Inloggen
SCHIEDAM - ID 7919


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1856-06-09 / 1859-12-14 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1856
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Wm. Simons, Glasgow, Great Britain
Werfnummer: 80
Delivery Date: 1856-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Blackwood & Gordon, Paisley, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 70
Power Unit: NHP
Number of screws: 1
 
Net Tonnage: 385.00 Net tonnage
 
Length 1: 159.4 Feet (British) Registered
Beam: 23.2 Feet (British) Registered
Depth: 13.5 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 00-00-1859
Type: Remeasurement
Omschrijving: Onder Engelse vlag als COLLETIS: 318 ton bruto en 216 ton netto – dit was dus Moorsom.

Datum 00-00-1871
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: – dus al onder Engelse vlag – nieuwe machine, 2-cyl. Compound, gebouwd door C.D. Holmes & Co., Hull (19”& 36”- 28”, en 50 nominale PK)

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1856
Datum agenda: 1856-06-09
Register nr: 0
Scheepsnaam: SCHIEDAM
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Sleumen & Co.
Plaats: niet gemeld
Kapitein op moment van verzoek: Zeeman, A.J.
Opmerkingen: zeebrief, voorlopige

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1856-06-09 SCHIEDAM
Manager: Firma Seeuwen & Co., Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Schiedamsche Stoomboot Vereeniging, Schiedam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Schiedam / Netherlands

Date/Name Ship 1859-12-14 COLLETIS
Manager: Stefanos Xenos, London, Great Britain
Eigenaar: Stefanos Xenos, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: PVBL
Additional info: Off.no. 28088

Date/Name Ship 1863-03-04 COLLETIS
Manager: James Cunliffe, Goole, Great Britain
Eigenaar: James Cunliffe, Goole, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Goole / Great Britain
Callsign: PVBL

Date/Name Ship 1871-06-26 COLLETIS
Manager: Goole Steam Shipping Co. Ltd., Goole, Great Britain
Eigenaar: Goole Steam Shipping Co. Ltd., Goole, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Goole / Great Britain

Date/Name Ship 1871-11-21 COLLETIS
Manager: George Painter Addison, London, Great Britain
Eigenaar: George Painter Addison, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1882-00-00 COLIBRI
Manager: E. Buisine, Gravelines, France
Eigenaar: E. Buisine, Gravelines, France
Shareholder:
Homeport / Flag: Gravelines / France

Ship Events Data

1857-01-15: Grounded
Rotterdam, 15 januari 1857. De schroefstoomboot SCHIEDAM, de 10e dezer van Londen te Helvoet binnen, die voor Vlaardingen was vastgeraakt, is heden morgen ten 6 ure door het aanwenden van ledige fusten wederom in vlot water geraakt.
1859-11-21: Sold to foreign country
NRC 051159
Advertentie. Openbare verkoping te Rotterdam in het Notarishuis op de 21e november 1859 in plaats van op de 7e november, zo als vroeger geannonceerd, des middags ten 12 ure, van het snelvarend ijzeren schroefstoomschip SCHIEDAM, met deszelfs stoomwerktuig van 60 paardekracht, varende tussen Rotterdam en Londen, laatst gevoerd door kapt. G.S. Zeeman, volgens Nederlandse meetbrief lang 47 el, wijd 5 el 11 duim, hol 3 el 61 duim, groot 299 tonnen na aftrek van 86 tonnen voor de machinekamer, met deszelfs masten, staand en lopend want, sloepen, veestallingen, kaasstellingen, en verdere goederen, zoals hetzelve is liggende te Rotterdam.
Informatiën bij de makelaars F.N. Montauban van Swijndrecht, W.H. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, H.C. Rijnbende, H.P. Nolet, te Schiedam en de cargadoors Seeuwen & Co., te Rotterdam en Schiedam.
1865-01-18: Stranded
AH 180165. Brielle, 16 januari. De stoomschepen COLLETIS en ROTTERDAM zijn aan de binnenkant van het Steen Baken aan de grond vastgeraakt; hulp is derwaarts gezonden. Een later bericht meldt, dat de ROTTERDAM is vlot gekomen, maar de COLLETIS is blijven zitten.
1884-10-18: Final Fate: Stranded

Op reis van Bordeaux naar Duinkerken is de COLIBRI ter hoogte van Le Casquet in de nacht van 17 op 18 okt. op een rots gestoten, lek geworden en gezonken. Hierbij werden drie opvarenden gered en 11 opvarenden kwamen om.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.S.Zeeman was met vlagnummer R465 in de periode 1857 t/m 1861 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege”Maatschappij tot Nut der Zeevaart”

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van de Maatschappij  staat vermeld dat de “trekkende weduwe” van G.S.Zeeman in 1862 is overleden en dus haar uitkering stopte.058

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van de “Maatschappij tot Nut der Zeevaart” stat kapitein G.S.Zeeman met vlagnummer R465 als gezagvoerder in de ledenlijsten van058:

1858         ss.Schiedam               204 last              varend voor Seeuwen & Co te Rotterdam

1859         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt G.S.Zeeman als gezagvoerder geddurende:

*      1858 t/m 1859 van het ijzeren schroefstoomschip “Schiedam”, gebouwd in 1856 te Glasgow, 385 ton o.m., varend voor de Schiedamsche Stoomb. Ver, Seeuwen & Co te Schiedam. Het schip werd in 1859 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: ZEEMAN, G.S.
Overige informatie: 0

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten