tuigage en aantal dekken

Afmetingen

Kiellegging

Tewaterlating

Plaats en nummer van registratie Dordrecht, deel 59, folio 181, verso, vak 8

Datum van registratie 27 maart 1856

Notaris

Prijs (bij aan-/verkoop vermeld) NLG. 28.500,-

Bijzonderheden






Researcher/datum research ML/150106

Naam THERESIA
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1856
Toegang 3.03.54
Inventaris 160

Bronnen

Jaar: 1840
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: Rott.3.03.17.3675-45

Jaar: 2017
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: Marhisdata kronieken 1840 - 1866
registers Bureau Veritas 1841 - 1875
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk