Inloggen
CORNELISZOON - ID 7708


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1852-09-27 / 1876-08-26 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1852
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Wood
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Wichger Hooites Meursing, Nieuwendam, Noord-Holland, Netherlands
Launch Date: 1852-07-15
Delivery Date: 1852-07-00
Technical Data

Gross Tonnage: 71.00 lasts
Gross Tonnage 2: 135.00 tons (oude meting)
 
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1852
Datum agenda: 1852-09-27
Register nr: 18520714
Scheepsnaam: CORNELISZOON
Type: Schooner
Lasten: 71
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Dyserinck & Zn., C.
Plaats: Haarlem
Kapitein op moment van verzoek: Hemert, K.J. van
Opmerkingen: eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Cornelis Dyserinck (1754-1838), oprichter handelsfirma Corns. Dyserinck en Zoon te Haarlem

Cornelis Dyserinck (1754-1838), oprichter handelsfirma Corns. Dyserinck en Zoon te Haarlem

Date/Name Ship 1852-07-29 CORNELISZOON
Manager: C. Dyserinck & Zn., Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: C. Dyserinck & Zn., Haarlem, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Haarlem / Netherlands

Date/Name Ship 1864-05-02 PROEF
Manager: Eltzbacher & Co., Firma, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: PQRG
Additional info: Call sign from 1867

Date/Name Ship 1869-02-01 CORNELIA
Manager: K. Visser, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: K. Visser, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NLCJ

Date/Name Ship 1876-00-00 OOSTZEE
Manager: Firma Straver & Zn., Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Firma Straver & Zn., Delfshaven, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfshaven / Netherlands
Callsign: PNKR

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Eigenaren per 9 mei 1864 van de PROEF

firma Eltzbacher & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/4e part) en Tijs Visser, Amsterdam (1/4e part)

Ship Events Data

1864-05-02: Te Amsterdam voor NLG 8000 verkocht aan Eltzbacher & Co, Amsterdam.
1869-02-01: Te Amsterdam voor NLG 4180 verkocht aan T. Visser, Amsterdam.
1876-00-00: Voor NLG 4900 verkocht aan Straver & Zoon, Delfshaven.
1876-08-26: Final Fate:
De OOSTZEE, kapt. Van Dijk, op reis van Archangel naar Delfshaven met een lading gerst, teer en vlees, is omstreeks 21 augustus 1876 in brand geraakt. Het vuur was niet te blussen, reden waarom het schip bij de vuurtoren van Andenaes (bij Tromsö) op strand werd gezet en men het vol water liet lopen. Van de lading konden ongeveer 60 vaten vlees worden geborgen. (de OOSTZEE was op 7 augustus met averij te Andenaes binnengelopen)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Kornelis Junius van Hemert, Nederlands Hervormd, werd op 03 september 1836 ingeschreven als leerling aan de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam. Hij werd geboren te Grave op 20 september 1823. Zij ouders waren Cornelis Carel van Hemert, in 1836 rentenier op de Prinsegracht nr.138 bij de Spiegelstraat te Amsterdam, en Suzanna Elisabeth van Lidt de Jeude. De vorderingen van Kornelis werden vanaf januari 1837 in 3-maandelijkse rapporten bijgehouden voor de vakken zeevaartkunde, schoolonderwijs (hollands, frans en engels), scheepswerk en tekenen. Voorts zijn de volgende aantekeningen gemaakt:

03 augustus                 "bekomt den Prijs in de Artillerie en handgeweer zijnde de Jonge  Leven van J.& C.Evertsen".

02 september 1838    "zich bij zijn familie gebleven".

23 maart 1839            "aangenomen als lidmaat der Ned.Herv.Gemeente door Do Weyland".

10 juli 1838                 "geplaatst als ligtmatroos op 't schip Abel Tasman Capt. H.H.Zeylstra naar Batavia voor Amst. Gagie ¦12,-".

02 juni 1840                "terug van de reis met goed attest".

27 februari 1841         "geplaatst als ligtm. op het schip Amphitrite Capt. K.J.de Jong naar Batavia voor Amst. Gagie ¦14,-".

30 januari 1842          "terug van de reis met goed attest".

02 februari 1842         "eervol ontslagen"004(532/1813).

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.J.van Hemert werd met nr.890 effectief lid van Zeemanshoop per 02 juli 1852 op voorspraak van K.Poel. Zijn schip was de "Corneliszoon"002. Ten tijde van de inschrijving was van Hemert 29 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 13/20 juli 1852 is als effectief lid voorgedragen/benoemd Kornelis Junius van Hemert, oud 29 jaar, voerend de schoner “Corneliszoon”, op voordracht van kapitein K.Poel.023

 

K.J.van Hemert was van 1874-1883 bestuurslid van het College Zeemanshoop019.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1867 staat vermeld een kritische opmerking van de Hr. van Hemert inzake een voorgestelde reglementswijziging en over de handelwijze van het Bestuur inzake een toegezegd onderzoek door de Wetenschappelijke Commissie.023.

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 02 oktober 1883 staat de melding van “het overlijden van den Heer K.Junius van Hemert, die gedurende 12 Jaren als Lid van het Bestuur de belangen van Zeemanshoop met de grootste ijver heeft behartigd en in wien Zeemanshoop een groote steun verliest.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                jaren               type          scheepsnaam                             naam reder/boekhouder

       890                    1852-1853         schoner    Corneliszoon                              C.Dyserinck & Zn te Haarlem

       496                    1854-1855         schoner    Corneliszoon                              idem

                                   1856-1857         bark          De Zwaan                                   H.G.Croockewit

                                   1858-1861         bark          De Zwaan                                   H.J.C.Bienfait & D.W.Croockewit

                                   1862-1863         bark          De Zwaan                                   L.Bienfait & Zn

                                   1864-1882         geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

K.J. van Hemert                                  de Zwaan                                20 februari 1860          04 maart 1861

                                                                de Zwaan                                21 mei 1861                  01 april 1862

                                                                de Zwaan                                geen melding                22 januari 1864

 

Bouma025 vermeldt K.J.van Hemert als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1856 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem;

*    1857 t/m 1860 van de bark “Zwaan”, gebouwd in 1854 te Alblasserdam, 494 ton o.m., varend voor H.G.Croockewit te Amsterdam;

*    1861 t/m 1864 van hetzelfde schip maar nu varend voor L.Bienfait & Zn te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

K.Junius van Hemert was lid van de (herziene) Raad van Tucht voor de Koopvaardij, ingesteld in 1880 en opvolger van een overeenkomstig Raad uit 1856. 104.

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Hemert, Kornelis Junius van
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 890

Familiegegevens en opleiding

Febo moet geboren zijn ca 1823 volgens de opgave bij Zeemanshoop (zie hierna)

 

Febo te Cate werd geboren 16 februari 1823 te Hoogezand als zoon van de schipper Evert Fiebes ten Cate en Hindrikje Romkes van der Baan.

Geen huwelijks en overlijdensgegevens te Amsterdam van 1843 t/m 1902.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

F.ten Cate werd met nr.663 effectief lid van Zeemanshoop per 19 februari 1856 op voorspraak van K.J.van Hemert. Zijn schip was de "Corneliszoon"002.

In de Algemene Vergaderingen van 12/19 februari 1856 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgesteld/aangenomen Febo ten Cate, oud 33 jaar, voerend de schoner “Cornelisz.”, voor rekening van C.Dijserinck & Zn te Haarlem op voordracht van kapitein K.J. van Hemert.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren                       type                  scheepsnaam          naam reder/boekhouder

          663                          1856                       schoner            Corneliszoon          C.Dyserinck en Zn te Haarlem

                                      1857-1872                 geen opgave van schip en boekhouder

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

  1. ten Cate Corneliszoon 28 februari 1856                                  06 augustus 1856

                                      Corneliszoon                                        29 augustus 1857                                 27 oktober 1857

 

Bouma025 vermeldt F. ten Cate als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1858 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Cate, Febo Ten
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 663

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst in Amsterdam093

Kapitein                         Naam van het schip                                       Aankomst                     Vertrek

C.W.Timmer                 Corneliszoon                                                   02 juli 1860                  21 februari 1861

 

Bouma025 vermeldt C.W. Timmer als gezagvoerder gedurende:

*   1859 t/m 1863 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem;

*   1863 t/m 1865 van de 2/msch “Senior”, ex Grijpskerk, gebouwd in 1856 te Foxhol, 173 ton o.m., varend voor J.R.Bos Janszen te Amsterdam. Het schip voer in 1866 voor v/d Bey & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Economie”;

*   1866 t/m 1868 van de sch.brik “Cornelia Maria” ex Suriname Packet, ex Mina, gebouwd in 1849 te Nieuwendam, 205 ton o.m., varend voor P.v/d Stijlen te Haarlem.

 

Overige bijzonderheden

“Op 24 september 1866 werd aan de Raad voor Tucht verzocht onderzoek te doen naar de door rijksbinnenloods H.Mink ingediende klacht. Loods Mink was pleitbezorger voor zijn minderjarige zoon die als lichtmatroos op het Nederlandse schip ‘Cornelia Maria’ had dienst gedaan. De aangeklaagde was kapitein C.W.Timmer, die met zijn schip een reis had gemaakt naar Zuid-Amerika. Het schip voer onder de directie van de heer P. van Stijlen te Haarlem.

De klacht van loods Mink aan het adres van kapitein Timmer, hield in dat ‘(…) zijnen minderjarige zoon H.Mink door voortdurende mishandelingen en kwellingen, hem door de schipper aangedaan, geen keuze is overgelaten dan om of het schip te verlaten, dan wel zich aan de mogelijke treurige gevolgen van onophoudelijke mishandelingen te onderwerpen en hij dientengevolge gekozeen schijnt te hebben zich van zijn schip te verwijderen, om die op den duur onuitstaanbare mishandelingen te ontwijken.”

Lichtmatroos Mink was op 23 september 1865 aangemonsterd en deserteerde op 4 mei 1866 in Brazilië. De Raad onderzocht de zaak en kwam tot de conclusie dat de weergave van de feiten door de lichtmatroos niet strookte met de volledige werkelijkheid “Zoonlief was aan boord een weinig meegaande persoonlijkheid gebleken, die bovendien zijn opgedragen taken niet goed vervulde en voorts geen eerbied en gehoorzaamheid jegens zijn kapitein kende.” In de conflicten met de kapitein was sprake van een pak slaag door de kapitein, een gagestraf en een tuchtiging met de bullepees.

“Uit de getuigenverklaringen bleek dat kapitein Timmer wel eens meer onbillijk optrad ‘jegens zijn schepelingen’ en dat hij de opgelegde straffen wel in het journaal maar niet overeenkmostig het voorschrift van de Tuchtwet in het strafregister had genoteerd. De Raad oordeelde dat Timmer op meer waardige wijze en niet met de bullepees diende te straffen. Wel werd er aan toegevoegd dat Mink had moeten begrijpen dat als hij zich beter had gedragen, de kapitein geen reden had gehad hem te straffen en daarom was ook zijn desertie in Brazilië niet goed te praten. Niettemin ontnam de Raad kapitein Timmer één maand de bevoegdheid om als kapitein op een Nederlands zeilschip dienst te doen.” 104.

 

 

Datum vanaf: 1859
Kapitein: Timmer, Cornelis Willem

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

G.J.Middelbergh was met vlagnummer R58 in de periode 1881 t/m 1885 lid voor de vlag van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart. Dat betekende dat hij wèl de Maatschappijvlag mocht voeren, maar geen recht had op financiële tegemoetkomingen058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Sweijs021 vermeldt G.J.Middelbergh als gezagvoerder van de bark “Marie” ex Lynx in 1886 varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong te Batavia.

 

In de Jaarverslagen 1881 t/m 1883 (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein G.J.Middelbergh met vlagnummer R58 in de ledenlijsten als gezagvoerder van de bark “Castalie”, 1217 ton resp. 804 ton, varend voor P.Landberg & Zn & B.C. de Jong te Batavia058.

 

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

Kapitein                                                Schip                                                      Vertrek                                   Aankomst

G.J.Middelbergh                                  Suriname                                                13 augustus 1864                19 februari 1865

 

Bouma025 vermeldt G.J.Middelbergh als gezagvoerder gedurende:

*    1864 van de 2/msch “Corneliszoon”, gebouwd in 1851 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor C.Dijserink & Zn te Haarlem. Het schip voer in 1865 voor Eltzbacher & Co te Amsterdam en was herdoopt in “Proef”;

*    1869 t/m 1871 van de brik “Boutrij” ex Louise Roeloffine, gebouwd in 1852 te Amsterdam, 250 ton o.m., varend voor Bouman & van Rijckevorsel te Amsterdam. Het schip werd afgekeurd in averij.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Middelbergh, G.J.

Familiegegevens en opleiding

In een verklaring voor de Nederlandse Consul te Buenos Ayres dd 06 mei 1867 ondertekende kapitein Tijs Visser als gezagvoerder van de schoener “Roef” (sic) een overlijdensverklaring van Bouke Foppes Bakker.

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                               Naam schip                                       vertrek                              terugkomst

T.Visser                                           de Proef                                              08 september 1865                 geen melding

 

Bouma025 vermeldt T.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1869 van het 2/mschip “Proef” ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor Eltzbacher & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar K.Visser te Amsterdam en was herdoopt in “Cornelia”; (het jaar van omdopen is onduidelijk – 1869 of 1870)

*   1869 van de 2/msch “Cornelia”, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld;

*   1872 t/m 1875 op hetzelfde schip en wederom geen eigenaar en thuishaven vermeld. Het schip voer in 1876 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1869
Kapitein: Visser, Tijs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1870 t/m 1871 van de 2/msch “Cornelia”, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1870
Kapitein: Visser, K.

Familiegegevens en opleiding

In een verklaring voor de Nederlandse Consul te Buenos Ayres dd 06 mei 1867 ondertekende kapitein Tijs Visser als gezagvoerder van de schoener “Roef” (sic) een overlijdensverklaring van Bouke Foppes Bakker.

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                               Naam schip                                       vertrek                              terugkomst

T.Visser                                           de Proef                                              08 september 1865                 geen melding

 

Bouma025 vermeldt T.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1869 van het 2/mschip “Proef” ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor Eltzbacher & Co te Amsterdam. Het schip voer in 1870 voor kapitein/eigenaar K.Visser te Amsterdam en was herdoopt in “Cornelia”; (het jaar van omdopen is onduidelijk – 1869 of 1870)

*   1869 van de 2/msch “Cornelia”, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., eigenaar en thuishaven niet vermeld;

*   1872 t/m 1875 op hetzelfde schip en wederom geen eigenaar en thuishaven vermeld. Het schip voer in 1876 voor Straver & Zn te Delfshaven en was herdoopt in “Oostzee”.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1872
Kapitein: Visser, Tijs

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J. van Dijk als gezagvoerder gedurende:

*    1876 van de 2/msch “Oostzee”, ex Cornelia, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 135 ton o.m., varend voor Straver & Zn te Delfshaven. Het schip is in 1876 nabij Tromsø verbrand.

 

Overige bijzonderheden

Op 07.08.1876 binnen te Andernaes voor reparatie.

Op 26.08.1876, onderweg van Archangel naar Delfshaven met een lading gerst, teer en vlees, nabij Tromsö verbrand.

 

 

Datum vanaf: 1876
Kapitein: DIJK, J. van

Monsterrollen

Opgemaakt Delfzijl
Datum: 1873-09-27
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: CORNELIA
Schipper: Visser, Theodoricus
Scheepstype: kof
Grootte: 101

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: De CORNELISZOON met vlagnummer 890 van kapitein Kornelis Hemert in top voor het Marsdiep met links achter het schip de oude vuurtoren van Huisduinen op het reduit van Fort Kijkduin.
Collectie: Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Zeeopname

Omschrijving: CORNELISZOON. Een interessante foto van het Westerdok te Amsterdam, gemaakt door Gaston Braun, Dornach, in 1864. Links ziet men de CORNELISZOON, geheel rechts een onbekende Engelse kolenbrik, en vaag in het midden een onbekende schoenerbrik.
Collectie: Bos, Ron van den
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

NRC 030269
Publieke verkoping in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 1 februari 1869 - het gezinkt schoenerschip de PROEF, kapt. T. Visser, groot 135 tonnen, gebouwd in 1852: NLG 4000, in slag NLG 180. Koper: C. Ament (opm: mogelijk een makelaar voor zijn principaal; nieuwe naam CORNELIA)

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.22

DVD XIII – 8564 - 8567


CEDULE

Naam schip de PROEF, voordien genaamd CORNELISZOON

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 9 mei 1864

type schip schoener

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper firma Eltzbacher & Co., Amsterdam (boekhouders en 3/4e part) en Tijs Visser, Amsterdam (1/4e part)

te voeren door kapt. T. Visser

grootte in tonnen 71 lasten of 135 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, een dek

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Nieuwendam

plaats / datum registratie Amsterdam, 10 mei 1864

nummer van registratie deel 76, folio 96, verso, vak 5.

notaris

prijs NLG.

Bijzonderheden: het schip was recentelijk gekocht en verdoopt door Eltzbacher & Co. en T. Visser, en lag te Amsterdam. De laatste, thans ingetrokken, zeebrief (als CORNELISZOON) was verleend op 26 november 1862 onder no. 822.






researcher/datum research: ML / 180609

Naam CORNELISZOON
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175
Klik hier om de originele akte te bekijken

Bronnen
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk